Pátek 9. listopadu 1928

Začátek schůze v 10 hod. 14 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: dr Buday, inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Petrovič, Rýpar.

163 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři Černý, dr Mayr-Harting, Najman, dr Nosek, inž. L. Novák, dr Spina, Udržal.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupci Nebuška, dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 175. schůzi poslanecké sněmovny.

Došlo oznámení o změně ve výboru. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Do výboru iniciativního vyslal klub poslanců "Vereinigter parlam. Klub des Bundes der Landwirte und der Deutschen Gewerbepartei" posl. Böhma za posl. Wagnera.

Předseda: Přikazuji výborům soc.-politickému, brannému a ústavně-právnímu:

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1865. Vládní návrh zákona o četnickém kázeňském a karním právu, odnětí četnické hodnosti a přeložení do výslužby v řízení správním.

Předseda: Iniciativní výbor ve schůzi konané dne 9. listopadu 1928 se usnesl přikázati k řádnému projednání návrhy, a to:

Výboru ústavně-právnímu:

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1829. Návrh posl. Szentiványiho a druhov na vydanie zákona o sudcovskej neodvislosti.

1830. Návrh posl. dr Dérera, inž. Nečasa, Brodeckého, Kleina, Bečku a súdr. na vydanie zákona, ktorým sa menia a doplňujú predpisy o štátnom občianstve na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi.

Předseda: Výborům zemědělskému a ústavně-právnímu:

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1857. Návrh posl. Šamalíka, Bradáče, dr Budaye, Hodiny, dr Kramáře, Mlčocha, dr Luschky, Stenzla a druhů na vydání zákona, jímž se upravuje výkon práva rybářského na běhutých vodách v republice Československé.

Předseda: Výborům soc.-politickému a živnostenskému:

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1858. Návrh posl. Schäfera a soudr. na doplnění VI. hlavy živ. řádu a živ. zákona pro Slovensko a Podkarpatskou Rus.

Předseda: Zamítnut byl výborem iniciativním tento návrh:

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1791. Návrh posl. Grünznera a soudr., aby sněmovna vyšetřila příčiny železničního neštěstí u Zaječí.

Předseda: Pan posl. Krejčí podal stížnost podle §u 51 jedn. řádu na pí. posl. Karpíškovou se žádostí o zavedení příslušného řízení.

Žádost tuto postoupil jsem výboru imunitnímu k rozhodnutí a podání ústní zprávy podle §u 51 jedn. řádu ve lhůtě stanovené v tomto paragrafu.

Přistoupíme k projednávání 1. odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 1686) zákona, kterým se povoluje vrácení daně z obratu nebo přepychové a daně přepravní vývozním podnikům průmyslovým (tisk 1862).

Budeme pokračovati v rozpravě, započaté ve včerejší 174. schůzi sněmovny.

Ke slovu jest přihlášen na straně "proti" p. posl. Chlouba.

Dávám mu slovo.

Posl. Chlouba: Jedním z hlavních znaků nynějšího období imperialismu je udržeti a získati trhy. Udržeti dosavadní trhy a získati nové, je centrální otázkou veškerého kapitalistického podnikání. Tomuto účelu věnují se všechny síly. A proto ani Československo v tomto období imperialismu nemůže býti ušetřeno dobývání trhů a musí nésti všechna risika s imperialistickou politikou spojená.

Předložený návrh zákona, kterým se povoluje vrácení obchodových daní kapitalistům a vývozním podnikům průmyslovým je pouhým odrazem této dobývačné politiky. V navrhovaném zákoně se dává ministrovi financí plná moc, aby vývozním podnikům průmyslovým nebo sdružením takových podniků vrátil zcela nebo částečně:

1. daň z obratu nebo daň přepychovou, zaplacené z dodávek surovin a polotovarů, které vývozní podniky průmyslové upotřebily k zpracování na zboží vyvezené do ciziny nebo kterých použily jako součástky při výrobě zmíněného zboží nebo jako obalu při vývozu zboží;

2. daň přepravní zaplacenou za přepravu zboží vyvezeného do ciziny a za přepravu surovin a polotovarů potřebných k výrobě zboží vyvezeného do ciziny.

Podmínkou vrácení daní podle citovaného znění je, že daně uvedené tvoří takovou složku, že je tím ohrožena soutěživost některého průmyslového odvětví při vývozu a ministr financí má se dohodnouti s ministrem zemědělství nebo obchodu, komu, v jaké výši, jakým způsobem a za jakých podmínek se daň vrátí. Předloha je skoupá na slova, za to však bohatá na rozdávání, neboť jde o favorisovaný kapitál. Na tom můžeme právě posouditi protiklady a překážky, které se staví v cestu vzrůstu kapitalistické konsolidace, v tomto případě pak vzrůstu konsolidace Československa.

Bezprostřední podnět k navrhovanému zákonu zavdala krise v cukrovarnickém průmyslu, která je pro Československo tím větší, že jde o průmysl zemědělský, který je ze dvou třetin své výroby odkázán na světový trh a který v posledních letech trpí všeobecným tlakem konkurence, zejména pak tlakem kubánského cukru a kubánské suroviny. Opatření anglických průmyslníků, kteří tak jako v Československu srůstají se státním aparátem, vynucujíce si na vládě proticelní opatření na rafinádu, aby si tak mohli vybudovati vlastní cukrovarský průmysl, postihují československý průmysl stejně ostře, jako jej postihuje kubánský cukr. Vedle československého průmyslu je postižen více nebo méně cukerní průmysl holandský, německý a také polský.

Proto navrhované opatření, aby cukrovarníkům a jiným vývozcům byly vráceny z vyvezeného do zahraničí kontingentu obchodové daně a aby tak mohli na světovém trhu soutěžiti, mine se za krátko účinkem, neboť ke stejným opatřením budou sahati i jinde. Pokud pak se specielně týče krise cukerního průmyslu, nehodlají kubánští kapitalisté ustoupiti a zmenšiti výrobu třtinového cukru, nýbrž prohlásili prostřednictvím své vlády, že kubánská vláda nebude omezovati výrobu cukru kubánského a že tedy mění své původní stanovisko nepřipustiti větší výrobní kontingent, než jak byl své doby berlínskou cukerní konvencí ujednán.

Hospodářský sbor pro otázky hospodářské při Svazu Národů, který jmenoval zvláštní delegaci pro prozkoumání otázky cukerní a uhelné krise, tvářil se velmi kysele po obdržení této zprávy kubánských průmyslníků, neboť seznal, že proti kapitalistickým dravcům je bezmocný a že to s řešením a se zkoumáním cukerní a uhelné krise ve Svazu Národů dopadne tak, jako se všemi těmi poradami o odzbrojení. V době imperialismu není případu, kde by kapitalisté se zřetelem na své slabší konkurenty vyklizovali dobrovolně posice. Proto ani kubánští dobyvatelé trhu nemohou jednati jinak než jednají. Cukerní krise byla zapříčiněna vedle toho i poklesem cen cukru na světovém trhu. Kubánský cukr je na světovém trhu levnější. A jaké se toho objevily důsledky? Nikoli takové, jaké zajisté očekával konsument, v tomto případě pak československý zvláště, že totiž cukr v zemi výroby, která je odkázána ze dvou třetin svého výrobního kontingentu na vývoz a která trpí všeobecným tlakem levnějšího cukru zahraničního, bude lacinější. Naopak, finanční a průmyslový kapitál v ČSR odpověděl na pokles cen cukru na světovém trhu kartelem cukerního průmyslu. A kartel pak na tuto situaci odpověděl dělníkům nižší mzdou, řepařům nižší cenou za surovinu a konsumentům pak zdražením cukru. Dobrodiní kartelu, který má monopolní právo prodeje nemůže býti skvěleji prokázáno než právě v tomto případě. Tato předloha o vracení obchodových daní průmyslníkům znamená přivlastnění si daní vymačkaných z největší části na chudém obyvatelstvu a přímou finanční podporu státní monopolům, kartelům a trustům. Dnes jsou to cukro- a uhlobaroni, zítra to budou textilbaroni, sklářský průmysl, sladovnický, pivovarský - neboť velká část průmyslu v ČSR je odkázána na vývoz. Všichni zápasí o udržení po případě o získání nových trhů, byvše ze starých odbytišť vytlačeni a všichni budou ve smyslu ustanovení zákona dokazovat, že požadované vrácení daně tvoří takovou složku, že je tím ohrožena soutěživost v zahraničí.

A kontrola průmyslníků? Což cukrobaroni nepodali sami v minulých dnech na Englišových finančních revisorech, které tam poslal na kontrolu cukerního hospodářství, aby poznal, do jaké míry jsou požadavky cukrovarnického kartelu oprávněny, důkaz, že žádné kontroly nepřipustí - oni je totiž do cukrovaru ani nepustili - a že v kapitalistickém zřízení není se strany státu žádná kontrola kapitalistů možná. Kontrola státních orgánů nad kapitalisty v období imperialismu a diktatury finančního kapitálu, kontrola výroby a zisku po všech těch daňových defraudacích, po vynucených desetimilionových daňových odpisech a po daňových úlevách, kontrola kapitalistů po sanaci zkrachovaných bank - jaká to ironie! Odepsat a vrátit daně průmyslníkům znamená nejen dar státní pokladny cukrovarnickému kartelu, aby svedl boj s anglickými karteláři a dobyvateli světa, nýbrž také nový důkaz o srůstání agrárního a finančního kapitálu se státem. To znamená, že se nám tu rýsuje státní kapitalismus. Československý kapitál má také v jistém slova smyslu povahu kapitálu imperialistického. Každý kapitalistický stát, tudíž i ČSR, je samotnou vnitřní povahou kapitalismu nucen k hospodářské a politické expansi, která za dnešního stadia vývoje kapitalismu nabývá formy imperialistického výboje. Monopol je válečným heslem cukro-textil- uhlo- i kovobaronů. Konkurence je nahrazována monopolem, posléze státním kapitalismem. Cla, politika dumpingu, kartely, obchodní smlouvy a nade vším se vznáší reflexe odbyté a nově připravované války. Taková je devisa nynějšího období. Jaké další poučení z tohoto navrhovaného opatření plyne? Že kapitalismus může zaměstnávati dělníky viz důvodovou zprávu, - jen tak dlouho a potud, pokud má odbyt pro jimi vyrobené zboží. A poněvadž tedy domácí trh nemůže přijímati zboží, vede se tlak na zahraniční trhy. Ale tam není pídě země, která by nebyla už předem rozdělena; nalézti odbytiště, které by nebylo již nějak chráněno, nelze. Ochrana trhu domácího před cizím zbožím, celní politika a tlak nebo dobývání zahraničních trhů, to je znakem dnešní politiky kartelů a trustů. Proto kapitalisté křičí: podporujte vývoz!

A aby dobyli trhů, aby získali místa na světovém trhu, koncentrují výrobu, provádějí racionalisaci, která vraždí po desítkách lidí, přesunují daně na pracující lid a uzavírají kartely. Ale sem také patří veškerá politická, policejní a vojenská opatření, směřující k tomu, držeti lid na uzdě, aby nebojoval za vyšší mzdy a nebránil tak soutěživosti kapitalistických dravců.

A tak s hlediska mezinárodního vzato, politika kartelů a trustů dostává se do velikého víru politického, čili jde o konkurenční zápas imperialistů. Kartely a trusty jsou v každém takovém případě nástrojem imperialistické politiky. Kartely a trusty zvyšují válečné nebezpečí. Dnes je to vypjatá politika celní, tlak a boj o místa na světovém trhu a zítra je to z těchže příčin válka. A všechny známky nasvědčují, že válečné nebezpečí je blízké. Boj imperialistů o trhy a boj mezi imperialisty o tyto trhy zvyšují nebezpečí válečné. Všade se také v zájmu těchto dobyvatelů zahraničních trhů zbrojí. Také v Československé republice se v důsledku toho zbrojí o překot. Škodovka pracuje plnou parou na válečné výzbroji a na vojenských dodávkách. V muničních odděleních se pracuje na 3 směny. Odtud a proto také to potlačení, své doby publikované zprávy výboru Nár. banky o velmi dobrém provozu a zaměstnanosti Škodových závodů Hodačem. Odtud a z tohoto titulu válečného nebezpečí a příprav na válku ona zuřivá persekuce komunistické strany Československa a veškerého třídně uvědomělého dělnictva.

Čsl. finanční a průmyslový kapitál následuje příkladů ostatních, stává se nutně dobyvačným, imperialistickým a jako takový dává státnímu zřízení svůj ráz. Demokratická zařízení jsou nepotřebná a hází se do staré veteše, jsou nepotřebným brakem. Stát se stává vysloveně kapitalistickým. Finanční kapitál dobývá pak za pomoci stran trhy i státní pokladnu. Všechno je mu podřízeno. Vláda i armáda. Vláda mu dává plnou moc k rabování státní pokladny, naplňované z peněz dělníků a pracujících rolníků. Upozorňujeme na to rabování kapes dělníků a pracujících rolníků veškeren pracující lid. Voláme je do boje proti čsl. imperialistům.

Předloha o refundaci obchodových daní průmyslníkům je dalším dokladem, kterak tu srůstá agrární kapitál s finančním a jak tento kapitál pak srůstá se státem. Není to případ první ani poslední. Hlavní nositelkou této politiky je vedle nár. demokratické strany strana agrární, pomocí jíž agrární buržoasie ovládla přes Agrární banku řadu průmyslových podniků. Porolničila cukrovary a lihovary, v nichž dochází nyní k poklesu cen za suroviny, ačkoliv ceny cukru i lihu stouply. Kartelářská politika jí toto stlačování cen suroviny a zvyšování cen hotových výrobků umožňuje. Táž agrární buržoasie pracuje k tomuto srůstání agrárního kapitálu s kapitálem finančním vtahováním zemědělského hospodářství pomocí kapitalisticky vedeného družstevnictví do sféry kapitálu finančního, což je provázeno nebývalým vzrůstem moci tohoto monopolistického kapitálu.

Kartel cukrovarnický, jak vidíme na tomto příkladě, může pak tím spíše diktovati vysoké ceny za cukr, a zároveň prosazovati největší daňové výhody a slevy, ježto na vládních lavicích a v ministerské radě má své lidi, kteří jsou přímými i nepřímými členy kartelu.

Nejdůležitějším činitelem při tomto procesu srůstání finančního kapitálu se státem jsou ovšem banky, které jsou vrcholným výrazem kapitalistického hospodářství. Průmyslová a zemědělsko-průmyslová výroba v Československé republice jest odkázána na úvěr a na úvěru spočívá. Banky ovládají tak posléze všechen hospodářský život, ať již prostřednictvím zápůjček podnikům nebo vlastnictvím většiny akcií podniků, po případě jich vlastnictvím vůbec.

A tak imperialistická buržoasie, která má cenné papíry státní a průmyslové, která v bankách rozhoduje, má na konec také vlastně všechnu státní moc ve svých rukou a má v rukou i vládnoucí strany. A protože je tedy státní aparát, jak už jsem řekl, v rukou kartelářů a finančních magnátů, splývají hospodářské organisace buržoasie - kartely, trusty - s jejími státními orgány.

Za takového stavu dostalo se zaplacení válečného materiálu válečným dodavatelům; honorování válečných půjček a jinaké finanční operace státu - jako krátkodobé půjčky ve výši několika miliard - dějí se se zřetelem na bankovní piráty. Sem patří také zákon o elektrifikaci a subvencování t. zv. všeužitečných společností, sanace zkrachovaných bank zvláštním fondem ve výši 1,650.000 Kč. Jen mimochodem uvádím, že z tohoto sanačního fondu podílelo se 19 nejpřednějších bank a to v těch letech, v nichž vyplácely ještě dividendy a to v celkové výši 310 mil. Kč. Sanace se neděla se zřetelem na drobné vkladatele, jak bylo namlouváno, nýbrž se zřetelem a v zájmu bankovních pirátů a sloupů politických stran.

Zákon o stabilisačních bilancích byl dalším darem pro podnikatele. Jím se vyrovnává disparita investovaného kapitálu a domněle se zmenšují dividendy, jichž výše za předchozího stavu bila přímo do očí. Také v t. zv. daňové reformě dostalo se kapitalistům a bankám značných výhod daňových. Finanční úlevy dostalo se jim při vypisování obecních a okresních přirážek, které jsou nahrazovány různými dávkami, postihujícími dělníky a drobné zemědělce.

K tomu nyní přistupuje tento návrh na refundaci obchodových daní průmyslníkům, což vlastně znamená zřízení nového státního garančního fondu pro vývozní průmysl. Touto sanací má se upevniti moc imperialistické buržoasie.

Ještě o některých zevních znacích tohoto srůstání finančního kapitálu se státem: tak ministerstvo financí stojí pod přímou režií Živnobanky a bankovního kapitálu. Celá finanční politika státu děje se pod zorným úhlem bankovního kapitálu. Ministři tohoto resortu rekrutovali se ze Živnobanky - Rašín, Bečka. Agrární ministr Sontág šel ze svého resortu přímo na presidentský stolec Angločeské banky.

Finanční a průmyslový kapitál zkorumpoval jednotlivce i celé strany za tím účelem, aby snáze mohl ovládnouti stát. Vtahoval špičky stran státotvorných do správních rad bank a průmyslových podniků. Získal je penězi, jednak jim odevzdal část průmyslových a cenných papírů. Kapitál kooperoval tu přímo se stranami a jich vůdci. Takovéto kooperaci finančního a průmyslového kapitálu s agrární stranou mohou si navzájem děkovati: president Škodových závodů Šimůnek za senátorský mandát a za celé panství v ceně několika milionů, které obdržel při provádění pozemkové reformy. Také centrální ředitel Škodovky, Maglič, z tohoto titulu získal panství. Naproti tomu zase agrární senátor Vraný může o sobě a svých přátelích říci, že jsou držiteli akcií Škodových závodů a že mohou získaný takto kapitál investovati do přidělených zbytkových statků a vykupovati jiné cenné papíry.

Tak tu tedy srůstá stát s finančním a průmyslovým kapitálem a celé strany za pomoci špiček, které tento kapitál vtahuje za členy správních rad a dosazuje za presidenty průmyslových podniků. Nejužší spojenectví s těžkým průmyslem a bankami má agrární strana. Tato strana jihočeského selského rebelanta - pozdějšího kacíře agrárního - Alfonse Šťastného, strana, která co chvíli se dovolává památky selských mučedníků Koziny a Kubaty, srůstá tu denně s finančním a průmyslovým kapitálem. Špičky strany, zkorumpovaní vůdcové, přísahají na památku svého zakladatele Alfonse Šťastného a v hrsti mají průmyslové a bankovní akcie. Potomci selských rebelů Koziny a Kubaty jsou několikanásobnými členy správních rad.

A sociální základna agrární strany - representantky této protilidové a protisociální politiky kartelů - leží v malém a středním zemědělci, jemuž statkáři zvyšují pachtovné, ceny umělých hnojiv a snižují ceny surovin pro zemědělský průmysl. Strana je velká počtem nejdrobnějších zemědělců, ale vládu nad nimi mají karteláři a bursiáni.

Statisíce přirozených spojenců proletariátu jsou využívány proti nim. To umožňují popanštělí vůdcové domovinářství, kteří za dary vyplývající z členství správních rad převzali úlohu popravčích každého oposičního hnutí. Při tom vyšlapávají zbyťáky pro agrární vyvolence.

Jediným vážným činitelem v mezinárodním i národním měřítku proti takovéto politice jest komunistická Internacionála a její sekce. Jestliže imperialistická buržoasie, aby mohla prováděti svou imperialistickou politiku, provádí bezmeznou persekuci proti komunistickým stranám, jestliže československá buržoasie používá svého státního aparátu k potlačování a persekuci KSČ. a revolučního dělnictva, přece neudrží svého třídního panství. Přes veškerý teror a persekuci, přes metody boroňovské, kročehlavské, přes persekuci a zastavení tisku, přes maďarské volby a Rozsypalovské metody, nezničíte stranu. My půjdeme kupředu. Tak jako nepodařilo se zničiti komunistické strany na Balkáně ani pomocí fašistického vyvražďování tisíců dělníků a rolníků v Bulharsku, ani pomocí siguranzy v Rumunsku, - strana, byť v podzemí, má vliv na rolníky, jak to ukazují zvláště poslední události na Balkáně - tak se to nepodaří ani v Československu. Komunistická strana Československa opírajíc se o komunistickou Internacionálu, majíc zářný příklad ve Svazu Sovětských Socialistických Republik, ve spojení s pracujícími rolníky učiní také konec třídnímu panství imperialistické buržoasie. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava jest skončena.

Žádám o přečtení podaných návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1. Návrh posl. Chalupy, Svobody, dr J. Macka a soudr.:

Navrhujeme, aby přes vládní návrh tisk 1686, kterým se povoluje vrácení daně z obratu nebo přepychové a daně přepravní vývozním podnikům průmyslovým, přešlo se k dennímu pořadu.

2. Pozměňovací návrh posl. Bradáče, Mlčocha, dr Dolanského, dr Budaye, dr J. Matouška, Stenzla, Hodiny, Hawelky a druhů:

Navrhujeme:

1. aby v nadpise zákona slovo "průmyslovým" bylo nahrazeno slovem "výrobním";

2. aby v §u 1 bylo nahrazeno: v odst. 1 slovo "průmyslovým" slovem "výrobním" a v č. 1 slovo "průmyslové" slovem "výrobní", v odst. 2 slovo "průmyslového" slovem "výrobního";

3. aby v §u 2 slova "zemědělství a obchodu a, pokud jde o daň přepravní, s ministrem železnic" byla nahrazena slovy "zemědělství, obchodu a železnic".

3. Resoluční návrh posl. de Witte a soudr.:

Vláda se vybízí, aby podala návrh zákona, jímž se ruší daň z cukru, zároveň však se činí i přiměřená opatření, aby se cena cukru snížila o plnou částku daně a aby se tak zvýšila zdejší spotřeba.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP