13. Eventuální doplňovací návrh
posl. Hackenberga a soudr.:
Jako nový § 4 budiž vsunuto:
§ § 24 a 72 zákona o organisaci politické
správy se nahrazují ustanovením:
"Jednání zemských a okresních
zastupitelstev řídí se jednacím řádem,
na němž se autonomně usnáší
příslušný sbor. Prozatímní
jednací řád vydá vláda nařízením.
Toto vládní nařízení musí
býti předloženo nejméně dva měsíce
před tím, než zákon o organisaci politické
správy nabude účinnosti, oběma sněmovnám
Národního shromáždění
ke schválení. Odepře-li jedna sněmovna
schválení, nařízení nenabude
účinnosti. Změnami, jež souhlasně
navrhnou obě sněmovny, jest vláda vázána."
14. Resoluční návrh posl. Štětky
a soudr.:
Vláda se vyzývá, aby do měsíce
předložila poslanecké sněmovně
návrh zákona, kterým se zruší
zákon z 15. června 1927, č. 77 Sb. z. a n.,
o nové úpravě finančního hospodářství
svazků územní samosprávy, dále
zákon ze dne 14. července 1927, č. 125 Sb.
z. a n., o organisaci politické správy a konečně
zákon ze dne 14. července 1927, č. 126 Sb.
z. a n., o volbách do zemských a okresních
zastupitelstev, a kterým se zavádí nová
organisace veřejné správy vybudovaná
na těchto zásadách:
1. Úplné odstranění vlivu státní
byrokracie na veškeru samosprávu.
2. Přenesení veškeré agendy veřejné
správy na demokraticky volené samosprávné
sbory a jimi zvolené orgány.
2. Demokratická volba všech úředníků
včetně soudců, odpovědnost jejich
vůči voličům, kteří
mají právo úředníka kdykoliv
odvolati.
4. Teritoriální organisace veřejné
správy a rozdělení jejích úkolů
nechť jsou určovány s toho hlediska,
aby veřejná správa byla přehledná
a aby úřady byly rozloženy tak, by byly občanům
snadno přístupny.
5. Po stránce národnostní budiž uplatněn
princip národního sebeurčení.
15. První resoluční návrh posl. Hackenberga
a soudr.:
Vláda se vybízí, aby Národnímu
shromáždění co nejdříve
podala návrh zákona, jímž by se zrušil
zákon ze dne 15. června 1927, č. 77 Sb. z.
a n., a upravilo finanční hospodářství
samosprávných svazků podle těchto
zásad:
1. finanční autonomie samosprávných
sborů,
2. otevření vydatných vlastních zdrojů
příjmů,
3. vyšší příděly ze státních
daní.
16. Eventuální resoluční návrh
k prvnímu resolučnímu návrhu posl.
Hackenberga a soudr.:
Bude-li zamítnut náš první resoluční
návrh, navrhujeme:
Vláda se vybízí, aby neprodleně zahájila
nutná zákonná opatření, aby
účinně odpomohla často nesnesitelným
poměrům ve správě obecních
financí.
17. Druhý resoluční návrh posl. Hackenberga
a soudr.:
Vláda se vybízí, aby se za všech okolností
postarala, aby zároveň se zahájením
likvidace úřadů, jež mají býti
z Opavy přeloženy do Brna, byly určeny jiné
úřady, které mají přijíti
do Opavy jako náhrada a aby byly přeloženy
do Opavy ihned, jakmile se pro ně uvolní místnosti.
Posl. sněmovna vyslovuje se rozhodně proti tomu,
aby do Brna byly přeloženy ještě jiné
úřady než zemský politický úřad.
Zvláště nechť v Opavě zůstanou
zemské školní úřady, zemské
finanční ředitelství a zemské
ředitelství pošt a telegrafů. Slíbená
expositura zemské politické správy pro Moravu
a Slezsko pro agendu země Slezské v Opavě
budiž zřízena zároveň s přeložením
dnešního zemského úřadu do Brna.
18. Třetí re soluční návrh
posl. Hackenberga a soudr.:
Vláda se vybízí, aby jak při stanovení
zásad pro převzetí zaměstnanců
samosprávných svazků, tak i při provádění
těchto opatření postupovala v dohodě
s odborovými organisacemi těchto zaměstnanců,
aby příslušná nařízení
a prováděcí předpisy vyhlásila
v přiměřené lhůtě, než
zákon o organisaci politické správy nabude
účinnosti, a aby je, než nabudou účinnosti,
předložila ke schválení soc. politickému
výboru obou sněmoven Národního shromáždění.
Předseda (zvoní): Dávám
slovo k doslovu zpravodaji výboru ústavně-právního,
p. posl. dr Daňkovi.
Zpravodaj posl. dr Daněk: Slavná sněmovno!
Nepatrný tento zákon, který byl předložen
slavné sněmovně, zavdal příležitost
k veliké politické debatě, která se
protáhla na řadu hodin. Debata, pokud souvisela
s tímto zákonem, vedla se několika směry.
Poněvadž jde o iniciativní návrh většiny,
dovolím si k této debatě říci
několik slov.
Především se debata zabývala kritikou
zákona č. 125 z r. 1927; dále se zabývala
kritikou správního řízení;
konečně se zabývala důvody, proč
osnova tato byla předložena.
Pokud se týká prvního směru debaty,
totiž kritiky zákona z r. 1927, podotýkám
pouze tolik, že pro vládní strany platí
tytéž důvody, které byly již uplatněny
při projednávání tohoto zákona,
takže netřeba mně dále se zabývati
těmito věcmi.
Pokud se týká druhého směru, kritiky
správního řízení, podotkl bych
pouze tolik, že toto vládní nařízení
bude teprve předmětem jednání ústavně-právního
výboru a jako referent budu moci tam teprve zaujmouti stanovisko
k tomuto správnímu řízení.
K otázce důvodu a způsobu podání
osnovy tohoto zákona a vůbec našeho zákonodárství
byla uplatňována řada různých
názorů, oplývajících silnými
výrazy, jež měly dodati důraz řeči
pánů řečníků. Bylo zde
řečeno, že řada našich zákonů
jest u nás dílem byrokracie, že největším
nepřítelem demokracie je většina. Bylo
mluveno o diktatuře většiny, jako se zde vůbec
velmi mnoho mluvilo o demokracii, byrokracii, o diktatuře
a absolutismu. Slavná sněmovno, zdá se mi,
že těchto výrazů se využívá
někdy přes míru, takže by se mohlo zdáti,
že účelem oposice by bylo, aby všechno,
co jindy, pokud která ta strana byla ve většině,
bylo demokracií, najednou v době trvání
té které strany mimo většinu stalo se
byrokratickým, nedemokratickým, diktaturou, případně
absolutismem.
Zákon č. 125 o župním zřízení
jest podle tohoto názoru zákonem diktatury většiny.
Avšak župní zákon z r. 1920 jest zákonem
demokratickým, a ví se přece dobře,
že největší část ustanovení
tohoto zákona byla převzata ze zákona čís.
125. Byla zejména činěna výtka zrušení
některých okresů a plamenným způsobem
byl zde činěn protest z jedné župy od
jednoho z pánů řečníků
proti rušení některých okresů,
které byly přímo vypočítávány.
Přečetl-li by si však pan řečník
§ 9 župního zákona, přesvědčil
by se, že tento zákon byl převzat ze zákona
o župním zřízení a že tam
v tom župním zákoně okresní silniční
výbory na Moravě a ve Slezsku také byly zrušeny.
Ovšem tehda strana p. řečníka byla ve
vládě a byla stranou v té vládě
nejsilnější. Tehdy to tedy nebyla ani diktatura
většiny, ani to nebylo nedemokratické. Ovšem
tempora mutantur.
Jest docela jasno, že většina konečně
musí rozhodovati a že nemůže poslouchati
rozhodování menšiny a že by bylo diktaturou,
kdyby menšina rozkazovala většině. Pojem
demokracie jest skutečně předmětem
diskuse. Máme přece lidovládu v nejširším
významu slova. Máme všeobecné poměrné
volební právo, každé politické
straně se dostane i tolik, kolik jí přísluší.
My jsme se přece chlubili před celým světem,
že máme nejdemokratičtější
volební řád.
Bylo tu vytýkáno, že návrh nepodává
vláda, nýbrž že jej podávají
politické strany, a z toho odvozováno zpolitisování
veřejné správy a nedbání odbornictví.
Kdyby tomu bylo naopak, vytýkalo by se zase, že si
politické strany dají vnutiti vůli vládou.
Ať je tomu však jakkoli, v tomto případě
vládní většina, vědoma jsouc
své odpovědnosti, dovedla vnutiti svoji vůli
vládě, neboť předložená
osnova jest iniciativním návrhem tito vládní
většiny a vláda musí učiniti
to, na čem se sněmovny usnesou. Na tomto zákoně
právě jest nejlépe viděti, jak málo
byrokratického jest v této osnově. Zástupcové
lidu nesmějí si bráti své právo
zákonodárné iniciativy. Bylo zde dále
vytýkáno, že koalice vloni při projednávání
zákona o zemském zřízení, zamítla
návrhy na odklad působnosti zákona a dnes
z týchž důvodů ji odkládá.
K tomu si dovolím podotknouti, že jest mi jasno, že
v tom není nedostatek; spíše jest jím
právě to, že oposice dnes právě
potírá tehdejší svůj návrh.
Ovšem nebyla by oposicí, kdyby tak nečinila.
Jest právem oposice, aby také byla nedůslednou.
Vytýkají se nesnáze s jmenováním
presidentů, zejména na Slovensku. Jeví se
rozhořčení, že to má býti
politický straník, určité politické
strany. Pan řečník krutě bičoval
popřevratovou činnost své vlastní
strany. Po převratu přece způsobilost k úřadům,
někdy hodně vysokým, neměřila
se kvalifikací školskou, nýbrž legitimací
politické strany.
Bylo tu řečeno, že není obvyklým
zjevem v našem státě, aby se odkládala
účinnost zákona. Souhlasím úplně
s p. dr Meissnerem a vím, že jen naléhavá
potřeba může si něco takového
vynutiti. Ovšem kdyby nebylo tak příliš
krátké paměti, musilo by se vzpomenouti na
změnu volebního řádu do obcí,
zákona č. 253 z r. 1922. Pánové z
oposice vědí, kdo naléhal, aby první
období ze 3 let prodlouženo bylo na 4 léta.
Tehda to byla naléhavá potřeba, dnes v podobném
případě jde o vysoce politický akt.
Konečně bych se ještě zmínil
o jednom.
S jistou radostí bylo dotvrzováno, že většině
této sněmovny byl zákon nadiktován
nutností, jež vyplynula z obav před volbami.
Někteří řečníci kladli
důraz na výsledky voleb v obcích. Myslím,
že pánové z oposičních stran
dobře sledují výsledky obecních voleb
a že sami vědí, že volby obecní
nemohou býti měřítkem pro výsledky
voleb všeobecných, poněvadž tam rozhodují
spíše lokální zájmy občanů,
kteří do obcí volí. Já aspoň
z vlastních zkušeností moravských mohu
potvrditi, že pánové budou překvapeni
výsledky voleb všeobecných, a to ne zrovna
nejpříjemněji. Celkový obraz vypadá
poněkud jinak, než si ho páni malují.
Tolik dovolil jsem si uvésti k jednotlivým názorům,
které tu byly předneseny k tomuto kratičkému
návrhu zákona, ale poněvadž se strany
oposice nebylo žádného přesvědčivého
důvodu, pro který by osnova, která byla předložena,
měla býti změněna, navrhuji zamítnutí
všech návrhů, které byly podány,
a současně navrhuji, aby byl schválen zákon
tak, jak byl navržen ústavně-právním
výborem a jak byl také již schválen
senátem. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Přistoupíme
ke hlasování. Osnova zákona má 2 paragrafy,
nadpis a úvodní formuli.
Ježto byly podány návrhy formální
i věcné, míním postupovati při
hlasování takto:
Nejprve bychom hlasovali o návrhu posl. dr Meissnera,
dr Dérera a soudr. na přechod k pořadu.
Bude-li tento návrh zamítnut, budeme hlasovati o
§u 1, a to takto: Nejprve v úpravě návrhu
pp. posl. Štětky a soudr., nebude-li přijata,
v úpravě návrhu pp. posl. dr Meissnera,
dr Dérera a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě
eventuálního návrhu týchž pp.
poslanců; nebude-li přijata, v úpravě
návrhu posl. dr Klapky, Hrušovského,
Netolického a druhů; nebude-li přijata, v
úpravě prvého eventuálního
návrhu týchž pp. poslanců; nebude-li
přijata, v úpravě druhého eventuálního
návrhu týchž pp. poslanců; nebude-li
přijata, v úpravě třetího eventuálního
návrhu týchž pp. poslanců; nebude-li
přijata, v úpravě návrhu pp. posl.
Hackenberga a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě
eventuálního návrhu týchž pp.
poslanců.
Nebude-li ani tato úprava přijata, hlasovali bychom
jednotlivě o třech eventuálních doplňovacích
návrzích týchž pp. poslanců,
a to nejprve o jejich eventuálním návrhu
na vsunutí nového §u 2, pak o event. návrhu
na vsunutí nového §u 3 a konečně
o eventuálním návrhu na vsunutí nového
§u 4.
Nebudou-li ani tyto eventuální doplňovací
návrhy přijaty, hlasovali bychom o celé osnově,
totiž o §§ 1 a 2, o nadpisu a úvodní
formuli zákona podle zprávy výborové.
Jsou nějaké námitky proti přednesenému
způsobu hlasování? (Nebyly.)
Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.
Kdo souhlasí s návrhem posl. dr Meissnera,
dr Dérera a soudr., aby se přes osnovu přešlo
k pořadu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo nyní souhlasí s §em 1 v úpravě
návrhu posl. Štětky a soudr., nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Tato úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 1 v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera, dr Dérera a soudr., nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. I tato úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 1 v úpravě eventuálního
návrhu posl. dr Meissnera, dr Dérera a soudr.,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. I tato úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 1 v úpravě návrhu
posl. dr Klapky, Hrušovského, Netolického
a druhů, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. I tato úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 1 v úpravě prvního
eventuálního návrhu posl. dr Klapky,
Hrušovského, Netolického a druhů, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. I tato úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 1 v úpravě druhého
eventuálního návrhu posl. dr Klapky,
Hrušovského, Netolického a druhů, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. I tato úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 1 v úpravě třetího
eventuálního návrhu posl. dr Klapky,
Hrušovského, Netolického a druhů, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. I tato úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 1 v úpravě návrhu
posl. Hackenberga a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Také tato úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 1 v úpravě eventuálního
návrhu posl. Hackenberga a soudr., nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je menšina. Úprava tato je zamítnuta.
Kdo souhlasí s eventuálním doplňovacím
návrhem posl. Hackenberga a soudr., na vsunutí
nového §u 2, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Tento návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s eventuálním doplňovacím
návrhem posl. Hackenberga a soudr., na vsunutí
nového §u 3, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Tento návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s eventuálním doplňovacím
návrhem posl. Hackenberga a soudr., na vsunutí
nového §u 4, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Tento návrh je rovněž zamítnut.
Kdo nyní souhlasí s §§ 1 a 2, s nadpisem
zákona a úvodní jeho formulí podle
zprávy výborové, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. (Výkřiky komunistických
poslanců.)
Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu
zákona ve čtení prvém podle zprávy
výborové, a to ve znění shodném
s předchozím usnesením senátu.
Druhé čtení provedeme při vyřizování
odst. 2. pořadu, bude-li osnově této přiznáno
zkrácené řízení podle §u
55 jedn. řádu.
Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
2. Návrh, aby řízením zkráceným
podle §u 55 jedn. řádu projednány byly
osnovy:
a) zákona, kterým se mění některá
ustanovení zákona ze dne 1. července 1926,
č. 139 Sb. z. a n., o finanční podpoře
elektrisace venkova (tisk 1622),
b) zákona, kterým se mění hlava
druhá, odst. 1 zákona ze dne 14. července
1927, č. 125 Sb. z. a n., o organisaci politické
správy (tisk 1644).
Návrh, aby řízením zkráceným
podle §u 55 jedn. řádu byla projednána
osnova zákona, kterým se mění některá
ustanovení zákona ze dne 1. července 1926,
č. 139 Sb. z. a n., zamýšlený z toho
důvodu, aby mohla býti zkrácena 24 hodinová
lhůta, která má uplynouti mezi prvním
a druhým čtením, stal se bezpředmětným
tím, že tato lhůta zatím uplynula. Provedeme
tudíž druhé čtení této
osnovy bez zkráceného řízení
a omezím návrh na zkrácené projednávání
pouze na osnovu druhou, jejž odůvodňuji tím,
že jde o osnovu terminovanou, a lhůta, která
má uplynouti mezi prvním a druhým čtením,
má býti zkrácena, aby bylo urychleno včasné
vydání tohoto zákona.
Kdo tedy souhlasí s mým návrhem, aby osnově
zákona, kterým se mění hlava II, odst.
1 zákona o organisaci politické správy, přiznáno
bylo zkrácené řízení, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh jest přijat.
Přistoupíme tedy ihned ke druhému čtení
obou uvedených osnov.
Ad 2 a). Druhé čtení osnovy zákona,
kterým se mění některá ustanovení
zákona ze dne 1. července 1926, č. 139 Sb.
z. a n., o finanční podpoře elektrisace venkova
(tisk 1622).
Zpravodajem výboru zemědělského jest
p. posl. Křemen, výboru pro dopravu a veř.
práce p. posl. Molík, výboru rozpočtového
p. posl. Doležal.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Křemen: Nikoliv.
Zpravodaj posl. Molík: Nejsou.
Zpravodaj posl. Doležal: Nikoliv.
Předseda: Kdo tedy ve druhém čtení
souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna
přijala ve čtení prvém, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém, a to ve znění shodném
s předchozím usnesením senátu.
Rozhodneme ještě o resolucích. Žádám
pana zpravodaje, aby se o nich vyjádřil.
Zpravodaj posl. Křemen: Slavná sněmovno!
Ve výborové zprávě tisk 1622 otištěny
jsou čtyři resoluce, které byly přijaty
výbory. Jsou to dvě resoluce výboru zemědělského
a dvě resoluce výboru rozpočtového.
Dvě resoluce, schválené výborem zemědělským,
znějí:.
Vláda se vyzývá, aby počínajíc
rokem 1929 zařazovala do rozpočtu státního
každoročně na finanční podporu
elektrisace venkova nejméně po 30 milionech Kč,
aby účelu zákona č. 139 Sb. z. a n.
z r. 1926 bylo dosaženo.
Ministerstvo zemědělství se vybízí,
aby neprodleně předložilo návrh zákona
o volebním právu do Zemědělských
rad.
Doporučuji, aby byly slavnou sněmovnou přijaty.
Dvě resoluce, které přijal výbor rozpočtový,
znějí:
Vláda se vyzývá, aby hospodářství
elektrárenských svazů a podniků podrobeno
bylo přísné kontrole a aby stanoven byl v
podnicích jednotný tarif za odběr energie
pro osvětlení a pohon živnostenský a
průmyslový.
O udělení příspěvků
a podpor pro elektrisaci venkova vyjádří
se příslušné zemědělské
rady po dohodě s příslušnými
obchodními a živnostenskými komorami. Také
tyto dvě resoluce doporučuji slavné sněmovně
ku přijetí.
V plenu podán byl resoluční návrh
posl. Kříže, Koudelky a soudr., který
zní:
Vládě se ukládá, aby učinila
opatření, aby komunální dávka
z elektrické energie vybírána nebyla.