My jsme pochopitelně vytýkali panu ministru soc.
péče, že nebylo dbáno dohody. Právě
tak, jako nám nebylo dodrženo slovo, dané při
jednání o novelisaci sociálního pojištění
jeho vlivem, zrovna tak nebyla dodržena dohoda tentokráte.
Na to nám odpověděl pan ministr, že
o žádné dohodě není mu oficielně
nic známo, že neví, že by se byli dohodli
zaměstnavatelé, a že neví, že by
se byli dohodli pojištěnci. Nevím, jaká
je stranická disciplina ve straně pana ministra
soc. péče; nevím, jak dalece jsou jednotliví
členové této strany a zejména vyjednavači
organisací této strany povinni podávati svému
předsedovi zprávu. Možná, že mají
všeobecné absolutorium od toho, to není vyloučeno.
Ale i kdyby bylo pravda, že pp. posl. Čuřík
a Petr nehlásili panu ministru soc. péče,
že jednají s ostatními zájmovými
organisacemi pojištěnců a že docílili
s nimi dohody, byl by se o tom pan ministr velmi snadno dověděl
sám ze všech novin, i ze svých, do kterých
zejména pan kol. Petr několikráte
psal. Pan ministr soc. péče je znám jako
velmi pilný čtenář denních
listů, takže je málo pravděpodobno,
že by mu nebylo bývalo známo, že tato
jednání byla vedena, že se jeho stoupenci tohoto
jednání zúčastnili, že dali svůj
podpis, své slovo na ujednání, a že
jest jeho povinností, když jednání nezmařil
v jeho zárodku, honorovati tento podpis.
Mám za to, že úsudek nás všech
o tom, jak pan ministr jednal s daným slovem svých
stoupenců, bude jednomyslný, a nevylučuji
ani jeho vlastní stranu. Jsem přesvědčen,
že i v jeho vlastní straně jeho vlastní
stoupenci posuzují jeho jednání stejně,
jako je posuzujeme my. Ovšem je to pro nás pro všechny
poučení, že napříště
složky křesťansko-sociální strany
nejsou činiteli, se kterými lze vyjednávati,
i když dají slovo a i když dají podpisy.
Jsem přesvědčen, že i kdyby daly pečeť,
že by byl výsledek zůstal úplně
takový, jaký jsme viděli v Úředním
listě.
Pan ministr soc. péče cítil však potřebu,
aby odůvodnil, že se vůbec do jmenování
pustil, a proto uváděl v soc. politickém
výboru, že bylo třeba, poněvadž
byly pronášeny oprávněné a tentokráte
doznal - i neoprávněné - výtky proti
nemocenským pojišťovnám, dáti nahlédnouti
do hospodářství nemocenských pojišťoven
i jiným vrstvám, než které dosud tam
jsou zastoupeny. Poukázali jsme, že nahlíží
do tohoto hospodářství dozorčí
výbor pojišťovny, že nahlíží
tam Ústřední soc. pojišťovna, že
nahlížejí tam politické úřady,
že tam nahlíží - a to velmi často
- i ministerstvo soc. péče, takže není
potřebí, aby tímto způsobem bylo povolováno
nahlížeti do hospodářství nemocenských
pojišťoven osobám, které s hospodářstvím
pojišťoven a s pojišťováním
vůbec nemají co dělati. Nebudu uváděti
podrobně, co bude ještě podrobněji v
debatě odborné uvedeno, jaké osoby, o kterých
zemský úřad nebo okresní politický
úřad předpokládá, že jsou
stoupenci p. ministra soc. péče, byly jmenovány,
aby jim bylo dáno právo nahlížeti do
hospodářství nemocenských pojišťoven.
Nebudu se také zabývati otázkou, jak dalece
všechny činy, které za součinnosti těchto
osob budou v pojišťovnách udělány,
odpovídají zákonu, či nic. To bude
vyřízeno na jiných místech.
Kdybychom stáli před tímto ojedinělým
aktem pana ministra soc. péče, mohli bychom snad
považovati za bernou minci, co řekl ve výboru,
že se stalo pouhé nedopatření. Ale vidíme,
že to, co pan ministr při jmenování
orgánů nemocenských pojišťoven
učinil, je pouze dalším logickým článkem
v řetěze jeho činnosti. To jsme mohli sledovati
po celou dobu, co vládl nynější koalici.
Byl rovněž veden i při této příležitosti
snahou, aby urážel přímo a provokativně
dělnické strany (Tak jest!), je veden snahou,
aby zbavil dělnictvo vlivu, který podle dosavadního
stavu zákonodárství mělo. Je veden
snahou, aby posílil, kde jen je to možno, i proti
zákonu, vliv své vlastní strany i tam, kde
je to jen zdánlivé. Je veden těmito snahami
na úkor práva, na úkor spravedlnosti, na
úkor zákona, na úkor klidu v republice, na
úkor zájmů celého státu. A
právě proto, že koalice se dává
vésti stále touto jeho linií, právě
proto, že koalice potvrzuje, ba pomáhá mu k
tomu, aby byl udržován neklid v republice, aby jeho
politická mocenská posice zůstávala
upevněna, je ovšem koalice, která to vše
schvaluje, odpovědna politicky a také morálně.
Velectění pánové! Pochopíte
proto, že používáme každé
příležitosti, abychom konstatovali, že
s tímto režimem nechceme míti nic společného
a že tento režim budeme potírati až do jeho
blízkého konce a že nám v našich
snahách a akcích dal p. ministr soc. péče
zase injekci, kterou jsme možná po určité
době klidu potřebovali.
Na konec bych chtěl požádati p. předsedu
i slavný sněm za prominutí, že jsem
při debatě o vysoké škole obchodní,
(Posl. Remeš: Vždyť je to vysoká škola
obchodní Šrámkova!) jejíž význam
jest mi velmi jasný, byl nucen mluviti o věci, která
jen nepřímo souvisí s předmětem
debaty. Mám příliš vyvinutý smysl
pro parlamentarismus, než aby mi to bylo lhostejno a než
abych to byl dělal rád. My jsme poskytli sněmovní
majoritě možnost, abychom mohli řádně
podle jednacího řádu, nikoli krouceně,
dostati se k této debatě, jejíž potřeba
jest uznávána v celé veřejnosti, neboť,
jak jsem již dovodil, nespokojenost, neklid pro tento akt
pana ministra soc. péče otřásá
celou republikou. Podali jsme naléhavou interpelaci a žádali
jsme sněmovní většinu, aby třebas
ona sama podala naléhavou interpelaci a přiznala
této svojí interpelaci pilnost, aby mohla býti
provedena o věci debata legální, řádná.
Dále jsme ještě dali podnět k tomu,
kdyby tato forma většině nebyla snad vhodná,
aby pan ministr soc. péče byl pozván většinou
neoficielně a aby zde učinil prohlášení
o svém činu, o kterémžto prohlášení
by mohla býti podle jednacího řádu
provedena debata. My jsme se chtěli držeti jednacího
řádu a nejsme tím vinni, že jej musíme
kroutiti, abychom se k debatě dostali, když v této
sněmovní majoritě není dosti pochopení
pro to, že jsou věci, o kterých jest potřebí
okamžitě mluviti, a že nemůžeme odkládati
s debatou, která je akutní 24. a 25. dubna, na 25.
květen nebo ještě na pozdější
dobu. Dokud sněmovní většina si nezvykne
parlamentně jednati, bude nás stále donucovati
k tomu, abychom i my porušovali jednací řád,
ačkoliv my právě jsme těmi, kteří
chtějí parlamentarismus zastávati a hájiti.
(Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
dr Schollich.
Posl. dr Schollich (německy): Dámy
a pánové! Než se budu blíže zabývati
předmětem denního pořadu, jsem povinen
jménem německé strany národní
podati co nejostřejší ohrazení proti
jmenování do správ nemocenských pojišťoven,
které vláda nedávno provedla. Jako při
jmenováních do zemských a okresních
zastupitelstev vláda i zde nedemokraticky změnila
vůli lidu, projevující se volbami, a to ve
prospěch vládních stran, a hrubě pominula
oprávněné nároky oposičních
stran a vrstev, majících zájem na těchto
ústavech, jako obchodu, živností a zvláště
průmyslu. Žádáme, aby tato jmenování
byla prohlášena za neplatná a aby co nejdříve
byly rozepsány volby.
A nyní k předmětu samému.
Podle předloženého vládního návrhu,
jenž ze zcela nezbadatelných důvodů
leží nyní již skoro 3 roky nevyřízen
ve sněmovním předsednictvu, ačkoliv
jej v létě 1926 vydal kulturní výbor
bez námitek a sporů, má býti reorganisována
česká vysoká obchodní škola v
Praze, zřízená zákonem ze dne 23.
července 1919 a tehdy přičleněná
k české technice v Praze. Nezamýšlím
se nyní tím zabývati a podrobně projednávati
vládní návrh, ač by bylo lze i k tomu
něco říci a ač mnohé ustanovení
vybízí ke kritice.
Poukazuji v této souvislosti jen na nemilou otázku
titulů. § 5 ustanovuje, že absolventům
vysoké obchodní školy přísluší
titul "inženýra", proti čemuž
se právem podávají námitky a ohrazení,
poněvadž se tím ještě zvětšuje
zmatek, jejž beztoho dnes již tento titul působí.
Tento titul měl by přece býti vyhrazen jen
jedné určité skupině, a to absolventům
techniky, a jako vyznamenání býti přiznáván
vynikajícím absolventům průmyslových
škol na samostatném místě. Dále
jest správné, že absolventi vysokých
obchodních škol nemají titulu, jenž by
odpovídal jejich akademickým studiím. Tomuto
přání vyhovělo by se jistě
nejlépe tím, kdyby tito absolventi vysokých
obchodních škol po druhé státní
zkoušce dostali na př. titul diplomovaného
obchodníka, po absolvování dalších
dvou pololetí, po docházce do rozličných
semináří, po odevzdání a schválení
disertace a po vykonání třetí přísné
zkoušky nebo dvou rigoros dostali titul doctor commercialis,
jak to jest v jiných zemích správným
zvykem. Německo, Francie, Anglie, Holandsko, Belgie, Italie,
Japonsko, Švýcarsko a Spojené státy
severoamerické znají a udělují doktorát
hospodářských věd. Vysoké obchodní
škole mělo by býti tedy uděleno právo
promoční, není však správné
označovati tato studia titulem inženýra. Moje
příslušné návrhy byly bohužel
kdysi v kulturním výboru zamítnuty, to mi
však nebude překážeti, abych znovu zde
ve sněmovně neučinil tento pokus, při
čemž doufám, že tříleté
uležení od té doby snad přesvědčilo
vládní strany, že moje návrhy jsou správné
a rozumné. Doporučuji jim tedy, aby je přijaly.
Ostatně předmětem samým nechci se
blíže zabývati, poněvadž hájím
stanovisko, že zde jde o kulturní věc českého
národa, do níž žádný Němec
nemá práva se míchati. Neboť podle našeho
mínění má každý národ
přirozené právo, aby si sám a bez
jakéhokoliv vlivu jiného národa řídil
a upravoval své kulturní otázky a věci.
Každý národ má také právo
své kulturní ústavy, své školy
a vychovatelny podle svých názorů spravovati,
vybudovávati a zlepšovati, aby mohly plniti svůj
vznešený úkol, poskytovati jeho mládeži
pokud možno nejlepší tělesné a
duševní vzdělání a výchovu.
Toto právo na kulturní samosprávu patří
k základním právům každého
národa, jak jsem prohlásil již ve své
první rozpočtové řeči dne 1.
prosince 1920. Od té doby uplynulo ovšem mnoho let,
ale mé stanovisko a stanovisko německé národní
strany v této věci se nezměnilo. Žádáme
i dnes co nejrozhodněji, aby se německému
národu v Československé republice konečně
poskytlo toto přirozené a samozřejmé
právo na kulturní samosprávu. Učiníme
německé vládní strany bezohledně
odpovědnými před německým obyvatelstvem,
nevyhoví-li se v nejkratší době tomuto
oprávněnému německému požadavku,
o nějž se i ony vždy zasazovaly a podle svých
projevů i dnes ještě bojují.
Od října 1919 má již český
státní národ pánů českou
vysokou obchodní školu, kdežto usilování
německého národa, aby dostal německou
obchodní a hospodářskou školu, bylo
dosud marné. Jen slepý český šovinismus
může tak příkře nedbati naprosto
oprávněného požadavku veškerého
německého národa bez rozdílu stran,
může býti tak hluchý k nesčetným
podáním německých hospodářských
sborů. Na příkaz německého
parlamentního školního výboru podal
jsem již v květnu 1921 poslanecké sněmovně
návrh (tisk 2747) na zřízení německé
státní vysoké školy obchodní
a hospodářské v Ústí nad Labem
jako oddělení německé vysoké
školy technické v Praze a odůvodnil jsem tento
návrh tím, že německé obyvatelstvo
v republice svým číselným a kulturním
významem má nárok na takovou vysokou školu.
Německý lid daleko nad své procento účastní
se hospodářského života, vývozního
a dovozního obchodu tohoto státu. V území
Němci osídleném jsou četná
kvetoucí obchodní střediska jako Ústí
nad Labem, Děčín, Podmokly, Lovosice, Litoměřice
a j., jejichž jména mají evropský zvuk
a význam. Z tohoto vysokého a důležitého
postavení Němců v hospodářském
životě tohoto státu vyplývá naléhavá
nutnost, aby čekatelé na vedoucí místa
hospodářského života, dorost, byli přiměřeně
vzděláváni, aby tyto pomocné síly
pro obchod, průmysl a dopravu byly co nejlépe vyškoleny.
K tomu patří především docházka
do odborných škol, obchodních učilišť,
do vysoké školy obchodní a hospodářské.
Docházkou do takových škol stává
se absolvent schopným přehlížeti světová
hospodářská území, události
na vnitřním a světovém trhu, rozuměti
jim, správně je posuzovati a podle toho také
správně rozhodovati. Docházka do takových
škol poskytuje nutné vědomosti národohospodářské,
o technice zboží a právnické, a vzdělávají
se zástupci znalí jazyků, kteří
obstojí v ostrém hospodářském
konkurenčním boji s jinými národy.
I pro konsulární službu poskytují tyto
školy základ, rovněž pro činnost
jednotlivých ministerstev, zvláště ministerstva
obchodu a průmyslu, věcí zahraničních,
pro banky, spořitelny, pojišťovnictví
a celnictví a nikoliv naposled pro žurnalistiku. Tak
se stávají absolventi vysokých obchodních
škol hledanými spolupracovníky ve všech
velkých průmyslových a obchodních
podnicích, a také mimo to v rozličných
státních a soukromých hospodářských
podnicích. Vědecké vzdělání,
jehož se zde jednotlivci dostává, činí
ho schopným, jako v každé škole, k vyšším
výkonům v jeho povolání. Nesmí
se zapomenouti, že se zde vzdělávají
učitelé ostatních obchodních škol
a že to zase jest velice významné pro úroveň
těchto škol. Právem říká
tedy profesor Bücher:
"Nejde však o to, aby celému obchodnímu
stavu bylo poskytnuto dobrodiní akademického vzdělání,
nýbrž o to, aby se vedoucí vrstvě, ťelitěŤ
obchodního personálu dostalo vyššího
duševního vzdělání, které
by jí umožnilo zastávati vedoucí místa,
odpovědná místa způsobem přiměřeným
požadavkům doby."
Podle toho, co jsem uvedl, jest bez dalšího srozumitelné
a pochopitelné, že Němci v Československé
republice nikoliv naposled z důvodů konkurenční
schopnosti naléhavě potřebují vysokou
obchodní školu, i že podle svého významu
právě v oboru průmyslu, obchodu a dopravy
mají na ni přímo právo. Dnešní
stav dlužno tedy nazvati naprosto neudržitelným.
Ministerským výnosem ze dne 18. prosince 1919 byla
na obchodních školách zavedena fakultativní
zkouška dospělosti. Od r. 1919 sta absolventů
obchodních učilišť v republice vykonalo
zkoušku dospělosti a tím získalo právo
docházeti na vysokou obchodní školu. Nemohou
však vykonávati tohoto práva, poněvadž
takové školy není. Jen nepatrné části
jest možno jíti do Vídně neb do Německé
říše, chce-li se věnovati těmto
studiím, a vůbec nelze mluviti o těžkostech,
které se jí při tom dělají.
Vysvědčení získaná v cizině
se neuznávají, nenostrifikují, ba dokonce
státním úředníkům se
sráží beztoho skrovně vyměřené
výchovné. A to vše přes to, že
není německé vysoké obchodní
školy v republice a že nelze přece nutiti naše
studenty, aby docházeli do české školy.
"Spolek pro založení a vydržování
německé vysoké školy obchodní
a hospodářské v Československé
republice" v Ústí nad Labem pracoval od převratu
neúnavně, aby tyto těžkosti odstranil,
dokonce již sám opatřil obsažnou odbornou
knihovnu pro vysokoškolská obchodní studia,
která již nyní jest k disposici, takže
by bylo možno ihned tuto školu zříditi.
I rozpočtové zatížení v mezích
našeho miliardového státního rozpočtu
jest zcela bezvýznamné a nepatrné, několik
set tisíc korun by úplně stačilo.
Jest tedy zapotřebí k tomu jen trochu dobré
vůle vlády a ta přece nemůže
v národnostně smíšené vládě,
ve které sedí i dva němečtí
ministři a vysokoškolští profesoři,
scházeti nebo snad se nedostávati. Krásná
slova ovšem dnes již nestačí. President
republiky Masaryk již před lety prohlásil
deputaci, která mu přednesla toto německé
přání, že se chová sympaticky
ke zřízení německé vysoké
školy obchodní a hospodářské.
Stejný projev učinil tehdejší předseda
vlády Černý. Slov bylo tedy proneseno
již dosti, nechť se konečně ukáží
činy. Zřízení této nutné
německé vysoké školy bylo by jen krůčkem
na cestě k rovnoprávnosti, o níž se
v posledních letech tolik a tak často mluví.
Takové činy by nejlépe ukázaly, zdali
to Češi míní vážně
s tou rovnoprávností. Ostatně jde při
tomto požadavku o právo Němců, o které
naprosto nemusíme prositi a žebrati. Jde o samozřejmou
povinnost vlády k německým kulturním
přáním. Kdyby v této zemi při
vládních rozhodnutích nerozhodoval slepý
národní šovinismus, musila by vláda
uznati, že zřízení této školy
bylo by i výhodou pro stát, nemohla by býti
lhostejná k tomu, že některá odvětví
národního hospodářství, jako
obchod, doprava a průmysl odumírají a chřadnou,
a to jen proto, poněvadž se to týká
Němců. Tím si zasypává vláda
zároveň i daňové prameny a tedy i
základy svého vlastního bohatství
a blahobytu.
Nechci se v této souvislosti dotýkati otázky,
kde má býti německá vysoká
obchodní škola, poněvadž podle mého
mínění to nemá účelu
lámati si nad tím hlavu již nyní, dokud
nemáme určitého slibu vlády, že
bude zřízena. V návrhu podaném r.
1921 vyslovujeme se pro to, aby jejím sídlem bylo
Ústí nad Labem a aby byla oddělením
pražské německé technické vysoké
školy. V odůvodnění jsme tehdy pravili:
"Doporučuje se přičlenění
k německé vysoké škole technické
v Praze, neboť výroba a obchod jsou v těsném
vzájemném svazku. Úkolem vysoké školy
technické jest poskytovati vědecké základy
pro znalost a zkoumání surovin a pro jejich zpracování
k hospodářskému zboží vyššího
řádu; obchodní a hospodářské
oddělení musí učiti, jak dlužno
toto zboží účelně uváděti
do obchodu zde i v cizině. Již před 70 lety
měl bývalý "polytechnický institut"
ve Vídni pojmouti do svého učebního
plánu všechny odbory technického a obchodního
studia. Spojí-li se oba studijní směry, bude
to pohnutkou ke vzájemnému obohacení a k
cennému rozšíření vědy
technické i obchodní.
Doporučuje se, aby sídlem německé
obchodní a hospodářské vysoké
školy zvoleno bylo Ústí nad Labem, poněvadž
toto vzrůstající střední město
nejen poskytne studentům četné podněty
na všeobecném osvětovém poli svou bohatou
lidovou knihovnou, svým dobře řízeným
divadlem a svým znamenitým městským
museem, nýbrž i proto, že Ústí
nad Labem jako významné město obchodní
a průmyslové se svými velkými přístavy
a nádražími a jako dopravní uzel má
názorné pomůcky vhodné k tomu, aby
se praktickým názorem doplnily a utvrdily vědomosti
nabyté vyučováním.
Uznávajíce tyto skutečnosti, vyslovily se
na shromáždění svolaném dne 30.
července 1920 libereckou obchodní a živnostenskou
komorou četné průmyslové svazy a odborová
sdružení, aby se zamýšlené obchodní
a hospodářské oddělení zřídilo
v Ústí nad Labem. Také obchodní a
živnostenské komory v Chebu a Opavě se připojily
k tomuto prohlášení."
Byli jsme pro Ústí i proto, poněvadž
jsme hájili stanovisko, že německé vysoké
školy patří do německého jazykového
území. Naše německé vysoké
školství může se podle mého mínění
rozvíjeti jen v úzkém a přímém
styku s územím Němci osídleném.
Četné duševní a hospodářské
síly, které žijí v našich vysokých
školách, musejí přinášeti
užitek zase domovu a stýkati se s životem německého
lidu. Vysoké školy nesmějí býti
jen výzkumnými ústavy a nejvyššími
učilišti, musí zároveň býti
i střediskem a východiskem všeho usilování
o duševní zúrodnění veškerého
německého lidového a kulturního života,
ku povznesení lidové osvěty. Aby mohla plniti
tento důležitý národní úkol,
musí vysoká škola a lid vzájemně
na sebe působiti jak po stránce duševní,
tak také národní a osvětové.
Německé vysoké školy nemohou dnes dostáti
těmto vznešeným úkolům uprostřed
české zátopy, v nehostinné Praze,
jsouce odříznuty od kypícího německého
života. Proto moje strana tak jako dříve žádá,
aby německé vysoké školy byly přeloženy
do německého jazykového území,
jak to jednomyslně žádalo dne 11. května
1919 shromáždění všech zástupců
v Teplicích-Šanově. Proto žádáme,
aby staré německé obchodní město
Ústí nad Labem bylo sídlem německé
vysoké obchodní školy. Ostatně bude
věcí německých zástupců,
až jednou vláda projeví svůj souhlas,
aby se dohodli o všech otázkách s tím
souvisejících a vyjasnili je.
Bylo by lákavé při této příležitosti
přednésti i ostatní přání
týkající se německých vysokých
škol a naléhati, aby se zřídily scházející
německé vysoké školy jako báňská
vysoká škola, lesnická vysoká škola,
zvěrolékařská vysoká škola,
vysoká škola pro tělesná cvičení,
hudební a umělecká akademie. Zříkám
se toho, poněvadž se obávám, že
dnes nalezneme právě tak málo sluchu jako
v dřívějších letech. Tato nedoslýchavost
a odpor vlády k německým kulturním
požadavkům přesto, že německé
strany účastní se prý moci, spíše
však jen zdánlivé moci, nebude nám překážeti,
abychom toho stále a stále znovu žádali
a zdůrazňovali právo německého
národa na svou kulturní samosprávu, až
jednomyslná vůle veškerého našeho
německého národa přes všechny
stavy a strany zlomí český odpor a přinese
nám jejich splnění a kulturní svobodu,
bez které žádný národ nemůže
existovati. (Potlesk poslanců něm. strany národní.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
dr Macek. Uděluji mu slovo.
Posl. dr Macek: Slavná sněmovno! Pan referent
probral smysl zákona, o němž debatujeme, a
vyložil důvody jeho tak zevrubně a přesvědčivě,
že, myslím, nepotřebuji nic z jeho vývodů
opravovati nebo snad posilovati. Dovolte mi proto, abych vybočil
poněkud k thematu, které, myslím, v této
souvislosti je radno zde probrati, to jest, abych několika
slovy se dotkl postavení vysoké školy obchodní
v našem veřejném životě a abych
se dotkl také postavení absolventů této
školy v našem veřejném mínění.
Vysoká škola obchodní připravuje své
posluchače především pro svět
podnikový, v druhé řadě pro veřejnou
a soukromou správu. Jak pak jsou vítáni absolventi
této školy ve světě podnikovém?
Mnozí tak zvaní kapitáni průmyslu
mají nepokrytou nedůvěru ke školnímu
vzdělání a k vzdělancům, kteří
prošli treningem školským. Mluvívají
rádi o škole života a stavějí ji
v antithesu ke škole v běžném slova smyslu.
Copak je to ta "škola života?" Když se
na to podíváte, zjistíte, že se tím
myslí methoda nápodoby a methoda postupu zkusmo,
postupu nazdařbůh. Po anglicku: "Try and err"
- "zkus - buď se trefíš nebo se mineš."
Velectění, tato methoda tak zvané školy
života, tato methoda, učiti se vlastními chybami
nebo nahodile poznanými chybami bližního, je
methoda velmi drahá. To je právě účelem
školy, aby co možná snadno, zřetelně
a lacino seznamovala mladou generaci s výsledky duševní
práce generací minulých a aby ji seznamovala
s postupem práce generací současných.
Účelem školy je také inspirovati mladou
generaci k tomu, aby pokračovala na těch cestách
duševních výbojů, při kterých
objevují se nové methody zvládání
energií k prospěchu lidstva a hledají se
nové způsoby organisace lidské spolupráce
v životě společenském. Bohužel,
nechtěný následek naší a také
namnoze cizí školní výchovy je jakési
vysušování energie, potlačování
chuti nésti risiko v životě, odstrašování
od toho, co básník nazval: Wetten und wagen, das
Glück zu erjagen! Tento nechtěný následek
se dostavuje v naší výchově školní
vlivem přehnaného pěstování
vědomostí, přecpávání
intelektu a zanedbávání výchovy vůle
nebo, jak se tomu říká, výchovy povahy.
Tak zvaní lidé se zdravým rozumem, ať
jsou to paedagogové z profese nebo lidé ze světa
výdělkového, stěžují si
na to, a mají pravdu, že nejde o to, pouze vychovati
lidi, kteří by znali povolání, kteří
by znali to, oč v povolání jde, tu techniku,
ty praktiky povolání, nýbrž jde také
o to, vychovati lidi, kteří by povolání
milovali a kteří by je ctili. A tady jsme u velice
bolavé stránky naší školské
výchovy, že ona poučuje o tom, oč jde,
řekněme ve strojním inženýrství,
nebo v obchodě, nebo v zemědělství,
ale dusí v nich schopnost milovati to které povolání
a ctíti je. Ono se těžko vychovává
k lásce a dosti těžko se vychovává
k úctě. To musí přijíti jaksi
samo sebou. Lásku vzbuzuje člověk nebo věc,
která jest milována, k lásce nelze přemlouvati.
Ten obchod, to podnikání, ta správa musí
vésti k nadšení, k lásce, k zálibě,
k napětí a musí vzbuzovati úctu. (Předsednictví
převzal místopředseda Horák.) Když
se ve světě podnikovém setkáváme
s takovými methodami podnikovými, jaké mají
obdobu v našich metodách politických, o nichž
tu mluvil můj klubovní kolega dr Winter,
pak se nedivme, že lidé si tak málo váží
našeho podnikání, jako si málo váží
politiky. Jestliže v podnikání platí
za fair napáliti, předstírati, využívati
druhého, zbraňovati mu, aby si pomohl, řekněme,
nákupem stejně kvalitních věcí
z ciziny za menší cenu, jestliže se podnikání
mění v drancování bezbranných,
kteří se politickou cestou bezbrannými učiní,
nedivte se, že to vše nemůže ledakdo ctíti
- a o milování tohoto způsobu podnikání
teprve těžko mluviti. Jestliže u nejlepších
lidí t. zv. světa podnikového objevujeme
nedůvěru k lidem, kteří vycházejí
s přecpanými hlavami, ale s pustým srdcem
a s chutí spíše bohatnouti nicneděláním,
než bohatnouti a dobývati úcty velkými
zásluhami o celek, zase se nedivme. - Ale kdyby to zůstalo
jen na tom. Bohužel, při tom posuzování
absolventů vysoké školy obchodní neváží
u našich podnikatelů pouze tyto momenty. Ba troufám
si říci, že právě vlivem mravních
kvalit těch četných a velkých našich
podnikatelů padají tyto momenty dosti málo
na váhu. U nich pozorujeme ještě něco
jiného: nízkou a řekl bych směšnou
řevnivost lidí bez školního vzdělání
a bez apretury titulů akademických vůči
lidem, kteří tu apreturu mají.
Já jsem slyšel často od absolventů vysoké
školy obchodní, že jim lidé s nižším
nebo s nepatrným školským vzděláním
říkají: Vy jste komerční inženýr
a tohle neznáte? Já mám jen obecnou nebo
tu a tu obchodní školu a vím to - to se rozumí,
po dvacetileté anebo třicetileté praxi. Ve
světě podnikovém shledáváme
se s nesmyslnými názory o tom, co škola může
nebo má dáti svému dorostu. U techniků
nebo právníků, mediků, jsou tyto věci
již dávno vyřízeny. Doktor práv,
advokát, ví, že jeho koncipient, i když
má vysvědčení s vyznamenáním
a je doktorem práv, neumí napsati prvý den
své praxe žádost za povolení exekuce.
V lékařství je také známo,
že když člověk přijde ověnčen
vavříny z medicinské fakulty, není
mu radno dáti živého člověka
na léčení a u čerstvého inženýra
strojního nebo stavebního také si lidé
neobjednávají velké stavby nebo zařízení
velkých fabrik. Zde se všude předpokládá
praxe, ale u absolventů vysoké školy obchodní
se toto jak se zdá neočekává, nebo
se to považuje za nepotřebné. Já si
troufám tvrditi, že ti absolventi vysoké školy
obchodní jsou zrovna tak málo zkušení
v praktickém uplatňování svých
vědomostí, jako jsou prakticky málo vycvičeni
absolventi právnických fakult atd. Považuji
však za bláhové, učiti je nákladně
a zdlouhavě na škole tomu, co v praxi se naučí
za pár dnů, neboť škola, kdyby to chtěla
dělati, musila by vštěpovati takové
praktické vědomosti pro nejrůznější
povolání. Vzpomínám si na úžas,
jaký vyvolal v profesorském sboru pražské
obchodní akademie požadavek jednoho velkého
praktika z oboru barvířského, který
vytýkal pražské obchodní akademii, vyhlášené
dobré škole, že neučí své
absolventy německé terminologii barvířské,
a považoval to za hroznou úhonu této školy.
Tedy takové nesmyslné požadavky na školu
mohou dělati právě jen lidé, kteří
nevědí, co škola je.
U nás bohužel ve veřejnosti se předpokládá,
že každá škola, od národní
až po universitu odborné v to zahrnuje - musí
se organisovati tak, aby lidé, kteří ji vychodí,
do smrti se nemusili na knihu podívat. Předpokládá
se, že člověk, který vyjde obecnou nebo
střední školu, jakživ se už nepodívá
na knihu. Tento nesmyslný předpoklad vede k přecpávání
našich osnov, k nabíjení lidí vědomostmi,
kterých jakživi nebudou potřebovati, poněvadž
půjdou na maličký úsek určité
činnosti a tam se budou nejdříve učiti.
Jsou však také jiní praktikové. Mluvil
jsem kdysi, když jsem byl na obchodní akademii pražské,
s velkým bussinessmanem, který mi pravil: Já
vám řeknu, jak vybírám dorost pro
svoji továrnu z vaší obchodní akademie.
Dívám se na známku z mravů a pilnosti.
To je pro nás nejdůležitější.
Co je v těch dalších rubrikách,
tomu se u nás naučí, jestliže to neumějí.
(Veselost.) Ten člověk věděl,
proč to říká a nemyslel to jen tak
žertem.
Kromě světa podnikového připravuje
vysoká škola obchodní své absolventy
také pro veřejnou správu. Několik
cifer, které tu zatím mám, označují
pouze skutečnost, nikoli možnosti a nikoli ideál.
Shledáváme se s počtem 108 absolventů
vysoké školy obchodní v revisním odboru
ministerstva financí. Kdyby jich tam nepotřebovali
a kdyby se tam neosvědčili, jistě by jich
tam nebrali.