Vidíme, že za nynějšího režimu
není pro zaměstnance peněz, aby se mohlo
jich opravdovým steskům a požadavkům
vyhovět, za to však utrácí se spousta
milionů korun na úplně bezúčelná
zařízení, na pokusy, jako jsme toho právě
svědky u elektrických zařízení
našich lokomotiv. Nevíme, co to bude státi,
ale jistě více než sto mil. Kč. (Posl.
Sladký: Který se neosvědčil! -
Kouří to pořád!) Ano.
Také vidíme, že páni vážně
přemýšlejí o tom, aby si ministerstvo
železnic postavilo palác. Nevíme, co ten palác
bude státi, nedočetl jsem se to v žádném
kontrolním účtě, v účetní
uzávěrce není o tom ani zmínky, zdali
to bude jen z výdajů ústředny ministerstva
železnic, či zda ty výdaje poplynou z provozních
prostředků, musí-li tedy na§ to vydělávati
zaměstnanci, kteří v provozním účtě
jsou zahrnuti. Tedy na účelná zařízení
není peněz, pokud ovšem mají povahu
soc. politickou.
Reorganisace našich železnic je absolutně nutná.
Mluvili jsme o té věci již bezpočtukráte
při projednávání státního
rozpočtu, poukazovali jsme na důležitost reorganisace,
vytýkali jsme nesmysl, který spočívá
v tom, že ministerstvo železnic je současně
úřadem exekutivním, výsostným
a dozorčím. Žádali jsme, aby správní
sbor ministerstva železnic vypracoval v tom směru
určité návrhy. Připomínám,
že ta otázka není jen u nás akutní.
Pamatuji se na anketu, kterou r. 1909 pořádalo ministerstvo
železnic bývalého Rakouska a jíž
se zúčastnili také zástupci z Čech,
na př. bývalý zemský maršálek
království Českého Lobkowitz, zástupci
průmyslových a obchodních komor atd. atd.
Již tehdy docela určitě a jasně bylo
řečeno, že organisace našich drah je nevhodná,
že je příčinou častých
zmatků a že je třeba naše dráhy
přeorganisovati. Převzali jsme v celé podstatě
vše tak, jak to bylo za Rakouska, a doposud za těch
10 roků jsme nepokročili. Organisační
komise, která při ministerstvu železnic prvním
rokem byla zřízena, nepokročila ani o píď
dále, ač jsme o to žádali již tehdá,
když jsem byl předsedou železničního
výboru a kdy jsme naléhali, aby tato komise předložila
příslušné návrhy.
Tedy jistě, že neblahý režim je příčinou,
že dnes naše doprava a dopravnictví je řízeno
od zelených stolů. Řekl jsem již, že
pánové, kteří to řídí,
nemají zkušeností, jaké by měli
míti, aby dovedli vystihnout všechny potřeby
provozu a služby. Tyto okolnosti jsou jistě potom
podkladem pro tu naši bezpečnost na drahách.
O jiných otázkách promluví další
klubovní kolegové, zejména ve příčině
finanční a politické.
Mám jedno jediné přání, aby
poměry v našem státě vyvíjely
se uspokojivě a aby konsolidace v našem státě
nenesla se jednostranně jen na účet těch
nejnižších zaměstnanců, těch
hospodářsky slabých lidí, kteří
podle vládní většiny mají jen
povinnost pracovat a přinášeti stále
a stále oběti. Pochopitelně, jak jsem již
v rozpočtovém výboru prohlásil, nebudeme
pro státní uzávěrku hlasovat. (Výborně!
- Potlesk poslanců čsl. strany nár.
socialistické.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Brodecký. Dávám mu slovo.
Posl. Brodecký: Slavná sněmovno! Z
prohlášení p. min. předsedy Udržala
vysvítá, že vláda s novým premierem
chce pokračovati v liniích politiky programu prohlášeného
min. předsedou Švehlou. Nechci ironisovati,
ale jenom malou připomínku bych přednesl
k tomuto prohlášení, a sice že očekáváme
aspoň pokračování tam, kde přestal
min. předseda Švehla (Tak jest!), to
jest, že za posledního ministerského předsedu
resp. zástupce min. předsedy Msgr. Šrámka
tato vláda nechce bráti odpovědnost a nemíní
pokračovati v programu Šrámkově.
Při té příležitosti vzpomínám,
že min. předseda Švehla míval jeden
zvyk při jednání o programech, o otázkách
v této sněmovně projednávaných;
činil-li totiž prohlášení, neopominul
nikdy připomenouti, že toto prohlášení
činí nejenom za vládu, nýbrž
že to, co slibuje, co smlouvá, smlouvá a slibuje
také za svoji stranu, která za tím bude státi.
Považuji tuto připomínku za velmi důležitou
proto, abychom získali příležitost k
dalšímu prohlášení p. min. předsedy
Udržala, jak si další sledování
linie Švehlovy představuje, zdali v tom dobrém,
či v tom zlém slova smyslu a zdali tato vláda
chce také převzíti odpovědnost k vyřízení
a vykonání toho, co min. předseda Švehla
čestným slovem za vládu i za svou stranu
k provedení prohlásil a co v dané chvíli
v oněch katastrofálních poměrech,
ve kterých žijeme, je velmi důležitým
činitelem.
Chtěl bych také v úvodu zjistiti - vím,
že to nemohu udělati ihned, ale chci aspoň
něco učiniti, co by nám snad později
zjistilo pravý stav věci - chtěl bych totiž
zjistiti, proč námi navrhovaný drahotní
přídavek pro státní zaměstnance,
který byl na třetím místě jednání
soc.-politického výboru a který jsme na první
místo nemohli dostati, najednou byl přesunut z třetího
na první místo a zamítnut. I když mu
byl vystrojen pohřeb první třídy tím,
že se to předá vládě, byl zamítnut.
Nenáleží nám, abychom kritisovali vnitřní
taktiku stran. Ale dotaz jest jistě možný:
Stalo se tak proto, že se agrární straně
podařilo přesunouti se svých beder na bedra
stran klerikálních všechny protidělnické
předlohy? Bylo obmýšleno, aby, než bude
Šrámek vystřídán činitelem
z agrární strany, udělal ještě
to poslední katovo dílo na státních
zaměstnancích? A protože se tak stalo, udivuje
mne ochota předsedy soc.-politického výboru,
že opravdu se přičinil, aby ze hříchů,
napáchaných na dělnictvu a malém člověku,
nezůstalo k vyřízení pro agrární
režim už nic. To poslední vzal také ještě
na bedra Msgr. Šrámek.
Drahotní přídavek pro státní
zaměstnance je nejenom nutnou potřebou pro zaměstnance,
ale je také ulehčením administrativě.
Drahotní přídavek má napraviti, co
zlého se stalo ukvapením, že byl platový
zákon dělán dříve, než
poměry k tomu byly zralé. Dovedu pochopiti, že
dnešnímu režimu záleželo na tom,
aby definitivní platový zákon byl dělán
za neomezeného režimu tohoto třídního
složení vládního. Dovedu pochopiti obavy
pánů, že v případě, až
dojde k přesunutí mocenských poměrů,
kdy socialisté také budou míti do věci
co mluviti, páni by takový platový zákon
nedostali pod střechu. Ať je to tak či onak,
platový zákon den ze dne se jeví jako dílo
ve své podstatě ukvapené, vložené
do nezralé doby. Dokud máme notorický pohyb
cen životních potřeb, dokud nemáme ceny
urovnány a dokud valutární hodnota koruny
není skutečnou hodnotou nákupní, nemohou
se dělat definitivní platové úpravy,
nýbrž mělo býti setrváno u systémů
drahotních přídavků. Nestalo-li se
tak a není-li vůle měniti tento zákon,
pak musí dojíti k nějakému vyrovnání
aspoň těch nejhrubších škod u zaměstnanců,
vycházejících z disparity naší
peněžité hodnoty. Musí prostě
dojíti k vyplácení nového vyrovnávacího
drahotního přídavku! Je nutno při
této příležitosti poukázati,
že představitel strany nár. demokratické
z řad státních zaměstnanců,
člověk, který chodí po schůzích
a zvláště před volbami vede parádní
řeči pro úpravu poměrů státních
zaměstnanců, se dovedl vžíti do programatické
úlohy naší "osmičky" do té
míry, že v soc.-politickém výboru označil
požadavek drahotního přídavku pro státní
zaměstnance - přesto, že s ním chodí
již několik roků a při všech případech
slavnostně tento požadavek proklamuje - za požadavek
demagogický, vážně nemíněný,
poněvadž prý mu chybí návrh na
úhradu. Není pravda, že zde chybí návrh
na úhradu. V návrhu, který jsme podali, říkáme,
aby byl tento drahotní přídavek kryt z přebytků
státního hospodaření. A tyto přebytky
jsou zde a byly by zde, kdyby personální politiku
dělali u nás lidé, kteří s
personálem pracují, kdyby personální
politiku u nás nedělali lidé, kteří
o personálu a jeho výkonech nemají ani ponětí.
Přijdu potom v detailech k průkazu o tom, že
tu přebytky aspoň v té míře,
jak by bylo nutno na uhrazení drahotního přídavku
státním zaměstnancům, resultují
i ze samotné úspory na státních zaměstnancích
ve smyslu zákona č. 103 a prováděcích
nařízení k tomuto zákonu.
Drahotní přídavek musí býti
přechodem k nové definitivní úpravě
platových poměrů veškerých státních
a veřejných zaměstnanců. Není
to požadavek demagogický, nýbrž dobrá
rada panujícímu režimu, jak se aspoň
pro tu chvíli dostati ven z kalamity, ve které se
ocitáme právě nesprávnou personální
politikou.
Pan min. předseda dr Švehla prohlásil,
že zákon a vládní nařízení
z něho resultující budou jen tak dlouho platiti,
pokud se neprokáže, že systemisací služebních
míst je možno upraviti otázku platů
takovým způsobem, aby nikdo nebyl poškozen.
Pan min. předseda mluvil vždy z přesvědčení,
které mu bylo jaksi vsugerováno panem min. radou
Fischerem a jeho kompaňony, že zákon č.
103 znamená zlepšení platových poměrů
stát. zaměstnanců. Když později
pan min. předseda dr Švehla přiklonil
se k našim vývodům, když jsme jej přesvědčili,
že je paskvilem mluviti o zlepšení při
zákonu č. 103, pak se chytili pánové
za ním stojící jedné myšlenky,
totiž vykládali, že systemisace služebních
míst napraví případné chyby
a nedostatky zákona. Pak provedli systemisaci. Nedlouho
po provedení této provisorní systemisace
prohlásil min. předseda Švehla před
svědky - a já věřím, že
nebylo ani svědků k tomu potřeba, že
to dnes dozná sám bez popudu - že systemisace
zklamala a že musí býti ihned napravena, ihned
od základu znovu provedena. Ona mohla býti napravena,
aniž se muselo se zákonnými ustanoveními
hýbati. V ustanovení o systemisaci se praví,
že služební místa se systemisují
podle svého významu a se zřetelem na způsob
služby v rámci stanovené normální
potřeby sil. Dosti široké určení
pro řádnou systemisaci. Koncem r. 1925 po restrikci
máme personál restringovaný asi o 11 až
12%. Máme tedy místa služební obsazena
velmi spoře, velmi nedostatečně. Chybí
nám reserva pro nemoci, pro dovolené na zotavenou,
pro mimořádné úkony, pro všechny
ty sounáležitosti řádného výkonu
státní služby, státní administrativy
a služby veřejnoprávní. Kdyby tedy i
tyto poměry byly označeny za normální,
pak musíme dostati aspoň místa r. 1925 v
prosinci obsazená jako místa systemisovaná.
A jak vypadá systemisace vedle tohoto skutečného
stavu? Bylo žehráno, že se systemisuje podle
stavu z r. 1914 bez ohledu na rozmnožení úkolů
nové naší administrativy. Toto žehrání
bylo předčasné. Bylo systemisováno
pod stav z r. 1925. Při jednání o paragrafu
systemisač ním bylo neustále vykládáno,
že není možno systemisovati místa dvojmo
a sice - řekněme - na místo kancelářského
úředníka systemisovati pomocný personál,
smluvní personál atd. Systemisace vyjadřovala
vždycky systemisaci definitivního personálu.
Kolik míst bylo trvale obsazeno, tolik míst bylo
systemisováno. Naši páni v komisi meziministerské
našli nový způsob systemisace. Na místa
definitivních zaměstnanců systemisují
malé procento definitivních zaměstnanců
a větší procento pomocníků a
dokonce systemisují i smluvní zaměstnance,
neobávajíce se nikterak, že tím vlastně
smluvním zaměstnancům dávají
charakter zaměstnanců pragmatikálních,
ponechávajíce je v nesnesitelné bídě
smluvních dělníků. Sněmovna,
senát, vláda, ministerská rada, všichni
jsme byli klamáni. Byla nám vykládána
nepravda. Byly vykládány ústně i písemně
falešné dedukce zákona. Něco docela
jiného měli v hlavě páni, kteří
tyto věci dělali, a něco docela jiného
nám říkali. Každý poslanec, který
hlasoval pro zákon č. 103 v přesvědčení,
že tento zákon znamená zlepšení
platových poměrů zaměstnanců,
byl klamán a pod tímto klamem pomáhal podvésti
také státní zaměstnance. Pravda je
to, co jsme tvrdili hned při počátcích,
že je to zákon na úpravu platů pouze
několika jednotlivcům a že je to zákon
na snížení nákladů na personál.
Klamem je také - když už upustím od hesla,
které zde bylo stále opakováno při
zákonu č. 286 "méně personálu,
ale lépe placeného" - že úspory
provedené na vydání personálním
jsou na prospěch státu. Vezmete-li dnes do ruky
výkaz o personálním vydání
v jednotlivých resortech, vidíte, že vlastně
personální vydání, která po
restrikci klesala, dnes stoupají a překročila
už číselně vydání před
restrikcí nejen percentuelně, nýbrž
i skutečně. Vidíte, že u nižších
zaměstnanců se uspoří 15, 20, 40 až
50% bývalých příjmů, a hledáte-li
ty úspory, najdete je nahoře, na nejvyšších
místech, spotřebovány v platech nejvyšších
úředníků.
Bylo mnoho vykládáno o veliké šlechetnosti
těch, kdož zákon připravovali. Do důvodové
zprávy k zákonu bylo napsáno týmiž
lidmi, že v normálním případě
bude úředník povýšen nejméně
dvakráte a dokonce se naznačuje, že kolem 10
let ponejprv ze 7. do 6. třídy a kolem 20 let po
druhé. Není to pravda, je to lež. Tážete-li
se dnes toho, kdo to napsal, kdo to prohlašoval ve sněmovně,
kde vzal podklad pro toto tvrzení, jestli to byl úmyslný
klam nebo nevědomý, prohlašuje: to není
pravda, to nikde není zaručeno a nemůže
to býti zaručeno a nemůže k tomu dojíti.
Ale přece to v důvodové zprávě
napsal! Tito lidé vykládali, že obětují
sami sebe pro úsporu na personálním vydání
- a když oni se obětují, musí se obětovati
i druzí.
Pánové, krátký přehled o tom,
jak byly upraveny platy zaměstnanců - nechci užíti
ostrého slova podvod - ukazuje nesprávnost oněch
tvrzení, jež nám byla přednášena.
V jedenácté platové třídě
v prvé stupnici zvyšují se předválečné
platy asi 3.3násobkem, v desáté plat. třídě
v prvé stupnici čtyřnásobkem, v deváté
plat. třídě v prvé stupnici asi 4.1násobkem,
v osmé třídě v prvé stupnici
4.3násobkem. v sedmé třídě
v prvé stupnici 5.5násobkem, v šesté
třídě v prvé stupnici asi 4.6násobkem,
v páté třídě v prvé
stupnici asi 4.2násobkem a ve čtvrté třídě
v prvé stupnici t. j. ve služební třídě
ministerských radů 6.5násobkem, tedy vysoké
předválečné platy se zvyšují
6.5násobkem! Ze 14.000 Kč předválečného
celkového platu čtvrté služební
třídy prvé stupnice stoupají pánové
nyní na 87.000 Kč!
Podíváme-li se na minimální platy
zaměstnanců, zřízenců a podúředníků,
vidíme šestinásobek a jenom stěží
docházíme k 6.5násobku. Jak se má
nazvati takové jednání, když jeden z
nejvyšších úředníků
tohoto státu vezme na sebe povinnost, připraviti
personální poměry spravedlivě, aby
stát bez újmy mohl je snésti, a když
tento úředník vykládá ministerskému
předsedovi, že on sám má vyrovnávací
přídavek jen 3000 Kč? Pan min. rada Fischer
nebude nám vykládati, že se nejdříve
snížila služební třída a
podle té že se zařazovalo. Na jedné
straně se to sice tak udělalo, ale na druhé
straně se systemisovala spousta míst, která
umožnila těmto pánům, že získali
téměř 6.5násobek na vysokých
platech, zatím co všechno ostatní úřednictvo
dostalo jen čtyřnásobek, nanejvýše
něco málo přes čtyřnásobek
daleko nižších platů předválečných.
Státní zaměstnanci a úředníci,
stojící za touto akcí pod heslem denivelisace,
kteří vstávajíce lehajíce nadávali
na socialistické strany a proklínali je pro socialistickou
"nivelisaci", provedenou zákonem 541 a 222, vidí
dnes na příkladě zákona č.
103 a na jeho provádění, komu a jakým
snahám dělali berana proti socialistickým
snahám. Ano, podařilo se snížiti životní
úroveň těch nejubožších,
s nimi však, tak jak vždy socialisté říkali,
snížena byla životní úroveň
veškerých úředníků, pokud
ne mají to štěstí býti nejméně
ministerskými rady a čekateli sekčního
šéfovství, kde ovšem nebyla místa
restringována, nýbrž ještě rozmnožena.
Tam nebyly a nejsou platy každým postupem umenšovány
o efekt postupový, tam se postupuje o celou hodnotu. Nikdo
nemůže a nesmí vykládati má slova
takto pronášená jako nepřejícnost.
Ne. Já sám vždy jsem stál a stojím
na stanovisku, že tam, kde je potřebí tak vysokého
úřadu, jaké máme v mnohých
případech, nelze odbýti člověka
tímto úřadem pověřeného
platem, který tu býval a nutiti ho tak, aby se snažil
přijíti do pense a nalezl zaměstnání
a lepší výživu v soukromém podniku.
Ale, prosím, na účet těch, kteří
vůbec nemohou býti živi, nesmí tyto
věci býti dělány.
Pánové měli míti odvahu - a v této
odvaze jistě by byli podporováni i socialistickými
stranami - říci: Za tyto peníze na místě
tak význačném a odpovědném
nemůže nikdo sloužiti, zde musí býti
takové a takové platy! A nikdo by se proti tomu
nestavěl. Ale to chytráctví: "My zvýšíme
si platy tak, jak zasloužíme, za to však prokážeme
úspory dole na zaměstnancích." Takové
jednání jest současně zločinem
nejen na personálu, nýbrž i na celém
našem státě, na celé administrativě.
Nemám možnosti, abych mluvil zevrubně o systemisaci,
která měla napraviti nesrovnalosti platové,
která je však ještě zhoršila. Musí
býti konstatováno: Systemisace prováděná
na podkladě tohoto zákona znamená také
zproletarisování veškeré učené
inteligence u nás v úřadech, znamená
zproletarisování středoškolských
a vysokoškolských úředníků.
Jenom jednotlivci budou zde těžiti, a tito jednotlivci
nejsou s to, aby nahradili svou přičinlivostí,
kdyby byli sebe schopnější a pracovitější,
onu strašnou katastrofu, která nastala prosazením
jednotlivých chybných ustanovení tohoto zákona
a této falešné systemisace. Uvedu jenom celkové
číslice na doklad svého tvrzení:
V ministerstvech systemisována jsou místa služební
takto: V 7. platové stupnici jest systemisováno
988 míst, v 6. 906, v 5. 818, ve 4. 653, ve 3. 429, ve
2. 274, v 1. 88 a tři mimoplatové stupnice.
V ostatních úřadech správních,
sestavíme-li všechna systemisovaná úřednická
místa dohromady, získáváme tento přehled:
V 7. ovšem bez vysokoškoláků - 11.462
místa, v 6. - vysokoškoláci jako první
- 7638, v 5. 3870, ve 4. 2102, ve 3. 978, ve 2. 348, v 1. 107
a tři místa mimo plat. stupnici. O čem mluví
tato čísla? Na základě zákona
č. 103 a na základě systemisace musíme
očekávati, že na celá leta kupředu
středoškolák u nás ztěžka
dostane se do 4. a vysokoškolák do 5. a jenom šťastní
jednotlivci ze středoškoláků se dostanou
do 5. a 4. a jenom jednotlivci z vysokoškoláků
do 4. a do 3. - o 2. a 1. plat. stupnici ani nemluvě.
Při tom si připomeňme ona přímo
šílená ustanovení k systemisaci připiatá
a jejich důsledky! Převod byl proveden na základě
nabytého práva. Tento převod není
naprosto směrodatný pro kritiku systemisace. Až
se vyžijí na systemisovaných místech
ti, kteří tam jsou převedeni v důsledku
bývalého svého automatického postupu,
své vyšší třídy služební
nebo vyššího platu, pak nastane katastrofa. Tato
katastrofa je dnes zatím tlumena tím, že je
tu ono šílené ustanovení, že veškerá
místa jsou vázána přebytkem nejenom
z nižších, nýbrž i z vyšších
platových stupnic.
Chtěl bych uvésti jen malý příklad
z našich železnic: Místa v 1. platové
stupnici podúředníků, dílenských
četařů - to jest jeden příklad
ze sta - vázána jsou všemi dílovedoucími
převedenými do I. platové stupnice. Vládní
nařízení bylo ministerstvu železnic
vnuceno. Nemohu věřiti, že by ve strojním
a dílenském oddělení v ministerstvu
železnic nikdo z těch pánů neznal situaci
určité kategorie svého personálu.
Do vládního nařízení č.
15, § 89, se dostalo ustanovení, že do I. platové
stupnice po propočítání ve 2. se převedou
všichni dílovedoucí jako dílenští
četaři. Dílovedoucím byl do 1. srpna
1921 jmenován každý podúředník,
když - po 16 defin. služebních letech - dosáhl
platu 8580 Kč. Po 1. srpnu 1921 bylo toto ustanovení
zrušeno a kategorie dílovedoucích nahrazena
skupinou podúředníků A. Tedy: V době
před převodem podle zák. č. 103/26
stáli vedle sebe v jedné kategorii dílovedoucí,
jmenovaní do 1. srpna 1921, a podúředníci
skupiny A, jmenovaní po 1. srpnu 1921. Vládní
nařízení o této jednotné kategorii
nic neví a převádí pouze jmenované
dílovedoucí do 1. plat. stupnice podúředníků
na místa dílenských četařů.
A nyní vidíme zajímavý obrázek:
Člověk, který nikdy četu neměl
a nikdy četu nebude míti, jest jako dílovedoucí
převeden na místo dílenského četaře.
Tímto způsobem jest vázáno asi 700
až 800 míst dílenských četařů
nečetaři s možností platového
postupu na 17.100 Kč, zatím co řada skutečných
dílenských četařů, kteří
mají po leta četu, vedena jest pod titulem "dílenský"
ve 2. plat. stupnici s konečným platem 13.056 Kč.
A aby komedie byla úplná, v 1. plat. stupnici dílenský
četař má nárok na četařský
přídavek 600 Kč ročně, ve 2.
plat. stupnici se nalézající četař
má však nárok na plat až o 4 tisíce
nižší a na četařský přídavek
nároku nemá.
Toto má býti nějaký rozum? Takovým
způsobem se pánové chtěli dostati
z těchto složitých personálních
otázek k svému cíli? To jest přece
vyložený podvod. Když se dají pánové
oslavovati, že udělali kus vědecké personalistické
práce, pak lituji jen toho, že všichni dohromady,
kteří v praxi luštíme personální
poměry, nemáme času pro samé reparace
konkrétních případů, způsobené
snahami po "odpolitisování železničních
zřízenců". Akci tuto vede v posledním
čase kol. Ježek jistě chvályhodným
způsobem na zásadě: když už odpolitisovat,
tak vnutit lidem fašistickou organisaci "nepolitickou",
abychom napsali obžalobu proti těm, kdož klamali
parlament, proti těm, kdo lhali, kdo uváděli
min. předsedu, vládu, ministerskou radu, sněmovnu,
senát, celou naši veřejnost vědomě
v omyl. Průkazů jo tu ne sta, ale tisíce.
Je opravdu těžko, nemá-li člověk
čas, a také to bylo až dosud mluvení
k hluchým uším, zde vykládati s odborného
hlediska, co zlého se stalo zákonem č. 103,
resp. falešnou provisorní systemisací.
Chtěl bych věnovati chvíli výkladu
o tom, jak politika personální se zrcadlí
v dnešních poměrech a do jaké míry
tato politika personální může býti
přivedena do souvislosti s dnešními katastrofálními
poměry na železnicích. Prohlašuji docela
otevřeně a přímo: vím, že
neštěstím na železnicích úplně
zabrániti nelze, vím, že na železnicích
nemohl bych využitkovati dnešní katastrofy mrazové
k tomu, abych někoho pro tuto katastrofu obviňoval
a z toho dělal důsledky. Tato katastrofa mrazová
by byla přišla tak jako tak a není za ni odpovědný
nikdo. To platí hlavně žurnalistům naší
osmičky, kteří rádi persiflují
výroky zde vážně pronesené. Ale
jedno tvrzení jako starý odborář si
dovolím zde přednésti v plném vědomí
odpovědnosti. Přibližně takové
mrazové katastrofy jsme prodělali již častěji.
Pamatujeme, že železnice musely již zápoliti
s takovými katastrofami. Ale že by ty katastrofy vedly
někdy k těm důsledkům, k jakým
vedou dnes, toho nejsme pamětníky. Když hledám
příčinu, proč dnes živelní
katastrofy vykonávají takový strašný
vliv na celou naši dopravu, přicházím
k souvislosti toho stavu, ve kterém dnes železnice
jsou, s tím, co v personální politice po
zákonu č. 103/26 u nás proti vůli
ministerského předsedy, proti vládě,
proti sněmovnám bylo děláno jednotlivými
úředníky i za očividného lámání
vlastního čestného slova min. předsedy
těmito úředníky. Dnes vidíme
a teprve znovu si uvědomujeme, že železnice jsou
nervem celého našeho státního života.
Nechci malovati čerta na stěnu. Vážení
pánové, kdyby měly mrazy a spojené
s nimi účiny trvati ještě týden,
14 dní, vžijte se do té situace, až nebude
uhlí, až nebude surovin, až bude zastavena doprava
poživatin, vžijte se do té situace, ve které
budeme, až se z dopravní kalamity vyvine nutnost zastavení
provozu továren a dolování. Všechna
námaha zjednati nápravu bude marná. Stojíme
tu dnes proti živelní síle téměř
bezbranní, poněvadž jsme včas neudělali
řádné opatření. Zabránění
katastrofy mrazové neleží v silách lidských.
To nechci tvrditi já, to nebude také tvrditi nikdo
druhý. Ale strašlivé důsledky této
katastrofy z velké části odstraniti, jim
zabrániti, leželo v rukách lidských.
Avšak ty lidské ruce, které byly pověřeny
tímto dílem, zklamaly. Lidé pověření
uschopněním živého personálu
ke zdolání předvídaných i nepředvídaných
obtíží dopravy nechali se opěvovati
jako velcí duchové, tito pánové uzavřeli
se ke zdolání svého velikého úkolu
do příšeří svých kanceláří
před celým světem. Mohl jim z praktického
života radit kdo co chtěl, nikdo neměl pravdu,
jenom oni, nikdo věcem nerozuměl, jenom oni. A nyní
docházíme k přesvědčení,
že věci nerozuměli (Předsednictví
převzal místopředseda Slavíček.),
že je vláda proto neměla připustiti
k takovému znásilňování železničního
resortu, který měl přece pochopení
pro věc. Dnes ovšem máme již katastrofu,
kterou jsem s tohoto místa předpovídal. Bude
nám pan min. rada dr Fischer dnes zase vycházeti
vstříc se svým jizlivým úsměškem
a opovržlivým jednáním, když mu
položíme otázku: Kdo bude odpovídati
za část viny, kterou nese on na té katastrofě,
kterou dnes prožíváme a která, nedej
osud, může býti opravdu v nejbližších
dnech přímo hrozná pro celé hospodářství
a pro celý státní život?
Budete se tázati, jak se dostávám k této
příčinné spojitosti? Když mluvil
kol. Buříval, vzkřikl některý
z pánů kolegů něco o vyšetřovací
komisi v Německu. Slavná sněmovno! Nechte
si o této komisi něco říci, a ti,
kdož to neuslyší, ať to, co řeknu,
si přečtou v protokole a budou viděti, jak
správně jednají lidé, kteří
s posměškem jsou vždycky vítáni,
když jdou na tribunu, aby hájili zájem nejen
státních a železničních zaměstnanců,
nýbrž i zájem tohoto státu v nejkritičtějších
jeho dobách.
Před několika dny konala se v této budově
v rozpočtovém výboru konference mezinárodního
pracovního výboru železničářů.
Bylo mluveno o železničních neštěstích,
o jich příčinách a o jich odstranění.
Z Německa tu byl kol. Jahn. Ve svém referátu
podal také zprávu o výsledcích jednání
komise, která v Německu byla sestavena z odborníků,
ze zástupců organisace a sekčních
šéfů, aby pátrala po příčinách
železničních neštěstí a
po možnostech zamezení těchto neštěstí.
Tato komise došla k velmi zajímavým závěrům.
Pokud se týče svršků železničních,
byly objeveny určité nedostatky a jen zčásti
vina na těchto neštěstích spočívala
v chybách železničního svršku.
Kdo zná svršek železniční stavby
v Německu, kdo se dovede na tento svršek podívati
odborným zrakem a srovná tento svršek železniční
stavby s naším svrškem v Československu,
vidí, že u nás by se nemohlo říci,
že železniční svršek jest dosti bezpečným
proti neštěstím jakéhokoliv druhu. Pokud
se týče provozních prostředků,
nebyla nalezena komisí v Německu po všem odborném
zkoumání téměř žádná
vina na neštěstích. Dva velcí činitelé
při katastrofě železniční byly
tedy v Německu jaksi z obliga. Jak jsme na tom u nás?
Naše železnice vedle všech ostatních výkonů
a úkonů pro stát, pro hospodářství
atd. jsou zatíženy daněmi jako každý
druhý a odvádějí přes 800 milionů
Kč dopravní daně ročně. Z těchto
800 mil. Kč dostaly naše železnice myslím
na letošní rok asi 172 mil. Kč půjčkou
na investice. Račte si laskavě uvědomit,
že jsme převzali z Rakouska úplně rozbitý
park, rozbité tratě, nedostatečné
stanice, nedostatek provozního materiálu ve všech
směrech, a že investice se nesmějí dělat
z výtěžku podniku, nýbrž na dluh.
Malá částka, půjčená
ministerstvem financí z toho, co železnice vedle ostatních
úkonů pro stát ještě odvádí,
nepřivede ovšem naše železnice na úroveň
německých drah.
Kolega Jahn o vyšetřování komise uvádí
dále, že komise tato dochází k zajímavým
důsledkům, že na železničních
katastrofách v Německu je v prvé řadě
vinno opomenutí železničního personálu,
a to personálu, který nemá pro sebe omluvu
dlouhé služební doby, nýbrž že
se jedná o opomenutí personálu, který
se nalézal v prvních hodinách služebních.
Odborníkovi je toto zjištění velikým
mementem pro naše československé dráhy,
pro naše personální poměry. Železniční
zaměstnanec, u něhož v Německu mezi
nynějším a předválečným
platem je rozdíl 35 až 45%, stává se
železničářem teprve v pozdějších
hodinách služby, kdy ho služba úplně
semkne a přinutí ke koncentraci všech myšlenek
na službu. Z domova odchází železničář
rozhárán, zatížen starostmi o to, co
bude zítra a pozítří, z domova odchází
neodpočinut, otráven, nemožný a první
hodiny ve službě, která žádá
na něm celého člověka, celou mysl,
nemůže překonati ono strašlivé,
které mu je vloženo jeho sociálními
poměry do hlavy a do nitra. Pracuje sice, ale pracuje bez
ducha, automaticky, jeho myšlenky jsou jinde, jsou u jeho
strašlivého sociálního, hospodářského
i mravního stavu, kterým trpí nejen on, nýbrž
i jeho rodina. A trvá to několik hodin, než
se vzpamatuje, než se vybaví ze svých starostí
v železniční službě tak, aby přestal
myslet jako člověk, jako otec rodiny a soustředil
své myšlení na svoji službu, jak to železnice
potřebuje. A než se stane tímto lidským
strojem, který vykonává instinktivně
i automaticky svou službu, to jsou právě chvíle,
ve kterých dochází k neštěstím
v Německu.