Zemská finanční ředitelství
nechávají po měsíce, ba i po léta
nevyřízené poukazy jednotlivých resortů
státní správy odpočivných požitků
percipientů, ba dokonce zakročení poslanců
zůstavají nepovšimnuty a nezrychlují
vyřízení pensijních spisů,
ležících u zemských finančních
ředitelství po dlouhé měsíce.
Namátkou uvádíme z četných
případů jen tyto charakteristické
případy, aby z nich bylo vidno, jaká praxe
se v záležitostech pensijních u finančních
úřadů zahnízdila.
80tiletému vrch. poštmistrovi v. v. Hubertu Spiehsovi
v Čes. Budějovicích nebyla dosud poukázána
pense dle zákona čís. 287/1924, ačkoliv
spis byl 26. března 1925 ředitelstvím pošt
a telegrafů předložen zemskému finančnímu
ředitelství v Praze a urgován 1. prosince
1925 a 6. února 1926. Mimo to zakročil 21. října
1925 u zemského finančního ředitelství
podepsaný posl. Bergmann, jemuž bylo slíbeno,
že věc bude ihned projednána. Tentýž
spis urgoval M. N. O. třikrát v 15 měsících,
ale marně. Vrchní poštmistr Hubert Spiehs dodnes
nemá zvýšené požitky poukázány,
ačkoliv jest starcem nad hrobem a věc se již
15 měsíců projednává.
Božena Jechová, vdova po soudním kancelistovi
v Rim. Sobotě na Slovensku, bytem v Táboře,
zažádala 25. prosince 1924 u soudní tabule
v Košicích o poukaz pense po manželu Janu Jechovi,
zemřelém dne 4. listopadu 1924. Dle sdělení
ministerstva spravedlnosti ze dne 5. září
1925 byl spis tento ihned předložen generálnímu
finančnímu ředitelství v Bratislavě,
aby poukaz schválilo a vypravilo. Přes několik
urgencí nedošlo vyřízení. Obrátil
se proto podepsaný posl. Bergmann na odborového
přednostu J. U. Dra. Bohumila Vlasáka v ministerstvu
financí 13./10. 1925 se žádostí, aby
urychlení této věci zařídil.
Dodnes však nedošla odpověď, co bylo ve
věci této zařízeno.
Poštovní úředník Rudolf Prach
ve Velké Revuci byl 1./12. 1925 dle zákona čís.
286/1924 dán na odpočinek. Ředitelství
pošt a telegrafů v Košicích zastalo 22./12.
1925 pod čís. 72281/I. gener. finančnímu
ředitelství v Bratislavě návrh na
poukaz pensijních požitků Rudolfa Pracha, který
dodnes přes urgence, i telegrafické, není
vyřízen, a úředník tento i
s rodinou trpí bídu a hlad, čekaje, že
se nad ním smiluje referent g. f. ř. v Bratislavě
a pensi mu milostivě poukáže.
Poněvadž takové stížnosti jsou
téměř na denním pořádku,
budí to dojem, jakoby finanční úřady
při poukazování pensí provozovaly
pravou pasivní resistenci.
Proto táží se podepsaní pana ministra
financí:
1. Ví o těchto poměrech?
2. Hodlá pan ministr zjednati pořádek u finančních
úřadů, aby odpočivné požitky
státním zaměstnancům, vdovám
a sirotkům byly bez průtahu poukazovány?
3. Jest pan ministr ochoten volati k odpovědnosti referenty,
kteří tyto průtahy působí?
4. Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným,
co v této věci zařídil, neb zaříditi
hodlá?
V Praze dne 8. dubna 1926.
V ministerstvu financí hromadí se stále spousta
aktů, jednajících o žádostech
válečných poškozenců za přiznání
důchodů, předložených ministerstvem
soc. péče k souhlasu ministerstva financí.
Nehledě k tomu, že většinu případů
vyřizuje ministerstvo financí zamítavě,
leží spisy v ministerstvu financí rok i déle,
než se vyřídí. Jestliže ministerstvo
financí při sdělávání
různých zákonů vymáhá
vždy spoluúčast při jejich provádění,
pak nelze souhlasiti s praxí, jaká se v tomto ministerstvu
ujala, že příslušné spisy zdržuje
po dobu dlouhých měsíců, ba roků,
než je vyřídí.
Tak si asi zákonodárci při schvalování
různých zákonů spoluúčast
ministerstva financí nepředstavovali, že ono
stane se brzdou včasného provádění
usnesených zákonů.
Urgence zájemníků, organisací i poslanců
se pravidelně ignorují a spisy leží
v ministerstvu financí klidně dále, jak dokazují
tyto konkrétní případy, namátkou
vybrané:
1. Vdova Anežka Němcová z Podolí u Přerova
žádala o přiznání důchodu
pro svoje dítko přes 18. rok. Sirotek Emilie je
úplně nezpůsobilá k výdělečné
práci, je to mrzáček. Podaná žádost
byla vyšetřena všemi úřady a neschopnost
k výdělečné práci úředním
lékařem prokázána. Spis zaslán
z ministerstva sociální péče dne 10.
dubna 1925 pod č. j. 14209-25 ministerstvu financí
k souhlasu s výplatou důchodu. Po třikráte
bylo urgováno, ale záležitost dosud vyřízena
není.
2. Spis Anny Urbanové ze Žirovnice u Počátek,
byl dne 22. prosince 1925 pod č. j. 55535-25 zaslán
ministerstvu financí, ale vyřízen není
přes to, že od té doby uplynulo přes
3 měsíce.
3. Spis Ticháčka Bohuslava z Prahy II.byl zaslán
dne 17. prosince 1925 pod č. j. 55194-25 na ministerstvo
financí k projevení souhlasu se zvýšením
důchodu podle § 9. zákona č. 39-22 ze
dne 25. ledna 1922. Jmenovaný jest neschopen jakékoliv
práce a odkázán na pomoc druhých,
děti má nedospělé. Vyřízení
urgováno 19. ledna 26, 5. února 26, 5. března
26.
4. Ministerstvo sociální péče předložilo
spis Vágnerové Marie z Prahy VIII. dne 10. prosince
1925 pod č. j. 52463-25 k projevení souhlasu s výplatou
důchodu předků podle zákona č.
146-23. Jedná se o starou matku, která se sotva
pohybuje, pracovat naprosto nemůže. Přes 2
urgence u ministerstva financí není záležitost
vyřízena.
5. Týmž ministerstvem byl předložen spis
Josefa a Marie Králových z Duchcova dne 12. ledna
1926 pod č. j. 846-26, ale i přesto, že urgováno
vyřízení, dosud spis nevyřízen.
Jedná se o staré rodiče, neschopné
práce, kteří nemohou existovati.
6. Invalida Krajdl Václav z Vídně žádal
o prohlídku a přiznání důchodu
v roce 1923. I přes to, že již je rok 1926, tedy
3 roky uplynuly, dosud nebyl k prohlídce předvolán
a není také rozhodnuto o jeho přihlášce.
Spis pod č. j. M-S-P, 56609-25 byl dne 9. ledna 1926 zaslán
ministerstvu financí, dosud však přes urgenci
nevyřízen.
7. Marie Birbaumová z Kladna žádala o přiznání
důchodu sirotčího pro svého syna přes
18tý rok. Chlapec není schopen práce ani
pohybu. Od podání žádosti uplynula hodně
dlouhá doba. Po konečném šetření
spis byl z M. S. P. pod č. j. 3116-26 dne 5. února
1926 zaslán na ministerstvo financí. Provedena intervence,
spis dosud nevyřízen.
Ministerstvo financí zamítá žádosti
válečných poškozenců i které
jsou plně odůvodněny, jak dokazuje tento
případ:
Vdova M. Seidlová z Roketnice u Vsetína žádala
o výplatu důchodu pro své dítě
Marii, starou 19 roků, která jest úplný
mrzáček. Žádost podala v březnu
1925 a koncem roku dostalo se vyřízení vdově,
že ministerstvo financí neprojevilo souhlasu s výplatou
důchodu a proto že se nepřiznává.
- Jedná se o naprostého mrzáčka, který
nejen, že není schopen práce, ale ani pohybu.
Při vyšetřování musel dítě
prohlédnouti úřední lékař.
Ovšem, dítě se nemohlo na okresní správu
politickou dostaviti, matka musela je dál dovézti.
Vdově vznikly výlohy Kč 170,- za lékařské
vysvědčení a dovoz děvčete
k okresní správě politické, ovšem,
důchod přiznán nebyl. Tímto způsobem
a nařízenými formalitami vyhazují
se chudákům peníze, které oni nemají.
Proč ministerstvo financí neprojevilo souhlas s
výplatou důchodu tomuto mrzáčkovi,
vdova se ovšem nedověděla.
Tato praxe ministerstva financí dokazuje, že snaha
strhovati na se veškeré rozhodování
má za následek, že nelze veškerou agendu
zmoci a vyřizování těchto věcí
zdržuje se na úkor stran, které ve své
neuvědomělosti viní za tyto následky
zákonodárce, kteří nenesou viny na
tomto nezdravém systému.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní pana ministra financí:
1. Ví o těchto poměrech pan ministr?
2. Jak hodlá pan ministr je odstraniti?
3. Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným co
v této věci zařídil?
V Praze dne 8. dubna 1926.
Hospodářská situace státních
zaměstnanců a pensistů, jakož i jejich
pozůstalých vůbec a na Slovensku a Podkarpatské
Rusi zvlášť, stává se vlivem stálých,
mimořádných a těžkých
drahotních poměrů den ode dne kritičtější.
Těžká jejich existence byla nad to zhoršována
různými zákony, vydávanými
v předpokladu, že se ozdraví a zlepší
všeobecné hospodářské poměry,
což nejen že se nedostavilo, nýbrž naopak
drahota se stupňovala a tím tíživěji
vháněla zaměstnance v bídu a zoufalství,
jež dovršeno bylo zákonem ze dne 21. prosince
1921 čís. 495 Sb. z. a n., dle něhož
státní zaměstnanci jsou povinni platiti daň
z příjmu dle vysokých sazeb, stanovených
zákonem ze dne 12. srpna 1921 čís. 294 Sb.
z. a n.
Státní zaměstnanci jsou si plně vědomi
své berní povinnosti vůči svému
státu, ale za dnešních, tak obtížných
podmínek na Slovensku a Podkarpatské Rusi, nejsou
s to zaplatiti daň z příjmu za několik
roků najednou vyměřenou, bez úplného
zadlužení a zhroucení finančního
stavu nejen jednotlivců, ale i celých rodin.
Dovolujeme si poukázati zde na okolnost, že státním
zaměstnancům, kteří ze všech
vrstev obyvatelstva, jak válečnými, tak i
poválečnými poměry nejvíce
trpěli, zdaňovány jsou jejich požitky
do posledního haléře, zatím co těm,
kteří, těžíce z válečné
i poválečné situace, ceny produktů
zvyšovali, valutovými obchody bohatli, do syta všeho
užili a bídy nikdy nepoznali, nejen se jejich horentní
zisky při vyměřování daní
na minimum snižují, nýbrž dokonce zák.
ze dne 8. října 1924 čís. 235 Sb.
z. a n. event. prov. nař. ze dne 23./XII. 1924 čís.
300 Sb. z. a n. se jim odpisují tyto nízko uložené
a nezaplacené daně, inklusive 1923, jdoucí
do milionů.
Křiklavým dokladem daňového přetížení
státních a ostatních zaměstnanců
slouží zde státní rozpočet pro
rok 1925 s preliminovaným obnosem daně z příjmu
per 800,000.000 Kč, z kterého na ubohé platy
zaměstnanců připadá horentní
částka 500,000.000 Kč, kdežto na ostatní
kapitalisticky silné vrstvy pak pouze 300,000.000 Kč.
Na Slovensku a Podkarpatské Rusi jsou poměry mezi
uložením daně z příjmu stát.
zaměstnancům a ostatním poplatníkům
velmi křiklavé, neboť zaměstnanci XI.
hodin. třídy 1. plat. stupeň předepsáno
jest na dani z příjmu ročně 424,50
Kč, kdežto milionáři K. B. z Hustu není
na rok 1923 předepsáno ani haléře,
nebo na př. H. L. z Berehova, lihovarníku a vinaři
bylo za rok 1923 předepsáno pouze 162,50 Kč.
Sta a sta případů nepoměrného
zdanění na P. Rusi dosvědčuje, že
daňové břemeno bez milosti a milosrdenství
převaluje se na bedra ubohých stát. zaměstnanců.
Poukazujeme dále, že na Slovensku a Podkarp. Rusi
daň z příjmu nejen že není a
nebyla srážena při poukazování
požitků, ale nebyla také u většiny
stát. zaměstnanců za léta 1922-1925,
následkem nedostatku schopných sil u finančních
úřadů dosud vyměřena. Státním
zaměstnancům, zápasícím stále
s nedostatečnými gážemi, nebude pro
shora uvedené okolnosti absolutně možné
dostáti v dnešní době berní povinnosti
tak, aby mohli platiti daně najednou vyměřené
za léta 1922-1925, při čemž důsledné
a bezohledné vymáhání daně
za léta tato bylo by vážně a nebezpečně
ohrozilo existenci mnoha rodin státních zaměstnanců.
Proto táží se podepsaní pana ministra
financí:
1) Jest pan ministr financí ochoten rozšířiti
působnost výnosu ministerstva financí ze
dne 25. února 1926 čís. 16340/26-III/9 a)
i na státní zaměstnance na Slovensku a Podkarpatské
Rusi?
2) Jest pan ministr ochoten stanoviti existenční
minimum stát. zaměstnance na Slovensku a Podkarpatské
Rusi pro výměr daně z příjmu
penízem 10.000 Kč?
3) Jest pan ministr ochoten k vyrovnání nedoplatku
daně z příjmu za léta 192-1925, jakož
i na úhradu daně z příjmu vyměřené
na rok 1926, ustanoviti pro státní zaměstnance
na Slovensku a Podkarpatské Rusi srážku v roce
1926 a sice:
čistého příjmu od 10.000 Kč do 15.000 Kč | 2%, |
z čistého příjmu od 15.000 Kč výše | 4%, |
a to z požitků dle stavu 1. ledna 1926 a zaplacením
takto stanovených srážek uznati za vyrovnání
berní povinnosti stát. zaměstnanců
na Slovensku a Podkarpatské Rusi za všechna minulá
léta až do konce roku 1926?
4) Jest pan ministr ochoten zaříditi, aby počínaje
1. lednem 1927 předepsány byly srážky
na daň z příjmů za běžný
rok měsíčně předem stát.
zaměstnancům na Slovensku a Podk. Rusi likvidaturami
jednotlivých resortů tak, jak tomu jest v zemích
historických?
5) Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným co
v této věci zařídil, neb zaříditi
hodlá?
V Praze dne 12. dubna 1926.
Státním zaměstnancům, na Podkarpatskou
Rus dočasně přikázaným (zatímně
přiděleným), přísluší
po dobu jich přikázání místo
diet mimořádné přídavky a to
ženatým 1.500 Kč a svobodným 1.200 Kč.
Nejvyšší správní soud v konkrétním
případě přiznal nárok na tento
přídavek zaměstnanci, který od 1.
září 1923 byl na Podkarpatskou Rus exponován
a v lednu 1924 během svého exponování
se oženil, vynesením čís. 12799/24 ze
dne 3. dubna 1925.
Při tom vycházel nejvyšší správní
soud se stanoviska, že nelze tu užíti zásady
zákona prosincového (zák. čís.
394/22 Sb. z. a n. § 6. odst. II.), že změna
rodinného stavu po 31. prosinci 1922 nemá vlivu
a výměru jednotného drahotního přídavku
a přídavku na děti, ježto zásada
ta platí pouze o přídavcích v citovaném
zákonném ustanovení výslovně
uvedených, tedy o jednotném drahotním přídavku
a přídavku na děti a že nelze předpis
ten - poněvadž na přídavky jiné,
tedy také ne na mimořádný přídavek,
o který se zde jedná.
V konkrétním případě na základě
toho, jak již uvedeno stížnosti onoho zaměstnance
vyhověl a rozhodnutí správního úřadu
pro nezákonnost zrušil.
Konaným meziministerským projednáváním
věci zjištěno, že ministerstvo vnitra,
jakožto úřad, který úpravou těchto
otázek byl vládním usnesením pověřen,
již ve svém oběžníku z 5. června
1924 č. 9612, stojí na stanovisku, že nejde
tu o drahotní přídavek rodinný ve
smyslu zákona č. 394/22 Sb. z. a n., nýbrž
o náhradu výloh, způsobených vedením
dvojí domácnosti a že směrodatnou pro
vyměření jest nikoliv, zda zaměstnanec
oženil se po 31. prosinci 1922, nebo před tím,
nýbrž jedině a výlučně
okolnost, zda se oženil před svým exponováním
na Podkarpatskou Rus, či teprve potom, ježto pouze
v prvém případě nárok na mimořádný
přídavek dlužno a možno mu přiznati.
jest zde tudíž zásadní rozpor mezi názorem
nejvyššího správního soudu, který
in concreto přiznal tento nárok bez ohledu na to,
že zaměstnanec se oženil až po svém
exponování na Podkarpatskou Rus a mezi stanoviskem
ministerstva vnitra, které dle intence vládního
usnesení v takovém případě
nárok ten odpírá.
V důsledku toho nebyla praxe uvedena v soulad s citovaným
rozhodnutím a názorem nejv. správ. soudu,
čímž značně byla oslabena právní
autorita tohoto nejvyššího rozhodčího
tribunálu.
Poněvadž tento případ není ojedinělým
a jest jen článkem praxe u nás vžité,
že se vynesení nejv. správ. soudu, jsou-li
pro státní zaměstnance příznivá,
neaplikují na ostatní stejné případy,
za to však aplikují se vždy, jsou-li státním
zaměstnancům nepříznivá, čímž
se podrývá autorita nejv. správního
soudu a důvěra v objektivnost a spravedlnost státní
administrativy, táží se podepsaní pana
ministerského předsedy:
1) Ví o této praxi pan předseda vlády?
2) Jest pan předseda vlády ochoten zaříditi,
aby rozhodnutí nejvyš. správ. soudu byla vždy
respektována a pokud se týče státních
zaměstnanců, aplikována na všechny stejné
sporné případy?
3) Jest pan předseda vlády ochoten podepsaným
sděliti, co v této věci zařídil,
neb zaříditi hodlá?
V Praze dne 12. dubna 1926.
Do převratu byli jen okrasní četničtí
velitelé poděleni revolverem a v nynější
době jen někteří velitelé stanic.
Četnická karabina, podle starých zkušeností
z četnické služby v míru i za války
je přítěží četníkovi
ve službě, v pátrání, rychlém
pronásledování pachatele lesem, pohořím,
ve dne i v noci, při eskortách, domovních
prohlídkách, kladení řetízků
a při napadení četníka samotného
jedním nebo několika pachateli, ohrožuje-li
jeho obranu.
Při pronásledování pytláka,
podloudníka a j. ve dne neb i v noci houštinami, když
četník jest oblečen v plášti,
nese služební tašku 1 kg těžkou,
nábojnici, karabinu s bodlem, šavli a helmu, jest
naprosto nehybným a neví na co má dříve
soustřediti mysl, zda na prchajícího, neb
na houštiny a větve stromů, aby si nevyrazil
oko, nebo na vlastní bodlo, aby se jím nezranil,
aneb konečně na ostatní nepraktickou výzbroj.
Při eskortách, zvláště na železnici,
za většího návalu obecenstva, musí
četník opětně rozděliti svoji
pozornost, aby nikoho neporanil, zvláště při
nevhodném sundávání a nasazování
bodla; a pak při vybíjení a nabíjení
karabiny, aneb na řemení a brašnu aby nezůstal
viset mezi obecenstvem.
Při domovních prohlídkách jest rovněž
karabina nevhodná, poněvadž ji musí
četník opět držeti v ponosu nebo na
ruce. Při tom může pracovati pouze jednou rukou,
což ztěžuje jeho výkon, zvláště
při prohlídkách půd, sklepů,
kůlen, stodol, při lezení po žebříku
a pod.
Při kladení svěracích řetízků
jest karabina dvojnásob nebezpečná, je-li
četník nucen při zatčení pouta
dávati sám.
Bylo by tedy v zájmu služby i v zájmu bezpečnosti
daleko účelnější, ozbrojiti četnictvo
opakovací pistolí, a karabin používati
jen při demonstracích, soustředěních
a pod.
Jiné státy již takového přezbrojení
četnictva dávno provedly. Z toho důvodu táží
se podepsaní pana ministra vnitra:
1) Jest pan ministr ochoten aspoň postupně zaříditi
přezbrojení četnictva a odstraniti neúčelnou
a nevhodnou výzbroj karabinou,
2) Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným,
co v této věci zařídil, nebo zaříditi
hodlá?
V Praze dne 12. dubna 1926.
Až do převratu byly příslušníkům
četnictva každoročně v lednu připisovány
k dobru přebytky z oděvní podstaty. To se
dělo v době, kdy většina četnictva
své potřeby kryla z oděvní podstaty,
která toho času činí 900 Kč
ročně.
Tato praxe byla poslední dobou změněna a
jednotlivá velitelství předpisovala, aby
předložené účty vedle kolkovného
dle škály II, byly opatřeny i kolkem účetním,
takže četnický gážista, žádající
o výplatu účtu, musí prodělati
pravé martyrium, než obdrží nepatrný
svůj vlastní, mu náležející
peníz.
V důsledku toho táží se podepsaní
pana ministra vnitra:
1) Jest pan ministr ochoten zaříditi výplatu
oděvní podstaty měsíčně
v hotovosti četnickým gážistům
tak, jak se děje u důstojníků, čímž
odpadnou veškeré stížnosti v tomto
směru?
2) Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným,
co v tomto směru zařídil, neb zaříditi
hodlá?
V Praze dne 12. dubna 1926.
Město Opava usiluje již od roku 1920, aby na ně
bylo pamatováno při rozdělení velkého
majetku pozemkového, ležícího v oblasti
měst. Prvé kroky byly učiněny již
v dubnu 1920. Na prvá podání, učiněná
v roce 1920, odpověď nedošla, poněvadž
podle sdělení státního pozemkového
úřadu ucházeti se o zabranou půdu
mělo býti přípustné teprve
v době po zahájení přídělového
řízení. Počátkem roku 1921
pozemkový úřad vydal vyhlášku,
podle níž mohou býti podávány
žádosti o příděl podle níž
mohou býti podávány žádosti o
příděl zabrané půdy z Lichtensteinova
majetku a majetku německého řádu.
Druhou vyhláškou prohlašovalo se za přípustné
ucházeti se o rozptýlené pozemky z obou
jmenovaných velkých majetků pozemkových.
Žádosti, které podal městský
úřad na základě této vyhlášky,
byly však zamítnuty. Také kroky, podniknuté
roku 1923, aby byla získána půda, byly bez
úspěchu. Když se počátkem roku
1924 městský úřad dověděl,
že státní pozemkový úřad
činí přípravy k provedení
přídělového řízení
na Lichtensteinově majetku v Opavě, zahájil
znovu vyjednávání. Rovněž tak
18. Února 1924 uplatnil nárok na pozemky, které
patřily k zabranému velkému majetku
pozemkovému opavské Rafinerie cukru a. s. Ani tyto
kroky neměly výsledku. Vyjednávání
s lichtensteinským lesním úřadem
v Krnově o prodeji pozemků vedla sice k dohodě,
kterou schválilo městské zastupitelstvo 8.
Ledna 1925. Tato dohoda byla zaslána po schválení
pozemkovému úřadu prostřednictvím
zemské správní komise.
Vyřízení dosud nedošlo, avšak v rozmluvě
dne 17. Září 1925 o směrnicích
přídělového plánu pro pozemky
tak zvaného Knížecího dvora prohlásil
správce obvodové úřadovny státního
pozemkového úřadu v Olomouci, Werner,
že pozemky, ležící na Polní ulici
budou postoupeny stavebním družstvům a 18 ha
bude ponecháno dosavadnímu majetníku statku
jako záloha pro rozšíření města,
kdežto zbytkový statek Knížecí
dvůr má býti prozatím pronajat na
10 let. O této rozmluvě byl dne 26. Září
zastlán městskému úřadu opis
zápisu. Za krátko poté byl skutečně
rozepsán pronájem zbytkového statku Knížecí
dvůr. Podle usnesení městského zastupitelstva
město Opava se o tento pronájem ucházelo.
To se stalo 29. Listopadu 1925. Od té doby nevědělo
se nic o dalším osudu Knížecího
dvora, až před nedávnou dobou vešlo ve
známost, že nemá býti pronajat, nýbrž
odevzdán do vlastnictví protežované
osobnosti.
Proti takovémuto postupu pozemkového úřadu,
který nejen odporuje předpisům přídělového
zákona, nýbrž i naprosto nedbá nutnosti,
kterou uznávají také orgánové
pozemkového úřadu, postarati se, aby se město
mohlo rozšiřovati, vyslovilo se opavské městské
zastupitelstvo v resoluci co nejostřeji. Tato resoluce
byla jednomyslná, tedy přijata i hlasy českých
členů městského zastupitelstva. Již
z této okolnosti jest zřejmo, že zde jde
skutečně o všeobecně uznávaný
veřejný zájem.
Podepsaní se tedy táží pana předsedy
vlády:
Jest ochoten tuto věc co nejpřísněji
vyšetřiti a zabrániti svrchu vylíčeným
machinacím a postarati se, aby byl proveden protokolárně
zjištěný pronájem zbytkového
statku Knížecí dvůr?
V Praze dne 20. dubna 1926.