Pátek 15. února 1929

Pouze několik slov o tak zvané systemisaci, k požitkovému zákonu čís. 103 a k vládnímu nařízení čís. 15/27 pro železniční zaměstnance. Včera prohlásil kol. Brodecký s tohoto místa, že pan min. předseda Švehla dal ministerskému radovi dr Fischerovi, který jest otcem požitkového zákona, příkaz pozměniti vládní nařízení pro železničáře v ten smysl, jak zněly požadavky oné deputace, k níž přináleželi kol. Brodecký, kol. Tomášek a tuším Hampl, že však ministerský rada dr Fischer tohoto příkazu jednoduše neuposlechl. Pokládáme to za sotva možné, že by úředník neprovedl příkaz ministerského předsedy. Co by to bylo za státní pořádek, co by to bylo za administrativu, kde by úředník jednal jednoduše podle své hlavy proti obdrženému příkazu šéfa vlády. Avšak připusťme, že to souhlasí se skutečnostmi. Můžeme v Československu dáti něco na ministerská slova? Ministerská slova kdysi něco platila, u nás musil by však člověk míti notnou dávku naivity, kdyby chtěl přikládati ministerským slovům nějakou víru nebo cenu. Opětovně se ukázalo, že taková slova jsou jenom frázemi, že se zkrátka nedodržují, a tomu je přirozeně tak i stran vládního nařízení pro železničáře. Byl jsem sám přítomen jednomu takovému jednání, které se vedlo s panem min. předsedou Švehlou o vládním nařízení. Stále se mluvilo o tom, že prý je nynější systemisace míst ve státní službě provisorní, což také souhlasí se zákonem. Měla býti provedena systemisace míst provisorně na tři léta a podle získaných zkušeností měla býti systemisace upravena. Pan náměstek min. předsedy Šrámek, který odpověděl při projednávání rozpočtu na jednu interpelaci stran systemisace, prohlásil, že prý práce nejsou ještě skončeny a že prý je teprve nyní možno získati pravý přehled, příčiny stížností že spočívají v dřívějších poměrech. Mínil tím patrně tak zvanou dřívější nivelisaci, že se jedná o přechodný stav, který byl zaviněn dřívější politikou, to znamená tedy, že v době, kdy byly socialistické strany ve vládě, se provozovala taková osobní politika, která přivodila nynější těžkosti. Ale my již víme, v čem tyto těžkosti spočívaly. Úředníci v nejvyšších hodnostních třídách bohužel nemohli snésti, že schopní zaměstnanci ze zřízeneckých a podúřednických skupin měli konečně také možnost postoupiti do hodnosti úřednické. Pan náměstek min. předsedy Šrámek dále pravil, že přechod z dřívějších personálních poměrů k nynějším nedá se provésti rázem, že vláda se však namáhá, aby zjištěné nesrovnalosti zmírnila, že při definitivní systemisaci bude vzat zřetel na všecky zkušenosti a že bude systemisován skutečně potřebný počet služebních míst. Ohlásil dále, že pak má také spolupůsobiti v zákoně čís. 286 z r. 1924 zřízená úsporná komise. Kdyby měla míti tato komise takové složení, jako na př. správní výbory u státních podniků na základě zákona čís. 404 o obchodním vedení, pak si můžeme již předem představiti, jak bude vypadati nová systemisace míst. Má-li nastati mezi státními zaměstnanci všech kategorií spokojenost co do systemisace míst, jmenování a povyšovacích poměrů, pak musila by vláda učiniti opatření, aby organisace úřednické a zaměstnanecké mohly svými zástupci v této komisi spolupůsobiti. Jest nemožno rozhodovati od zeleného stolu o potřebách a požadavcích různých státních podniků, zvláště však o požadavcích složité železniční služby, zvláště osobami, které nemají s železniční službou vůbec nic společného. A pak se přirozeně také uskuteční výsledek takové systemisace, který je naprosto nedostačující. Stojíme na stanovisku, že má býti jako systemisované místo označeno každé místo ve státní službě a ve státních podnicích, tedy u železnic, pošty, tabákové režie atd., na němž je zaměstnanec nepřetržitě jeden rok plně činným. Zaměstnává-li toto místo jednoho člověka plný rok, pak jest dostatečně prokázáno, že je místo potřebné, že se nemá obsaditi pouze pomocnými silami nebo smluvními dělníky, nýbrž trvalými zaměstnanci a zřízenci. Ale jak se to dnes stalo při provisorní systemisaci, kdy bylo na systemisovaná místa určeno sotva 50% potřebného počtu, není přirozeně možno vyhověti požadavkům státních podniků a pak musí přirozeně se objeviti toto bezpráví, které dnes vyvolalo tak ohromné vzrušení a nespokojenost mezi státními zaměstnanci a zaměstnanci státních podniků, kteří touto systemisací trpí.

Býv. ministr financí dr Engliš pravil jednou, že úprava platů na základě zákona čís. 103 vyžaduje krytí 700 milionů Kč. Státní účetní uzávěrka na rok 1927 nám dnes ukazuje, kolik se na úpravu platů spotřebovalo ve skutečnosti. Pan ministr financí dr Engliš tehdy žádal celý rozpočet daní na krytí těchto výdajů spojených s úpravou platů. Byla řeč o 700 milionech. Hned tehdy jsme o tom pochybovali, žádali jsme, aby ministerstvo financí předložilo výkazy, kolik se potřebovalo pro jednotlivé kategorie ve státní službě. To se přirozeně nestalo, takové výkazy nebyly předloženy. Avšak nyní nám objasnila státní účetní uzávěrka za r. 1927, že vlastně bylo zapotřebí pouze 336 milionů, tedy sotva polovina toho, co pan ministr financí požadoval na nových příjmech k úhradě platové úpravy. Je dokázáno, že tento platový zákon, tato systemisace míst ve státní službě i pro učitele a pro všecky kategorie se stala vůbec neudržitelnou. Doznávají to již i koaliční strany a v nejnovější době, kdy se krise v koalici ještě neutišila, zvláště však po volbách 2. prosince přišly strany klerikální s velikým programem a učinily mezi jiným i státním a veřejným zaměstnancům opět sliby, že systemisaci změní, a také přislíbily, že, měla-li by býti ochrana nájemníků znovu proražena, musí býti také zvýšeno činovné (místní přídavky), aby se vyrovnalo. Jsme zvědaví, zda se koaliční strany k tomu rozhodnou, a vezmeme je také opět za slovo, aby tento platový zákon podrobily novelisaci. Požadovali jsme na přechodnou dobu přiznání mimořádného drahotního přídavku, poněvadž roste nouze státních zaměstnanců, zvláště nižších kategorií a dělníků ve státní službě a ve státních podnicích na základě stoupající drahoty všech životních potřeb a následkem zvýšení činží a následkem nyní očekávaného nového zvýšení. Tento návrh vzal sociálně-politický výbor před nedávnem s denního pořádku a učinil usnesení, jímž se vláda vyzývá, aby vypracovala předlohu o řešení otázek státně-zaměstnaneckých. Zlo tkví v každém ohledu v platovém zákoně č. 103 a pokud nebude tento platový zákon ve svém dnešním znění odstraněn, nezavládne přirozeně klid a spokojenost mezi státními a veřejnými zaměstnanci. Žádáme tudíž, poněvadž víme, že taková novelisace nedá se udělati obratem ruky, na přechodnou dobu mimořádné drahotní výpomoci a žádáme současně i pro zaměstnance železniční za jejich zvýšené výkony za hrozných mrazů a nemocí, jimž byli vydáni všanc, aby se jim dostalo zvláštních mimořádných odměn. Nemá a nesmí zůstati pouze při uznání zvýšených výkonů personálu ministrem železnic, nýbrž musí býti zaměstnancům pomoženo i v hospodářském ohledu.

Celkem dá se jen říci, že bude to záviseti na státních a veřejných zaměstnancích a zřízencích samých, aby byly vytvořeny ony politické předpoklady, které umožní, aby pramen všech těchto zel, totiž platový zákon z r. 1926 byl odstraněn. Tyto předpoklady spočívají především v tom, že se státní zaměstnanci odvrátí od oněch politických stran, které se obtížily vinou, a k nim patří zvláště též naše tři německé měšťácké strany, jež jsou v dnešní vládní koalici. Státní zaměstnanci a veřejní zřízenci musí pečovati, aby dosáhli oné organisované moci, jež je s to zjednati jim u stran nyní vládnoucích respekt. Musí se však také přijíti k poznání a to se dá dojista též očekávati - že vládnou při svých politických jednáních hlasovacím lístkem ve svém vlastním zájmu. (Potlesk poslanců něm. strany soc. demokratické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Bradáč. Dávám mu slovo.

Posl. Bradáč: Slavná sněmovno! Koalice vládních stran s povděkem vyslechla prohlášení vlády z úst p. předsedy vlády Udržala.

K uspokojení stran většiny nemálo přispívá ujištění vládního prohlášení, že se neuchýlí od zásad, které si kabinet dr Antonína Švehly vytkl při svém nástupu a které znamenají pro nás především spolupráci všech bez rozdílu národnosti, kdož chtějí mírný a klidný vývoj státního života.

Jestliže hluboce želí vládní strany, že ztratily odstoupením dr Ant. Švehly ze svého středu muže prodchnutého láskou ke státu a neúmorné píle, hledí přece s klidem vstříc státní budoucnosti. Co se týče obtíží okamžiku, spoléhají vládní strany, že vláda, hledíc k elementárním katastrofám, bude se starati všemi prostředky sociální a zdravotní péče, aby zmírněny byly útrapy postižených a dostalo se jim úlevy co nejrychlejší. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen. Rozprava o státním závěrečném účtu spojená s rozpravou o prohlášení pana min. předsedy je skončena.

Dávám slovo k doslovu zpravodaji p. posl. dr Hnídkovi.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Můj úkol dnešní jako referenta o stát ním závěrečném účtu je velice snadný, a to proto, poněvadž většina řečníků obírala se prohlášením vládním, při čemž bylo učiněno mnoho výtek koalici. Mým úkolem je dotknouti se několika slovy poznámek, které byly učiněny k vlastnímu závěrečnému účtu. A tu mohu nejdříve hned o Košicko-bohumínské dráze prohlásiti, že finanční zákon ve čl. III udělil ministru financí již pouvoir, aby mohl úvěrově krýti provozní schodky Košicko-bohumínské dráhy. To se také stalo a obnos, který byl určen, 108 milionů, byl také k tomu použit. Vedle toho byl tento obnos překročen asi o 17 až 18 milionů, což bylo nezbytné, poněvadž jinak by byl býval provoz Košicko-bohumínské dráhy zastaven.

Co se týče vyššího nákladu nad rozpočet, způsobený platovým zákonem, mohu opakovati, co jsem řekl na počátku ve svém výkladu, že překročení rozpočtu u jednotlivých resortů je 336 mil., učitelské platy 120 milionů. Na tento náklad bylo preliminováno 336 mil., které se jeví v účetní uzávěrce jako úspora všeobecné pokladní správy.

Co se pak týče vysvětlení vzniku a splatnosti některých z pohledávek státních, uvedených mezi aktivy část 6 a 13 B závěrečného účtu, dovoluji si uvésti, že právní titul těchto pohledávek jest vždy uveden, byť i stručně, a jde z veliké části o pohledávky, které již byly vykazovány a schvalovány v minulých účetních uzávěrkách. Pan předseda Nejvyššího kontrolního úřadu byl tak laskav, že přislíbil, že v příštích účtech přáním v tom směru vysloveným také vyhoví.

V pasivech na str. 167 zařaděný doplatek na dotaci za r. 1927 zvláštnímu fondu daňovému podle čl. XVII finančního zákona 407,417.281 Kč 99 h byl fondu r. 1928 odveden, což bude vykázáno v účtu r. 1928.

Pokud jde o vyšší potřebu na platy vojenských gážistů, byly jako potřeba uvedeny celé částky, které byly vykázány v kap. 5 pod označením "nové služební platy" úhrnem 450,968.834.74 Kč, a nebyl vzat zřetel na vysvětlení v úvodu, že z technických důvodů bylo třeba účtovati nové platy na nově otevřených samostatných položkách nepreliminovaných a preliminované úvěry na staré platy vykazovati jako úsporu. Je tedy třeba od celkových platů odečísti úspory z prelimináře starých platů, které činí úhrnem 400,938.770.89 Kč, takže platová úprava u vojenských gážistů vykazovala ve skutečnosti jen 50,030.063.85 Kč vyšších výdajů, které jsou započteny v celkovém vyšším nákladu na platovou úpravu 336,049.095.81 Kč, a v poměru k vyšší potřebě na platy zaměstnanců civilní správy činí vyšší potřeba na vojenské platy jen 17.4% vyšší potřeby pro civilní zaměstnance.

To jsem pokládal za nutné uvésti k jednotlivým poznámkám k účetní uzávěrce. Jiných poznámek nebylo učiněno a proto si dovoluji znovu posl. sněmovně navrhovati, aby udělila schválení jednak účetní uzávěrce, ale také překročení úvěru rozpočtu u kapitol ministerstva zahraničních věcí, ministerstva nár. obrany, unifikací a zásobování. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.

Míním dáti hlasovati nejprve najednou o schválení celého státního závěrečného účtu za rok 1927, spolu s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku, o příjmech i vydáních, podle návrhů zprávy výborové tisk 1998.

Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu hlasování? (Nebyly.)

Námitek není. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Prosím paní a pány poslance, aby se posadili na svá místa. (Děje se.)

Sněmovna je schopna se usnášeti.

Kdo tedy souhlasí se schválením uvedených výročních účtů podle návrhů zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím závěrečný účet státní za rok 1927 spolu s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku, příjmy i vydání, jsou schváleny podle návrhů zprávy výborové.

Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu a přistoupíme k hlasování o prohlášení pana předsedy vlády.

Podle §u 65 jedn. řádu jest rozpravu o vládním prohlášení zakončiti hlasováním, zda sněmovna prohlášení ono schvaluje, čili nic. Sněmovna může se usnésti, že hlasování odkládá. Návrh na odklad hlasování podán nebyl.

Budeme tudíž hlasovati. (Hluk.)

Prosím o klid.

Kdo souhlasí s tím, aby sněmovna schválila prohlášení pana předsedy vlády, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Prohlášení pana předsedy vlády jest schváleno.

Přerušuji projednávání pořadu dnešní schůze.

Rozhodneme ještě o návrzích podle §u 46, odst. 2 jedn. řádu a o naléhavých interpelacích, načež učiním ještě některá presidiální sdělení. (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.)

Prosím o klid.

Páni posl. Tomášek a soudr. podali návrh podle §u 46, odst. 2 jedn. řádu, aby páni ministři železnic, soc. péče a zdravotnictví dostavili se do příští schůze sněmovny a učinili prohlášení, jak hodlají čeliti nynějším mrazovým katastrofám, dále o zásobování uhlím a potravinami, zejména pro zamezení nezaměstnanosti a o opatřeních zdravotních a bezpečnostních.

Návrh má předepsaný počet podpisů, vyhovuje jednacímu řádu a dám o něm rozhodnouti bez rozpravy prostým hlasováním.

Kdo tedy souhlasí s tímto návrhem pp. posl. Tomáška a soudr., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh jest zamítnut.

Ještě jest nám rozhodnouti o dalším návrhu, podaném rovněž podle §u 46, odst. 2 jedn. řádu, a to o návrhu pp. posl. Buriana, dr Sterna a soudr., aby se předseda vlády dostavil do schůze sněmovny, v níž návrh bude schválen, a sdělil stanovisko vlády ke článku "A přece železný kruh kolem Sovětského Ruska" z časopisu "Večer" dne 17. prosince 1928.

Návrh tento vyhovuje jednacímu řádu, dám o něm tudíž rozhodnouti bez rozpravy, prostým hlasováním.

Kdo tedy souhlasí s návrhem pp. posl. Buriana, dr Sterna a soudr., aby se předseda vlády dostavil do schůze poslanecké sněmovny a podal žádanou zprávu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh jest zamítnut.

Nyní rozhodneme hlasováním podle §u 69 jedn. řádu, zda a kdy jest zahájiti rozpravu o interpelacích, označených za naléhavé, které rozdány byly ve 182. schůzi posl. sněmovny dne 14. února 1929.

1876. Naléhavá interpelace posl. Zeminové, dr Klapky, Pechmanové, Špatného, Bergmanna a druhů ministru zdravotnictví a tělesné výchovy, jak úžasně stranicky a nespravedlivě ministerstvo zdravotnictví a tělesné výchovy přidělilo medaile a diplomy za "zásluhy".

Žádám za přečtení petitu.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Tyto neudržitelné poměry v ministerstvu zdravotnictví za vlády děkana p. dr Tiso nutí nás podepsané poslance a náš poslanecký klub, abychom se naléhavě otázali pana ministra:

1. Kdo rozděloval medaile a diplomy za tělovýchovu v ministerstvu zdravotnictví?

2. Proč dostali klerikální Orlové největší počet medailí a diplomů?

3. Proč byla Československá Obec Sokolská se svými skvělými odbory mužů, žen, dorostu atd. odstrčena až za bezvýznamné Jednoty Orelské?

4. Proč nedostalo uznání a medaile tisíce sportovních klubů, turistických spolků atd.?

5. Za jaké "zásluhy" dostal medaili lidovec p. Kostelka a družstvo Orlic z Brna III?

6. Proč dostal medaili za " zásluhy" p. Večeřa a monsg. Šrámek a proč náčelnice Sokolek Malá, sportovkyně Junková, proslulý K. Koželuh a j. nedostali ničeho?

7. Dostane posl. sněmovna a zdravotní její výbor přesný seznam subvencí, které za posledních 5 let byly pp. ministry Šrámkem a Tisou uděleny a komu?

Předseda: Podatelé navrhují, aby rozprava se zahájila ihned.

Odpověď na tuto naléhavou interpelaci byla rozdána v tisku 1994.

Kdo souhlasí, aby této za naléhavou označené interpelaci přiznána byla rozprava podle jedn. řádu a aby rozprava tato dle návrhu podatelů zahájila se ihned, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tím rozprava přiznána nebyla.

1877. Naléhavá interpelace posl. dr Czecha, Pohla, Tauba a soudr. vládě o pronásledování svazu socialistické mládeže.

Žádám za přečtení petitu.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Tážeme se vlády:

Ví-li o uvedených činech pronásledování a je-li ochotna naříditi, aby byly ihned zastaveny?

Předseda: Podatelé navrhují, aby rozprava se zahájila v příští schůzi.

Odpověď na tuto naléhavou interpelaci byla rozdána v tisku 1954.

Kdo souhlasí, aby této za naléhavou označené interpelaci přiznána byla rozprava podle jedn. řádu a aby rozprava tato dle návrhu podatelů zahájila se v příští schůzi, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tím rozprava přiznána nebyla.

1878. Naléhavá interpelace posl. Koudelky, inž. Nečase a soudr. ministru zdravotnictví o výrocích min. rady dr Ostrčila k deputaci Okresní správní komise kolínské.

Žádám za přečtení petitu.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Podepsaní se táží:

1. Jest pan ministr zdravotnictví ochoten tento neslýchaný případ přísně vyšetřiti a zaříditi, čeho třeba, aby zákon byl zachován?

2. Jest pan ministr zdravotnictví ochoten učiniti ve svém úřadě nutná opatření, aby takovéto ostudné zjevy v naší veřejné správě nebyly možné?

3. Jest pan ministr zdravotnictví ochoten podati neprodleně zprávu o tom, co zařídil na obhájení cti a vážnosti ústavních činitelů proti takovýmto nekvalifikovaným útokům, pronášeným úředními činiteli jeho ministerstva?

Předseda: Podatelé navrhují, aby rozprava se zahájila ihned.

Odpověď na tuto naléhavou interpelaci byla rozdána v tisku 1995.

Kdo souhlasí, aby této za naléhavou označené interpelaci přiznána byla rozprava podle jedn. řádu a aby rozprava tato dle návrhu podatelů zahájila se ihned, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tím rozprava přiznána nebyla.

1888. Naliehavá interpelácia posl. dr Szüllő, Szentiványi a druhov ministrovi vnútra o prevádzaní zákona č. 152 z r. 1926.

Žádám za přečtení petitu.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Tento nemožný stav pobáda nás k tomu, aby sme s úctou tázali sa pána ministra vnútra:

1. Či viete o protizákonnom postupe vášho príslušného odboru, ako je to vyššie vylíčené, a o škandalózne pomalom vybavovaní žiadostí podaných na základe zákona č. 152/1926?

2. Jestliže áno, či ste ochotný tomuto odboru bezodkladne uložiť, aby sa prísne pridržiaval zákona a aby podané žiadosti nabudúce vybavoval najneskoršie do dvoch mesiacov počítaných od podania?

3. Pokiaľ by príčinou liknavého vybavovania týchto žiadostí bolo opravdu to, že referenti tohoto odboru ministerstva sú prácou preťažení, či ste ochotný bezodkladne postarať sa o to, aby štátneho občianstva a domovskej príslušnosti pridelené bolo toľko referentov, koľko by mohlo žiadosti za štátné občianstvo bez odkladu vybaviť?

4. Či ste ochotný zakázať okresným úradom, aby tieto pochybovaly o štátnom občianstve jednotlivcov, ktorým československé ministerstvá štátné občianstvo priznaly?

5. Kedy zamýšľate predložiť Národnému shromaždeniu návrh zákona o definitívnej úprave otázky štátneho občianstva a domovskej príslušnosti, ktorý bol požadovaný i usnesením poslaneckej snemovne; a konečne

6. dotiaľ, dokiaľ otázka štátneho občianstva nebude Národným shromaždením definitívne upravená, či ste ochotný uložiť administratívnym úradom, aby vecou štátneho občianstva nakladaly blahovoľne a s porozumením a tedy liberálne a zakázať im čo najprísnejšie vyhosťovať z územia republiky jednotlivcov, ktorých žiadosti, podané na základe zákona číslo 152/1926, neboly ešte právoplatne vybavené?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP