Pátek 21. září 1928

Aby som mohol byť úprimný, otvorene poviem, čo je vlastne najväčšia žiadosť robotníctva. Nezáleží robotníctvu, nie tým pánom, ktorí po chrbáte robotníctva dostali sa na moc, ale skutočnému robotníctvu, na parite a sväzoch, oni naopak rozhodne tvrdia: "Áno, nech tam prijde zamestnávateľ, aby tam trochu kontroloval šafárenie socialistov." (Potlesk.)

Toto robotníctvo samo tvrdí: "Áno, sväzy sa udržiavajú na náš úkor, lebo sú príliš drahé a my to trpíme." Tedy robotníctvo nie je ani proti parite, ani proti zrušeniu sväzov. Dve žiadosti má robotníctvo, a to: zrušenie karenčnej doby a sníženie vekovej branice pri starobnom dôchode, a to pri karenčnej dobe, to som už uviedol, že prečo, lebo najväčšia časť nemocí je dvoja trojdenná a doteraz pri trojdennej karenčnej dobe vôbec nič nedostali.

Ďalšia najväčšia žiadosť je, aby veková hra nica so 65 rokov bola snížena na 60 rokov.

Vážení pánovia! Všetkých nás je toto úprimná žiadosť, aby toto bolo snížené, lebo sami vieme dobre, že máloktorý robotník pri dnešných svojích životných pomeroch dožije sa veku 65 rokov a tak on mnohoráz osobne z toho starobného poistenia nemá nič ak umre bez nápadníkov, bez potomkov, vôbec i jeho rodina z toho nemá nič. A skutočnosť je, že dlhé roky platil bez toho, že by zo starobného poistenia mal nejaký osoh. Preto práve by to bolo žiaducné. Ale kde je to nemožné a finančné pomery to nedovolia, samozrejme že ani my to nemôžeme uskutočniť a nemožno na nás žiadať nemožnosť. Keď ste boli vo vláde, dobre sa pamätáte, že robotníctvo prišlo s deputáciou a žiadalo, aby veková hranica z 65 rokov bola snížená na 60 rokov. Sami socialisti, či národní, či demokratickí ste hovorili: "Z finančných dôvodov je to nemožné."

Tedy nežiadajte, čo vy sami ste nevedeli vykonať, aby sme dnes my vedeli vykonať.

Pánovia, ja nechcem zdržovať, ale pred ukončením nemôžem sa zdržať, aby som na jedon bolestný zjav nášho sociálného poistenia a poistenia vôbec nepoukázal, a to je t. zv. trieštenie sociálneho poistenia. Tu ste sa mali páni socialisti lepšie držať, viete! My dnes máme rôzné kategórie poistení, úrazové, starobné, invalidné, nemocenské, súkromných zamestnancov, bratské pokladne a neviem aké iné. Všetky tieto kategórie sú osobitne vedené. Majú nákladný úradnícky aparát a tento úradnícky aparát tvoria vlastne vaší prívrženci. Preto vy sa staviate proti tomu, aby táto unifikácia a kodifikácia bola prevedená, poneváč sú tam všetci zamestnanci najväčšou mierou direktormi a miestodirektormi. A tí z toho ťahajú ten osoh a ide to na úkor celého poistenia a na dávky jednotlivých poistencov. Keďby sa táto unifikácia previedla, mohlo by sa to s jedným aparátom, i keď zvýšeným aparátom previesť a bolo by to lacnejšie než dnes, keď máme 6 až 8 rôznych aparátov a každý je veľmi draho platený. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Vážení pánovia! Ja som tu už povedal, že návrh nie je dokonalý, ale čiastočne finančné pomery a čiastočne dnešné politické pomery nedovolily, aby sme mohli viac vydobyť. Samozrejme, že s týmto musíme sa uspokojiť. Žiaľbohu, ani o jednom zákone nemôžeme povedat, že tento zákon je úplný, dokonalý, bezvadný a že sme ho spravili na sto rokov. Samozrejme každý zákon, keď sa hospodárske a životné pomery zmenily, musí sa týmito životnými a hospodárskymi pomery tiež zmeniť. Tak samozrejme i tento zákon. Ufáme sa, že časom životné pomery sa prispôsobia a že sa zlepšia. Pri dnešných pomeroch je zákon prijateľný a ja môžem povedať s otvoreným svedomím (Posl. Hlinka: S čistým!), s čistým svedomím (Výkřiky komunistických poslanců.), že za tento návrh bereme zodpovednosť pred slovenským robotníctvom a že s čistým svedomím budeme za tento návrh hlasovať. (Výkřiky komunistických poslanců. - Potlesk poslanců ľudově strany slovenské.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Schmerda. Dávám mu slovo.

Posl. Schmerda (německy): Kapitalistický hospodářský řád a vláda měšťáctva znamená pro dělnictvo nejen násilnické jeho vykořisťování, nýbrž stálé ohrožování jeho živobytí a těžké nebezpečí pro zdraví celé pracující třídy. A tak hrají v třídním boji otázky zdravotní a zajištění pracovní schopnosti velikou úlohu. Nic není pro dělníka v kapitalistickém hospodářském řádě nebezpečnější, než jestliže nemocí, úrazem nebo stářím ztratí pracovní schopnost, je-li nezaměstnaností v dobách krise nebo libovůlí podnikatelů vyloučen z výrobního procesu. V takových chvílích vystupují protismyslnost a hluboké stíny kapitalistického hospodářského řádu a postihují těžce dělníka a jeho rodinu, zostřují boj o kousek holého života a dohánějí statisíce lidí k zoufalství. Dlouhý, těžký boj dělnické třídy proti ziskuchtivosti kapitalistů a jejich hospodářskému řádu je křížovou cestou, jejíž tvrdost pociťují dělníci na vlastním těle. A vede-li třídně uvědomělé dělnictvo při kapitalistickém hospodářském řádu boj o zabezpečení svého živobytí a o zmírnění násilnických protiv, pak nikoliv proto, poněvadž věří, že nějakými reformami nebo zajišťovacími opatřeními mohou býti odstraněny kapitalistický hospodářský řád a jeho stinné stránky, nýbrž pouze z toho důvodu, že sociální politika je částí proletářského třídního boje a zároveň jednou z nejostřejších zbraní dělnických tříd proti měšťáctvu.

Nebezpečné důsledky nemoci, invalidity, stáří a nezaměstnanosti hrají však značnou úlohu i pro kapitalistickou třídu. Jsou momenty nebezpečí, jež jsou s to, aby, propukne-li zoufalství trýzněného dělnictva, otřásly soukromokapitalistickým hospodářským řádem. A jsou-li kapitalistické strany těmito poměry nuceny prováděti určitou sociální politiku, je diktována zájmem soukromokapitalistického systému a tak upravena, že neruší zásady prospěchářské činnosti. Sociální pojištění je právě výplodem hospodářského systému. Měšťácké vlády a strany mají na sociálně-politických otázkách a zvláště na sociálním pojištění zájem jen potud, aby ne vyžadovaly peněz, aby nezatěžovaly jejich kapitalistického hospodářství a aby neomezovaly jejich zisků. Jejich zdravotní a sociální politika je jen lidumilným a humanním nátěrem, podvodem, který provozují jen proto, aby zakryly křiklavé protivy kapitalistického řádu a aby odvrátily dělnictvo od třídního boje. Ačkoliv tato hra je třídně uvědomělému dělnictvu příliš průhlednou, podaří se přece jen měšťáctvu a jeho exponentům oklamati velikou část proletariátu. A proto je úkolem komunistické strany, aby ukázala pravý obsah měšťácké sociální politiky a jejího sociálního pojištění a aby odkryla jejich třídní charakter.

Vláda měšťáctva a jeho hospodářský řád má pro proletáře za následek těžké ublížení na zdraví a nebezpečí. Pokud je po ruce veliký náhradní voj pracovních otroků, nestará se, zda úrazem, nemocí, neschopností k práci, stářím nebo podvýživou, bídnými poměry mzdovými nebo nezaměstnaností hynou statisíce proletářů se svými dítkami. Znají jen jediný úkol, jeden cíl: Zvýšené vykořisťování a zachování svých zisků. Surové vykořisťování a racionalisace zvyšují téměř dvojnásobně počet úrazů a úmrtí, každý den a každou hodinu vyžaduje si kapitalistický způsob výroby obětí v podnicích. Bídné poměry bytové a životní, drahota a hubená mzda ničí tuberkulosou a křivicí zdraví lidu, zkracují dělníku život, přivádějí choroby a nesmírnou bídu.

Boj proti těmto nebezpečím v kapitalistickém hospodářském řádu je hospodářskou a politickou otázkou, otázkou pracovních podmínek, mzdy, poměrů bytových, zdravotní politiky, zaopatření v případě nezaměstnanosti, invalidity a stáří. V boji o tyto otázky stojí měšťácká společnost a všechny její strany a organisace i mnozí zástupcové vědy proti dělnické třídě. Heslo: "Hospodářství nemůže snésti těchto sociálních břemen, nemá-li se shroutiti", je vedoucím motivem při tvoření všech sociálně-politických zákonů. Dělník se však musí brániti proti loupeži páchané na jeho zdraví a jeho pracovní síle, musí se brániti proti nebezpečím výroby, špatných provozoven a bídných bytů, proti nízké životní úrovni, krátce proti všem výstřelkům kapitalistického hospodářského řádu. V kapitalistickém státě je hlavním úkolem dělníkovým udržeti si zdraví a pracovní sílu, ale nikoliv udržení a posílení nynějšího hospodářského řádu. Nemůže-li měšťácká forma hospodaření dáti dělníku to, čeho k životu potřebuje, ať zhyne. Proletariát má přece zájem na tom, aby tato forma hospodaření, jež z něho činí předmět vykořisťování a otroky kapitalistické třídy, byla překonána. Proletariát žádá dalšího vybudování sociálního zákonodárství, měšťáctvo pak zrušení. To je ostrý rozpor mezi měšťáky a dělnickou třídou, který se denně projevuje a střetá v podnicích, v obcích a okresech, jmenovitě však při zákonodárství ve sněmovně.

Tak tedy není nyní projednávaná a po měsíce chystaná novelisace zákona o sociálním pojištění ničím jiným, než pokusem měšťáků, aby zprostili své soukromokapitalistické hospodaření břemen sociální péče a aby přesunuli náklady na dělnictvo. Útok na sociální pojištění je jen jedním článkem velikého řetězu stabilisačního plánu kapitalistické třídy v Československu, je však také zároveň v zájmu imperialistické politiky státu, jenž si zjednává nový finanční pramen svým vlivem na aparát sociálního pojištění. Při žádném zákoně nevidí dělnictvo tak jasně, jak kapitalistické zájmy srostly s tímto státem, jako právě při této novele. Státní aparát a kapitalistická třída pojí se v jednotný útvar, jenž se se všemi závadami obrací proti dělné třídě. Čím úsilněji se spojuje kapitalistická třída se státem, tím rychleji se pokouší o snížení vlivu dělnictva na jednotlivá zařízení ve státě. A mělo-li dělnictvo dosud ještě na nemocenské a sociální pojištění jistý malý vliv, pak má touto novelou býti ten malý zbytek vlivu úplně zničen. Měšťáci se chtějí vší mocí, avšak také všemi prostředky zmocniti tohoto aparátu péče, aby pak pomocí jeho mohli lehčeji rozhodovati proti dělníkům. Pod pláštíkem několika zdánlivých ústupků, t. zv. zlepšení, reformistickým socialistickým stranám podařilo se měšťáckým stranám provésti své snahy, lup aparátu sociálního pojištění. A tvrdí-li reformističtí vůdcové, že v tomto boji dosáhli svou taktikou značných úspěchů pro dělnictvo, zamlčují vědomě opatrně, že pod pláštíkem těchto úspěchů dali úplně aparát sociálního pojištění do rukou měšťáků a že zničili samosprávu pojištění. Ten úspěch je tedy velmi pochybný a vymstí se sám na pracovní třídě.

Vytrvalý postup koaličních stran při novelisaci zákona o sociálním pojištění je za politických předpokladů rafinovaně založen, aby masy pracujícího lidu nebyly upozorněny na pravé příčiny jejich snažení. To se jí mohlo především proto podařiti, protože obratným manevrováním zdržela sociálně-vlastenecké vůdce od větších bojovných činů. Sociální demokracie spatřuje v sociální politice hlavní poslání dělnické strany. V kapitalistickém státě a při jeho hospodářském řádu je sociální politika jen pouhou reformou, vedlejším výtěžkem třídního boje. Nemění-li se ničeho na základě hospodářského řádu, nemůže proletariát dosíci žádného příznivého výsledku, může dosáhnouti pouze určitého omezení vykořisťování. Ani v SSSR není sociální politika cestou, kterou se může přijíti k úplnému socialismu, je však jí třeba v přechodné době. Proto zasazuje KS v Rusku plnou sílu na změnu hospodaření v průmyslu a obchodu.

Abychom poznali zásady komunistické strany a jejích vůdců k sociálnímu pojištění v kapitalistickém státě, je obzvláště významno, co praví Lenin k tomuto problému sociálního pojištění v kapitalistickém státě. Když r. 1912 přistoupila carská vláda k tomu, aby provedla jakés takés sociální pojištění v carském Rusku, konal se v témže roce v Praze sjezd sociálně-demokratické ruské strany bolševiků, na kterém pravil Lenin k otázce sociálního pojištění toto: "1. Část bohatství, kterou dostává výkonný námezdní dělník ve formě mzdy, je tak malá, že stěží stačí k ukojení jeho nejnutnějších životních potřeb. Proletář je tedy oloupen o možnost ušetřiti něco ze své mzdy pro případ ztráty své pracovní schopnosti v důsledku úrazů, nemoci, stáří, invalidity a zároveň pro případ nezaměstnanosti, jež je nerozlučně spojena s kapitalistickým systémem výroby. Proto je pojištění dělníků ve všech uvedených případech jen reformou, jež je diktována celým nynějším kapitalistickým vývojem. 2. Nejlepší formou pojištění dělníků je státní pojištění, jež má býti vybudováno na těchto zásadách: a) musí pojišťovati dělníky pro všechny případy ztráty pracovní schopnosti (úraz, nemoc, stáří, invalidita; u dělnic mimo to v těhotenství a při porodu; důchody pro vdovy a sirotky po smrti živitele) nebo v případě ztráty výdělku v nezaměstnanosti; b) pojištění musí se vztahovati na všechny námezdní dělníky a na všechny rodiny; c) důchody pojištěných musejí býti vypláceny podle zásady náhrady plného výdělku, při čemž mají platiti všechny pojistné příspěvky podnikatel a stát; d) všechna odvětví pojištění musí býti spravována jedněmi orgány pojištění a to na základě a podle zásady úplné územní samosprávy pojištěných." Tedy sám Lenin zaujal již v r. 1912 stanovisko k sociálnímu pojištění a udal dělnictvu směrnici, kterou se má bráti v kapitalistickém státě k sociálnímu pojištění. Také v sovětském Rusku bylo po revoluci provedeno sociální pojištění a, provedeme-li bilanci posledních 10 let ohledně sovětského Ruska, shledáme, že resoluce Leninova byla až na jeden jediný bod plně provedena. Nepodařilo se ovšem ještě ani v sovětském Rusku poskytnouti postiženému úplnou náhradu ušlé pracovní mzdy v případě ztráty pracovní schopnosti. Jinak však musíme říci, že Rusko je jedinou zemí, jež vzorně provedla sociální pojištění, takže zdravotní poměry se v posledních letech silně změnily ve prospěch dělnické třídy. K tomu se ještě zvlášť vrátím.

Projednávaná předloha musela prodělati, dříve než se dostala do sněmovny, pravou křížovou cestu. Po měsíce se čachrovalo za kulisami sněmovny mezi socialistickými a měšťáckými stranami. Měšťácké strany se snažily, aby za všech okolností strhly na sebe sociální pojištění, totiž jeho aparát, třeba za cenu největších obětí; snažily se ne o to, aby především bylo sociální pojištění, jak se tohoto výrazu často užívalo jako prostého hesla, zhoršeno, nýbrž aby se, jak jsem se již zmínil, zmocnily jeho aparátu, protože to má politický význam pro měšťácké strany. Při včerejším jednání o předloze řekl to také klerikální posl. Petr výslovně, když prohlásil, že se stále opětně mluví o zhoršení a přece že zde prý oposiční strany sedí zcela klidně, protože předloha neznamená zhoršení, nýbrž protože novelisace má prý význam politický. A v tom má pan posl. Petr plně pravdu. Měšťákům jde především o to, aby zlomili vliv dělníků na sociální pojištění, na jeho aparát, a aby jim tento byl vzat. A jestliže byli nuceni provésti nějaká zlepšení, aby dělnictvo nepozorovalo tohoto tahu, činí to jen proto, aby dělnictvo nepozorovalo, o co při tom jde.

Především o ovládnutí aparátu, o převalení břemen na pojištěné a utvoření nové reservy v zájmu imperialistické politiky státní. A to se měšťákům plně podařilo tím, že dovedli zdržeti socialistické vůdce od většího boje, čímž se jim podařilo udržeti onu náladu, které je třeba v tomto jubilejním roce. A tak maskovali novelisaci několika t. zv. zlepšeními. Jak však ve skutečnosti tato zlepšení vypadají, ukážeme na několika ustanoveních tohoto zákona. Především jiným prohlásil již zpravodaj rozpočtového výboru, že původní vládní předloha znamenala pro národní hospodářství úsporu 79 milionů Kč. Po změně předlohy soc. politickým výborem činí prý tato úspora jen 73 miliony, t. j. klesla o 6 milionů. Ačkoliv výpočty, které přednesl zpravodaj rozpočtového výboru Adámek, stejně jako zpravodaj Malík, a dále všechny výpočty odborné komise Ústřední sociální pojišťovny a několika odborníků se nedají kontrolovati, poněvadž při jednotlivých výpočtech se číslice lišily o 6000 až o 30.000, pravíme: Přiznávají-li pánové úsporu 73 milionů pro hospodářství kapitalistické třídy, pak víme, že tato t. zv. úspora je značně vyšší. Jestliže pan posl. Adámek jako zpravodaj prohlásil, že šlo o to, aby bylo dosaženo úspory, aniž by tím byla ohrožena zlepšení, prohlašujeme proti tomu, že t. zv. zlepšení šla pouze na účet reserv sociálního pojištění, na účet jeho jistoty. Úsporná opatření přicházejí vhod především zemědělcům, průmyslové dělnictvo bude, jak se říká, dojnou krávou pro agrární kruhy. (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.)

Zlevnění pojištění dociluje se především tím, že se okruh pojištění pokud možno omezuje. Tak došlo k vyloučení mladistvých dělníků z pojištění starobního a invalidního, avšak také zároveň k vyloučení zemědělských rodinných příslušníků z nemocenského pojištění. Zemědělci si stále stěžují, že na venku nedostanou pracovních sil, že lidé utíkají do továren a vyhýbají se zaměstnání v zemědělství. Právě vyloučení rodinných příslušníků zemědělců však ukazuje, že ti pánové nemají zájmu na zabezpečení zemědělských dělníků, nýbrž že jim jde o to, kde jen je to možno, aby se šetřilo na účet pojištění těchto osob. Předstírají-li zemědělci a lidovci, že se zastávají drobného člověka na venku, ukazuje nám právě vyloučení rodinných příslušníků z pojištění u drobného zemědělce a domkáře, jaká nebezpečí vznikají pro tuto vrstvu obyvatelstva. Podle starého zákona museli býti rodinní příslušníci, jestliže byli zaměstnáni v domácnosti, totiž ve vlastním hospodářství, pojištěni. Požívali té výhody, že v případě onemocnění obdrželi lékaře, léky a po případě nemocenské. Požívali dále té výhody, že v případě nemocničního léčení byli po 28 dnů ušetřeni toho, aby sami platili nějaké dávky zemským fondům nebo léčebným ústavům. Jak to však bude vypadati po vyloučení rodinných příslušníků v zemědělství? Jak známo, obstarává domkář a malozemědělec pole sám se svou ženou a se svými dětmi. Takový domkář nebo majitel pachtovaného pole nemá prostředků, aby v případě onemocnění některého člena rodiny platil z vlastní kapsy lékaře a léky. Obce, u nichž jsou zákonem o finančním hospodaření obcí příjmy tak strašně omezeny, šetří na všech stranách a již dnes odmítají oněm lidem ve vesnici, kteří mají třeba jen zcela nepatrný majetek, nechť to jest jen malá rozpadlá bouda nebo kus najatého pole, vydávati vysvědčení chudoby nebo nemajetnosti. Tím bude domkář a rolník nucen, aby přijal ještě na svůj malý majetek hypotéku, aby zaplatil lékaře a léky. Ještě hůře budou však postiženi, jestliže některý příslušník rodiny, který podle starého zákona podléhal pojištění, bude přijat do nemocniční péče. Známe přece praxi správy nemocnic. Uplyne-li 28 dnů, po kterých nemocenská pokladna již neplatí žádných příspěvků, a nemá-li dotčený dělník peněz, vyšetřuje se, zda rodiče nebo příbuzní nemají nějaký majetek, aby za něho zaplatili nemocniční náklady. Tím hůře bude však postižen domkář a malorolník na venku, je-li vůbec z pojištění vyloučen. Pak musí od prvého dne platiti nemocniční útraty za své děti a za sebe sama.

Dále směřuje snaha většiny k tomu, aby nejen mladiství dělníci byli vyloučeni z pojištění starobního, rodinní příslušníci v zemědělství z pojištění nemocenského a starobního, nýbrž také, aby i sezonní dělníci byli omezeni v pojistné povinnosti, když se prohlašuje, že jen ti jsou pojištěním povinni, kteří vykonávají zaměstnání pojištěním povinné po více než 90 dnů v roce. To, co jsem řekl u rodinných příslušníků, domkářů a malorolníků, přichází v úvahu i u sezonních dělníků. Domkář musí jíti v zimě, chce-li žíti, na nějakou práci, většinou na práci lesní. Práce lesní je však neobyčejně závislá na pohodě a na sněhových poměrech, neboť dřevo může býti z lesa sváženo pouze za sněhu. Nevykáže-li tedy takový dělník 90 pracovních dnů, nebude podléhati pojistné povinnosti. To znamená, že je citelně poškozen, když u něho přichází v úvahu totéž jako u domkáře, že se však mimo to ještě musí báti, nevykáže-li 90 pracovních dnů, že sice zaplatí pojistné příspěvky, že však ztratí výhody pojištění. Dosud měl téměř každý z těchto domkářů a malorolníků v zimě své stálé místo, kde pracoval, kde měl možnost přes zimu se obživiti. Tím však, že se vyslovuje, že jen ti lidé jsou pojištěním povinni, kteří pracují přes 90 dnů, je ohroženo pro něho také toto stálé místo pracovní.

Vy jste však vytvořili také pro domácké dělníky možnost - to je ta nejnovější methoda, kterou si vláda připravila - aby v cestě nařizovací byly určité kategorie a v určitých krajinách vyloučeny z pojistné povinnosti. Domáčtí dělníci jsou jistě nejubožejší z ubohých, kteří s bídou protloukají život, jejich týdenní mzda je hluboko pod životní úrovní, dostávají mzdy 30 až 40 Kč týdně a celá rodina je nucena spolupracovati. Poukazuji jen na výrobu knotlíků a kartáčů v Orlických horách, na domácké tkalce a na jiné kategorie. Poněvadž však se zastyděli a nechtěli vháněti tyto dělníky do vzpoury, bylo nalezeno východisko. Původně měli býti sezonní a domácí dělníci přímo ze zákona vyloučeni. Tu ukázala odborná komise ústřední sociální pojišťovny jinou cestu. Aby totiž toto křiklavé bezpráví na pracujícím lidu bylo učiněno chutnějším, sáhly koaliční strany po posudku ústřední sociální pojišťovny. Původně měli býti vyloučeni z pojištění všichni domáčtí dělníci, kteří vydělávají méně než 60 Kč. Nyní nechali v jedné z posledních schůzí soc.-politického výboru tuto hranici 60 Kč padnouti, poněvadž se ukázalo, že podle tohoto nyní platného zákona a podle novely jsou kategorie, jež dostávají ještě méně mzdy a přes to jsou pojištěním povinny. Přenechává se tedy nařízení, aby určité kategorie byly vyloučeny. A tak se v mnohých krajích stane, že budou vyloučeni z pojistné povinnosti domáčtí dělníci, kteří patří k určité kategorii nebo nedosahují určité hranice mzdy. To může býti v jednotlivých politických okresích různé. Tak budou na př. domácí tkalci nebo domáčtí dělníci v průmyslu kartáčnickém nebo knoflíkářském v pohraničních krajích politických okresů, kde pracují pro různé faktory, po několik týdnů pojištěním povinni a pak budou-li pracovati pro jiného faktora v jiném politickém okrese, budou opět z pojistné povinnosti vyloučeni. Vidíte tu protismyslnost tohoto ustanovení. Když se soc.-politický výbor po prvé sešel, prohlásil pan páter Šrámek, nebo snad to byl klerikální poslanec Petr - jednalo se tu o domácké dělníky - že k němu přišla při jednom sjezdu lidové strany deputace domáckých dělníků, kteří prý s pozdviženýma sepjatýma rukama prosili, aby byli vyloučeni z pojistné povinnosti. Nejsou prý s to, aby s malým výdělkem 30 až 40 Kč mohli platiti pojistné příspěvky. Místo, aby tito zástupci pravého křesťanství prohlásili, že je přirozeno, že v takových případech, kde dělník vydělá týdně 30 až 40 Kč, je podnikatel nebo stát povinen platiti za tyto chudáky příspěvky, našli prosté vyřešení, že se jednoduše tito dělníci z pojištění vylučují. To je jediný lék, který těmto pánům zbývá pro tyto ubožáky. Víme také, že v daňové praksi přihodily se případy, že těmto kartáčníkům a knoflíkářům v Orlických horách, kteří bydleli v doslovně rozpadlých domcích, byla daňová základna za domek oceněna na 17.000 Kč. Procento onemocnění u domáckých dělníků, zvláště na tuberkulosu, je vysoké. Co se stane v případě onemocnění? Obce odpírají vysvědčení chudoby, nemají možnosti v důsledku škrtů v rozpočtech obecních správ po starati se nějak o tyto lidi. Jsou prostě vydáni na pospas libovůli obecních pašů a vládnoucích tříd v tomto státě. Stanou se případy, kdy obec odepře vydati vysvědčení nemajetnosti k lékařskému ošetření, poněvadž ten neb onen má nad hlavou jakousi prohnilou střechu.

Jak křiklavé jsou poměry léčebné péče v jednotlivých obcích, chci ukázati na jednom případě. Malá pohorská vesnička Klepáčov v severní Moravě skládá se z několika domků, obyvatelstvo je nuceno obdělávati kamenitou půdu a tak se s bídou živiti, je nuceno pracovati v lese a při příležitostných pracích. Příjmy této obce jsou tak nepatrné, že v případě, kdy jeden obyvatel musel býti převezen do ústavu pro choromyslné, byly výdaje za tohoto jednoho nemocného vyšší, než celé obecní dávky. Ošetřovací náklady za tohoto nemocného v ústavu pro choromyslné činily 17.000 Kč, obecní příjmy však pouze asi 10.000 Kč. Nyní se tážeme, co se stane v případech epidemií, kdy je nutno učiniti zdravotní opatření, jsou-li obce oloupeny o své příjmy a nemohou učiniti žádných opatření ve prospěch obyvatelstva? Řekl-li p. páter Šrámek, že domáčtí dělníci jej prosili s pozdviženýma rukama, aby byli vyloučeni z pojistné povinnosti, nechci říci, že tato deputace snad byla objednána. Avšak pravda je, že staří dělníci si po léta platí ze svých nepatrných grošů, které mají, dobrovolně pojištění v nemocenských pokladnách, aby ve svém stáří dostali lékaře a léky, poněvadž pohrdají tím, aby dostali bídné a nuzné ošetření a léky od obcí. 60-, 70a 80letí dělníci udržují dobro volné pojištění v nemocenských pokladnách až do konce života, jen aby měli nárok na dobrodiní pojištění. Tu chtějí povídati, že nějaká deputace prosila s pozdviženýma rukama, aby je z pojištění vyloučili? Bylo-li i tomu tak, bylo pak povinností tohoto křesťanského pána, pana Šrámka, aby se postaral o to, aby příspěvky byly placeny státem nebo podnikateli, kteří žijí z bídy těchto dělníků.

Zlevnění pojištění bylo dosaženo vedle vyloučení mladistvých do 16 let vyloučením zaměstnaných členů rodinných v zemědělství, omezením pojistné povinnosti sezonních dělníků a domáckých dělníků, ještě dále tím, že zároveň vojíny, za které podle starého zákona o sociálním pojištění bylo ministerstvo národní obrany povinno platiti příspěvky Ústřední sociální pojišťovně, zařadili do nejnižší nově utvořené třídy, do třídy Aa. Co ušetřilo ministerstvo národní obrany, ukazují nám tyto číslice. Podle starého zákona mělo ministerstvo národní obrany platiti ročně na pojistných příspěvcích asi 16 milionů. Podle nového návrhu, po přeřazení vojínů do nejnižší třídy, činí tato částka jen 9 milionů. To znamená, že ministerstvo národní obrany ušetří 7 milionů Kč. (Německé výkřiky: Aby mohlo koupiti nová děla!) Ano! Děla jsou důležitější než pojištění dělníků, kteří byli z podniků, vytrženi a oblečeni do uniformy, aby sloužili vlasti. Avšak velmi by se zmýlil, kdyby se chtěl někdo domnívati, že ministerstvo národní obrany plně a zcela splnilo před novelisací svůj závazek k Ústřední sociální pojišťovně. Ministerstvo mělo by zaplatiti za prvý rok 1926/1927 16 milionů a do dneška ještě asi 2 třetiny. Z těch 24 milionů, které by mělo zaplatiti, zaplatilo ministerstvo do dnes za rok 1927 2 miliony a za rok 1928 50.000 Kč. (Výkřiky na levici.) To znamená, že ministerstvo zůstalo ty peníze dlužno. Nechceme zkoumati, zda ministerstvo zaplatí z těchto dluhů úroky. Zůstane-li malý živnostník, nějaký chudák dlužen příspěvky nemocenskému pojištění nebo jestliže některý živnostník, dělník nebo někdo jiný zůstane dlužen daně, hned je tu exekuce, tu se zabaví a vezme tomu ubožákovi, kde jen se co dá vzíti. Jestliže však ministerstvo národní obrany zaplatilo do dneška z 24 milionů jen 2 miliony, o to se nikdo nestará. Zákony se dělají jen pro jiné. Pro pány, pro vládu však tyto zákony neplatí. (Výkřiky na levici.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP