Pátek 15. února 1929

Začátek schůze v 10 hod. 30 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Horák, dr Buday, inž. Dostálek, Slavíček, Zierhut.

188 poslanců podle presenční listiny.

Zapisovatelé: Ježek, dr Petersilka.

Zástupci vlády: min. předseda Udržal; ministři dr Mayr-Harting, Najman, dr Nosek, inž. L. Novák, dr Spina, dr Srdínko, dr Šrámek, dr Vlasák.

Předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu dr Koerner.

Z kanceláře sněmovny: zástupci sněm. tajemníka Nebuška, dr Mikyška, dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 183. schůzi posl. sněmovny.

Dovolenou dal jsem na týden p. posl. dr Polyákovi pro neodkladné záležitosti.

Došlo oznámení o změně v klubu.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Klub poslanců komunistické strany v Československu oznamuje přípisem ze dne 14. února 1929, že posl. Čermák přestal býti jeho členem.

Předseda: Došlo oznámení o změně ve výboru.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte): Do výboru zahraničního vyslal klub poslanců slovenské strany ľudové posl. Hancko za posl. Onderčo.

Předseda: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Dotazy posl. dr Koberga:

ministru financí, že rozvedeným manželkám a dětem jest předpisována daň rentová z příspěvků na výživu (č. D 1345-II),

ministru vnitra o provádění silničního policejního řádu (č. D 1346-II).

Předseda: Došly odpovědi na dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Odpovědi:

ministra nár. obrany na dotaz posl. Gregorovitse o veci konania vojenských cvičení v dobe najsúrnejších poľnohospodárskych prác (č. D 1191-II),

ministra pošt a telegrafů na dotaz posl. Bezděka, Sedláčka, dr Daňka a druhů, zda jsou známy stížnosti moravského živnostnictva na stranický postup šekového úřadu v Praze (č. D 1262-II),

ministra zemědělství na dotaz posl. Sladkého o projektovaném zrušení státní parní pily v Návsí na Těšínsku (č. D 1142-II),

ministra železnic na dotaz posl. dr Mičury a druhů o nedostatečném přidělování nákladních železničních vozů na Slovensku (č. D 1214-II),

ministra zahraničí na dotaz posl. Sladkého o úpravě starých pohledávek a peněžních závazků československých občanů v Polsku (č. D 1110-II),

ministra zemědělství a vnitra na dotaz posl. Adámka o živelní pohromě v obci Německé Rybné, okres Žamberk (č. D 1187-II),

ministra vnitra na dotazy: posl. dr Koberga o udělení státního občanství vdově po nadlesním Arpadu Rummlerovi (č. D 1087-II), posl. dr Korlátha o poukázaní penzie Zoltánovi Fekézházymu (č. D 1166-II),

posl. Bergmanna o peněžitých srážkách četnickým gážistům, odcházejícím na odpočinek za opotřebování četnické služební výzbroje (č. D 1237-II).

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání pořadu dnešní schůze, jímž jest:

1. Zpráva výboru rozpočtového o státním závěrečném účtu republiky Československé za rok 1927 (tisk 1770) spolu s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku (tisk 1998).

Budeme pokračovati v rozpravě, která jest současně rozpravou o prohlášení pana předsedy vlády.

Přihlášeni jsou řečníci na straně "proti": pp. posl. de Witte, Bechyně a Bergmann.

Dávám slovo p. posl. de Wittemu.

Posl. de Witte [německy]:

Dámy a pánové! Tak bychom tedy zas jednou měli oficielně aktivního šéfa vlády nebo alespoň zdánlivě aktivního, a musí se již říci, že koalici nebylo naprosto lehkým k tomu dojíti. Sledoval-li někdo i jen vládní tisk, ví, jak ohromné osobní potíže bylo nutno překonati, až se konečně přišlo na to, aby bylo možno touto funkcí obmysliti právě ministra války.

Musí se již říci, že Malá Dohoda se činí. Rumunsko jest, jak známo, zemí, kde se vládne naprosto fašisticky, v níž osobní svoboda neznamená příliš mnoho, je známo, že i v přílepku či nohsledu Dohody, v Polsku, stále ještě existují diktátorské choutky maršála a jeho vojenské kliky, v Jugoslavii jest veškerá politická svoboda zrušena a ministr války, voják, hospodaří v čele vlády libovolně, a v Československu jsme ve skutečnosti teď tak daleko, že ministr války jest aspoň v čele vlády. Jak dlouho je tomu, nutno se ptáti, co tak zvané západní demokracie nastoupily nejen s kulomety, nýbrž i s krásnými mravnými průpověďmi proti poloabsolutismu středních mocností, a dnes vidíme, že Německo a Rakousko staly se pravými demokraciemi, kdežto Italie a Jugoslavie propadají úplně absolutismu a v celé řadě ostatních vítězných států vládne přinejmenším poloabsolutismus. Československá republika jest však, jak můžeme pozorovati, naplněna dvojí ctižádostí, chce totiž býti demokracií a zároveň její protivou. Na štítě stojí "demokratická republika" a uvnitř v krámě je znásilňování lidu. Ústava praví: "Veškerá moc pochází z lidu" a ve skutečnosti lidu se vládne proti jeho zřetelně zjištěné vůli. Jest jen zapotřebí podívati se blíže na jeden obrat z včerejšího vládního prohlášení, kde nový předseda vlády praví, že vypsání voleb bylo by profanací demokracie, abychom již věděli, jaký duch vládne, jak nedemokraticky jsou lidé zařízeni a jak se s tím, co na venek se vystavuje jako štít Československé republiky, tropí neplecha.

Přes rok měli jsme ministerského předsedu, který oficielně nebyl činný. K tomu při družilo se jako velmi přitěžující pro vládní koalici, že jeho zástupcem byl pán, který se v těchto kruzích těšil vzácné všeobecné neoblibě. Chtěli se ho zbýti, ale on nešel. Právě tak velikou jako jeho talent činiti se neoblíbeným, jest jeho mimořádně vyvinutá ctnost vytrvalosti, nehybnosti, houževnatosti: Nejde. On a jeho strana byli ve volebním boji krvavě poraženi na hlavu, ale on zůstává. Nyní zbývá koalici poslední východisko, aby ho ponechala a přes to jej usadila, tedy odstoupení nemocného ministerského předsedy. Tak nemá pak jeho zástupce co zastupovati. Tak myslí, že se koalice a lid dají sklížiti.

Máme zde co činiti s neporozuměním voličstva, které by zasloužilo býti nazváno groteskně komickým, kdyby jeho následky nebyly příliš smutné. Většina lidu rozhodne proti měšťanskému bloku, proti systému, který jest právě při veslu, proti tomuto, kletbami obtíženému, miliony lidí utiskujícímu systému a koalice míní, že z vota voličstva může činiti uzávěr, že postačí změna, vystřídání v hodnostech, aby bylo voličstvo uspokojeno. Většina se rozhoduje proti tomuto vojenskému šílenství a koalice na to odpovídá, že otce zbrojení činí předsedou vlády. To jest situace, jak ji dnes zde nacházíme. Předseda vlády zmenšuje zbrojení a onen, jenž zkrucuje sociální politiku, jest jeho zástupcem. To má býti odpověď měšťanského bloku na výsledky voleb z 2. prosince.

Nyní k prohlášení pana předsedy vlády. Nejprve slovo o otázce, jakou cenu mají vládní prohlášení z tohoto místa vůbec. 14. října 1926 pronesl tehdejší šéf vlády mezinárodního měšťanského bloku prohlášení pro tuto a pravil, že považuje za svoji úlohu případně této vlády a většiny raziti cestu a přivoditi řešení hospodářské krise a výslovně se vyjádřil, což bych rád citoval doslovně: "Každá věcná a positivní kritika bude nám vždy vítána." Avšak co přišlo místo toho? Daňová reforma se svými úlevami pro boháče a větší zatížení chudých a malých lidí, s neslýchaným větším zatížením konsumu! Jako úspěch této měšťanské vlády možno zapsati, že československý dělník patří dnes k nejchudším dělníkům celého světa, že reální mzda v Československu jest menší než ve většině evropských států, a co se týče vítané kritiky, o níž mluvil šéf vlády měšťanského bloku, viděli jsme ve skutečnosti, že spočívala ve zdeptání oposice, v nevážnosti -všech popudů se strany oposice.

Švehla tehdy také pravil, že dnes počíná vláda společnou práci k vytvoření harmonického spolužití v rámci daných státních hranic. Prohlásil, že jest si toho vědom, že diference plynoucí z různých národních kultur nezmizí, avšak to, oč jde, jest prý možnost a nutnost, aby diference a různosti mínění byly odstraněny. V tomto ohledu, tak pravil dále, chce vláda jíti po nových cestách a tak se otevírá cesta k řešení otázky národnostního spolužití a k uskutečnění všech státních úkolů. A porovnáme-li nyní s tímto prohlášením skutečnosti, případně vše, co od té doby měšťanský blok za vlády Švehlovy učinil, nacházíme zákon o obecních financích s odstraněním obecní samosprávy, nacházíme reformu správy, která všecky zárodky národní autonomie, které již zde byly, třebaže jen skrovné, nepatrné zárodky, avšak přec jen zárodky, která všecky tyto zárodky úplně odstranila, nacházíme zemská zastupitelstva s majorisováním všech Nečechů, nacházíme zrušení země Slezska, nacházíme skutečnost, že státní okresní náčelníci jsou stavěni v čelo bývalých samosprávných okresních zastupitelstev, nacházíme falšování národnostních a politických skutečností libovolnými jmenováními do zemských a okresních zastupitelstev, nacházíme, že německým okresům se zakazuje členství ve Svazu německých samospráv, nacházíme další rdoušení německých škol, útisk německých odborných škol, bagatelisování německých kulturních potřeb v rozpočtu, nacházíme tedy zadržování práv, loupež všech práv, znásilňování dřívějších svobod - a to má býti tedy řešení otázky národnostního spolužití. Dodržel skutečně slovo, jako vždycky slovo dodržel. 7. listopadu 1927 pronesl Švehla v rozpočtovém výboru nové prohlášení pro měšťanský blok, v němž přichází výslovně tato slova: národnostní dorozumění, mobilisace rozumu, škola nesmí býti politikem, nýbrž má se považovati pouze za kulturní úkol a jazykový problém nesmí býti řešen se stanoviska prestiže, nýbrž účelnosti. Co však přišlo? Odpověď stojí v rozpočtu, který dělal týž rozpočtový výbor, a tu vidíme, škola jest politikem, i tato většina měšťanského bloku jedná s ní jako s politikem, neboť rozpočtové číslice mluví výmluvnou řečí, již nemožno popříti, zmobilisován nebyl rozum, nýbrž násilná jazyková nařízení. A jak se dál pokus o řešení jazykového problému, na to, prosím, je odpověď z nejposlednějších dnů, kdy na rozkaz ústředí nebyla připuštěna usnesení okresů stran stanovení jednací řeči. Jazyková otázka nesmí býti projednávána se stanoviska prestiže, nýbrž jen se stanoviska účelnosti: a v okamžiku, kdy se okresní zastupitelstva scházejí a z důvodů účelnosti chtějí se usnésti o jednací řeči, přichází zákaz, ze vůbec nemá dojíti k takovému usnesení. Tak to vypadá s vládními prohlášeními měšťanského bloku. Tehdy, když pan Švehla - jest zapotřebí říci něco i o takovém licoměrnictví, s nímž se tady pracuje - tehdy, když pan Švehla v říjnu 1926 se sem postavil jako prorok národnostné spravedlnosti, volali pravověrní ve sněmovně německé vládní strany: Hle, nestal-liž se ze Šavla jazykových nařízení Pavel národnostního dorozumění? Nehoroval tehdy ihned předseda klubu Svazu zemědělců, že bylo právě slyšáno poselství spásy. Než neštěstí kráčí rychle. Pan předseda klubu Svazu zemědělců našel svoji spásu v zemědělské radě, bojoval úspěšněji než jím pranýřovaní mužové ze 4. března. A prohlášení šéfa vlády? Řeči, řeči, nic než řeči! A citovati nutno Viléma Busche: "Neb předně dopadne to jinak, za druhé než jak on praví."

Nuže slyšeli jsme včera prohlášení nového šéfa vlády, prohlášení, v němž se praví, že nové volby by byly profanací demokracie. Prohlášení končilo několika frázemi o utrpení obyvatelstva za této tuhé zimy, aniž pan šéf vlády jasně a zřetelně pověděl, co se vlastně prakticky děje, aby se zimou trpícím pomohlo. Celkem však pravil, že vše se dělá dále tak, jako dosud, vždyť všechno bylo správné a krásné a konečně on prý pouze drží místo pro Švehlu, jemuž se přeje brzké uzdravení. K tomuto přání se ovšem z lidských důvodů úplně připojuji. Podle slov nového šéfa vlády jde tedy všecko dále jako dosud a proto považuji za nutné jednou promluviti trochu více o činech a opominutích této vládní většiny.

Mluvíme-li o tom, pak jest samozřejmou první myšlenka, jež se nám zde vnutí, myšlenka na lidi, kteří za této nemilosrdně tuhé zimy trpí dvojí nouzí následkem mrazu a následkem sociálních běd. K těmto bědám přihlíží vláda jednoduše nečinně. Chápeme již, že vzniknou obtíže dopravní, vyskočí-li kola z kolejí, ne že vlaky zamrzají, jak mínil pan ministr železnic; je zde množství odborníků, jichž úsudek zní poněkud jinak než páně ministrův, který míní, že je v tom něco jiného, že vlaky ke kolejím nepřimrzají. Avšak jest dosti obtíží a přece by při troše péče ministerstva železnic nebylo zapotřebí, aby se lidé celé hodiny nechávali v netopených vlacích státi na otevřené trati, a dojista by bylo možno, kdyby se železniční správa zabývala více dopravou a méně šikanováním železničního personálu, vyvarovati se váznutí v zásobování obyvatelstva uhlím, dokonce v zásobování uhlím hlavního města země. Rád bych použil této příležitosti, abych zde výslovně jménem svého klubu proslovil upřímný dík železničářům, kteří obětavě a za stálého sebezapření konají svoji službu v nejhroznějších poměrech, kteří s hrdinstvím vzdorují nebezpečím této abnormální zimy, aby, pokud jsou jich vlastní síly s to, přispěli aspoň poněkud k udržení železniční dopravy a chránili životy a bezpečnost cestujících. Pro tyto lidi není dosti slov díků a bylo by si přáti, abychom mohli říci i železniční správě alespoň maloulinko toho velikého díku, který dluhujeme železničnímu personálu.

Jsou však věci, které jsou ještě daleko horší než dopravní kalamity. Tuhy a dlouhotrvající mráz zostřil velice sezonní nezaměstnanost a přivedl tak lidi, kteří právě nyní by měli více vynakládati na teplý oděv, na tučnější výživu a na otop, do těžké situace. Děti nezaměstnaných mrznou v nevytopených místnostech a slyšeli jsme již o případech, kdy lidské životy bídně zahynuly. Většina věnovala při projednávání státního rozpočtu se zdánlivě sociálním gestem z hospodářských přebytků 5 milionů Kč na účely dětského stravování a 5 milionů na akce péče o mládež. Těmito organisacemi jsme však obléháni žalobami, že musí samy, místo aby obdržely značnější podpory, čekati na výplatu již povolených částek. Zde platí pod dojmem velké nouze slovo: Bis dat, qui cito dat, dvakrát dává, kdo rychle dává.

Průtahy v poskytování pomoci znamenají zničení pomoci samé. Nemělo by zůstati jen při gestu, podpory měly by skutečně býti též rychle vypláceny. Žádáme, aby vláda zbývající hospodářské přebytky - až dosud byl vydán jen žebrácký groš - které, přihlížíme-li k účelům stanoveným ve čl. XXII finančního zákona, činí ještě přes 15 milionů, uvolnila ihned pro pomocné akce ve prospěch hladovějících a mrznoucích dětí. Jsme velice zvědaví, zda vládní strany seženou truchlivou odvahu, aby tento požadavek odbyly s obvyklou skoupostí. Výmluva, že žádáme nemožné, byla většině od prvopočátku znemožněna. Situace státních financí není taková, že by znemožňovala i nejskromnější sociální výdaje. Dovolte, abych se trochu zabýval tímto problémem, poněvadž byla nám předložena také účetní uzávěrka. Nechci se však pouštěti do hospodaření v r. 1927, poněvadž to dostatečně obstarali kolegové ze strany při projednávání ve výboru, nýbrž chci se zabývati aktuálnějšími věcmi, totiž dosud oznámenými daty o hospodaření za r. 1928. Z měsíčního výkazu Národní banky k 1. lednu 1929 jest patrno, že finanční správa docílila přímo nehorázných příjmů nad preliminář. Výtěžek cel byl v rozpočtu preliminován s 1100 mil. Kč. Avšak již koncem září byl ve skutečnosti zaznamenán výtěžek 1070 milionů Kč, t. j., že veškeré příjmy posledního čtvrtletí, příjmy oněch měsíců, v nichž byl dovoz nejsilnější, tvoří čistý přebytek nad preliminář, což asi činí daleko více než 300 milionů Kč.

Nejinak to dopadá s daní z obratu. Zde bylo preliminováno jako příjmy státní pokladny 1125 milionů Kč, avšak již v měsících od ledna do října bylo vedle 63 milionů Kč daně luxusní přijato neméně než 1429 milionů. Tedy i zde znamenité příjmy nad rozpočet, které překročí, připočteme-li k tomu zbývající dva měsíce do roka, půl miliardy. Při tom se ovšem objeví zvláštní úkaz, na nějž musíme se vším důrazem upozorniti. Veškeré příjmy z daně z obratu, tedy čítaje v to i podíl samosprávných těles, činí 1757 milionů Kč, takže po srážce shora uvedené položky zbývá pro samosprávná tělesa 338 milionů Kč na 10 měsíců nebo přepočteno na rok něco více než 400 milionů Kč. Podle rozpočtu mají však přikázané částky se zálohou na učitelské platy činiti 374 milionů a my musíme na vládu říditi dotaz, zda samosprávná tělesa dostala r. 1928 podíl jim přináležející, či zda nebyla nakonec snad přes rdousící je finanční nouzi, do níž je vrhla lehkomyslná fabrikace zákonů měšťanským blokem, zkrácena ještě na částkách státem přikázaných. Na odpověď vlády jsme mimořádně zvědavi.

Zvláštní kapitolu tvoří tabáková režie. Nemyslím jen co do jejích bídných výrobků, nýbrž i co do neslýchané lichvy, která se zde provozuje. Vůči předpokládanému čistému zisku 1051 milionů Kč mohl býti již v době od ledna do října účtován čistý výtěžek 1307 milionů Kč. To znamená, že čistý zisk za celý rok nebude činiti jednu, nýbrž 1 1/2 miliardy Kč. Že zde bylo úmyslně preliminováno falešně, jest zjevno. V účetní uzávěrce pro 1927 se poukazuje na to, že bylo preliminováno na nákup tabáku 457 1/2 milionu Kč, kdežto skutečná potřeba suroviny činila jen 238 milionů Kč, tedy přibližně polovinu. Přes to shledáváme, že nejen r. 1928 bylo opět preliminováno 469 1/2 mi lionu Kč, nýbrž shledáváme tytéž zcela zjevné falešné částky opět i v rozpočtu pro r. 1929. Tímto způsobem preliminování - není možno se mírněji vyjádřiti - jest parlament jedno duše držen za blázna, jednoduše si z něho střílí. Pouze mimochodem bych rád poznamenal, že skorem veškeré spotřební daně přibližně vynesly tolik, co bylo preliminováno, na bezpečný důkaz, že je možno správně preliminovati a že vláda tropí s právem parlamentu povolovati rozpočet frivolní hru, aby zastřela skutečnost, že vládnoucí nesociální daňový systém vymačkává z nejširších vrstev obyvatelstva částky daleko znamenitější nežli je v rozpočtech udáno. Za těchto okolností je prostě nepochopitelno, že ministr financí na jedné straně staví se proti každému požadavku po snížení tíživých-spotřebních daní se strohým "Ne", na druhé však straně poukazuje při každém sociálním požadavku na bídný stav státních financí. Nejkřiklavějším příkladem z po slední doby jest dojista sotva uvěřitelná skoupost při vyměření stavebních podpor, o níž však nebylo proneseno poslední slovo a jejíž důkladnou kritiku si vyhrazujeme. Do této kapitoly patří i zacházení s válečnými invalidy, jež nejen mají za blázny rok od roku s nadějí na zlepšení jejich požitků, nýbrž i kterým se snaží rigorosním a skorem nelidským použitím zákona ztenčiti i ty ubohé nároky podle platného práva. Sem náleží již dávno splatné a potřebné zrovnoprávnění staropensistů, u nichž má vždy ministr financí též výmluvu o scházející úhradě po ruce, ačkoli, jak jsem číselně dokázal, větší příjmy tabákové režie by samy postačily problém úplně rozřešiti.

Do této kapitoly náleží v neposlední řadě konečně i zacházení se státními zaměstnanci. Již dávno jest jasno, že předčasně a stranicky provedená restrikce finančně byla ranou do vody, službě však úžasně uškodila. Zvláště bez útěšné poměry na železnicích tkví v neposlední řadě v naprosto pochybené osobní politice. Ačkoli musilo býti známo všecko to již r. 1926, přinesl požitkový zákon z tohoto roku zaměstnancům těžké zklamání a systemisováním na základě tohoto zákona bylo spácháno nové těžké bezpráví na zaměstnancích. Místo aby tyto chyby byly napraveny, odpírá vláda státním a veřejným zaměstnancům dokonce výplatu jednorázové drahotní výpomoci. Při tom mohla by potřebná částka býti vzata hladce z pokladních hotovostí, které činily již koncem r. 1927 přes 1300 milionů Kč, čítaje v to zásobu cenných papírů přes 1700 milionů Kč, a které jak jsem ukázal, od té doby nepochybně stouply o stovky milionů. Ovšem pan odborový přednosta Braun se dovolával toho, že přebytky státní pokladny jsou vázány pro účely konsolidace nezaloženého dluhu. Musíme však přece míti za to, že vedoucí zástupce ministerstva financí četl finanční zákon a proto ví, že se toto vázání vztahuje pouze na daň důchodovou a výdělkovou, jakož i daň z obratu, nikoli tedy na daně spotřební, nikoli na cla a nikoli na tabákovou režii. Vláda by tedy měla peníze v nadbytku k disposici, ne aby Československo učinila rájem na zemi, nýbrž aby nejtíživější nouzi odpomohla a při nejmenším splnila některé požadavky pracujících, když se již reformou daňovou, stabilisačními bilancemi a refundacemi exportní daně vysypal na majetné třídy pravý roh hojnosti. Místo toho vidíme, že vládní strany, nepoučeny ze své porážky 2. prosince 1928, jdou dále starou cestou sociální a politické reakce. Pokouší se sice odíti se v pláštík popularity, pokouší se sice svým služebním tiskem vychvalovati své zdánlivě sociální výkony, ve skutečnosti zůstalo však jejich protisociální chování týmž jako doposud. Především nepomýšlí agrárníci nikterak upustiti od využívání své nadvlády ve vládním táboře. S pokryteckým dovoláváním se bídy zemědělství ohrožují živobytí konsumujícího obyvatelstva, ohrožují svými celními požadavky naši obchodní politiku. Včera mluvil pan šéf vlády vlastně poměrně málo o zemědělství. Uložil si újmu, pravděpodobně, aby se neprohlásil za hlásnici své strany, strany, která jej na toto místo vyslala, hned v prvním zasedání sněmovny, kde se představoval. Mluvil o nutnosti industrialisace zemědělství, avšak jde-li kdo na venek a táže se malých zemědělců, jak se vládní pomoc uplatňuje, slyší věci, z nichž se nedá vyvoditi, že je u agrárníků dobrá vůle pomoci zemědělství jako celku. Co vidíme, je strýčkováním, jest protekcionismem pro velkozemědělce, pro ony pány, v jichž zájmu agrární strana působí, a naprosto nic se nedělá pro všechny ty malé lidi, jimž by taková pomoc byla potřebná. Avšak při tom všem, co se stran pomoci zemědělství agrárníky říká a podniká, přihodí se dobrý kousek demagogie, poněvadž statistika o zahraničním obchodu poučuje nás, že dovoz živého dobytka r. 1928 poklesl. Avšak připusťme, že náš dobytčí chov není schopen konkurence, jsou mechanická zvýšení cel skutečně jediným prostředkem k nápravě? Četli jsme dokonce vývody vynikajících i agrárních odborníků ciziny, kteří tvrdí pravý opak. Jsou toho názoru, že nám taková cla neprospívají, nýbrž škodí, a to i pro příště. Avšak proč většina, je-li naplněna obavami o osud pěstitelů dobytka nebo se tak staví, rostě přešla přes naše návrhy směřující k odstranění nedostatku krmiv? Proč se nechtějí naši agrárníci odhodlati právě k zavedení chovných a krmných prémií? Ve Švýcarsku, v nejnovější době však i v Německu a v Rakousku, požadují jak měšťácké, tak agrární kruhy zavedení obchodních monopolů na potírání zahraniční konkurence. Jen u nás omezujeme se výlučně na cestu zvyšování cen, které nutně musí vésti ke zhoršení životní míry, ke snížení kupní síly, a tím se podkopávají základy národního hospodářství.

Na naši obchodně politickou situaci měla tato agrární politika velmi neblahý vliv. Před nedávnem byl oficiosní jásot, poněvadž nám Francie konečně poskytla nejvyšší výhody. Avšak prohlédneme-li si tento úspěch zblízka a zkoumáme jej, pak shledáme, že neznamená nic, ba dokonce pranic. Francie zaznamenává 3.9% dovozu do Československa a 1.46% vývozu. Tedy minimum toho, co přichází vůbec pro naši obchodní bilanci v úvahu, se skonsumuje ve Francii. Naproti tomu činí vývozní obchod s Německem asi 20%, s Rakouskem něco 16% a také Jugoslavii vykazuje v tomto směru značně vyšší číslice než Francie. S Německem však a s Jugoslavií nemůžeme stále ještě dojíti k uspořádaným obchodním stykům, obchodní politika naší vlády právě úplně selhala.

Při tom vidíme, že jsou to nejen tyto důvody, jež včera pan předseda vlády vytkl jako za to odpovědné, nýbrž ještě celá řada jiných motivů a především důvod, k němuž právě jeho strana, strana agrárníků, podstatně přispěla. Dále vidíme, že i tak zvané křesťanské strany lidové odváží se tu a tam proti této jednostranné agrární politice nesměle ceknouti, že však, přichází-li k rozhodnutí, klidně spoluprodělávají veškeré atentáty na životní míru širokých vrstev, právě tak jako se propůjčily ke všem protisociálním zákonům, právě tak, jako při projednávání bytového problému tu a tam mluví o zájmech nájemníků, avšak vždy jednají v zájmu domácích pánů. Jest charakteristické, že o tomto důležitém problému nebylo včera ve vládním prohlášení vůbec řeči. Musíme při této příležitosti vysloviti i své politování, že pan prof. Rauchberg, který stále ještě maje možnost ztratiti sociálně politickou pověst, nyní již skoro došel k onomu stanovisku, jež přičítá ochraně nájemníků vinu na bytové nouzi, ačkoli právě on dříve tento nesmysl tak temperamentně potíral. Považujeme vzhledem na těžkost mzdových bojů, vzhledem na zatvrzelost, se kterou se podnikatelé, tajně vládou podporovaní, staví proti nejskromnějším požadavkům dělnictva, vzhledem k ohromné nouzi širokých vrstev obyvatelstva, hru s myšlenkou na přesunutí za nejvýš nebezpečnou, ba přímo za frivolní. K řešení bytového problému vedou dvě cesty: Buď se obnoví rentabilita soukromě-kapitalistického stavění, pak ale nedojdeme k valorisovaným, nýbrž k příliš valorisovanym činžím, které budou pracujícím vrstvám naprosto nedosažitelné. Nebo, poněvadž tato cesta vede nikoli k odstranění, nýbrž ke katastrofálnímu zostření bytové nouze, bude se stavěti z veřejných prostředků nebo při nejmenším s veřejnou podporou. Pak však jest, i stojí-li se na stanovisku, že činže zvýšení snesou, hospodářsky i finančně politicky protismyslnvm zašantročiti domácímu pánu jako rentu bez práce prostředky, jichž by se mohlo použíti k bytovým účelům. Popíráme naprosto nárok majitelů domů na valorisaci jejich rent. Všecky renty byly znehodnoceny, proč by měla právě renta domácích pánů činiti výjimku? Co musíme požadovati, jest právo na trvalý nájem, které chrání sociálně slabšího, a vydatnou podporu stavebního ruchu ze státních prostředků, při čemž, dokud se životní míra nezlepší, nesmí býti o zvýšení činží ani řeči.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP