II. volební období. | 2. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Pro nemocenské pojištěni zaměstnanců
podléhajících zákonu ze dne 5. února
1920, č. 89 Sb. z. a n. včítajíc v
to osoby uvedené v § 2, odstavec 1 č. 1, 4,
5, 6 a 7 uvedeného zákona, jakož i pro nemocenské
pojištění členů bánských
bratrských pokladen podle zákona ze dne 11. července
1922, č. 242 Sb. z. a n. prodlužuje se působnost
zákona ze dne 30. března 1888, č. 33 ř.
z. o pojištění dělníků
pro nemoc, jakož i zákonů jej pozměňujících
a doplňujících i přes 30. červen
1926.
Ustanovení §§ 24 až 29 zákona ze
dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n. zůstávají
pro pojištěnce podléhající zákonu
ze dne 5. února 1920, č. 89 Sb. z. a n. nedotčena.
Zákon nabude účinnosti dne 1. července
1926 a provede jej ministr sociální péče.
Dne 1. července 1926 vejde v účinnost zákon
o pojištění zaměstnanců pro nemoc,
invaliditu a stáří ze dne 9. října
1924, čís. 221 Sb. z. a n., kterým podle
ustanovení § 282 se zrušuje zákon ze dne
30. března 1888, č. 33 ř. z. i se všemi
pozdějšími novelami. Jakmile se tak stane,
budou soukromí zaměstnanci, kteří
dosud podléhají uvedenému zákonu,
podléhati povinnému nemocenskému pojištění
podle nového zákona, jehož různá
ustanovení se velmi liší od předpisů
dosavadních a to pohříchu v neprospěch
pojištěncův. Zvláště u pojištěnců,
kteří dosud náleželi do vyšších
tříd mzdových, jež zákon ze dne
9. října 1924 ruší. Tento rozdíl
je velmi citelný. Proto již delší dobu
uvažuje se o tom, jak tento nedostatek zákona odstraniti.
Navrhovatelé nejsou toho názoru, že by bylo
třeba zvláštního zákona, kterým
by upraveno bylo nemocenské pojištění
těchto skupin samostatně, nýbrž jsou
přesvědčeni, že by bylo možno i
tyto skupiny pojmouti jako dosud do společných ustanovení,
respektujících přiměřeně
jejich zvláštní postavení. Je také
znám, že se současně s otázkou
reformy pensijního zákona soukromých zaměstnanců
spojila otázka reformy nemocenského pojištění.
Poněvadž však není naděje, že
by otázka reformy nemocenského pojištění
byla včas vyřešena, ježto se tu vyskytují
zásadní rozdíly o jeho organisační
úpravě, nehledě k jiným naléhavým
pracem parlamentním, je třeba, aby aspoň
dosavadní stav byl prodloužen a těmto skupinám
zachovány výhody dosavadního zákona
o nemocenském pojištění. Pro toto vyřešení
mluví také, že by pravděpodobně
tyto skupiny musily v poměrně krátké
době prodělávati dvojí změnu
zákonné úpravy svého nemocenského
pojištění a to: od 1. července 1926
musily by se říditi ustanoveními zákona
ze dne 9. října 1924 a jakmile by pak byla provedena
konečná úprava jejich pojištění
nemocenského, vystaveny by byly nové změně.
Tak nejen pojištěncům způsobily by tyto
změny obtíže, ale i ústavům pojišťujícím
značné správní zatížení,
nehledě k nejistotě, která by tím
byla vyvolána.
Odlišné řešení nemocenského
pojištění naznačených kategorií
zaměstnaneckých je pak ještě odůvodněno
nynějším stavem sociálního pojištění,
v němž uchována samostatnost pensijního
pojištěni, jež působí již
od r. 1909.
Obdobný poměr, jenž se jeví u soukromých
zaměstnanců, lze konstatovati u členů
báňských bratrských pokladen dle zákona
ze dne 11. července 1922 42 Sb. z. a n. a je i zde požadovaná
úprava nemocenského pojištění
opodstatněna.
Navrhujeme, aby návrh zákona byl projednán
jako pilný a přikázán výboru
sociálně-politickému.