Úterý 26. června 1928

To by bylo to správné. Zcela prostě ono území státu, jehož obyvatelé v některém případě neplní přání vládnoucí moci, prostě vypojiti, celé hospodářství tam zastaviti a tak část státních občanů zcela prostě hospodářsky donutiti nouzí, aby se podřídili státní autoritě. To bylo tenkráte. Dnes tomu není jinak. Pozorujeme-li události posledních dnů a uvážíme-li, že stojíme před uskutečněním správní reformy, čímž se bude v nejbližších hodinách také sněmovna zabývati, můžeme jistě říci, že pánům, kteří mají vládní a policejní moc v tomto státě, správní reforma stoupla již dosti do hlavy a že také neobyčejně stouplo jejich sebevědomí, neboť jinak nebyly by možné věci, které se přihodily v posledních dnech. Musím něco z toho uvésti, poněvadž jsme zjistili, že lidé, kteří mají v rukou policejní moc, jak se zdá, úplně negují spolkové a shromažďovací právo v tomto státě a mají v úmyslu zbaviti tyto důležité zákony účinnosti. Můžeme konstatovati, že konec konců komunistická strana, která roku 1925 po volbách svým ohromným volebním úspěchem a svým velikým počtem mandátů octla se v této sněmovně na vrcholu své moci, dnes, kdyby byly volby, sotva by byla tím mocenským činitelem, jakým byla tenkráte. Zdá se však, že se vládní a policejní moc v tomto státě především stará o to, aby komunistické straně dělala pokud možno dobrou propagandu a my, zkoumáme-li poslední opatření policejního ředitelství a jeho účinky, doporučili bychom pražskému ředitelství, aby sňalo svůj vývěsní štít a aby tam vyvěsilo nový s nápisem: Kancelář komunistické propagandy. Pražské policejní ředitelství obrátilo k sobě pozornost nejen svým výnosem, jímž zakázalo ohlášenou dělnickou slavnost komunistické strany, tak zvaný Rudý den v Praze, nýbrž přede vším jiným také tónem, jímž pražské policejní ředitelství toto opatření vydalo, a který nám ukazuje, čeho se můžeme nadíti, bude-li správní reforma skutečně provedena v jejím nynějším znění. Pražské policejní ředitelství, jak bylo uveřejněno v časopise naší strany, vydalo toto nařízení:

"Pražské policejní ředitelství obdrželo žádost o povolení uspořádati dopoledne dne 6. července Rudý den spojený s průvody a veřejnými schůzemi lidu. Policejní ředitelství tyto projevy vzhledem k veřejnému klidu a pořádku zakázalo. Vedle toho bylo hlášeno z ústředního sekretariátu fašistické obce, že dne 5. července v 8 hodin večer bude uspořádána ve velkém sále na Slovanském ostrově veřejná schůze lidu a zároveň bylo žádáno o povolení, aby fašistická obec směla dne 6. července o 4.30 hodin odpoledne uspořádati na Staroměstském náměstí u Husova pomníku veřejnou schůzi. (Výkřiky posl. Hackenberga.) Uspořádání veřejné schůze na Slovanském ostrově nebylo vzato na vědomí a také schůze lidu, zamýšlená na Staroměstském náměstí, byla zakázána vzhledem k veřejnému klidu a pořádku." - To jsou dvě schůze, které místem leží od sebe dosti daleko. - "Policejní ředitelství u příležitosti této upozorňuje, že učiní vydatná opatření, aby v žádném případě nebyl porušen veřejný klid a pořádek a že proti každému pokusu, směřujícímu k porušení úředního zákazu, zakročí co nejpřísněji a nejenergičtěji po ruce jsoucími prostředky, bez veškerých ohledů. Varuje proto policejní ředitelství každého, aby se vystříhal jakéhokoliv porušení veřejného klidu a pořádku, jinak by si musil přičísti následky svého jednání."

Nerozhoduje zde však pouze obsah, nýbrž, jak již řečeno, tón, jakým byl tento zákaz vydán. Policejní ředitelství nespokojilo se však pouze tím, nýbrž vedle toho rozpustilo ještě tři tělocvičné spolky komunistické strany. Uvedl bych zde ještě jednu věc. V posledních dnech jsme zjistili, že v mnoha městech mého volebního kraje byly rozeslány přednostům úřadů, ředitelům škol atd. oběžníky okresních politických správ, v nichž byli vyzváni, aby co nejostřejšími opatřeními působili na učitele nebo úředníky, aby přistoupili k Českému Červenému kříži. Jednotliví přednostové úřadů naznačili dokonce podřízeným úředníkům, že kdyby nepřistoupili k Červenému kříži, mohlo by to ohroziti i jejich existenci.

Předseda (zvoní): Pane řečníku, upozorňuji vás, že řečnická lhůta uplynula.

Posl. Kaufmann (pokračuje): Jsem ihned hotov. Mluvil jsem s jedním z pánů a vytkl jsem mu, že takové opatření, to jest vyhrožování donucovacími prostředky, že bude ohrožena existence člověkova a jejichž účelem jest přiměti ho ke vstupu do spolku, i kdyby byl čistě humánního rázu, jako je Červený kříž, jest proviněním, které by musilo býti trestáno podle zákona o útisku. To jest útisk, jemuž se nepodřídíme a jejž si nedáme líbiti. Poukazuji na to jen proto, abych vám dokázal, že se policejní moc v našem státě stává stále vzpupnější a stále méně se zdržuje a činí vše, aby přesvědčila státní občany, že v tomto státě od nynějška se zavedením správní reformy vládne výhradně a absolutně policie. Dále bych poukázal na to, že se mi včera dostalo ještě ne zcela zaručené zprávy, o níž bylo u nás živě diskutováno, totiž že v neděli pražské četnictvo rozbilo v Horním Litvínově komunistickou schůzi a nejen rozbilo, nýbrž že účastníky na schůzi ztýralo proslavenými pendreky. Ministerstvo vnitra mělo by ihned učiniti vše, aby se zjistilo, zda skutečně k takovému surovému znásilnění státních občanů došlo.

Na konec bych jen ještě konstatoval, že jen zákon, který náležitě podporuje elektrisaci a z této důležité hospodářské instituce dělá to, čeho potřebujeme, totiž hospodářského činitele, který prospívá všem státním občanům a který všem spotřebitelům umožňuje, aby dostali elektrickou energii za levné a přiměřené ceny, zevšeobecní používání elektrické energie, takže budou-li peníze, jichž potřebujeme, náležitě rozvrženy na soukromníky, komunální sbory a stát, stane se elektrisace důležitým hospodářským činitelem našeho státu nejen proti cizině, nýbrž i doma prospěje všem státním občanům. To však bude možné jen tehdy, bude-li vypracován nový zákon, nikoliv zákon, který v několika paragrafech rozděluje příslušnost mezi ministerstvo veřejných prací a ministerstvo obchodu. Nejvíce by však bylo třeba, aby byla vytvořena nejprve právní základna mezi výrobci a spotřebiteli, aby bylo vymýceno překupnictví a aby tak bylo lze elektrické energie náležitě užívati pro každou soukromou potřebu při řemesle, v drobném hospodářství, zkrátka ve všech výrobních odvětvích. Pro takový zákon bychom hlasovali. Tento zákon jest podle našeho mínění pouze formalitou, jíž by sněmovna neměla býti zatěžována. (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Mikuláš. Uděluji mu slovo.

Posl. Mikuláš: Slavná sněmovno! K projednávané osnově zákona o změně zákona ze dne 1. července 1926, čís. 139 Sb. z. a n., o finanční podpoře elektrisace venkova zaujímá československá strana nár. socialistická v podstatě totéž kladné stanovisko jako k původnímu zákonu o finanční podpoře elektrisace venkova. (Předsednictví převzal místo předseda Slavíček.) Při posuzování této otázky jest pro nás rozhodujícím především účel, jehož má býti tímto zákonem dosaženo. A tu je třeba říci, že dnešní hospodářský a finanční stav většiny venkovských obcí a okresů je takového druhu, že bez vydatné finanční podpory se strany státu je provedení elektrisace v širším měřítku na našem venkově v současné době nemyslitelné. (Tak jest! - Souhlas poslanců čsl. strany nár. socialistické.) Proto, i když nemůžeme úplně souhlasiti se zněním návrhu tohoto zákona, vítáme jej jako nutné opatření k hospodářskému povznesení venkovských obcí a povznesení hospodářského a kulturního pokroku vůbec.

Budiž nám však dovoleno při této příležitosti upozorniti na některá ustanovení projednávaného zákona, která považujeme se stanoviska provádění zákona za neúčelná a eventuelně škodlivá.

Podle čl. I projednávaného zákona má býti § 2, odst. 2., zákona čís. 139 z r. 1926 upraven takto: "O udělení těchto příspěvků a podpor rozhoduje ministerstvo veřejných prací v dohodě s ministerstvem zemědělství na podkladě řádně doložených žádostí po vyjádření příslušné zemědělské rady a na Podkarpatské Rusi civilní správy, pokud tam nebude zřízena zemědělská rada." Toto ustanovení prakticky znamená, že o každé žádosti za finanční podporu na elektrisaci, ať již žádost taková podána bude od obce, okresu anebo družstva, budou se vyslovovati zemědělské rady v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku, a eventuelně po zřízení této i na Podkarpatské Rusi.

A přece - jak jsme již poukázali v zemědělském a rozpočtovém výboru - nejde při této záležitosti o věc čistě zemědělskou. Tímto ustanovením bude celá agenda jen zbytečně zatěžována, nehledě k tomu, že zemědělské rady nemají dnes, kdybychom chtěli otázku řešiti se stanoviska odborného, pro tento obor působnosti školených technických sil. Ale i po jiné stránce nemůže býti otázka kompetence zemědělských rad pro nás v této záležitosti přijatelná. Jest známo, na jakém podkladě jsou naše zemědělské rady konstituovány a jak jsou složeny. Jejich organisace jest prostě nemožná a neudržitelná. Podle zákona o zemědělské radě české mají právo k volbě okresních delegátů zemědělské rady spolky, které podle stanov jsou povolány k podporování zemědělství nebo některého jeho odvětví a které v době volby nejméně rok trvají a mají aspoň 30 členů. Jak je patrno, nemusejí býti členy oněch spolků jen zemědělci - jsou na př. spolky králikářské, holubářské a pod., jejichž členy jsou vůbec jen nezemědělci - a spolky takové volební právo mají. Volebního práva totiž nemají fysické osoby přímo, tedy ani zemědělci, nýbrž spolky, bez ohledu na to, koho nebo které vrstvy sdružují, jen když ve stanovách mají vytčenou podporu zemědělství. Dokazuje to jen nevhodnost dosavadní organisace zemědělských rad pro dnešní dobu.

Ale i v jiném směru neodpovídá zákon a volební řád do zemědělské rady české, a právě tak je tomu u ostatních zemědělských rad v dnešní době. Tak na př. ženy nejsou volitelny ani za volitele spolku, ani ovšem za delegáta zemědělské rady, který podle zákona musí býti mužského pohlaví. A přece právě v zemědělství více než v kterémkoli jiném odvětví výrobním mají ženy a jejich práce úlohu přímo vynikající. Vždyť ony samy, možno říci, provozují a vedou celá odvětví zemědělství, na př. drůbežnictví, chov vepřů, mlékařství a pod. Úkolem zemědělských rad je podle zákona mezi jiným zvelebování zemědělství. Je tedy jistě nerozumné a pro venkovské ženy i ponižující, nepřipustiti je ke spolupůsobení při tomto úkolu. Volební řád nezná po této stránce také poměrného zastoupení.

Za tohoto stavu věci mohla by býti tato instituce zemědělských rad uvedena prostě ad absurdum. Představme si, že by na ř. rok před volbami do zemědělských rad založeny byly ve všech městech různé spolky, jejichž stanovy by jednaly o podporování zemědělství, jejichž členstvo by však netvořili vůbec zemědělci. Na př. selské jízdy a banderia mají volební právo, neb se o ně hlásí jen proto, že ve svých stanovách mají vyznačenu práci ku povznesení chovu koní. Každý člen takového spolku byl by zároveň i členem jiného nebo jiných podobných spolků. Spolky ty měly by nepochybně volební právo. Protože by měly hodně členů a na každých 30 členu volen jest jeden volitel - volitelé ti volí pak teprve delegáta - měly by spolky ty jistě více než polovinu volitelů vyslaných všemi spolky na okrese existujícími. Spolky skutečných zemědělců by byly pak v menšině. Tak by se stalo, že takovéto spolky nezemědělců zvolily by většinu okresních delegátů zemědělské rady ve většině okresů. Poněvadž okresní delegáti volí výbory jednotlivých odborů, českého a německého, a ty opět před sedy, mohla by pak zemědělská rada býti spravována vůbec nezemědělci. Věru, že by takového demonstračního poučení zasluhovali ti, kteří z politických důvodů nechtějí připustiti změnu zemědělských rad, která by odpovídala zásadám skutečné demokracie a potřebě našeho zemědělství. (Tak jest!)

Že skutečně i po stránce politické není záležitost zemědělských rad bez závady, o tom není jistě pochyby. Jak na př. jsou zemědělské rady posuzovány republikánským tiskem, o tom svědčí zpráva ústředního orgánu republikánské strany "Venkova" z 28. ledna 1927, v níž se praví: "Právě vypsané volby do zemědělských rad přinesly nový důkaz, že každý malý zemědělec musí vstoupiti do Domoviny, chce-li dosáhnouti nějakých výhod pro své hospodářství." (Slyšte!) To je jen malý doklad, ale stačí, abychom si udělali úsudek, jaké zemědělské rady u nás jsou, a hlavně, kým jsou ovládány. (Tak jest!) Není divu, nemá-li k nim široká veřejnost důvěry. Je proto s podivením, že kompetence zemědělských rad se stále ještě rozšiřuje. Loňského roku zákonem ze dne 14. července, č. 118 Sb. z. a n., o přímých daních, zřízeny byly při zemědělských radách zvláštní fondy pro případ živelních pohrom, kteréžto fondy disponovati budou miliony. Nyní opětně tímto zákonem dává se zemědělským radám bez ohledu na nedůvěru široké veřejnosti k těmto institucím právo, aby se vyslovovaly o žádostech za podporu na elektrisaci přes to, že elektrisace již svou povahou nespadá do úkolů zemědělským radám vytčených. Ale i kdyby, slavná sněmovno, této důvěry zde bylo a kdyby zemědělské rady skutečně vybudovány byly tak, jak je toho v zájmu zemědělství a jeho dobré pověsti třeba, jsem nucen prohlásiti, že bychom ze zásadních důvodů nemohli dáti svůj souhlas k tomu, aby o žádostech obcí a okresů, eventuelně družstev, za udělení podpory na elektrisaci vyslovovaly se zemědělské rady, (Výborně!) poněvadž tato záležitost podle našeho názoru spadá především do kompetence nadřízených orgánů samosprávných a především státních. (Výborně!)

Podle této navrhované osnovy zákona udělovati bude podporu na elektrisaci ministerstvo veřejných prací po dohodě s ministerstvem zemědělství. Podle původního zákona z r. 1926 byla tato záležitost v kompetenci ministerstva zemědělství, a tu bych chtěl poukázati na to, že právě ministerstvo zemědělství vydalo směrnice k zákonu o elektrisaci venkova, z nichž je nejlépe patrno, které orgány se měly především o žádostech za podporu vyslovovati. Ve směrnicích těchto se výslovně praví: "K žádosti, podá-li tuto obec, musí býti přiloženo: 1. průkaz, že je možno zásobovati obec elektřinou v rámci soustavné elektrisace. (Prohlášení elektrárenského svazu, pověřeného elektrisací příslušné oblasti.) 2. Výkazy: a) o počtu popisných čísel v obci, b) o počtu obyvatelstva obce, c) o výši pří.. mých daní v obci placených, d) o výši čistého katastrálního výnosu, e) o výměře pozemků v hektarech, f) o výši přirážek k přímým daním v obci placeným v procentech. 3. Rozpočet nákladu na zařízení uvedená v bodu 1., vypracovaný nebo potvrzený elektrárenským svazem, pověřeným soustavnou elektrisací příslušné oblasti, a to odděleně: a) na transformovnu, b) na místní rozvodovou síť, c) na veřejné osvětlení, d) na domovní přípojky a plán místní rozvodné sítě. (Rozpočet na uvedené zařízení bod a) až c) musí býti přesný a závazný, bod b) může býti přibližný.) 4. Prohlášení elektrárenského svazu, že nejdéle do 6 měsíců obec připojí. 5. Finanční a organisační řád (stanovy) elektrárenského svazu, do jehož oblasti obec náleží. 6. Finanční plán na úhradu celého nákladu spojeného s elektrisací obce. 7. Revers obce, že vrátí příspěvky, nebude-li elektrisace obce provedena podle výše uvedeného rozpočtu a finančního plánu do 6 měsíců od vyplacení příspěvku. 8. Důkazy pravoplatnosti usneseni obce o provedení elektrisace podle zákona ze dne 12. srpna 1921 (opis protokolu o schůzi obecního zastupitelstva, v níž stavba byla usnesena a finanční plán a revers schválen; vyjádření finanční komise, vyhláška schválení okresu, případně zemského výboru).

Z uvedených směrnic je patrno, o jakou záležitost jde při žádostech za podporu na elektrisaci. Jde o problém hospodářský a především o hospodářský a finanční problém naší samosprávy. Tak také a s tohoto hlediska díváme se na předložený zákon o podpoře elektrisace venkova.

Z důvodů těch pak navrhujeme změnu čl. I, odst. 1, a žádáme za přijetí tohoto článku v tomto znění: "O udělení těchto příspěvků a podpor rozhoduje ministerstvo veř. prací v dohodě s ministerstvem zemědělství na podkladě řádně doložených žádostí po vyjádření příslušného zemského správního výboru (zemského zastupitelstva) a na Podkarpatské Rusi civilní správy."

Slavná sněmovno! Řekl jsem, že otázka elektrisace venkova je především problémem naší samosprávy. Domnívám se, že toto moje tvrzení odůvodněno je hlavně neblahými poměry, jež vyvolány byly v obcích a okresech po vydání zákona o finanční úpravě územní samosprávy. Zde, myslím, by se měla slavná vláda a koaliční strany zamysleti, jakou to děláme hospodářskou politiku státu. Zákonem o územní samosprávě, omezením samosprávných přirážek vzaly se obcím v republice Československé těžké miliony. Celá řada venkovských obcí nemá dnes nejmenších prostředků na své nejnaléhavější potřeby. Není peněz na komunikaci, není prostředků na školy, na chudinství a na sociální péči. Obecní hospodářství je namnoze přivedeno do nemožného stavu. Nejinak je tomu s hospodářstvím okresů. Zemský správní výbor v Čechách z rozpočtů okresů škrtá do nemožností. Škrtají se dokonce i položky na cestářské čepice. (Slyšte!) Celá řada okresů zastavila práci ve štěrkovnách. Není peněz, ale nebude ani potřebného štěrku na správu zubožených okresních silnic. Na rekonstrukci nevyhovujících silničních mostů vzhledem k automobilovému provozu není vůbec prostředků. Za tohoto stavu věci projednáváme zákon o podpoře elektrisace venkova. V resoluci zemědělského a rozpočtového výboru se sice vláda vyzývá, aby počínajíc r. 1929 zařazovala do rozpočtu státního na finanční podporu elektrisace venkova nejméně 30 mil. Kč, aby účelu zákona č. 139 Sb. z. a n. z r. 1926 mohlo býti dosaženo, bohužel, jde zase jen o resoluci, v níž je sice projeveno přání poslanců jak vládních, tak i oposičních, která však, jak praxe učí, nic pro účel věci neznamená, když v zákonu samém stanoven jest obnos toliko 10 mil. Kč. I kdyby však těchto 30 mil. Kč bylo každoročně skutečně poskytováno ku podpoře elektrisace venkova, nebyl by to nikterak obnos přemrštěný, béřeme-li v úvahu hospodářský i finanční krach naší samosprávy.

Tím méně může býti dostačujícím obnos 10 mil. Kč, s nímž, jak již řečeno, v zákoně se počítá. Domníváme se proto, kdyby dnešní vládě šlo vážně o skutečný rozvoj elektrisace venkova a kdyby úmyslem jejím bylo pomoci obcím, že by především musila uvažovati o neblahých důsledcích, jež způsobil zákon o finanční úpravě územní samosprávy, jmenovitě nemožný limit samosprávných přirážek, a musela by zrušiti tento nedomyšlený, nemožný a samosprávě hospodářsky nebezpečný zákon. Odhodlá-li se vláda k tomuto činu, bude to pro obce a tím i pro rozvoj elektrisace znamenati více nežli zákon, který právě projednáváme.

Slavná sněmovno! Přes vytknuté závady projednávané osnovy bude však klub československé strany socialistické pro předloženou osnovu zákona hlasovati. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dále má slovo p. posl. Kříž.

Posl. Kříž: Slavná sněmovno! Při projednávání usnesení senátu o změně kompetence pro udílení podpor na provádění soustavné elektrisace venkova hlasovali jsme po zamítnutí našich pozměňovacích návrhů v příslušných výborech sněmovny pro tento zákon. Náš klub i v plenu posl. sněmovny, budou-li jeho opakované opravné návrhy zamítnuty, vysloví se pro to, aby usnesení senátu bylo v poslanecké sněmovně schváleno. To proto, že navrhovaná novelisace o finanční podpoře soustavné elektrisace venkova dává vlastně plnou satisfakci požadavku, který od počátku provádění zákona o soustavné elektrisaci hájíme. Měl jsem příležitost již při projednávání zákona č. 139 Sb. z. a n. z r. 1926 tlumočiti s tohoto místa slavné sněmovně přesvědčení celého našeho klubu, že považujeme za nezbytné i nutné, aby úřední agenda, s prováděním soustavné elektrisace souvisící, nebyla roztříštěna mezi několik úřadů, a žádali jsme tehdy, aby tato agenda byla soustředěna v jednom z nejpovolanějších orgánů, t. j. v ministerstvu veř. prací.

Tehdy v r. 1926 ani vláda, ani vládní většina neměly pro správnost naší argumentace potřebného smyslu. A ejhle! Neuplynuly ani dva roky a vláda po zkušenostech, které povolané úřady získaly, sama přichází s návrhem, který znamená uznání správnosti tehdejšího našeho stanoviska. Pozdě, ale přece! Jsem přesvědčen, že tentokráte je rozhodování správné a že elektrisační agenda v rukou ministerstva veř. prací bude na svém místě.

Při projednávání usnesení senátu v rozpočtovém i zemědělském výboru posl. sněmovny podali jsme k prvnímu článku navrhované vládní novelisace svůj pozměňovací návrh, který, jak jsem již řekl, předkládáme také plenu sněmovny. V tomto návrhu žádáme, aby z usnesení senátem přijatého byl škrtnut pasus o tom, že ministerstvo veř. prací rozhoduje o žádostech za podporu elektrisace "po slyšení zemědělské rady, resp. na Podkarpatské Rusi civilní správy", a navrhovali jsme, aby vyjádření o žádostech místo těmto orgánům svěřována byla zemským výborům, případně výborům župním a obchodním a průmyslovým komorám.

K podání tohoto návrhu vedly nás velmi vážné důvody. Jest známo, že zemědělské rady v dnešním svém složení nejsou pravdě odpovídajícím vyjádřením hospodářských sil a rozvrstvení našeho venkova. Marně již po řadu roků domáhají se drobní zemědělci, aby v zemědělských radách dostalo se jim náležitého zastoupení. Bývalý pan ministr zemědělství dr Brdlík sice svého času slíbil předložení vzorného, dnešní demokratické době odpovídajícího volebního řádu pro zemědělské rady, ale, jak vidíme, s prováděním slibu nijak nespěchá ani jeho nástupce. A přece - sliby zavazují! Nedivme se proto, že ve výboru při projednávání tohoto zákona byla jednomyslně, tedy i stranami vládními přijata resoluce, kterou nynější pan ministr zemědělství znovu a důrazně je žádán, aby slibovanou osnovu zákona o volbách do zemědělských rad opravdu také předložil.

Dokud nebude provedena demokratisace zemědělských rad, nemůžeme v tuto přežilou a jednostrannou instituci míti žádné důvěry a proto také bráníme se ústavními prostředky tomu, aby zemědělské rady, stojící v jednostranných službách politicky stavovských zájmů jedné určité skupiny, nadány byly mocí, vyjadřovati se o meritorním provádění zákona tak hlubokého finančního a hospodářského dosahu.

Venkov není jedna rodina a venkov také není a nemůže býti jedna politická strana. Tuto pravdu nediktujeme my, to diktuje sám hospodářský život. Život venkova prolnut je touže nevypočitatelnou spletí různých zájmů a potřeb občanstva, jako je tomu v životě ostatních složek národa a státu.

Proto se nedivme, nemá-li valná část venkovského obyvatelstva k zemědělským radám při jejich dnešním protilidovém složení důvěry. Instinkt venkovského člověka jest již takový, že vidí neupřímnost a faleš tam, kde v otázkách všem lidem venkova společných jest jednostrannost. To netvrdíme jenom my soc. demokraté. Také pánové z vládní většiny, pokud není jim symbolem zelený čtyřlístek, tvrdí totéž, co my, a jen nucená koaliční solidarita jim brání, aby svůj názor při projednávání tohoto zákona mohli důsledně hájiti a prováděti. Toho byla svědkem obsáhlá debata při projednávání tohoto zákona v zemědělském i rozpočtovém výboru, kde proti dnešní praksi zemědělských rad otevřeně se postavili nejen kolegové stran oposičních, ale také poslanci stran vládní většiny. Pan kol. Krejčí dokonce v zemědělském výboru jasně naznačil, že již je to naposledy, co se dává znásilniti, hlasuje pro zákon, který favorisuje zemědělské rady v dnešním jejich nemožném složení. Chápeme, že tato trpká pravda svorně ve výboru konstatovaná poněkud rozčilila p. zpravodaje zemědělského výboru, takže se nám v doslovu představil více jako exponent své strany než zpravodaj výboru a nazval nás všechny nepřáteli venkova. Považuji však za nutno, abych k tomuto gestu s funkcí zpravodaje neslučitelnému s tohoto místa prohlásil:

Jménem velké části drobného zemědělského lidu odmítáme se vším rozhořčením tento výrok p. posl. Křemena jako zpravodaje výboru, jako by každý, kdo nemá na sobě cejch agrární strany, byl nepřítelem venkova. Pánové z republikánské strany čsl. venkova se musí již smířiti s tím, že venkov není jedna agrární rodina, že jsou na venkově také ještě jiné zájmy, než hájí republikánská strana čsl. venkova, a že hájení zájmů venkova nemůže býti ponecháno jen republikánské straně, která křečovitě dokazuje, že má v tomto směru monopol. Není tomu tak a nebude tomu tak ani do budoucna. Taková demokracie nebyla by demokracií. Můžeme-li raditi republikánské straně čsl. venkova, radíme jí, aby některým svým exponentům dala potřebnou lekci a smířila je se skutečností, že jak agrarismus, tak také socialismus jest a bude vždy mluvčím a zastáncem hospodářských tužeb velké části venkovského obyvatelstva.

A nyní ještě několik slov k celkové situaci, v níž se u nás řešení otázky soustavné elektrisace nachází. Není pochyby, že provádění zákona o soustavné elektrisaci společnostmi nadanými právem všeužitečnosti přineslo a přináší našemu hospodářskému životu dobré ovoce. Vidíme to na všech stranách a popírati tento fakt může jen ten, kdo nalézá se v zajetí sobeckých zájmů jednotlivce nebo jednotky. Soustavná elektrisace a zákon o podpoře elektrisace venkova jsou investice hospodářských hodnot, které nezůstávají ležeti ladem a půdu jim přisouzenou mrví s dobrým výsledkem. Co stát dal a dává soustavné elektrisaci, dává do značné míry sobě samému.

Považuji za nutné, dotknouti se při této příležitosti, kdy měníme kompetenci ministerstev na jednom z nejdůležitějších úseků soustavné elektrisace státu, nevěcnosti argumentů proti všeužitečným elektrárnám. Tak mezi jiným v květnu toho roku rozesílán byl poslaneckým klubům cirkulář, vztahující se k projednávání tohoto zákona v senátě. V tomto cirkuláři výslovně se praví: "Odůvodnění navrhované změny uvedené v důvodové zprávě není však ani případné, ani neodpovídá skutečnému stavu. Navrhovaná pak změna sama nebude ku prospěchu elektrisace venkova, nýbrž poškodí zájmy soukromých a obecních elektráren a zvýší ještě nedůvěru v podjatost ministerstva veř. prací ve věcech elektrisačních.

Důvody: Ministerstvo veř. prací není jediným odborným ministerstvem pro věci elektrisační. Do působnosti ministerstva veř. prací náleží rozhodovati pouze o části elektrisačních věcí, totiž asi o 20 t. zv. všeužitečných elektrárenských podnicích, zřízených podle zákona ze dne 22. července 1919, čís. 438, kdežto působnost ohledně soukromých, obecních a závodních elektráren, počtem více než 1000, patří do ministerstva obchodu." (Posl. Koudelka: To také není pravda, je jich 800!) Dojdu k tomu.

Na prvý pohled by se zdálo, že ti, kteří si tu reklamují právo obhajoby soukromých a obecných elektráren, mají pravdu, ale není tomu tak. Podívejme se na oblast přikázanou podnikům všeužitečným a na oblast zásobovanou podniky soukromými! V Čechách z celkového počtu 8400 politických obcí je podnikům všeužitečným přikázáno 6687 obcí, elektrárny všeužitečné zásobují 1713 obcí. Na Moravě a ve Slezsku přikázány jsou celé oblasti obou zemí vůbec jen podnikům všeužitečným. Z tohoto fakta je viděti, že výstavba soustavné elektrisace jest dílem ohromného významu národohospodářského, a vojna vedená některými činiteli proti soustavné elektrisaci a všeužitečným podnikům vedena je zbraněmi více osobními a sobeckými, než celkovými zájmy důležitého problému elektrisace a posílení hospodářského života státu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP