Úterý 12. března 1929

Předseda (zvoní): Zpravodaji o odst. 2 pořadu, totiž o osnově tisk 2103, jsou: za výbor zemědělský p. posl. Šamalík, za výbor rozpočtový p. posl. dr Černý.

Dávám slovo prvému zpravodaji, p. posl. Šamalíkovi.

Zpravodaj posl. Šamalík: Slavná sněmovno! Předloha zákona o zřízení elektrisačního fondu, která má býti posl. sněmovnou dnes schválena, má mimořádný význam. Návrh, podaný zástupci 8 koalovaných stran, na zřízení zvláštního elektrisačního fondu vyvolán byl naléhavou potřebou, aby byly, ovšem po stupně, odstraněny stále se opakující, často dosti vážné poruchy v dodávání elektrického proudu jednotlivými elektrárnami. Co takové poruchy v elektrárnách zaviňují, známe všichni jak na venkově, tak i v městech. V městech jsou následky poruch daleko citelnější, než na našem venkově. Ve venkovských obcích pomůžeme si při poruše světla elektrického buď svíčkou nebo lampou, ale v městech porucha v elektrárně znamená zastavení provozu elektrických drah, zastavení provozu v továrnách, v divadlech a jiných veřejných podnicích. Taková porucha trvá často dlouho a přináší s sebou často těžké finanční poškození veřejných i soukromých podniků, vždycky však elektrárny samé. Zamezení těchto poruch a jich následků má býti provedeno postupným budováním spojů o vysokém napětí nejméně o 60.000 voltech mezi jednotlivými elektrárnami v celé Československé republice. Tento významný a potřebný podnik, podle přesného plánu ministerstva veř. prací vypracovaný, má nahraditi vybudování reservních strojů, jež by se musilo zřizovati a které nezabezpečí plně bezvadné dodávání elektrického proudu všem odběratelům, poněvadž i tito podléhali by nebezpečí poruch. Je proto daleko účelnějším úkolem provedení generelního projektu spojovacích sítí o vysokém napětí, kterým by byly veškeré hlavní zdroje elektrické energie v naší republice vzájemně spojeny. Celkový náklad na tento obrovský podnik s příslušnými transformátory má činiti podle rozpočtu celkem 700 mil. Kč. Z toho připadá na země: Českou 270 mil. Kč, Moravskoslezskou 170 mil. Kč, Slovenskou 230 mil. Kč a na Podkarpatskou Rus 30 mil. Kč.

Tyto sítě musejí býti budovány postupně, a to v době, kdy možno očekávati takovou spotřebu energie, jež zabezpečí jejich rentabilitu. Budování těchto sítí spojovacích o vysokém napětí má býti umožněno levným úvěrem, který má býti elektrárnám poskytován v zákoně navrhovaným elektrickým fondem. Fond tento, zvaný "elektrisační", má býti samostatným podnikem. Správa bude však podřízena ministerstvu veř. prací. Potřebné finanční prostředky opatří si fond výpůjčkami jednak u Ústřední soc. pojišťovny, jednak u jiných ústavů, jednak může si fond opatřiti finanční prostředky vydáváním dílčích dlužních úpisů, jež budou požívati sirotčí jistoty.

Za placení úroků a umořovacích částek ručí stát. Fond musí podle navrhovaného zákona povolovati zápůjčky elektrárnám na 4% úroku. Jelikož fond musí získaný úvěr úrokovati 5 až 6%, znamená to pro stát jisté vydání, a to při navržené v osnově zákona výpůjčce 200 mil. Kč 3 až 4 mil. Kč ročně, kteroužto částku nutno zařaditi do řádného státního rozpočtu. Proto účinnost zákona navrhovaného má nastati teprve od 1. ledna 1930. Zákonem dnes projednávaným má býti zabezpečena asi jedna třetina celkového nákladu, jehož by celý tento elektrisační podnik vyžadoval. Avšak přece povolená částka 200 mil. Kč stačí na zabezpečení tak důležitého a naléhavého programu na řadu let. O kontrolu hospodářství elektrisačního fondu je postaráno ustanoveními v zákoně, podle nichž o výpůjčkách spolu rozhoduje vedle ministra veř. prací i ministerstvo financí.

Dluhopisy o výpůjčkách fondu kontrasignuje předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu. Mimo to podle navrhovaného §u 6 je povinen ministr veř. prací podati každoročně zprávu o hospodaření s fondovými prostředky v uplynulém roce, a to v Národním shromáždění.

Je samozřejmostí, že výstavby prvých spojovacích sítí budou nejdříve budovány v oblastech elektráren, kde je největší nebezpečí poruch v dodávání elektrického proudu. Při projednávání této důležité předlohy v zemědělském výboru proneseny byly velmi četné stížnosti, že nemáme v naší republice jednotného plánu o budování soustavné elektrisace, hlavně na našem venkově, a že nemáme dostatečné organisace v dosavadním elektrárenském podnikání.

Velmi vážné stížnosti pronášeny byly na velké rozdíly cen elektrického proudu, zvláště pokud se týče cen nabyvacích a cen dodavacích pro drobné odběratele. Bylo důrazně žalováno, že daňové předpisy mají neblahý vliv na zdražování elektrického proudu. Proto byly zemědělským výborem odhlasovány navržené resoluce, jednak aby předložena byla osnova zákona o soustavném budování elektrisace, jednak aby byla zabezpečena kontrola stávajících elektrárenských podniků zvláštní revisní komisí, ustavenou při Státní elektrárenské radě.

Musím se při této příležitosti zmíniti o velikých obtížích elektrisačních na našem horském venkově, kde budování přívodních, rentabilitu nezabezpečujících sítí do malých obcí jest elektrárnami odmítáno. Kromě toho mají chudobné horské obce velké potíže při opatřování drahého úvěru pro elektrisaci obcí. Bude nutno odstraniti i tyto obtíže při budování elektrisace v horských krajích státními opatřeními, jež by umožnila získání levného úvěru pro takové horské obce.

Zemědělský výbor zvýšil zvláštní resolucí r. 1922 povolený státní úvěr Svazu krasových obcí z 5 na 7 mil. Kč na dobudování elektrisace obcí, jeskyní a provedení velkého podniku: snížení dna hladiny vod v Macoše o 6 m, aby zabráněno bylo zátopám dómu Masarykova a Macošských jeskyní, a zároveň na zabezpečení elektrisace tohoto podniku. Resoluční návrh zabezpečuje nejen zúrokování celé této půjčky, nýbrž zároveň i úplné splacení její Západomoravskými elektrárnami, jež úkol ten na sebe převezmou.

Předložený zákon bude doplněn potřebnými prováděcími nařízeními, a tu si zemědělský výbor vyhradil předložení návrhu prováděcích nařízení k posouzení před jejich vydáním.

Doporučuji tudíž slavné sněmovně jménem zemědělského výboru, aby ústavně schválila předlohu zákona o elektrisačním fondu, jak ji navrhuje zemědělský výbor, jakož i připojené resoluce. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo zpravodaji výboru rozpočtového, p. posl. dr Jos. Černému.

Zpravodaj posl. dr Jos. Černý: Slavná sněmovno! Ku podpoře soustavné elektrisace vydána byla v Československé republice řada důležitých a významných zákonů, jimiž dokumentován o je porozumění pro veliký význam, jaký má využití elektrické energie pro hospodářský a kulturní život našeho státu.

Nejdůležitější z těchto zákonů byl zákon č. 438 z r. 1919, ve kterémž jedná se o vybudování vodních elektráren a jímž prohlašují se určité elektrárenské podniky za podniky všeužitečné, dále pak zákon č. 139 z r. 1926 o finanční podpoře elektrisace venkova a konečně dnes projednávaný zákon, kterým se novelisuje zákon čís. 139 z r. 1926 a na základě kterého zvyšuje se podpora elektrisační z 10 mil. Kč na 35 mil. Kč ročně. Těmito zákony, které, jak patrno, činí velmi značný nárok na státní rozpočet, povolují se svrchu zmíněným účelům obnosy st amilionové.

Dosavadní podpora soustavné elektrisace nesla se ve smyslu dosavadních zákonů k výstavbě primérního vedení, transformačních stanic, rozvodních vedení sekundérních a připojovacích, a to zejména pokud jde o chudé horské venkovské obce. Dosavadní pokrok, který zaznamenává soustavná elektrisace ve svém rozvoji, jest velmi pozoruhodný a zračí se zejména v tom, že v historických zemích naší republiky jest již elektrisováno na 50% veškerých obcí, při čemž pozadu zůstávají obce v oblastech chudých a odlehlých. Také na Slovensku a v Podkarpatské Rusi zaznamenáváme v tomto směru tempo mnohem pozvolnější.

S velikým uznáním jest se zmíniti při této příležitosti o velikých obětech našich okresů i měst, zejména pak venkovských obcí, jejichž vysokými finančními obětmi bylo značně urychleno zásobování elektrickou silou.

Stoupající potřebou elektrické energie a zejména pak jejím rozšiřováním do oblastí, ve kterých není náležitých předpokladů pro budování nových elektrárenských centrál, vstupuje soustavná elektrisace do druhé důležité etapy, kde nastává obstarávání společné výroby energie sousedními elektrickými podniky tím, že zdroje podniků těch budou spojovány sítěmi o vysokém napětí 60 až 100 tisíc voltů. Tím bude elektrická energie vyráběna ve velkém, při čemž bude ušetřeno na zřizování nákladních reservních strojů společných elektráren, bude možna dále náhrada při poruchách v elektrárně jedné proudem ze spojené elektrárny sousední a v neposlední řadě bude zřízením tímto postupně zlevněn i elektrický proud pro konsumenty. Tím bude také podmíněno využití, případně zřizování nových velkých elektráren důlních, při nichž ušetřena nákladná položka dovážení uhlí po drahách. V tomto případě jde zejména o výstavbu hlavních elektrovodních tepen, spojujících elektrárny v pánvi hnědouhelné na českém severozápadě s elektrárnami v pánvi moravsko-ostravské vedením elektrickým přes Prahu, Kolín, Pardubice, Přerov, ke kterémuž vedení mají býti připojeny veliké vodní síly na střední Vltavě a dále i elektrárna v Poříčí. Jde též o spojení elektráren v pánvi plzeňské s elektrárnami v pánvi falknovské a s vodními silami, u Štěchovic s elektrickým vedením od Karlových Varů přes Plzeň, Příbram, k Štěchovicům. Rovněž elektrárny v jižních Čechách mají býti spojeny s projektovanými vodními silami na Vydře a Křemelné. Podobně je tomu na Moravě a na Slovensku.

K usnadnění tohoto velikého a národohospodářsky významného projektu zřizuje se projednávanou vládní osnovou nová právní instituce, elektrisační fond, jehož konečným úkolem je umožnění nákladné výstavby spojovacích sítí s vysokým napětím a tím i urychlení a zlevnění soustavné elektrisace zejména krajů chudých a odlehlých. Síť ta je však upravena i tak, že ji bude možno připojiti na středoevropskou rozvodnou síť o vysokém napětí, podobně jako se již stalo mezi Švýcary a Francií, Německem a Italií, kde bylo prokázáno, jaký mimořádný význam má síť o vysokém napětí pro vyrovnání výroby elektrické energie mezi různými oblastmi.

Fond zřízen bude při ministerstvu veř. prací a bude si opatřovati peněžité prostředky po dobu 15 let do výše 200 mil. Kč u různých ústavů, z nichž bude poskytovati všeužitečným elektrárenským podnikům k účelům svrchu zmíněným zápůjčky na levný, 4%ní nebo něco vyšší úvěr. Diferenci úrokovou, která povstane mezi touto úrokovou mírou a výší úroku, kterou bude platiti fond svým věřitelům, nahradí stát. Státnímu rozpočtu vzejde z tohoto zákona zatížení pranepatrné.

Vážená sněmovno! Rozpočtový výbor přijal vládní osnovu beze změny, rovněž i resoluce, které byly přijaty výborem zemědělským.

Z toho důvodu dovoluji si i slavné posl. sněmovně navrhovati přijetí osnovy. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Nyní přikročíme ke společné rozpravě o obou osnovách.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby lhůta řečnická stanovena byla 45 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Navržená lhůta jest přijata.

Přihlášeni jsou dosud řečníci: na straně "proti" pp. posl. Mikuláš, Leibl; na straně "pro" pp. posl. Kříž, Nejezchleb-Marcha. Dávám slovo prvému řečníku na straně "proti", p. posl. Mikulášovi.

Posl. Mikuláš: Slavná sněmovno! Ujímaje se slova, považuji především za nutno předeslati, že pro čsl. stranu nár. socialistickou není otázka elektrisace a otázka soustavné elektrisace otázkou spornou. V minulých letech měli jsme v této slavné sněmovně při projednávání této otázky již několikráte příležitost říci své zásadní kladné stanovisko. Také dnes, kdy slavné sněmovně jest rozhodovati o dvou předložených osnovách o elektrisaci, vyslovujeme s nimi svůj zásadní souhlas.

Prvá osnova týká se přímé každoroční podpory obcí a družstev v částce 35 mil. Kč až do r. 1933. Druhá pak jedná o zřízení elektrisačního fondu 200 mil. Kč pro poskytování levných zápůjček všeužitečným podnikům elektrárenským na vybudování sítí o vysokém napětí, 60.000 voltů a vyšším, a příslušných transformoven. Tyto linky o vysokém napětí mají sloužiti jako dálkové spoje elektráren.

Podmínky úvěru stanoveny budou ministerstvem financí po dohodě s ministerstvem veř. prací. Elektrisační fond opatří si peněžní prostředky v letech 1930 až 1945 výpůjčkami a za řádné placení úroků i umořovacích částek ručí stát.

V původním koaličním návrhu, a to v §u 3, mluvilo se přímo o půjčce u Ústřední soc. pojišťovny. Po výtkách, které padly, bylo ustanovení toto z osnovy vypuštěno a jen v důvodové zprávě je zmínka, že se vyjednává o tuto půjčku s Ústřední soc. pojišťovnou.

Zákon o fondu nabývá podle této osnovy účinnosti dnem 1. ledna 1930.

Slavná sněmovno! Že částka 200 mil. Kč jest jen prozatímním finančním opatřením a vlastně prvním krokem k vytčenému cíli, je patrno ze zprávy výborů zemědělského a rozpočtového, v níž se praví, že byl v ministerstvu veř. prací vypracován generální projekt, jehož provedení vyžadovati bude okrouhle nákladu 700 mil. Kč. Z toho pak připadá na zemi Českou 270 mil. Kč, Moravskoslezskou 170 mil. Kč, Slóvenskou 230 mil. Kč a na Podkarpatskoruskou 30 mil. Kč. Řekl jsem, že v zásadě vyslovujeme s podporou soustavné elektrisace souhlas. Jsme však nuceni při této příležitosti pozastaviti se nad tím, že tato důležitá otázka řeší se u nás opětně na podkladě fondového hospodářství. Tento způsob podpory elektrisace nepůsobí na nás nejlepším dojmem. Domníváme se, že ten, komu jde o zdravý chod státního hospodářství, nemůže se nadchnouti nad všemi těmi různými fondy, které mají býti zřízeny v rámci státního hospodářství. Proti státnímu fondovému hospodářství vyslovil se velmi rozhodně bývalý ministr financí dr Engliš a proti státnímu fondovému hospodářství měl by se především postaviti parlament. Členové Národního shromáždění mají především míti zájem, aby rozpočet státní, který podléhá každoročně jejich kontrole, byl skutečným obrazem státního hospodářství (Výborně!) a hospodářského stavu republiky vůbec. Fondové hospodářství uniká přes všechna opatření řádné ústavní kontrole. Upozorňujeme na tento stav věci a činíme za tento způsob státního hospodářství odpovědny vládní strany.

V principu ovšem se zřetelem na účel projednávaného opatření nepochybujeme, že obě osnovy zákonů znamenají proti dosavadnímu stavu značný pokrok a podstatné posunutí otázky soustavné elektrisace do nového stadia. Až dosud tento problém řešen byl toliko úsekově v jednotlivých oblastech republiky. Nebylo zde ani jednotného plánu, ani prostředků pro velkorysé řešení. Jestliže tedy projednávanými osnovami zákonů dáváme k tomuto účelu finanční prostředky, očekáváme od kompetentních činitelů, že budou postupovati podle určitého plánu a systému a že, co se bude u nás prováděti a z peněz státních podporovati, bude skutečně soustavná elektrisace. (Výborně!)

Připomínáme to proto, že jsou nám velmi dobře známy chaotické poměry v elektrisaci u nás, ať už je to po stránce technické nebo hospodářsko-finanční. Proto se také domníváme, že nebude příliš snadným úkolem, usměrniti všechny ty různé zájmy a z nich plynoucí diference.

Elektrisaci u nás provádějí všeužitečné podniky elektrárenské a akciové společnosti s ručením obmezeným. Hospodářský a finanční stav většiny těchto všeužitečných podniků elektrárenských je v celku velmi neutěšený, ač značná část jejich kmenového jmění převzata byla veřejnými korporacemi i státem. Příčina vězí také v tom, že mezi těmito podniky není vzájemného kontaktu a také ne smysl pro společné řešení problémů soustavné elektrisace v jednotlivých krajích k jejich vlastní škodě a zejména ke škodě konsumentů elektrické energie.

Očekáváme proto, že stát, poskytující projednávanými zákony prostředky na podporu soustavné elektrisace, najde také prostředky, aby přiměl různé tyto společnosti, které již nyní užívají výhod dosavadní státní podpory nebo budou užívati dobrodiní těchto zákonů, k respektování vyššího státního hospodářského zájmu. Jen tak se můžeme dostati k vyřešení soustavné elektrisace u nás. Ale kdyby měl ustoupiti interes státu před sobeckými zájmy správních rad elektrárenských společností, musilo by se minouti svým dobrým účinkem i opatření, které právě dnes projednáváme.

Soustavné elektrisaci a její podpoře, vyplývající z projednávaných obou zákonů, chtěli bychom rozuměti tak, že bude podporována výroba elektrické energie, její rozvod a umožněna co největší její spotřeba. A tu je třeba připomenouti, že od převratu slyšeli jsme mnoho o tom, že využitím vodních sil dalo by se dosíci levné výroby elektrické energie. V tom směru došlo také k řadě anket o různých projektech na údolní přehrady. Zejména projekt přehrady štěchovické a s ní souvisící projekt hydroelektrárny o ohromné výrobní kapacitě stál v popředí veřejného zájmu. Uplynula však řada let a celý problém uvázl u projektu a menších příprav a prací. Jest známo, že - a je to také odborníky dokázáno - především Štěchovice mohly by nám dáti dostatečné množství levné elektrické energie, která pak dálkovými primérními sítěmi o vysokém napětí dodávána by byla do krajů, kde není příznivých podmínek pro výrobu elektrické energie.

Přáli bychom si proto a vyzýváme vládu, aby svými příslušnými orgány působila, aby u nás paralelně s otázkou výstavby sítí o vysokém napětí řešena byla i otázka výstavby hydroelektráren a aby zejména urychleně došlo také k provedení důležitého projektu štěchovického (Výborně!).

Slavná sněmovno! Jest na bíle dni, že otázka provedení soustavné elektrisace jest pro všechny zúčastněné činitele, ať již jde o stát, obce, družstva nebo všeužitečné podniky, především otázkou finanční. A tu by bylo chybou, kdybychom si nevšímali všech těch překážek rázu hospodářského a finančního, jež se staví v cestu soustavné elektrisaci a tím i hospodářskému, sociálnímu a kulturnímu pokroku vůbec. Těch překážek je mnoho a nám je jasno, že těmito projednávanými osnovami zákonů nebudou všechny tyto překážky rázem odstraněny. Je to především úžasná drahota veškerého materiálu, ať již mědi, isolačních součástek nebo žárovek. Zvláště pokud se týče mědi, jsme vydáni úplně na pospas světovému kartelu. Následek toho je, že zavedení elektrisace v sebe menší venkovské obci vyžaduje si obnosů statisícových. Ovšem čím je obec rozlehlejší, tím horší má podmínky pro elektrisaci. Značně nákladná jest ovšem i instalace domovní a také cena elektromotorů není tak přístupná, aby ve větší míře umožňovala drobným zemědělcům a živnostníkům jejich koupi. Vezmeme-li pak v úvahu ještě drahotu proudu v některých krajích, máme obrázek, proč u nás přes všecky jinak dobré vlastnosti elektrisace tisíce obcí dosud nebylo elektrisováno.

Ale i v obcích, slavná sněmovno, kde jest již elektrisace zavedena, setkáváme se namnoze se zjevy, nad kterými je třeba se zamysliti. Tam slyšíme velmi často od občanstva: "Elektrika je hezká věc, ale pro drahotu proudu nemůžeme jí používati. Je drahá pro osvětlení a nemožně drahá pro pohon". S takovými poměry setkáváme se ponejvíce ve vesnicích chudých horských krajů bez průmyslových závodů, kde je nepatrný odběr elektrické energie. Znám ovšem i obce v bezprostřední blízkosti Prahy, kde občané také jen pro drahotu elektrické energie dali si proud vypnouti a svítí dnes petrolejem! Tím se ovšem poměry stávají po této stránce jen komplikovanějšími a hospodářské poměry se tím zhoršují. Čím menší odběr proudu, tím větší ztráty vzhledem k zařízení obcí na určitý konsum energie. Je samozřejmé, že takovéto obrázky nejsou právě nejlepším doporučením pro obce, kde dosud není elektrisace provedena. Důsledek toho je, že mnoho nákladně vybudovaných primérních sítí probíhá řadou okresů a katastry desítek obcí, aniž by tyto obce umožňovaly elektrárnám potřebný odběr elektrické energie.

A tak vidíme, že ocitá se problém elektrisační v některých krajích v začarovaném kruhu. Nákladné investice - drahota proudu, a drahota proudu způsobuje malý jeho konsum a tím vznikající pasivnost celé elektrisační akce. (Tak jest!)

Bude proto především nutno působiti, aby cena elektrické energie byla co nejlevnější a pokud možno jednotná na celém území republiky Československé. Zejména bude třeba, aby při řešení soustavné elektrisace v budoucnu bylo vždy postupováno podle určitého jednotného plánu a systému. Nesmíme zejména zapomínati, že právě dobrodiní elektrisace může se projeviti u nás teprve tehdy, až zavedení resp. použití elektrické energie bude přístupno nejširším vrstvám obyvatelstva i v nejzapadlejších vesničkách naši republiky. (Výborně!)

Jest jisto, že o důležitosti elektrisace není v dnešní době třeba již zvláštních připomínek. V krajích, kde byla elektrisace provedena za příznivých podmínek a kde je i nyní levný proud, vykonává v zemědělství, průmyslu, obchodech a živnostech atd. atd. služby přímo neocenitelné. V zemědělství napomáhá elektrická energie zatlačovati zaostalé hospodářství, usnadňuje výrobu a přispívá k dokonalejšímu způsobu hospodaření.

Zejména je třeba vyzvednouti funkci elektrické energie v malých a středních podnicích zemědělských. Nikde snad, slavná sněmovno, nekoná tak význačných služeb a není tak účinným pomocníkem jako právě u těchto zemědělců. Ti vděčí nejvíce elektrické energii za ulehčení jejich fysické práce a za změnu dřívějšího způsobu hospodaření. U těchto drobných a středních zemědělců používá se s úspěchem elektrické energie k pohonu při mlácení obilí, řezání řezanky, šrotování, řezání dříví atd., nehledě ovšem k velmi pohodlnému použití elektrického proudu k osvětlování příbytku, stáje i ostatních hospodářských budov Hospodářství v těchto šťastnějších krajích poskytují však také obraz, jak s elektrisací rodí se nový hospodářský, sociální a kulturní pokrok u nás. (Výborně!) Proto je třeba, aby otázka elektrisace byla podporována všemi směry tak, jak toho právem zasluhuje, aby v době co nejbližší mohla v plné míře sloužiti všeobecné potřebě. Musí proto záležeti především státu, aby elektrisace venkova nebyla ničím brzděna.

Jest ovšem především třeba, umožniti obcím v jejich těžké hospodářské situaci, aby mohly přikročiti k elektrisaci. Jestliže zákonem č. 77/1927 vzata byla obcím možnost, opatřiti si potřebné prostředky k jejich komunálním úkolům, domníváme se, že je povinností státu, aby také převzal jisté úkoly, jež jsou vloženy na bedra obcí. Je sice záslužné, že dáváme přímou podporu na elektrisaci venkova 35 mil. ročně, ale v uvážení dnešního hospodářského stavu většiny venkovských obcí zdá se nám i tato částka přece jen nepatrným obvazem na rány, jež způsobil našim obcím a okresům nedomyšlený zákon o finanční úpravě hospodářství samosprávných svazků. (Výborně!)

Nám je ovšem známo pozadí této hospodářské politiky a víme také, proč zejména agrární strana v otázce elektrisace venkova držela a drží vždy palec družstvům a proč šla a jde venku na vesnicích, v tisku i zde v parlamentě proti obcím. Ovšem nesměla by to býti agrární strana, aby dělala něco jiného, než právě dělá.

Ale nad čím se musíme, slavná sněmovno, vážně zamysliti a proti čemu se musíme při této příležitosti co nejrozhodněji ohraditi, jest ustanovení vládního nařízení k zákonu č. 139 z r. 1926 o podpoře elektrisace venkova, v němž se mimo jiné stanoví, že žádosti družstev o podporu musí býti zasílány Centrokooperativu svazu jednot hospodářských družstev v Praze, který je přezkouší a zašle příslušnému okresnímu úřadu. (Slyšte!)

Tážeme se, slavná sněmovno, od kdy se stal Centrokooperativ státním úřadem republiky Československé? Tážeme se dále, od kdy a na základě kterého zákona byla přenesena úřední pravomoc na tuto družstevní organisaci? Pro nás je Centrokooperativ družstevní ústřednou a nikoli úřadem. Proto proti tomu neslýchanému ustanovení vládního nařízení co nejrozhodněji s tohoto místa protestujeme. Není přece neznámo, v jakém organisačním a hospodářském poměru je Centrokooperativ k agrární Jednotě hospodářských družstev a tím také k elektrotechnickému podniku VES. Pánové z agrární strany nám prominou, řekneme-li, že se nemůžeme ubrániti dojmu, že tímto způsobem má býti působeno na družstva, podávající žádosti o státní podporu. (Tak jest!) Žádáme proto vládu, aby v zájmu dobré pověsti státní správy zrušila toto ustanovení vládního nařízení.

Dále žádáme v zájmu rychlejšího vyřizování žádosti obcí a družstev za změnu a zjednodušení instanční kompetence vůbec. Podle citovaného vládního nařízení o žádostech družstev rozhodují "Centrokooperativ", okresní úřady, zemědělské rady, zemské úřady a konečně ministerstvo veř. prací. Jak patrno, je ta instační cesta žádostí v pravdě cestou trnitou, která nesvědčí právě o nejlepší naší státní správě. Důsledky tohoto zbytečného úřadování odnášejí žadatelé, čímž trpí i žádoucí rozvoj elektrisace venkova. (Posl. Johanis: Až rok leží žádosti nevyřízeny, když jde o obce!) Zcela správně, pane kolego, v zemědělském výboru bylo konstatováno, že 1200 žádostí leží u ministerstva veř. prací. Kolik žádostí leží u příslušných úřadů a neúřadů, nám ovšem není známo.

Slavná sněmovno! Budiž mně dovoleno na základě toho, co jsem uvedl, zde prohlásiti: Jsme si vědomi důležitosti a významu otázky soustavné elektrisace a uznáváme v principu nutnost a potřebu finančního opatření, které projednáváme, a budeme i přes uvedené výtky pro obě předlohy hlasovati. Zdůrazňujeme však a připomínáme, že budeme státi na stráži, aby prostředků, jež stát pro podporu soustavné elektrisace poskytuje, nemohlo býti nikým zneužito. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Kříž. Dávám mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP