II. volební období. | 2. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ministr financí se zmocňuje, aby poskytl úvěrním
družstvům Podkarpatské Rusi zápůjčky
až do výše 60% zjištěných
pokladních přebytků, jež tato družstva
Podkarpatské Rusi mají uloženy u svých
dřívějších zahraničních
ústředí, nejvýše však v
úhrnné částce 5,000.000 Kč
na úrok nejméně 3%.
Vláda stanoví podmínky výplaty, zajištění
a splacení zápůjček a bude bdíti
nad správným jich použitím.
Ministr financí se zmocňuje, aby místo zápůjček
uvedených v § 1. převzal jménem republiky
Československé záruku za splacení
a zúročení výpůjček
až do nejvyšší částky v §
1, uvedené, jež si ústředí družstev
oprávněná ` k revisi podle § 6., odst.
2. zákona o úpravě poměrů družstev.Podkarpatské
Rusi zaopatří se souhlasem ministerstva financí
k účelům výše uvedeným.
Výdaj s poskytnutím zápůjček
(§ 1.) spojený budiž kryt úsporami v rámci
úvěru ústavně schváleného
rozpočtu.
Žádosti o poskytnutí zápůjčky
musí býti podány do tří měsíců
ode dne vyhlášení tohoto zákona u civilní
správy Podkarpatské Rusi.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Provedením jeho pověřují
se ministři financí, průmyslu, obchodu a
živností, sociální péče
a zemědělství.
Úvěrním družstvům náleží
v družstevní organisaci zvláštní
význam zejména pokud jde o území s
nepříznivými úvěrovými
poměry, jakým jest nesporně Podkarpatská
Rus.
Úvěrové poměry na Podkarpatské
Rusi jsou dnes krajně nepříznivy. Téměř
výhradným pramenem úvěrů jsou
tu až na pranepatrné výjimky soukromé
banky, jež opírajíce se o svůj faktický
monopol, zdražují úvěr nedostupně.
Není pochyby, že hlavní příčinou
těchto neblahých poměrů jest ta okolnost,
že tu není regulátoru úvěrního
trhu.
Úvěrní družstva pocházejí
z doby předpřevratově (jest jich na půl
druhého sta), jsou následkem popřevratových
poměrů téměř zcela odsouzena
k nečinnosti, nových pak úvěrních
družstev není dobře možno zakládati
následkem nedůvěry obyvatelstva vzbuzené
dnešními poměry, takže dnes kromě
10ti židovských úvěrních družstev
financovaných z části americkým kapitálem
a několika málo živnostenských záložen
úvěrní družstva na Podkarpatské
Rusi nevyvíjejí téměř žádné
činnosti.
Třebás by úvěrní družstva
ve své formě a intensitě nebyla sama sebou
způsobilými plně ukojiti naléhavou
potřebu levného úvěru na Podkarpatské
Rusi, jest přece možno očekávati od
oživení jich značný vliv na další
vývoje družstevnictví a úvěrových
poměra vůbec v tomto území.
Příčinou nečinnosti úvěrních
družstev na Podkarpatské Rusi jest ta okolnost, že
přebytky jich, jež za maďarského režimu
povinně byly ukládány v uherských
centrálách, po odtržení se tohoto území
od bývalého uherského státu přes
všechny intervence československé vlády
stále ještě zůstávají
mimo hranice našeho státu, následkem čehož
úvěrní družstva jsou bez jakékoliv
vlastní viny po více jak 7 let zbavena největší
části svěřeného kapitálu.
Tím jest netoliko ochromena činnost úvěrních
družstev, ale i súčastněné obyvatelstvo,
zejména vkladatelé jsou citelně poškozováni
znehodnocením svých vkladů, ztrátou
disposiční možnosti, jakož i případnou
ztrátou úroků.
Třeba si uvědomiti; že tu jde z největší
části o majetek a zejména o úspory
chudého podkarpatského lidu (vklady), jež následkem
osamostatnění a připojení se Podkarpatské
Rusi k našemu státu jsou znehodnoceny a kromě
toho odňaty po víceletou dobu disposici majitel.
Není pochyb; že náš stát, k němuž
lid podkarpatoruský projevil plnou důvěru
připojením svého území, jest
morálně povinným přispěti k
záchraně jeho soukromého majetku v tomto
nezaviněném případě, a to tím
spíše, že slovenským úvěrním
družstvům byla již v r. 1922 na základě
zákona č. 23/1920 Sb. z. a n. v tomto směru
poskytnuta aspoň částečná výpomoc
ve formě nízce zúročitelné
zápůjčky a že stát náš
též bankám, jež často z vlastního
zavinění přišly do úpadku, poskytl
vydatnou pomoc.
Lid podkarpatoruský jest si jasně vědom příčiny
těchto ztrát, které přivedly v individuelních
případech jednotlivce do krajní bídy,
ba i zoufalství; a žádá plným
právem od státu, aby tento nezávisle od likvidace
poměrů úvěrních družstev
k uherským centrálám odčinil tyto
neblahé hospodářské následky,
jež jsou v příčinné souvislosti
se vznikem státu. Není pochyby, že vyřešení
této otázky přispělo by značně
ku povznesení státní prestiže.
Vláda navrhuje, aby podobně jako na Slovensku poskytnuta
byla úvěrním družstvům, jež
mají uloženy přebytky u svých dřívějších
zahraničních ústředí, zápůjčka
nebo aspoň záruka za zápůjčku,
již by si příslušné družstevní
ústředí opatřilo. Prostředků
těchto použilo by se v první řadě
k vyplacení zadržovaných vkladů.
Jakmile družstva projeví činnost, byť
i jen do jisté míry omezenou, možno se nadíti
toho, že se opět vrátí důvěra
k družstvům a že se vrátí družstvům
též vyplacené vklady, čímž
se umožní rozvinutí další činnosti
v zájmu hospodářského pokroku na Podkarpatské
Rusi.
Jest sice pravděpodobným, že se dostane pomoci
úvěrním družstvům na Podkarpatské
Rusi též ze "Zvláštního fondu
pro zmírnění ztrát povstalých
z poválečných poměrů"
na základě zákona ze dne 9. října
1924, č. 237 Sb. z. a n., tuto pomoc nelze však pokládati
vzhledem na její formu (výplata z největší
části ve 4%ních státních dluhopisech
slosovatelných ve 40ti letech a jen z nepatrné části
v hotovosti) za dostatečnou, ježto třeba požadovati
výpomoc, která by umožňovala plnou výplatu
zadržovaných přebytků. Třeba
tudíž sanační akci doplniti navrhovanou
akcí úvěrovou podobně jak tomu jest
na Slovensku.
Podotýká se, že vláda předložila
předmětnou zákonnou osnovu dle obdoby slovenského
zákona č. 253/1920 již v roce 1921 Národnímu
shromáždění (tisk č. 1738/sněm.
I. voleb obd.). Později byla tato předloha vzhledem
na zkušenosti mezitím na Slovensku získané
přepracována a v změněné formě
v Národním shromáždění
znovu podána v r. 1925 (tisk č. 5305/sněm.
I. voleb. obd.), aniž by však byla dosud tato důležitá
předloha parlamentárně projednána.
Návrh předkládá se ve stejném
znění jako návrh vlády ze dne 8. července
1925 (č. tisku 306/sněm. I. voleb. obd.) se změněnou
důvodovou zprávou a obsahuje tato ustanovení:
V §u 1. vymezuje se státní pomoc nejvýše
60% zjištěných přebytků uložených
u dřívějších zahraničních
ústředí nepřekročitelným
obnosem 5,000.000 Kč, kterážto částka
jest určena pro provedení celé akce Státní
pomoc nemohla býti tentokráte přesně
ciferně stanovena z toho důvodu, že její
základ - výše pohledávek a závazků
úvěrních družstev za cizozemskými
ústředími - nespočívá
na přesném základě. Dosud nebyly totiž
na Podkarpatské Rusi legislativní cestou upraveny
právní poměry družstev a nebylo tudíž
také žádné ústředí
autorisováno prováděti revise za účelem
zjištění likvidačních vztahů
a sestaviti zcela spolehlivý základ pro posouzení
hospodářského poměru družstev
předpřevratových k bývalým
jich ústředím.
Poskytnutí zápůjčky nebo záruky
není vázáno na určité ústředí
(§§ 1. a 3.).
§ 4. stanoví, že výdaj s poskytnutím
zápůjček musí býti kryt úsporami
z rozpočtu ústavně schváleného.
§ 5. upravuje podávání žádostí
o poskytnutí zápůjček dle tohoto návrhu.
Podotýká se ještě, že předloha
tato jest ve věcné souvislosti s předlohou
o úpravě poměrů družstev Podkarpatské
Rusi, jež se současně předkládá
Národnímu shromáždění
ku projednání.
Vláda doporučuje, aby tento návrh přikázán
byl v poslanecké sněmovně i v senátě
výboru rozpočtovému ku podání
zprávy ve lhůtě co nejkratší.