II. volební období. | 2. zasedání. |
Dne 1. března 1922 udělilo ministerstvo s plnou
mocí pro správu Slovenska č. j. 5605 adm.
I. dle zmocnění ministerstvem vnitra ze dne 12.
února 1922 č. j. 13902/7 československé
státní občanství dru Alexandru Badanovi,
příslušníku Západní Ukrajiny
(dnes Polsko). V krátké době na to byl dr.
Alexandr Badan jmenován definitivně konceptním
úředníkem politické správy
na Slovensku. Dr. Badan později ze státní
služby vystoupil a chtěje se věnovati advokacii,
nastoupil na Podkarpatské Rusi jako advokátní
koncipient.
Poněvadž dr. Badan se činně účastnil
komunistického hnutí, zavedly policejní úřady
šetření o zrušení jeho státního
občanství a dne 21. května t. r. bylo mu
doručeno předvolání na policejní
ředitelství v Užhorodě s tím,
aby s sebou přinesl všechny doklady o svém
československém občanství.
Z důvěrného a naprosto věrohodného
pramene dověděl se však dr. Badan, že
ministerstvo vnitra zrušilo jeho státní občanství
a že ředitel policejního ředitelství
Vohlídal prohlásil, že ihned při vyrozuměni
o zrušeni občanství zatkne dra Badana, vypoví
z republiky a krátkou cestou dopraví na polské
hranice, kde jej odevzdá polským úřadům,
jimiž je dr. Badan pronásledován jako politický
uprchlík, neboť bojoval co Ukrajinec proti polské
okupaci Západní Ukrajiny.
Všechno to se mělo státi na podkladě
předběžných politických porad
s některými koaličními stranami a
dr. Badan měl býti vydán Polákům
aby, kdyby jeho stížnosti proti rozhodnutí
ministerstva vnitra o zrušení státního
občanství Nejvyšší správní
soud vyhověl, nemohl se již vrátiti do ČSR,
jsa vězněn v Polsku, a aby tedy takovýmto
způsobem mohly se úřady zbaviti nepohodlného
jim příslušníka oposiční
strany.
Dr. Alexandr Badan, upozorněn byv na tento policejní
trik, poslal na policejní ředitelství svého
právního zástupce JUDra Judkoviče,
advokáta v Užhorodě. Tento se také na
policejní ředitelství dostavil s řádným
plnomocenstvím a žádal, aby se mu vydalo rozhodnuti
ministerstva vnitra. Policejní ředitelství
však, ačkoliv zprávu o zrušení
občanství potvrdilo, ode přelo vydati rozhodnutí
řádnou plnou mocí opatřenému
právnímu zástupci a žádalo, aby
se dr. Badan dostavil osobné.
Charakteristická je v tomto případě
součinnost policejních úřadů
polských a československých. Již před
měsícem polské pohraniční úřady
věděly o připravovaném zrušení
československého státního občanství
dra Al. Badana a připravovaly se na jeho zatčení
v okamžiku, kdy překročí hranice.
Dne 22. května t. r. konalo se před soudní
stolicí v Užhorodě hlavní přelíčení
proti dru Alexandru Badanovi pro politický přečin.
K tomuto přelíčení se obžalovaný
pro postup policejního ředitelství nemohl
dostaviti. Soudní stolice na návrh státního
zástupce odsoudila obžalovaného do vězení
na dva měsíce a k vypovězení z území
republiky Československé do je ho rodné obce,
to znamená do Polska, po odpykání trestu.
Zajímavá souhra ťne odvislýchŤ
soudů Československé republiky a policejních
úřadů. A tímto rozsudkem má
býti kryta policie, neboť bude moci obhajovati svůj
postup tím, že vy dání dra Alexandra
Badana Polákům stalo se podle rozsudku ťneodvislýchŤ
soudů a že policie tento rozsudek jen pro veda. Soudní
stolice vynesla rozsudek in contumatiam a rozhodla o vydání
česko slovenského občana polským úřadům
jako politického uprchlíka, ačkoliv rozhodnutí
o zrušení československého státního
občanství nebylo ani právnímu zástupci
ani dru A. Badaňovi doručeno, ani soudu či
veřejně úředně oznámeno.
Uvedený případ je jeden z mnoha, jež
charakterisují obvyklý postup policejních
úřadů na Podkarpatské Rusi, které
politické emigranty, nepohodlné příslušníky
oposičních stran, vydávají v ruce
polské hrůzovlády. Jest však tím
zajímavější, že úřady
chtějí vydati čsl. státního
občana, kterému v r. 1920 vydalo ministerstvo zahraničních
věcí ČSR diplomatický pas na cestu
do sovětského Ruska. Nemůže ani býti
odpornějšího příkladu politického
cynismu a bezcharakternosti, když v okamžiku, kdy člověk
projeví své mínění, zbavován
jest protiprávně uděleného již
státního občanství a vydáván
do vězení a na smrt.
Podepsaní táží se proto pánů
ministrů:
1. Ví pan ministr vnitra o případu dra Alexandra
Badana?
2. Podle jakých právních předpisů
a z jakých důvodů bylo zrušeno státní
občanství dra Alexandra Badana, udělené
ministerstvem vnitra?
3. Proč nevydalo policejní ředitelství
v Užhorodě rozhodnutí ministerstva vnitra řádnou
plnou mocí vykázanému právnímu
zástupci dra A. Badana, aby mohl podati stížnost
k Nejvyššímu správnímu soudu?
4. Jak mohl soud rozhodnouti na vypovězení z republiky
osoby, o ztrátě jejíhož státního
občanství nedostal úřední vědomosti
a jež ani dru Badanovi ani veřejně dosud nebylo
oznámeno?
5. Jak hodlá pan ministr vnitra vysvětliti a odůvodnit
dosavadní praxi při vydávání
politických uprchlíků, zvláště
pak případ dra Alexandra Badana?