Čtvrtek 18. října 1928

Nyní bych chtěl říci několik slov k otázce rolnických cukrovarů. Rolnické cukrovary, vážení pánové, staly se předmětem velmi častých útoků a bylo o ně projeveno zejména během rozpočtové debaty v rozpočtovém výboru mnoho falešných obav a starostí. Rolnickým cukrovarům byla často, a to způsobem ne právě nejslušnějším, vyčítána jejich finanční krise, nesprávné a neodborné vedení a mnohokráte jsme četli nebo slyšeli, že rolnické cukrovary byly uchváceny zemědělskými kruhy v rámci pozemkové reformy. Tedy, vážení pánové, útoky vesměs s pozadím politickým a tendencí stavovsky nepřátelskou. Ponechávaje výtky tyto stranou, chci pouze konstatovati, že ani jediný rolnický cukrovar nebyl dosažen v rámci pozemkové reformy a že všechny podniky, které se po převratu porolničily, byly koupeny, a to ne právě nejlevněji. Byly koupeny ještě v dobách, kdy nebylo nic známo o rozsahu a hloubce pozemkové reformy, pokud se týče průmyslových podniků. Nebyly proto rolnické cukrovary zemědělskými kruhy uchváceny. Rolnictvo nebylo také při porolničování závodů vedeno motivy zištnými, nebylo zde také čeho vyzískati, ježto byly kupovány závody ponejvíce staré a nemoderní, které musily býti velikými náklady teprve rekonstruovány.

Myšlenka porolničovací není nová a nevznikla také teprve po převratu. Naopak je to výsledek dlouhé práce a úsilí po hospodářském osamostatnění rolnictva z těžkého područí tak mnohých cukrovarů, v nichž zacházely s rolníkem způsobem, který často připomínal doby nevolnictví a poroby. Při celé akci byl tedy vždy rozhodným motiv čistě ideální a otázky materielní stály úplně stranou. A proto právě, že porolničování cukrovarů stojí na podkladě ideovém, proto se, vážení pánové, nemusí nikdo obávat o jejich osud. Rolnictvo si je zachrání a v největší části již zachránilo samo. Náš řepař prokázal zde vysokou stavovskou vyspělost, hluboké porozumění pro svoji hospodářskou svobodu a neodvislost. Nepustil svůj podnik ani v nejtěžších dobách, kdy týž na něho znovu a znovu činil nároky po stránce hmotné. Rolnické cukrovary svoji těžkou krisi překonaly a překonají, jejich rozhodující výhoda před ostatními cukrovary spočívá v tom, že mají potřebné množství vlastní dostatečně zaručené řípy. (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.)

Dále bych chtěl, vážení pánové, poukázati k tomu, že celková bilance prvého desetiletí naší republiky jest ve všech odvětvích naší státní správy dobrá a aktivní, což je patrno nejlépe na poli zákonodárném, kdež se vykazuje řada obsáhlých a důležitých zákonů, jejichž význam a cena není snad zmenšována tím, že některé z nich nesou na sobě případně stopy jistého popřevratového, pochopitelně však zcela přirozeného chvatu.

Republika naše rozřešila řadu velikých a ožehavých problémů kulturních cestou demokratického kompromisu a rozřešila je na svoje poměry dobře. Naše školství národní, střední, odborné i vysoké bylo povzneseno na výši, jakou bychom marně hledali v kterémkoli z nových anebo nástupnických států, ano školství naše obstojí i před těžkou konkurencí velikých kulturních států západních.

Také palčivý problém platů učitelských řeší vláda úspěšně a doufáme, že ho v nejkratší době úplně a příznivě rozřeší.

Rovněž na poli péče sociální vykonáno bylo v krátké době našeho státního trvání vše, co podle hospodářské síly státu vykonati bylo možno. Sluší zde vzpomenouti velikých úlev, které stát přinesl chudému obyvatelstvu republiky, zlevňovací akce moučné, značných příspěvků při nezaviněné nezaměstnanosti, zákonů ku podpoře stavebního ruchu a dále nejrůznějších zákonů sociálních, jichž vyvrcholení dosaženo bylo velikým zákonem o starobním a invalidním pojištění.

Podrobněji zmínil bych se jen o zákonech, jichž úkolem bylo odstraniti krisi bytovou. Bytová péče, která byla jistě zcela odůvodněna a která nesla se správnými motivy krajně sociálními, nesplnila, žel bohu, ani zdaleka svého poslání, ano minula se mnohdy vůbec se svým účelem. Nastavělo se na tisíce domů a domků užitečných, ale také mnoho budov zbytečných a nepotřebných, v mnoha případech i architektonicky nemožných. Než jestliže bytová péče vzdor všem oprávněným výtkám a nedostatečnostem přinesla jistý prospěch a ulehčení, pak tomu bylo pouze a výhradně v městech, nikoli však na venkově.

Zemědělec neměl, žel bohu, ze zákonů těchto, kterými věnovány byly k dotyčným účelům celé miliardy, takřka žádného prospěchu a jest velmi litovati, že zákony tyto nebyly na poměry zemědělské více aplikovány. Vždyť bytová úroveň zemědělského člověka je v mnohých oblastech Československé republiky, zejména pak v krajích pohorských a horských, velmi palčivým problémem, a bylo by si bývalo jen přáti, aby i chudému zemědělci umožněno bylo, aby mohl si také on své ubohé bytové poměry zlepšiti. Jest se nutno podívati, vážení pánové, do chudých krajů našeho státu, jest si nutno prohlédnouti malé baráčky domkářů a chalupy mnohých našich rolníků a seznáte pak, že jsou případy, kde pět i více generací po několik století bydlí v opravdové již zřícenině, která obsahuje nanejvýš jednu obytnou místnost, jednu světničku, která sousedí bezprostředně s chlévem, případně se stájí. Takové poměry, vážení pánové, nenajdete nikde jinde, než právě zde v těchto krajinách chudých mezi zemědělci.

Rovněž otázka bytu zemědělského dělníka deputátníka jest palčivým problémem celkové bytové krise na venkově. Zemědělec přirozeně nedoufá v nějakou podporu státu a rozřeší si postupně otázky tyto sám, žádá však toliko, aby mu byla dána možnost nejenom žíti a pracovati, nýbrž dosíci za práci svou i přiměřené a jeho stavu důstojné odměny. (Výborně! Potlesk.) Neposuzujte, vážení pánové, zemědělce v celku podle nějakého zámožného statkáře nebo bohatého rolníka z řepařského kraje. Dívejte se na kraje chudší a chudé, na statisíce domkářů a chalupníků a dojdete úsudku jiného. Uvidíte a poznáte v mnohých krajích bídu a ubohost, se kterou nesetkáte se nikde jinde.

Na poli naší veřejné správy jest se zmíniti ve vší stručnosti o velikém zákonu, kterým se staví organisace její na nový, dnešním dobám a poměrům vyhovující podklad. Zákon o reformě veřejné správy, který vejde v život 1. ledna příštího roku, jest zákonem význačného rozsahu a význam jeho bude občanstvem našeho státu náležitě oceněn teprve tehdy, až budou poznány prakticky jeho přednosti. Než již dnes, a to přes veškerou nebývalou politickou agitaci, ke kteréž zavdal zmíněný zákon našim oposičním stranám pochopitelnou příčinu, přijímá značná část naší veřejnosti zákon tento sympaticky, podřizuje se i jeho jistým zdánlivým tvrdostem a vidí v něm bezpodmínečnou nutnost a podmínku k dalšímu nerušenému rozvoji naší celkové státní správy. Je přirozeno, že četné okresy, které svou poplatností, počtem obyvatelstva, svou polohou a rozlohou zaručují schopnost samostatného správního útvaru, budou se domáhati zřízení samostatných nových okresních úřadů a bude povinností vlády, aby v daných případech vycházela podle potřeby vstříc.

My budeme v každém případě vývoj a potřeby našich nových útvarů správních v budoucnosti sledovati a budeme míti odvahu zakročiti v jejich prospěch vždy, jakmile se potřeba ukáže.

Na poli naší politiky finanční chtěl bych se zmíniti jen o největším a neobsáhlejším zákonodárném díle, totiž o reformě daní přímých.

Reformou touto byly upraveny veškeré naše daně, tedy zejména daně výnosové, a my doufáme a jsme přesvědčeni, že účelu daňové reformy, který spočívá v tom, aby daňové břemeno bylo v celku sníženo, aby do daňového systému zavedena byla přehlednost a jednoduchost, bude dosaženo. Je ovšem nutno, aby daňová reforma toto své veliké poslání mohla splniti a aby zejména předpokládané snížení daní se dostavilo, aby bylo pracováno na zvýšení daňové morálky, to jest, aby lid a poplatnictvo vychováno bylo k tomu, aby přiznání ke své daňové povinnosti dělalo poctivě. Ovšem bylo by velikou chybou, aby úbytek daní, který podle daňové reformy nutně nastane, byl nahrazován zvyšováním daňových základů pro ukládání a vyměřování jakýchkoliv daní. Máme velmi četné a povážlivé případy, zejména z řad zemědělského lidu, kdy způsobem opravdu až neuvěřitelným je daňový podklad, zejména při dani důchodové u našich zemědělců zvedán. Upozornili jsme na to včas ministerstvo financí i příslušné úřady a prohlašujeme velmi otevřeně, že bychom podobný postup v daňové politice vůči zemědělskému lidu dále nesnesli. (Výborně! Potlesk.)

Ke konci chtěl bych ještě promluviti několik slov aspoň o nejdůležitějších a nejvýznačnějších zákonech, které dotýkají se největší naší produkce ve státě, totiž produkce zemědělské. Především jsou to nesporně zákony o reformě pozemkové, která správně je označována za největší naše revoluční dílo a kterou spravedlivě splněn příkaz našich dějin, aby půda vrácena a dána byla lidu. Pozemkovou reformou založeno bylo statisíce samo statných malozemědělských existencí na půdě, zmírněn jejich životní úděl a postavena hráz úplnému zbídačení drobného zemědělského lidu. Veliké toto dílo se zdařilo a veškeré prognosy, že rozdělením velkostatků snížena bude zemědělská produkce a intensita a tím ohrožena výživa, ukázaly se lichými. Drobný zemědělec produkuje dnes téměř ve všech odvětvích zemědělské produkce více a v mnohém směru i dokonaleji, nežli tomu bylo dříve. Zmechanisovaná výroba zemědělská na bývalých velkostatcích nahrazena přičinlivostí a úmornou prací drobných našich zemědělských přídělců. Jest nyní jen třeba, aby zaknihovací akce byla co nejdříve provedena a aby se tím z nynějších majitelů faktických stali opravdoví majitelé právní. Konečným příkazem pozemkové reformy je, aby národohospodářská politika naše nesla se do budoucna v tom směru, aby zajištěna byla nejpočetnější zemědělské třídě, domkáři a malorolníku, bezpečná existence a náležitá odměna za jeho těžkou práci na půdě.

V zájmu klidného rozvoje státu je, aby veškeré problémy zemědělské byly ve státě našem řešeny vždy objektivně a nestranně a aby konečně vymizel starý a dědičný antagonismus oproti zemědělskému stavu. Proto musí zemědělská výroba, která je výrobou nejtěžší a nejriskantnější, býti všestranně zajištěna a nesmí nadále zápasiti o svoji nutnou ochranu.

Zemědělec nežádá, jak jsem již řekl v rozpočtovém výboru, žádných darů ani vyčítaných odiosních subvencí, které nic neznamenají a jsou naopak jeho velké práce nedůstojné, nýbrž přeje si, aby velkorysým zásahem státu umožněny mu byly veškeré vymoženosti moderní zemědělské techniky, které by ne jenom zvýšily rentabilitu jeho podnikání, nýbrž které by chránily také zemědělce proti nejrůznějším přírodním katastrofám. Jsou to, vážení pánové, zejména a především meliorace a jejich radikální provedení, regulace toků, zejména menších dravých bystřin, které každoročně, někdy i několikráte do roka, způsobují stamilionové škody na zemědělských kulturách, a konečně je to rychlé a intensivní provedení elektrisace našeho venkova. Ani zde však nežádá, jak jsem již podotkl, vážení pánové, zemědělec nic mimořádného a nemožného od státu. Provede si veškerá tato veliká díla sám, žádá jen o úvěr při nízké úrokové míře, jehož opatření nebude činiti ani v tuzemsku žádných potíží. Přimlouváme se proto ve směru tomto za brzké předložení návrhu zákona o velkém vodohospodářském fondu, který by byl zřízen podle analogie fondu silničního, jako se o tom již zmínil v rozpočtovém výboru p. ministr zemědělství i p. ministr financí. Jen tato vážná a seriosní cesta povede ke zvýšení rentability v zemědělství a jen tak můžeme se přiblížiti ke kýžené nám soběstačnosti. Ve směru tomto se nese a pracuje již od počátku naší republiky politika nejvyššího administrativního úřadu, jemuž svěřena je péče o rozvoj zemědělství, totiž ministerstva zemědělství. Ministerstvo toto získalo si, vážení pánové, v oboru tomto zásluh nemalých a je jen nutno je uznati. Vědecká kapacita mnohých jeho odvětví, ať jde již o výzkumnictví, povznesení chovu hospodářského zvířectva, nebo o potírání nakažlivých nemocí, práce vodohospodářské všeho druhu a pod. vzbuzuje opravdový respekt a zaslouženou pozornost.

Také zemědělské školství naše dosahuje zásluhou ministerstva zemědělství svého vrcholu. Zemědělská veřejnost chápe veliký význam odborného vzdělání a stará se, aby prosperita jeho byla největší návštěvou žactva z kruhů zemědělských zaručena. Je s radostí kvitovati, že v kruzích zemědělských zvítězila zásada, že jen vzdělaný zemědělec obstojí do budoucna v těžkém konkurenčním zápasu, který naše zemědělství bezpodmínečně očekává.

A nyní, vážení pánové, obhajoba ministerstva zemědělství. Ministerstvo zemědělství bylo totiž během rozpočtové debaty několikráte napadeno a vytýkáno mu, že je vedeno duchem stranickým, že sleduje zájmy výhradně buržoasně-agrární a přezírá potřeby a požadavky malého zemědělského lidu. Názor tento je od základu nesprávný. Pravdou je pravý opak. Postup ministerstva zemědělství veden byl vždy a ve všech směrech duchem naprosté demokracie a objektivity. Požadavky drobného zemědělce byly vždy podle možnosti co nejúčinněji v mezích rozpočtu honorovány a nepodaří se nikomu přinésti ani jediného jména velkého zámožného sedláka, který by byl v jakémkoliv oboru a k jakémukoliv účelu obdržel nějakou podporu ministerstva zemědělství. Není proto kritika tohoto druhu kritikou věcnou a vážnou, naopak kritikou, která budí dojem touhy po sensaci. Podobný postup nehodí se, vážení pánové, do zákonodárných sborů. Není ku prospěchu vývoje parlamentarismu, nehledě ani k tomu, že jakákoliv sensace, jakékoliv tvrzení nepravdy anebo překrucování pravdy nepůsobí již ani zde, kde s bezprostředním jejím dojmem se počítá, nepůsobí však ani v tisku a veřejnosti, kde má býti dosaženo jejího konečného účelu. Povznesení naší politické úrovně prospěje, budeme-li míti méně kritiků a falešných moralistů a ohlédne-li se každý, kdo hlásati chce veřejnou morálku, nejprve na sebe a kolem sebe a upraví si svůj poměr k morálnímu životu nejprve sám. Morálka musí býti jen jedna, stejná pro každého. Není čestné, míti morálku jinou pro sebe a pro své okolí, a jinou pro svého politického odpůrce. V tomto směru bude nutno napravovati mnoho a náprava musí býti radikální a bezohledná.

Pro rozpočet zde předložený a projednávaný bude republikánská strana hlasovati a vysloví tak své vládě důvěru. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Slovo dále má pan posl. Kaufmann.

Posl. Kaufmann (německy): Slavná sněmovno! Dámy a pánové! První slovo, jež na příkaz svého klubu pronáším při všeobecné rozpravě v této sněmovně, týká se obětí strašné katastrofy, která od 9. t. m. udržuje v hrůzném napětí veřejnost nejen říšského hlavního města a celého státu, nýbrž daleko za hranicemi státu. Skláníme se s úctou, vzpomínajíce na 45 mrtvých, kteří padli na bojišti práce, kteří se stali obětmi soustavy, proti které po desítky let co nejenergičtěji bojujeme a která ve stavební katastrofě na Poříči jasně ukázala své kruté a strašné účinky. 45 mrtvých a kromě toho skoro dvě třetiny tohoto počtu těžce raněných v nemocnicích, jež jistě většina z nich opustí jako mrzáci, částečně, snad úplně k práci neschopní! Co to znamená, jak ohromná bolest, jak ohromná škoda, jak ohromné neštěstí pro postižené a jejich nejbližší příbuzné, ale i pro nás a celou naši třídu - to může posouditi jen ten, kdo viděl, jak po zřícení této moderní obrovské stavby byla vykopávána a vyhledávána roztrhaná a rozdrcená, na kusy rozervaná těla zasypaných dělníků. A když nic jiného, jedno přece tato katastrofa zcela jistě ukázala ve strašné určitosti: Ohromné risiko, které proletáři, dělníci musejí vzíti na sebe při pracovním postupu. Sázka je skutečně a opravdu u dělníka větší než u podnikatele. Sázkou podnikatele jest zvonívá mince, podnikatel může jako ztrátu znovu ztratit jen zvonivou minci, ale sázka přináší mu při výhře bohatství a blahobyt. U dělníka, jenž jako risiko sází své zdraví, své rovné údy, svůj život, jest v nejpříznivějším případě výhrou ubohý a neradostný život, ale když prohrává, ještě bídnější život, často život bezmocného mrzáka, jenž v nejpříznivějším případě jest odkázán na blahovůli a na primitivní dobročinná zařízení v našem státě.

Tisíce a tisíce jiných průmyslových dělníků mají se stavebními dělníky společný osud. Především jsou to naši otroci dolů, jimž ve frivolní zpupnosti v době, kdy při neuvěřitelné pracovní výkonnosti vydělávali něco nad normální mzdy, byl znovu vržen na hlavu skoro zapomenutý titul "bursovníci práce". Tito otroci dolů den co den, když vstupují do těžné klece, musejí zúčtovati se životem, a sjíždějíce do hlubin nikdy nevědí, vrátí-li se opět na denní světlo za živa nebo jako rozdrcené mrtvoly. Vedle nich jsou to dělníci v hutích, dělníci těžkého průmyslu, kteří stejně jako horníci jsou nepřetržitě obklopeni těžkými provozními nebezpečími, kteří rovněž nevědí, nezničí-li nebo nezmrzačí-li jich ještě před koncem práce vysoká pec, kupolní pec, tavený kov nebo obrovský stroj. A vedle nich jsou to nyní také stavební dělníci, u nichž na hrozný osud a ohromné risiko této pracovní skupiny bylo po prvé tak úplně jasně a zřetelně ukázáno při této velké stavební katastrofě. O mzdách, jsou-li poněkud vyšší než normální, se mluví, o risiku, o nebezpečích, o strašném okolí, v němž jsou tito dělníci po celý den konajíce svou práci, o tom ti, kdož mluví o vyšších mzdách, obyčejně nemluví. A prohlašujeme-li dnes, že 50% dělníků z těchto skupin musí počítati se smrtí nebo se zmrzačením, že jsou ve chvíli, kdy vstupují do pracovny, zasvěceni smrti a zmrzačení, pak nepřeháníme. A vedle těch, které postihne provozní katastrofa v některém provozu, máme pozůstalé, ženy, vdovy, sirotky a staré rodiče dělníků, jež postihlo neštěstí. A kdo v prvých hodinách a dnech po zřícení této moderní obrovské stavby viděl na staveništi příbuzné dělníků postižených pohromou, kdo viděl, jak tyto ženy se svými dětmi tam čekaly, majíce obličeje strhané bolestí, a prohlížely si každého mrtvého, jenž byl vynášen a hledaly v něm toho, jejž ztratily nebo postrádaly, ten toho nezapomene a ví, že kromě tělesného poškození, jež postihne dělníka, jsou mnohem více a bolestněji postiženi nejbližší příbuzní, jejichž živitel, jenž pro ně vydělával a je vydržoval, stal se obětí neštěstí. Strašná katastrofa na Poříči není v Praze první. Po měsíce a v poslední době skoro každý týden můžeme v Praze zaznamenati pohromy povstalé zřícením, zhroucením novostaveb. A přes to se nestalo nic, aby se takovým pohromám zabránilo; ačkoliv před několika měsíci došlo v Revoluční třídě k hroznému zřícení stavby, které tehdy velice znepokojilo veřejnost a ačkoliv tehdy úřady pod dojmem této pohromy prohlásily, že učiní všechno, aby se užilo důkladně bezpečnostních opatření, můžeme konstatovati, že přes toto upomenutí zůstalo při slibu, že se nestalo nic, přes to, že se již takové katastrofy staly, aby se zamezila další neštěstí, ještě další větší pohromy. Na Poříči zuřily nikoliv živelní události, nikoliv přírodní síly, jež jsou silnější než lidská vůle a moc, byly to těžké hříchy nedbalosti všech odpovědných činitelů, jež vyžadují dostiučinění a spolehlivé nápravy, jež vyžadují vyúčtování od těch, kteří toto neštěstí přímo a nepřímo zavinili. Nemáme co činiti se slepou náhodou, se zákeřností osudu, ani i s podmíněným zaviněním jednotlivých osob, ve skutečnosti máme co činiti se so stavou krutého a bezohledného panování majetných tříd, se soustavou, ve které jsou nepříznačnějšími znaky brutální chtíč po vykořisťování a sociální reakce.

Katastrofa na Poříči jest poslední, jež projevuje strašné a zjevné účinky této soustavy. Tato pohroma viditelně a zřetelně podává celé veřejnosti přímo jako názorné vyučování účinek mylného provádění celé naší bytové politiky, celé bytové otázky v tomto státě. Bytová otázka má býti otázkou národohospodářskou, snad i otázkou lidového zdravotnictví; u nás jest věcí zisku, věcí lichvářského ukládání kapitálu. Hrabivost a brutální egoismus slaví právě v této době mimořádné orgie. Kapitalistická ziskuchtivost a vykořisťování se stává, to můžeme zajisté konstatovati, stále bezohlednějším, stále brutálnějším úsilím, aby dosáhlo svých cílů. A kapitalistické vykořisťování a ziskuchtivost může se stále bezuzdněji vyžívati, neboť má přece v nynější vládní soustavě záštitu, která ji na všech stranách podpírá. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.) Česko-německá měšťácká většina projednala zákonná opatření bytové otázky úplně jednostranně a nesociálně, skoro výlučně v soukromém zájmu držitelů domů a důchodců z pozemků; zahájila již jednostranné podporování a obranu v zájmu držitelů domů a důchodců z půdy, když počala ještě více rušiti ochranu nájemníků, beztoho již oslabenou a zející děrami. Přes to, že jsme varovali a přes to, že znovu varujeme, chcete nyní úplně zrušiti ochranu nájemníků, aniž jste se postarali o vystavění dostatečného počtu vhodných lidových bytů. Můžeme si představiti, jaký bude účinek tohoto nového sociálně zpátečnického opatření. Držitelé domů, držitelé starých domů učiní vše, aby ve chvíli, kdy padne ochrana nájemníků, v nejkratší době přizpůsobili své nájemné z bytů nájemnému v nových domech a držitelé nových domů budou míti své vysoké nájemné z bytů zajištěno tím, že nízké nájemné ve starých domech zmizí. Nastane ohromné zdražení bytů, mimořádný vzestup zisku domácích pánů a důchodců z půdy a nemusíme jíti již daleko, můžeme již v Praze zjistiti mimořádné, přímo závratné, fantastické ceny za stavební pozemky. Na jedné straně stoupající zisk domácích pánů a důchodců z půdy, na druhé straně nouze mas trpících bídu, zhoršení stavu širokých vrstev dělnictva. Investice kapitálů do domů, zvýšené ukládání. kapitálu v domech bude znovu přinášeti zisky a užitky. Víme, že domácí páni nových domů počítají s tím, že v 10 letech budou míti své domy amortisovány a že si v 10 letech zajistí vysoký důchod.

A v této době, v době zrušování ochrany nájemníků, přichází také zrušování stavebního ruchu, zrušení prvního zákona o stavebním ruchu, jež umožňoval stavěti malé byty za pomoci státních peněz. Toto zrušení zákona o stavebním ruchu má podstatný podíl na stavebních katastrofách a především na katastrofě poříčské. Starý zákon o stavebním ruchu, podle něhož se namalé byty poskytovaly subvence, byl nahrazen novým zákonem o stavebním ruchu. Kdyby se byl udržel starý zákon, bylo by možno vybudovati větší počet bytů a tím přivoditi vyrovnání mezi nabídkou a poptávkou, pak bylo by pro další dobu možno užíváním tohoto zákona čeliti bytové nouzi. Ale nebylo v zájmu těch, kdož mají důchod z domů, těch, kdož mají důchod z půdy, aby tento zákon byl dále udržen, nebylo také v zájmu státu, jenž každoročně můžeme to znovu pozorovati při projednávání rozpočtu z oficielních a neoficielních částek, rozpočtených pro jednotlivá ministerstva - vydává na militarismus znovu 2 miliardy. A pro stát, jenž na militarismus vydává 2 miliardy, bylo to příliš těžké břímě, jež mu bylo uloženo starým zákonem o podpoře stavebního ruchu. V novém zákoně o stavebním ruchu byly pak subvence zastaveny, přišla záruka a ručení státu a dosti dlouhé osvobození od daní a dávek. Poukazovali jsme tehdy, že tento zákon o stavebním ruchu nesmí býti krátkým provisoriem, poukazovali jsme, že musí platiti nejméně 10 let, aby se hospodářství ve stavebnictví mohlo přizpůsobiti poměrům a aby při stavbě domů byla zachována ona solidnost, která jest nutná, což zřetelně ukázala katastrofa na Poříči. Náš návrh byl zamítnut, bylo znovu usneseno krátkodobé provisorium. Následkem toho bylo, že se splnilo naše proroctví, že totiž musila nastati překotnější stavba, rychlejší zužívání materiálu, rychlejší zpracování stavebního materiálu, tím vyšší požadavky na výrobu stavebního materiálu a tím zase zdražení stavebního materiálu. Sotva se stavební průmysl zařídil podle nového zákona, vyšlo na jaře tohoto roku nové provisorium, jež bylo dnem 31. března 1928 vyhlášeno zákonem č. 43 Sb. z. a n. V tomto provisoriu bylo předepsáno, že stavby, jež chtějí požívati ještě výhod zákona, musejí býti hotovy do konce r. 1928. V tom dlužno jistě hledati podstatnou část viny na těžké katastrofě na Poříči. Lhůta, která měla ještě umožniti, aby stavebník využil stavebních úlev, činila 9 měsíců. Pozdější ukončení stavby způsobilo, že se na mnoho let ztrácí osvobození od daní. Musilo tedy nastati přizpůsobení a již v tom můžeme pozorovati, že se stavební průmysl stal značně nervosním. Těch 9 měsíců bylo dlužno využíti a to ve prospěch stavebníků. Jaký byl následek? Domy, na nichž se dříve pracovalo rok nebo půl druhého roku nebo ještě déle, měly a musily býti nyní hotovy v 9 měsících. Zavedlo se šílené pracovní tempo, jež znovu zvětšilo nouzi o stavební materiál a tím znovu zdražilo stavební hmoty. Dalším následkem bylo, že se se stavebním materiálem šetřilo, že se horších jakostí užívalo jako náhrady za lepší a scházející, že návrhy musily býti rychleji vypracovány, že se musily vypracovati ve vší rychlosti, a že se často nepořizovaly žádné nebo jen chybné statické výpočty, že se dostatečně nezkoumala nosnost půdy pro vysoké stavby v Praze prováděné. Krátce a dobře všude se projevil škodlivý účinek pro bezpečnost a spolehlivost staveb. Pro velký počet staveb, 700 až 1000 v posledním roce, dlužno konstatovati ještě jedno, že totiž městský stavební úřad v Praze a ani jiné úřady nemohly přiměřeným počtem úředníků opatřiti své kanceláře a svá zařízení a proto nemohly vyhovovati zvýšeným příkazům stran dozoru na stavbu a živnosti. Tak se pracovalo po 7 měsíců od jara letošního roku, pracovalo se ve dne i v noci bez přerušení, na mokré betonové opory, na mokrá betonová díla kladla se nová břemena, nečekalo se, až se materiál spojí, stavělo se dále, kladla se další ohromná zatížení na podklady, které ještě náležitě nevyschly. A tak můžeme konstatovati, že ze všech těchto důvodů stále vzrůstal počet katastrof. Již dříve jsem řekl, že katastrofa v Revoluční třídě byla výstražným návěštím; nebylo ho dbáno. Úřady opominuly učiniti vše, co měly učiniti, aby se zabránilo podobnému nebezpečí, jaké ukázala katastrofa v Revoluční třídě. Měla býti ihned provedena kontrola všech staveb. Kontrolní zařízení a kontrolní úřady měly býti ihned vybaveny, dozor měl býti náležitě vybudován. Přibrání stavebních inspektorů z dělnického stavu mělo býti něco samozřejmého. Víme ze zkušenosti, že praktikové, dělníci společně s teoretiky nebo jinými slovy praktická práce sdružená s teoretickou vědou byli by podstatně přispěli, aby dohled na stavby byl přiměřeně modernisován a učiněn schopným většího výkonu. To není nový požadavek, voláme-li po dozorčích orgánech z dělnictva, jest to starý požadavek, neboť již ve starém Rakousku jsme žádali, aby živnostenským inspektorům byli přiděleni asistenti z rukodělníků, ze zaměstnanců. To by byla bývala nevyhnutelná nutnost pro stavební dozor. Dělník, jenž jest v nebezpečí, jenž nebezpečí zná, ale bohužel je často také podceňuje, dovede mu však čeliti, zná okolnosti, za nichž se mu může vyhnouti. Víme však, že i když sám navrhuje podnikateli, aby se vyvaroval nebezpečí, podnikatel ho nevyslyší. A i zde při katastrofě na Poříči prý dělníci před katastrofou zjistili, že ve stropě sklepů byly trhliny a i zde prý dělníci upozorňovali na nastávající nebezpečí. Ale jako vždy nebylo i zde dbáno výstrah. Dělník nesmí býti chytřejší než jeho pán a zaměstnavatel. Tím spíše musíme trvati na tom, aby příště byli do živnostenského inspektorátu do komisi pro dozor na stavbách povoláváni a ustanovováni znalci z dělníků. Nezáleží vždy na akademickém vzdělání, nezáleží vždy na získané hodnosti doktora nebo titulu inženýra, nezáleží vždy jen na schopnosti lidí, naopak jest to praktická dovednost, která nejvíce přispívá k tomu, aby v takových případech, jako v tom, o němž zde mluvíme, byly poznány a zmenšeny chvíle ohromného nebezpečí.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP