Vláda se zmocňuje, aby zvláštním
nařízením upravila systém dovozních
listů na obilí (mimo ječmen a slad), luštěniny
a rýži dle těchto zásad:
1. Při vývozu žita, ovsa, pšenice, souržice,
špaldy a luštěnin z volného oběhu
v celním území do celní ciziny, činí-li
vývozní zásilka nejméně 50
q, vydá se vývozci na jeho návrh dovozní
list, který jeho majitele opravňuje dovézti
beze cla během určité lhůty, stanovené
nařízením, a to nejdéle na devět
měsíců, určité množství
některého ze jmenovaného zboží
nebo též kukuřice a rýže, odpovídající
celní hodnotě dovozního listu.
2. Mlýnům vydávají se na jejich návrh
při vývozu mouky a mlýnských výrobků
čís. 33, vyrobených v jejich domácích
závodech, dovozní listy na bezcelný dovoz
přiměřeného množství zboží
připuštěného k dovozu dle odstavce 1.
a prosa. Surovinná hodnota pro mouku a mlýnské
výrobky stanoví se nařízením.
3. Celní hodnota dovozního listu jest určena
množstvím vyvezeného zboží nebo
jeho surovinné hodnoty, a nejnižší celní
sazbou, platnou na, příslušný druh obilí
nebo luštěnin.
4. Celní projednání vyváženého
boží, pro které se navrhuje vydání
dovozního listu, může se státi toliko
u celních úřadů k tomu zmocněných.
5. Opatření toto budiž provedeno s účinností
od 1. srpna 1926.
Zmocnění dané vládě §
1 zákona ze dne 22. prosince 1924, čís. 305
Sb. z. a n., o prozatímní úpravě obchodních
styků s cizinou, prodloužené § 1 zákona
ze dne 12. října 1925; čís. 215 Sb.
z. a n., rozšiřuje se na obchodní smlouvy,
sjednané s cizími státy v době od
1. července 1926 až do dne, kterého nabude
účinnosti nový celní sazebník,
pokud se v těchto obchodních smlouvách poskytují
cizím státům za přiměřené
vzájemné výhody též úlevy
z cel platného autonomního celního tarifu.
O smlouvách takto uvedených v platnost platí
ustanovení § 2 zák. ze dne 22. prosince 1924,
čís. 305 Sb. z. a n.
Jestliže zboží dovážené z
některého státu do Československé
republiky v důsledku zvláštních veřejných
i jiných opatření, jako poskytováním
vývozních nebo jiných výhod, zavedením
delší pracovní doby, nebo jiných nepříznivějších
sociálních podmínek pracovních a pod.,
nebo v důsledku znehodnocení měny, ohrožuje
domácí výrobu mimořádnou soutěží;
buďtež k nezbytné ochraně domácí
výroby učiněna vhodná opatření,
zejména ustanovením zvláštního
cla nebo přirážky ke clu, nebo omezením
dovozu. Pro sledování těchto zjevů
jmenuje vláda poradní sbor, do kterého navrhuje
po 2 členech ministr financí; obchodu, živností
a průmyslu a zemědělství.
Zákon tento nabývá účinnosti
pátým dnem po vyhlášení:
Zároveň zrušují se ustanovení,
čl. III. a čl. VIII. zákona ze dne 13. února
1906, čís. 20 ř. z.; jakož i zákonného
článku LIII/1907 o celním sazebníku:
Provésti tento zákon ukládá se ministru
financí v dohodě s ministrem obchodu a zemědělství.
Hospodářská situace našeho zemědělství
se v posledním hospodářském období
tak značně zhoršila, že dostavila se vážná
krise této důležité výroby, která
působí též neblahé důsledky
na sociální poměry širokých vrstev
zemědělců a nezůstává
bez nepříznivých vlivů také
na ostatní výrobní odvětví,
živnosti, obchod a průmysl, jakož i jejich zaměstnanost.
Tyto těžké poměry na našem venkově
byly způsobeny velkým poklesem cen a dále
váznutím odbytu všech hlavních výrobků
zemědělských, poněvadž při
nedostatečné celní ochraně jsou domácí
trhy zaplavovány cizím dovozem. Hospodářské
ztráty, které utrpělo naše zemědělství
v tomto roce, jsou velmi značné a pociťuji
se zejména v řadách malých a středních
zemědělců tím tíživěji,
že výrobní náklady se nejen nezmenšily,
nýbrž naopak v některých složkách
stoupají.
Jestliže tato hospodářská kalamita na
růstá do tak značných rozměrů,
že jsou tím ohrožovány zájmy všech
ostatních vrstev obyvatelstva, jest zajisté neodkladným
úkolem státu, aby bylo usilováno s největším
urychlením o odstranění a zmírnění
těchto poruch hospodářských.
Příčiny jejich spočívají
hlavně v tom, že některá opatření
v oboru naší obchodní politiky nebyla dosud
pro naše zemědělství vybudována
tak, aby toto důležité výrobní
odvětví mohlo bez rušivých vlivů
rozvíjeti se k normálním poměrům
v zájmu posílení hospodářské
rovnováhy ve státě.
Tak především otázka zemědělských
cel byla dosud vyřešena toliko přechodně
a neúplně a tento nedostatek byl využíván
značnou měrou cizí konkurencí, aniž
by naše vrstvy konsumentské měly z toho nějakého
prospěchu. Velice škodlivě uplatnily se na
našich trzích také mimořádné
konkurenční zjevy z některých států.
Se zřetelem na tyto skutečnosti ukázala se
nezbytnost zjednati v zájmu zabezpečení výživy
obyvatelstva a posílení aktivity naší
obchodní bilance domácí výrobě
zemědělské možnost intensivního
podnikání zavedením trvalé a spravedlivé
celní ochrany.
Tento úkol nabývá v současné
době tím větší váhy, že
také jiné státy provedly pod statné
zvýšení zemědělských cel,
takže nutné ohledy, aby náš stát
nebyl za daných poměrů ve střední
Evropě vystaven soustředěnému přívalu
světové konkurence, jakož i vážné
obchodně politické důvody se zřetelem
na sjednávání dalších obchodních
smluv přímo vynucují urychlené splnění
tohoto úkolu.
Celkové řešeni musí býti prováděno
s vyššího hlediska celostátního
a musí býti hledána taková střední
míra, aby při přihlíženi ke skutečným
potřebám našeho zemědělství
nebyla nijak nepříznivě dotčena životni
míra vrstev spotřebitelských. Z toho předpokladu
se vycházelo při podrobném formulování
celních sazeb, navržených pro jednotlivé
zemědělské výrobky v této osnově
zákona, při čemž byl brán zvláštní
zřetel na lidově potřeby mouku, maso a tuky.
V článku I. jsou cla všeobecná, ve článku
II. cla skutečně platná se zřetelem
na současné naše hospodářské
a sociální poměry.
S úpravou zemědělských cel, která
sledují jednak spravedlivou ochranu zemědělské
výroby, jednak uvolněni obchodní politiky,
byla vyřešena též některá
cla průmyslová, zejména ta, kde dosavadní
celní ochrana vykazuje mezery s hlediska přítomného
hospodářského vývoje. Tak na př.
jest u nás dosud beze cla vápno, umělé
hedvábí, dusíkaté vápno, superfosfáty
a j., ač v jiných státech tato výrobní
odvětví jsou clem chráněna. V tomto
směru jest u většiny položek recipován
vládní návrh svého času Národnímu
Shromáždění již předložený.
Podotýká se, že poznámka k saz.
č. 280. se zrušuje a zboží této
poznámky zařazuje se do saz. č. 218.
Dále se podotýká k sazebnímu číslu
553., a 554., že dosavadní ustanovení československého
zákona o cle na automobily a automobilové motory
ze dne 12. srpna 1931, č. 351 Sb. z. a n., pozbudou účinnosti
a budou nahrazena tímto novým zákonem.
Článek III. obsahuje roztřídění
zboží pro vyclívání dle váhy
hrubé a čisté, při čemž
v zásadě se béře za podklad dosavadní
stav.
K čl. IV. První odstavec tohoto článku
převzat jest ze zákona čís. 215 Sb.
z. a n. ex 1925 o úpravě obchodních styků
s cizinou a jeho pojetí do předkládané
osnovy zdůrazňuje jeho vážný
význam obchodně-politický.
Druhý odstavec tohoto článku dává
pro případy mimořádných poměrů
hospodářských vládě zmocnění
k zavedení přiměřených příplatků
za účelem přizpůsobení celní
ochrany dle obdobného ustanovení čl. II.
zákona ze dne 12. srpna 1921, č. 349 Sb. z. a n.
K čl. V. V článku V. jsou uvedeny dle analogie
dosavadního zákona o celním sazebníku
z r. 1906 některé položky zemědělské,
jichž celní sazby nemohou býti sníženy,
s určitou výjimkou pro plemenný dobytek,
krmný ječmen a kukuřici pro účely
krmné. Další výjimka se stanoví
pro případ mimořádné nouze,
kdy vláda jest zmocněna dočasně zrušiti
neb snížiti cla u těchto potravin pro celé
území státní nebo pro určitou
část hranic.
K čl. VI. Tento článek zavádí
systém dovozních listů na zboží
výslovně vyjmenované a stanoví zásadní
směrnice pro jeho provádění. Opatření
toto jest doplněním ustanoveni celního zákona
a jeho účelem jest vykonávati vliv na vhodnou
výměnu zboží a tak překonávati
také obtíže podávající
se ze zeměpisné polohy našeho státu.
Systém dovozních listů jest známým
již z doby předválečné a po válce
opět používaným národohospodářským
instrumentem v Německu.
K čl. VII. Článek tento obsahuje obchodně-politický
zmocňovací zákon a dává vládě
zmocnění, aby uváděla v prozatímní
platnost obchodní smlouvy celně-tarifní,
uzavřené s cizími státy v době
od 1. července 1926 až do dne, kterého nabude
účinnosti nový celní sazebník.
Toto zmocnění jest výrazem potřeby,
aby byly uvolněny cesty obchodní politice a aby
sjednané smlouvy mohly býti bez průtahu a
dle potřeby co nejdříve aktivovány.
Jest terminován dobou uzákonění nového
celního tarifu, jehož brzké vybudování
jest naléhavou nutností naší hospodářské
politiky.
K čl. VIII. Ustanovení o zvláštních
opatřeních proti mimořádné
soutěži, pronikající z ciziny a ohrožující
domácí výrobu, které bylo obsaženo
v § 3. zákona ze dne 12. října 1925
o úpravě obchodních styků s cizinou,
přejímá se též do tohoto zákona
v pozměněné úpravě.
Provedení tohoto zákona nevyžaduje žádných
finančních nákladů a není tedy
třeba příslušného návrhu
na jeho úhradu.
Po stránce formální pak se navrhuje, aby
tato osnova byla přikázána výboru
zemědělskému a rozpočtovému,
a aby těmto výborům byla ku projednání
ustanovena lhůta pětidenní.