Předseda: Malypetr.
Místopředsedové: Stivín, dr
Buday, inž. Dostálek, Horák,
Slavíček, Zierhut.
Zapisovatelé: Ježek, dr Petersilka.
223 poslanců podle presenční listiny.
Zástupci vlády: ministři Černý,
dr Engliš, dr Mayr-Harting, Najman,
dr Nosek, dr Šrámek, dr Tiso.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce Nebuška.
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Zahajuji 119. schůzi posl. sněmovny.
Došlo oznámení o změnách v klubech.
Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
Posl. Füssy, dr Holota, Koczor a Szentiványi
oznámili podle §u 15 jedn. řádu spolu
s předsednictvem klubu, že jsou členy nově
utvořeného klubu "Magyar Nemzeti Párt
és Zipser Deutsche Partei képviselöi klubja"
(klub poslanců maďarské strany národní
a německé strany spišské), jehož
předsedou jest posl. Szentiványi, místopředsedou
posl. Koczor, referentem a pokladníkem posl. dr
Holota.
Zároveň oznámili podle téhož
§u 15 jedn. řádu předsednictvo tohoto
klubu a posl. dr Hanreich, Jos. Mayer a Nitsch,
že jsou hospitanty tohoto klubu.
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Došla oznámení o změnách
ve výborech.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
Klub poslanců "Vereinigter parlam. Klub des Bundes
der Landwirte, der Deutschen Gewerbepartei" vyslal do výboru
rozpočtového posl. Windirsche za posl.
Platzera; do výboru soc.-politického posl.
Schuberta za posl. Platzera; do výboru iniciativního
posl. Wagnera za posl. Halke.
Místopředseda inž. Dostálek:
Došly dotazy. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
Dotazy:
posl. Jaši ministru veř. zdravotnictví a tělesné
výchovy o neobvyklém způsobu pensionování
obv. lékaře MUDra Jindřicha Učně
ve Strážnici na Moravě (č. D 950-II),
posl. H. Bergmanna a druhů ministru financí o pensionování
civ. geometra Ant. Čapka v Hradci Král. (č.
D 955-II),
posl. Kříže ministru školství a
nár. osvěty o sestátnění učitelského
sboru odb. školy pro ženská povolání
spolku "Ludmila" v Č. Budějovicích
(č. D 956-II),
posl. Brodeckého ministru nár. obrany, že se
pensionovaným četn. gážistům
upírá právo na hodnost rotmistra v záloze
(č. D 957-II).
Místopředseda inž. Dostálek:
Počátkem schůze byly tiskem rozdány
odpovědi.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
1278. Odpověď ministra vnitra na interpelaci posl.
Bergmanna, dr Franke a druhů o poměrech čsl.
stráže bezpečnosti (tisk 1241).
1288. Odpověď vlády na interpelaci posl. de
Witte, Hackenberga, Schweichharta a soudr., aby prodlouženy
byly lhůty, v nichž mají býti předloženy
obecní rozpočty (tisk 1243).
1289. Odpověď ministra financí na interpelaci
posl. Krebse, inž. Junga a druhů, zda konečně
upraveny budou požitky státních pensistů
(tisk 1236).
1293. Odpověď vlády na interpelaci posl. dr
Wintra, Johanise, Tayerle, Kleina a soudr. o sociálním
zabezpečení osob přestárlých
(tisk 1240).
1341. Odpověď vlády na interpelaci posl. Brodeckého
a soudr. o provádění platového zákona
ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n. (tisk
1238).
1377. Odpověď vlády na interpelaci posl. Tomáška
a soudr. o provádění t. zv. platového
zákona ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb.
z. a n. (tisk 1232), a interpelaci posl. Bergmanna a druhů
o systemisaci služebních míst státních
zaměstnanců, jakož i zaměstnanců
samosprávných a o provádění
platového zákona (tisk 1239).
1379. Odpověď ministra soc. péče na
interpelaci posl. Krebse, Simma a druhů o sociálním
pojištění pro soukromé zaměstnance
(tisk 1242/II).
1397. Odpověď vlády na interpelaci posl. Pohla
a soudr. o zneužití vládní moci ve prospěch
politických stran při dovozu polského uhlí
(tisk 1204).
Místopředseda inž. Dostálek:
Počátkem schůze byl tiskem rozdán
a současně přikázán výboru
iniciativnímu návrh.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
1386. Návrh posl. Schweichharta. Leibla a soudr. na změnu
zákona ze dne 30. ledna 1920, č. 81 Sb. z. a n.,
kterým se vydávají po rozumu §u 10 zákona
ze dne 16. dubna 1919, č. 215 Sb. z. a n., ustanovení
o přídělu zabrané půdy a upravuje
se právní poměr ku přidělené
půdě (Zákon přídělový).
Místopředseda inž. Dostálek:
Přikazuji výboru pro veř. zdravotnictví:
1399. Vládní návrh zákona o náhradě
ošetřovacích útrat za příslušníky
hlav. města Prahy ve všeob. nemocnici v Praze.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž jest:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
usnesení senátu (tisk 1339) k vládnímu
návrhu (tisk senátu 480 a 539) zákona o pozemkovém
katastru a jeho vedení (katastrálního zákona)(tisk
1381).
Zpravodajem jest p. posl. dr Černý. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Černý: Slavná sněmovno!
Úkolem vládního návrhu o pozemkovém
katastru a jeho vedení (tisk 480) je především
jednotná úprava a sjednocení veškerého
zákonodárství tohoto oboru na celém
území Československé republiky a v
důsledku toho i zrušení veškerých
stávajících rakouských a uherských,
pokud se pak Hlučínska týče, i pruských
zákonů, jakož i všech dosavadních
nařízení a císařských
patentů, třebaže zásady a metody zmíněných
zákonu byly do značné míry do vládního
návrhu převzaty. Zrušují se, případně
mění se dále i zákony a nařízení,
které na poli tomto byly vydány již po převratu,
tedy za trvání republiky.
Veškeré ve vládním návrhu převzaté
katastrální operáty jsou výsledkem
dlouhá desetiletí trvajících prací
a studií a vynikají namnoze, zejména pokud
se zemí historických týče, velmi značnou
přesností a dokonalostí, třeba že
počátky jejich nutno hledati již v katastru
stabilním z r. 1817, byť i četnými pozdějšími
zákony pozměněné a doplněné.
Zejména jsou to dosud platné a v zemích historických
teprve r. 1860 dokončené mapy stabilního
katastru, které jsou vyhotoveny ve všech zemích
v jednotném měřítku a které
svým provedením, technickou přesností,
obarvením, značkami, popisem, číslováním
parcel, ba i papírem jsou si tak dalece podobny, že
se zdají býti vyhotoveny touže osobou a v témže
čase. Tato jejich vlastnost je pro státní
správu přirozeně neocenitelné důležitosti.
Jinak je tomu však ve směru tomto na Slovensku a Podkarpatské
Rusi, kde katastrální operáty jsou ve stavu
často značně nedokonalém a desolátním
a v mnohých krajinách i úplně scházejí.
Také pozemkový katastr hlučínský,
jehož vývoj spočívá ovšem
na zcela jiných předpokladech, nemá naznačených
předností operátu bývalého
pozemkového katastru rakouského.
Dalším důvodem přijetí zákona
o pozemkovém katastru je jeho věcná souvislost
se zákonem o dani pozemkové, který nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1928, a je proto také
nutno, aby i zákon o pozemkovém katastru vstoupil
v týž den ve svou platnost. Pozemkový katastr
a jeho ryzí katastrální výnos slouží
totiž, jak všeobecně známo, za základ
ukládání daně pozemkové, což
vtěleno jest již v novém zákoně
o přímých daních ze dne 15. června
1927, č. 76 Sb. z. a n.
Pokud se pak týče ryzího katastrálního
výtěžku jednotlivých parcel, zůstává
- nehledě k novým násobkům v zákoně
o dani pozemkové zavedeným - úplně
nezměněn a setrvává se při
něm i nadále na staré zásadě
katastru parcelového, oproti opuštěnému
katastru statkovému nebo-li dvorcovému. Metodám,
kterými určován je čistý katastrální
výnos, bylo již při úpravě nového
zákona o dani pozemkové, jakož i v rozpočtové
debatě o projednávaném právě
vládním návrhu z mnoha stran velmi intensivně
vytýkáno, že jsou zastaralé, nespravedlivé
a neobjektivní a, že zejména při stanovení
ryzího katastrálního výtěžku
nepřihlížejí k různým
důležitým momentům, které výnosnost
půdy zvětšují, jako jsou ku př.
meliorace, regulace, elektrisace, používání
umělých hnojiv a pod. Při tom bylo ovšem
zapomenuto na neobyčejné risiko zemědělské
produkce a na přímo l horentně zvýšenou
celkovou režii v zemědělském podnikání,
která výnos jeho velmi podstatně redukuje.
Je proto i nadále brán za základ k vyměřování
daně pozemkové ryzí katastrální
výtěžek průměrný, stejně
tak, jakoby při nové úpravě ryzího
katastrálního výtěžku - na kterou
však pro velmi značné náklady, problematický
výsledek a obtížnost spojených s tím
prací prozatím nelze pomýšleti - muselo
se přihlížeti opět jen k výtěžku
průměrnému a přibližnému.
Kromě těchto důležitých úkolů
slouží pozemkový katastr ke zhotovování
vojenských map, ke zjištění druhů
a výměry pozemků a k jejich odhadu, kteréžto
veškeré náležitosti jsou mnohde tak dokonalé,
že dávají na př. i možnost seznati
vlastnosti jednotlivých parcel, a to zejména i vlastnosti
bonitní, aniž by je bylo nutno osobně shlédnouti.
A nyní některé novoty, které vládní
návrh oproti stávajícím zákonům
zavádí.
Po stránce technické nařizuje vládní
návrh provedení katastrálního měření
pro vyhotovení katastrálních map a reambulaci
map zastaralých na Slovensku. Podkarpatské Rusi
a Hlučínsku, v důsledku čehož
pak bude na celém území republiky mapový
i písemný operát úplně jednotný.
To jest jedno z nejdůležitějších
poslání projednávaného vládního
návrhu.
Mapy, nevyhovující svou přesností
nebo měřítkem budou z úřední
povinnosti povšechně nahrazeny mapami novými.
Podle vládního návrhu má katastrální
mapa napříště vykazovati také
půdorysy budov, trvalá zařízení
a díla staveb pozemních, vodních, melioračních,
vodárenských, železničních, silničních,
elektrárenských a jiných, dále polohu
mezníků, výškových značek,
památek, stromů památkově cenných
a pod.
Pozemkový katastr má pro budoucnost vyznačovati
také inundační území a právo
ke stavbě.
Po stránce právní nadány jsou operáty
katastru pozemkového formální publicitou,
t. j. stávají se podle nového zákona
veřejnými a veřejně přístupnými,
kdežto dříve bylo dovoleno nahlížeti
do nich pouze za určitých podmínek. Veškerá
řízení místní provádí
komise za předsednictva měřického
úředníka a nikoliv jak doposud měřický
úředník sám podle pouhého vyjádření
stran nebo zástupců obce. Zápis pozemkového
katastru nabývá platnosti teprve po lhůtě
vymezené reklamačnímu neb odvolacímu
řízení, o nichž vládní
návrh obsahuje velmi podrobná ustanoveni.
Zvláštní pozornost je věnována
dále souladu pozemkového katastru s veřejnými
knihami. Každý šestý rok přezkouší
totiž katastrální měřický
úřad, shodují-li se zápisy obou těchto
operátů. Křiklavé nesrovnalosti katastrálního
výtěžku od skutečných poměrů
odstraňuje vládní návrh tím,
že zavádí nové změny jakostních
tříd, a to po provedených melioracích,
regulacích vodních toků, dále následkem
poddolování pozemků nebo v jiných
dalších případech, které stanoví
vládní nařízení. Mimo to upravuje
vládní návrh otázku náhrady
škody při katastrálním řízení
a oprávnění zaměstnanců vstupovati
na nemovitosti, připouští vyvlastnění
ploch, potřebných pro zabezpečení
trigonometrických bodů nebo zřízení
služebností pro tento účel, a upravuje
dále spolupůsobení soudů, veřejných
úřadů a orgánů. Stanoví
nově pokuty a náhrady za úřední
jednání, umožňuje provedení zcelování
pozemků při vyhotovování map a obsahuje
další různá podrobná ustanovení.
Rozpočtový výbor přijal toto vládní
usnesení bez jakýchkoliv změn a dovoluje
si navrhnouti slavné sněmovně, aby v tomto
smyslu usnesení senátu bylo přijato. (Potlesk.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
K této věci jsou přihlášeni řečníci.
Zahájíme proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby lhůta
řečnická stanovena byla 30 minutami. (Námitky
nebyly.)
Námitek není. Lhůta tato je schválena.
Přihlášeni jsou řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Schweichhart,
inž. Záhorský, inž. Nečas;
na straně "pro" pp. posl. dr inž. Botto
a Bečák.
Uděluji slovo prvnímu přihlášenému
řečníku, p. posl. Schweichhartovi.
Posl. Schweichhart (německy): Slavná
sněmovno! Projednávaná předloha neodpovídá
našim zásadám a našim přáním.
Pomocí katastrálního zákona má
býti mezi jiným podrobněji zjištěn
čistý katastrální výtěžek.
Ale již nyní jest jisto, že skutečný
čistý výtěžek ani pak nebude
úplně zachycen. Vyměřování
pozemkové daně podle nového zákona
o přímých daních podává,
jak známo, pouhé poměrné číslo,
které ve skutečnosti odpovídá pouze
katastrálnímu čistému výtěžku
z r. 1865, nikoliv však z r. 1927. Pro tento účel
přepracovati celý pozemkový katastr, jak
to praví § 97 návrhu, nově jej zavésti
ve větší části Slovenska a Podkarpatské
Rusi ohromným nákladem 200 milionů Kč
nezdá se nám jistě hospodárným.
Udržování evidence katastru samo bude ročně
vyžadovati 26 1/2 milionů Kč. Z toho však
vyplývá logický tlak, aby pozemková
daň byla vůbec učiněna nezávislou
na čistém katastrálním výtěžku.
Tím by se uspořil celý nákladný
a těžkopádný aparát pozemkového
katastru. Jest a zůstává nesmyslem dvakráte
geometricky vyměřovati plochu republiky, jednou
pro pozemkové knihy a jednou pro katastr daně pozemkové.
Úkoly pozemkového katastru mohly by přece
zcela dobře převzíti pozemkové knihy.
Pokud jde o samu otázku zdanění pozemků,
rád bych po zásadní stránce prohlásil
toto: Daňová politika musí plniti sociální
účel, totiž v šetřiti pracovního
důchodu drobného zemědělce a prakticky
podporovati převod půdy na nejlepšího
hospodáře. Proto žádáme, aby
příjem drobného rolníka a chalupníka
byl přiměřeným zvýšením
daně prostého existenčního minima
zbaven zatížení aspoň v částce
15.000 Kč ročně.
Pozemková daň nechť se promění
v jednu jednotnou daň z hodnoty pozemků pro všechny
zemědělce. Nechť se řídí
hodnotou holého pozemku, nehledě k ceně inventáře,
budov a zvelebení půdy. Hodnota půdy budiž
zjištěna podle normálního čistého
výtěžku, jejž poskytuje pozemek trvale
a stále při řádném zemědělském
hospodaření. Daňové listiny buďtež
veřejně vyloženy u obecního úřadu.
Hodnota půdy stanovená pro zdanění
budiž také rozhodující pro vyměření
ceny při pronájmu. Pro drobné zemědělce
a chalupníky jest to zvláště důležité,
poněvadž nájemné bylo často zvýšeno
již desateronásobně, ale pozemková daň,
jak známo, nikoliv. Hájíme stanovisko, že
pracovní důchod pracujícího drobného
rolníka, jenž není vyšší než
pracovní důchod námezdního dělníka
při stejné práci, nesmí býti
výše zatížen než tento důchod
námezdního dělníka. Proto žádáme,
aby v těchto případech přicházela
v úvahu jen důchodová daň, nikoliv
však mimo ni ještě pozemková daň.
Tato daň, jak jsem již řekl, budiž proměněna
v daň z pozemkového důchodu náležitě
odstupňovanou.
Poněvadž naše návrhy byly bohužel
v rozpočtovém výboru zamítnuty, musíme
k samé předloze učiniti tyto kritické
poznámky: Provedení zákona jest především
úkolem ministerstva financí - to ukazuje, jaké
pohnutky rozhodovaly při textaci tohoto návrhu.
Abychom jasně poznali úmysl zákona, můžeme
si připomenouti jen známý výrok pana
ministra financí dr Engliše, že z úhrnného
důchodu 60 miliard Kč jest v Československu
de facto zdaňováno jen 10 miliard Kč. Tento
zákon silně slouží také zájmům
militarismu. On připravuje dále nucenou komasaci,
zcelování pozemků. Vláda se dovolává
toho, že ve východních územích
republiky, na Slovensku a na Podkarpatské Rus není
řádný pozemkový katastr, že prý
jest proto mnoho držebních poměrů nejasných,
pročež prý tam často rozhoduje jedině
zvykové právo. Ale v historických zemích
pocházejí užívané katastrální
mapy z doby dávno uplynulé, jsou mnoho desítek
let v staré, často nedoplňované a
mají tedy pochybnou cenu.
Účel pozemkového katastru vytčený
v §u 3 jest velice mnohostranný. Praví se tam:
"Pozemkový katastr slouží k tomu, aby
byl získán podklad pro vyměřování
veřejných daní s držbou pozemků
spojených, pro zakládání, obnovování
nebo doplňování veřejných knih
a jejich map, zajištění držby, pro převod
nemovitostí a pro reální úvěr.
Z úsporných důvodů budiž pozemkový
katastr zakládán a veden tak, aby zároveň
byl pomůckou pro práce kartografické, výškopisné,
pro technická podnikání, pro účely
statistické, hospodářské, pro vědecká
bádání, pro ochranu památek nebo pro
jiné účely státní správy
i občanského života. Podrobný návod
o tom vydá ministerstvo financí v dohodě
s ministerstvem veřejných prací a příslušným
ústředním úřadem."
Škoda, že tento návod nám nebyl předložen.
Jistě by také leccos pověděl. Sídla
katastrálních výkonných úřadů
a obvody jejich působnosti budou znovu libovolně
stanoveny vládním nařízením.
Rozhodně budou zase za sídla katastrálních
výkonných úřadů určena
výlučně česká města,
jak tomu jest také při pozemkové reformě,
kde ani jedna jediná obvodová úřadovna
nebo přídělový komisariát není
v německém městě. Brzy uvidíme,
jaký vliv budou míti po této stránce
německé vládní, strany, asi naprosto
žádný. Naopak pozoru jeme, že ministerstvo
veř. prací spravované německým
ministrem dr Spinou má býti v silně
omezeno. Kol. Nečas již včera upozornil,
že vodní stavby a elektrifikace mají býti
přiděleny ministerstvu zemědělství.
To by znamenalo ovšem ohromné zesílení
agrárního vlivu. Členové Svazu zemědělců
počítají jistě s tím, že
se jim při tom dostane také jejich vládního
sousta. Přehlížejí však, že
mezi slibem a dodržením jest velký rozdíl.
Pan senátor dr Medinger řekl v těchto
dnech v senátě dosti drasticky, že německé
vládní strany byly v hlavní věci napáleny.
Omezování vlivu dr Spiny, jemuž nikdo
neodporuje, jest pro vládní strany skutečně
charakteristické. Pro každý pozemek budiž
uveden podle §u 5 v katastru držitel, výměra,
zdělávání, jakostní třída
a katastrální výtěžek, anebo
pro parcelu pozemku bez katastrálního výtěžku
jeho obecné označení nebo pojmenování.
Mimo to budiž poznamenána pozemková trať,
knihovní vložka, výměra zaplavované
plochy, použitá práva ke stavbě u půdy
odňaté zemědělskému obdělávání,
účel, jemuž jest věnována a přírodní
či jiná památka, která jest na pozemku.
V §u 7 se mluví o katastrálních územích:
1. Pozemkový katastr jest uspořádán
podle katastrálních území, 2. katastrální
území jest souvislé území vhodného
tvaru s uzavřeným obvodem, jež se kryje buď
s obcí politickou (místní) nebo jest její
součástí. Ve výjimečných
případech může jedno katastrální
území obsahovati několik obcí politických
(místních) téhož berního okresu.
Katastrální území budiž rozděleno
na pozemkové trati podle obecného pojmenování
skupin pozemků.
Již z těchto rozhodujících ustanovení
jest patrná mnohostrannost návrhu. Zde jsou však
i těžkosti v provádění a nebezpečí
jeho jednostranného užívání.
Především pokud jde o katastrální
řízení, jako vždy převládá
vliv byrokracie. I křesťansko-sociální
senátor dr Hilgenreiner to zjistil při sestavování
rozpočtu pro r. 1928. Jest sice předepsáno,
že měřická a místní zjištění
provádí komise, ale předsedou jest státní
měřický úředník, jehož
vliv jde tak daleko, že v dohodě s obecní radou
určuje dva důvěrníky, kteří
mají býti přibráni a kteří
jsou znalí místních poměrů.
Co v praxi znamená toto jednostranné rozhodovací
právo společně s tím, že starosta
obce nebo jeho náměstek jsou súčastněni
na správě komise, dovedeme si snadno představiti,
počítáme-li s ostrými sociálními
a tím také politickými protivami na vesnici.
Při zjišťování parcel, druhů
obdělávání a především
jakosti mohou býti z nenávisti jednotlivé
osoby poškozeny, jiným se za to může zase
nadržovati. Počet jakostních tříd
v jednom oceňovacím okrsku pro totéž
zdělávání - počítá,
se s 8 - nesmí podle §u 23 přesahovati 9 stupňů.
Jaké množství možností někomu
vytříti zrak! Proto naléháme na to,
aby všechny tyto důležité otázky
v nejširším smyslu byly upravovány na
širokém demokratickém základě,
t. j. aby všichni súčastnění
držitelé pozemků sami směli promluviti
rozhodující slovo. Možnost jejich výslechu
a námitek sama nepostačí. Odborové
organisace mají býti rozhodně přibrány
k rozhodování.
Nebude-li vyhověno naší žádosti,
povstane nebezpečí, že drobní zemědělci
a chalupníci budou těžce poškozeni ve
prospěch hospodářsky silných. Jest
příznačné, že podle odst. 3 §u
9 ani držitelé pozemků ani jejich zmocněnci
se nemusejí dostaviti ke katastrálnímu řízení.
Za ně pak mají potřebná vysvětlení
podati přítomní držitelé sousedních
pozemků nebo důvěrníci. Tato vysvětlení
budou často také podle toho. Nemáme nejmenší
záruky, že při sestavování zvláštních
komisí, při stanovení zásad sazeb
jakostních tříd, při úpravě
odhadních okresů a vceňovacích okrsků,
při vyhledávání vzorkových
pozemků, při zařazování a klasifikaci
jednotlivých pozemků - podle §§ 19 až
23 - budou chráněny zájmy drobných
zemědělců a chalupníků. Naléháme
na to, aby při sestavování všech těchto
komisí platila zásada poměrného zastoupení
podle velikosti držby. Ohromná většina
pozemkových držitelů nesmí již
býti, jak se to dosud všeobecně dělo,
zbavena vlivu a odstrčena. Zemědělské
rady podle jejich dnešního složení nelze
nikdy naprosto považovati za úhrnné zastoupení
zemědělství. Nevykonává-li
se všeobecně dobrá kontrola, jest dále
velké nebezpečí, že l obecní
statek bude ještě více omezen. Během
desítiletí byl podvodem zmenšen o statisíce
hektarů. Nejkrásnější lesy a
pozemky dostaly se do rukou chtivých obecních veličin.
Tím byli těžce postiženi zvláště
drobní zemědělci. Často se soukromá
držba zvětšuje přioráváním
z obecního pozemku. Ze všech těchto důvodů
jest naléhavě nutno, aby katastrální
práce byly co nejpřísněji kontrolovány.
Převážný vliv byrokracie ukazuje také
ustanovení odst. 7 §u 11, podle něhož
měřický úředník má
určovati, která politická nebo místní
obec zálohou na společný náklad dodá
materiál, dělníky a povozy, aby byly opatřeny
scházející nebo poškozené mezníky.
Sporné hranice místních obcí budou
prostě upravovány úředně. Často
stanovené povinnosti obcí se zřetelem na
finanční reformu vypadají zcela podivně
ke škodě obcí. Méně příjmů
při zvýšených břemenech! Kam
to povede, brzy uvidíme. Dokonce i finanční
úřady již uznávají, že zákon
musí býti rozhodně novelován. Toto
neustálé novelování stalo se přímo
význačným znamením, jak se u nás
ledabyle dělají zákony en gros.