Čtvrtek 25. dubna 1929

Zpravodaj posl. V. Beneš: Vážená sněmovno! Vláda předložila kulturnímu výboru posl. sněmovny návrh zákona o reorganisaci vysoké školy obchodní v Praze a z uložení kulturního výboru podávám o vládním návrhu tisk 490 tuto zprávu:

Návrh zákona není bohat na paragrafy, ale pro věcný i právní dosah svých ustanovení bude to zákon v oboru, jehož se týká, značného významu.

Dosah jeho je dvojí: Upravuje se jím v prvé řadě právní vztah a základ vysoké školy obchodní, škola se nově organisuje a konečně, a to je stejně důležité, dává se jí možnost svobodnějšího vnitřního vývoje. Podotýkám předem, že takto navrhovaná úprava nemá vlivu na změnu dosavadních nákladů na tuto školu. Nezatěžuje tedy státní pokladnu novým finančním nákladem. Naopak. Podle zákona z 23. července 1919 byla původní vysoká škola obchodní přiorganisována k vysokému učení technickému jako jeho odbor a měla býti podle tohoto zákona po 3 letech, tedy od r. 1922, od vysokého učení technického úplně oddělena a osamostatněna. Takové osamostatnění mělo by ve svých důsledcích značný finanční náklad. Ale vzhledem k tomu, že tento návrh zákona od tendencí původního návrhu z r. 1919 upouští a úplného vytržení ze svazku vysokých škol technických si nežádá, nezvyšují se významněji ani věcné, ani osobní náklady udržovací, neboť všechna eventuální opatření, zvláště seřízení 4. studijního ročníku, budou hrazena v mezích dosavadního rozpočtu.

Pražská vysoká škola obchodní vznikla teprve r. 1919 a je to tedy učení poměrně mladé. Jeho vnitřní organický vývoj není proto dokončen. To je vyjádřeno v §u 3 návrhu zákona. Potřeba vysoké školy obchodní byla pociťována již dávno v předválečných dobách. Již r. 1907 zřízeno bylo při vysoké škole technické v Praze skromné oddělení obchodních nauk. Spolek posluchačů věd obchodních, kteří od r. 1907 byli v něm organisováni, vytrvale poukazoval na nedostatky tehdejšího obchodního studia a žádal náležitě nadanou i organisovanou speciální vysokou školu obchodní, pro niž vídeňské poměry však toho času neměly již porozumění.

K nápravě došlo teprve po převratu a revoluční Národní shromáždění odhodlalo se tehdy k založení vysoké školy obchodní, která r. 1919 vešla v život jako odbor pražských technických škol. Byly žádány tenkráte dvě vysoké školy obchodní, ale nedostatek kvalifikovaných učitelských sil, nedostatek budov i jiné námitky byly příčinou, že k zřízení vysoké školy obchodní v Olomouci dojíti nemohlo a ani v brzku také nedojde.

15. října 1919 byly otevřeny hned dva ročníky jako samostatný odbor při české vysoké škole technické v Praze s tím, že od 1. října 1922, tedy po tříletém trvání a přípravě, bude tento odbor změněn na samostatnou školu od vysokého učení technického úplně oddělenou.

Ale změna nedala na sebe čekati ani tak dlouho. Po nabytých zkušenostech ustavily se totiž roku 1920 až 1921 všecky odbory tehdejšího vysokého učení technického jako školy samostatné, zůstávaly však nadále ve společném svazku. Byla to tedy jakási školská federace samostatných školských útvarů, které si zachovaly školskou samostatnost, autonomní sbory učitelské, ale administrativně, tedy z důvodů hospodářských a snad i jiných, hlavně správních, podržely i nadále pevné spojení. Nová organisace se úplně osvědčila. Umožnila tomuto federativnímu školskému útvaru úspěšnější školské hospodářství, které se projevilo v lepším hospodaření finančním i časovém vzhledem k tomu, že všechny školy organisované ve společném svazku měly také některé společné zájmy, kterým společná administrativa lépe hověla.

Proto, když podle přijatého zákona nastala roku 1922 možnost úplného osamostatnění a vytržení ze svazku techniky, nedošlo k němu. Vysoká škola obchodní usilovala od té doby, aby nová organisace vysokého učení technického, v jehož svazku se jednotlivým školám tak dobře dařilo, zůstala zachována. K tomu řešení přiklonil se i senát vysoké školy technické a z takového společného úsilí vzešel předložený vládní návrh, kterým dosavadní poměr, jímž vysoké obchodní učení zůstává sice samostatnou školou se samostatným sborem učitelským, ale současně setrvává ve svazku vysoké školy technické, byl podržen.

Výhody z takového svazku jsou trvalé a cenné: odpadne nákladná administrativa pro každou školu zvláště, poněvadž pak všechny školy jsou na sebe jednak společnými učiteli, jednak pomůckami i jinými vztahy odkázány, nastává možnost výhodné ekonomisace časem, látkou a koncentrace školské mezi řadou ústavů, vzájemně na sebe do značné míry odkázaných. Tolik zákon, pokud se týče právní povahy tohoto svazku.

Vedle toho přináší návrh zákona ještě možnost další reformy. Naše vysoké školství obchodní je, jak jsem řekl, příliš mladý útvar, než aby mohlo konservativně lpěti na svých nehotových ještě formách. Budou se proto vytrvale hromaditi nové zkušenosti ze školské prakse a také hospodářský život státu bude se projevovati novými potřebami. Šlo tedy vládnímu návrhu o to, aby ústavu zajištěna byla určitá míra vývojových možností, určitá míra vnitřní svobody. Toho bylo dosaženo stylisací §§ 2 a 3. Jimi jsou jednak využitkovány a do zákona vtěleny zkušenosti minulých let, jednak položeny podmínky dalšího svobodného vnitřního vývoje.

§ 2 rozšiřuje studium ze 6 na 8 normálních školských semestrů. Není třeba mnohými slovy dokazovati jeho účelnost. Stačí pročísti důvodovou zprávu vládního návrhu zákona, aby bylo patrno, že tato změna je naprosto nutná. Statistika tam uvedená ukazuje, že více než 2/3 dosavadních posluchačů vysoké školy obchodní potřebovaly na ukončení svého studia - v té době šestisemestrového - nejméně 7, z největší části však 8, dokonce 11 semestrů. Je velmi jasno, že to zavinila jedině veliká přemíra učebné látky. Obsáhlá studijní materie stala se závadou a překážkou normálního studia. Dostalo se mi právě dnes z vysoké školy obchodní nových dat o tom, jakým způsobem projevují se nové poměry z posledních let. Z toho je patrno, že počet reprobovaných dosahuje 20 až 25% všech studentů, kteří se podrobují zkouškám. Obsáhlá studijní materie je tedy závadou a překážkou normálního studia, neboť není naprosto myslitelno, že by student na naší vysoké škole obchodní byl studentem horších kvalit rozumových, menší píle a schopnosti nežli student na jiných školách vysokých. Je to tedy v prvé řadě obsáhlost látky - znovu opakuji - která nedopouští, aby ji normální student zdolal v době 6 semestrů. Přílišný obsah látky působí nesnáze i v podání, ve školské methodě, nedává studentovi dosti možnosti, aby látku příliš spěšně podávanou náležitě zažil.

Bylo by bývalo možné jediné řešení, neměla-li se škola rozmnožiti o nové semestry: redukce učebné látky. To ovšem pro vědecký charakter školy nebylo možno. Aby tedy škola mohla konati své poslání s tou všestranností, jak si toho věc i doba, náš hospodářský vývoj žádá, bylo nutno rozšířiti studium školy na normální 4 léta. Je to vlastně jen kus reformy školské ve smyslu výtek, jež byly na poslední anketě školské pronášeny z řad učitelů vysokoškolských i jiných odborníků školských vzhledem k našemu školství.

Ustanovení §u 2 umožňuje methodickou úpravu učebné látky, poskytuje možnost další vnitřní úpravy a zaručuje školský úspěch. Stejným způsobem organisováno je a plně se osvědčuje vysoké školství obchodní ve všech ostatních zemích evropského západu.

V dosavadní organisaci činily určité potíže semináře vysoké školy obchodní. Proto tyto semináře přesunuty budou do třetího studijního roku a nikoliv, jak důvodová zpráva uvádí, do roku čtvrtého. Čtvrtý rok bude věnován přípravě ke zkouškám odborným. Tak získá obojí: student dosti času k přípravě na zkoušky, škola pak lepší příležitost k seminárním pracím, které nebudou tísněny nedostatkem studentova času.

Z těchže důvodů budou některé národohospodářské partie všeobecného rázu (z obchodního práva a techniky) přesunuty do odborného studia druhých dvou let. Tak se i prvým dvěma rokům uleví a nastane lepší vyrovnání v podávané látce.

Velmi důležité a nutné pravomoci dostává se vysoké škole obchodní §em 3. Tento paragraf zmocňuje ministerstvo školství a národní osvěty, aby vedle nutných studijních řádů stanovilo také studijní poměry vysoké obchodní školy. To má v našich poměrech a v počátcích obchodního vysokého studia zvláštní význam. Až do té doby směřovala vysoká obchodní škola spíše k individuálním zájmům, k zájmům velkého obchodu, bankovnictví, pojišťovatelství a průmyslu, tedy hlavně pro soukromé podnikání. To ovšem nevyhovovalo zcela potřebám našeho národohospodářství, neboť veřejný státní život žádá si také odborně připravených pracovníků pro veřejno-hospodářskou činnost. Je to v prvé řadě národohospodářská žurnalistika a její nutná úroveň, jsou to otázky vědecké reklamy, je to vytrvale mohutnící hnutí odborové a družstevní, jsou to veřejné podniky státní i komunální, jako nemocnice, tabáková režie, elektrické dráhy a také instituce sociálně-pojišťovací, kde je třeba vždy vědečtější organisace a důkladné kontroly. Jsou také různé syndikáty, které volají po vědecky připraveném dorostu úřednickém, tedy zájmy mohutných hospodářských kolektivů vyžadují si stále nového, lepšího a vědeckého organisování.

A neposlední, po čem volá náš státní život, je vědecká kontrola soukromého i veřejného hospodaření ve státě, který musí úspěšně konkurovati s cizinou. V těchto otázkách je nutno mnoho doháněti a hlavní závadou je nedostatek vědeckého statistického podkladu, na kterém by kontrola národního hospodářství mohla býti bezpečně a tedy vědecky vykonána. Stěžovali si právě profesoři vysokého obchodního školství, že není ani dosti porozumění pro tyto funkce spořádaného národního hospodářství právě tam, kde by mohlo býti očekáváno. Proto se často stává, že i naše zákonodárství trpí z toho vzešlým nedostatkem pochopení a ochoty některých zájmových organisací a místo aby stavělo na znalosti tak zv. velkých čísel, vědeckými metodami opatřovaných, staví na generalisacích z jednotlivých jevů hospodářského života, tedy nikoli vědecky a také ne dosti správně.

Chci nakonec ještě říci, že není u nás školy pro službu zahraniční a konsulární. Je proto přirozeno, že i tento úkol musí býti svěřen nově reformované vysoké škole obchodní. § 3 návrhu zákona o reorganisaci vysokých škol obchodních dává k tomu dosti vnitřní svobody.

K §§ 4 a 5 nemám, co bych v podstatě dodal, protože mluví samy za sebe jako prosté důsledky prováděné změny. Jen jedné věci bych se dotkl, stránky formální. Jde o inženýrský titul, proti němuž ozvaly se s některých stran hlasy protestu.

Nesouhlas s titulem inženýr pro tento obor podnikání ozval se již brzy po tom, co kulturní výbor posl. sněmovny r. 1926 přijal osnovu, kterou dnes v plenu projednáváme. Bylo co litovati, že tyto kruhy přišly se svým nesouhlasem opožděně. Byla by tak bývala dána příležitost, aby již kulturní výbor byl o věci promluvil a otázku tohoto titulu prodiskutoval.

Ale ani takto není příčin, proč by na zákoně mělo býti něco měněno. Zdá se, že je to jen trochu větší míra konservativního nazírání na tyto otázky, která přiměla určité kruhy k nesouhlasu.

Mají-li právě největší a veliké podniky dvojí ředitele, ředitele technické vedle ředitelů obchodních, nelze říci - a prakse to všude prokazuje - že by ředitelé obchodní byli méně ceněni a méně významní, zvláště u nás, kde dovedeme mnoho věcí dobře technicky udělati, ale ne již vždycky a všude tak dobře prodati. Je to ostatně podobně uplatněno i v jiných oborech práce. Tak jsou i u nás inženýři agrikulturní, inženýři architekti a není vážného důvodu, proč by nemohli býti inženýři v oboru práce jiné.

Nařízením už z doby rakouské, ze 14. března 1917, bylo dosaženo toho, že pro vynikající práci ve svém oboru mohou docíliti titulu inženýra absolventi průmyslových škol, a nelze tedy nesouhlasiti s podobným postupem na poli obchodním.

Inženýr je stavovský titul, gradus, který se připíná k osobě právě tak, jako akademický titul doktorský, proti tomu ředitel vykonává funkci a jeho titul ředitelský připíná se právě k funkci. Oba se doplňují, tam ovšem, kde je ta funkce vykonávána vynikajícím způsobem.

Stavěli se tedy některé zájmové kruhy proti titulu inženýra u těchto absolventů vysoké školy obchodní s dvěma státními zkouškami, nutno poukázati, že je správné, pojímati pojem inženýra liberálněji a ne jen v rámci úzké techniky, jako se to právě někde činí. Je pravda, že inženýr znamená schopnost konstruktivní ve starém smyslu. Ale doba sama dala tomuto pojmu také novou náplň, náplň iniciativní. Inženýr znamená také iniciativnost. Vzpomeňme jen, jak nazval inženýr Stanislav Špaček velmi případně nynějšího amerického presidenta v jeho funkci zásobovatele poválečné Evropy: "inženýr humanity". Bylo to řečeno velmi dobře a je v tom obsažena právě ta iniciativní stránka, o níž se zmiňuji. Technika neomezuje se přece jedině a výlučně na zacházení s materií, s hmotou. Sociálně komplikovaný a stále se ještě více komplikující dnešní stav ukazuje stále úsilovněji a úsilovněji, že největším nedostatkem moderní společnosti je právě hospodárná a účelná organisace sociálních sil. Proto technický podnikatel, který jinak třeba výborně konstruuje, prospívá jen tenkráte, umí-li také jednati s lidmi, zná-li nejen hmotu a její povahu, nýbrž ovládá-li též všechny hospodářské činitele a spolučinitele práce, zná-li vážiti motivy společenského pohybu, umí-li konečně výrobky i prodati. Je tedy inženýrem v širším slova smyslu každý činitel, který na základě vědecké průpravy dovede nově vědecky organisovati součinnost lidských i materielních, přírodních sil.

Považuji proto titul inženýra pro celý široký obor, o němž mluvím, a tedy také pro obor obchodního podnikání, za zcela přiměřený a, pokud vím, i ministerstvo školství po projednání tohoto problému definitivně se rozhodlo pro návrh v osnově zákona obsažený.

Titul doktorský získává se vedle toho přiměřenou a obvyklou již vědeckou kvalifikací, a nikterak ani tady v tomto technickém oboru nekoliduje s tendencí navrhovatele zákona.

Trvám proto na znění osnovy.

Vládní návrh zákona je výsledkem nabytých zkušeností a odpovídá potřebám našeho národního hospodářství. Vzešel ze spolupráce těch, kdož prakticky řeší výchovu našeho vědecky připravovaného dorostu, z kruhů vysokých obchodních škol, i těch, kdož ji kontrolují.

Proto kulturní výbor navrhuje posl. sněmovně, aby návrh zákona o reorganisaci vysoké obchodní školy v Praze v předloženém znění přijala. (Výborně! - Potlesk.)

Předseda (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci, zahájíme proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 40 minutami. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Navržená lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni řečníci: na straně "proti" pp. posl. Simm, dr Schollich, Wünsch, Krebs a Mondok; na straně "pro" pp. posl. dr Winter, inž. Záhorský, dr Macek a Chvojka.

Dávám slovo prvnímu řečníku, na straně "proti" p. posl. Simmovi.

Posl. Simm (německy): Slavná sněmovno! Neoponujeme obsahu vládního návrhu tisk 524 na reorganisaci vysoké školy obchodní v Praze, o němž byla dnes zde ve sněmovně právě podána zpráva zpravodajem panem kolegou Benešem. Ve stejném smyslu vyjádřil jsem naše stanovisko již při příležitosti zasedání kulturního výboru 25. června 1926, v níž se tento návrh odborně projednával a opakuji to dnes zde ve sněmovně: Neoponujeme vládnímu návrhu na reorganisaci české vysoké školy obchodní v Praze. Z tohoto důvodu nepouštím se do probírání jeho obsahu. Spokojuji se zjištěním, že tento obsah může míti své technické, administrativní, národohospodářské, pedagogické nebo finanční odůvodnění. Avšak dnešní projednávání zavdá opět popud k jednomu: ke kritice rozdílu, který jest mezi vřelou podporou českých zájmů a podporou zájmů německých. (Souhlas na levici.) Na tento rozdíl v podpoře zájmů obou hlavních národů tento stát obývajících bylo přec při různých kritikách již tak často zde ve sněmovně poukázáno! Nikdy se to zřetelněji neukázalo, jako když se projednávaly školské otázky. Připomínám dramatické jednání, u příležitosti schvalování státních rozpočtů, u příležitosti speciálních školských debat, dramatická jednání, jež nacházela své nejhlubší odůvodnění právě v tom, že jest nesnesitelný rozdíl v projednávání otázek jednotlivých národů a národností. Nesmí býti tedy divu, že při projednávání dnešního vládního návrhu, z něhož vidíme opět tento rozdíl vystupovati, cítíme se opět nuceni kritisovati. Učiniti to považujeme za svoji povinnost.

Poslanecká sněmovna tedy přijme zprávu kulturního výboru, jak byla přednesena panem zpravodajem. A opakuji: Nebudeme oponovati. Nemáme námitek proti vybavení českého školství, pokud je toho zapotřebí. Avšak právě z tohoto důvodu máme zvláštní sílu, abychom zdůraznili německé školské požadavky. Pozvedáme ve stejném okamžiku, v němž chceme v této sněmovně dáti českému národu, co mu patří, kategorický požadavek po rovnoprávnosti pro nás a současně oprávněný požadavek zřízení německé vysoké školy obchodní zaručený schválením zákona o zřízení takového německého speciálně vysokoškolského ústavu. (Posl. Krebs [německy]: Který jest pro náš vývozní průmysl přímo nutností!) Tak jest. Bylo by vpravdě zbytečno, kdybychom měli odůvodňovati potřebu takové školy pro Němce v tomto státě. Právě podal kolega Krebs výkřikem odůvodnění tak jasně, jak jen možno je podati. Hospodářská struktura našeho lidu - jsme v tomto státě význačnějšími nositeli obchodu a hospodářství (Souhlas na levici!) - tato hospodářská struktura našeho lidu ukazuje již sama, jak jest náš požadavek oprávněný, aniž by bylo zapotřebí na posilu k tomuto argumentu přidávati argument jiný. Češi mají již od roku 1919 svoji vysokou školu obchodní v Praze. Němci, význačnější nositelé obchodu a hospodářství, nemají ještě dodnes ústavu, v němž by doznala jejich mladá generace, která se převážně chce věnovati obchodu a hospodářství, účelného vzdělání. Není možno tvrditi, že bychom my Němci nebyli v uplynulých létech nic nevykonali, abychom dosáhli německé vysoké školy obchodní. Naopak, jest tu spousta práce, vykonané všemi německými stranami, směřující ke skutečné realisaci našeho řádného, oprávněného požadavku. Poukazuji tímto tvrzením jen na návrh dr Schollicha, Pittingera, dr Feierfeila, Simma a Kostky z 10. května 1921 na vydání předlohy zákona o zřízení státní německé vysoké školy obchodní v Ústí n. L., jakožto odboru německé vysoké školy technické v Praze, podaný ve školském výboru. Tento návrh, společný návrh všech německých stran, ustanovuje pro tento potřebný ústav tříleté studium; organisačně samostatný, třebaže spojený s německou vysokou školou technickou, měl míti za sídlo Ústí n. L., obchodní a hospodářské středisko, slynoucí věhlasem daleko za hranicemi státu, jež možno přímo označiti za ideální půdu pro takové pěstování vědy obchodní. Měli jsme za to, že tímto společným návrhem všech německých stran nežádáme příliš mnoho, zvláště když, jak jsem již zdůraznil, měli Češi v tomto státě svoji vysokou školu obchodní od jara 1919. Měli jsme také za to, že nežádáme příliš mnoho, ne více než své právo, zvláště když si Němci samostatně provedli největší přípravy pro zřízení německé vysoké školy obchodní. S německé strany bylo předem vyřízeno mnoho příprav, čímž byla státu takřka ubrána důležitá práce.

V době, kdy Německá říše má pro svůj obchodně a hospodářsko vědecky vzdělaný dorost své vysoké školství ve svých vysokých obchodních školách v Berlíně, Kolíně, Düsseldorfu, Frankfurtu n. M., Lipsku, Mannheimu a Mnichově, Francie ve svých vysokých školách obchodních v Paříži, Havru, Lyonu, Marseilli a Nancy, Rakousko ve své vysoké škole pro světový obchod ve Vídni, Československá republika svoji vysokou obchodní školu pro Čechy v Praze, není pro nás, tři a půl milionu sudetských Němců, snesitelné ponechávati dnešní stav, není možno, abychom snášeli nedostatek německé vysoké školy obchodní v tomto státě. (Souhlas na levici. - Posl. Geyer [německy]: Je to však také vysvědčení chudoby pro sám stát!) To nutno zde konstatovati. Kolega Geyer míní, že je to vysvědčením chudoby pro sám stát. Je to nejen vysvědčením chudoby, nýbrž nedostatek německé vysoké školy obchodní bude pro tento stát také hmotně nejtěžší škodou. (Různě výkřiky na levici.) Či nevěříte, velectění, že nemám s tímto tvrzením pravdu? Nevěříte, že by státu přišlo daleko více k duhu, kdyby vyhověl požadavku po zřízení německé vysoké školy obchodní a kdyby se německé mladé generaci, která se chce speciálně věnovati obchodu a hospodářství, zaručilo vzdělání na domácím ústavě, kdyby se této mladé německé generaci dala příležitost, aby své síly, přicházející přec dojista i tomuto státu k dobru, vzdělala společně také ve vlastním ústavu? Nesmí býti, pánové, divu, přicházíme-li z popudu každé školské debaty, jež se zde v této sněmovně vede, do pochopitelného rozčilení, neboť který zástupce svého lidu, chystající se v nejčistším úmyslu hájiti zájmy svého lidu, mohl by klidně snésti, že se vleče po mnoho let tato rozdílnost v zacházení s národnostmi tohoto státu, rozdílnost, která se stonásobně ilustruje při hájení zájmů národů Československé republiky? Národ jako německý národ v Československu, třiapůlmilionový národ, vysoce hospodářské struktury, jak to prokazuje již povrchní pozorování, takový národ jest ještě stále nucen posílati do ciziny svoji mladou generaci, jež by se měla věnovati obchodu a hospodářství - a o to jest přece potřebí se starati. Kolik set německých studentů musilo studovati průběhem doby od 1920 ve Vídni, v Lipsku nebo jinde, nemá se zde vůbec teprve přesně statisticky zjišťovati, ačkoliv bychom to mohli učiniti. Chci však zde pouze jedním slovem uvésti, že nám Němcům byla způsobena nekonečná škoda tím, že musili jsme posílati naši mládež do ciziny. Vždyť cizina byla inflační cizinou pouze v prvních letech po válce. Byla to ohromná národohospodářská ztráta, avšak nejen pro nás, nýbrž i pro Československou republiku. Velectění, nezůstali jsme nečinnými v letech po 1920, abychom napravili nedostatek německé vysoké školy obchodní v Československé republice, naopak, sta akcí bylo vyvoláno nositeli zájmů německého národa, aby to bylo napraveno. Připomínám zde zvláště práci ústeckých kruhů, které byly a jsou zainteresovány na zřízení německé vysoké školy obchodní, připomínám ještě práce všech německých stran, jež došly vyjádření v návrhu z 10. května 1921, připomínám na zvláštní akci německých stran o tomto návrhu po 10. květnu 1921, připomínám spoustu intervencí jednotlivých poslanců v této době rokem 1920 počínajíc, interpelace, podané německými parlamentníky, aby realisace německého požadavku byla urychlena, všechno to připomínám, abych ukázal na velikost hříchu z opominutí na nás spáchaného, poněvadž až dosud se ještě stále nedostalo zřízení německé vysoké školy obchodní do proudu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP