Podomní obchod na území republiky Československé
jest dosud upraven a to jak v zemích historických,
tak i na území slovenském a Podkarpatské
Rusi císařským patentem ze dne 4. září
1852, č. 252 ř. z., jakož i různými
výnosy a předpisy prováděcími,
platnými jednak na celém území
republiky Československé, jednak však pouze
v zemích historických nebo na bývalém
území uherském a často si značně
odporujícími.
Předpisy dosavadní příliš hověly
podomnímu obchodu a proto již v bývalé
říši Rakousko-uherské bylo naléháno
na novou úpravu podomního obchodu. Byla v tom směru
předložena zákonná osnova již v
roce 1894, a opětovně v letech 1897, 1900, 1901,
1907 a posledně r. 1911, ale žádná z
těchto předloh nestala se zákonem hlavně
z důvodů politických.
Po zániku říše Rakousko-uherské
vyskytly se zase v našem státě četné
hlasy poukazující na neudržitelný dosavadní
stav, na velikou rozmanitost předpisů a žádaly,
aby již z důvodů státní bezpečnosti
bylo provozování podomního obchodu upraveno
jednotně pro celý stát a aby bylo dbáno
také kritické situace stavu obchodního a
živností vůbec, které příliš
trpí velikým rozvojem podomního obchodu v
době poválečné a to jak podomního
obchodu legitimního, tak i nelegitimního.
Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností zahájilo
za tím účelem rozsáhlé šetření
prostřednictvím Obchodních a živnostenských
(priemyselných) komor, jakož i ústředních
organisací živnostenských, jehož výsledkem
jest předložená osnova. Slyšené
korporace vyslovily se vesměs pro novou úpravu podomního
obchodu a jeho omezení. Některé měly
pouze pochybnosti, zda přítomná doba jest
vhodná ke změně stavu dosavadního.
Po této stránce sluší pouze poukázati
na stále se množící volání
po vhodné a vyhovující úpravě
podomního obchodu a na četné stesky přednášené
poslanci jednotlivých politických stran v Národním
shromáždění.
Některé komory projevily názor, že by
bylo vhodno upraviti podomní obchod v rámci nového
živnostenského řádu. Na toto stanovisko
nemohla vláda přistoupiti, poněvadž
podomní obchod jest přece rázu tak typicky
odlišného od běžného pojmu živností,
upravených platnými předpisy živnostensko-právními,
že vyžaduje úpravy samostatné podobně
jako i ostatní kočovně provozovaná
zaměstnání.
Předkládá proto vláda návrh
zvláštního zákona o podomním
obchodě. Základním jeho motivem jest chrániti,
pokud možno, usedlé živnostníky a obchodníky
před každou přílišnou konkurencí,
omeziti proto značně oproti stavu dosavadnímu
provozování podomního obchodu (§§
2, 3), ponechati však podomní obchod v krajích,
kde odedávna jest obvyklou a zakořeněnou
formou obchodování a zprostředkování
oběhu statků a předmětů potřeby,
jakož i v chudých krajích, jejichž obyvatelé
by ztěží nalezli jiným způsobem
dostatečné obživy a zaměstnání
(§ 17). Pro tyto kraje byly stanoveny značné
úlevy z obecných předpisů. Obdobné
výhody byly také poskytnuty válečným
poškozencům (§ 16) z důvodů humánních
a sociálních. V osnově bylo zvláště
také pamatováno výrobků domáckého
průmyslu, jejichž odbyt jest pře vážnou
měrou odkázán na podomní obchod. Nebylo
proto přikročeno k úplnému odstranění
podomního obchodu, jak to příliš jednostranně
žádaly některé zájmové
korporace.
Snaha po omezení podomního obchodu jeví se
zejména v zostření podmínek nutných
k dosažení povolení k podomnímu obchodu,
ve vyloučení celé řady zboží
a předmětů z podomního obchodu v určitých
mě stech a místech, v časovém omezení
platnosti povolení, v nemožnosti provozovati podomní
obchod současně se živností o stálém
stanovišti nebo se živností trhoveckou a zvláště
v zostření trestní sankce.
Definice podomního obchodu byla ve své podstatě
převzata z císařského patentu z roku
1852. Jenom slova "od místa k místu" a
"bez určitého stanoviště"
byla nahrazena rčením "od obce k obci"
a "bez pevného stanoviště", poněvadž
lépe vystihuje kočovnou povahu podomního
obchodu.
Nově se za podomní obchod prohlašuje prodej
zboží, provozovaný obcházením
na veřejných místech bez pevného stanoviště.
Jest to potvrzení téměř jednotné
prakse úřadů politických, které
již dlouhou řadu let takovýto prodej zboží
pokládaly za obchod podomní, poněvadž
se nedá zahrnouti pod pojem živnosti ve smyslu platných
předpisů živnostensko-právních.
Nákup zboží provozovaný od obce k obci
a dům od domu (na př. vajec a másla) nesluší
považovati za podomní obchod, zejména jde-li
o nákup pro vlastní potřebu nebo za účelem
prodeje ve stálém obchodě nebo na trzích
či do ciziny.
Podomním obchodem podle tohoto zákona není
také kočovně provozovaný obchod dobytkem
a drůbeží, hnanou ve stádech a v hejnech.
Stanovisko toto vyplývá již z patentu z roku
1852, z jehož celého obsahu jest zřejmo, že
zbožím podomním jest rozuměti pouze
takové zboží, které podomní obchodník
může s sebou nositi a že podomní obchodník
má se omeziti pouze na takové množství
zboží, které jediný člověk
jest s to unésti. Jen výjimečně jest
dovoleno používati nosičů nebo jiných
pomůcek, nikoliv však pomocníků.
Podomní obchod omezuje se podobně jako již
v patentu z roku 1852 pouze na státní občany.
Ustanovení toto vyskytuje se i v právních
předpisech o podomním obchodě ve státech
jiných, poněvadž každý stát
v zásadě podomní obchod omezuje a přirozeně
vyhrazuje potom právo provozovati podomní obchod
jedině svým příslušníkům,
nehledíc ani k důvodům státní
bezpečnosti, které zejména při tomto
druhu zaměstnání mají obzvláštní
význam a důležitost.
Oproti stavu dosavadnímu bylo zvýšeno stáří,
jehož se vyžaduje k nabytí povolení k
podomnímu obchodu z 30 na 35 let. Vodítkem při
tom byla myšlenka klásti meze náklonnosti k
lehkému a namnoze zahálčivému způsobu
života a přiměti tak občany, aby v mladém
věku snažili se opatřiti sobě jiné
zaměstnání, kterého se pak v pozdějším
věku sotva vzdají, takže podomní obchod
stane se pozvolna skutečně pouze zaměstnáním
těch, kteří se nemohli v životě
a boji existenčním jiným způsobem
uchytiti.
Z této zásady připouštějí
se výjimky jen ve prospěch válečných
poškozenců (§ 16) a ve prospěch obyvatelů
chudých krajů a míst uvedených v §
17.
Snaha omeziti podomní obchod jest zřejma zejména
z ustanovení, že podomní knížka
může býti vydána pouze osobám,
které poměry rodinnými (na př. pro
četnou rodinu nebo nemoci v rodině), pro nedostatek
výdělku nebo skrovné poměry majetkové
jsou nuceny hledati v podomním obchodu způsob obživy.
K provozování podomního obchodu jest třeba
nejenom úředního povolení, nýbrž
ještě průkazu o zaplacení daně
výdělkové (zárobkové) se všemi
přirážkami, jakož i daně obratové.
Opatření toto vyplývá z podstaty podomního
obchodu jakožto zaměstnání bez pevného
stanoviště a jest nutné z důvodů
fiskálních.
Již podle podomního patentu mohlo býti povolení
k podomnímu obchodu propůjčeno pouze osobám,
které nebyly stiženy nakažlivou nebo odpor vzbuzující
nemocí nebo takovým neduhem. Nově se ještě
vyžaduje úředně lékařské
zjištění, že tyto osoby byly v posledních
5 letech s úspěchem očkovány anebo
v téže době přestály pravé
neštovice.
K omezení podomního obchodu směřuje
také značně zostření důvodů
vylučujících, jimiž má býti
docíleno, aby povolení k podomnímu obchodu
bylo skutečně udělováno pouze osobám
v každém ohledu bezúhonným a zachovalým.
Aby pak obcházení zákona bylo pokud možno
co nejvíce ztíženo, stanoví se neslučitelnost
podomního obchodu se živností o stálém
stanovišti nebo se živností trhoveckou nejen
pro podomního obchodníka samého, nýbrž
i pro určité blízké příbuzné.
Mimo to rozhodují tu také ustanovení §
59 živnostenského řádu a § 74 živnostenského
zákona pro území Slovenska a Podkarpatské
Rusi o vyhledávání objednávek zboží
živnostníky nebo obchodními cestujícími.
Ustanovení tohoto paragrafu vyhovuje stále a stále
opětovanému požadavku Obchodních a živnostenských
(priemyselných) komor, aby jim byl poskytnut vliv na udělování
povolení k podomnímu obchodu. Povolení samo
uděluje ovšem i nadále úřad politický
podle volného uvážení, bude však
jistě zpravidla přihlížeti k vyjádření
komor.
Povolení k podomnímu obchodu vztahuje se zásadně
pouze na obvod příslušného zemského
župního svazu, v Podkarpatské Rusi na celé
území Podkarpatské Rusi. Z tohoto pravidla
jest stanovena důležitá výjimka pouze
pro válečné poškozence (§ 16) a
pro obyvatele chudých krajů a míst (§
17), kteří mohou provozovati podomní obchod
v celém státě a to dokonce i v obcích,
v nichž jest podomní obchod zakázán
(§§ 12, 15) Toto opatření má usnadniti
jmenovaným osobám obživu, poněvadž
zasluhují zvláštního zřetele
a ohledu a jest tedy výlučně rázu
humánního a sociálního.
Dříve však než začne podomní
obchodník provozovati podomní obchod v určitém
městě nebo místě, jest povinen předložiti
podomní knížku k vidování. Vidování
ponechává se hlavně z důvodů
policejních a kontrolních. Nezakládalo ani
podle patentu z r. 1852 nějaké nové právo,
nýbrž platnost povolení k podomnímu
obchodu vztahovala se již od původu na obvod dotyčné
korunní země, avšak měl-li podomní
obchodník po užíti práva jemu z tohoto
povolení vyplývajícího k provozování
podomního obchodu v určité obci, musel si
dáti z důvodů policejně evidenčních
vidovati knížku podomní příslušným
úřadem. Neučinil-li tak, dopouštěl
se trestného činu.
Z důvodů praktických nemohlo býti
vyhověno žádosti některých obchodních
a živnostenských komor, aby podomní obchodník
byl povinen před započetím podomního
obchodu v určité obci předložiti podomní
knížku obecnímu úřadu k vidování.
Tento požadavek jest zejména v obcích venkovských
neproveditelný, poněvadž obecní starostové
mají úřední hodiny namnoze velice
nepravidelné, po případě nejsou úřední
hodiny vůbec stanoveny, takže by podomní obchodník
mohl se octnouti v situaci, že mu nebude vůbec možno
v dotyčné obci provozovati podomní obchod.
Při vidování může býti
určena doba, po kterou smí podomní obchodník
v dotyčné obci své zaměstnání
provozovati. Tato doba nesmí býti kratší
tří dnů, aby podomní obchodník
stanovením příliš krátké
lhůty nebyl poškozován. Aby však také
usedlí obchodníci nebyli příliš
častými návštěvami podomních
obchodníků zkracování, může
býti stanoveno, že podomní obchodník
může se vrátiti do obce teprve po uplynutí
určité doby, která však nesmí
překročiti maximum čtyř neděl.
Z toho jsou vyňati pouze podomní obchodníci
uvedení v §§ 16 a 17.
Platnost povolení k podomnímu obchodu může
býti prodloužena o další jeden rok, dlužno
však za toto prodloužení žádati u
politického úřadu prvé stolice, v
jehož obvodě má žadatel bydliště.
Aby pak nemusel podomní obchodník za účelem
povolení odebrati se k tomuto úřadu i za
okolností, jež by mu mohly způsobiti značnou
hmotnou škodu, poskytuje se mu úleva, že i úřad
jeho dočasného pobytu může prodloužiti
povolení, avšak pouze o 30 dnů. O tomto prozatímním
prodloužení musí však býti bezodkladně
z důvodů evidenčních zpraven úřad,
který vydal původní povolení.
Preklusivní lhůta k podání žádosti
o prodloužení povolení byla v zájmu
žadatelů snížena ze 3 měsíců
na 4 neděle, poněvadž tato doba jistě
postačí ke zjištění, zda tu není
důvodů proti prodloužení svědčících
(§§ 2, 3).
Podle dosud platného předpisu § 9 podomního
patentu jest podomní obchodník povinen do desíti
dnů od té doby, kdy vstoupil do jiné země,
než na jejíž obvod povolení k podomnímu
obchodu bylo vydáno, dáti si toto povolení
buď pro jednotlivá místa nebo pro celou zemi
vidovati a tím rozšířiti jeho platnost
i na tuto zemi. Ustanovení toto značně ztěžovalo
agendu úřední, poněvadž bylo
nesnadno dokázati podomnímu obchodníkovi,
přistiženému v jiné zemi při
provozování podomního obchodu bez vidované
knížky podomní, že se již deset dnů
v této zemi zdržuje a bylo nutno téměř
vždy propustiti podomního obchodníka bez potrestání.
Tomu má býti nyní učiněna přítrž,
poněvadž v obvodu jiného zemského svazu
župního nebo na území Podkarpatské
Rusi nelze započíti s provozováním
podomního obchodu, aniž by si byl podomní obchodník
dal dříve podomní knížku vidovati.
Ustanovení 1. - 3. odstavce shodují se celkem s
příbuznými předpisy podomního
patentu. Nově se zavádí pro podomního
obchodníka povinnost předložiti nejen knížku
podomní, ale i své zboží a to i úřadům
obecním.
Ustanovení odstavců 4. a 5. byla převzata
do osnovy k žádosti četných obchodních
a živnostenských (priemyselných) komor, jakož
i korporací živnostenských.
Ustanovení odstavce 6. bylo pojato do návrhu z důvodů
sociálně-hospodářských. Umožňuje
se jím obyvatelům chudých krajů a
míst uvedených v § 17 předlohy, navštěvovati
trhy a míti tam stánky, což se ostatním
podomním obchodníkům nedovoluje, poněvadž
by to bylo v rozporu s platnými živnostensko-právními
předpisy (§ 67 živnostenského řádu
a § 95, odstavec 1. a 2. živnostenského zákona
pro území Slovenska a Podkarpatské Rusi).
Odstavce 9. a 10. jsou pouhým důsledkem zákonných
předpisů o nedělním klidu a uzavírání
obchodních a živnostenských provozoven. Poněvadž
však osoby uvedené v §12, odstavec 3., zejména
pokud provozují podomní obchod ve veřejných
místnostech, mají největší odbyt
na své zboží ve dny nedělní a
v době večerní, po případě
noční, bylo nutno v jejich prospěchu učiniti
výjimku z ustanovení 9. a 10. odstavce.
Většina předmětů a zboží
uvedených v §10 byla již podomním patentem
z roku 1852 vyloučena z podomního obchodu. V předloženém
návrhu zákona jest počet těchto předmětů
pouze doplněn a účelněji uspořádán.
Především mají býti vyloučeny
u podomního obchodu všecky předměty
a zboží, jejichž nekontrolovaný prodej
jako na př. jedů, jedovatých látek,
zbraní, výbušných látek a těles
ohněstrojných, mohl by ohroziti veřejnou
bezpečnost, nebo jako u rtuti, kosmetických a dietetických
prostředků, brejlí a očních
skel všeho druhu, obnošeného šatstva, obuvi,
prádla a ložního prádla mohl by škoditi
zdraví, nebo jako u hracích karet, lihových
nápojů, zlatého a stříbrného
zboží, kapesních hodinek, losů loterních
a cenných papírů vůbec podporovati
poživačnost, rozmařilost a nepoctivost.
Prodej masa a masného zboží, jakož i mléka
a mléčných výrobků, chleba
a pečiva vůbec je zakázán jednak z
důvodů zdravotních, poněvadž
některé z uvedených předmětů
podléhají zejména v teplém ročním
období snadno zkáze, jednak že změněné
komunikační a trhové poměry nevyžadují
podomního obchodu tohoto druhu.
Jedlé tuky (margarin, margarínové máslo,
margarínové sýry a umělé tuky
do pokrmů) jsou v zemích historických vyloučeny
z podomního obchodu § 5 zákona ze dne 25. října
1901, č. 26 ř. z. Na území uherském
není analogického ustanovení.
Vyloučiti bandáže, průtržní
pasy a therapeutické pomůcky vůbec z podomního
obchodu bylo pokládáno za vhodné, poněvadž
při jejich používání jest zpravidla
třeba lékařského návodu.
Podomní obchod octem se zakazuje, poněvadž
obchodníci si stěžovali, že jsou příliš
poškozováni rozvětveným prodejem octa,
jednak dle zkušeností nabytých politickými
úřady prvé a druhé stolice byly prodávány
často fabrikáty zdraví škodlivé
a přímo nebezpečné.
Váleční poškozenci (§ 16), obyvatelé
chudých krajů a obcí (§ 17), osoby uvedené
v § 12, odstavec 3. mohou provozovati podomní obchod
cukrovinkami a jiným zbožím cukrovým,
osoby posléze uvedené kromě toho také
chlebem a pečivem vůbec, jejichž podomní
prodej jest jinak zakázán, předpokládajíc,
že tyto poživatiny jsou v obalech znemožňujících
znečištění zboží.
Vládě jest ponecháno, aby nařízením
do plnila výpočet předmětů
v § 10 uvedených, pokud se toho ukáže
potřeba z důvodů veřejné bezpečnosti,
zdravotní péče nebo z jiných závažných
důvodů.
Ustanovení toto jest přirozeným důsledkem
povinnosti státu pečovati o veřejné
zdravotnictví.
Jeví se tu zřetelně snaha omeziti podomní
obchod hlavně z důvodů veřejných,
na př. v lázeňských místech.
Ale i ve všech ostatních obcích, které
mají alespoň 15.000 obyvatel, se podomní
obchod zakazuje a pokud jde o obce menší, může
v nich býti podomní obchod zakázán
politickým úřadem prvé stolice k návrhu
obecního zastupitelstva po slyšení Obchodní
a živnostenské (priemyselné) komory, jakož
i příslušného živnostenského
společenstva.
Již podle patentu z roku 1852 bylo zakázáno
provozovati podomní obchod v hlavních městech
a lázeňských místech, mimo to četné
obce samy ve svém obvodu podomní obchod zakazovaly,
ale svým obyvatelům dávaly povolení
k podomnímu obchodu v obcích jiných, čímž
byli tamní obchodníci a živnostníci
značně poškozováni. Aby tyto poměry
byly odstraněny, zakazuje se obyvatelům obcí,
ve kterých jest podomní obchod vyloučen,
provozovati podomní obchod v obcích jiných.
Pouze nuzným, podpory hodným a zachovalým
občanům jmenovaných obcí může
býti uděleno omezené povolení k podomnímu
obchodu v těchto obcích, nikoliv však v obcích
jiných.
Ale váleční poškozenci (§ 16) a
obyvatelé chudých krajů a míst ve
smyslu § 17 mohou provozovati podomní obchod výrobky
domáckého průmyslu nebo jiným zbožím
z podomního obchodu nevyloučeným i v obcích,
v nichž jest podomní obchod zakázán.
Tímto ustanovením není zakázáno
podomnímu obchodníkovi prodávati zboží
zcela nebo z části na úvěr, nýbrž
zakazuje se pouze prodejna splátky ve smyslu zákonných
ustanovení o obchodech splátkových.
Již pojem podomního obchodu jako takového vylučuje
používání soumarů, ručních
vozíků, tažných zvířat,
vozidel a plavidel všeho druhu. Jen v případech
výjimečných a zvláštního
zřetele hodných může vládním
nařízením po slyšení obchodních
a živnostenských (priemyselných) komor používání
těchto dopravních prostředků býti
dovoleno. Takovým podomním obchodníkům
vyznačí se toto povolení v knížce
podomní úřadem (§ 27). Vyznačení
má ovšem pouze povahu deklaratorní, nikoliv
konstitutivní.
Pro povolení podomního obchodu v území
pohraničním mluví zejména okolnost,
že území toto bývá zpravidla
hornaté, méně přístupné
a chudé. Proto také osady bývají od
sebe vzdálenější a podomní obchod
jest tu namnoze nutností. Aby však obyvatelům
území pohraničního byla usnadněna
možnost obživy, připouští se pouze
domácí obyvatelstvo k provozování
podomního obchodu.
Poněvadž však podomního obchodu v území
pohraničním mohlo by snadno býti zneužito
k činnostem protistátním, omezuje se podomní
obchod v tomto území na okres bydliště
žadatelova, aby úřadům bylo možno
jeho počínání stále sledovati.
Naproti tomu připouští se obyvatelé
území pohraničního k provozování
podomního obchodu v území vnitrostátním
podle předpisů předloženého návrhu,
aby jim z důvodů existenčních bylo
nahrazeno omezení v provozu jejich zaměstnání
v území po hraničním. Před
udělením povolení k podomnímu obchodu
v území pohraničním jest nutno vyžádati
si souhlas úřadu finančního (§
27, odstavec 3.).
Z důvodů sociálně-hospodářských
připouštějí se výjimkou z ostatních
ustanovení této předlohy obyvatelé
chudých krajů a míst, uvedených v
§ 17, k provozování podomního obchodu
v území pohraničním (§ 5, odstavec
2.). Aby však byla zajištěna evidence těchto
osob, které v častých případech
budou přicházeti do pohraničí z krajů
vnitrozemských, nařizuje se § 27, odstavcem
4. vidimace jejich podomní knížky kromě
úřadu politického ještě příslušným
úřadem finančním.
Paragraf tento byl vřazen do osnovy, jak již shora
bylo podotčeno, jedině z důvodů sociálních
a humánních, aby váleční poškozenci
ve smyslu zákona ze dne 20. února 1920, č.
142 Sb. z. a n. o požitcích válečných
poškozenců - jejichž počet jest v přítomné
době značný - mohli dojíti snadněji
obživy a alespoň tímto způsobem poněkud
svou existenci uhájiti.
Poněvadž výhody v předloženém
návrhu zákona obsažené poskytují
se pouze těm válečným poškozencům,
kteří mají nárok na důchod
podle citovaného zákona, není se obávati,
že by jich bylo zneužíváno.
Z týchž důvodů byly poskytnuty různé
výhody a úlevy také obyvatelům chudých
krajů a obcí, je jichž seznam bude vyhlášen
vládním nařízením po slyšení
obchodních a živnostenských (priemyselných)
komor.
Již z podomního patentu z roku 1852 vyplývá,
že podomní obchod má býti omezen zásadně
pouze na takové zboží, které podomní
obchodník může sám unésti, jakož
i že podomní obchod má býti provozován
pouze zbožím, které dle jeho povahy lze nositi.
Dovoluje se proto pouze výjimečně v §
14 tohoto patentu používati při provozování
podomního obchodu pomocníka, správněji
řečeno nosiče zboží.
Aby bylo zabráněno všelikým dosud se
vyskytujícím pochybnostem při výkladu
tohoto paragrafu, používá předložená
osnova výrazu "nosič zboží",
aby tak zřejmě vysvitlo, že tato osoba smí
pouze nositi zboží a nesmí podomnímu
obchodníkovi pomáhati při jeho prodeji. Používání
takových pomocníků jest mimo to výslovně
zakázáno.
Povolení používati nosiče musí
býti v podomní knížce výslovně
vyznačeno a nosič musí vyhovovati ustanovením
5. odstavce § 18. Z této zásady platí
pouze výjimka ve smyslu 6. odstavce § 18.
Ustanovení trestní jsou proti § 19. patentu
z roku 1852 zjednodušena, poněvadž místo
specielních trestních sazeb pro jednotlivé
přestupky zavádějí se trestní
sazby všeobecné, v jejichž mezích může
úřad vyměřovati pokuty podle volného
uvážení. Ustanovení toto jest tím
výhodnější, že při prvním
přestupku možno užíti sazby mírnější,
při opětování se trestního
činu nebo za okolností přitěžujících
možno zase trestní sazby přiměřeně
zvýšiti, což podle stavu dosavadního nebylo
přípustno.
Renitentní pachatele těžších přestupků
v § 19. předložené osnovy uvedených
možno stíhati kromě pokuty ještě
trestem na svobodě, což jest značné
zostření proti dosud platným předpisům.
Jelikož není možno uvésti všecky
způsoby a druhy přestupků zákona,
které se při jeho praktickém provádění
vyskytnou, obsahuje tento paragraf všeobecné ustanovení,
které umožňuje úřadům
účinné stíhání i přestupků
v § 19. neuvedených. Toto opatření se
v patentu z roku 1852 nevyskytuje.
Ustanovení toto není obsaženo v podomním
patentu a přispěje jistě značně
k odstranění nekalých živlů při
provozování podomního obchodu. Dle předpisů
dosavadních ručilo za pokuty zboží,
které měla u sebe osoba v době spáchaného
přestupku a jestliže hodnota tohoto zboží
nepostačovala, nebylo možno odsouditi pachatele k
náhradnímu trestu vězení. Tento nedostatek
se předloženou osnovou odstraňuje.
Zásada kumulace trestu tímto paragrafem vyslovená
jest sice přísným ustanovením, avšak
přispěje jistě podobně jako předpis
§ 21. k omezení podomního obchodu a k vyloučení
různých pochybných živlů z tohoto
zaměstnání.
Zásada vyslovená již podomním patentem,
že zboží ručí za pokutu, rozšiřuje
se i na soumary, tažná zvířata, vozy
a vozidla všeho druhu. Důvodem tohoto opatření
jest, aby zejména osoby, které provozují
podomní obchod neoprávněně a používají
velice často vozů a podobně, byly se vší
přísností stíhány. Mimo to
i oprávněný podomní obchodník
bude se vystříhati, aby se dopustil přestupku
§ 14. a pocítil na sobě jeho přísné
důsledky.
Již zákonem z 21. března 1883, č. 37
ř. z. jest předepsáno, aby úřad
bydliště podomního obchodníka byl zpraven
o každém trestu, na který bylo proti podomnímu
obchodníkovi nalezeno. Podle § 24. předložené
osnovy může býti toto sdělení
učiněno eventuelně také úřadu
politickému a obecnímu úřadu rodiště
provinilcova a doporučuje se tento postup zejména
v případech, kdy bylo nalezeno na ztrátu
povolení a vyloučení z podomního obchodu
vůbec nebo na určitou či neurčitou
dobu, poněvadž dotyčné osoby ve snaze
uvésti úřady v omyl mění často
své bydliště. Včasným sdělením
trestu ve smyslu tohoto paragrafu bude možno dosáhnouti
účele jeho ustanoveními sledovaného.
Na bývalém území uherském obsahuje,
ovšem ne měrou dostatečnou, obdobné
předpisy § 161. uh. pol. tr. z. (nař. čís.
65.000/1909).
Ustanovení toto nevyskytuje se v podomním patentu
a bylo převzato analogicky podle příslušných
předpisů rádu živnostenského
o řízení trestním před úřady
živnostenskými.
V tomto paragrafu jsou shrnuty způsoby zániku povolení
k podomnímu obchodu, kteréžto opatření
usnadní úřadům, provádějícím
v praksi předložený návrh zákona,
přehled a rychlou orientaci.
Důvod zániku povolení sub c) uvedený
byl stanoven, aby se znemožnilo obcházeti různé
předpisy zákona o podomním obchodě,
jako na příklad vyloučení určitého
zboží a předmětů z podomního
obchodu (§ 10), zákaz používati soumarů,
tažných zvířat a vozidel (§ 14),
jakož i nosičů (§ 18., odstavec 1.) a
jest důsledkem ustanovení 2. odstavce § 3.
Udělovati povolení k podomnímu obchodu, jakož
i odníti toto povolení bylo vyhrazeno politickému
úřadu prvé stolice, v jehož obvodě
má žadatel bydliště. Návrhům,
aby povolení k podomnímu obchodu uděloval
politický úřad, v jehož obvodě
jest domovská obec žadatelova, nebylo možno vyhověti,
poněvadž ve většině případů
jsou tyto osoby z domovské obce dlouhá léta
vzdáleny a nemohla by tudíž domovská
obec dáti o nich zprávu, zda vyhovují podmínkám
§ 2., nebo zda se nevyskytují při nich důvody
vylučující ve smyslu § 3. předloženého
návrhu zákona.
Pokud se týká rozšíření
povolení k podomnímu obchodu na území
jiného zemského svazu župního nebo na
území Podkarpatské Rusi, povoluje toto rozšíření
politický úřad prvé stolice, kterým
jsou v Podkarpatské Rusi úřady služnovské
a na Slovensku, kde bylo již započato s prováděním
zákona o zřízení župních
a okresních úřadů v republice Československé
ze dne 29. února 1920, č. 126 Sb. z. a n., jsou
to úřady okresní.
Shora uvedeného rozšíření povolení
k podomnímu obchodu nepotřebují jedině
osoby uvedené v §§ 16. a 17. osnovy, jejichž
povolení vztahuje se na celé území
republiky (§ 5., odstavec 2.). Rozumí se samo sebou,
že i tyto osoby jsou povinny dáti si vidovati knížku
podomní ve smyslu ustanovení § 6., než
začnou provozovati podomní obchod v určité
obci.
Tímto paragrafem poskytuje se možnost institucím
samosprávným vyjádřiti se o žádaném
zákazu podomního obchodu, o dovolení používati
určitých dopravních prostředků
jinak zakázaných a o poskytnutí výhod
a úlev pro jednotlivé kraje a místa. Slyšení
v tomto paragrafu uvedených institucí samosprávných
nařizuje se z toho důvodu, že okolnosti, o
nichž mají se vyjádřiti, jsou pro obvod
samosprávných svazků hospodářsky
významné a důležité.
Řízení při přestupcích
patentu z roku 1852 bylo podle §§ 20. a 21. tohoto patentu
vyhrazeno úřadům důchodkovým
a pokuty, na něž bylo nalezeno, připadly rovněž
účelům, jimž byly určeny pokuty
v trestním řízení důchodkovém.
Zákon ze dne 21. března 1883, č. 37 ř.
z. zrušil §§ 20. a 21. podomního patentu
a přikázal řízení při
přestupcích patentu z roku 1852 úřadům
politickým. O tomto řízení nastoupila
ve smyslu citovaného zákona platnost ustanovení
IX. hlavy živnostenského řádu ze dne
20. prosince 1859, č. 227 ř. z. Živnostenský
řád z r. 1859 byl několikráte novelisován
a nyní platí zákon ze dne 5. února
1907, č. 26 ř. z a na místo předpisů
IX. hlavy zákona ze dne 20. prosince 1859, č. 227
ř. z. platí ustanovení hlavy X. zákona
ze dne 5. února 1907, č. 26 ř. z.
Shora citovaný zákon z r. 1883 se touto předlohou
zrušuje (§ 33.), poněvadž jeho ustanovení
jsou jednak přímo převzata do této
osnovy, jednak změněné poměry vyžádaly
si úpravy odlišné. Co do jednotlivostí
jest nutno poukázati zejména na ustanovení
§§ 4. - 9. osnovy, dále na předpisy kompetenční
a na důležité omezení pořadu
instančního uvedené v § 29., které
jest jen úplnějším provedením
zásady, vyslovené již v § 11. prováděcího
výnosu k podomnímu patentu ze dne 22. listopadu
1852, č. 2460. Mimo to sleduje se tímto ustanovením
snaha, aby ústřední úřady nebyly
zatěžovány záležitostmi často
méně významnými, k jejichž rozhodnutí
úplně postačí vyřízení
v první a druhé instanci.
Ustanovení tohoto paragrafu jsou nutná pro dobu
přechodnou na ochranu osob, které již dle dosud
platných předpisů podomní obchod provozují
a které by vzhledem k tomu, že jejich zaměstnání
jest pro ně často jediným zdrojem výživy,
byly přímo na své existenci ohroženy,
kdyby se měly také na ně vztahovati přísnější
předpisy tohoto návrhu zákona. Byly by to
zajisté příliš kruté důsledky
a je nebezpečí, že by jich pak bylo zneužíváno
způsobem stát poškozujícím.
Pokud se týká omezení uvedeného v
poslední větě 4. odstavce, bylo nutno k němu
přikročiti, poněvadž v případě
opačném byli by obchodníci se stálým
stanovištěm a trhovci příliš poškozováni.
Pokud jde o příslušnost úřadů
v řízení podle tohoto návrhu, nebo
o obvod, na který se vztahuje platnost povolení
k podomnímu obchodu, nebo na který může
býti rozšířena, přihlížela
vláda již k budoucímu stavu, jaký nastane
provedením zákona o zřízení
župních a okresních úřadů
v republice Československé ze dne 29. února
1920, č. 126 Sb. z. a n. Dokud nebude tento zákon
proveden na celém území republiky, bylo třeba
zavésti přechodná ustanovení ve smyslu
tohoto paragrafu.
Zákon tento má nabýti účinnosti
teprve šest měsíců po vyhlášení,
aby během této doby mohly býti vydány
příslušné předpisy prováděcí,
založeny předepsané rejstříky
a vůbec učiněna všecka opatření
nutná k řádnému provádění
nového zákona.
Jelikož zákon vztahuje se na území celé
republiky Československé a upravuje se jím
tudíž podomní obchod jednotně v celém
státě, pozbývají samozřejmě
dnem jeho účinnosti platnosti všecky zákony,
nařízení a výnosy, které dosud
v jednotlivých zemích a to jak historických,
tak i v bývalých zemích uherských
upravovaly podomní obchod.
Neruší se ovšem, ani se nemění
předpisy upravující daňovou povinnost
živností podomních a kočovných.
Rovněž zůstávají tímto
zákonem nedotčeny předpisy o roznášení
na prodej výrobků polního a lesního
hospodářství, kterých se každodenně
potřebuje, jako mléka, vajec, ovoce, zeleniny, rostlých
květin, másla, drůbeže a dříví,
jakož i přirozených kyselek, pokud prodej těchto
věcí koná se dům od domu nebo na ulici
výrobci nebo jejich zmocněnci nebo oprávněnými
obchodníky.
Zákonem tímto nevzniknou státní správě
žádné výdaje.
Vláda doporučuje, aby osnova zákona byla
přikázána v poslanecké sněmovně
výboru pro záležitosti průmyslu,
obchodu a živností a v senátě
výboru živnostensko-obchodnímu k podání
zprávy ve lhůtě co nejkratší.