Čtvrtek 25. října 1928

Rozpočet silničních okresů Olomouc, Šternberk, Unčov pro r. 1928 končí schodkem 1,406.000 Kč.

Rozpočet Zábřehu, Mohelnice, Šilperku končí schodkem 1,270.000 Kč.

Rozpočet Šumperku, Město Staré, Viesenberku končí schodkem 1,404.000 Kč.

Rozpočet Místku, Frenštátu pod Radhoštěm končí schodkem 910.687 Kč.

Rozpočet Holešova, Bystřice pod Hostýnem, Vizovic končí schodkem 1,774.121 Kč.

Rozpočet Mor. Budějovic, Jemnice končí schodkem 1,144.000 Kč.

Rozpočet Mikulova, Pohořelice končí schodkem 776.000 Kč.

Rozpočet Znojma, Jaroslavic, Vranova končí schodkem 2,624.500 Kč.

Rozpočet okresů Dačice, Slavonice, Telč končí schodkem 957.000 Kč.

Rozpočet okresů Prostějov, Plumlov končí schodkem 897.000 Kč.

Rozpočet okresů Litovel, Konice končí schodkem 658.000 Kč.

Rozpočet okresů Kroměříž, Zdounky končí schodkem 886.000 Kč.

Rozpočet Hodonín, Břeclav, Strážnice končí schodkem 1,329.000 Kč.

Rozpočet Kyjov, Ždánice končí schodkem 856.000 Kč, Uherské Hradiště, Napajedla, Ostroh a Zlín 1,068.000, Brno-venkov, Ivančice 1,586.500, Hustopeč, Klobouky u Brna, Židlochovice 1,449.000, Mor. Krumlov a Hrotovice 1,395.000, Boskovice, Blansko, Kunštát 1,077.800, Mor. Třebová, Jevíčko, Svitavy 886.000, Bučovice, Slavkov u Brna, Vyškov 1,305.000, Nové Město n:a Moravě, Bystřice nad Per., Ždár 1,366.000, Přerov, Kojetín 1,439.000, Vsetín 886.145, Meziříčí Valašské, Rožnov pod Rad. 1,241.446, Tišňov 938.000, Jihlava, Třešť 729.000, Třebíč, Náměšť 1,144.000, Hranice, Lipník 488.435, Uherský Brod, Bojkovice, Val. Klobouky 1,595.600, okres Vel. Mezeříčí, Velká Byteš 905.000, Nový Jičín, Fulnek, Příbor 767.859.

Tyto schodky v silničních správních komisích, tedy jen na úpravu silnic, a prohlédne-li se, nač všechno vydání se děje, že jsou to vydání naprosto nutná, jednak po stránce personální, jednak po stránce věcné, ukazují, že bude těžko rozšířiti agendu okresů šíře a výše při dosavadních 110% přirážek limitovaných. Jest pravda, že k zapracování se okresů do spojené silniční agendy po spojení těch okresů dohromady bude třeba více času a že agenda silniční zatím pro tyto okresy stačí. Ale zapracování se stane se během několika roků, okresy budou chtíti otázku řešiti, a tu bude nutno uvažovati o tom, že také příjmy těchto okresů bude potřebí někde najíti pro širší agendu. Zákon o hospodaření samosprávných svazků nejen okresů a zemí, nýbrž také obcí, kterým byly limitovány přirážky, jest neobyčejně dobrým výchovným prostředkem, aby se totiž naučili všichni činitelé, kteří rozhodují o financích cizích, řádné šetrnosti s majetkem občanů. Kdyby tento zákon nebyl vykonal než toto, dosáhl již toho účelu, aby se totiž všeobecně došlo k tomuto přesvědčení, že jest potřebí šetřiti, a vykonal jistě plně svůj úkol. Bylo by ovšem klamným domněním, kdyby se oposice domnívala, že snad by eventuelní opatření jiná vzešla z pokřiku, který oposice činí. Tato nová opatření by se stala a mohou se státi teprve tenkráte, až bude dosaženo účelu zákona, jak jsem o něm právě mluvil, a dojde teprve tenkráte k uplatnění, jestliže všeobecně nabude se přesvědčení také u těch, kteří sami nemajíce možnosti ničeho ztratiti a sami nemajíce povinnosti k placení, i v zájmu jiných dovedou si počínati neobyčejně šetrně, neobyčejně opatrně.

Naše oposice si zvykla vůbec dívat se na zákony jen se stanoviska čistě oposičního. To jest veliká chyba. Těžko jest ovšem žádati, aby oposice chválila počiny současné majority, ale i ta oposice musí uvážiti, že přijde čas, kdy bude také dělat zákony, a některé z politických stran dnešní oposice již to také zkusily dělat zákony. Měly by si to uvědomiti a nedělati oposici za každou cenu, jak se to dělá.

Máme zákon o stavebním ruchu a o ochraně nájemníků. Důvody pro existenci tohoto zákona a časové jeho omezení není třeba zvláště vytýkati, poněvadž jsou každému známy a jsou samozřejmé, poněvadž víme, že nemůžeme stále a stále žíti jenom v době revoluční, že musíme míti dobu klidu a naprosté konsolidace a že tedy i takové zákony, které přešly z té revoluční a porevoluční doby, potřebují určitého časového termínu. Jestliže však se podíváme právě v otázce těchto zákonů, jak se provádí výchova veřejnosti, máme skutečně určité obavy. Když si někdo přečetl časopisy, které psaly o poříčské katastrofě, měl dojem skutečně ten, že skutečně je to opravdu nesprávná cesta naprosto, jakou se ubírají naše oposiční strany zde v parlamentě. Omývají se vinníci a hledá se vinník tam, kde ho ve skutečnosti není. Jestliže na př. psaly noviny takovým způsobem, že vlastně téměř ukazovaly, jako by musil ten dotyčný stavitel takový špatný materiál dávati a takovým způsobem zbytečně kvapným pracovati, aby nakonec došlo ke katastrofě, pak myslím, že takováto výchova veřejnosti je naprosto pochybenou a že by mohla vésti ke koncům, které by nebyly příjemny ani různým těm oposičním stranám. Takovým způsobem psáti o věcech rázu takového, jako byla poříčská katastrofa, jistě není také naprosto odůvodněno. Zákony, které byly učiněny a dány, kdyby měly časové omezení na dalších 10 roků, budou v posledním roce stejným způsobem posuzovány, jako je posuzován tento zákon, který nebyl na tak dlouhou dobu učiněn. Vina je ovšem někde jinde a já bych se naprosto neobával docela otevřeně to říci. Pánové, odstraňujete mravní zákon, ohlušujete svědomí a odpovědnost. Není potřebí od toho utíkat. Béřete ze srdcí lidí a příštích generací vědomí, že odpovědnost před zákony usnesenými, a usnesenými i tímto parlamentem, neumenší nesvědomitost, dokud nebude základem veškeré výchovy zákon mravní - desatero, pokud toto nepronikne veškeré vrstvy národa i příštích mladých generací. (Výborně!)

Slavná sněmovno! Rád bych se zmínil ještě o jiné věci, která se stává neobyčejně významnou proto, poněvadž stává se otázkou všeobecnou. Jsou to stížnosti proti provedené systemisaci, a ta všeobecnost nás právě zajímá a tu je potřebí zkoumati, proč stávají se všeobecným zjevem. Alespoň u všech středních a nižších kategorií státního a samosprávného zaměstnanectva. Tato okolnost právě ve všeobecnosti nutí k úvaze, zda a v čem křivda se projevila. My jsme opravovali zákon o sociálním pojištění proto, poněvadž tu byl spontánní odpor proti křivdám a těžkým břenenům, které tento zákon navaloval. I zde všeobecnost nutí tedy k tomu odstraniti to, co působí všeobecné zneklidnění, aby se dosáhlo všeobecného uklidnění, když ne všeobecné spokojenosti. Dobrá vůle na straně majoritních stran jistě je a t je dosti a je jí mnoho a bylo by tu třeba téhož, co už jsem zdůraznil, že ani zde by nemělo zůstati provádění a výklad zákona v rukou jen saturovaných jedinců. Že mohu to plným právem říci, ukazuje jasně systemisace, která byla provedena u zemského výboru moravského. Dovolím si upozorniti pouze na některé kategorie. Inženýrů bylo zemským výborem navrženo 125, uznáno pouze 108. U účetních úředníků se projevuje neobyčejně markantní příklad: Bylo navrhováno 310 pro systemisaci a přiznáno pouze 266. A účetní služba právě po provedené organisaci politické správy, kde velmi mnozí úředníci budou museti na okresy, by vyžadovala něco jiného. Pomocná služba: návrh zněl na 30, bylo přiznáno pouze 15. Kancelářské úřednictvo resp. výpomocní vyměřovací úředníci: Návrh zněl na 132, přiznáno pouze 68. To ukazuje, že bylo-li už jasno a cítilo-li se, že opravdu systemisace se ukazuje jako věc, která působí takovou nespokojenost všeobecnou, že aspoň už nyní mělo býti postupováno značně opatrně.

Při projednávání zákona o reorganisaci politické správy prohlásil tehdejší referent p. dr Kramář výslovně, že dosažených práv zemských a samosprávných zaměstnanců bude šetřeno. Tedy duch zákona ve výkladu referenta je úplně jasný. Avšak systemisace a úprava platová těchto zaměstnanců, jak jsem naznačil, ukázala sama, že jediné slovné znění neobsažené v zákoně má jinak posuzovati tyto zaměstnance se stejně postavenými a kvalifikovanými zaměstnanci zemskými jiných zemí, zejména zaměstnanci v Čechách, takže moravští zemští zaměstnanci ztrácejí z dosavadních platů až 700 Kč měsíčně, aniž tato diference byla vyrovnána nějakým vyrovnávacím příplatkem, jak tomu je u státního zaměstnanectva. To je jistě velmi vážné memento, které je třeba uvážiti, poněvadž stát a samospráva potřebuje úřednictvo spokojené, které je si plně vědomo odpovědnosti, a to všechno přirozeně může a bude míti tenkráte, jestliže i se strany zaměstnavatele bude na ně pohlíženo ne jako na vykonavatele vůle, povinnosti a úkolu státu a samosprávy.

Mám v rukou devátou zprávu poštovního šekového úřadu a o této věci chci ještě pověděti několik slov. Brněnský šekový úřad je dle této zprávy pasivní, avšak pasivita tohoto úřadu je vlastně zdánlivá. Hospodářský výsledek pražského a brněnského šekového úřadu byl uveřejněn v této výroční zprávě na str. 43. Tento přehled však nepodává bližšího vysvětlení, proč zisk šekového úřadu pražského přes obrovský příjem 142,939.000 Kč je poměrně malý, totiž 17,624.864 Kč a proč šekový úřad v Brně přes stálý vzrůst účtů a peněžních obratů vykazuje napořád jen ztrátu. (V této zprávě 2,606.838,24 Kč.)

Podle tohoto přehledu vykazuje šekový úřad v Brně příjmy: Aktivní úroky 3,600.828, provise a manipulační poplatky 1,556.803, různé ziskové položky 629.922, úhrnem příjmy 5,787.554; výdaje: pasivní úroky 246.979.04, náklady 4,070.115, odpisy a různé ztrátové položky 454.398, náhrada poštovní správě 3,622.900, tedy celkem výdaje 8,394.392. Výsledek jeví se ztrátou 2,606.838 Kč.

Ze srovnání těchto položek vychází na jevo, že náhrada poštovní správě, placená brněským šekovým úřadem, je o 2,066.096,22 Kč vyšší než příjem z provise a manipulačních poplatků - a to jsou vlastně jediné výtěžky tohoto úřadu - které vlastně by měly krýti aspoň polovici nákladů věcných a osobních, vykázaných v přehledu obnosem 4,070.115,22 Kč.

Vysvětlení, proč náhrada, placená poštovní správě je tak nepoměrně vysoká, je toto: Provise a manipulační poplatky nebyly pro šekové úřady od r. 1919 změněny, resp. valorisovány a činí tudíž stále ještě 10 hal. za každý přípis a odpis provedený na šekovém účtě a 1/4 promile z každého odpisu podle příkazu daného šekem.

Naproti tomu nechává si poštovní správa od r. 1926 od šekových úřadů za činnost pro ně konanou vypláceti obnos 50 mil. Kč, který byl vypočten již na základě zvýšených, resp. valorisovaných poplatků poštovních. Tento postup poštovní správy zaviňuje, že příjem za provise a maniplační poplatky nekryje náklad věcný a osobní nejen u brněnského úřadu šekového, nýbrž ani u pražského úřadu. Bylo by tudíž slušno a spravedlivo, aby poštovní správa až do té doby, než budou valorisovány poplatky v šekovém řízení, vybírala jen náhradu ve výši úměrné faktickému příjmu z provise a manipulačních poplatků obou jednotlivých úřadů, a to tak, aby aspoň polovice tohoto příjmu zbývala ku krytí osobních a věcných nákladů. Kdyby poštovní správa se s touto přiměřenou náhradou spokojila, pak by vykazoval zmíněný úřad již za rok 1927 podle následujícího výkazu čistý výtěžek 237.659.87 Kč. Výdaje úhrnem 8,394.392.95 méně náhrada 3,622.900 Kč, zbývá tudíž 4,771.492,95 Kč, 1/2 manipulační poplatek a provise (jako přiměřená náhrada) 778.401.89 Kč, výdaje by úhrnem obnášely 5,549.894,84 Kč, příjmy úhrnem 5,787.554.71 Kč, čistý zisk by pak činil 237.659.87 Kč. Za stejných předpokladů vykazoval by pošt. úřad šekový v Praze místo nynějšího čistého zisku 17,624.864.20 Kč zisk 52,155.672,13 Kč.

Že za těchto poměrů ani v r. 1929 nemůže býti šekový úřad v Brně aktivní, je samozřejmé. V návrhu rozpočtu na r. 1929 je pro šekový úřad v Brně vykázán deficit částkou 1,990.000 Kč. Třebaže agenda značně stoupla (koncem r. 1927 měl šekový úřad v Brně 7.124 šekových účtů a koncem září 1928 8.586), náklady personální a věcné se nezvýšily vůbec, nemůže se bilance šekového úřadu v Brně podstatně zlepšiti, protože rozpočet preliminuje náhradu poštovní správě zvýšenou částkou 5 mil. Kč (r. 1927 platil úřad 3,622.900 Kč), která jest neúměrná vybraným manipulačním poplatkům a provisi v obnose 2,400.000 Kč. Při přiměřené náhradě poštovní správě v částce poloviční provise a manipulačních poplatků vykazoval by úřad zisk 1,810.000 Kč.

Není zajisté nikde žádného podniku, který by za pomocnou službu konanou jiným podnikem (v tomto případě poštovní správou), platil více, než kolik sám za svou práci vybírá.

Za těchto poměrů musí šekový úřad v Brně vykazovati stále větší ztrátu přesto, že stále stoupá, poněvadž s přibýváním účtu stoupá neúměrně náhrada placená poštovní správě a stoupá neodůvodněně pasivita.

Tedy jestliže šekový úřad brněnský musí platiti více, než ve skutečnosti dostává, musí napříště vždy zůstávati úřadem pasivním. To je věc, která musí býti zvláště uvážena, poněvadž byl-li úřad zřízen a získává stále nové a nové komitenty, jest jistá věc, že tento úřad je na místě. Je spravedlivo, aby bylo jasno, jak věci ve skutečnosti jsou, zejména nutno zdůrazniti, že nově získaných přes 8.000 účtů v šekovém úřadě v Brně dává jasně cítiti, jak blízkost takového úřadu způsobuje jeho popularisování a důvěru k němu. Jest jisto, že zřídil-li se šekový úřad v místě, odkud dosud šekový úřad byl daleko, ať už jsou názory a mínění jakákoliv, a přiblížil-li se k těm, kteří by mohli šekové účty míti a vidí manipulaci daleko rychlejší, k úřadu přilnou a své konto otevírají. Myslím, že po této stránce lze očekávati, že se snad leccos změní, aby šekový úřad tento nebyl pasivní, nýbrž aby vykazoval určitá aktiva.

Šekový úřad v Brně koná dobré služby celému šekovému zřízení a je proto dosti málo pochopitelno, že státní správa ještě neučinila opatření, aby státní úřady v obvodu působnosti tohoto úřadu měly svoje konta u brněnského šekového úřadu. Používám-li této příležitosti k tomu, abych o věci mluvil, chtěl bych dosíci, aby bylo odstraněno všechno, co by bránilo rozvoji a rozmachu brněnského úřadu šekového, na němž má široká veřejnost moravsko-slezská nesmírný zájem, naopak bych chtěl, aby příslušné kruhy podnikly všechny kroky k zvelebení a rozšíření agendy jmenovaného úřadu.

Tolik dovolil jsem si říci o těch různých otázkách, které jsem považoval za nutné při této příležitosti projednávání rozpočtu, zejména této části finanční, a myslím, že jsem tím splnil úkol, jejž jsem sám sobě vytkl. (Potlesk poslanců čsl. strany lidově.)

Předseda (zvoní): Přerušuji projednávání tohoto odstavce, jakož i pořadu dnešní schůze.

Učiním ještě některá presidiální sdělení.

Dovolené dal jsem: dodatečně na schůze 168 a 169 dne 23. a 24. října 1928 posl. Fischerovi; na dnešní schůzi posl. Śliwkovi, Juranovi, Cibulkovi, Elstnerovi - vesměs pro neodkladné záležitosti.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Ústavně-právní výbor zvolil ve schůzi dne 24. října 1928: I. místopředsedou posl. dr Jos. Černého; zapisovateli posl. dr Daňka a dr Slávika.

Klub poslanců "Vereinigter parlam. Klub des Bundes der Landwirte und der Deutschen Gewerbepartei" vyslal do výboru kulturního posl. Hodinu za posl. Windirsche; do výboru imunitního posl. Platzera za posl. Halkeho; do výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností posl. Hellera za posl. Böhma.

Klub poslanců čsl. lidové strany vyslal do výboru imunitního posl. Koška za posl. Janovského a posl. dr Daňka za posl. Stanislava; do výboru soc.-politického posl. Al. Petra za posl. Krejčího.

Klub poslanců čsl. živn.-obchodnické strany středostavovské vyslal do výboru rozpočtového posl. Pekárka za posl. Jiráčka.

Do výboru iniciativního vyslal klub poslanců komunistické strany v Československu posl. Schmerdu za posl. Vrtaníka; klub poslanců čsl. soc.-dem. strany dělnické posl. dr Dérera za posl. Jašu.

Klub poslanců republ. strany zeměděl. a malorol. lidu vyslal do výboru rozpočtového posl. Bečáka za posl. E. Vencla, posl. dr Hnídka za posl. Kocsise a posl. dr Hallu za posl. Braneckého; do výboru soc.-politického posl. inž. Hrdinu za posl. Chlebounovou; do výboru imunitního posl. Tůmu za posl. Petroviče; do výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností posl. Macha za posl. Zemana a posl. Šoltyse za posl. Tótha.

Od vlády došla sdělení. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Náměstek předsedy vlády sdělil:

přípisem ze dne 20. října 1928, č. j. 15.435/28 m. r., že vláda předložila senátu k projednání a schválení Národním shromážděním návrh zákona o zcizení státního nemovitého majetku užívaného státním podnikem Vojenskou továrnou na létadla a o zcizení tohoto podniku samotného,

přípisem ze dne 25. října 1928, č. j. 15.496/28 m. r., že předsednictvo min. rady předkládá oběma sněmovnám ve smyslu čl. XIII, lit. c) finančního zákona ze dne 16. prosince 1927, c. 176 Sb. z. a n., oznámení ministra financí o převzetí státní záruky za další úvěr do výše 8,000.000 Kč pro zástavní a půjčovní úřad.

Předseda: Došel vládní návrh. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Vládní návrh, jímž předkládá se Národnímu shromáždění Smlouva mezi republikou Československou a Německou říší o hraniční Odře, podepsaná v Praze dne 22. března 1928 se závěrečným protokolem.

Předseda: Mezi schůzí byla tiskem rozdána zpráva.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1839. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o vládním návrhu (tisk 1780) zákona, jímž se doplňuje zákon ze dne 28. března 1928, č. 43 Sb. z. a n., o stavebním ruchu.

Předseda: Výboru imunitnímu přikázal jsem tuto žádost:

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Žádost okr. soudu pro přestupky v Praze ze dne 18. října 1928, č. Nt IV 37/28-1, za souhlas s trest. stíháním posl. dr Sterna pro přestupek podle §u 11 zákona o tisku (č. J 660-II).

Předseda: Pan posl. Kopasz ve včerejší 169. schůzi a pan posl. Kršiak v dnešní 170. schůzi pronesli ve své řeči projevy hrubě urážlivé.

Sděluji, že se předsednictvo posl. sněmovny usneslo podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučiti projevy tyto ze zprávy těsnopisecké.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se příští schůze konala zítra v pátek dne 26. října 1928 o 1/2 9 hod. dopol. s

pořadem:

Nevyřízené odstavce pořadu 170. schůze.

Jsou proti tomuto návrhu nějaké námitky. (Nebyly.)

Není jich.

Návrh můj jest přijat.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 10 hod. 30 min. večer.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP