Čtvrtek 6. září 1928

Ale mám ještě jiný doklad pro to, že dnešní vládní majorita nepřeje sociálnímu pokroku. Uvedl jsem již ve výboru živnostenském, že se tam nalézá řada iniciativních návrhů, které mají upraviti řád živnostenský, aby odpovídal duchu moderní doby. Urgoval jsem zejména onen § 96 e). Řeklo se ústy zástupce ministerstva obchodu, že to musí počkati na tu kolektivní novelisaci. Jestliže však některé většinové strany, zejména strana politických živnostníků a strana nár. demokratická, předkládají své návrhy na to, aby některá živnost byla prohlášena za řemeslnou, aby zde byla vázanost, abychom se vraceli ke starým cechům, ke sta rým copařským poměrům, okamžitě se věc projedná a není námitek.

Ministerstvo obchodu v tomto směru nekonalo a nekoná svou povinnost, neboť jestliže jest zpracováván nový živnostenský řád, buď uspíší celou novelisaci a nedopustí, aby byly prováděny změny podobného druhu, o kterých právě jednáme, anebo dovolí, aby také ostatní velmi naléhavé věci byly projednány.

§ 82 řádu živnostenského, který zejména v posledních dvou literách je hanbou demokracie, dokazuje, s jakým despektem se vládní majorita dívá na soc. politiku. Jde, prosím, o pouhou unifikaci. V novém živnostenském zákonu pro Slovensko odpadly ty dvě litery, kde dělník pro chorobu může býti propuštěn nebo kde jde o 14 dní vězení. Vždyť nejde o nic jiného než o to, abychom v historických zemích upravili tento § 82 podle znění, které již dávno je platné na území Slovenska a Podkarpatské Rusi.

Ale vláda spojila tento sociálně-politický paragraf s § 54 řádu živnostenského, který zasahuje otázku jazykovou. Vládní strany německé pochopitelně se brání, aby za jejich režimu nepřišlo do živnostenského řádu něco, co by snad naráželo na delikátní otázku jazykovou, otázku nápisů a podobně, a tak se neustále vrací tato věc do výboru soc.-politického a živnostenského a nemůžeme ji projednati.

Tyto dvě charakteristiky postačí k vysvětlení, jakým způsobem vláda míní reparovati starý řád živnostenský. My ovšem protestujeme proti podobnému řešení věci a žádáme, aby přípravné práce byly uspíšeny a aby byli k těmto novelisačním přípravám přibráni povolaní zástupcové dělnictva.

Jestliže jsem se zmínil o zavíracích hodinách v Praze, uvedu jeden případ, který charakterisuje poměry. Unie obchodních cestujících konala minulou neděli členskou schůzi jako každá jiná odborová organisace v Praze a na celém území republiky Československé. Policie volala sekretariát, co je to za schůzi, a na členskou schůzi obchodních cestujících dostavil se komisař, aby sledoval jednání této schůze a referoval nahoru. (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.) Když však zemská správa politická vydala ono nařízení, které jsem právě kritisoval, o zavíracích hodinách, neměla pražská policie ani potuchy o tomto nařízení, neoznámila obchodníky, kteří porušili nařízení zemské správy politické, poněvadž prý nemá instrukcí.

Honiti odborové organisace s jejími schůzemi členskými, které se mají nyní oznamovati - vím, že máme sice ještě onen starý paragraf našeho spolkového zákona, který se dávno již nepraktikuje, poněvadž jest zastaralý a neodpovídá našim poměrům, znovu se oprašuje a znovu se uplatňuje - znamená šikanovati odborové organisace. Já i s tohoto místa proti podobnému postupu pražské policie protestuji. (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.)

My máme v řádu živnostenském jednu partii, která se týká soudu živnostenského. Pánové, věc jest taková, že nemáme v četných případech přísedících. Buďto zemřeli, nebo se odstěhovali, anebo kurie zaměstnanců se ně kde přetvořila již na kurii zaměstnavatelů, poněvadž zaměstnanec se mezitím dávno již etabloval, když před několika lety byl zvolen ještě jako zaměstnanec, aby zastupoval zájmy svých kolegů postižených před soudem živnostenským.

Ministerstvo spravedlnosti vypracovalo iniciativní návrh a pak jako vládní návrh předložila vláda do senátu návrh zákona o pracovních soudech. Nedohoda mezi vládními stranami vedla k tomu, že věc, která již třetí rok se nalézá ve výboru senátu, není dosud projednána. Pochopitelně, že i tento zákon nutně urgujeme.

Z příkazu klubu, za který mám tu čest zde mluviti, prohlašuji ve věci pensijního pojištění soukromých zaměstnanců:

Bývalý ministr soc. péče soudr. Habrman dosadil r. 1923 komisi, která měla za povinnost připraviti materiál k novému zákonu o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců. Již jsem s tohoto místa několikráte vylíčil postup prací této komise. Dne 16. března t. r. konala se závěrečná schůze této vládní komise, která předala elaborát zákona o pensijním pojištění do rukou nynějšího p. ministra soc. péče. (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.) Tedy bezmála 5 let pracovala komise odborníků! Byli tam zaměstnavatelé, zaměstnanci, odborníci, a byli tam také oficielní zástupcové ministerstva soc. péče.

Mohu prohlásiti, že až dosud nebyl žádný návrh zákona tak důkladně a precisně připraven jako návrh zákona o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců. Vždyť, pánové, 5 let je doba poměrně velmi dlouhá a 64 schůzí vedle anket a expertis a jiných takových porad dokazuje, že tato vládní komise s patřičnou vážností a důkladností věnovala se uloženému úkolu a předložila ministerstvu věc úplně hotovou.

Ale každý by se mýlil, kdyby se domníval, že ministerstvo soc. péče bude respektovati vládní komisi, i tu komisi, ve které bylo toto ministerstvo řádně zastoupeno. (Výkřiky posl. Jaši.) My jsme dostali v poslední schůzi předprázdninové konečně vládní osnovu. A byli jsme již při prvním studiu osnovy nemile překvapeni, že je vůbec možno pokaziti tak dobrou věc, jako byl elaborát vládní komise. Zdá se, že páni, kterým bylo uloženo pokaziti osnovu komise, dělali věc tak důkladně, že když porovnáváme hlavní ustanovení elaborátu vládní komise s osnovou vládní, vidíme, že to nejdůležitější z toho pomalu mizí. Pojištěnci pochopitelně zaujali k věci velmi záhy stanovisko, zejména mohu prohlásiti, že odborové organisace zastoupené ve společné odborové ústředně v Odborovém sdružení československém, zejména pak Jednotný svaz k této věci řekl toto: "S politováním zjišťuje správa svazu, že nepatrné zlepšovací opravy zdaleka nevyváží korektury v neprospěch pojištěnců i nositelů pojištění provedené. V první řadě vznášíme protest proti vypuštění ně kterých zaměstnaneckých kategorií, tak zejména provisních cestujících, zástupců a jednatelů, kteří byli jmenovitě pojati do elaborátu z důvodů jasnosti, dále zaměstnanců kanceláří advokátů, notářů a patentních zástupců a proti vypuštění nutných znaků pro otázku pojistné povinnosti. Osnova naproti tomu tvoří mlhavá kriteria novými pojmy, které se objevují již v nápisu návrhu "ve vyšších službách" - dále "odborným dozorem" - "odborným rozhodováním" a pod.

Vstupní věk do pojištění, elaborátem vynechaný a osnovou stanovený na 16. rok, nepovažujeme za nutný, ježto počátek zaměstnání musí býti počátkem pojistné povinnosti.

Správa Jednotného svazu ohrazuje se co nejenergičtěji proti snahám omezovati zdravou samosprávu, najmě Všeobecného pensijního ústavu, kteréžto omezování je s to ohroziti zdravý vývoj nositelů pojištění, znemožniti pravidelný chod tak citlivého aparátu, jako je pensijní pojištění, a zapříti tak slavnou tradici našeho pensijního pojištění, která byla vedoucím motivem elaborátu, ale osnovou naprosto nerespektována.

Materielní část elaborátu tvořila ucelený celek. Vypuštěním ustanovení o státním příspěvku, započítání válečných let, přiznání zpětných doplatků důchodcům jako nepatrný regres za to, že bez viny pojištěnců a důchodců vstupuje zákon opožděně v platnost, jeví se základna příštího zákona vratkou. Nebude-li dosaženo potřebných oprav, zejména v tomto směru, vyvolává vládní osnova nutné podmínky pro okamžitou novelisaci příštího nedostatečného nového zákona.

Zásada stejného, rovného a tajného volebního práva porušena systémem jmenování jedné části orgánů. Hájíce princip demokracie, odmítáme tento způsob zásahu do volného rozhodování pojištěnců.

Nepříznivé změny partie o náhradních ústavech zhoršují nutné záruky pro pojištěnce těchto ústavů, v neposlední řadě také zabezpečení dávek těchto nositelů pojištění.

O organisaci nositelů pojištění řekli jsme již, že se stavíme za dosavadní stav, hlavně také za uchování platných zemských úřadoven. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Zhoršení novinářského pojištění potvrzuje jen námi vyslovený protest, elaborát věcně a hmotně korigovati.

Správa Jednotného svazu spatřuje v dalších nepříznivých změnách, ke kterým jsme již veřejně zaujali stanovisko, tendenci protizaměstnaneckou, pročež ukládá svému členstvu i širšímu okruhu pojištěneckému povinnost, aby v této pro nás významné době pomáhali vedení organisace v akcích, směřujících pro zlepšení vládního návrhu, a aby proti nynějšímu způsobu řešení naléhavé otázky pensijního pojištění bylo protestováno. Rušivé změny, provedené ministerstvem sociální péče, dávají plnou satisfakci zástupcům společné odborové ústředny OSČ ve vládní komisi, kteří s naprostou seriosností a odpovědností dožadovali se takové úpravy pensijního pojištění, která by minimálně uspokojila oprávněné nároky pojištěnců. Vláda neuznala dohodu, která se ve vládní komisi stala. Ona na každé stránce, v každém paragrafu, ba často i v každé řádce prováděla změny a tím nám vtiskuje mravní povinnost, abychom dalším jednáním hájili svých opravných návrhů, které jsme v závěrečné schůzi vládní komise předložili.

Pánové, toto zásadní prohlášení dotýká se těch nejhlavnějších partií, o detailech není času a doba dnes mluviti. Pravím jen, že není prostě řádky ani stránky, kde by nebyla prováděna korektura proti pojištěncům. Ale vláda velmi spěchala v posledních dnech předprázdninových s těmi změnami, ačkoli od 16. března 1928 měla dostatek času, aby elaborát vládní komise doprovodila prostě svými názory a dala ho sněmovně k ústavnímu projednání. Vláda tak neučinila. Ona předložila svoji osnovu bez důvodové zprávy, slíbila poslancům, že za 14 dnů obdrží poštou tento nutný doplněk vládní osnovy, ale nestalo se tak. Dnes jsme důvodovou zprávu obdrželi a já se táži jako člen vládní komise, proč vlastně vláda otálela tak dlouho s tou důvodovou zprávou, když v ní takřka nic neřekla, neboť to dobré a podstatnó, co obsahuje důvodová zpráva, řekl již a navrhl autor prof. dr Schönbaum před březnem tohoto roku a dávno věc mohla býti vytištěna. Nevím tedy, proč vlastně ministerstvo soc. péče zdržovalo vydání této zprávy důvodové. (Zpravodaj posl. Fr. Matoušek: Nevíte to opravdu, pane kolego?) Nevím to opravdu, poněvadž provedla takové změny, že vlastně činí elaborát takřka bezcenným. V důvodové zprávě buďto vůbec nereaguje vláda na tyto změny anebo je přechází způsobem takovým, který dokazuje, že neuznává komisi vládní, která byla vládou minulou jmenována a ve které byla tato vláda zastoupena.

Ale, pánové, vždyť ta důvodová zpráva sama potvrzuje, že postup této vlády v této věci je nemožným, neboť na str. 7 praví: "Při ocenění obsáhlých prací, jež komise vykonávala, nutno zvláště vyzdvihnouti a hodnotiti okolnost, že v lůně komise se podařilo docíliti mezi oběma skupinami, (zaměstnavatelskou a zaměstnaneckou) dohody v nejdůležitějších partiích, zejména úplné dohody o výši započítatelných požitků a vyměřovacího základu a o výši pojistného." A dále pánové říkají, že elaborát této vládní komise, které se vzdává hold díků a uznání, byl podkladem pro vládní návrh, který podstatné části elaborátu, pokud se týkají vlastního pojištění, zejména část dávkovou a příspěvkovou, skoro nezměněně převzal.

Pánové, zde to máte v důvodové zprávě. Jestliže vláda dovede oceniti velikou práci vládní komise a já prohlašuji, že všichni odborníci, kterými disponuje republika na tomto poli, byli v této komisi zastoupeni, a tito odborníci vložili do tohoto díla své bohaté zkušenosti, a byli tam také zástupcové ministerstva soc. péče, proč vláda změnila elaborát a proč vyjmula z něho tak důležitá ustanovení, která činí příští pensijní pojištění vratkým, - nebude-li ovšem provedena oprava, která je nezbytně nutna.

Pánové, my jsme žádali, aby pensijní pojištění bylo projednáváno hned.

Vláda slíbila soukromým zaměstnancům tento zákon, který měl vstoupiti v platnost již r. 1927. Pánové, stojíme před rozpočtovou debatou; výbor sociálně-politický má ještě své pensum práce vykonat a mám obavy, že toto opožděné předložení důvodové zprávy souvisí s nějakým nekalým úmyslem přijíti s názorem, že není času, abychem tak velkou věc v krátké době projednali. Poněvadž se blíží jubilejní den a pak volby, nevím, jestli budeme s to, abychom věc dobrou zde připravili a zákon odhlasovali. Pánové, tu obavu vyslovuji. My jsme se za věc postavili velmi jasně. Výbor soc.-politický mohl již dávno věc projednávati, kdyby vláda respektovala vládní komisi.

Proto tedy s tohoto místa jménem klubu žádám, aby výbor soc.-politický v nejkratší době osnovu projednal, aby zejména projednával také návrh vládní komise, který sice není ještě dílem dokonalým, ale je dohodou mezi skupinami, které jsou interesovány na pensijním pojištění. Novinářské pojištění zejména je dokladem, že vláda, ačkoliv novinářští zaměstnavatelé sami dobrovolně v jednání přistoupili na ustanovení příslušného paragrafu osnovy, toto ujednání neuznala a i tuto partii v neprospěch novinářů, kterým slibovala a slibuje dobré pojištění, opravila. Pánové, kdyby vláda aspoň to novinářské pojištění nechala, jak vyšlo z té vládní komise, poněvadž dějiny politiky by spíše poučovaly pány, aby s novináři alespoň vycházeli, ale i zde provedla vláda nepříznivé korektury. A tak společně s novináři volám: Napravte tuto křivdu a dejte nám co nejdříve dobré pensijní pojištění! (Výborně! Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Tím je listina řečnická vyčerpána a rozprava skončena. Přerušuji schůzi na 30 minut. (Schůze přerušena v 8 hod. 35 minut večer - opět zahájena v 9 hod. 20 min. večer.)

Předseda (zvoní): Zahajuji přerušenou schůzi.

Přerušuji projednávání prvního odstavce pořadu a pořadu schůze vůbec.

Před ukončením schůze vyžádal si slovo pan náměstek předsedy vlády ministr dr Šrámek.

Dávám mu slovo. (Výkřiky komunistických poslanců. Hluk.)

Prosím o klid.

Náměstek min. předsedy dr Šrámek: Slavná sněmovno! Veřejnost naši rozrušila v tyto dny mimořádně otázka zvýšení ceny cukru.

K otázce rozrušené naší veřejnosti, zda a do jaké míry považuje vláda toto zdražení cukru o 60 haléřů za odůvodněné výrobními poměry, mám čest (Výkřiky.) jménem vlády prohlásiti:

Vláda nepovažuje zdražení, jak se stalo, za odůvodněné... (Výkřiky.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Náměstek min. předsedy dr Šrámek (pokračuje):..... především proto, že na ten čas přichází v úvahu cukr, který je vyroben ze staré kampaně řepy, která je definitivně ve své ceně vyřízena, takže ona část zdražení cukru, která se v usnesení svazu surováren a rafinerií odůvodňuje poukazem na udržení řepařského hospodářství, vůbec odpadá a nebylo toho času ke zdražení z tohoto důvodu žádné příčiny. (Výkřiky.) Vláda musí, nehledíc k tomu, zdražení považovati za neodůvodněné dále proto, poněvadž jeho efekt 210 milionů Kč přesahuje maximální původní požadavek cukerního průmyslu, přednesený vládě v memorandu, v němž bylo požadováno okrouhle 190 milionů Kč (Výkřiky.) pro průmysl i řepaře, a též částka, zajištěná (Výkřiky. - Hluk.) ze zdražení řepařům.... (Hluk trvá.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Náměstek min. předsedy dr Šrámek (pokračuje):.... přesahuje požadavek memoranda.

Vláda musí dále považovati onu část zdražení, jejíž odčinění slibuje Svaz po refundaci obchodových daní, proto za neodůvodněnou, poněvadž vůle vlády a finanční správy odčiněním těchto daní pomoci problému cukerního průmyslu byla závazně projevena předlohou zákona podaného v posl. sněmovně a jen z důvodů parlamentárně-technických nevyřízeného. Nebylo tedy třeba v této době, kdy zdražení je vůbec neodůvodněné, provésti je bez zřetele k tomuto zákonu. (Výkřik posl. Prokeše. - Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid. (Hluk trvá. - Výkřiky komunistických poslanců.)

Prosím o klid. (Hluk trvá. - Předseda zvoní.)

Prosím o klid.

Náměstek min. předsedy dr Šrámek (pokračuje): Do jaké míry bude třeba přece snad zdražení v budoucnu k udržení industrie a výroby řepy, výroby to národohospodářsky nadmíru důležité, nelze té doby přesně říci. Nelze však žádným způsobem.... (Výkřiky. - Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Náměstek min. předsedy dr Šrámek (pokračuje):.... při kalkulaci počítati s tím, jakoby hned bylo celému dovozu do Anglie překonávati obtíže nové anglické úpravy cel na dovoz surového cukru.

Nepříznivý stav vývozních cen není však jediným důvodem obtíží cukerního průmyslu, jak je patrno z toho, že určitá část zdražení se odůvodňuje zvýšením ceny řepy a poukazem na soutěž tohoto odvětví výroby zemědělské s ostatními. Částečně příčina spočívá i v poměrech úvěrových, dopravních i jiných a vnucuje se otázka, není-li správné, řešiti problém v celém jeho rozsahu a podle možnosti preventivně, spíše nežli přikročiti bez úsilí o racionalisaci v tomto průmyslu ke zdražení. Z toho je však patrno, že zdražení cukru v rozsahu i v době, jak se stalo, nepovažuje vláda za odůvodněné. (Hluk. - Výkřiky.)

Na další otázku ve veřejnosti přetřásanou, co míní vláda podniknouti k řešení krise.... (Hluk. - Výkřiky.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Náměstek min. předsedy dr Šrámek (pokračuje):... cukerního průmyslu, odpovídá vláda takto:

Svazem cukrovarnickým byl formulován úkol vlády odčiniti zdražení, jež Svaz provedl, na útraty státu snížením daně cukerní a daní obchodových. Vláda považuje za nutné řešiti problém v celém jeho rozsahu a pomoci řešení krise podle příčin, z nichž vzešla. Problému úvěrovému třeba pomoci organisací průmyslového úvěru, který má býti opatřen v rámci nové úpravy zemských úvěrních ústavů ve smyslu zákona o veřejné správě. (Hluk. - Výkřiky: Hanba!)

Předseda (zvoní): Prosím o klid! (Hluk trvá.) Prosím o klid!

Náměstek min. předsedy dr Šrámek (pokračuje): Problém....(Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Náměstek min. předsedy dr Šrámek (pokračuje):... úroků z dluhů je promítnut do jednotky výrobků v celku důležitější, než všechny obchodové daně.

Problém dopravy se zmírní refundací dopravních daní. Vláda považuje za nutno uvolniti cestu výrobě cukru... (Hluk. - Výkřiky.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Náměstek min. předsedy dr Šrámek (pokračuje):.... odčiněním obchodových daní vůbec, pokud jsou překážkou zahraniční soutěže. Je nutno zabezpečiti i řepnému hospodářství, které právě pro svou dobytkářskou složku má tak veliký národohospodářský význam, rentabilitu hospodářství jako celku, aby nebylo nuceno hledati jen v jedné složce výroby úhradu pro druhou.

Avšak úkol svůj vůči cukrovarnické industrii nespatřuje vláda v tom, že uhradí, čeho se následkem všech těchto příčin nedostává k rovnováze, cestou slevy spotřební daně. Této cesty nastoupiti nelze z důvodů rozpočtových i zásadních. (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Náměstek min. předsedy dr Šrámek (pokračuje): Je třeba spolupráce a dobré vůle všech súčastněných činitelů, (Hluk. - Výkřiky.) jichž okruh se rozšiřuje, chceme-li řešiti problém v celém rozsahu. Nelze však jednati o tom, aby sníženo bylo zdražení předem Svazem diktované, nýbrž naopak nutno jednati napřed o všech složkách problému a o zdražení v poslední řadě. (Hluk. - Výkřiky.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Náměstek min. předsedy dr Šrámek (pokračuje): Pokud běží o nutnou ochranu spotřebitelů... (Výkřiky komunistických poslanců. - Trvalý hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Náměstek min. předsedy dr Šrámek (pokračuje):.... uvážiti je toto. Jde především o to, aby nebylo důvodů ke zdražování, jednak o to, aby nebylo zdražováno nad potřebu, danou existenční mezí cukrovarnictví a řepařství. Všechno, co se podniká k odčinění cukrovarnické krise a ke snížení mrtvých složek v jejím výrobním nákladu, jakož i ke zmírnění cenového vývoje řepařství tím, že se zlepší celková jeho rentabilita, pomáhá zároveň preventivně proti zdražování cukru jakožto jedné z nejdůležitějších živin a chrání se cena životní míry zvláště méně majetných lidí, odkázaných na mzdu a pevný plat. Vláda klade proto obzvláštní váhu na tuto cestu, která je právě tak v zájmu výrobců jako spotřebitelů.

Jiná jest otázka, aby nebyl cukr zdražován nad nutnou potřebu. (Výkřiky komunistických, soc. demokratických a čsl. nár. socialistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Náměstek min. předsedy dr Šrámek (pokračuje): Pokud se tvoří ceny ve volné soutěži, je tato regulátorem sama a je též zárukou národohospodářského zájmu maxima nejlevnější výroby. Princip syndikalisované výroby, směřující za maximem výnosu, potřebuje vždy korektivu v zájmu veřejném, i když vývoj k syndikalisování je přirozeným vývojem k vyššímu stupni hospodářské organisace. (Výkřiky na levici.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Náměstek min. předsedy dr Šrámek (pokračuje): Státu vzniká tedy za tohoto vývoje úkol, udržeti svůj vliv nad mocenským činitelem, ovládajícím celá výrobní odvětví. (Výkřiky na levici.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Náměstek min. předsedy dr Šrámek (pokračuje): Vláda očekává, že nebude třeba nastoupiti jiné cesty, nežli cestu co nejspěšnější rozumné dohody za účelem zabezpečení zájmů veřejných a tím i spotřebitelských. (Souhlas a potlesk na pravici. - Hluk a volání fuj na levici.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP