II. volební období. | 2. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Druhé sčítání lidu koná
se nejpozději do konce roku 1931 a další sčítání
v obdobích desetiletých, a to v den, který
určí vláda na řízením,
vyslechnouc Státní radu statistickou.
Vláda určí nařízením,
vyslechnouc Státní radu statistickou, které
údaje mají býti při sčítání
lidu zjišťovány, jak má býti toto
sčítání prováděno, a
které soupisy mají s ním býti spojeny.
(1) Sčítání osob civilních
i vojenských provádějí úřady
politické (administrativní vrchnosti) za pomoci
sčítacích komisařů a revisorů,
jichž funkce jest úřadem veřejným.
Každý jest povinen převzíti ve svém
bydlišti funkci sčítacího komisaře
(revisoisora), nejsou-li tu důvody sprošťující
ho povinnosti přijmouti volbu do obce.
(2) Výsledky sčítání lidu zpracuje
Státní úřad statisticky.
Náklady sčítání hradí
stát. Obce jsou však povinny svými orgány
bezplatně při něm spolupůsobiti a
poskytnouti bezplatně potřebné místnosti.
Každý jest povinen podati správně a
včasně všechny údaje požadované
od něho při sčítání.
(1) Vědomě nesprávné údaje,
jakož i všeliká jiná úmyslná
jednání a opomenutí, kterými se porušuje
neb ohrožuje úplnost a správnost sčítání,
trestají se, nejde-li o čin přísněji
trestný, politickým úřadem (policejní
administrativní vrchností) I. stolice peněžitou
pokutou až do 10.000 Kč, vedle toho nebo místo
toho vězením (uzamčením) do tří
měsíců.
(2) Přestupky nařízení vydaných
podle tohoto zákona k ochraně svobody a správnosti
sčítání trestají se, pokud
nejsou trestny podle odst. 1., politickým úřadem
(policejní administrativní vrchností) I.
stolice peněžitou pokutou až do 5000 Kč.
(3) Nedobytná pokuta budiž proměněna
v přiměřené vězeni (uzamčení)
nejvýše do 3 měsíců.
(4) Pokuty připadají státní pokladně.
Zákon ze dne 8. dubna 1920, č. 256 Sb. z. a n.,
o sčítání lidu se zrušuje.
Zákon tento provede ministr vnitra v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Sčítání lidu v republice Československé
bylo upraveno zákonem ze dne 8. dubna 1920, č. 256
Sb. z. a n. Podle zákona tohoto mělo se konati prvé
sčítání lidu v době mezi 1.
listopadem 1920 a 19. březnem 1921, další sčítání
pak v obdobích pětiletých.
Poněvadž se však ukázalo, že pro
vědecké účely i pro potřebu
administrativy postačí sčítání
v obdobích desetiletých, navrhuje vláda,
aby zákon o sčítání lidu byl
pozměněn tím způsobem, že by
se sčítání budoucí konala opět
vždy po deseti letech. Změnou touto vyhoví
se též úsporným tendencím, jimiž
se nyní státní správa řídí,
a dosáhne se toho, že rozsáhlé zatížení
správních orgánů spojené se
sčítáním lidu bude se opakovati teprve
v delších obdobích. Též bude takto
poskytnuta Státnímu statistickému úřadu
dostatečná doba pro všestranné statistické
zpracování výsledků sčítání.
Při příležitosti této vzaty v
úvahu i ně které další změny
a doplňky dosavadního zákona, jež vyplynuly
z praktické potřeby, takže ukázalo se
účelnějším vypracovati vůbec
nový zákon o sčítání
lidu a nenovelisovati pouze zákon dosavadní. Na
změny, jež proti dosavadnímu zákonu
v nové osnově se navrhují, jest upozorněno
při výkladu jednotlivých paragrafů.
K § 1: Lhůty pro budoucí sčítání
lidu upraveny způsobem takovým, aby vláda,
jež ovšem vyslechne napřed Státní
radu statistickou, měl dostatečné volnosti
naříditi sčítání ve
vhodnou dobu.
K § 2: Dosavadní zákon neobsahoval výslovního
zmocnění vlády, aby nařízením
určila, které údaje mají býti
při sčítání zjisťovány
a jak má býti sčítání
provedeno. Zmocnění toto plynulo ovšem ze všeobecné
doložky prováděcí. Nový návrh
- chtěje předejíti případným
námitkám - opravňuje výslovně
vládu vydati potřebné nařízení.
Poněvadž údaje, jež při sčítání
mají býti zjišťovány, jakož
i způsob provádění sčítání
lidu se podle dočasných poměrů při
jednotlivých sčítáních částečně
mění, ne bylo možno materii tuto pojmouti přímo
do zákona. V závěru tohoto paragrafu je konečně
pamatováno i na to, aby současně se sčítáním
lidu mohly býti provedeny i jiné soupisy se sčítáním
zmíněným úzce souvisící,
jež však nelze zahrnouti v pojem sčítání
lidu (na př. soupisy bytové).
K § 3: Paragraf tento rozšířen proti dosavadnímu
1. odst. § 3 tím, že mluví se v něm
o funkci sčítacích komisařů
a revisorů, jez jest úřadem veřejným,
a již lze jen výjimečně odmítnouti
(§ 8 novely k řádu volení v obcích
č. 253/1922 Sb. z. a n.). Konečně pak uvedeno
v tomto para grafu výslovně, že výsledky
sčítání zpracuje Státní
úřad statistický.
K § 4: Paragraf tento kryje se celkem s 2. odst. § 3
dosavadního zákona, jest však přesněji
stylisován v tom směru, že stanoví se
v něm, že obce jsou povinny bezplatně poskytnouti
též potřebné místnosti ke sčítání
lidu.
K § 5: Ustanovení v tomto paragrafu obsažené
bylo do zákona pojato hlavně k vůli úplnosti,
neboť povinnost podávati při sčítání
lidu správně a včas potřebné
údaje bylo by případně lze vyvoditi
i z § 5 zákona č. 49/1919 Sb. z. a n., o organisaci
statistické služby.
K § 6: Podle dosavadního zákona byla trestna
pouze vědomá nebo úmyslná jednání
a opomenutí, kterými se porušovala nebo ohrožovala
úplnost, anebo správnost sčítání
lidu. Ustanovení tato obsažená v § 4 zákona
č. 256/1920 přejata s ne patrnými formálními
změnami do 1. odst. § 6 nynější
osnovy. Poněvadž se však v praxi ukázalo,
že tato trestní ustanovení pro všecky
případy nestačí, bylo třeba
paragraf tento rozšířiti o nové ustanovení,
podle něhož trestem v zákoně stanoveným
stíhají se i přestupky nařízení
vydaných podle tohoto zákona k ochraně svobody
a správnosti sčítání. Přestupky
tyto nebylo možno vzhledem k mnohotvárnosti předmětu,
jakož i vzhledem k tomu, že podrobnosti sčítání
budou upraveny teprve nařízením, vypočísti
přímo v zákoně a bylo třeba
přenechati to moci nařizovací, jíž
však zákon dává dostatečné
směrnice (arg. slov, ochrana svobody a správnosti
sčítání). Závěrečné
dva odstavce paragrafu tohoto byly přidány též
na základě praktické zkušenosti.
K §§ 7 a 8: Paragrafy tyto nepotřebují
bližších vysvětlivek. Pouze se upozorňuje,
že nařízení č. 592/1920 Sb. z.
a n. o sčítání lidu nebylo třeba
výslovně rušiti, poněvadž nařízení
toto bylo vydáno výslovně jen pro prvé
sčítání lidu.
Vláda navrhuje, aby osnova tato byla v obou sněmovnách
přikázána výboru ústavně-právnímu
a rozpočtovému.