Čtvrtek 19. ledna 1928

Posl. Lanc: Slavná sněmovno! Ujímám-li se slova ke zprávě soc.-politického výboru senátu k usnesení posl. sněmovny ze dne 9. prosince 1926, tisk 338, činím tak proto, abych poukázal na nutnost uveřejňování zpráv báňských úřadů o činnosti z oboru báňské inspekce, jak soc.-politický výbor senátu v připojené resoluci doporučuje.

Uveřejňování zpráv z oboru báňské inspekce mohlo by se prováděti obdobným způsobem, jako to provádějí živnostenské inspektoráty, které každoročně ve zvláštním spise podávají přehlednou zprávu o své činnosti a závadách, které při inspekci podniku shledaly. Jsem přesvědčen, že zveřejňováním shledaných závad předešlo by se mnohým smrtelným úrazům a katastrofám v báňském průmyslu. Mám po ruce řadu dokladů, kterými bych mohl prokázati, že se horno-policejní předpisy nedodržují a hornické zákony obcházejí. Uvedu konkretní případ:

Na dole "Marianna" ve Skyřicích, který náleží české obchodní společnosti, zahynuli 15. října 1927 při explosi dva horníci. V tomto případě jako v řadě jiných projevila se trestuhodná šetrnost kapitálu největší měrou, jelikož na tomto dole pracovali horníci bez odborného dozoru.

U lomské společnosti provádí se zase systematické poškozování horníků, zvláště horníků režijních, tím způsobem, že ve dnech, kdy se na dole nepracuje, objednají se na směny někteří horníci k naplnění všech, v jámě se nalézajících prázdných vozíků. Tento šlendrián, jinak to nazvati nelze, odůvodňuje lomská uhelná společnost u revírního báňského úřadu zapařením se zásob v komorách. Jest však zajímavé, že, nepracuje-li se v sobotu, objednají se k naplnění prázdných vozíků horníci z těch důvodů, aby prý se zásoby v komorách zapařením nevznítily. V neděli se však již zásoby zapařením nevznítí, pravděpodobně z těch důvodů, poněvadž nemají v jámě ani jediný prázdný vozík.

V pondělí ráno jsou pak všechny stanice v jámě zaplněny plnými vozíky a proto také není divu, když se při takovém chvatu a chaosu přihodí nějaké neštěstí. Samozřejmě, že pondělní zvýšená těžba přičítá se pak na vrub technického zařízení!

Pranic nezáleží těžařům na lidských životech, nezáleží jim na bídě hornických rodin, jen když jejich zisky stoupají. Přehlížíme-li výroční bilanci těžařů od roku 1922, shledáme, že rok od roku jejich zisky stoupají, zatím co mzdy horníků od roku 1922 neustále klesají. Pro přehled uvedu zisky větších společností z revíru severočeského, vypočítané podle odvedeného 10% čistého zisku revírní radě od roku 1922, a naproti tomu mzdy a výkon horníků s indexním číslem maloobchodních cen životních potřeb.

Lomská společnost: Roku 1922 těžba 20,123.420 q, čistý zisk 2,970.236,60 Kč, průměrná mzda 61·07 Kč, výkon 11·50 q. Roku 1926 těžba 21,103.320 q, čistý zisk 5 mil. Kč, průměrná mzda pouze 43·58 Kč, výkon 15·13 q.

Mostecká společnost: Roku 1922 těžba 27,024.320 q, čistý zisk 4,800.000 Kč, průměrná mzda 60·95 Kč, výkon 15 q. R. 1923 těžba 21,511.080 q, čistý zisk 4,000.000 Kč, průměrná mzda 44·28 Kč, výkon 15 q. Roku 1926 těžba 24,987.853 q, čistý zisk 7,500.000 Kč, průměrná mzda 42·19 Kč, výkon 16·10 q.

Severočeská uhelná společnost: Roku 1922 těžba 17,662.470 q, čistý zisk 3,500.000 Kč, průměrná mzda 59·85 Kč, výkon 19·90 q. Roku 1923 těžba 17,116.960 q, čistý zisk 3,100.000 Kč, průměrná mzda 43·91 Kč, výkon 20·70 q. Roku 1926 těžba 18,905.420 q, čistý zisk 5,000.000 Kč, průměrná mzda 41·90 Kč, výkon 20·80 q.

Česká obchodní společnost: Roku 1922 těžba 17,132.880 q, čistý zisk 3,519.922·80 Kč, průměrná mzda 56·84 Kč, výkon 23·80 q. Roku 1926 těžba 14,953 109 q, čistý zisk 4 mil. Kč, průměrná mzda 39·02 Kč, výkon 26·16 q. Naproti tomu index maloobchodních cen životních potřeb v červenci r. 1923 činí 950, r. 1924 - 930, r. 1925 - 926, r. 1926 - 888, r. 1927 - 971.

Uvedená statistika dokazuje, že od prvního snížení hornických mezd čisté zisky těžařů stoupají. Bylo by záhodno, aby již jedenkráte bylo vyhověno oprávněnému požadavku hornictva, které volá po revisi těžařských zisků a domáhá se v zájmu spotřebitelů zjištění zisku meziobchodu. Zjištění těžařských zisků a zisků meziobchodních mělo by býti zájmem nejen horníků, nýbrž celé veřejnosti!

Jsem přesvědčen, že vykazované zisky těžařských společností nejsou správné. Těžařské společnosti nepoškozují jenom horníky, ony vědomě okrádají také státní pokladnu, což doložím konkrétním případem.

Majitel dolů "Karel a Rezi" v Březně u Chomutova Rudolf a Terezie Kürschner vybral uhelnou dávku od konsumentů v částce přes 2,000.000 Kč, kterou zpronevěřil. Jak jsem se doslechl, má býti státem vedena exekuce na zatopený důl. Majitel dolu Kürschner odjel do Drážďan.

Tyto poměry v báňském průmyslu v republice Československé připomínají mně názor výborného znalce báňského průmyslu Adolfa Damaschke, který o monopolu uhelném napsal před lety ve své knize "Die Bodenreform": "Kdo zmocní se uhelných dolů v některé zemi, ten může veškerému obyvatelstvu této země své podmínky diktovati. Ten může napřed určiti, s jakými výrobními náklady celá industrie musí počítati. Nějaká konkurence jest nemožná, jelikož uhlí jest bohatství přírodní, a pouze ten je těžiti může, v jehož rukou se nachází."

Hospodářská situace a poměry horníků v republice Československé tyto názory plně potvrzují. Uhelné doly jsou v rukou českému lidu nepřátelských a podle toho také vypadá situace v báňském průmyslu. Některé společnosti přijaly sice ředitele české národnosti, jedině však z těch důvodů, aby tím maskovaly německého ducha společnosti. Jak postupují těžaři proti horníkům, dokazuje nejlépe provokativní zamítnutí požadavků hornictva ze dne 15. listopadu 1927 o poskytnutí jednorázové drahotní výpomoci v částce 300 Kč pro svobodného a 400 Kč pro ženatého horníka. V hnědouhelné pánvi severočeské vyvolalo zamítavé stanovisko těžařů mzdový spor, který vyústil ve vypovězení některých odstavců kolektivní smlouvy a předložením požadavků o 20% zvýšení mezd.

Činím vládu pozorna na tento mzdový spor horníků v hnědouhelné pánvi severočeské, kteří vzhledem k ujednání ze dne 10. února 1922, v ministerstvu veř. prací učiněném, plným právem dožadují se zvýšení mezd.

Pokládám za nutno upozorniti na ujednání o zřízení paritních komisí v době mzdového sporu v únoru 1922. Paritní komise zjišťovaly výši životních nákladů dne 31. prosince 1921 a dne 20. února 1922 a stanovily pokles nebo stoupnutí cen, jež v době mezi těmito dvěma daty nastalo.

Domnívám se, vážení pánové, že, bylo-li r. 1922 provedeno snížení mezd, resp. odbourání drahotních přídavků na základě zjištěného poklesu cen a životních potřeb, že v dnešní době, kdy úřední statistika dokazuje vzestup cen životních potřeb oproti r. 1923, je povinností vlády, resp. ministerstva veř. prací, aby těžaře k dodržení ujednání ze dne 10. února 1922 donutilo.

Komu je známa bída hornických rodin a vysoké zisky zaměstnavatelů, ten nebude ani na okamžik pochybovati o oprávněnosti skrovného požadavku horníků, zvláště když úřední statistika dokazuje vzestup indexu maloobchodních cen životních potřeb.

Vzhledem k tomu, že mzdový spor hrozí vyvrcholiti v hnědouhelné pánvi severočeské a jelikož poslední úřední statistika za rok 1925 dává nám možnost nahlédnouti částečně do hospodářství uhelných společností, dovolím si vás, vážení pánové, informovati o uhelném hospodářství v předpokladu, že nedopustíte, aby horníci v revíru severočeském byli nuceni své oprávněné požadavky stávkou vymáhati. Podotýkám, že konjunktura r. 1925 byla daleko horší než r. 1927, jak také potvrdil pan ministr veř. prací dr Spina v rozpočtovém výboru 19. listopadu 1927 prohlášením: "Hornictví naše má letos dobrou konjunkturu. Je to zvláště uhelné dolování, které proti loňskému roku vykazuje stejnoměrnější zaměstnání i odbyt."

Bilance uhelného hospodářství v hnědouhelné pánvi severočeské za r. 1925 vypadá asi takto: při počtu 32.230 horníků a 1570 dozorců vytěžilo se 144,788.310 q uhlí. Z tohoto množství bylo prodáno 135,019.500 q za průměrnou prý cenu Kč 6·80 1 q. Podle přiznání samotných těžařů činil tedy příjem za uhlí Kč 987,148.352 Kč.

Naproti tomu činilo vydání:

1. Mzdy: Mzdy horníků 269,315.365 Kč, mzdy dozorců včetně přídavků 37,831.176 Kč, příplatky za směny přes čas 5,129.460 Kč, takže mzdy činily celkem 312,276.001 Kč.

2. Sociální požitky: Přídavky na ženu a na děti 16,412.152 Kč, náhrada podle § 1154 v nemoci 1,341.671 Kč, náhrada z ostat. důvodů 227.175 Kč, dovolená 9,239.663 Kč, nemocenské pojištění 8,953.506 Kč, pojištění u bratr. pokladny 19,235.232 Kč a příspěvek na byt 1,861.831 Kč, tedy celkem 57,271.230 Kč.

3. Naturální požitky: Deputátní uhlí 11,846.701 Kč, deputátní dříví úředníků 398 Kč, bezplatné byty a světlo úřed. 18.790 Kč a snížení na nájemném z bytu 181.093 Kč. Celkem tedy 12,046.982 Kč.

4. Jiná vydání: Palivo 25,288.186 Kč, světlo 4,112.703 Kč, pohon elektr. a benzinový 9,919.796 Kč, oleje a mazadla 3,495.198 Kč, dříví 34,485.959 Kč, třaskaviny a šňůry 20,021.421 Kč, těžná lana 4,383.899 Kč, materiál pro dráhy 4,394.315 Kč, roury 3,304.356 Kč, železné a ocelové potřeby 10,990.487 Kč, cihly, vápno, cement a jiné potřeby 5,213.904 Kč; celkem tedy 125,610.224 Kč.

5. Daně: Veř. dávky a daně 121,464.090 Kč.

Celkové vydání: mzdy 312,276.001 Kč, hmoty 125,610,224 Kč, sociální požitky 57,271.230 Kč, naturální požitky 12,046.982 Kč, veřejné dávky a daně 121,464.090 Kč, celkem tedy 628,668.527 Kč.

Odečteme-li od příjmů za uhlí, který činil 987,148.352 Kč, celkové vydání, které činí 628,668.527 Kč, zbývá nám nevykázaná částka 358,479.825 Kč.

Správní výlohy společností, platy úředníků a ředitelů nejsou sice v úřední statistice uvedeny, ale domnívám se, že částka 358,479.825 Kč, která je daleko vyšší, nežli mzdy všech horníků a dozorců v celé hnědouhelné pánvi severočeské, stála by za zjištění, k jakým účelům byla spotřebována. Těžaři poukazují neustále na sociální břemena a na vysoké mzdy horníků, ale ještě ani jednou jsme neslyšeli, jak honorují své ředitele. Jistě vás bude, vážení pánové, zajímati, sdělím-li vám, jakou gáži mají ředitelé uhelných společností. Platy ředitelů pohybují se od 400.000 do 1,200.000 Kč ročně! Takový ředitel uhelných společností má stejnou gáži jako 12 ministrů republiky Československé dohromady.

Tak vypadá hospodářství v hnědouhelné pánvi i severočeské. S politováním musím konstatovati, že státní doly na Mostecku, ve kterých se docílilo nejvyššího výkonu a také zisku, jdou ruku v ruce s těžaři proti českým horníkům.

Na vratkých základech buduje dnešní vláda hospodářství tohoto státu, když stabilisuje dobře prosperující báňské podniky na účet bídy a hladu pracujícího lidu. Chrání blahobyt několika jednotlivců a tak vědomě ničí vlastenecké city dělnictva, nejspolehlivější to obranu státu. (Výborně! Potlesk poslanců čs. strany nár. socialistické.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Žádám o přečtení pozměňovacích návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Pozměňovací návrh posl. Štětky, Kopasze a soudr. k §u 206 a):

V odst. 1 budiž na konci druhé věty připojen výraz: "vyjmúc zákon č. 76/1927 o priamych daniach".

Odst. 3 nechť zní:

"Traskaviny a iné pracovné pomôcky je povinný podnikateľ banského závodu dávať robotníkom bezplatne."

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru soc.-politického, panu posl. Fr. Matouškovi.

Zpravodaj posl. Fr. Matoušek: Slavná sněmovno! Debata, jež byla o projednávané předloze vedena, osvětlila s mnohých zajímavých stránek problém hornictva v Československé republice a všimla si právního jeho postavení, sociálních a mzdových otázek, jakož i veřejnoprávní otázky hornictva vůbec.

Je nesporno, že toto odvětví našeho průmyslu horního zasluhuje největší pozornosti. Tímto poznáním byla vedena také vládní většina, když dala místa iniciativnímu návrhu posl. Bečko, Brožíka, inž. Nečase a soudr. a přiklonila se k názoru, že je nutno unifikovati předpisy, jež platí u nás v historických zemích stran dělnických mezd, jejich výplaty a ostatních podmínek mzdových, také pro Slovensko a Podkarpatskou Rus.

Pan posl. dr Gáti mluvil obšírně o poměrech na Slovensku, zvláště v Solotvině a jiných dolech. Pan posl. Pohl zmínil se ve své řeči, tak jako i jiní páni řečníci, o nutnosti úpravy bratrských pokladen a jejich sanace a zvláště dožadoval se reformy celého horního práva.

Pan posl. Zoufalý uváděl statistiky, jež vyplynuly v bilancích našich důlních společností uhelných v důsledku zákona o stabilisačních bilancích. Upozorňuji, že by nebylo možno mluviti o těchto důsledcích jako o dosažených ziscích, nýbrž jako o dodatečném zhodnocení závodů horních.

Pan posl. Brožík ocenil především význam návrhu, který zavádí jednotné předpisy pro horníky v historických zemích i na Slovensku a Podkarpatské Rusi, a rozhovořil se také o sporu, jenž jest očekáván v hnědouhelné pánvi severočeské. Mám zato, že se najdou cesty, jimiž by způsobem mírným byl tento hrozící konflikt v zájmu veřejném odstraněn.

Pokud se týče sanace hornického pojištění, bylo zde mluveno proti návrhům, jež vyšly z ministerstva veř. prací. Není mým úkolem, abych se pouštěl do rozboru této otázky, mám však zato, že Poradní sbor pro otázky hospodářské, který se bude touto otázkou zabývati, vnese do této ožehavé záležitosti jistě dostatek světla.

O báňské inspekci podali nový iniciativní návrh posl. Brožík a soudr., který je přikázán soc.-politickému výboru. Doufám, že budeme míti příležitost v brzku o něm také jednati. Tím je také odpověděno panu posl. Lancovi, který urgoval nutnost vydávání zpráv o báňské inspekci.

Celkem je možno říci, že proti navrhované unifikaci nebylo sneseno žádných zásadních námitek, ba naopak, že někteří páni řečníci přímo se vyslovili pro ni, a já nemám za úkol nic jiného, než abych doporučil slavné sněmovně, aby návrh soc.-politického výboru přijala tak, jak byl soc.-politickým výborem sněmovny a senátem usnesen.

Současně se vyslovuji proti podaným pozměňovacím návrhům. (Souhlas.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.

Osnova má 2 články, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž podány byly návrhy pozměňovací, míním dáti hlasovati takto:

Nejprve o celé osnově s nadpisem a úvodní formulí, v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Štětky, Kopasze a soudr.; bude-li tato úprava zamítnuta, podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu hlasování? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Sněmovna je schopna se usnášeti.

Kdo souhlasí s celou osnovou zákona o 2 článcích, nadpisu zákona a úvodní formuli v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Štětky, Kopasze a soudr., nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je menšina. Zamítnuto.

Kdo nyní souhlasí s celou osnovou zákona, nadpisem a úvodní formulí podle znění doporučeného panem zpravodajem a shodného s předchozím usnesením senátu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu ve čtení prvém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Druhé čtení navrhnu na pořad schůze příští.

Tím vyřízen jest 1. odstavec dnešního pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

2. Druhé čtení osnovy zákona, kterým se mění a doplňují některá ustanovení zákonů o soudním řízení ve věcech občanských a o řízení exekučním (tisk 1383).

Zpravodaji jsou: za výbor ústavně-právní p. posl. dr Králík, za výbor rozpočtový p. posl. dr Samek.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Králík: Nemám návrhů.

Zpravodaj posl. dr Samek: Rovněž ne.

Místopředseda Slavíček (zvoní): Návrhů není. Přistoupíme tedy ke hlasování.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji poslanecká sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu, jímž jest:

3. Zpráva výboru ústavně-právního o usnesení senátu (tisk posl. sněm. 2) k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 1494-I a 1829-I) o osvojení (tisk 1389).

Zpravodajem jest p. posl. dr Králík. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Králík: Slavná sněmovno! Osvojení neboli adopce, nahrazující přirozený poměr mezi rodiči a dětmi tím, že přijímá se někdo za vlastního na místo rodného dítěte, provádí se velmi různě v uzemí Československé republiky.

Kdežto v zemích historických je zjevem zcela řídkým, jest osvojení na Slovensku a Podkarpatské Rusi zjevem velmi rozšířeným, o čemž nejlépe svědčí to, že ročně jest podáváno z těchto zemí na 300 žádostí o schválení osvojení. V zemích historických je osvojení omezeno přesnými předpisy §§ 179 až 185, 755 a 756 obč. z., §§ 257 až 262 nesp. řízení a §§ 109 až 113 jur. normy; naproti tomu nejsou předpisy o tomto právním jednání na Slovensku a Podkarpatské Rusi dosud kodifikovány, nýbrž jsou upraveny zvykovým právem, několika ministerskými nařízeními a po většině toliko praksí ministerstva spravedlnosti (zák. čl. XX: 1877, nařízení z 30. ledna 1872, č. 3091 J. M., z 14. dubna 1878, č. 5652 J. M., a z 22. ledna 1884, č. 3546 J. M., podle kterých osvojení a legitimace dětí jest vyhrazeno ministerstvu spravedlnosti, a smlouvu osvojovací jest předložiti tomuto ministerstvu u nezletilých po rozhodnutí sirotské vrchnosti, u zletilých osvojenců přímo na potvrzení.

Proto liší se velmi značně prakse v obou částech našeho státu co do materielních podmínek osvojení i co do příslušnosti úřadů ke schválení a dochází tak k velkým nesrovnalostem nejen při tom, posuzuje-li se smlouva podle práva platného v historických zemích či podle zvykového práva a praxe na Slovensku a Podkarpatské Rusi, nýbrž hlavně, je-li zúčastněna buď jako osvojitel nebo jako osvojenec osoba, která má domovské právo v některé obci historických zemí a tu má třebas i své bydliště, nebo se dočasně zdržuje na Slovensku nebo Podkarpatské Rusi. Podle zvykového práva není právo osvojiti jiného omezeno na osoby, které nemají vlastních dětí (opačně je tomu v §u 179 obč. z.); není také třeba, aby osvojitel byl starší 40 let, jak stanoví § 18 I. nov. z 12. října, č. 276 ř. z.; bez podmínky však se vyžaduje, aby osvojenec byl alespoň o 16 let mladší než osvojitel (podle §u 170 ob. z. obč. vyžaduje se rozdíl 18 let). Nemanželské děti mohou býti od otce osvojeny. Jméno může býti změněno tak, že osvojenec obdrží jen jméno rodové svého osvojitele, může však býti také ujednáno, že obdrží toto jméno a podrží své vlastní. Podobné ustanovení má § 182 ob. z. obč., kde však jest podstatným právním účinkem, že osvojenec přijme osvojitelovo jméno, kdežto podle zvykového práva ponechává se stranám na vůli, aby změnu jména ujednaly; prakse však také připouští, aby osvojenec podržel své dosavadní jméno beze změny. Dědické právo přiznává i zvykové právo jako vlastním dětem.

Zcela odlišný jest však formální postup při schvalování adopčních smluv. V území, v němž platí obecný zákoník občanský, rozeznávají §§ 109 a 113 jur. normy mezi osvojenci, pro něž byl již ustanoven poručník neb opatrovník, a těmi, kdož jich nemají. Smlouvy, jimiž se osvojují osoby pod poručenstvím nebo opatrovnictvím, sluší schváliti poručenskému (opatrovnickému) soudu, který však dříve, než vydá své rozhodnutí, předloží je k potvrzení sborovému soudu I. stolice (zemskému neb krajskému). Smlouvy, jimiž se osvojují osoby, které dosud nemají poručníka neb opatrovníka, potvrdí okresní soud, u něhož má osvojitel svůj obecný soud.

V území zvykového práva schvaluje smlouvy osob, které nejsou svéprávné, sirotská vrchnost a předkládá je ku potvrzení ministerstvu spravedlnosti; smlouvy se svéprávnými osobami předkládají se ministerstvu ke schválení přímo. Byly-li potvrzeny, náleží tam sirotské vrchnosti další opatření, zde zasílají se sborovému soudu I. stolice, aby další bylo zařízeno (aby opatřil smlouvu doložkou jménem ministerstva, založil jedno vyhotovení, dal zapsati změny v matrice atd.). Různé otázky méně podstatné rozhoduje prakse podle svého uvážení. V praksi vyskytly se zejména případy, kde chtěl někdo osvojiti svého švakra a sestru, své vnuky, a to buď manželské děti synovy nebo dceřino nemanželské dítě s odůvodněním, že chce svým vnukům jako státní zaměstnanec zajistiti výchovné, jako by to byly jeho děti, a zvláště často případy, že muž pojme za manželku vdovu s dětmi a nehledě k tomu, že jsa vdovcem, má děti, osvojuje všechny děti své ženy z dřívějšího manželství. Tím ovšem zkracují se vlastní děti na dědictví, neboť po většině mívá muž majetek; poněvadž pak nevyžaduje se určitého stáří osvojitelova, byly předloženy sirotskou vrchností schválené smlouvy, kterými 22letý muž adoptuje děti z prvního manželství své ženy, u kterých rozdíl věku byl pouze 9 - 13 let. Prakse uherského ministerstva spravedlnosti připouštěla dokonce, aby děd a bába osvojili své vnuky, aby slabomyslná osoba se souhlasem opatrovníka adoptovala, nevyžadovala však svolení druhého manžela ani svolení otcova při zletilých osvojencích; pozoruhodna jest i prakse, že někdo může osvojiti současně otce a jeho již žijící nezletilé děti, nikoliv však děti, které se později narodí. A přece i při této praksi bylo se dovoláváno zásady "adoptio naturam imitatur". Zásada, že osvojení má nahrazovati přirozený poměr mezi rodiči a dětmi, provedena jest v přísnějších podmínkách obecného zákoníka občanského.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP