Pátek 26. října 1928

711. Resoluční návrh posl. Dietla, Hackenberga a soudr.:

Vláda se vybízí, aby provedla novou systemisaci železničních zaměstnanců v dohodě s organisacemi zaměstnanců.

712. Resoluční návrh posl. Dietla, Hackenberga a soudr.:

Ministerstvo financí se vybízí, aby se postaralo, aby pensistkám tabákové režie byly přiznány vychovávací příspěvky na děti a dělnicím v tabákových továrnách přídavky na děti.

713. Resoluční návrh posl. Dietla, Hackenberga a soudr.:

Ministerstvo financí se vybízí, aby nařídilo, aby výnos ústředního ředitelství tabákové režie ze dne 16. února 1928, č. 30.434, byl zrušen a aby tabákovým dělníkům, nastoupí-li vojenskou službu, vyplácela se jako podpora příslušníkům jejich rodiny, tak jako dosud, týdenní mzda.

714. Resoluční návrh posl. Dietla, Hackenberga a soudr.:

Ministerstvo financí se vybízí, aby se postaralo, aby zaměstnancům a dělníkům tabákové režie zvoleným veřejnými funkcionáři byla poskytnuta potřebná dovolená bez snížení jejich požitků.

715. Resoluční návrh posl. inž. Junga, Geyera a druhů:

Ústřední ředitelství státní tabákové režie se vybízí, aby § 7 bod 1 mzdové úpravy tabákového dělnictva změnilo tak, že se omluvená nepřítomnost ve službě nejvýš 33 půldnů během období jednoho starobního přídavku započítává i tehdy, bylo-li v jednom pracovním roce zameškáno více než 11 pracovních půldnů.

Ke skupině III:

716. Resoluční návrh posl. dr Klapky a druhů:

Vláda se vybízí, aby s urychlením předložila osnovu zákona, kterým se novelisuje zákon čís. 77/27 takovým způsobem, aby mohly samosprávné korporace plniti úkoly zákonem a veřejným zájmem jim uložené.

717. Resoluční návrh posl. dr Klapky a druhů:

Ministr financí se vybízí, aby poskytl prostředky ke zvýšené dotaci fondu, zřizovaného podle §u 10 zákona čís. 77/1927, a to takovým způsobem, aby mohlo býti použito této zvýšené dotace k vyrovnání schodků rozpočtových v r. 1928.

718. Resoluční návrh posl. Dietla, Hackenberga a soudr.:

Vláda se vybízí, aby ještě v tomto zasedání podala návrh zákona, jímž se ruší zákon ze dne 15. července 1927, č. 77 Sb. z. a n., a úprava financí samosprávných svazků se provádí podle těchto zásad:

1. Právo samosprávných svazků vybírati přirážky budiž rozšířeno tak, aby se aspoň dosáhlo výše příjmů před tím, než nabyl účinnosti zákon č. 77/1927 Sb. z. a n. Případný úbytek budiž hrazen vyššími příděly údělů státních daní.

2. Obcím buďtež otevřeny vydatné vlastní zdroje příjmů zatížením majetku.

3. Dohlédací právo budiž omezeno na kontrolu zákonnosti hospodaření.

719. Eventuální resoluční návrh posl. Dietla, Hackenberga a soudr.:

Bude-li zamítnuta naše resoluce ke skupině II, navrhujeme:

Vláda se vybízí, aby ještě v tomto zasedání podala návrh zákona, jímž se mění zákon ze dne 15. července 1927, č. 77 Sb. z. a n., tak, že se obcím poskytují dostatečné prostředky k plnění jejich úkolů.

C. Formální návrh.

720. Návrh posl. dr Frankeho, Tomáška, dr Dérera, Hrušovského a spol. podle §u 47, odst. 2 a §u 58, odst. 3 jedn. řádu:

Navrhujeme, aby hlasování o státním rozpočtu a finančním zákonu bylo odloženo do té doby, dokud imunitní výbor posl. sněmovny nerozhodne v imunitní věci poslance dr Tuky, o jehož vydání žádá bratislavská sedrie pro zločiny stíhané zákonem na ochranu republiky.

Činíme to z toho důvodu, že by to bylo na úkor důstojnosti Národního shromáždění, na úkor životných zájmů státu, na úkor mravnosti, kdyby hlasování o státním rozpočtu bylo u jedné strany vládní většiny vykupováno. promíjením zrady na státě. Včerejší jednání v imunitním výboru, projevy zpravodaje výboru a člena výboru dr Ravasza poskytují dostatečný důvod k předpokladům tohoto druhu.

Navrhujeme při hlasování o tomto návrhu sčítání hlasů, a žádáme, aby celé znění tohoto návrhu bylo zaneseno do protokolu sněmovního.

Místopředseda Stivín (zvoní): Žádám nyní zpravodaje pana posl. dr Hnídka, aby se ujal slova k doslovu.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Během týden trvající debaty o rozpočtu na r. 1929, jak generální, tak specielní, bylo mluveno hodně politicky. Nebylo však mluveno mnoho o rozpočtu samém a proto mám velmi snadný úkol při obhajování rozpočtu, když proti němu v celku byly přednášeny jen námitky nepatrné. Je samozřejmo, že větší část debaty byla věnována kritice. Parlament má ovšem nejen právo, nýbrž, řekl bych, přímo povinnost ke kritice a ke kontrole. Ovšem první zásadní povinností parlamentu je legislativa, ale pravomoc parlamentu není vyčerpána jen činností legislativní, nýbrž musí býti také doplněna činností kontrolní a činností kritickou. Kdyby nebylo této kontroly administrativy, mohli bychom dojíti k nedosti dobrým zkušenostem, že bychom mohli místo demokracie míti byrokracii. Proto je nutná tato kontrola a kritika.

Bylo mluveno mnoho dobrého i zlého, mnoho pěkného i špatného o vládě, ministru financí, koalici a také oposici. Bohužel, že mluveno bylo namnoze před prázdnými lavicemi. Skoro se to již zdá býti tradicí, že při debatě o rozpočtu v plenu bývá nepatrná účast. Já chci v tom viděti něco jiného, než čirou neúčast, já v tom chci viděti to, že parlament už přenáší těžisko práce do výboru. To je jistě důležité, poněvadž ve výboru může se v menším kruhu věc lépe a důkladněji prodebatovati nežli v plenu, takže plenu zbývá potom opatřiti jen tu širší práci: politické řeči atd. Tedy omeziti práci pléna na míru nejmenší a přenésti ji raději do výborů, jako je to v jiných parlamentech. V jiných parlamentech také těžisko práce spočívá spíše ve výborech než v plénu, s výjimkou staré demokracie anglické, kde se rozpočet projednává v plenu sněmovny; tam plenum sněmovny je zároveň rozpočtovým výborem.

Tedy jak již jsem řekl, bylo mluveno mnohdy ostře - snad ani to nebylo tak míněno, jak to ostřeji vyznělo - ale přeci jen ze všech řečí, ze všech projevů, ať už z oposice, ať už z koalice, i když každý kritisoval, jak z oposice, tak z koalice, jsme viděli ten spodní tón, který se nesl všemi projevy totiž lásku k republice a snahu jí prospěti. To byla ta červená nit, která se táhla celou debatou rozpočtovou, trvající celý týden.

Jako loňského roku, tak i letos objevila se otázka zásadní - přidržuji se pouze zásadních otázek - otázka většiny, a nejen většiny jako takové, nýbrž mravní závaznosti usnesení většiny. Předešlu toto: Základem dnešní demokracie musí býti parlamentarismus. Jenom taková demokracie je řádnou demokracií, kde parlamentarismus řádně funguje. Parlamentarismus zase musí spočívati na zásadě většiny a jen takový parlamentarismus je správný. Jinak by to byla diktatura. V demokracii je zástupcem lidu parlament a každý parlament musí míti většinu. Usnesení tohoto parlamentu pak jsou závazná pro celý parlament, pro každého: tedy nejen závaznost snad hmotná, nýbrž i závaznost morální. Morálně každý v demokracii, kdo uznává parlamentarismus, je také vázán; nevím, kam bychom došli, kdyby někdo si utvořil sám svoji vlastní konstrukci pojmu většiny a potom si řekl, že jenom je vázán usneseními většiny, která odpovídá pojmu, který si právě zkonstruoval. Bylo by to nemožné, to by došel parlamentarismus ad absurdum. Tedy na zásadě řádné většiny musí býti vybudován každý parlamentarismus a každá demokracie.

Bylo mně také vytýkáno, že si libují a že rád vidím, že jsme došli během desetiletí již tak daleko, že v parlamentě máme několik většin, třeba různorodých. Několik většin, které se mohou vystřídati, že dnes může býti jedna strana v oposici a zítra ve většině a naopak. Ano, já v tom vidím velikou přednost našeho parlamentu, že jsme tak daleko došli, že můžeme sáhnouti k několika většinám. Kdybychom této možnosti neměli a kdybychom nemohli střídati většiny, nýbrž byli omezeni jen na určitou většinu, mohlo by dojíti k tomu případu, že většina, o které se říká, že by byla jenom jedna, by nemohla dále a nebyla by schopna další práce. A jaký by byl následek? Následek by byl moderní absolutismus, a moderní absolutismus je diktatura. Diktatura ať z kterékoliv strany, diktatura levá nebo pravá, ale přece diktatura, tedy něco, k čemu nechceme u nás za žádnou cenu dospěti. Tedy je dobře, že můžeme sáhnouti k několika většinám. Jenom je třeba dobré vůle a schopnosti k vládě.

Hlavní však zásadou pro naši politiku vždycky bude a musí býti: netrhat za sebou mosty, a to ať je to oposice nebo většina dosavadní. Tedy osudná politika by byla vždycky strhati mosty za sebou, aby se pak nemohla utvořiti většina jiná.

Předmětem útoku zde při debatě byla berní reforma. Zákon o berní reformě byl odsouzen na základě toho, že byly vydány předpisy daňové, které byly přemrštěné. Připouštím, že předpisy některých daní, hlavně daně důchodové byly větší, než zákon snad zamýšlel. Staly se případy, kde byl poplatník zdaněn daleko více, nežli byl jeho skutečný příjem. Ale byla by chyba, abychom dedukovali z toho, že někdo byl více zdaněn nežli měl býti, špatnost zákona. Ne, tak tomu není, tendence zákona byla tato: Přinutiti poplatníka, aby řádně přiznával své příjmy, na druhé straně přinutiti finanční správu, aby na základě řádného přiznání poplatníkova vyměřila mu spravedlivé daně. To je duch zákona. To je tak, jak jsme obmýšleli. Bohužel, že obé nás zklamalo, že zklamali jak poplatníci, tak také finanční správa sama, tedy na obou stranách je vina. Ale to není vinou zákona, za tuto věc se nemůže odsuzovati zákon. Jako já nemohu na př. usuzovati takto: Proto, že snad někdo špatně přiznává, je zákon špatný. To by bylo právě tak špatné, jako usuzovat: Poněvadž jsou větší zdanění, je špatný zákon. Zákon je dobrý, ale prakse zákona je špatná a musí se změniti. Zákon pomýšlí na všechno možné, také na ochranu poplatníkovu. Je třeba jen, aby se užilo všech ustanovení jeho, a jsem přesvědčen, že pak nebude stížností. Jestliže se v tomto duchu zákona bude fatovati a předpisovati - ale pravím v duchu tohoto zákona - pak nebude stížností. V této věci postup správní je tento: Zákon určuje, jak se má fatovati a zdaňovati. Povinností parlamentu je tedy kontrolovati, jak se tento zákon provádí, a na základě této kontroly přiměti finanční správu, aby se řídila podle ducha zákona. Mohu zde prohlásiti, že všechny ty případy, kde bylo více zdaněno nežli mělo býti, budou cestou zákonnou, tedy cestou odvolání také napraveny. (Výkřiky na levici.)

Co se týče výnosu daní, dnes ještě nemůžeme říci, o kolik vlastně daně podle berní reformy klesnou. Nemůže se dokonce říci, že vynesou více, než je preliminováno, anebo více než dříve před reformou. O této otázce budeme moci mluviti teprve tenkráte, až budeme míti účetní uzávěrku. Teprve ta nám ukáže do posledního haléře, jak berní reforma dopadla. Do té doby nemůžeme žádné konkluse dělati. Vezmeme-li různé roky a srovnáme je navzájem, přijdeme také k různým výsledkům. Jiný výsledek dá srovnání r. 1926 a 1929 a jiný výsledek srovnání r. 1927 a 1929.

Co se týče zákona o finančním hospodářství autonomních svazků, připouštím, že snad některé octly se v krisi následkem tohoto zákona, že neměly prostředků, aby mohly vyplniti své úkoly. Ale výslovně podotýkám, že tento zákon byl zatímní a v nejbližší době na základě zkušeností z provádění zákona o finančním hospodářství autonomních svazků budeme jej novelisovati, aby vyhověl jak obcím samým, tak také zásadě šetrnosti.

Byla zde nadhozena důležitá otázka investic, které dříve byly hrazeny úvěrem. Od této zásady se upustilo, ale loňského roku a letos zase jsme se vrátili ke dřívějšímu způsobu, že se investice hradí úvěrem. Bylo hlavně zdůrazňováno, že investice u železnic mají se hraditi úvěry velkorysými, třeba zahraničními. Souhlasíme, aby všechny investice a hlavně rentabilitní, i železniční se hradily úvěrově, ale rozhodně bych byl proti způsobu, abychom hledali tento úvěr v cizině. To by mělo zlé následky, poněvadž tím by byla ohrožena naše platební bilance, která nezávisí jen od toho, zdali dovezeme nebo vyvezeme větší nebo menší množství zboží, nýbrž od mnoha jiných činitelů, hlavně od toho, pokud plynou naše peníze do ciziny. A tu by byl tento případ, že by z velké půjčky plynuly peníze do ciziny. Proto schvaluji úplně zásadu ministra financí, že nechce, aby byly uzavírány půjčky v cizině, poněvadž tím plynou peníze do ciziny a ohrožuje se platební bilance.

Pokud se týče investic, bylo by dobře, aby železnice mohly krýti své investice nejen ve výši oné částky, která je v rozpočtu preliminovaná jako zisk železnic - železnice totiž kryjí investiční práce ze svých zisků mimo 25% z dopravní daně - nýbrž aby železnice mohly krýti investice ze všech svých zisků, t. j. mají-li třeba větší zisky než byly preliminovány, aby mohly všech těchto zisků užíti také na investice. Podle mého názoru je tento způsob krytí investic železničních možný už podle čl. XVIII finančního zákona, který stanoví, že předcházející článek XVII, podle kterého může se užíti v tomto roce jenom prostředků v tomto roce povolených, neplatí na státní podniky, tedy také ne na železnice. (Tak jest!)

Ovšem musíme v rozpočtu trvati na zásadě šetrnosti, a to šetrnosti pravé, o které jsem se už zmínil ve svém výkladu na začátku projednávání rozpočtu. V rozpočtové debatě bylo žádáno, aby některé položky byly zvětšeny, a je celá řada položek, které mají býti zvýšeny. Pánové, náš rozpočet je dělán tak, že máme sice 35 mil. Kč přebytků, ale vložením XXII. článku finančního zákona v rozpočtovém výboru, kde na sociální a kulturní účely dává se jubilejní dar 20 mil. Kč, zmenšuje se vlastně tento přebytek ze 35 mil. na 15 mil. Kč. Kdybychom měli ještě zvyšovati jednotlivé položky, jak bylo žádáno v debatě rozpočtové, dospěli bychom k tomu, že bychom neměli aktivitu rozpočtu. (Posl. Hackenberg: My jsme také navrhovali škrty, máte tam tedy úhradu!) Jenže jest otázka, zda je možno tak škrtati, jak navrhujete. Někdy to není vůbec možné, poněvadž bychom museli zároveň zvyšovati příjmy, a to bychom byli tam, kde jsme byli dříve, že jsme totiž příjmy řídili podle výdajů a ne naopak. Proto tedy není možné, aby se vyhovělo pozměňovacím návrhům, kterých je 262 a podle kterých, kdyby se všem těmto návrhům vyhovělo, vzrostl by rozpočet skoro o 1 miliardu. Uznáte tedy, že to není možné. My však přijdeme k tomu, až budeme hospodářsky tak daleko, až rozpočet bude náležitě pružný, že jej budeme moci změniti. Pak jsem první, který řekne: Ano, změňte rozpočet tam, kde je toho třeba a kde je to možné!

Opakuji znovu: rozpočet sám nebyl mnoho kritisován, bylo hodně mluveno politicky, ale přece jen při sebe ostřejší kritice musí i oposice i koalice uznati, že za uplynulých 10 let udělali jsme v každém směru v republice velký pokrok, dosáhli jsme konsolidace nejen hospodářské, nýbrž i finanční. Před 10 lety chaos - dnes už můžeme říci, pohlížíme-li na poměry sine ira et studio, že jsou uspořádané.

A tu by bylo nevděčné nevzpomenouti těch, kteří mají lví podíl na konsolidaci těchto poměrů. Byli to mužové, kteří obětovali všechno, obětovali své zdraví ve prospěch konsolidace republiky, ve prospěch konsolidace poměrů u nás. Byli to mužové, kteří pod egidou presidenta republiky pracovali do úpadu, jeden pracoval na konsolidaci politické, druhý pracoval na konsolidaci finanční. Byl to min. předseda dr Švehla a ministr dr Rašín. Všech těch v předvečer velikého dne budiž zde vzpomenuto! (Hlasy: Byli to dělníci, kteří dřeli na vás!) Ano, přiznávám, že všichni občané i dělníci bez rozdílu přispěli ke konsolidaci republiky. Všichni bez rozdílu také, i oposice i koalice, v rozpočtu přiznali se k republice, přiznali, že všichni máme tuto republiku rádi a že můžeme s klidem přistoupiti k oslavě 28. října. V předvečer velikého dne 28. října dejme republice to, co republiky jest! Republika potřebuje k existenci své, ke svému životu prostředků, potřebuje rozpočtu. Stojím-li za rozpočtem - a bylo mně to vytýkáno - který předkládá ministr financí a celá vláda, ano, přiznávám. Stojím za tímto rozpočtem z přesvědčení, ne proto, že jej vypracoval ministr financí, ne proto, že jej předložila vláda, ne proto, že. bude pro něj hlasovati koalice, ne proto, že proti němu bude hlasovati oposice, nýbrž proto, že ho potřebuje stát. To je pro mne nejhlavnější zásada. Z tohoto důvodu navrhuji, aby slavná sněmovna při jala rozpočet tak, jak jej navrhuje rozpočtový výbor. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.

Nejprve rozhodneme o formálním odročovacím návrhu posl. dr Franke, Tomáška, dr Dérera, Hrušovského a spol., aby hlasování o státním rozpočtu a finančním zákonu bylo odloženo do té doby, dokud imunitní výbor posl. sněmovny nerozhodne v imunitní věci posl. dr Tuky, o jehož vydání žádá bratislavská sedria pro zločiny, stíhané zákonem na ochranu republiky.

Ježto při tom podán byl návrh podle §u 58 jedn. řádu na sčítání hlasů a má dostatečný počet podpisů, dám při tomto hlasování sečísti hlasy.

Bude-li tento formální návrh na odročení zamítnut, budeme obdobně jako loni hlasovati o rozpočtu a finančním zákoně tímto pořadem:

Nejprve bychom hlasovali o dílčích rozpočtech vlastní státní správy (I. skupina rozpočtu) v pořadí rozpočtových kapitol.

Při kapitole onoho resortu, který má zákonný dozor nad některým ze státních podniků, hlasovali bychom také o státních podnicích, s ním souvisících. Takto vykonali bychom hlasování o skupině I (státní podniky) postupně při příslušných kapitolách rozpočtové skupiny I.

Bude se tedy hlasovati při kap. 3 skupiny I o §§ 13 a), 14, 15 skupiny II, při kap. 5 skupiny I o §§ 10, 11, 13 b) skupiny II, při kap. 10 skupiny I o §§ 7, 8 a 16 skupiny II, při kap. 11 skupiny I o §u 6 skupiny II, při kap. 14 skupiny I o §u 9 skupiny II, při kap. 15 skupiny I o §u 4 skupiny II, při kap. 16 skupiny I o §u 5 skupiny II, při kap. 19 skupiny I o §u 12 skupiny II, při kapit. 21 skupiny I o §§ 1, 2 a 3 skupiny II.

Při kapitole 22 (Všeobecná pokladní správa) dal bych hlasovati o rozpočtové skupině IV (Správa státního dluhu), poněvadž obapolně souvisí.

Když tímto pořadem odhlasujeme rozpočtovou skupinu I, II a IV, dám hlasovati o skupině III (Samosprávné příděly a fondy).

Kde jsou podány návrhy na změny, budeme hlasovati nejprve o jednotlivých návrzích pozměňovacích, doplňovacích nebo na škrtnutí a teprve po vyřízení všech návrhů na změnu té které kapitoly nebo skupiny hlasovati budeme podle zprávy výborové o celé kapitole - tedy o příjmech i vydáních - najednou, ovšem s modifikacemi, které by snad způsobilo přijetí toho neb onoho pozměňovacího návrhu.

Zamítnutí návrhu na škrtnutí nebude samozřejmě znamenati přijetí položky, na kterou se vztahoval návrh na škrtnutí.

Pokud návrhy pozměňovací budou se týkati státních výdajů, nebude to zvlášť uváděno.

Pokud se návrhy vztahovati budou na státní příjmy, bude to vytčeno.

Po odhlasování rozpočtu budeme hlasovati o finančním zákoně, kterým se stanoví státní rozpočet pro r. 1929.

Při finančním zákoně hlasovali bychom, jak obvyklo, o článcích, k nimž jsou podány pozměňovací návrhy, nejprve podle úpravy návrhu pozměňovacího nebo doplňovacího, a když by ony návrhy byly zamítnuty, hlasovati budeme o tom kterém článku finančního zákona ve znění zprávy výborové.

O resolucích budeme - jak obvykle - hlasovati při druhém čtení.

Po té na konec hlasovali bychom o vládních prohlášeních, o nichž rozprava byla sloučena s rozpravou rozpočtovou, a to nejprve bychom hlasovali o prohlášení pana ministra financí ze 158. schůze, potom o prohlášení pana ministra veř. prací ze 165. schůze poslanecké sněmovny.

Jsou proti uvedenému způsobu hlasování nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Prosím paní a pány poslance, aby se posadili na svá místa. (Děje se.)

Sněmovna je způsobilá se usnášeti.

Pan posl. Štětka a soudr. projevili přání, aby o kap. 5. Ministerstvo nár. obrany, hlasováno bylo podle jmen, a to o kapitole celé, nebo eventuelně aspoň o tit. 2 §u 21.

Poněvadž naříditi hlasování podle jmen náleží - kromě případů podle jednacího řádu obligatorních - do kompetence předsedy sněmovny a poněvadž hlasování podle jmen by znamenalo pouhý průtah jednání, nemíním dáti hlasovati podle jmen.

Prosím opětně paní a pány poslance, aby se posadili na svá místa. (Děje se.)

Jak jsem již sdělil, podali pp. posl. dr. Franke, Tomášek, dr. Dérer, Hrušovský a druzi návrh na odklad hlasování o státním rozpočtu.

Dám o tomto návrhu ihned hlasovati.

Poněvadž je v něm obsažen také návrh podle §u 58 jedn. řádu, opatřený více než 50 podpisy, na sčítání hlasů, žádám pány zapisovatele, aby spolu s úředníky sekretariátu při tomto hlasování provedli sčítání hlasů, a to: p. posl. Rýpar v úseku prvém a druhém, p. posl. Chalupník v úseku třetím a čtvrtém, pan posl. dr Petersilka v úseku pátém a šestém a na presidiální tribuně a pana posl. Vávru žádám, aby spolu s tajemníkem sněmovny sečetli výsledky hlášené z jednotlivých úseků.

Kdo tedy souhlasí s odročovacím návrhem posl. dr Frankeho, Tomáška a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

(Po sečtení hlasů:)

Podle sděleného výsledku sčítání hlasů vyslovilo se pro návrh 85 hlasů, proti němu 139 hlasů. Je tudíž zamítnut. (Výkřiky poslanců čsl. soc. demokratických a čsl. nár. socialistických.)

Přistoupíme nyní ke hlasování o státním rozpočtu.

Nejprve budeme hlasovati o kap. 1 ze skupiny I (President republiky a kancelář presidenta republiky).

Kdo souhlasí s tit. 2, § 2 v úpravě návrhu posl. Štětky a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Úprava je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s celou kap. 1 ze skupiny I ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. 1 (President republiky a kancelář presidenta republiky) jest schválena podle zprávy výborové.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP