219. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga
a soudr.:
K §u 257 pův. zákona buďtež připojena
slova: "Tento úvěr budiž vyplacen v pěti
ročních splátkách."
220. Návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a
soudr.:
§ 127 osnovy budiž škrtnut.
221. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga
a soudr.:
§ 259 a) (127 osnovy výborové) budiž škrtnut.
222. Návrh posl. Tučného, Langra,
Pechmanové a druhů:
§ 127 osnovy se škrtá a tím nově
navrhovaný § 259 a) se odmítá.
223. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga
a soudr.:
§ 261 zákona č. 221/1924 Sb. z. a n. budiž
škrtnut.
224. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga
a soudr.:
Prvá věta §u 267 pův. zákona
nechť zní: "Ostatní nemocenské
pojišťovny zastaví svou činnost dnem 31.
prosince 1928."
225. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga
a soudr.:
V §u 269 pův. zákona nechť odst. 4 zní:
"Zaměstnanci, uvedení v odst. 1, nepotřebují
průkazu československého státního
občanství."
226. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga
a soudr.:
§§ 274 až 276 zákona č. 221/1924
Sb. z. a n. buďtež škrtnuty.
227. Návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a
soudr.:
§ 129 osnovy budiž škrtnut, takže § 278
zák. č. 221/24 Sb. z. a n. zůstane beze změny.
228. Návrh posl. Tučného, Langra,
Pechmanové a druhů:
§ 129 osnovy se škrtá a dosavadní §
278 zákona zůstává beze změny.
229. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga
a soudr. k §u 278 pův. zákona:
V odst. 1 se slova: "Ústřední sociální
pojišťovny" nahrazují slovy "příslušného
svazu nemocenských pojišťoven".
V odst. 4 se slova: "Ústřední sociální
pojišťovny" nahrazují slovy "příslušného
svazu nemocenských pojišťoven".
230. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga
a soudr.:
§§ 131 až 134 osnovy výborové buďtež
nahrazeny ustanovením:
"Volby všech orgánů, které mají
býti voleny podle tohoto zákona, provedou se nejpozději
ve třech měsících po dni, kdy tento
zákon nabude účinnosti, a pak vždy 4
týdny před uplynutím funkčního
období. Ústřední sociální
pojišťovna jest povinna potřebné prováděcí
předpisy o volebním řízení
vydati nejdéle do měsíce po vyhlášení
tohoto zákona, najisto však tak včas, aby bylo
zaručeno zachování zákonité
lhůty. Svazy nemocenských pojišťoven jsou
povinny spoluúčastí při sdělá
vání těchto předpisů. Pokud
předpisy o volebním řízení
platí pro Ústřední sociální
pojišťovnu samu, vyžadují schválení
ministerstva sociální péče."
231. Návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a
soudr. k §u 131 osnovy:
Odst. (1) budiž nahrazen zněním:
(1) Volby představenstev a dozorčích
výborů nemocenských pojišťoven
buďtež provedeny nejdéle do 6 měsíců.
Odst. (2) až (4) buďtež škrtnuty.
232. Eventuální návrh posl. dr Wintra,
Johanise, Tayerle a soudr.:
§ 131 osnovy budiž změněn a znějž:
"(1) Pro dobu přechodnou, dokud neujmou
se úřadu funkcionáři, vyšlí
z prvních řádných voleb, jmenuje Ústřední
sociální pojišťovna představenstva
a dozorčí výbory nemocenských pojišťoven,
přihlížejíc jak co do členů,
tak i co do náhradníků k ustanovením
§§ 59 a 64 zákona ve znění této
novely.
(2) Ustanovení předchozího odstavce
se vztahuje na nemocenské pojišťovny bez rozdílu,
zda již jsou, či teprve budou zřízeny.
(3) Jmenované představenstvo nemocenské
pojišťovny vykoná též působnost
sboru delegátů."
233. Návrh posl. Tučného, Langra,
Pechmanové a druhů:
§ 131 osnovy nechť zní:
"(1) Ministerstvo sociální péče
nařídí ve lhůtě nejdéle
3 měsíců po vyhlášení
tohoto zákona volby do nemocenských pojišťoven."
234. Eventuální návrh posl. Tučného,
Langra, Pechmanové a druhů:
§ 131 osnovy nechť zní:
(1) Pro dobu přechodnou, dokud neujmou se úřadu
funkcionáři, vyšlí z prvních
řádných voleb, jmenuje Ústřední
sociální pojišťovna, po vyslechnutí
odborových organisací zaměstnaneckých,
představenstva a dozorčí výbory nemocenských
pojišťoven, přihlížejíc jak
co do členů, tak i co do náhradníků
k ustanovením §§ 59 a 64 zákona.
235. Návrh posl. Tučného, Langra,
Pechmanové a druhů:
Nově navrhovaný § 133 osnovy se škrtá.
236. Návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a
soudr.:
§ 134 osnovy budiž škrtnut.
237. Návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a
soudr.:
V §u 138 osnovy budiž odst. (1) nahrazen
zněním:
"(1) Tento zákon nabývá účinnosti
1. ledna 1929."
238. Resoluční návrh posl. Tauba,
Schäfera, Hackenberga, Leibla, Schweichharta a soudr.:
Vláda se vybízí, aby zákon o pojištění
osob samostatně hospodařících uvedla
v platnost dnem 1. ledna 1929.
Místopředseda dr Buday (zvoní):
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi soc. politického
výboru, pánu posl. Malíkovi. (Výkřiky
na levici.)
Zpravodaj posl. Malík: Slavná sněmovno!
Nebudu odpovídati všem pp. řečníkům,
kteří dnes v debatě promluvili, zejména
ne těm, kdož nejsou členy soc. politického
výboru. Ti zcela pochopitelně nemohou věděti,
jak se jednání ve výboru soc. politickém
vyvíjelo, nemohou také ovládati do detailů
celou materii zákona o. soc. pojištění
a konečně také většina z pp.
řečníků mluvila o soc. pojištění
jen tak mimochodem a zabývala se věcmi, které
se soc. pojištěním vlastně nemají
nic společného. (Posl. Johanis: Zejména
Rozsypal!) Konstatuji, že, tuším, z 12 řečníků,
pouze 3 zabývali se v podstatné části
svých řečí soc. pojištěním.
Byli to pp. posl. Hakkenberg, Svoboda a pí.
posl. Pechmanová. Ostatní pánové,
jak jsem již řekl, zabývali se více
věcmi jinými. Dovolím si proto odpovídat
především na vývody pana posl. Hackenberga.
Pan posl. Hackenberg si stěžoval, že výbor
soc. politický nepřijal všechny návrhy
odborné komise, zřízené při
Ústřední sociální pojišťovně.
Tvrzení toto je pravdivé jen potud, že jsme
nepřijali všechny návrhy odborné komise,
ale je pravda také to, že podstatná, velká
část návrhů odborné komise
byla soc. pol. výborem přijata. To platí
zejména o části dávkové, která
pro pojištěnce má největší
význam. Jsem pevně přesvědčen,
že zlepšovací návrhy v této části
dávkové budou jistě všemi pojištěnci
sympaticky přijaty. Již z toho, že z původních
50 paragrafů vládního návrhu rozšířena
je novela na plných 138 paragrafů, je vidět,
že ohromná část návrhů
odborné komise byla akceptována. Není mně
možno, abych dnes vypočítával všechny
ty návrhy, které byly přejaty z elaborátu
odborné komise.
Byla zde učiněna zmínka o důchodu
vdovském. Opakuji, dámy a pánové,
že v otázce důchodu vdovského jsme pokročili
nepoměrně dále než jsou dnes v Německu,
kde nejsou přiznány vdovám takové
důchody, jaké budou u nás. Ostatně
musím zde poznamenati, že ono ustanovení, které
jsme akceptovali, že vdova, která pečuje o
dvě nezaopatřené děti, má nárok
na vdovský důchod, přece jen není
řešením nejsprávnějším,
poněvadž vylučujeme všechny vdovy, které
mají na starosti jedno dítě. Jsou i budou
případy, že mnohá vdova s jedním
dítětem bude často potřebnější
než vdova, která má dvě děti.
Opakuji, že v otázce vdovského důchodu
jsme skutečně daleko dále než v Německu,
které považujeme stále ještě za
vzor pojištění vůbec.
Ale dovolím si tvrditi, vážení páni
a dámy, že jsme šli vlastně ještě
dále než sama odborná komise. To, prosím,
nejlépe je vidět v otázce tak zvané
karence v nemoc. pojištění. Jak dobře
račte vědět, nynější stav
je ten, že máme absolutní karenci dva dny resp.
tři dny, podle toho jak dlouho nemoc pojištěnce
resp. neschopnost k práci trvá. Odborná komise
- budiž to konstatováno neučinila návrh
na zkrácení karenční doby, nenavrhla,
abychom zavedli karenci jednotnou, a také nenavrhla, aby
se nemocenské platilo i za neděle. Šli jsme
tedy v otázce karence skutečně dále,
než navrhla odborná komise. Jak dobře víte,
byla odhlasována jednotná karence dvoudenní,
to znamená, že již od třetího dne
nemoci počínaje má pojištěnec
nárok na nemocenské. Tudíž, dámy
a pánové, když jsme tuto karenční
dobu zkrátili a přiznali také právo,
aby se nemocenské vyplácelo za neděle, a
když můžeme odhadnouti zvětšené
vydání nemocenských pojišťoven
nejméně na 10 až 15 mil. Kč, myslím,
že jsme udělali velký skutek. (Posl. Johanis:
Ale zrušili jste XI. třídu!) K té
XI. třídě ještě přijdu.
Pan posl. Hackenberg vykládal historii, jak to s
tou XI. třídou bylo. (Posl. Hackenberg: Ale správně!)
Dámy a pánové, račte mně
dovoliti, abych skutečně správně tu
historii, já jako referent, podal. Konstatuji a kdyby zde
byl přítomen dr Winter, musil by mně
to potvrditi - že p. dr Winter byl jediný,
který během jednání ve výboru
soc. politickém reklamoval právo, že podá
návrh na zavedení dalších tříd
mzdových v nemocenském pojišťování.
(Posl. Johanis: To dělal jménem oposice!) Konstatuji
dále, že iniciativní návrhy p. posl
dr Wintra a p. posl. Tauba (tisk 1237, 1252), navrhují,
abychom měli v nemocenském pojišťování
15 mzdových tříd. Konstatuji dále
- a to mně p. kol. Hackenberg nemůže
popříti - že o mzdových třídách
v nemocenském pojištění se mluví
již v §u 12 a že, když jsme v té dlouhé
schůzi výboru hlasovali o návrhu odborné
komise vztahujícím se k §u 12, nebylo, prosím,
nikoho z oposice, kdo by byl učinil návrh na rozšíření
mzdových tříd o 5 tříd, resp.
aspoň o třídy 2. Teprve při §u
95, kde se mluví o dávkách nemocenských,
v posledním okamžiku byl podán návrh,
abychom rozšířili třídy alespoň
na 12 tříd.(Posl. Hackenberg: Tak jsme se vrátili
k §u 12.) Ale, prosím, § 12 byl odhlasován
a my jsme teprve při §u 95 jednali o tom rozšíření.
(Posl. Johanis: Malíku, poslední byl §
12 a pak, ty víš, že se chodilo od paragrafu
k paragrafu. To bylo nějaké jednáni?) Teprve
v posledním okamžiku, když kol. Taub (Posl.
Johanis: Pak jste to na přání Hodačovo
škrtli!) podal návrh, abychom rozšířili
mzdové třídy o 2 na 12, předseda soc.
politického výboru řekl: "Ano, vyhovíme
aspoň s jednou třídou." Já, sedě
vedle předsedy soc. politického výboru, jsem
poznamenal, že se mně nezdá, abychom v posledním
okamžiku, když nemáme podrobné výpočty,
se pro takovou věc vyslovili. Předseda výboru
na to mně odpověděl, že zástupci
ministerstva nic nenamítají. Chtěje, aby
ta schůze 25hodinová byla ukončena, vyslovil
jsem se pro to, abychom tedy jedenáctou třídu
zavedli. (Posl. Hackenberg: To nebylo v té schůzi
na konci, to bylo již odpoledne, to nebylo v té dlouhé
schůzi!) Teprve druhého dne jsem si rozvážil,
že jsme učinili něco, co má přece
jenom trochu větší dosah. Ptal jsem se týž
den zástupců ministerstva soc. péče,
jak to vlastně bylo, a dověděl jsem se, že
byl činěn dotaz, zdali ministerstvo není
proti, pánové se domnívali, že je věc
mezi stranami dohodnuta, a řekli, že se nevyslovují
proti, a to z toho pochopitelného důvodu, poněvadž
zavedením XI. třídy zvýší
se příjem nemocenských pojišťoven
nejméně o 10 mil. Kč, a k tomu že nemocenské
pojišťovny získají dobrá risika.
Z toho důvodu je pochopitelno, že úředníci
ministerstva soc. péče nemohli se vysloviti proti.
Ale když jsem uvážil, že jde přibližně
o 10 mil. Kč, přece jsem si jenom řekl, že
to byl přece jen náramně silný tah
bez vědomí a proti vůli jedné koaliční
strany. (Výkřiky posl. Johanise, Koudelky a Svobody.)
Pane kol. Koudelko, Johanisi a Svobodo,
poslouchejte, chápu plně, když konsumenti se
brání proti zdražení cukru. Plně
pochopuji, že těžce nesou, kdyby se cukr měl
zdražiti na hlavu třeba jen o 20 Kč ročně.
Ale nechápu, že najednou v tomto případě
tak klidně, hravě, má pojistné nemocenské
zvýšiti se na hlavu o 50 Kč ročně,
že se to má beze všeho spolknouti, jako nějaké
cukrlátko. (Výkřiky posl. Johanise, Svobody
a Koudelky.)
A nyní k §u 77. Ten praví: "Výbor
Ústřední soc. pojišťovny skládá
se z předsedy a 40 členů." Návrh
novely zněl: "Výbor Ústřední
soc. pojišťovny skládá se z předsedy,
40 členův a 40 náhradníků."
Pan kol. Taub - škoda, že není přítomen
- přiskočil a řekl, že to není
správné, a podal v posledním okamžiku
návrh, který v originále mám zde,
tohoto znění: "Za každého člena
nastupuje v případě jeho zaneprázdnění
náhradník." Předseda dal hlasovati o
návrhu vládním. Tento byl přijat.
Já prohlásil k tomu, přiznávám,
že se upraví stylisace tohoto nového ustanovení,
ale když jsem přišel k poznání,
že stylisace podle vládního návrhu je
úplně správná, že vyhovuje, neuznal
jsem potřebu, aby se měnila. Ve všech skoro
orgánech, sborech, výborech, radách, máte
vyslovenu zásadu, kolik má býti členů
a kolik náhradníků. Není tedy žádné
neštěstí, jestliže zde výslovně
je napsáno, že se výbor Ústřední
soc. pojišťovny skládá z předsedy,
40 členů a 40 náhradníků. Náhradník
je teprve tenkráte zván, jestliže se dotyčný
člen nedostavil; to je ostatně věcí
prováděcího nařízení,
jak se věc bude prováděti. (Posl. Hackenberg:
Může prováděcí nařízeni
změniti zákon?) To nemůže. V zákoně
je jasně řečeno, že náhradníků
nemůže býti více než 40. (Posl.
Johanis: To víš, že tam máte omyly!) To
přiznávám.
Kol. Hackenberg citoval §§ 32 a 56, které
mluví o sboru delegátů, resp. valné
hromadě, a uvedl, že v §u 120 ponecháváme
valnou hromadu, kdežto novela valnou hromadu delegátů
zrušila a zavedla sbor delegátů. Dovolím
si opraviti kol. Hackenberga. On měl na mysli §
200. § 120 je ještě v partii dávkové,
kdežto v §u 200 platného zákona mluví
se o valné hromadě. § 200 praví: "Šest
přísedících volí valná
hromada delegátů z pojištěnců"
atd. K tomu ještě přijdu, jakým způsobem
dá se tento lapsus napraviti, a místo valné
hromady bude i v §u 200 sbor delegátů. Ti budou
míti právo voliti členy rozhodčího
soudu nemocenské pojišťovny.
Kol. Hackenberg si stěžoval, že nebyl
akceptován jeho návrh k §u 153. Pan posl. Hackenberg
navrhoval, aby po dobu, po kterou nemocenská pojišťovna
hradí náklady ošetřování
v nemocnici nebo v jiném léčebném
ústavě, se příslušníkům
rodiny platila podpora ve výši aspoň poloviny
nemocenského, nejvýše však ve výši
nemocenského. Přiznávám, že jsem
projevil vůli, aby tomuto návrhu bylo vyhověno.
Není mojí vinou, že návrh v plénu
nebyl přijat, poněvadž při tom hlomozu
a koncertu, kterým bylo hlasování provázeno,
nebylo vůbec možno, aby tento návrh byl akceptován.
Pan posl. Hackenberg uváděl rozpory mezi
§§ 95 a 98. Provádění v praksi
ukáže, jsou-li námitky pana posl. Hackenberg
a po této stránce správné.
Konečně citoval pan kol. Hackenberg §§
12, 17 a 160. Musím se přiznati, že nechápu,
proč pan posl. Hackenberg odsuzuje ustanovení
novely, která v §u 6, odst. 3 novely praví:
"Koná-li zaměstnanec práce nebo služby
zpravidla méně než 6 dní v týdnu,
nebo nekoná-li jich po celé týdenní
nebo měsíční pracovní období,
považuje se za denní mzdu šestý díl
mzdy docílené za týden nebo dvacátýpátý
díl mzdy docílené za měsíc."
Já s čistým svědomím považuji
toto ustanovení za pokrok, za ustanovení spravedlivé
proti stavu nynějšímu. Nynější
stav praví v §u 12, odst. 2, poslední věta:
"Nebyl-li zaměstnanec po celé takové
období plně zaměstnán, jest denní
mzdou podíl mezi vydělanou mzdou v tomto období
a počtem jeho pracovních dní." K tomuto
ustanovení praví důvodová zpráva
k původnímu vládnímu návrhu
toto: "Provádění ustanovení §
12, odst. 2, poslední věta zákona, o zařazování
zaměstnanců neplně zaměstnaných
do třídy mzdové, způsobovalo, že
pojistné u těchto zaměstnanců tvořilo
velmi značnou část vydělané
mzdy, a omezovalo tak velmi citelně, ba často až
nesnesitelně prostředky zaměstnancovy na
výživu jeho vlastní, po případě
jeho rodiny. Proto i sama praxe vynutila si v této otázce
postup přímo proti výslovnému znění
zákona."
A prosím, tento postup proti výslovnému znění
zákona nařídila sama Ústřední
sociální pojišťovna. Budoucí stav
bude ten, že u zaměstnance, který bude pracovati
zpravidla méně než 6 dní, bude se muset
dělit jeho výdělek 6, ale bude se platit
za 7 dní. Kdyby zůstal v platnosti nynější
stav, tak, prosím, počítejme. Dejme tomu,
že by pracoval zaměstnanec 3 dny a vydělal
by 90 Kč. Podle nynějšího stavu dělilo
by se 3 a vyšlo by 30 Kč průměrné
denní mzdy. To se rovná VIII. třídě
nemocenského pojištění. V té
je denní střední mzda 30 Kč, násobeno
pěti procenty, znamená to 1.50 Kč denně,
za 7 dní 10 Kč 50 h.
V invalidním pojištění VIII. třída
nemocenská spadá do třídy D, kde invalidní
a starobní pojištění činí
týdně 8,80 Kč, dohromady tedy 19.30 Kč,
v procentech přes 20% mzdy. Jaký by měl pojištěnec
nárok? Když byl v VIII. třídě
mzdové, měl by nárok na nemocenské
denně 20 Kč, za 7 dní 140 Kč; tedy
tento pojištěnec vydělal jen 90 Kč,
ale v případě nemoci měl nárok
na 140 Kč nemocenského. To by bylo proti všem
pojišťovacím zásadám, poněvadž
by vlastně na pojištění dostal více,
než vydělal, a nepoměrně více,
než na pojistném bylo za něho zaplaceno. Budoucí
stav bude ten, že tato mzda 90 Kč bude se dělit
6, to je 15 Kč, to se rovná IV. třídě
mzdové, kde je průměrná mzda 16 Kč,
krát 5, to je 80 hal. denně, za 7 dní 5,60
Kč. V invalidním a starobním dostane se do
třídy B, to je 5,70 týdně, dohromady
11.30 Kč, vyjádřeno v procentech přes
12% mzdy. Nárok má pak tento pojištěnec
na denní nemocenské ve IV. třídě
na 10 Kč 60 hal., tedy za 7 dní 74.20 Kč.
V tomto případě vidíte, že pojistné
činí pouze asi 12% jeho mzdy, čili že
zde je určitý poměr a rovnováha mezi
pojistným a dávkou nemocenskou. Pan posl. Hackenberg
se táže, co bude s těmi, kteří
nepracují pravidelně méně než
6 dní. Tu je přijata zásada, že v takovém
případě, jestli zaměstnavatel neodhlásí
svého pojištěnce, bude muset platiti za 7 dní,
ale bude se to dělit 6, jestliže ho však včas
odhlásí, bude se to dělit odpracovanými
dny, v tomto případě 3, a platiti se bude
též pouze za 3 dny. (Hlasy: V nižší
třídě za 3 dny!) Považuji toto ustanovení
za naprosto spravedlivé a odpovídající
všem zásadám pojišťovacím.
To by tak asi bylo všechno, co jsem uznal za potřebné
odpověděti k vývodům p. posl. Hackenberga,
konstatuji, že proti korekturám, které provedl
na usnesení posl. sněmovny senát, nečinil
žádný z řečníků
námitek. Připouštím a přiznávám
se, p. kol. Johanise, že v novele jsou ještě
chyby, že jsou tam ještě nedostatky, ale opakuji,
tyto chyby jsou čistě technického, formálního
rázu, jsou zcela podružné a dají se
snadno opraviti. (Posl. Johanis: Chlubiti se s tím nebudete!)
Pane kol. Johanis i, v platném zákoně
nynějším je také spousta chyb.
Nedostatky a chyby formálního rázu dají
se v novele opraviti na základě zmocňovací
formulky obsažené v §u 138. Tato zmocňovací
formulka praví: "Ministr soc. péče se
zmocňuje, aby sestavil znění zákona
ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n.,
jaké vyplývá ze změn předsevzatých
tímto zákonem, a znění to pak vyhlásil
ve Sbírce zákonů a nařízení."
Pan posl. Hackenberg uváděl § 200, který
jsme nenovelovali, ale ve kterém je termín "valná
hromada", kdežto novela místo "valné
hromady" zavádí "sbor delegátů".
Z titulu této zmocňovací formulky dá
se právem "valná hromada" v §u 200
nahraditi "sborem delegátů". (Posl.
Svoboda: To odporuje dosavadní praxi!) Poněvadž
p. kol. Svoboda to popírá, jakožto Moravan,
dovolím si poukázati na tuto zkušenost. Když
jsme na Moravě dělali nový honební
zákon, byla také přijata podobná zmocňovací
formulka, a doporučoval bych kol. Svobodovi, aby
se podíval, jak ten moravský honební zákon
vypadá, jak byl publikován a jaké bylo usnesení
zemského sněmu. Tu by viděl značný
rozdíl mezi zákonem publikovaným a zákonem,
jak se na něm usnesl zemský sněm.
Pan posl. Horpynka vytýkal ve své řeči,
že hlasování o této předloze
se dálo za tak ohlušujícího lomozu,
že nikdo nemohl slyšeti slov předsedových.
Konstatuji proti tomu, že jsem zjistil, že enunciace
předsedovy zesilovány rozhlasovým zařízením
byly v poslaneckých lavicích dobře slyšitelny
a bylo tedy možno hlasování dobře sledovati.
Konstatuji však, kdyby lomoz na levici byl menší,
že by bylo rozhodně lépe slyšeti to, co
p. předseda oznamoval. Končím návrhem
soc.-politického výboru, aby slavná sněmovna
schválila zprávu tohoto výboru, jak je vytištěna
v tisku 1845 i s připojenými všemi resolucemi.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Buday (zvoní):
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi výboru rozpočtového
p. posl. Adámkovi.
Zpravodaj posl. Adámek: Slavná sněmovno!
Zpravodaj za výbor soc.-politický kol. Malík
odpověděl na námitky v debatě
přednesené a nesoucí se ku projednávané
předloze. Pro mne nezbývá již, co bych
měl vysvětliti nebo vyvrátiti.
V měsíci září, když jsme
novelu po prvé projednávali, bylo mi tiskem vytýkáno,
že jsem byl velmi stručný o věci tak
veliké a důležité. Prohlašuji,
že neuznávám zásadu některými
lidmi hájenou, jakoby se veliké věci jen
velikými řečmi mohly dělati anebo
opravovati. Podle mého mínění odůvodnil
jsem předlohu jménem rozpočtového
výboru tak, jak potřeba kázala. Předloze
projednávané jsou vytýkány některé
vady a nedostatky a při tom zase třeba tatáž
(Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)
ústa rozhořčeně mluví proti
novelisaci zákona o dělnickém pojištění
sociálním, což neuznávám za logické.
Jsem přesvědčen, že jen nedomyšlená
oposice anebo oposice pro oposici může si takto počínati.
Jak zde s tohoto místa dnes bylo slyšitelno, oposice
přivlastňuje si výhody a dobro, které
v novele předkládáme a odhlasujeme, a při
tom potírá zákon celý. Ani v tom není
důslednost. Dílo lidské může
býti lidmi měněno, což je také
jednoduchou zásadou, že se na ní nemůže
zapomínati a ani nic na tom měniti. Při projednávání
zákona bylo si stěžováno, že novou
kalkulací provedenou při zúročení
prémiových reserv znemožňuje se a znemožní
se jakákoliv činnost pojišťoven nemocenských.
Jak vratké by to musilo býti hospodářství
v těchto pojišťovnách, kdyby to mělo
býti pravda! Již dnes jest ještě kalkulováno
s nižším kapitalisačním procentem.
Jsou zjevy, že nemocenské pojišťovny odpírají
svým členům-dělníkům
vyplácení pojistné dávky, když
mají na ně oprávněný nárok.
To tedy asi již nestačí nyní pojistné
premie na režie pojišťoven nemocenských
a na jejich zařízení? Jsou případy,
že nemocný dělník nedostane žádnou
rentu, na kterou má nárok, a vedle toho dostane
platební rozkaz na premii pojistnou za dobu, kdy byl nemocen.
Tuto analogii odstraňuje § 96 projednávaného
zákona, a kdyby jiné nebylo, jediná taková
maličkost stačí, aby dělník
uznal, že tu byla snaha ta nejlepší, novelisovati
zákon tak, aby z něho měl výhody a
byl mu ku prospěchu.
V §u 6 mluví se o třídách, o
kterých mluvil také pan kol. zpravodaj Malík,
kde premie byly sníženy v prvých třídách
podle mzdových tříd ze Kč 4,30 na
Kč 2,60. Bylo velmi mnoho o tom mluveno i ve věcné
poznámce k této věci se vztahující
před hlasováním. Přihlásil
se kol. Burian, který citoval prohlášení
prof. Schônbauma na jedné schůzi. Proti tomu
postavil se kol. Krejčí a s tohoto místa
o tom mluvil. Tam znovu kol. Burian opakoval tvrzení,
jako by premie placené na sociální pojištění
za tři dělníky zatěžovaly zemědělství
částkou Kč 330 ročně. Kdyby
ti, kdo budou o tom mluviti, vzali si tužku a počítali,
že 4,30 Kč týdně po 52 týdnech
ročně za 3 osoby činí 670.80 Kč,
museli by buď změniti svůj úsudek anebo
říci, že jsou na nesprávné cestě,
že jejich matematika je velmi pochybená.
Nebudu se zabývati všemi výhodami, které
ze zákona plynou. Jsem přesvědčen,
že dělnictvo, pro které tento zákon
jest určen, uzná je tenkráte, až zákon
bude prováděn, a že teprve pak vám řekne:
"Nechápeme vás, proč jste se proti tomuto
zákonu s takovou vervou bránili, když přináší
dobro a výhody dělnictvu?" Proto připojuji
se k návrhu kol. referenta za výbor soc.-politický.
(Posl. Johanis: Na Chrudimsku mají domáčtí
dělnici o vašem zlepšováni soc. pojištění
jiné mínění!) Pane kolego, právě
proti této Chrudimi bych mohl mluviti a ukázati
platební rozkazy, které ukazovati jsem nechtěl,
že tam tato pojišťovna vybírá na
dělnictvu příspěvky a nechce jim nic
dáti. Právě ta chrudimská je ve vašich
rukou. Chcete-li, i o Chrudimi budeme mluviti. Já jsem
to jako referent dělati nechtěl. Tam jsou velmi
křiklavé případy. Nikterak se nebojím,
pane kol. Johanisi, o těch věcech mluviti,
ale tam, ne tady, poněvadž se to týká
Chrudimska.
Jménem rozpočtového výboru připojuji
se k návrhu p. referenta za výbor soc.-politický
a doporučuji posl. sněmovně, aby přijala
předlohu tak, jak ji přijal senát a jak ji
přijaly výbory soc.-politický i rozpočtový
a jak vám byla předložena v tisku 1845, i s
navrhovanými 3 resolucemi, které jsou obsaženy
v tisku. (Potlesk.)