II. volební období. | 2. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zaměstnanci zemědělských podniků,
požívající naturálního
bytu, mají nárok na oddělený a samostatný
byt stavebně i hygienicky nezávadný. Pro
byty tohoto druhu platí předpisy tohoto zákona
jakožto minimální.
Plošná výměra naturální
místnosti určeně k obývání
jednou rodinou zemědělského zaměstnance
nesmí býti menší jak 25 m2, nečítaje
v to prostory příslušenství (předsíně
spíže, chodby a pod.). Vzduchový obsah takovéto
místnosti nesmí klesnouti pod 14 m3 na každou
osobu, místnost obývající.
Stavební úřady nesmí dáti svolení
k zřizování obydlí určených
k účelům ubytování zaměstnanců
zemědělských podniků, nevyhovujících
těmto předpisům a jsou povinny přezkoumati
povolení vydaná před účinností
tohoto zákona a naříditi čeho třeba,
aby ustanovení jeho byla splněna.
Umísťovati a přijímati příslušníky
různých rodin a osoby cizí v naturální
byt zemědělského zaměstnance k trvalému
bydlení není dovoleno. Za trvalé bydlení
považuje se pobyt děle jak týden v období
tří měsíců trvající.
Nikdy však nesmí se tak státi proti vůli
držitele bytu.
(1) Zemědělské dělnictvo sezonní,
to jest takové, které bylo najato toliko k ji stým
přechodným pracím v zemědělství
a jež nenáleží k zaměstnancům
domácím jsoucím zaměstnavateli po
celý rok k disposici, možno ubytovati v místnostech
společných. Ustanovení toto neplatí
však pro samostatně rodiny jež musí býti
ubytovány samostatně a od sebe odděleně.
(2) Místnosti pro společně ubytování
musí býti čistě schopně vytápění
a tak uzpůsobeny, aby zaměstnanci je obývající
mohli pečovati o svojí čistotu. Místnosti
takovéto musí býti opatřeny postelí
pro každého z ubytovaných.
(3) Ubytování zaměstnanců obého
pohlaví ve společných místnostech
se nedovoluje. Děti a osoby mladistvé musí
býti ubytovány v místnostech samostatných
a podle pohlaví odděleně.
V žádném případě není
přípustno užívati ku přespávání
a ubytování chlévů stodol, kolen a
podobně nechť se jedná o kteréhokoliv
zemědělského zaměstnance a nechť
jde o přespávání a ubytování
trvalé nebo přechodné.
(1) Místnosti pro ubytování čeledě
musí býti stavebně i zdravotně nezávadně
s vnitřním uzavíracím zařízením.
V jedné místnosti nemůže býti
ubytováno více spolubydlících než
tři, při čemž platí ustanovení
druhé věty § 2 tohoto zákona i v tomto
případě.
(2) Místnosti tyto musí bytí opatřeny
postelemi a tak zařízeny aby bydlící
mohli pečovati o svoji čistotu. Ubytování
svobodných osob čeledě různého
pohlaví v téže místnosti se zakazuje.
(1) Naturální byty zaměstnanců zemědělských
podniků od 50 ha výše musí býti
nejméně jednou v roce úředně
prohlédnuty a zařízeno čeho třeba
podle tohoto zákona.
(2) Úřední prohlídku naturálních
bytů ostatních zemědělských
podniků jest předsevzíti, byla-li žádost
o to úřadu podána. Úřady jsou
vsak oprávněny z vlastní pravomoci a z vlastní
vůle kdykoliv předsevzíti prohlídku
naturálních bytů a místností
ku přespávání a ubytování
zemědělského dělnictva podle tohoto
zákona a naříditi čeho třeba.
Péče o dodržování ustanovení
tohoto zákona ukládá se politickým
úřadům, na Slovensku politickým úřadům
I instance.
Přestupky tohoto zákona trestají se po kutou
až do výše 10000 Kč při opakování
vězením až na dobu jednoho měsíce.
Úřad mimo to jest oprávněn a povinen
opatřiti čeho třeba na účet
a nebezpečí provinilého.
Zákon tento nabývá účinností
dnem vyhlášení. K provedení opatření
podle tohoto zákona stanoví se přechodná
lhůta jednoho roku.
Provésti tento zákon ukládá se všem
ministrům.
Důležitou součástí péče
o zaměstnance v zemědělství jest otázka
jich slušného ubytování vyhovujícího
aspoň minimálním požadavkům zdraví
odpočinku a individuelní samostatnosti. Lze litovati
že v tomto ohledu již dávno činnost zákonodárná
nezasáhla. Otázka tato je tak naléhavá
že se jí zabývala i Mezinárodní
konference práce ve svém ženevském za
sedání na podzim 1921. Konference tato usnesla se
doporučiti členům Mezinárodní
organisace práce uzákonění jistých
zásad jež vyplynuly ze zmíněných
porad a jež mají sloužiti právě
k zlepšení ubytování zemědělského
dělnictva. Zatím však ne bylo v našem
státě v této věci učiněno
ničeho.
Problém sám však volá po svém
řešení i v našem státě Zemědělské
dělnictvo bydlí v četných případech
v nezdravých, nedostatečných místnostech
vykazujících všechny druhy závad. Velmi
často bydlí několik rodin zemědělského
dělnictva v nedostatečných místnostech
společně při čemž se nikterak
nehledí ani na dětí ani na pohlaví.
Je zjevem obvyklým, že se spí na zemi, neboť
není buďto dostatečného počtu
postelí nebo nelze je do místností umístit
z nedostatku místa.
Svobodná čeleď je ubytována nejčastěji
v chlévech, stodolách a kolnách nehledě
ani na stáří ani na pohlaví. Často
cizí lidé různého pohlaví ubytováni
jsou v jedné a téže místností.
Dělnictvo sezonní bývá ubytováno
hromadně v nedostatečných místnostech
k jiným účelům než obývacím
sloužících v nichž nelze si ani odpočinouti
ani čisto tu udržovati v místnostech v nichž
stěsnáni jsou lidé si cizí bez ohledu
na pohlaví i na věk. Dělnictvo toto zpravidla
spí na holé zemi, pokryté slámou nebo
hadry. Zdraví fysické i morální ničí
se v takovémto případě měrou
úžasnou.
Tyto strašlivé poměry ubytovací zemědělského
dělnictva zaviňují z největší
míry duševní opozdilost jeho a propadání
alkoholu a proto v zájmu povznesení našeho
venkova jest aby poměry tyto byly radikálně
upraveny. Toho má se dosíci zákonem, jehož
osnova se tuto předkládá. Obsáhlost
a rozličnost poměrů a nezpracovaná
dosud látka jsou především příčinami
jistých nedostatků návrhu, které však
bude lze odstranit toliko praxí a soustavou právní
kterou třeba na tomto poli teprve vytvořiti.
Požadavek lepšího bydlení jest známkou
vyšší kultury s níž spojen jest nerozlučně
těž pokrok v zemědělství a jeho
zdatnost i prosperita. Třebaže tedy provedení
toho to zákona vyžádá si v četných
případech i značnějších
nákladů se strany zaměstnavatele budou to
náklady oprávněně jak morálně
tak i hospodářsky.
K provedení nutných zařízení
podle tohoto zákona stanovena jest přechodná
doba jednoho roku která jest dostatečně dlouhá,
aby zemědělství mohlo se tomuto novému
předpisu právnímu přizpůsobit.
Po této lhůtě nastoupí zákon
plně v činnost, zejména jeho trestní
sankce.
Po stránce formální:
Provedení tohoto návrhu nezatíží
státní pokladny.
Návrh budiž přikázán k projednání
výborům sociálně-politickému
a zemědělskému.