II. volební období. | 2. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Základní kongrua (nejnižší příjem)
duchovenstva církví a náboženských
společností státem uznaných, činného
při správě farních úřadů,
jakož i v jiné duchovní správě
stanoví se podle norem platných pro vyměřování
a zvyšování služného (adjuta) činovného
a výchovného IV. služební třídy
a 7. platové stupnice po rozumu §§ 8, 10, 11,
12, 13, 15 zákona ze dne....... 1926, čís.....
Sb. z. a n.
Ustanovení tohoto zákona platí také
pro výměnu platů představených
kněžských seminářů, členů
kapitol a kapitolních vikaristů (kapitolních
kaplanů, na Slovensku chorových kaplanů)
a nižších konsistorních úředníků,
pokud jsou duchovními, jakož i při vyšší
statutární administrativě církví
a náboženských společností zaměstnaných
duchovních úředníků.
Ustanovení o odpočivných a zaopatřovacích
platech vztahující se na státní zaměstnance
IV. služební třídy 7. platové
stupnice platí i pro duchovenstvo (odst. 1. a 2.).
Na kongruální mez (§ 1.) doplňuje se
ryzí příjem duchovního bezprostředně
spojený s příslušným duchovním
místem a funkcí. Tento příjem stanoví
se vždy na pět let (lustrum) napřed podle průměru
posledních tří let lustru předcházejících.
První pětiletí počne běžeti
ode dne účinnosti tohoto zákona.
Ryzí příjem duchovního stanoví
se na základě fasse, pro jejíž úpravu
jsou směrodatny předpisy zákona ze dne 19.
září 1898 čís. 176 ř.
z., resp. zák. čl. XIV z r. 1898 s těmito
úchylkami:
1. Výnos pozemků plynoucí duchovním
in partem congruae započítává se v
ceně vyšetřené po rozumu čl.
IV. odst. 1. zákona ze dne 13. července 1922 čís.
213 Sb. z. a n.
2. Dávky placené u příležitosti
úředního výkonů duchovních
paušalisují se 200 Kč za každý
úplný 1.000 příslušníků
dotyčné církve a do fassovního příjmu
započítávají se kvotou na fatenta
připadající.
Všeliká právní ustanovení o kongrue
a poplatcích štolových se zrušují;
pokud odporují tomuto zákonu:
Zákon tento nabývá účinností
dnem 1. ledna 1926. Provede jej ministr školství a
národní osvěty v dohodě s ministrem
financí a ministrem vnitra.
Úprava platů duchovenstva všech církví
a náboženských společností státem
uznaných byla ve státě Československém
prováděna vždy pari passu s úpravou
požitků státních a jiných veřejných
zaměstnanců a to nejen tenkráte, když
šlo o úpravu ve smyslu zlepšení, nýbrž
i tenkráte, kdy šlo o redukci těchto platů.
Nynější úprava odlišuje se od struktury
dosavadní tím, že zavadí pro veškeré
duchovenstvo jednotný systém stírajíc
dřívější rozdíl mezi systémem
kongruovým a dotačním. Po stránce
sociální spravedlnosti nutno zdůrazniti,
že místo pouhého katastrálního
výnosu z beneficiátních pozemků bude
se na příště počítávati
výnos skutečný, objektivně oceněný,
takže v některých případech odpadne
vyplácení doplňku kongruového, kteréžto
úspory bude správně použito k nadlepšení
platových poměrů v těch případech,
kde vlastní dotace je nedostatečná. Ohledně
poplatků štolových nutno připomenouti,
že podle osnovy má býti započítáván
do kongruální fasse obnos odpovídající
skutečnému výnosu, který je paušalován
takže i po této stránce možno konstatovati
podstatnou nápravu oproti dřívějším
úplně již zastaralým normám.
Ze struktury zde naznačené vyplývá
pak i ten důležitý další sociální
moment, že pensijní příspěvky
-budou platiti i takoví duchovní, kteří,
majíce dostatečný výnos vlastního
beneficia, nebudou dostávati kongruálního
doplňku.
Náklad, který vznikne prováděním
tohoto zákona, budiž uhrazován jako dosuď
z příslušných veřejných
fondů, státem spravovaných.
Po stránce formální se navrhuje, aby osnova
tato přikázána byla výboru sociálně-politickému
a rozpočtovému, a aby byla projednána
v pětidenní lhůtě.