Úterý 4. června 1929

Posl. Špaček: Vážené dámy a pánové! Osnova zákona, kterou projednáváme, přichází jako velmi často mnoho zákonů v naší demokracii pozdě. Z textu tohoto zákona je vidno, že určité druhy zvěře, která utrpěla letošní zimou tak ohromné ztráty, mají býti hájeny do doby, která již nastoupila, ale poněvadž zákon nebyl hotov a odhlasován, vidíme zrovna v těchto dnech, 1. června, že celé hekatomby srnců odnášejí tuto pomalou legislativní práci našeho Národního shromáždění. Jest toho vřele litovati. Myslím, že i v této slavné sněmovně je nás hodně mnoho, kteří se nedíváme na provozování honitby očima lidí, kteří v ní spatřují možnost snadného si opatření chutné a příjemné pečínky, nýbrž že čím dále tím více rostou řady těch, kdo se domnívají, že zachování aspoň těch druhů lovné zvěře, která u nás v území státním existuje, znamená určitý požadavek přímo kulturní, že je to radostí a, řekl bych, přímo estetickým požitkem vyjíti si do přírody a viděti, že tato příroda na nivách a luzích našich jest živá, že jsou tam ony druhy lovné zvěře, které jsou spojeny s představou nejkrásnějších partií naší vlasti i podle obrazů slavných mistrů umění malířského, jako našeho Mařáka atd. atd. Jest velmi litovati, že osnova nebyla uzákoněna již aspoň před 2 měsíci a že některá ustanovení, směřující k tomu, aby vzhledem ke ztrátám, způsobeným letošní velkou zimou, byla lovná zvěř u nás zachována aspoň v počtu, který přestál zimu, nemohla nabýti účinnosti již v době, kdy nastoupila ustanovení starého zákona, podle nichž bylo dovoleno některou zvěř odstřelovati 1. neb 15. května neb 1. června.

Jestliže máme radost, že se přece tento zákon projednává, tož máme také oprávněný důvod očekávati, že zemědělský výbor - a pan referent, který se o resoluci jeho zmínil, bude se, sám jsa myslivcem, starati o to - se přičinil, aby definitivní osnova jednotného zákona honebního pro celou republiku stala se zákonem co nejdříve a aby byly odklizeny i na tomto poli legislativním přežitky a nemožné pozůstatky starých rakouských dob, podle kterých jmenovitě v hlavní zemi republiky, v zemi české, jsou přímo barbarské možnosti zničení lovné zvěře, na př. zničení zvěře mateřské, zejména srnčí.

Myslím, že by mělo býti stíháno ničení lovné zvěře mateřské všeobecným opovržením lidí kulturních vůči barbarům, kteří odstřelují dokonce mateřskou zvěř srnčí březí a tím způsobem se starají, aby se staly naše nivy a háje, o kterých tak rádi zpíváme a deklamujeme, mrtvými a pustými. Doufám, že ustanovení zákona, který se tímto připravuje, obsažená v § § 1 až 9, přispějí přece jen k tomu, aby jmenovitě následky letošní strašné zimy pro zvěř byly poněkud zmírněny. Doufám, že nezůstane jen na papíře dobrý úmysl, který je v této osnově zákona inkorporován a směřuje k tomu, aby ingerencí státních úřadů dohlédacích mohla býti podle poměrů místních, podle poměrů podnebních atd. šetřena lovná zvěř také přes ustanovení tohoto zákona, kde toho je nezbytná potřeba a kde to má z vlastního podnětu dohlédací úřad a referent honební nebo okresní úřad zjistiti a věděti. Přejeme si, aby ministerstvo zemědělství po této stránce dávalo odborným referentům přísné instrukce a aby tito referenti vědouce, že jsou ministerstvem zemědělství event. voláni k odpovědnosti, nepodléhali často nízkým, hamižným, opravdu materialistickým vlivům některých lidí, kteří se dívají na honitbu jenom jako na požitek z krve a ze zabíjení anebo dokonce jako na požitek ze zaječí resp. srnčí pečínky, který jim může býti připraven.

Musíme se starati, aby tato nezbytná sounáležitost naší krásné přírody, naší vlasti byla zachována a aby lovná zvěř, jmenovitě srnčí, z našich krajů nevymizela.

K jednotlivostem této zákonné osnovy musím ovšem vyjádřiti některá přání, která sice nemohou býti učiněna předmětem konkretního usnesení sněmovny zrovna při této příležitosti, ale o kterých se domnívám, že je musí vzíti velmi vážně ministerstvo zemědělství v úvahu při koncepci definitivního jednotného honebního zákona pro celé území republiky.

Myslím, že by měl býti zásadou pro dobu šetření zvěře v honebním zákoně, který se připravuje, princip, že nemá býti dovoleno odstřelovati zvěř, dokud ještě neuplynula aspoň polovička všeobecně známé doby říje. Je přece nemožné, že na př. je dovoleno odstřelovati srnce 1. nebo 15. května, letos 1. června, když se ví, že doba říje u srnců začíná teprve v červenci anebo i někdy v srpnu. Tímto způsobem se opravdu může v určitém území v době několika dní znemožniti na příští léta rozmnožení zvěře srnčí, což se také už ve velkých prostranstvích naší republiky a hlavně v zemi české dík tomu surovému, barbarskému úsilí nesvědomitých nájemců honiteb nebo majitelů vlastních honiteb velmi často podařilo.

Myslím tedy, že v připravované osnově definitivního honebního zákona mělo by ministerstvo zemědělství posunouti všechny doby odstřelu lovné zvěře asi k polovičce doby říje, jak je to stanoveno v pokročilých zemích západních, jmenovitě pak v rozumných honebních zákonech platících pro země alpské, zvláště u kamzíků a jelenů. V této věci můžeme velmi ochotně a rádi, poněvadž je to rozumné, zachovati ustanovení bývalých zákonů rakouských, které v těchto věcech měly velmi rozumná a kulturní ustanovení.

Proto bych si přál, aby na př. v prvém paragrafu příštího definitivního honebního zákona, který bude jistě podle tohoto zákona sestaven, byla posunuta doba šetření daňků asi k 1. listopadu, doba šetření srnců aspoň k 1. srpnu, doba šetření zajíců k 31. říjnu, doba šetření tetřevů, tetřevců a tetřívků asi k 15. dubnu. Pro všechna tato data mohl bych citovati stará známá přísloví česká i německá a dokonce i uvésti zásady, kterými se spravuje ministerstvo zemědělství ve svém odboru pro správu státních lesů a statků, kde na př. zásadně se nedovoluje stříleti tetřeva dříve než po sv. Jiří, tedy až od 24. dubna. Platí-li v rozumných mysliveckých kruzích tyto nezbytné předpoklady pro zachování aspoň dnešního stavu zvěře, myslím, že by to nebylo na újmu cti a vážnosti Národního shromáždění, kdyby tyto rozumné kulturní zvyky anebo zkušenosti mysliveckých kruhů učinilo zákonným ustanovením.

V §u 2 dává se zemskému úřadu právo, aby pro několik okresů nebo pro určitý větší nebo menší obvod eventuelně rozšířil dobu šetření zvěře nebo ji eventuelně zúžil. Musím připomenouti a vytknouti úřadům, které jsou k tomu povolány podle dnešního honebního zákona a které k tomu budou povolány také v budoucnosti, aby, přihlížejíce ke zkušenostem způsobeným vlivy přírodními, tuto dobu šetření zvěře lovné prodloužily a později také eventuelně zkrátily. V této věci musejí jednati opravdu z vlastní iniciativy, jak se o tom zmínil správně pan zpravodaj, a nesmějí podléhati místním činitelům, někdy politicky nebo osobně nebo jakkoliv jinak opravdu velmi vlivným, nýbrž musejí hleděti, aby byla zachována tendence, smysl zákona, ratio legis, aby zvěř nebyla zbytečně vyhubena. Na př. letos věděly příslušné úřady, že tento zákon se připravuje, že se připravuje za tím účelem, aby se zamezily následky zhoubné zimy. Čekaly, až se tento zákon stane skutkem. My ho, bohužel, chceme odhlasovati teprve dnes a v senátě za týden nebo za 14 dní. Předpokládaly, že se tak stane před 2 měsíci a že budou museti okresní nebo zemské úřady následky kruté zimy omeziti tím, že dovolí, aby se srnci stříleli od 15. června. Čekaly, že se zákon stane skutkem do té doby. Lhůta, která se končí 15. srpnem, je stanovena minimálně. Je to velmi nedokonalé ustanovení a nenařídilo žádné prodloužení podle dnes platného zákona zemského, a následkem toho jsme viděli v sobotu, že z těch zbytků srnčí zvěře, hubených, slabých, nevybarvených kusů celé stovky a tisíce v republice hynuly a že můžeme čekati, že co nedokončila strašná pro srnčí zvěř zima, zničí hamižnost a vášnivost lidská, my tomu říkáme - masařství

- která v četných kruzích t. zv. myslivců vládne.

Přejeme si jistě všichni, aby úřady okresní a zemské, kterým přísluší právo vzhledem k místním poměrům dobu šetření zvěře zkracovati nebo prodlužovati, jednaly v této věci vědomy si onoho vysokého kulturního, estetického, nebo jak to chcete nazvati, následku, který takové nešetření těchto předpisů nebo včasné neprodloužení může míti pro naši vlast, pro krásu krajinnou, a aby jednaly opravdu iniciativně nepodléhajíce žádným hamižným, surovým a barbarským touhám a zištným přáním.

Totéž platí i o §u 3. Musím ovšem říci snad na rozdíl od toho, co řekl p. zpravodaj že velmi se zneužívá ustanovení, které zase má zůstávati podle této osnovy zákona, podle jejího §u 4, totiž,že se mají přebíhající jeleni a dančí zvěř odstřelovati i v době, kdy má býti šetřena. Myslím, že by to nebyla žádná katastrofa pro polní hospodářství, kdyby se někde na našich luzích a hájích objevil také nějaký jelen, který odněkud vyskočí z obory, a že by to mohlo sloužiti tam, kde je to možno, k rozmnožení krásné vysoké zvěře, a ne, aby se, jakmile se někde ukáže takový kus, jelen nebo daněk v honitbě, pořádaly štvanice a hotová mobilisace v tom kraji ku jeho zničení.

Velmi nebezpečným podle úsudku mysliveckých odborných kruhů je ustanovení §u 5 této osnovy, že totiž může býti povoleno, aby, je-li ohroženo hospodářství polní přílišným rozmnožením zvěře, bylo i v době, kdy má býti zvěř šetřena, dovoleno tuto zvěř odstřelovati. Jistě svědomití lidé v úřadech budou velmi opatrně užívati tohoto oprávnění, ale víme, že jsme v prostředí, ve kterém se často velmi uplatňují vlivy, které nejsou vždycky právě prospěšné všeobecnému zájmu veřejnému a kulturnímu, a mám strach z toho ustanovení, že bude dovoleno stříleti zvěř pod titulem, že jest příliš rozmnožena a že by škodila polnímu hospodářství tam, kde takových škod není, nebo alespoň ne podstatných. Jsou-li nájemci honitby nebo majitelé povinni nahraditi škody a je-li pro to složena u okresního úřadu pravidelná a slušná kauce, není nebezpečí, že by takové škody nahrazeny nebyly, a není důvodu, aby takového ustanovení zcela výjimečné povahy bylo, řekl bych, liberálním výkladem dohlédacího úřadu v neprospěch lovné zvěře a k jejímu zničení zneužíváno a aby se liberálně vykládalo.

Prosím, aby ministerstvo zemědělství dalo v tomto smyslu zemským a okresním úřadům instrukce a aby jen tam, kde by to mohlo býti katastrofální a kde by složená kauce nájemce nebo majitele honitby nestačila nebo kde by osobní, sociální postavení nájemce nestačilo krýti nároky poškozených, bylo možno vzhledem k mimořádnému rozmnožení zvěře dovoliti odstřel v době, kdy má býti šetřena.

Velmi nebezpečné je ustanovení §u 7 zákonné osnovy, podle které má býti dovoleno chytati koroptve a sbírati vejce koroptví po př. bažantí v době, kdy se u nás zvěř množí a vyvážeti tuto živou zvěř se zvláštním povolením okresního úřadu, upozorňuji, že je zde veliké nebezpečí; znám sám případ - ovšem ne z republiky, nýbrž ze starého Rakouska - že jistý pan vrchní soudní rada - řeknu přímo, v Uherském Ostroze na Moravě - byl velmi dobrým obchodníkem se živou zvěří srnčí, zaječí, bažantí, několik set kusů každoročně vyvážel do Francie, měl z toho velmi slušný příjem, ale k rozmnožení naší lovné zvěře u nás a k okrášlení krajiny, ve které právo honební se provozovalo, to jistě nepřispívalo.

Prosím, aby tohoto ustanovení bylo opravdu užíváno v nejmožněji úzkém rámci a aby nebylo povolení chytati koroptve do sítí a vyvážeti zvěř do ciziny - to není v tom paragrafu, to je později - dáváno mimořádně často.

§ 9 ustanovuje trestní sankce tohoto zákona. Myslím, že ohromná většina nájemců a majitelů honiteb, kdyby neměla žádného jiného svědomí a hlavně trochu toho mysliveckého svědomí, nemusila by se těmito tresty cítiti nijakým zvláštním způsobem na svých poměrech hmotných zvlášť ohrožena. Jestli má býti pokuta pořádková nejvýše 1000 Kč a jestliže z toho vzešlá značná škoda má býti nejvýše nahrazena 5000 Kč a v případě nedobytnosti vězením nejvýše 20denním, myslím, že to není příliš vysoká trestní sankce, která může lidi zlé vůle odraditi, aby zákon překročovali. A všichni myslivci, kteří mě vybídli, abych tyto věci přednesl, a také sám pan referent, který je sám výkonný myslivec a k tomu svědomitý, přáli bychom si, aby v příští osnově zákona, v příštím honebním zákoně pro celou republiku mimořádná oprávnění k vyhubení naší lovné zvěře byla zúžena, aby byla dávána jen v případech opravdu nejvýjimečnějších a aby trestní sankce byly co možná zvýšeny.

Toto všechno, jak vidíte, vzácné dámy a pánové, nesvědčí, že by opravdoví myslivci v republice byli vášnivci, kteří chtějí všechno, co se z lovné zvěře pohybuje na svobodě, vystříleti. Naopak, myslivec dnešní doby, opravdový myslivec tohoto názvu, ví, jak je to přímo vznešená zábava a jak veliký úkol tato zábava tomu, kdo ji může provozovati, ukládá; byl si toho vědom, zvláště v této nynější právě prošlé kruté zimě a bude si toho vědom i v příštích zimách, aby se staral o svou zvěř podle známých pravidel, že jen ten má právo býti myslivcem, kdo je dobrým ochráncem zvěře. Kein Heger, kein Jäger, jak se německy říká. Doufám, že v těchto mých vývodech budete spatřovati snahu, aby tato pořídká okrasa naší vlasti, kterou lovná zvěř představuje, zůstala zachována v počtu co možná největším a aby ty naše krásné luhy, nivy a háje byly v budoucnosti tak oživeny, jako byly dosud, aby se nestaly mrtvými, pustými, jimiž člověk chodě musí se hroziti toho ticha smrti, které tam nesvědomitým vykonáváním honebního práva majiteli nebo nájemci honitby bylo způsobeno.

Prosím, aby ministerstvo zemědělství vzalo tyto připomínky v bedlivou úvahu, a doufám, že jsem mluvil za slavný zemědělský výbor, jeho většinu a i za pana referenta, že v příštím honebním zákoně budou všechna tato přání všech svědomitých myslivců splněna ke zdaru a k rozmnožení a zachování krás naší republiky. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dále má slovo pan posl. Matzner.

Posl. Matzner (německy): Dámy a pánové! Předložený zákon o hájení zvěře vykazuje mnoho nedostatků. Vezmeme-li § 1, nalezneme větu, že doba šetření pro laně, danělky, kolouchy jelení a dančí trvá od 1. ledna do 31. října. Podle zkušeností z letošní zimy bych s lidského stanoviska doporučoval, aby šetření trvalo až do 30. listopadu. Ale vím, že když zde někdo podá takový návrh, nebude přijat, nýbrž prostě zamítnut. U srnce má šetření trvati od 1. listopadu do 15. května. Mně by bylo mnohem příjemnější a i moji přátelé na venkově se mnou souhlasili, že by bylo lépe, kdyby šetření trvalo od listopadu až do 1. června. Doba šetření pro srny a srnčátka jest stanovena od 1. prosince do 31. října. Tato doba šetření jest vlastně poněkud dlouhá. Ve Slezsku jsme měli nyní dobu odstřelu od 1. do 6. ledna. Připadla na dobu, kdy zvěř nebyla již tučná. Srny byly odstřelovány, jen aby byly zabity. Jest tedy pro mne velice sympatické, že tato doba odstřelu byla položena o jeden měsíc zpět. Ale domnívám se, že doba odstřelu trvající celý měsíc jest příliš dlouhá. Citově bylo by mnohem důležitější, kdyby se přijalo jen 15 dní, zvláště nyní po této kruté zimě. Tyto námitky mám proti §u 1 tohoto zákona.

Máme ještě jeden velmi důležitý paragraf, totiž § 2. Podle něho se dostává zemskému úřadu ohromného práva. Kol. Schweichhart prve přečtl tento paragraf a pravil, že by bylo lze se s tímto paragrafem smířiti. Já se však obávám, že se tím úřadům poskytuje příliš velké právo. Vždyť nemůžeme věděti, kdo tam jednou bude u vesla, lze tedy tuto věc projednávati v příznivém nebo nepříznivém smyslu. K tomuto paragrafu, bych navrhl, aby se v odst. 1 po slovech "Zemský úřad může" vložila slova "po vyslechnutí osob majících právo na obecní honitbu" atd. Bylo by velice důležité, kdyby osoby mající právo na obecní honitbu, mohly se o tom vyjadřovati, pak by se zabránilo příliš byrokratickému výkladu tohoto paragrafu.

V §u 4 nalézám větu, která se mi nehodí. Praví se tam: "Jelení a dančí zvěř, která v honitbě převážně polní jen přebíhá, může býti, není-li pro ni ochrana podle §u 2 zvýšena, zastřelena v době hájení s povolením okresního úřadu....." atd. Podle našeho návrhu bych rád, aby to znělo takto: "Jelení a dančí zvěř, která v době hájení běhá v otevřených polích mimo ploty obor, může býti odstřelena jako nehájená zvěř." My ve Slezsku měli jsme takový paragraf, v němž se s dančí a jelení zvěří nakládalo jako s nehájenou. Po léta jsme vedli spor o to, aby se tyto druhy zvěře nepohybovaly tak svobodně, a byli jsme pro to, aby obory, velké lesy velkostatkářů byly ohrazeny, a kdyby zvěř pak prolomila plot nebo se jím prodrala, aby se s ní zacházelo jako s nehájenou. U nás ve Slezsku se s tím netropily žádné neplechy. Ještě něco jest v tomto paragrafu zcela zvláštního - vůbec se divím, jak se tam taková věta mohla dostati. V tomto paragrafu se praví dále: "...... tím, kdo jest oprávněn k výkonu honebního práva, a to jen mimo les a jen tehdy, není-li půda pokryta vrstvou sněhovou." Tato věta jest ohromně pružná. Mohou z toho povstati ohromné nesnáze; dejme tomu, že zvěř vyjde z obory, pak podle tohoto zákona může býti odstřelována jen tehdy, když na poli není sníh. Ve skutečnosti není na některém kusu pole sněhu, a sedlák nebo lovec, jenž jest venku na selských polích v obecní honitbě, střílí na zvěř, která působí škodu. Může se státi, že raněná zvěř se zhroutí někde na závěji, jaké na venkově máme, a dokoná tam. Proto může velmi snadno majetník lesa nebo někdo, kdo nepřátelsky smýšlí se střelcem, udati ho a může to skončiti těžkým potrestáním střelce. Proto jsem podal pozměňovací návrh, podle něhož jelení a dančí zvěř, která v době šetření jest mimo ploty obor, může býti odstřelována jako nehájená. To jsou pochybnosti, které mám o tomto honebním zákoně, o tomto zákoně o hájení zvěře.

Dále jsem podal ještě několik jiných pozměňovacích a resolučních návrhů. Jeden zní: "Vláda se vybízí, aby ihned vypracovala nový honební zákon pro Československou republiku a předložila parlamentu, aby se na něm usnesl." Myslím, že to by bylo nejsprávnější a nejdůležitější, nový honební zákon. My ve Slezsku vůbec nevíme, jak se máme chovati. Jeden okresní úřad nařizuje podle slezského honebního zákona, jiný zase podle moravského, přicházejí pokyny o výkladu toho neb onoho zákona. Něco zde není zcela správné a proto bych byl pro to, aby ještě hodně brzy byl vypracován nový honební zákon, aby tyto nejasnosti zmizely se světa. Při tom rád bych již dnes ukázal, že bude-li se dělati honební zákon pro celou republiku, aby byl vypracován po vyslechnutí zemských úřadů. Ve starém Rakousku byly honební zákony zemskými zákony. Myslíme-li si nový honební zákon jen formálně v mezích republiky, ukázaly by se nespravedlivosti, poněvadž přece i klimatické poměry jsou v tomto státě rozličné a bylo by při nejmenším nutno omeziti tento zákon podle dnešních zemských hranic, a přál bych si, až bude pracován nový honební zákon, več pevně doufám, aby se přihlíželo k tomu, co jsem právě uvedl. Neobyčejně důležité jest i to, aby byla upravena ustanovení stran pronajímání honiteb. Právě pronájmy honiteb vedou ve venkovských obcích a na vesnicích k mnohému rozladění. Budu své mínění o tom hájiti při novém honebním zákoně, budu-li ještě míti příležitost o tom promluviti. Víte, že právě při pronájmech honiteb vycházejí najevo sporné otázky, které často obyvatelé jedné obce postaví proti sobě, sporné otázky, jež se vlekou od pokolení k pokolení, působí těžké procesy a nesváry. Konečně bych ještě žádal dámy a pány, aby hlasovali pro návrhy, které jsem podal, neboť ony zjednávají v tomto zákoně o hájení zvěře jasno, které tam vlastně schází. (Potlesk poslanců něm. strany národní.)

Předseda (zvoní): Slovo k vládnímu prohlášení o výbuchu v Semtíně vyžádal si pan předseda vlády a ministr nár. obrany Udržal, vyhovuje usnesení sněmovny učiněnému ve 197. schůzi dne 3. května 1929. Dávám mu slovo.

Min. předseda Udržal: Slavná sněmovno! V důsledku usnesení posl. sněmovny dovoluji si podati ve věci katastrofálního výbuchu v Semtíně tyto informace:

Československá akciová továrna na látky výbušné jest soukromá akciová společnost. Stát na ní není účasten kapitálově. Továrna této akciové společnosti v Semtíně u Parbubic jest jediným podnikem u nás pro monopolní výrobu veškerých výbušin Československé republiky a proto podléhá po stránce monopolní státnímu dozoru ministerstva financí. Po bezpečnostní stránce podléhá tato továrna dozoru ministerstva vnitra a aby byly chráněny i zájmy vojenské, má i ministerstvo nár. obrany v továrně této vládního komisaře. Stálý dohled nad továrnou vede za ministerstvo vnitra generál v. v. inž. Esop, bývalý vedoucí ředitel známé továrny na látky výbušné v Blumau v Rakousku.

Továrna v Semtíně byla vybudována podle platných předpisů a zákonitých ustanovení, když byly před tím podrobeny příslušné plány předběžné revisi a schváleny příslušnými úřady. Jednotlivé objekty a jejich provozní zařízení bylo vybudováno na podkladě zkušeností získaných v cizině a na nejmodernější basi, při čemž bylo použito všech bezpečnostních zařízení a opatření, která předpisují zákony jakož i výsledky vědeckého badání.

Ke konci dubna stihly továrnu dvě nehody: jednak byl to výbuch dne 26. dubna, jednak explose dne 29. dubna.

Tato druhá explose zasáhla v 10 hod. 50 min. dva objekty, kde se vyrábí nitroglycerin. A to nitraci se separací a filtraci s pračkami. Obě tyto budovy byly obklopeny se všech stran vysokými náspy - valy. Explosí touto nebyla sice postižena přímo třetí do systému patřící budova se stanicí odlučovací, byla však značně demolována. Pro veškerou činnost tovární, jakož i pro jednotlivé výrobní pochody byly vydány zvláštní výrobní a bezpečnostní předpisy, které musí každý zaměstnanec v prvé řadě ve svém zájmu znát a podle nich se řídit. S výrobou může býti započato teprve po důkladné prohlídce a odstranění eventuelních závad strojů.

Toho dne bylo provedeno již několik šarží nitrace. K explosi došlo při osmém výrobním postupu nitrace. Vzhledem k vysoké brisanci jsou veškeré budovy, v nichž se vyrábí nitroglycerin z bezpečnostních důvodů vybudovány z lehké dřevěné konstrukce, neboť dávají při výbuchu nejmenší odpor, a vedle toho jsou obklopeny ochrannými valy. (Výkřiky posl. Hakena.) Výbuch a zjištění jeho příčin jsou předmětem soudního vyšetřování, jakož i revise nejvyššího bezpečnostního úřadu, t. j. ministerstva vnitra.

Aniž bych předbíhal výsledku naznačeného šetření, mohu již nyní prohlásiti, že k explosi došlo pravděpodobně nějakou nešťastnou náhodou. (Výkřiky posl. dr Sterna a Mikulíčka.) Výbuch vznikl patrně v budově, kde jsou umístěny pračky a filtry, jak lze usuzovati ze zbytků strojního zařízení, nalezených na místě po výbuchu. Všech pět zaměstnanců v obou objektech bylo bohužel usmrceno, a to na svých pracovních stanovištích (Výkřiky posl. Haruse a Mikulíčka.), na nichž padli jako skuteční hrdinové práce. Poněvadž těchto svědků posledních okamžiků před výbuchem již není, bude obtížno učiniti bezpečný závěr příčiny katastrofy.

Katastrofa takových rozměrů postihla továrnu po sedmiletém běhu po prvé. Jestliže letošního roku za panujících abnormálních mrazů podařilo se udržeti toto nejnebezpečnější a proti vlivům kolísání teploty velmi choulostivé výrobní oddělení v nerušeném provozu, jest to nejlepším důkazem, že veškerá bezpečnostní zařízení se osvědčila velmi dobře a že při projektování a výstavbě nebylo ničeho pro bezpečnost zaměstnanců opomenuto. (Výkřiky posl. dr Sterna.)

Také zkušenosti ze zahraničí poukazují, že i při největší opatrnosti a největším zařízení může dojíti k výbuchu. Mohu zde uvésti případ udavší se před několika dny ve Francii v obci Matagne la Grande neb v Italii v Orbetello, v nejposlednější době v Norsku u Oslo.

Katastrofální účinek explose v Semtíně byl omezen bohudíky na nejmenší počet obětí na lidských životech a k porovnání uvádím případ, který - jak známo z novin

- udál se nedávno v Norimberku, kde v podniku daleko bezpečnějším nežli je výroba výbušin, a to v tužkárně, došlo k výbuchu laků, při němž zahynulo 14 zaměstnanců, (Výkřiky posl. Mikulíčka.) tedy daleko více nežli při výrobě nitroglycerinu v Semtíně. V továrně semtínské bylo v den výbuchu zaměstnáno asi 1600 osob. Želíme-li ztráty sedmi lidských životů, můžeme tuto poměrně nízkou ztrátu připisovati dobrému vybudování továrny a úplně vyhovujícímu technickému zařízení celého komplexu. V jiném případě při tak velikém výbuchu došlo by jistě k mnohonásobně větším ztrátám na lidských životech. Dík tomuto účelnému uspořádání celé továrny, (Výkřiky posl. dr Sterna, Mikulíčka a Haruse.) jakož i postiženého výrobního oddělení, byl účinek výbuchu na ostatní stavby továrny značně omezen a více byly poškozeny jen nejblíže stojící budovy. U vzdálenějších objektů jsou škody daleko menší, ponejvíce rozbité okenní tabule, jimiž bylo asi v patnácti případech způsobeno zranění osob.

V nemocničním ošetřování jsou ještě pouze dva dělníci, a to Lipš a Šafařík, kteří utrpěli popáleniny při ohni dne 26. dubna. Poranění při explosi dne 29. dubna, pokud nejsou již úplně zdrávi a znovu zaměstnáni, jsou v domácím ošetřování. Všichni tito zranění i v nemocnici se nacházející jsou mimo nebezpečí, (Výkřiky posl. Haruse.) takže kromě ztráty 7 lidských životů nebudou míti obě tyto explose za následek žádnou trvalou invaliditu.

Výroba výbušin vyžaduje velmi zkušeného a zapracovaného personálu, jak jimi také všichni ti, kteří výbuchem byli připraveni o život, ve skutečnosti byli. Dělnictvo jest si plně vědomo své odpovědnosti a své povinnosti a o jeho disciplinovanosti svědčí to, jakým způsobem zúčastnili se všichni záchranných prací a jak neváhali přispěchati na pomoc v tomto nebezpečí a nejisté situaci.

Chování jak zaměstnanectva, tak i úřednictva při této katastrofě jest důkazem, že zaměstnanci v továrně jsou spokojeni. (Výkřiky komunistických poslanců a posl. Bergmanna.)

Ke krytí škod jak pro pozůstalé po mrtvých nebo pro zraněné a další práce nezpůsobilé, tak i k úhradě výloh spojených se znovuzřízením poškozených objektů založila správa společnosti dostačující fondy, takže v tom směru jest již předem o veškerou úhradu postaráno.

Celkové škody, způsobené v okolí včetně sousedních vesnic činí maximálně 50.000 Kč a budou podnikem zplna hrazeny.

Továrna upravila také poměry pozůstalých. Pozůstalí obdrželi vedle zákonitých požitků od úrazové pojišťovny a Všeobecného pensijního ústavu zvláštní dar, a to vdovy ve výši dvouletého příjmu, jakého dosáhl v poslední době jejich muž, děti po pozůstalých, pokud jsou nezletilé, obdrží každé po 10.000 Kč. Dvě třetiny odbytného obdrží žena hotově, jedna třetina odbytného bude současně s částkou 10.000 Kč pro každé dítě uložena u soudu a živitelka dětí bude moci úroku z této sumy použíti na jejich výchovu. Po zletilosti děti bude uložená suma uvolněna a rozdělí se mezi vdovu a děti. Není-li nezletilých dětí, obdrží vdova celé odstupné. Pohřebné hradila továrna a poskytla vdovám okamžitou výpomoc v obnosu 2000 Kč, šesti poraněným byla pak poskytnuta záloha 4000 Kč. Zvláštního uznání zasluhuje činnost lékařů, sanitních i hasičských sborů továrních i z okolních míst.

Pokud se týče záležitosti špiona Falouta. není mi možno podati zprávu obšírněji, (Výkřiky posl. dr Sterna.) avšak proti poplašným zprávám v novinách mohu již dnes s na prostou bezpečností ujistiti, že nebyla ztracena žádná listina, (Výkřiky komunistických poslanců.) že nebylo nic odcizeno ani ničeho zneužito, co by mohlo jakýmkoliv způsobem ohroziti bezpečnost státu, ba že nebylo nic zpronevěřeno, co by mohlo ohroziti i jen práce směřující k bezpečnosti státu. Tolik prosím pro uklidnění. (Výkřiky komunistických poslanců.) Až bude šetření skončeno, bude slavné sněmovně podána zpráva podrobná. (Potlesk poslanců koaličních stran.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP