II. volební období. | 2. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Družstva Podkarpatské Rusi založená
podle zák. čl. XXIII/1898 o hospodářských
a živnostenských družstvech úvěrních
nebo podle zák. čl. XXXVII/1875 (obchodní
zákon) jsou povinna usnesením valného shromáždění
vypověděti do 3 měsíců po vyhlášení
tohoto zákona svoje členství v družstevním
ústředí sídlícím mimo
hranice státu Československého, změniti
ustanovení stanov, pokud upravují poměr k
cizozemskému ústředí, a přistoupiti
za členy k některému ústředí
dle §u 6. odst. 2.
(2) Při svolání valné hromady za účelem
usnesení o výpovědi z dosavadního
ústředí a změny stanov ve smyslu odst.
1. pozbývají pro tento případ platnosti
dosavadní předpisy stanov o lhůtě
a způsobu uveřejňování svolání
valné hromady a stačí firemní oznámení
příslušnému sborovému soudu I.
stolice; lhůta mezi oznámením a valnou hromadou
budiž nejméně sedmidenní. Usnesenou
změnu stanov a výpověď členskou
oznámí družstvo příslušnému
sborovému soudu I. stolice dosavadním způsobem.
(3) Nezachová-li se družstvo způsobem v odst.
1. uvedeným, jest Civilní správa Podkarpatské
Rusi v Užhorodě povinna vypověděti jeho
jménem do jednoho měsíce členství
v cizozemském ústředí a přičleniti
je dle povahy jeho činnosti k některému ústředí,
uvedenému v § 6 odst. 2; tomuto ústředí
budiž však umožněno, aby se napřed
v tomto směru vyjádřilo.
(4) Současně jest Civilní správa povinna
učiniti o této výpovědi oznámení
sborovému soudu I. stolice, u kterého jest družstvo
v rejstříku obchodních firem zapsáno,
a soud provede z úřední povinnosti příslušné
změny ve stanovách a v zápisu rejstříkovém.
(1) Svazy (ústředí) dle §u 6. odst.
2. jsou povinny zjistiti revisně s největším
urychlením všechny pohledávky a závazky,
které vznikly družstvům z jejich členského
a obchodního spojení s ústředími
cizozemskými.
(2) Data zjištěná těmito revisemi zpracuje
k cíli likvidace vztahů ku posavadním ústředím
komise, sestávající ze zástupců
súčastněných svazů (ústředí)
a Civilní správy Podkarpatské Rusi.
Pokud stanovy některého družstva předpisují
uveřejňování vyhlášek
družstva v časopise vycházejícím
mimo hranice státu Československého, jest
ustanovení to neplatné, a musí vyhlášky
býti uveřejňovány v úředních
novinách Civilní správy Podkarpatské
Rusi.
Všechna družstva Podkarpatské Rusi musí
se státi členem některého svazu (ústředí)
dle §u 6. odst. 2.
(1) Družstevní svazy (ústředí),
jimž bude přiznáno revisní oprávnění
dle § 6. odst. 2, jakož i přičleněná
družstva požívají všech výhod
berních a poplatkových, které poskytoval
§ 47. zák. čl. XXIII/1898 družstvům
organisovaným, t. j.:
1. osvobozeny jsou od výdělkové (zárobkové)
daně podniků veřejným účtováním
povinných se všemi přirážkami;
2. požívají osvobození od kolků
a poplatků:
a) všech svých podání a jejich příloh,
které předkládají soudu vedoucímu
rejstřík obchodních firem bud,to družstva
sama nebo jejich členové, rovněž všech
vyhlášek, které o nich sborový soud
I. stolice vydá,
b) všech podání a příloh, které
předkládají kterémukoliv úřadu,
kromě podání v soudních sporech,
c) všech svých obchodních knih,
d) kvitancí (stvrzenek) na splátky podílové
i půjčkové, rovněž dluhopisů
kromě směnek,
e) zabezpečení zápůjček poskytnutých
členům v pozemkových knihách,
f) postupu (cesse) svých pohledávek za vlastními
členy na svá ústředí a kvitancí
(stvrzenek) o vyrovnání takových pohledávek.
(2) Jinak podléhají družstva i svazy (ústředí)
všeobecným ustanovením daňových
zákonů a kolkových i poplatkových
předpisů.
(1) Každé družstvo Podkarpatské Rusi jest
povinno každoročně celé své zařízení
a obchodní činnost ve všech odvětvích
podrobiti revisi.
(2) Tyto revise družstev provádějí svazy
(ústředí), jež budou pověřeny
ministerstvem vnitra v dohodě s resortním ministerstvem,
jmenováním revisorů a prováděním
revisí. Svazu (ústředí), který
vyhoví požadavkům tohoto zákona, musí
se přiznati revisní oprávnění.
Podmínkou jest, aby svaz (ústředí),
ať jest jeho sídlo kdekoliv na území
republiky Československé, měl nejméně
50 družstev, počítaje v to i družstva
mimo území Podkarpatské Rusi.
(3) Vykonání revise budiž oznámeno svazem
(ústředím) příslušnému
sborovému soudu I. stolice zároveň s návrhem
na odstranění zjištěných závad,
aby soud nařídil jích odstranění.
Výlohy revisí vzniklé zúčtuje
příslušný revisní svaz (ústředí)
revidovanému družstvu. V případě
potřeby je likviduje a vymáhá sborový
soud I.stolice sídla družstva.
(4) Revisor jest povinen zachovati mlčenlivost o revisní
zprávě, věcech obchodních a poměrech
provozovacích, o kterých se při revisi dověděl.
(5) Ústavy uvedené v § 2. lit. b) zákona
ze dne 10. října 1924, č. 239 Sb. z. a n.
o vkladních knížkách (listech), akciových
bankách a revisi bankovních ústavů,
mohou své pokladniční přebytky ukládati
u svého svazu (ústředí) podle tohoto
zákona zřízeného za podmínek
zákona č. 239/1924 Sb. z. a n. (§ 5.).
(1) Právo zříditi revisora může
býti svazu (ústředí) odňato:
1. jestliže svaz (ústředí) překročí
obor své působnosti vytčené stanovami,
2. jestliže svaz (ústředí) nedostojí
revisní povinnosti,
3. jestliže počet družstev ke svazu (ústředí)
náležejících tak klesne, že účinná
působnost jeho jest vyloučena.
(2) O odnětí revisního oprávnění
rozhoduje ministerstvo vnitra v dohodě s resortním
ministerstvem po slyšení ředitelství
svazu (ústředí).
Za přestupek buďtež trestáni uzamčením
do 6ti měsíců a peněžitou pokutou
do 5.000 Kč, v případě nedobytnosti
náhradním uzamčením do 3 měsíců:
1. členové ředitelství družstva,
nesvolají-li včas valného shromáždění
za účelem výpovědi členství
v ústředích cizozemských, činí-li
revisorům při výkonu revise dle tohoto zákona
jakékoliv překážky nebo těžkosti,
anebo nevyhoví-li příkazům ohledně
odstranění závad revisí shledaných;
2. členové dozorčí rady družstva,
kteří opomenou podniknouti, co podle obchodního
zákona a družstevních stanov jest v jejich
moci, aby se vyhovělo předpisům tohoto zákona;
3. členové ředitelství a dozorčí
rady družstva, rovněž i jeho zaměstnanci,
kteří připustí, aby revisor nebo jiný
zaměstnanec cizozemského ústředí
družstvo revidoval;
4. revisoři, kteří poruší povinnost
mlčenlivosti.
(1) Uzamčením do 6ti měsíců
budiž trestán revisor nebo jiný zaměstnanec
cizozemského ústředí, jenž by
prováděl revisi v některém družstvu
Podkarpatské Rusi.
(2) Není-li vinník občanem státu Československého,
může býti po vytrpění trestu
vypovězen z území státního.
(3) Přestupky uvedené v předchozím
i tomto paragrafu přísluší trestati
administrativní policejní vrchnosti I. stolice příslušné
podle sídla družstva,
(1) Ustanovení zák. čl. XXIII/1898, která
jakýmkoliv způsobem upravuji působnost "Zemského
ústředního úvěrního
družstva (Országos központi hitelszövetkezet)"
v Budapešti a jeho poměr k družstvům Podkarpatské
Rusi, pozbývají pro území Podkarpatské
Rusi platnosti.
(2) Ustanovení posledního odstavce § 179 zák.
čl. XXXVII/1875 o neměnitelnosti těch ustanovení
stanov, která byla do stanov převzata z prospektu
zakládacího, a druhá věta § 11.
zák. čl. XXIII/1898 rovněž pozbývají
platnosti.
(1) Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
(2) Provedením jeho pověřují se ministři
zemědělství, financí, vnitra, spravedlnosti,
průmyslu, obchodu a živností a sociální
péče.
Po připojení Podkarpatské Rusi k republice
Československé bylo jedním z prvních
úkolů ministerstva zemědělství
vyšetřiti tamní poměry na poli svépomocné
organisace družstevní. Šetřením
tímto bylo zjištěno, že jest v Podkarpatské
Rusi 279 družstev přičleněných
do převratu k maďarským ústředím
"Hangya", "Országos központi hitelszövetkezet"
a "Selskénu svazu" a 32 družstev nepřináležejících
žádnému ústředí.
Z těchto družstev byly 154 spolky úvěrní
a spořitelní, které až do převratu
ukládaly své přebytky u svého ústředí.
Po převratu zůstala tato úvěrní
družstva rázem odříznuta od svých
dosavadních ústředí, následkem
toho bez peněžních prostředků
a byla proto nucena zastaviti svou činnost. To mělo
nepříznivý vliv i na všecka ostatní
družstva, jež byla jimi dříve značně
finančně podporována.
K oživení činnosti těchto družstev
a pro přípravu likvidace jejich vztahů k
bývalým ústředím budapeštským,
jakož i k založení a organisování
účelné sítě družstevní
dle vzoru v historických zemích bylo nutno vyvolati
v život nové družstevní ústředí
pro toto území. Toto ústředí
ustavilo se dne 15. dubna 1920 pod názvem "Zemská
družstevní jednota" se sídlem v Užhorodě.
Vedle toho utvořil se v roce 1921 "Sojuz ruských
družstev" a konečně v roce 1923 nový
družstevní svaz "Svaz hospodářských
a úvěrních družstev Podkarpatské
Rusi" v Mukačevě.
Tyto družstevní svazy nemohly se pohříchu
věnovati dostatečnou měrou činnosti
směřující k oživení stávajících
družstev, o něž by bylo bývalo v prvé
řadě pečovati. Scházela dosud zákonná
úprava, jež by tuto činnost byla nejenom ukládala,
ale též umožňovala, rovněž
i prostředky, kterých by bylo bývalo ku prováděni
této činnosti zapotřebí. Svazy věnovaly
se proto namnoze též zakládání
družstev nových. Tak rozšířila
se řada družstev v jednotlivých odvětvích
na Podkarpatské Rusi. Té doby jest v Podkarpatské
Rusi celkem 424 družstev hlavně úvěrních,
konsumních, mlékařských, ovocnářských,
dobytkářských, košikářských,
vinařských, skladištních a j.
Zkušenosti v družstevnictví Podkarpatské
Rusi vedly k poznání, že má-li býti
družstevním podnikáním, jež pro
povznesení obyvatelstva v tomto území jeví
se zvláště důležitým, docíleno
úspěchu, jest třeba odstraniti dosavadní
tříštění sil a získati
a soustřediti družstevní pracovníky
pro cílevědomou práci. Proto bylo přikročeno
k likvidaci "Zemské družstevní jednoty"
a "Svazu hospodářských a úvěrních
družstev v Mukačevě" a na jich místě
zřízeno bylo v roce 1925 jednotné nové
ústředí s názvem "Zemsky družstevní
svaz" se sídlem v Užhorodě.
Družstevnictví Podkarpatské Rusi až dosud
postrádalo zákonných ustanovení upravujících
jeho družstevní poměry na základě
nového státoprávního postavení
Podkarpatské Rusi. Proto jest třeba sjednati mu
pevný základ právní, rozvázati
vztahy družstev, již před převratem existujících,
k bývalým jich ústředím a zavésti
obligatorní revisi podle obdoby historických zemí
a Slovenska. Na Slovensku dosaženy byly tyto cíle
již zákonem ze dne 15. dubna 1919 č. 210 Sb.
z. a n.
Za tím účelem předložila vláda
již v roce 1921 č. t. 1627/sněm., volební
období I., poslanecké sněmovně návrh
zákona o úpravě poměrů družstev
Podkarpatské Rusi, jenž však nebyl projednán.
V roce 1925 podrobilo ministerstvo zemědělství
znění návrhu revisi a provedlo v něm
některé změny, jimiž přizpůsobilo
jej jak nynějším poměrům Podkarpatské
Rusi, tak i dalším zkušenostem, vyplývajícím
z provádění zákona č. 210/1919
Sb. z. a n. na Slovensku. Po schválení vládou
byla tato nová úprava předložena poslanecké
sněmovně pod č. t. 5306/sněm., voleb.
období I, kde byla schválena i v zemědělském
výboru usnesením ze dne 14. října
1925. Rozpuštění Národního shromáždění
znemožnilo projednání v plenu, přes
to, že byla dána na pořad poslední schůze
poslanecké sněmovny.
Nynější osnova předkládá
se ve znění schváleném zemědělským
výborem, č. t. 5405/sněm., volební
období I.
Zákon tento sleduje v jednotlivých svých
ustanoveních tyto cíle:
Ustanovení §u 1. má za účel konečné
nucené rozvázání členských
t. j. právních a hospodářských
vztahů družstev k cizozemským ústředím,
předpisuje jím výpověď členství
v těchto ústředích, změnu ustanovení
stanov poměr tento upravujících a nařizuje
přistoupení za člena k některému
ústředí dle §u 6. odst. 2.
Za účelem urychleného a snažšího
provedení těchto opatření ruší
se pro tento případ dosavadní předpisy
stanov o lhůtách a způsobu uveřejňování
valné hromady. Neprovede-li družstvo tyto úkony
zákonem mu uložené ve lhůtě tří
měsíců, provede je zaň ve lhůtě
dalšího měsíce civilní správa
Podkarpatské Rusi.
§ 2. stanoví způsob, jakým sluší
zjistiti pohledávky a závazky vzniklé z členského
a obchodního spojení družstev na Podkarpatské
Rusi (stávajících před převratem)
s ústředími cizozemskými, aby na jich
podkladě mohla býti provedena likvidace těchto
vzájemných vztahů.
Způsob uveřejňování vyhlášek
družstva stanoven jest v §u 3.
§ 4. předpisuje, že všechna družstva
Podkarpatské Rusi musí se státi členy
některého ústředí dle §u
6. odst. 2.
V § 5. osnovy obsažena jsou ustanoveni o daňových,
kolkových a poplatkových výhodách.
Tato ustanovení recipována jsou na podkladě
bývalých uherských zákonů družstevních
do zákona č. 210/1919 Sb. z. a n. pro Slovensko
a neplatí dosud na Podkarpatské Rusi. Následkem
toho stává mezi družstevním podnikáním
zde a na Slovensku disparita, již třeba v zájmu
rozvoje organisace družstevní na Podkarpatské
Rusi co nejdříve odstraniti.
Nezbytným předpokladem zdárného vývoje
organisace družstevní jest povinná revise družstev.
Tuto upravuje v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
zákon ze dne 10. června 1903 č. 133 ř.
z. o revisi výdělkových a hospodářských
společenstev. Hlavně působením tohoto
zákona dán byl mocný podnět ku vybudování
svazové organisace družstev a tím ucelení
hnutí družstevního. Jest tudíž
samozřejmo, že ministerstvo zemědělství
věnovalo zavedení zákonné revise u
družstev v Podkarpatské Rusi, kteréžto
jediné území v našem státu postrádá
ještě dnes tohoto opatření zvláštní
pozornost. Nedostatek tento jest též v rozporu s §em
2 zákona ze dne 10. října 1924 č.
239 Sb. z a n. o vkladních knížkách
(listech) akciových bankách a o revisi bankovních
ústavů v tom směru, že úvěrní
družstva jsou dle tohoto ustanovení jen tehdy zásadně
oprávněna vydávati vkladní knížky
(listy), jestliže "jsou pod dozorem svazu (ústředí)
zmocněného podle platných zákonů
k jich revisi.
Vzhledem k tomu, že revise družstev na Podkarpatské
Rusi dosud není zajištěna zákonem, nutno
míti za to, že dnem počátku účinnosti
zákona č. 239/1924 Sb. z. a n. (t. j. dnem 7. listopadu
1925) všecka úvěrní družstva Podkarpatské
Rusi následkem tohoto nedostatku ztrácí oprávnění
vydávati vkladní knížky a že funkcionáři
těchto lidových ústavů v případě
další činnosti jejich podléhají
přísné trestní sankci dle §u
30. tohoto zákona.
Se zřetelem na dosavadní nedostatek zákonného
opatření v tomto směru jsou tu dvě
možnosti: buďto striktní provádění
zákona, jež by však znamenalo další
poškození družstevního podnikání
na Podkarpatské Rusi, které beztak následkem
zvláštních poměrů tohoto území
a následkem stále odkládané úpravy
družstevnictví jest již na pokraji záhuby,
anebo neprovádění platného zákona
a trpění protizákonného stavu, což
jest s hlediska zákonné morálky zejména
na území Podkarpatské Rusi nejméně
žádoucí.
Kdežto podle §u 18. zákona č. 239/1924
Sb. z. a n.podléhají na území Podkarpatské
Rusi již dnes obligatorní revisi bankovní ústavy,
které povahou své organisace skýtají
nepoměrně bezpečnější
záruku řádného hospodaření,
není dosud o takovéto opatření postaráno
v podnicích družstevních, representujících
lidové hospodářské instituce, jež
následkem primitivních kulturních poměrů
na Podkarpatské Rusi vyžadují za všech
okolností zvláštní opatrnosti.
Úpravě práva a povinnosti revisní
věnována j sou v zákoně ustanovení
§§ 6. a 7., dle nichž každé družstvo
na Podkarpatské Rusi jest povinno podrobiti svá
zařízení a své obchodování
ve všech odvětvích správy každého
roku prozkoumání znalcem revisorem. Podmínky
udělení revisního oprávnění
družstevním ústředím, jakož
i zásadní ustanovení o provádění
revise jsou formulována dle analogie zákona ze dne
10. června 1903 č. 133 ř. z. o revisi výdělkových
a hospodářských společenstev.
§§ 8. a 9. obsahují trestní sankce pro
přestupky předpisů tohoto zákona.
V §u 10. ruší se ustanovení bývalého
uherského zákonodárství družstevního,
která mimo jiné upravují působnost
zemského ústředního úvěrního
družstva (Országos központi hitelszövetkezet)
a jeho poměr k Podkarpatské Rusi.
Vláda doporučuje, aby návrh byl přikázán
v poslanecké sněmovně výboru zemědělskému
a v senátě výboru národohospodářskému
k podání zprávy ve lhůtě
co nejkratší.