Pátek 23. března 1928

Začátek schůze v 9 hod. 56 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Rýpar, Špatný.

214 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: náměstek min. předsedy dr Šrámek; ministři dr Mayr-Harting, dr. Nosek, dr Spina, dr Srdínko, dr Tiso; za ministerstvo financí vrch. komisař dr Bednář.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupci Nebuška. dr Mikyška, dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 139. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolenou udělil jsem na dnešní schůzi p. posl. Bergmannovi pro neodkladné zaměstnání.

Došlo oznámení o změně ve výboru. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Do výboru soc.-politického vyslal klub poslanců čsl. strany nár. socialistické posl. Pechmanovou za posl. Buřívala.

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výborů ústavně-právního a rozpočtového k návrhu posl. Bradáče, dr Dolanského, dr Budaye, dr Lukavského, Mlčocha, dr Luschky, Windirsche, Stenzla, Rýpara, Špačka, E. Vencla a druhů (tisk 1398), aby byl vydán zákon, kterým se povoluje užíti dílčích dlužních úpisů 6% půjčky města Opavy z roku 1922 v úhrnné jmenovité hodnotě 25 milionů Kč k ukládám nadačních, sirotčích a podobných kapitálů (tisk 1463).

Páni zpravodajové posl. Ostrý a Rýpar promluvili již ve včerejší 138. schůzi posl. sněmovny a lhůta řečnická stanovena byla 20 minutami.

Ke slovu jsou přihlášeni řečníci na straně "pro": pp. posl. dr Koberg, Sladký.

Dávám slovo prvému přihlášenému řečníku, p. posl. dr Kobergovi.

Posl. dr Koberg (německy): Pánové! Předložený návrh zákona o půjčce města Opavy jest v podstatě totéž, čeho jsme po této stránce již dávno žádali společně se zástupci města Opavy, jehož starosta jest přece členem naší strany. Budeme tedy ovšem hlasovati pro tento návrh, ale přece musím upozorniti, že v tomto malém zákoně nemůžeme naprosto viděti nějakou splátku za degradaci Opavy, za loupež naší slezské samosprávy. Ani nastávající a samozřejmé navrácení Opavě bezdůvodně odňatých oprávnění politického úřadu I. stolice nebo prozatímní ponechání některých úřadů, které přece i přes úmyslnou zlomyslnost nemohou náhle všechny býti přeloženy z Opavy do Brna, nebo zřízení nějakých nových náhradních úřadů v Opavě nemohlo by nás ani v nejmenším smířiti s tím, že tak zvaná správní reforma zničila slezskou zemskou svrchovanost.

Jest zřejmé, že za daných okolností a poměrů chceme pro Opavu zachrániti aspoň to, co se při blahovolném vykládání zákonů ještě zachrániti dá, a žádáme, aby vláda konečně odhalila tajemné temno, jež dosud svědomitě rozprostírá nad všemi příslušnými úmysly. Zcela potichu bylo již dnem 1. ledna t. r. na př. celní oddělení finančního ředitelství přeloženo z Opavy do Brna; zrovna jako když zloděj tajně v noci něco vezme a odnese, tak zamýšlíte zřejmě i dále postupovati a doufáte, že tímto postupným jednáním nejsnáze se vyhnete pobouření slezského obyvatelstva. Ale právě jako psu, jak známo, není zrovna příjemné, když se mu ocas, řeže po kouscích, než jediná radikální operace, tak také nepovažujeme tento způsob za správný. Vždy budeme křičeti, když se nám urve kousek naší zemské svrchovanosti, a nikdy se za nějaké drobty nevzdáme svého nároku na ústavní samostatnost země slezské.

Co platí pro město Opavu a Slezsko ve velkém, to platí pro město Hlučín a pro Hlučínsko v malém. Toto jednolité hlučínské území, jež má dosud vlastní okresní politickou správu, má se rozděliti mezi okresy Opava-venkov a Moravská Ostrava. Tím chcete zajisté vymýtiti vzpomínku na dřívější příslušnost tohoto území k německé říši a urychliti asimilaci bratří osvobozených z pruského jha. Do dneška jste totiž marně o to usilovali a ani cukrovaný chlebíček ani bič nedovedly z obyvatelů Hlučínska, stejně jako z nás, sudetských Němců, podvedených o jejich právo sebeurčení, udělati správné Čechoslováky. Ani mimořádná moc zplnomocněného komisaře pro Ratibořsko, při čemž k tomuto úřednímu titulu dlužno poznamenati, že Ratiboř stále ještě patří k německé říši, ani úplné připojení tohoto území ke Slezsku nemohlo vykoupené tamější bratry vychovati na bílo-červeno-modré hurá-vlastence. Proto buďtež roztrženi! Zvláštní jest, že se němečtí křesťanští sociálové z důvodů hospodářských a účelných, jak praví, zasazují o toto roztržení Hlučínska. Že národnostní pohnutky jsou pro ně bez významu, není ostatně nic nového, ale i důvody hospodářské a důvody účelnosti mluví v tomto případě proti roztržení. Ke mně se dostavilo již několik deputací z Hlučínska, které se co nejostřeji ohražovaly proti rozdělení a roztržení tohoto území, poněvadž se obávají, že jejich hospodářské zájmy budou tím těžce poškozeny a ohroženy. A právem, neboť ani v okrese moravsko-ostravském ani v okrese Opava-venkov, jež oba jsou skorem čistě české, nenalezli by pochopení pro své potřeby a svůj svéráz. Jen když dostanou své vlastní okresní zastupitelstvo, mohou sami důrazně pracovati na zlepšení neudržitelných poměrů v tomto území, pokud to vůbec bude možno v mezích reformované správy. Proto pravá přání obyvatelstva, jež nepokrytě projevili i zástupci města Hlučína dokonce na schůzi křesťansko-sociální strany, v rozporu k tvrzení rozšiřovanému družinou Luschkovou, směřují k tomu, aby zůstalo pohromadě, ať se děje cokoliv. Hlučíňanům ani nenapadá, aby se dobrovolně vzdávali své příslušnosti, aby popírali své historické a zeměpisné svazky, které je odedávna vespolek pojí. Při posledním sčítání lidu bylo sice v hlučínském okrese 38.000 tak zvaných Moravců připočítáno k Čechům, ve skutečnosti jsou však tito Moravci ještě dnes ze dvou třetin své vlasti věrnými Hornoslezáky, kteří se nedají vyloučiti z německého kulturního kruhu. Jako bývalí příslušníci centra hledali své blaho nejdříve u křesťansko-sociální strany lidové, která se tehdy tvářila velice německou, a my, členové německé národní strany, jsme se ani nepokoušeli jim v tom brániti, poněvadž jsme nechtěli rušiti klid v tomto území nějakými stranickými boji. Ba dokonce odmítli jsme všechny pokusy a žádosti, abychom tam konali německé národní schůze nebo zakládali tam místní skupiny, a tak se stalo, že němečtí křesťanští sociálové při posledních volbách do sněmoven získali z tohoto území 12.529 hlasů. Nějakou odplatu za to Hlučiňáci nedostali, ani mandátu ve sněmovně, ani dostatečné ochrany před těžkým týráním, jež právě oni musili strašně zažíti. (Posl. Matzner [německy]: Tu musil pomoci Cukmantl!) Velmi správně! (Posl. Horpynka [německy]: A Mayr-Harting jako ministr spravedlnosti není nic? Jeho důvěrníka tam zavřeli!) Výjímečný stav uvalený na toto území, o němž svět ví příliš málo, jest a zůstává hanbou pro celou republiku, kterou lze srovnati jen s tím, jak Mussolini nakládá s jihotyrolskými Němci. (Posl. dr Lehnert [německy]: Za to máme demokracii!) Velmi správně! Že se však tento stav tak dlouho udržuje, dokazuje, že křesťanští sociálové, kteří prý již půldruhého roku jsou účastni na moci, jsou buď bezmocní nebo že mají příliš málo odvahy a vytrvalosti, aby se ujímali svých chráněnců. Tito ubozí lidé jsou odbýváni a balamuceni nicotnými sliby; a nyní, když vidí, že jsou zrazeni a prodáni a v hlubokém zklamání se k této straně obracejí zády, pokoušejí se jim namluviti, že vše bude lépe, budou-li rozděleni mezi okresy moravsko-ostravský a Opava-venkov, a tak doufají, že se tím zbaví nepohodlných sužovatelů. Zároveň s pojmem "Hlučínsko" mají zmizeti i hlučínští sužovatelé. Politik a státník jako dr Luschka musí sice věděti, že při tom lidé přicházejí z bláta do louže. To jím však zřejmě nehne. Jeho hlavní starost směřuje nyní k tomu, aby si sami vykopali hrob, aby k čestnému titulu "hrobař Slezska" nedostal ještě druhého čestného titulu "hrobař Hlučínska". I když se tentokráte šikovně skryje v pozadí, jak se zdá býti jeho úmyslem, nebude se moci vyhnouti odpovědnosti za následky roztržení Hlučínska.

Slezané splatili jeho straně první splátku zasloužené mzdy za její chování při finanční a správní reformě již při obecních volbách ze dne 16. října r. 1927. Tehdy ztratila totiž křesťansko-sociální strana ve Slezsku podle úředních zpráv neméně než 9833 hlasů, to jest 38% své državy z r. 1925. Tato ztráta se snad sice trochu zmenší, budou-li rozděleny německé nepatrné straničky místního rázu, ale přes to dlužno jistě stále ještě zaznamenati, že konečný úbytek křesťansko-sociálních voličů ve Slezsku činí dobrou čtvrtinu. A jest to nějaký div, když se tato strana lehkomyslně vzdala země slezské a jejích odedávna zděděných práv? (Posl. Horpynka [německy]: Včera časopis "Deutsche Presse" blouznil o ohromném volebním vítězství křesťanských sociálů!) Tak dovedou přebásniti své volební výsledky. Zhroucení bylo by bývalo u nás ve Slezsku ještě úplnější, kdyby obyvatelstvo bylo na vlastním těle zřetelněji pocítilo účinky zákonodárného umění těchto pánů. Teprve nyní začínají znenáhla obce a okresy poznávati požehnání nového finančního zákona pro samosprávu a pobouření vzroste, jakmile správní reforma bude provedena v praxi.

Dámy a pánové! Dovolte, abych vám dnes uvedl několik málo příkladů a novinek o účincích finančního zákona, jenž má platnost od 1. ledna t. r., na obce a okresy ve Slezsku. Prozatím schází přídělovému fondu pro Slezsko asi 18 milionů Kč, aby byly uspokojeny jen nejnaléhavější požadavky, a to přes velice bezohledné škrty, které zemský revisní úřad provedl v rozpočtech, a přes zavedení všech možných dávek a poplatků. Při tom jsme v tomto rdoušení dospěli již tak daleko, že na př. stavby silnic musily býti zastaveny uprostřed práce, takže až na další jsou nepřemožitelnými překážkami dopravy. (Výkřiky posl. Matznera.) 80 let po zrušení roboty má býti ručních a zápřežných služeb používáno k opravám cest a jiným stavbám, ba dokonce ponocní byli odňati vesnicím a nařízeny za to střídavé noční hlídky obyvatelů. Výdaje na stavbu mostu byly rozděleny na 5 let, kdežto obyčejně se spokojují na př. u chatrných obecních staveb, u chatrných budov a škol s tím, že se potřebná částka rozdělí na dvě polovice a žádá se, aby nejdříve byla zřízena polovice stavby a v druhém roce druhá polovice. Výdaje na topení a osvětlení byly tak omezeny, že aspoň napolo slušné osvětlení cest jest vůbec nemožné a že na př. školy v zimě musily již letos zastaviti vyučování, poněvadž nezbývalo peněz na jejich vytápění. Staré školní lavice, jež v některé škole byly užívány již 60 let, nesmějí býti obnoveny. (Výkřiky na levici.) To jest konkrétní případ, jehož sám jsem byl svědkem. Byl odůvodněn takto: Když byly dobré tak dlouho, musejí býti dobré i nadále - a částka na ně potřebná byla prostě škrtnuta. Také drobné částky na tiskopisy nebo veřejné vyhlášky byly škrtnuty, nenalezly milosti před očima censora, totiž zemského revisora. Nejsmutněji to vypadá se sociální péčí, s níž se zachází jako se zbytečným přepychem a jež skorem úplně jest obětí zuřivé spořivosti podle zákona. To jest jen několik málo příkladů, které bych mohl podle libosti rozmnožiti a za jejichž správnost ručím.

Snad se někdo domnívá, že přeháním a úmyslně maluji příliš černě, mluvím-li o katastrofální finanční nouzi samosprávy způsobené novými ustanoveními zákona. Proti tomu dovoluji si poukázati na pamětní spis, jejž slezská zemská správní komise v těchto dnech odevzdala panu ministrovi financí a v němž se podle podrobného číselného materiálu pro veškeré obce a okresy Slezska dokazuje toto: Ze 453 obcí Slezska obrátilo se 293 na přídělový fond a žádaly úhrnem 29,425.428 Kč. Když revisní úřad co nejpřísněji zpracoval rozpočty, zbývá schodek 16,920.130 Kč, jenž má býti uhrazen z přídělového fondu. K tomu přistupuje ještě pro 21 silničních okresů částka 7,094.858 Kč, takže by přídělový fond měl poskytnouti 24,014.988 Kč. Proti tomu činí podíl na dani obratové a přepychové, připadající na Slezsko podle zákona, 6,266.700 Kč, tedy asi čtvrtinu toho, co jest ve skutečnosti požadováno. Z těchto 6 milionů budou pak sraženy ještě služební, odpočivné a zaopatřovací požitky okresních zaměstnanců, jejich vdov, sirotků a pozůstalých, kteří byli převzati státem, pak pro okresy a obce, které trpí nouzi, nezbude asi nic.

Pro nynější poměry jest poučné zjistiti, že podle zprávy zemského revisního úřadu pro Slezsko 11 západoslezských německých soudních okresů má úhrnem dostati jen 5,176.000 Kč, kdežto pro 10 jiných, převážně českých okresů, jest navrženo 18,838.000 Kč. (Posl. Matzner [německy]: Rovní mezi rovnými!) Velmi správně! Ačkoliv by podle poplatnosti a podle počtu obyvatel připadala na obě části asi stejná částka. Ještě zřetelněji se ukáže účinek tohoto zákona z jednotlivých příkladů: Město Krnov, které, protože mu byly odňaty rozličné příjmy novým finančním zákonem, utrpělo skutečnou ztrátu 1.1 milionu, žádalo z přídělového fondu 2,738.230 Kč. Dostati má právě tolik jako Opava, totiž nic, ani haléře! Naproti tomu Slezská Ostrava, české město asi tak velké jako Krnov, žádala 4,006.000 Kč, a jest pro ni navrženo 3 miliony Kč, pro Svinov a Karvinnou 1 1/2 milionu, pro Fryštát 808.000 Kč, pro Hrušov 750.000 Kč, pro Radvanice 650.000 Kč, pro Kunčice nad Ostravicí 600.000 Kč, pro Michálkovice 550.000 Kč, pro Petřvald, Lazy a Orlovou po 400.000 Kč atd. Stejně jest tomu se silničními okresy. Německý okres albrechtický na př. dostává 3.754 Kč, benešovský 52.980 Kč, kdežto český okres frýdecký 1,309.813 Kč, nebo převážně český okres bílovecký 1,112.219 Kč. Ovšem tyto číslice nejsou ještě konečné, poněvadž zemská správní komise nemohla ještě zaujmouti stanovisko ke všem návrhům revisního úřadu. Ale mnoho se již na tom nezmění a tendence, kterou jsem předpovídal již při utvoření přídělového fondu, že se bude projevovati snaha na útraty německé samosprávy vykrmiti českou, jest zcela zřejmá. Tehdy mě členové německých vládních stran nazvali škarohlídem a tvrdili o mně, že jen z nenávisti proti nim stavím nádherné reformní dílo do tak špatného světla. Budoucnost nás naučí, že to i na naše německé obyvatelstvo bude míti blahodárné účinky. Nyní máte to nadělení a my jsme zase jako obyčejně měli pravdu se svou kritikou. Nový důvod k hněvu pro protivnou stranu, neboť nyní stojí zde jako falešní proroci a musí ke svému ospravedlnění vynalézati nové výmluvy, což jim ostatně při velkém cviku v tomto oboru nepřipadá za těžko. (Posl. Horpynka [německy]: 3.700 Kč pro Albrechtice jsou úspěchem Mayr-Hartingovým, jenž bude plakátován!). Ano.

Že to v Čechách a na Moravě nevypadá lépe než ve Slezsku, jest na bíledni. I když se tam pro přídělový fond požaduje čtyřikráte tolik než jest zákonem povoleno, musilo by býti jen pro tak špatně zvané historické země přikázáno ještě 432 milionů, aby se vyhovělo nejnaléhavějším požadavkům okresů a obcí, nebo pro celé státní území i se Slovenskem a s Podkarpatskou Rusí skorem půl miliardy korun. Myslím, že by to musilo zaraziti i nejzbožnějšího zbožňovatele a ctitele svaté Byrokracie a i nejzažranějšího fiskalistu přesvědčiti, jak tento finanční zákon jest nesmyslný. Brzy budou vrabci štěbetati na střechách, že takového zákonodárství zde ještě nebylo a právem propadá sněmovna, jež vysílá do světa tak nejapné a neproveditelné zákony, kletbě směšnosti. To pochází z toho, když nerozumná, poddajná většina více důvěřuje autoritě šedivých teoretiků a záhadných byrokratů než radám zkušených odborníků. Od zeleného stolu, bez zatěžkání praktickou zkušeností, byl učiněn pokus o útok proti samosprávě a při tom bylo ve slepé horlivosti přestřeleno. Nejen samospráva, jež měla býti zničena, nýbrž celé obyvatelstvo a tím i stát sám jest tímto zákonem těžce poškozen. Slepá horlivost jen škodí! To je stará věc. Bohužel, jak se zdá, odpovědní redaktoři stále ještě nechtějí se vzdáti tohoto zmetka, zřejmě se stydí mužně doznati, že spáchali těžkou chybu a rádi by se pokud možno nejdéle vyhnuli novému přetvoření tohoto homunkula, jenž vyšel z jejich křivule. Nanejvýše via facti má se něco státi, aby se zabránilo zhroucení některých obcí a okresů, pravil nedávno kterýsi ministr. S takovými domácími prostředky, které mohou sloužiti jen k zakrytí nejošklivějších výrůstků, se však nepomůže, proti zlu se musí bojovati od kořene a vymýtiti je ab ovo. Ponechati je, aby pod povrchem hnisalo dále, jak tomu jest právě nyní, bylo by zločinem, jenž by se jednou krvavě vymstil. Nesmí rozhodovati stanovisko prestiže, nýbrž jedině blaho obyvatelstva, a to naléhavě vyžaduje, aby tento nemožný finanční zákon byl zrušen a samosprávě byla vyhrazena přiměřená finanční pravomoc. Dejte obci, co jest jejího, pak dostanete i pro stát, což jeho jest. Uvažte, pánové s protivné strany, starou zásadu: Předejíti jest stokráte lepší než léčiti a jednejte rychle, než bude pozdě, aby se jednou o Vás neřeklo: "Kdož setrvávají v chybě, jsou blázni" nýbrž naopak: "Ti, kdož chybou dospívají k pravdě, jsou moudří."

Vidíte, že jsem vzdálen stranické závisti, neboť bych vážené vládní většině tak nedomlouval, aby učinila to, co snad jedině přispěje k tomu, aby v očích voličstva aspoň poněkud obnovila svou vážnost, jež silně poklesla. Mně a mé straně jde jen o blaho našeho německého lidu, a poněvadž tento lid jest nyní v našich obcích a okresech nejvíce ohrožen finančním zákonem, neblahým pro samosprávné sbory, žádáme především německé strany, nacházející se prý u moci, bez jejichž hlasů by zákon nebyl býval nikdy usnesen, aby co nejrychleji vymohly, aby toto hanebné dílo bylo novelováno, a to ve formě, která by vyhovovala spravedlivým požadavkům naší samosprávy. Úkol vládní většiny nesmí přestávati na tom, že se aportují návrhy, jichž si přeje vysoká byrokracie, její povinností jest také míti vrchní dozor a vady, které se vyskytnou při provádění zákonů, podle potřeby i proti vůli některých vysokých pánů napravovati. Nemáte-li k tomu sílu nebo odvahu, pak dokazujete před celým světem svou parlamentní neschopnost. Ve svazu německých samosprávných sborů vaši oficielní zástupci, zástupci křesťanských sociálů, svazu zemědělců a živnostenské strany sami prohlásili, že tento finanční zákon jest nemožný, a že čím dříve tím lépe bude musit býti změněn. Poněvadž i české obce a okresy jsou stejného mínění, dále obchodní a živnostenské komory, svazy průmyslníků a mnoho jiných sborů již uznalo, že to tak prostě dále nepůjde, domnívali bychom se, že novelisace nezpůsobí žádných nesnází. Ostatně patří v československém zákonodárství k dobrému tónu ke každému aspoň napolo důležitému zákonu pokud možno co nejdříve sepsati aspoň jednu novelu. Proč se tedy s tím v tomto případě otálí, proč se má zapříti právě zde tento krásný zvyk, když by byl skutečně na místě? Svolejte přec konečně anketu znalců, aby snad pisálkové znova nesedlali koně od ocasu. A ministrům Černému a dru Englišovi, kteří jsou hlavními přímluvčími a tvůrci tohoto zákona, bych doporučil, aby nejdříve jednou ještě za platnosti tohoto finančního zákona převzali úřad starosty v nějakém středním průmyslovém městě, aby na vlastní kůži poznali, co spáchali. Kdyby nemohli nebo nechtěli snad prodělati toto léčení, jež jim doporučuji, kdyby je odmítli, pak nechť si aspoň nedají déle namlouvati lidmi svého rázu, nýbrž lidmi zkušenými, co jde k duhu naší samosprávě.

Nevšimnou-li si však toho, zůstanou-li k tomu lhostejnými, pak úmyslně podkopávají základy každé samosprávy. Tím však - to jim budiž řečeno - podkopávají i stát a musili by vlastně býti podle zákona na ochranu republiky pohnáni před soud, aby se odpovídali. Chtějí-li s nimi ruku v ruce německé vládní strany tímto způsobem přivoditi zmatek, jest to konečně jejích věcí. Ohražujeme se však co nejrozhodněji proti tomu, aby, jak jsem ukázal na příkladě Slezska, fondovým hospodářstvím byly jednostranně podporovány jen české zájmy, německé pak šlapány. Proto u nás nenastane dříve klid ve samosprávě, dokud zákon ze dne 15. června 1927, č. 77 Sb. z. a n., nebude změněn a nahrazen rozumnými ustanoveními. Dokud se to nestane, neustaneme neustále volati: Sem s důkladnou novelou k finančnímu zákonu pro samosprávu! (Potlesk poslanců něm. strany národní.)

Předseda (zvoní): Dále je ke slovu přihlášen pan posl. Sladký. Uděluji mu slovo.

Posl. Sladký: Slavná sněmovno! Používám příležitosti projednávání zákona o dílčích dluhopisech města Opavy, abych promluvil několik slov o likvidaci Slezska, poněvadž podle zákona o reformě politické správy 1. červencem t. r. přestane tato historická, nepříliš veliká, ale důležitá zemička existovati.

O významu Slezska není potřebí se zde, dámy a pánové, příliš šířiti. Již jeho poloha na pomezí tří států, Československé republiky, Německa a Polské republiky, jeho poloha, kudy vedou mezinárodní cesty, jednak do Baltu, jednak přes Polsko do Ruska, jeho veliké uhelné nerostné bohatství a na tom závisející vyvinutý průmysl, jeho lesní bohatství, jeho komunikace, to vše ukazuje, čím toto Slezsko pro Československý stát jest. A jestliže měla příležitost i naše sněmovna zabývati se otázkou Slezska v době, kdy likvidován byl tak zv. "Sudettenland", v době plebiscitu na Těšínsku za sporu československo-polského o Těšínsko, v době připojení, inkorporace Hlučínska, v době česko-polské smlouvy, která tak pronikavě hospodářsky zasáhla zejména do našich uhelných poměrů na Těšínsku - i toto vše ukazuje, jaký význam tato zemička má.

1. červenec tohoto roku je dnem pro Slezsko historickým! Myslím, že řeči, které tu dnes pronášíme o Slezsku, jsou "labutí písní" starého Slezska, protože zůstane v novém zákoně jen jeho jméno, ale jeho státní a územní individualita bude setřena.

Zákon o připojení Slezska k Moravě jest dnes již hotov a nemá tudíž významu jej kritisovati, ale jistá věc je, že při nejmenším likvidace Slezska již letos prováděná je předčasná, poněvadž zasáhne rušivě do konsolidujících se poměrů jak na Těšínsku, tak i na Hlučínsku, které velmi slibně se začínají vyvinovati ve prospěch posílení státní a národní myšlenky, protože osoby vedoucí naše Slezsko osobně znaly jak poměry, tak také lidi, řídily vývoj Slezska ne byrokraticky, ne šablonovitě, nýbrž diplomaticky a tím neobyčejně přispěly, že po několika málo letech poměry u nás velmi pěkně se konsolidovaly.

Vyslovuji zde požadavek jistě společný nám všem, kteří máme příležitost ve Slezsku žíti a pro ně pracovati, aby likvidace byla prováděna rozumně, aby to nebyla nějaká anexe, pouhé přivtělení k Moravě a aby nerozhodoval zde pouze úzkoprsý centralismus, nýbrž aby stále bylo pamatováno na odlišnou svéráznost a individualitu slezské země, která nesmí býti setřena, aby bylo pracováno v neustálém kontaktu pražských i brněnských úřadů s naším domácím lidem, aby i nadále slezské poměry řešeny byly nikoliv šablonovitě a byrokraticky, nýbrž diplomaticky a aby vždy a všude dbáno bylo národních, hospodářských, sociálních i kulturních potřeb slezského lidu. (Tak jest!)

Není snad jistě neskromným požadavkem, jestliže prohlásím, že žádáme, aby v presidiu nového centrálního úřadu brněnského, v němž budou sloučeny dvě zemské politické správy, moravská a slezská, a dvě autonomní zemské správy (zemský výbor moravský a zemská správní komise slezská), zasedala vlivná osoba znající neobyčejně dobře slezské poměry, řekl bych, jakýsi slezský konsul, který by byl zárukou, že likvidace Slezska prováděna bude se stálým přihlížením ke zvláštním odlišným a konsolidačním poměrům naší slezské země.

Také změny hranic, které souvisejí s novým zákonem o reformě politické správy - myslím tím změny hranic okresů - prosím, aby byly prováděny s rozvahou a se stálým zřetelem k praktickým potřebám obyvatelstva pod zorným úhlem státních zájmů.

Jestliže likvidujeme 1. červencem Slezsko jako takové, vyslovuji velmi kategorické přání, aby zároveň s likvidací Slezska vylikvidována byla ještě jedna otázka velmi bolestná a palčivá a - odpusťte tvrdé slovo - také dosti ostudná pro poměry v Československém státě. 28. července 1920 ukončen byl česko-polský spor na Těšínsku velvyslaneckou konferencí v Paříži rozdělením Těšínska mezi republiku Československou a Polskou, ale dodnes není vyřízena otázka plebiscitních poškozenců, kteří v zájmu československého státu utrpěli za sporu česko-polského značné ztráty jednak hmotné na svém majetku, jednak i bolestné na svém vlastním těle. Řada našich lidí byla internována v pověstném internačním táboře v Dembě u Krakova, řada lidí byla pobita, povražděna, utrpěla veliké ztráty, řada lidí byla vypuzena z polského území - a dosud tyto důležité otázky plebiscitních poškozenců byly řešeny, bohužel, pouze tak zv. těšínskými jablíčky, sliby, které nebyly splněny. Zálohy poskytnuté do výše 2000 Kč těm, kteří utrpěli hmotné škody, jsou přirozeně tak nepatrné, že nemůže se mluviti o vyřízení této otázky. (Posl. Šliwka: Proč se nevyrovnaly všechny strany ještě z účtů?) Nevím, pane kolego, naše strana neměla s těmi účty nic společného!

Zejména pak byli poškozeni pojištěnci, kteří platili pojistné do polských nositelů pensijního pojištění, a kteří vypuzeni jsouce z Polska usadili se na území Československé republiky, aniž měli naději, že premie zaplacené u těchto polských nositelů budou jim v jakékoliv formě vráceny nebo převedeny na pojišťovny v našem československém státě.

Teprve teď, ačkoliv my všichni slezští poslanci bez rozdílu stran v té věci konali jsme plně svou povinnost a řadu let stále jsme na tyto otázky upozorňovali - já sám podal jsem v té věci řadu interpelací a řadu memorand - teprve teď ministerstvo soc. péče žádá urychleně seznam všech těchto osob, které na svých pensijních nárocích u polských pensijních nositelů byli poškozeni, a teprve teď také v ministerstvu zahraničních záležitostí připravuje se akce, aby plebiscitním poškozencům dostalo se náhrady za škody v plebiscitním sporu utrpěné. Ovšem částka, která nám byla oznámena, 3 mil. Kč, je příliš nepatrná, než aby jenom zdaleka mohla nahraditi to, co ve skutečnosti tito lidé utrpěli.

Připomínám, že jde pouze o odškodnění hmotných škod; ztráty bolestné, bohužel, nahrazeny býti nemají. Stal se případ, že v Doubravě byla přepadena četnická stanice, že četnický strážmistr tam byl těžce zraněn, takže musela mu býti amputována noha, následkem čehož byl z aktivní služby četnické přeložen k zemskému četnickému velitelství. Tím ovšem má zhoršený postup proti těm, kteří slouží venku aktivně v poli. Ale když žádal, aby dostal zálohu aspoň 2000 Kč, bylo mu to odepřeno s podotknutím, že prý žádné hmotné škody neutrpěl, a že tedy žádných nároků na plebiscitní odškodnění nemá. Tedy ztráta nohy, která učiní člověka trvale mrzákem, která znamená pro něho zároveň citelné zhoršení postupu - je to strážmistr Valášek - není prý hmotnou škodou a není také žádným způsobem odškodněna! (Výkřiky posl. Zeminové.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP