Tedy, prosím, podstatný obsah uveden byl v zákoně,
takže jest jistě dána záruka, aby nemohly
snad býti obavy, že by mohly do odvolacího
nebo kárného, případně odvolacího
kárného výboru povolány býti
osoby předpojaté nebo po případě
zaujaté.
V 18. odstavci §u 7 dána je záruka, aby nebyl
ustanoven zpravodajem ten, kdo nemůže býti
členem kárného výboru. Důvod,
který k tomu vedl, jest zřejmý.
V §u 13 byly spojeny a vhodně upraveny odstavce 6.
a 7., při čemž doba 15denní, z týchž
důvodů, že zvláštnost a obtížnost
četnické služby by mohla znemožniti při
krátké době příslušnou
obranu, prodloužena na 30 dní.
Největší změna však provedena v
§u 36, který jako nový vsunut byl do vládního
návrhu na základě usnesení soc.-politického
výboru. Důvody tohoto usnesení jsou stručně
asi tyto: Byli jsme si dobře vědomi, že §
36 logicky nesouvisí se zákonem o četnickém
kázeňském a kárném právu,
ale na druhé straně znajíce poměry,
obávali jsme se, že dlouho nebude možno o četnických
záležitostech hovořit a proto tuto nejožehavější.věc
snažili jsme se do zákona vsunouti, což se nám
podařilo. Četnická služba je služba
nesmírně odpovědná, velmi těžká,
prováděná za velmi nepříznivých
a nebezpečných okolností, a tu se velmi často
stává, že četníci, kteří
stojí teprve na prahu své služební činnosti,
stanou se již služby neschopnými, stanou se invalidními,
jednak následkem utrpěného úrazu,
jednak také i těžkostí služby,
přes velmi pečlivé lékařské
prohlídky, které se konají před nastoupením
služby. Stává se tudíž velmi často,
že četničtí gážisté
jsou často předčasně pensionováni
a poněvadž mají kratší služební
dobu, stává se zpravidla, že jejich služební
požitky bývají velmi nízké. K
četnické službě výkonné
jsou neschopni, ale na druhé straně svou kvalifikací,
svým vzděláním, zkušeností
a odpovědností, mohli by býti velmi dobře
v jiné veřejné službě upotřebeni.
Z toho důvodu analogicky podle zákona o délesloužících
poddůstojnících podařilo se soc.-politickému
výboru za souhlasu ústavně-právního
výboru dosáhnouti, že byl vložen do předlohy
§ 36, který zajišťuje předčasně
superarbitrovaným četnickým gážistům
umístění ve veřejných službách.
Nejde zde o obnovu certifikatistů. Certifikatisté
jsou ti, kteří za to, že slouží
určitou dobu let, jsou odměňováni
tím způsobem, že se jim poskytovala určitá
přednost ve veřejných službách.
Zde o to nejde, nýbrž o to, aby četnickým
gážistům, kteří jsou k výkonné
službě neschopni a jichž k jiné službě
nemůže býti při četnické
organisaci užito, poněvadž podobných míst
je velmi málo, mohlo býti poskytnuto přiměřené
místo. Pokud se týče omezení ročního
požitku na 12.000 Kč, stalo se to proto, poněvadž
je to důsledek §u 17, odst. 3 zákona ze dne
22. prosince 1924, čís. 286 Sb. z. a n. Jsou tedy
podle tohoto zákona četničtí gážisté
postaveni na roveň délesloužícím
poddůstojníkům. Je to dosti málo,
co mohl soc.politický výbor ve své kompetenci
učiniti. Ale aby i dále projevil uznání
zvláště těžké službě
četnictva - vždyť musíme si býti
vědomi jen toho, že za loňský rok i
při restrikci četnického sboru provedeno
bylo 727.358 předvedení, mimo to však též
všichni velmi dobře víte, že vedle bezpečnostní
služby spočívá na četnictvu aspoň
začátek, podklad veškeré služby
správní, jejíž statistika sice vydána
nebyla, ale která jistě rozsahem svým převyšuje
několikráte službu bezpečnostní
- usnesl se soc.-politický výbor na příslušných
resolucích.
V první z nich se žádá jednak zdokonalení
bezpečnostní služby sloučením
obou bezpečnostních sborů a institucí
v bezpečnostním úřadě za vedení
parlamentem voleného státního tajemníka
služeb bezpečnostních.
Třetí resoluce žádá, aby vláda
ve smyslu §§ 146, 147 platového zákona
upravila vedlejší požitky četnictva se
zřetelem na zvláštnosti a nebezpečí
četnické služby.
Ve čtvrté resoluci se žádá, aby
státní správa pečovala o další
zdokonalení a zintensivnění bezpečnostní,
hlavně pátrací služby četnické,
zejména též spolupůsobením četnických
důstojníků správních ve věcech
bezpečnostních, a aby aspoň jednoho člena
odvolacího kárného výboru jmenovala
z řad konceptních úředníků
politické správy.
V resoluci druhé se žádá, aby četníkům,
kteří ve službě utrpěli úhonu
na zdraví, umožněno bylo ve zvláštních
ústavech rekonvalescentních vyléčení
poruchy zdraví, pokud tato porucha se stala. příčinou
jejich invalidity.
Ke konci bych měl malou poznámku. Dlužno litovati
toho, že nebyla vyřešena také otázka
asi 15 četnických gážistů, kteří
byli odsouzeni podmínečně, ale na základě
moci četnického velitele byli propuštěni
cestou administrativní. Snad by se dala tato věc
cestou administrativní upraviti.
Předkládaje slavné sněmovně
zprávu k vládnímu návrhu tisk 1865,
prosím ji, aby návrh obou výborů schválila.
(Souhlas.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo zpravodaji - za výbor ústavně-právní
- p. posl. dr Králíkovi.
Zpravodaj posl. dr Králík: Slavná
sněmovno! Ústavně právní výbor
při projednávání předlohy o
četnickém kázeňském a kárném
právu, odnětí četnické hodnosti,
přeložení do výslužby v řízení
správním a o umisťování superarbitrovaných
četnických gážistů mimo služební
třídy souhlasil v zásadě se změnami,
které soc.-politický výbor k původnímu
vládnímu návrhu přičinil, avšak
učinil ještě dvě změny proti
usnesení soc.-politického výboru, a to v
§§ 18 a 22. V §u 18 byl ústavně-právní
výbor veden ke změně tím, aby jasněji
byla vyjádřena vůle zákonodárcova,
podle které zpravodaj může býti sice
při projednávání kárného
výboru přítomen, může dávati
vysvětlení, avšak nemůže býti
členem sboru, který obviněného soudí
a případně jej odsuzuje. V §u 22 byl
změněn odst. 4. proto, aby byly odstraněny
pochybnosti,které přednesli někteří
členové ústavně-právního
výboru, že snad ustanovení o tajnosti závěrečného
projednávání před četnickým
kárným nebo kázeňským výborem
by byla příliš ostrá. Jinak souhlasil
výbor ústavně právní se změnami,
které byly provedeny soc. politickým výborem,
a doporučuje vám tuto předlohu k přijetí
ve znění obsaženém ve zprávě
obou výborů tisk 2189. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): K této věci
jsou přihlášeni řečníci.
Zahájím proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby řečnická
lhůta byla stanovena 40 minutami. (Námitek nebylo.)
Námitek není, navržená lhůta
je přijata.
Ke slovu jsou přihlášeni na straně "proti"
pp. posl. dr Gáti, Kaufmann, Brodecký,
Neurath, Horpynka a Zápotocký;
na straně "pro" p. posl. Bergmann.
Dávám slovo prvnímu řečníku
"proti", panu posl. dr Gátimu.
Posl. dr Gáti [maďarsky]: Prejednávame
návrh zákona o četníctve, o jeho disciplinárnom
a kárnom práve, o odňatí četníckych
hodností, o penzionovaní a podobných iných
reakčných ustnovizniach.
Čo je četníctvo vo smysle občianskom?
Četníctvo je jednou z ozdôb civilného
štátu. Četníctvo podľa občianskeho
chápania nie je iným, než strážcom
verejného poriadku, kľudu a verejnej bezpečnosti.
Ako pátrací úrad mal by pomáhať
pri vypátraní trestných činov a mimo
toho samozrejme vystrojené je tiež politickým
oborom pôsobnosti.
Už vopred prehlašujem, keď hovorím o četníctve,
že v oči četníctvu nie som predpojatý
a nehovorím proti četníkom, ale naopak, hovorím
v záujme četníkov ako ľudí a
proletárov. Nás komunistov nikdy nevedie slepá
zášť, a práve preto keď hovorím
o četníctve ako o triednej ustanovizni, v určitom
ohľade beriem v ochranu tých neuvedomelých
proletárov, ktorí dnes vydresírovaní
sú na četníkov. Nedovediem sa v tejto relácii
ináč vyjadriť.
Sám výraz "csendőr" v maďarčine
povie o niečo viac, ako v reči iného národa,
lebo "četník" alebo "Gendarm"
nevyjadruje ten pojem, ktorý v maďarčine znamená
strážca kľudu. Na aký kľud myslí
si buržoázia? Na kľud triedny, aby bol kľud
v dedine, aby vykorisťované massy nemohly sa hnúť
proti vykorisťovateľom. Verejný poriadok buržoázie
znamená to, aby v platnosti zostaly tie ustanovenia, ktoré
umožnia zachovanie dnešných pomerov alebo zabraňujú
zvrhnutiu dnešného stavu. A preto buržoázia
tomuto najspoľahlivejšiemu orgánovi dáva
bodák a preto dáva mu širšie právo
strieľať do ľudu.
Četníctvo má dvojaký úkol:
preventívny a represívny. Preventívne zabraňuje
alebo predchádza trestným činom, represália
znamená však stíhať prípadný
triedny nápor, hnutie, prekročenie zákona,
znamená použitie fyzického násilia.
Je bezpochybné, že s hľadiska politického,
s hľadiska triedneho má četníctvo iný
úkol. Četníctvo je ustanovizňou, ktorá
slúži k ozbrojenému utlačeniu triedneho
boja. Tak tomu bolo i v starej rakúsko-uhorskej monarchii.
Prvé kapitoly administratívnej reformy politickým
úradom dávajú plnú moc, a úrady
tieto vykonávajú túto plnú moc prostredníctvom
četníctva a policie. Ony nielen že stíhajú
trestné činy, nielen že donucujú ku
zachovávaniu zákonov, ale mimo toho každé
porušenie poriadku zahatia každým možným
a nemožným prostriedkom. A preto možno konštatovať,
že úkolom četníctva je nielen stíhanie
porušovania zákonov, ale tiež zabraňovanie
škodám buržoázie prostriedkami zákonnými
i nezákonnými, a aby četníctvo nebolo
viazané zákonom, preto sú tu tiež tajné
nariadenia.
Avšak i sám zákon niekde sa prezradzuje. V
§e 2 a v paragrafoch nasledujúcich je reč o
všeobecných predpisoch: "všeobecné
předpisy a jiné všeobecné či
zvláštní předpisy". O čo
tu ide? O to, aby četníci a príslušní
orgánovia obdržali určité inštrukcie,
ktoré treba zachovať v tajnosti, ktoré neslobodno
prezradiť a neslobodno ich prezradiť ani vtedy, keď
četník ide do civilu alebo do penzie, lebo keby
z hnevu, zo msty alebo nenávisti otvoril hubu, vystavil
by sa nebezpečiu, že ztratí penziu.
Četníci nemajú pátrať len po
trestných činoch, ale majú vystopovať
i to, kto zúčastňuje sa na tak zvaných
protištátnych hnutiach. Konečne v dedinách
závisí od zprávy četníctva
tiež politická spoľahlivosť. Jediným
zdrojom politickej spoľahlivosti je zpráva od četníka.
Najdôležitejšou úlohou četníka
je, dozvedať sa, ktorí dôverníci majú
slovo v robotníckych hnutiach a kto tieto hnutia vedie.
Četníci vedú určitú evidenciu,
na jednej jej stránke zapísaní sú
tak zvaní živlovia štátu verní,
na druhej jej strane však tak zvané protištátné
elementy.
Iným právnym oborom četníkov je ochrana
stávkokazov. Zmienim sa len o jednom príklade. Tu
bola stávka viničných robotníkov v
Berehove a zemerobotníkov na Slovensku. Čo sa stalo
pri príležitosti stávky viničných
robotníkov v Berehove? Četníci povedali,
že zamestnávatelia vydali jeden plakát, ktorý
treba zachovávať; je naprosto vedľajšie,
že plakáty vydali sme i my. Četníci
obsadili silnice a uzavreli celú frekvenciu. V okolí
Vári a Bene četníci zatýkali na stá
ľudí, aby ich zterorizovali. Tak i môj súdruh
Fried pri tejto stávke dostal sa do žalára;
obviňovaný je tým, že rozširoval
zakázané letáky. Tento priestupok trestá
sa v závažnejších prípadoch zavretím
na 15 až 20 dní. Súdruh Fried však je
už teraz piaty týždeň vo vyšetrovacej
väzbe, a aby tam mohol zostať ešte ďalej,
štátné zastupiteľstvo pridalo ešte
niekoľko obvinení, aby vyšetrovacia väzba
mohla dlhšie trvať.
Proletariát protestuje proti dnešnému fašistickému
systému a proti žalárovaniu súdruha
Frieda a funkcionárov našej strany, a v najbližších
týždňoch vo spojitosti s protiválečnými
demonštráciami protestovať bude proti režímu,
ktorý pod titulom rozširovania letákov väzní
robotníkov celé mesiace a pod pokrývkou stíhania
robotníckeho hnutia olupuje pracovníkov o ich politické
práva.
Četník nie je ani vojakom, ani civilom, správne
je obojím. Četník je administratívnym
orgánom, ktorý podlieha oboru pôsobnosti ministerstva
vnútra, avšak pri tom podrobený je tiež
vojenskej disciplíne. Ustanovizeň táto je
uniformovanou, veľmi dôležitou a silne obrnenou
inštitúciou buržoázie.
Aké sú tie preventívné opatrenia?
Preventívnym opatrením je to, že trestným
činom zabraňuje sa denunciáciou, alebo prostým
jazykom rečeno, špiclovstvom. Sami četníci
hanbia sa za to, často si sťažujú, avšak
občianske spoločenstvo ich k tomu vychováva.
Čo sú to tie represálné opatrenia?
Sú to prostriedky postihu a msty, bajonet a brutalita.
Četníci vyslýchajú proletárov
brutálnym bitím. Svedka na to ovšem nieto,
a tak tedy trýznenie zapierajú. Stopy takéhoto
mučivého vypočúvania už sám
som videl. Nie je mi známe, že by niektorý
četník bol nabil buržoovi, statkárovi
alebo kňazovi, ktorý dostal sa mu do ruky; je naprosto
isté, že buržoov nebijú, iba proletárov,
hlavne komunistov.
Aký rozdiel je medzi dnešnou a starou četníckou
inštitúciou? V starej četníckej inštitúcii
prevládala tiež brutalita. Je bezpochybné,
že i maďarský četník bol brutálny,
avšak je bezpochybné i to, že četníkov
bolo menej; stačili jedon, dva četníci na
jeden okres, stačili kohútie kosierky a zbraň,
a že sa ich ľud obával, to činila brutalita.
Po vojne, v dobe porevolučných demokratických
ilúzií mal četník hlasovacie právo,
s ľuďmi pekne zachádzal, lebo sa ich bál,
avšak v dobe poslednej, v dnešnej tretej periode kapitalizmu
odhlasovaný bol návrh zákona, podľa
ktorého strieľacie právo četníka
je mnohonásobnejšie, má právo častejšie
strieľať. Čo to znamená? To znamená,
že trestno-právné pátranie dostalo sa
do pozadia a celý čas četníka vyplnený
je triednou perzekúciou. Trestné činy ani
nemôžu vypátrať. Vidíme to zo sporu
cigánov v Košiciach, že legendu o ľudožrútstve
četníci vymysleli si sami. Avšak četníci
predsa len strieľajú pri demonštrácii
a stávke.
Ale buržoázii je to ešte všetko málo.
Buržoázia chce túto svoju bašťu ešte
pevnejšie vybudovať, lebo počíta s dnešnými
dobami. Pomery stále sa priostrujú, robotnícka
trieda stáva sa stále radikálnejšou,
je stále viac demonštrácií, stávok.
a nebezpečie treba tedy zlomiť. Následkom toho
treba je pevnej organizácie, ktorá po prvé
musí byť vychovaná ku slepej poslušnosti,
po druhé musí byť bezpodmienečne spoľahlivá,
a organizácia táto podrobená je ministerstvu
vnútra, aby zabudla na svoj pôvod, na svoju triedu.
Četníctvo rekrutuje sa totiž z triedy proletárov
a na to musí zabudnúť. A preto treba je drakonických
ustanovení a vyhrážok pre ten prípad,
keby četník nekonal svoju povinnosť. Je treba
takých opatrení, následkom ktorých
kedykoľvek môže svoje miesto ztratiť, ba
ešte i po penzionovaní vydaný je nebezpečiu,
že dostane sa pred disciplinárny alebo kárny
výbor a môže ztratiť svoju penziu, na ktorú
platil si celé roky v podobe srážok so svojho
platu.
Buržoázia potrebuje toho, aby četník
pri použití svojích zbraní nebol škrupulózny.
Četníka je treba i preto, aby v prípade vojny
bol tu vhodnou ozbrojenou silou pri príležitosti prvých
válečných operácií. Kde bol
četník vo svetovej vojne? Pod velením plukovníka
Fischera bojoval proti Rusom, stál na stráži
za frontou, aby zbehov polapal a zasa poslal ich na jatky. Tento
úkol očakáva četníka i v budúcnosti.
Z uvedených dôvodov podanie tohoto návrhu
zákona stalo sa aktuálnym, a aby som dokázal,
že hovorím pravdu, budem citovať určité
stati z návrhu zákona.
Celá štruktúra zákona zakladá
sa na pomere nadriadenom a podriadenom. Bohom četníka
je jeho priamo nasledujúci nadriadený predstavený.
To samo už je systém. § 1 návrhu zákona
hovorí: "Kázeňská pravomoc přísluší
četnickým představeným proti podřízeným".
Na čo sa to všetko vzťahuje? Na ten prípad,
keby četník nekonal svoju povinnosť, ktorá
mu je predpísaná v zákone, vo všeobecných
alebo zvláštnych nariadeniach.
Koľkorakým spôsobom môže četník
byť trestaný, keď po prípade nie je spoľahlivý
alebo ešte nie je slepo disciplinovaný? Jestliže
pán referent nezná zákon, o ktorom referuje,
budem mu citovať: bod c), odst. 2 jasne hovorí o dobrom
mene četníka, "dobré jméno četnictva"
a vo spojitosti s tým môže človek za
jeden čin na troch fórach trestaný byť
disciplinárne, kárnym pokračovaním
a súdne. Čo to znamená, "dobré
jméno četnictva", ako vykladá zákon
dobré meno četníctva? Snáď chce
povedať to, že četník má dobré
meno vtedy, keď prísne vystupuje proti proletárom?
Teraz tiež hovoria o dobrom mene četníka, keď
u príležitosti určitých stávkových
prípadov obracia sa proti stávkujúcim a chráni
stávkokazov. To znamená dobré meno četníka.
Je bezpochybné, že na toto myslí buržoázia
s hľadiska svojho triedneho záujmu a na to myslia
tí, čo tento zákon predložili a čo
tento zákon odhlasujú.
Četník, ktorý celý svoj život
ztrávil v tejto železnej disciplíne a ide do
penzie, usadí sa v niektorej obci a po prípade niektorou
politickou stranou zvolený bude do obecného zastupiteľského
sboru, tam potom podriekne sa a povie niečo, čo
by ohrožovalo dobré meno četníctva,
prezradí nejakú tajnosť, ktorá roztrpčila
by verejnosť, a preto treba na neho rozšíriť
disciplinárné právo; tedy ešte i tomu
penzistovi treba priložiť zámok na ústa,
aby po prípade snáď ani svojej žene nepovedal
niečo takého, čo by mohlo poškodiť
dobré meno četníkov.
Tresty sú dosť ostré. Na pr. "trest na
svobodě", zavretie na 30 dní, po prípade
v samoväzbe. Vo válečnej dobe možno ho
odsúdiť až na 60 dní zavretia.
Prejdem na iné, dôležitejšie ustanovenia
disciplinárneho práva. Jestliže na pr. četník
odvolá sa proti trestu jemu vymeranému, podľa
druhého bodu §u 8: "tím, že byla
podána stížnost, neodkládá se
výkon trestu". A tak tedy, jestli četník
odvolá sa proti trestu, jestliže povie, že jeho
predstavený ho trýznil, preto možno ho zavrieť
i napriek odvolania.
Bod 7 §u 8 hovorí: "Na kázeňské
rozhodnutí vydané podle tohoto zákona nelze
si stěžovati k nejvyššímu správnímu
soudu". Čo to znamená? Intencia toho je naprosto
zrejmá, jestliže četník neuspokojí
sa s rozsudkom, vtedy nemá právo obrátiť
sa na najvyšší správny súd, aby
u najvyššieho správneho súdu nevyšlo
na javo niečo také, čo by mohlo škodiť
dobrému menu četníctva. Preto pojaté
je do zákona, že rozsudok nesmie dostať sa k
najvyššiemu správnemu súdu.
Prechádzam na právo kárné. V kárnom
práve sú penzisti tiež zainteresovaní.
Pri kárnom práve zaujímavé je, že
príslušnosť sverená je ministrovi. "Ministerstvo
vnitra může k projednání určiti
kárný výbor, jenž by jinak nebyl příslušný,
když jest nebezpečí podjatosti kárného
výboru nebo jsou-li pro to jiné důležité
důvody". Čo to znamená? Buržoázia
nemá dôveru v četníka, ani v jeho predstavených,
a preto minister má právo kárné senáty
sem-tam rozmiešať. Hovorí sa, že "podjatosť"
a nehovorí sa, že z akých dôvodov. "Jiné
důvody" znamená úplnú samovôľu.
Nemám času obšírnejšie zabývať
sa s týmito otázkami, avšak je zaujímavé,
že vyšetrujúci sudca a zpravodaj je zároveň
zpravodajom senátu. Tedy ten, kto viedol vy- šetrovanie,
je zpravodajom v senáte.
Obhájca nesmie vyzradiť obsah spisov; jestliže
kancelárskej slečne nadiktuje odvolanie vtedy už
narazí na tento paragraf, lebo previní sa proti
povinnosti zachovávať tajnosť. Pán referent
hovorí, že tomu nie je tak. To však je len jeho
osobný názor, práve tak, ako výklad
ministerstva je vecou vedľajšou. Text zákona
je dôležitý a nikomu nepomôže to,
čo povedal referent.
Sú to ustanovenia dôležité a pripojím
k nim ešte jedno. "Kárné řízení",
tedy disciplinárné pokračovanie sa končí.
Povedzme, že četníka odsúdili alebo
oslobodili. Podľa §u 23 predstavený musí
rozsudok schváliť, "aby se toto usnesení
stalo pravoplatným, bude-li potvrzeno představeným".
Tedy predstavený musí to schváliť a
až potom bude rozsudok rozsudkom. Posledným fórumom,
ktoré má rozsudok schváliť, je minister.
Ani oslobodzujúci rozsudok nie je právoplatný,
dokiaľ ho neschváli predstavený.
Aké sú tie rozsudky? Možno zkrátiť
služobné pôžitky, odňať niečo
z platu, možno preložiť s nižším
platom, "odnětí četnické hodnosti
s přiznáním menších odpočivných
příjmů". Je však rozsudok ešte
prísnejší: "Odnětí četnické
hodnosti se ztrátou nároku na odpočivné
příjmy". Tedy i penziu môže ztratiť.
Že k čomu je to všetko dobré, to povedal
som už v úvode; k tomu, aby četníctvo
bolo absolútne slepo poslušnou kastou, bolo veľkou
pretoriánskou gardou, ktorú možno upotrebiť
proti triede proletárov.
My samozrejme nepodáme žiadné pozmeňovacie
návrhy; to by nemalo smyslu. Mohli by sme síce podať
návrh v záujme toho, aby disciplinárné
a kárné pokračovanie nevzťahovalo sa
na penzistov, aby nemohlo byť trestom srážanie
s platov a aby zavrhnuté bolo zachovávanie tajomstva,
pojaté do návrhu zákona, avšak bolo
by parlamentným kretinizmom ufať sa, že by takéto
pozmeňovacie návrhy väčšina buržoáznych
tried prijala.
Je prirodzené, že buržoázia vmetie nám
do očí, že čo vraj chceme my komunisti,
veď i v sovietskej unii je GPU a ČEKA, ktorá
je tiež triednym četníctvom. I tam je milícia,
triedné vojsko. Avšak tamojšie četníctvo
chráni republiku sovietov a jej vymoženosti, chráni
proletársku triedu, ktorá oslobodila proletárov
sovietskej unie z útlaku carizmu a buržoázie;
chráni sovietskú uniu proti vnútorným
i zovnútorným nepriateľom, chráni výsledky
revolúcie. Jestliže vytýkajú nám
tamojší bezohľadný pátrací
systém, na to odpoviem, že systém ten zavedený
bol v záujme chudobných pracovníkov a bude
trvať tak dlho, kým všetky štáty
sveta nestanú sa sovietami, kým nezaniknú
triedné rozdiele, kým bude vykorisťovateľ
a pracovník. Je bezpochybné, že sovietská
unia bola by prvou, ktorá by četníctvo zrušila,
akonáhle by ho proletariát nepotreboval.
Končím svoju reč. Trieda proletárov
potrebuje janičiarov. Preto hovorím o janičiaroch,
lebo za starodávna Turci pochytali po cudzích dedinách
malých chlapcov, dali ich do školy, kde vychovaní
boli za výborných bojovníkov. Pomocou týchto
Turek zaujal potom Balkán, lebo janičiari, neznajúc
svojích rodičov a svojích pokrevencov, bojovali
i proti týmto a i na týchto strieľali. A tak
vychovávaní sú i teraz četníci.
Buržoázna trieda chce svojích četníkov,
pochádzajúcich z triedy proletárskej, vychovať
vo spoľahlivú pretoriánsku gardu pekným
oblekom, menším vyznamenaním a postupom.
Čo môžeme povedať četníkom
pôvodu proletárskeho? Vzkazujeme im, aby nezabúdali
na to, z ktorej triedy vyšli a aby k vôli nejakej tej
ozdobe nehanili a nezabíjali svojích rodičov
a pokrevencov.