II. volební období. | 2. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 25 zákona ze dne 9. října 1924, č.
221 Sb. z. a n. doplňuje se odst. 3., který bude
zníti následovně:
(3) Zaměstnanci obchodní a živnostenští,
kteří nejsou pojištění u žádné
z nemocenských pojišťoven uvedených v
§§ 26-29, jsou pojištění u živnostenské
nemocenské pojišťovny, v jejímž obvodě
vykonávají práce, nebo služby uvedené
v §u 2.
Ustanovení § 27 zákona ze dne 9. října
1924, č. 221 Sb. z. a n. mění se a bude nadále
zníti takto:
Osoby povinně pojištěné, zaměstnané
u povinných členů živnostenského
společenstva neb gremia jsou povinně pojištěny
u společenstevní neb gremiální nemocenské
pojišťovny, ve kterou se přeměňuje
společenstevní neb gremiální nemocenská
pokladna, měla-li tato dne 1. července 1924 aspoň
1.000 členů, zaměstnaných u povinných
členů společenstva neb gremia.
§ 28 zákona ze dne 9. října 1924, č.
221 Sb. z. a n. mění se a bude nadále zníti
takto:
Spolková nemocenská pojišťovna, ve kterou
se přeměňuje spolková nemocenská
pokladna, zřízená podle ustanovení
spolčovacího zákona ze dne 26. listopadu
1852, č. 253 ř. z., měla-li dne 1. července
1924 aspoň 1.000 členů povinně pojištěných
pro případ nemoci, může pojišťovati
i nadále s účinkem, že členové
její nemusí býti pojištění
u příslušné okresní nebo zemědělské
nebo závodní nemocenské pojišťovny.
§ 29, zákona ze dne 9. října 1924, č.
221 Sb. z. a n. mění se a bude nadále zníti
takto:
(1) Zapsaná pokladna pomocná, zřízená
podle zákona ze dne 16. července 1892, č.
202 ř. z., které bylo před 1. červencem
1919 uděleno osvědčení podle §
7, uvedeného zákona, může rovněž
i nadále pojišťovati osoby povinně pojištěné
pro případ nemocí s účinkem,
že osoby ty nemusí býti pojištěny
u příslušné okresní nebo zemědělské
nebo závodní nemocenské pojišťovny,
měla-li dne 1. července 1924 alespoň 1.000
členů povinně pojištěných
pro případ nemoci.
(2) Zapsaná pokladna pomocná, která podle
svých stanov před 1, lednem 1924 pojišťovala
pro případ nemoci pouze osoby podrobené zákonu
o pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců, může však zůstati
i nadále v činnosti, měla-li 1. července
1924 aspoň 1000 členů povinně pojištěných
pro případ nemocí, pokud omezí svoji
působnost na pojišťování těchto
zaměstnanců. U těchto pokladen nemohou však
býti pojištěny osoby, na něž rozšířena
byla pensijní pojistná povinnost zákonem
ze dne 5. února 1920, č. 89 Sb. z. a n.
(3) Zapsaná pokladna pomocná se napříště
nazývá zapsanou pojišťovnou pomocnou.
Působnost vládního nařízení
ze dne 9. října 1925, č. 200 Sb. z. a n.
vztahuje se na zákon ze dne 9. října 1924,
č. 221 Sb. z. a n. tímto zákonem novelisovaný.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Ministru sociální
péče se ukládá, aby tento zákon
provedl, dohodna se se zúčastněnými
ministry.
Vládním nařízením ze dne 9.
října 1925, č. 200 Sb. z. a n., kterým
se provádějí §§ 267, 274, 275 a
276 zákona ze dne 9. října 1924 č.
221, zrušeny býti mají dle odst. 3. §
1, společenstevní a gremiální nemocenské
pokladny, které nevyhovují ustanovení §
27, zákona č. 221/1924 Sb. z. a n.
Dle tohoto §u zrušiti se mají veškeré
dosud stávající společenstevní
a gremiální nemocenské pokladny, které
neměly ku 1. lednu 1924 aspoň 4,000 - resp. 2.000
členů, zaměstnaných u povinných
členů společenstva neb gremia. Zákonem
rozlišovány jsou gremiální a živnostenské
nemocenské pokladny, ač povaha obou jest stejná.
Tím, že 1. leden 1924 zvolen byl za rozhodný
den, propadly by mnohé velké a hospodářsky
silné společenstevní nemocenské pokladny
likvidací, ačkoliv měly netoliko v sezoně,
nýbrž vůbec v ročním průměru
daleko více než 4.000, pokud se týče
2.000 členů. Oproti tomu zůstaly by uchovány
jiné značně menší a hospodářsky
slabší nemocenské pokladny, poněvadž
k 1. lednu 1924 náhodou mohou vykázati předepsaný
stav členstva.
Jelikož mnohá průmyslová a obchodní
odvětví jsou sezonní, vykazuje větší
část společenstevních a gremiálních
nemocenských pokladen každoročně k 1.
lednu nejnižší stav členstva, pročež
pro posouzení otázky velikostí nemocenských
pokladen vzat měl býti za základ průměrný
stav členstva posledních tří let.
Navrhovaná novelisace zákona má za účel
odstraniti tuto sociální nespravedlnost a sleduje
v prvé řadě zájmy pojištěnců,
t, j. zájmy hospodářsky slabých, neboť,
jak jest všeobecně známo, pokladny tyto při
malých příspěvcích věnovaly
tu největší všestrannou péči
všem svým pojištěncům.
Neudržitelnost zákona a nutnost novelisace námi
navrhované vysvítá nejlépe z následujícího
případu:
Nemocenská pokladna živností stavebních
v Brně, existující již po řadu
desítiletí, přesídlila na jaře
1925 do vlastní novostavby v ulici na Ponávce č.
20, moderně zařízené s vlastními
lékařskými ordinačními místnostmi,
která jest nezatížena a representuje hodnotu......
Kč 1,200.000.-,
Reservní fond pokladny | |
obnášel konc. r. 1925 asi | Kč 740.000.- |
mimořádný podpůrný fond | |
asi......................... | Kč 190.000.- |
a ostatní jmění asi......... | Kč 600.000.- |
úhrnem asi.................. | Kč 2,730.000 |
Tato pokladna se jměním kol tří milionů
Kč má býti zrušena!
Přes notorickou stagnaci ve stavebním průmyslu
obnášel průměrný stav členstva
v roce 1923....... 4424
v roce 1924....... 4753
v roce 1925....... 4004
Úbytek proti roku 1924 jest jen následkem neobnovení
zákona o podpoře stavebního ruchu v roce
1925.
Nejvyšší stav členstva měla pokladna
v roce 1923 20. června........ 5939
v roce 1924 17. července..... 7180
v roce 1925 26. září.......... 5955
Ještě 1. listopadu 1925 byl počet členstva
5400, který klesl s dostavivšími se mrazy,
což samo sebou se rozumí.
Při posuzování uvedených číslic
nesmí býti opomenuto, že v důsledku
poválečných poměrů a neodpovídajícímu
podporování stavebních živností
jest tento stav v abnormálním stavu, jako žádný
druhý.
Počet členstva bude opětně samozřejmě
v letních měsících značně
stoupati a jest-li že stavební činnost vstoupí
do normálních kolejí, pak pokladna ještě
rychle rozkvete, neboť materielní podklad u této
pokladny jest.
Podobně jest tomu u nemocenské pokladny pomocnictva
při společenstvu hostinských a kavárníků
v Brně, jejíž průměrný
počet členstva byl v roce 1923, 2,071, 1924 2,310
a v roce 1925 2,440. Reservní fondy této pokladny
činily Kč 260,000,-.
Z uvedeného jest zřejmo, že navrhovaná
novelisace jest nejen oprávněná, ale nutna
v zájmu tisíců pojištěnců,
kterým tyto pokladny v každém směru
co nejlépe vyhovují.
Jelikož zrušení těchto pokladen státi
se má k 1. červenci 1926, žádají
podepsaní předložení tohoto návrhu
výboru sociálně-politickému
k podání zprávy v době nejkratší.
Návrhem tímto státní finance zatíženy
nejsou, pročež návrh na úhradu dle §
41. ústavní listiny odpadá.