Úterý 6. prosince 1927

Mluvíme vlastně o dodatečné dohodě s Rakouskem post festum, neboť byla podle obchodně politického zákona uvedena v platnost vyhláškou uveřejněnou dne 6. srpna s účinností od 10. srpna 1927. Jest to tedy provisorium, které se nyní mění v trvalý stav. Jaký vlastně máme poměr k Rakousku? Řečeno se stanoviska obchodní politiky a se stanoviska vyjednavačů byla obchodně politická cesta pro obě strany cestou ohromně trnitou, t. j. uzavření smluv bylo ohromně těžké. Zvláště poslední. Poslyšte nyní krátce o dějinách obchodně smluvních styků mezi těmito státy: S počátku byly upraveny rámcovou smlouvou ze dne 4. května 1921. Neobsahovala nic jiného než pouze doložku o nejvyšších výhodách. Nyní přichází dlouhá doba až k 2. lednu 1925. Tu teprve došlo k tarifní úpravě mezi oběma zeměmi. Tedy představte si jednou, pánové: Od roku 1921 až do ledna 1925 opíraly se smluvní styky, obchodně politické styky mezi Rakouskem a Československem, pouze o doložku o nejvyšších výhodách. Pak k tomu přistoupily ještě rozličné dodatečné dohody, úhrnem tři. Těmito třemi dohodami změnil se vlastně poměr ve velice příznivý a liberální. Nyní však nastala chvíle, že Československo ve svých opatřeních po stránce celních sazeb, a to pokud šlo o jejich výši, nepovolilo, a nastal stav, že Rakousko v tomto ohledu bylo na tom mnohem hůře. Proto v Rakousku zvítězilo hledisko výrobců proti hledisku obchodníků a převládla zase teorie ochranných cel, ačkoli v Ženevě právě bylo kázáno o svobodném obchodu. Vidíme zde rozličné celní novely a naši vyjednavači dostali se tím ovšem do největších nesnází. Víte, že smlouva byla vypovězena dne 1. prosince 1926 a měla pozbýti platnosti dne 1. března 1927. S největší námahou bylo ji lze prodloužiti do 22. dubna. Pak nastal bezesmluvní stav a teprve pod nátlakem Francie musili se naši vyjednavači namáhati, aby uzavřeli smlouvu ve formě nynější smlouvy. Všeobecně lze říci: tato smlouva jest v zásadě zcela podstatným zhoršením dosavadního stavu, totiž Rakušani nezdůrazňovali tak dalece, aby naše cla byla snížena, nýbrž aby byla udržena jejich nově zavedená cla. Tato politika snad není správná, ale konečně vedla k tomu, že se Československo musilo odhodlati k dalekosáhlým ústupkům a že zvláště mnoho průmyslu bylo znovu těžce postiženo. Pan zpravodaj mluvil o ječmenu, papíru, porculánu, tabulovém sklu atd. Velice nepříznivě to dopadlo pro textilní průmysl. Zdá se, že tomuto průmyslu se vůbec nepřiznává dostatečný význam. Nezapomínejte, pánové, že textilní průmysl jest účastněn na vývozu asi s 5 1/2 miliardou a že z těchto 5 1/2 miliard asi 30%, tedy 1.600 milionů připadá na vývoz do Rakouska. Právě pro tento průmysl to dopadlo dosti špatně, pokud jde o nejnutnější životní výrobky, které má pro vývoz, zvláště o bavlnu. Ale k tomu přistupuje ještě jedno. Proč byl tento stav zhoršen? Poněvadž se tyto země, jako Rakousko, Maďarsko, Rumunsko a Jugoslavie chtějí hospodářsky úplně osamostatniti tím, že si zřídí svůj vlastní národní průmysl. Kam se domníváte, že tento stav povede? K nadměrné výrobě a ke krisi v odbytu, a obávám se, že zvláště Československo bude poměrně silně postiženo těmito krisemi, Zde by měl nastati obrat. Rád bych upozornil ještě na jedno hledisko. K posuzováni celé věci beru rád statistiku a tu nalézáme, že Rakousko v letech 1920-1926 k nám dovezlo v procentech dovozu nebo vývozu: 13,01, 8.84, 7.77, 6.52, 7.84, 7.36 a 7.37 a že Československo vyvezlo tam v týchž letech: 35.10, 28.69, 21.95, 22.99, 20.68, 17.28 a 16.26. Což nepozorujete, že jsme z 35.10 poklesli dnes na 16.26%? To jest pokles našeho veškerého vývozu skorem o polovinu. Ukáži na to ještě při jiných státech. U jiných států nemáme ještě přiměřeného nutného ekvivalentu. Nechci se déle zdržovati u obchodní smlouvy s Rakouskem. Je-li nějaká naděje pro hospodářství, pak jest to jediné ta, že snad jinými obchodně smluvními úpravami - řekněme s Rakouskem, Německem atd. - ve formě doložky o nejvyšších výhodách můžeme získati nějaké výhody. O Maďarsku jsem již mluvil, ale ještě promluvím o obchodně smluvních stycích s Francií. Náš obchod s Francií nemá v poměru k celku naprosto toho významu jako obchod s Německem a Rakouskem; vývoz výrobků na jedné straně a vývoz jejich na druhé straně soustřeďuje se vždy většinou na určité kvalitní zboží. Aby byla otevřena vývozní cesta, musila by ovšem Francie usilovati, aby na základě politických styků s Československem tuto zemi podporovala. Nalézáme právě opak. Porozumíme si ihned, přečtu-li vám znovu statistická data. Francie k nám dovezla v letech 1920-1926: 4,09, 2.85, 3,50, 3,46, 3.38, 3,93 a 4,43%. Vidíme, že dovoz stoupl z 2,85% v roce 1921 na 4,43% v roce 1926. Nyní vývoz, znovu od roku 1920 do r. 1926: 8.61, 4.82, 4,80, 2,41, 1.71, 1,43, 1.42%. Tedy pokud jde o vývoz do Francie, došli jsme z 8.61% na 1,42%. Jaké jsou poměry, vidíte z tohoto jednoduchého příkladu. Nyní jest velice zajímavé poslechnouti s druhé strany skutečné číslice: vývoz do Francie činil 291 milionů v roce 1924, 268 milionů v roce 1925 a 253 milionů r. 1926. Dále dovoz z Francie do Československa: 636 milionů r. 1924, 692 milionů v roce 1925, 677 milionů r. 1926 a v prvním pololetí r. 1927 355 milionů. Tu není zapotřebí rozuměti hospodářství, aby se vysvětlily hospodářské styky Československa s Francii. Ale jedno musí přijíti: Vedle politické stránky budete musiti zdůrazňovati také hospodářskou úpravu poměru mezi Československem a Francií, nebudete-li se chtíti vydati nebezpečí, že se vám snad pro jednostranné politické stanovisko může státi, že by snad Francie řekla: Dnes se zas jednou změníme. Neboť mezi zeměmi, které kromě politického směru jsou spojeny také hospodářsky, nemůže tak snadno dojíti k rozluce jako mezi stranami, které jsou spojeny pouze politicky. K tomuto stanovisku musí se dojíti zkušenostmi. Nyní jsem velice zvědav, jak se utváří vyjednávání o obchodní smlouvu s Francií. Jedno jest jisté: Kdo četl požadavky Francie a rozumí, jak vysoké jsou ty požadavky, jež Francie klade Československu, může s dobrým svědomím říci, že Československo má v cestě těžké překážky při vyřízení obchodní smlouvy s Francií. S Německem jsme sice již na cestě, ale ještě daleko ne tam, kde bychom měli býti. Jak víte, schází nám ještě tarifní smlouva s Německem. Jaký význam má pro nás Německo hospodářsky? Ať jste politicky jakéhokoli směru, přes hospodářská fakta nemůžete se přenésti. Nezapomínejte, že v obchodní statistice od té doby, co trvá Československá republika, bylo Německo jak v dovozu tak také ve vývozu vždy na prvním místě. Dovoz z Německa činil v roce 1926 3.2 miliardy a vývoz do Německa 3.5 miliard. To jest tedy více než pětina našeho obchodu. Podle procent v témže smyslu jak jsem pravil dříve, činí dovoz v letech 1920-1926: 23,96, 26,13, 27,85, 40,42, 35,22, 31,27, 21,21 a s druhé strany vývoz z Německa k nám v letech 1920 až 1926: 12,08, 11,21, 18,84, 20,35, 19,49, 22,49 a 19,91. To jest činitel, jehož nemůžete nedbati. S politického hlediska mělo by to vlastně ukazovati také určitou cestu. Rozhodně nemůže to ukazovati cestu nepřátelskou. Pokud jde o Rumunsko, vydalo nový celní sazebník, jenž jest zdělán prostě nesmyslně, jejž musí opraviti; jak dlouho to bude trvati, nevíme, a kromě toho také víme, že politické poměry v samém Rumunsku, ve vnitrozemí, jsou napjaté, takže nejrychlejší cestou se k úpravě nedostaneme. Pozorujeme-li celou síť obchodních smluv mezi jednotlivými státy, jest nápadné, že všechny vlastně jsou na krátkou lhůtu, a tu mne velice zaujala tato zpráva: Aby byly zjištěny rozdíly v soustavách a ve vybudování platných obchodních smluv proti smlouvám z předválečné doby, jest účelem díla, které sestavil rakouský Národní výbor mezinárodní obchodní komory s pomocí vídeňské komory a vydal pod titulem "Přehled evropských obchodních smluv." Tento přehled ukazuje ve formě tabulek styky evropských států navázané obchodními smlouvami a každou tuto smlouvu krátce charakterisuje, z čehož lze poznati rozsah, největší výhody, druh tarifních dohod, stanovenou smluvní dobu a výpovědní lhůtu. Toto dílo dochází k výsledku zcela neuspokojivému, že v příštích letech všechny smlouvy s pevnou smluvní dobou se ukončí a že od té chvíle bude jedině převládati typ smlouvy v krátké lhůtě vypověditelné. To jest přímo pohroma pro hospodářské styky mezi zeměmi a pro hospodářství zvláště. Nebo% vezmete-li dnes celým hospodářským tělesům - ať to jest zemědělství, živnosti, obchod nebo průmysl, to jest úplně lhostejné - pevný základ dlouhodobých smluv, dojdete-li pouze ke krátkodobým smlouvám, kdy dnes při uzavřeni smlouvy vyjednavač se musí obávati, že za několik měsíců bude musiti znovu vyjednávati, pak z nepevných a nekonsolidovaných poměrů nevyjdete.

Nezapomínejte, že v obchodně politických stycích se státy, které jsou především důležité pro odběr a nutný dovoz, musíte míti rozhodně upravené obchodně politické styky, a pokud jich nemáte, musíte jich žádati a že k tomu ovšem za všech okolností patří také politický rozum. Neboť politik, i když to jest ministr věcí zahraničních, který se nestará o hospodářské nutnosti republiky nebo jim nepřikládá náležitého významu, nemůže zemi obšťastniti požehnáním, jako v opačném případě, jestliže na tyto okolnosti rozumně pamatuje.

Nechtěl bych zanedbati dnešní příležitosti, abych nepromluvil krátce několika slovy o posledních událostech ve vnitřní politice. Jak víte, bylo mínění mé strany, jak jsem je vyložil v rozpočtovém výboru a ve sněmovně, rozličně posuzováno. Tane nám na mysli, zdali jest možné, aby se Němci dohodli mezi sebou, a dále jako národ s jiným národem, tedy také s národem českým. To jest otázka. K těmto vývodům v rozpočtovém výboru a v plenu nemám, co bych připojil, a nemám vysvětlení, jež bych dodal. Ale jedno jest jisté, že rozhodně a bez rozdílu musíme považovati politické výtržnosti ve sněmovně mezi německými stranami, které se staly později, za politování hodné. Naprosto se neostýchám zjistiti to. Jedno jest jisto, že při posuzování této věci nelze se zastaviti u poličku dr Schollicha a na druhé straně u sudu s močůvkou. Neboť konečně byly to vývody kol. Windirsche, které byly vnějším podnětem k této výtržnosti. Jest jisto, že to také není zcela nestranné a spravedlivé od předsednictva, když dnes na jedné straně Schollichův poliček obmýšlí voláním k pořádku a na druhé straně osobní útoky dalších řečníků nechává prostě bez povšimnutí. Ať již jest situace jakákoli: Že moje strana přes to se nevzdala této myšlenky na dorozumění, bylo prokázáno. Před jedním však varuji: Kdyby snad tato myšlenka měla býti chápána jako slabost nebo jako výsledek obecních voleb nebo jako bratříčkování nebo jako soutěž, pak jsou naprosto na omylu ti, kdo jsou nakloněni tomuto domnění. Není to nic jiného než úsilí napraviti nynější poměry v sudetskoněmecké politice a dosáhnouti spojení všech, kdož po stránce národní, osvětové, hospodářské a sociální mohou státi na jednom základě.

Pozoroval jsem, že se Češi těmto událostem smáli a pociťovali škodolibost. Ale pozoroval jsem také, že jejich rozhodující lidé se z toho neradovali a že to považovali za politování hodné, poněvadž si řekli: Tím ani naší zemi ani cizině nedokážeme žádnou konsolidaci. Konečně kořeny tohoto boje, jejž zde vidíte, jsou ve vaší soustavě, která ještě dnes nechce všem státním občanům poskytnouti rovná práva a plné uplatnění. Dokud po této stránce vše zůstane při starém, nenastane také žádná změna. Prohlašuji jedno, totiž že myšlenku dorozumění, především mezi německými stranami, moje strana bude hájiti se vší vážností; kdo si ho nepřeje, kdo tuto myšlenku nechce přijmouti, nechť ji odmítne a klidně ohlásí boj. (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany národní.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Klein. Dávám mu slovo.

Posl. Klein: Slavná sněmovno! Vítáme obě osnovy, týkající se obchodního ujednání jak s Tureckem, tak i s republikou Rakouskou jako dokument snahy, aby náš vývoz pomocí těchto vážných dokumentů mezistátních byl fedrován. Víme, že obchodní smlouvy jsou s to, aby zlepšily poměry zaměstnanců, dělníků vůbec, a proto také zaujímáme k jednání dnešnímu stanovisko positivní. Dovolte mně avšak, abych právě při této příležitosti zmínil se také o celkové obchodní politice našeho státu.

Kvitujeme, že poslední obchodní bilance jsou aktivní. Zejména nás těší, že už nemusíme manipulovati s aktivností pouze pomocí mlhavých cifer, nýbrž že máme možnost, abychom z jednotlivých položek obchodní bilance vyňali ty nejdůležitější a prokázali, že opravdu výrobnost a celý hospodářský stav v republice se lepší. Je to zejména položka surovin. Dovoz surovin prokazuje, že se zvyšuje potřeba v našem průmyslu, a proto jsme s díkem zaznamenali zejména v poslední bilanci, která je nám k disposici za období leden až říjen roku 1927, že oproti stejnému období v roce 1926 stoupnul dovoz surovin o 774 milionů 700.000 Kč.

Pokud jde o celou aktivnost naší bilance obchodní, stejně nám ukazuje přehled za leden až říjen roku 1926, že aktivní částka 1.487 milionů 973.000 Kč byla zvýšena ve stejném období v roce 1927 na 1.886,551.000 Kč. To jsou fakta, která s radostí podškrtujeme. Jenže mají ještě jednu vadu. Když se v cizině a ze. jména v Německu disputuje o tom, že československá obchodní bilance se podstatně zlepšila, přichází se také k tomu, že prý u nás poměry zaměstnanecké a sociální jsou daleko horší nežli ve státech s obdobnou průmyslovou výrobností jako u nás, zejména máme-li na mysli také Rakouskou republiku na jedné straně a na druhé straně republiku Německou. Mluví se o tak zvaném sociálním dumpingu. Je zajímavo, že cizina hledá příčinu aktivnosti naší obchodní bilance v sociálním dumpingu, a u nás doma volá se po tak zvaném sociálním míru.

Máme-li tyto dva názory srovnati se skutečností, pak je pravda, že poměry dělníků a zaměstnanců ať již soukromých, veřejných anebo státních jsou neutěšené. V rozpočtové debatě byl snesen materiál, který dostatečně prokázal neudržitelnost systemisace státních a veřejných zaměstnanců, a není třeba, abychom znovu opakovali vše a dovozovali nutnost reparací. A pokud máme na mysli poměry v soukromých závodech ať dělníků manuelních nebo pracovníků duševních, stejně i zde můžeme prohlásiti, že poměry nejsou urovnané. Nejenom že nám chybí řádné kolektivní smlouvy, nejenom že nám chybí ujednání, která by také sociálně upravila vzájemný poměr mezi zaměstnanci a zaměstnavateli, ale chybí nám vůbec podklad řádného sociálního života, zejména máme-li také na mysli stoupající tendenci cen životních potřeb a snižování mezd a platů našich zaměstnanců.

Vážení pánové! Je tedy něco na tom, spatřuje-li cizina v aktivnosti naší obchodní bilance jeden z důvodů v sociálním dumpingu, a my jistě také máme na mysli, aby tyto otázky staly se předmětem jednání našeho Národního shromáždění.

Po stránce sociálně-politické shledáváme, že vláda připravuje odluku sociální politiky od státu, neboť jinak nelze nazvati tu všeobecnou snahu, aby se zlepšené sociální zákony zhoršily. A právě po této schůzi plenární započne v soc.-politickém výboru zápas o zhoršení našeho sociálního pojištění dělnického, ve kterém nepůjde jen o tuto osnovu, jen o to, v jakém poměru budou se vyměřovati renty práce neschopným dělníkům a vdovám, nýbrž půjde také o to, do jaké míry je tu odhodlání, útočiti proti celé dělnické třídě. My také budeme posuzovati přirozeně výsledky tohoto našeho zápasu o sociální pojištění a zařídíme se podle toho vůči ostatním otázkám.

V nedávných dnech ve výboru zahraničním bylo kol. dr Wintrem urgováno, aby náš stát provedl konečně ratifikaci mezinárodních úmluv. Podle statistiky Mezinárodního úřadu práce shledáváme, že Československá republika velmi mnoho dluhuje Mezinárodnímu úřadu práce pokud jde o ratifikování těchto smluv. Chceme-li mluviti o sociálním dumpingu, jistě tu vidíme jeden z mnohých důvodů, proč náš průmysl hojí se na mzdách, na snížení hospodářské úrovně a na snaze, pracovati proti sociální politice.

Nezaměstnanost, která je součástí tohoto celého problému, nesmí zůstati nepovšimnuta. Nemáme přesné statistiky, máme k disposici pouze zprávy státního úřadu statistického. Čísla 115 a 116 z tohoto roku ukazují, že máme v srpnu 1927 39.661 nezaměstnaných osob mimo učně. Konstatuj i, že tyto číslice naprosto nesouhlasí. V republice máme daleko větší počet než zaměstnaných lidí, a bylo by si jen přáti, aby opravdu úřední statistika zjistila skutečný počet nezaměstnaných osob u nás. Ale co se dělá, aby nezaměstnanost se zmírnila? Ovšem musíme míti na mysli také různé zjevy, které způsobily nezaměstnanost vedle krise průmyslové, a také se nevyhýbáme, abychom k nim zaujali jasné stanovisko.

Jedním z těchto problémů je racionalisace. V Sociální Revui číslo 5 z tohoto roku rozepsal se dr Jaroslav Janko o pravděpodobném vývoj i trhu práce v Československu a mluví tam také o racionalisaci. Dovozuje, že proces racionalisační způsobuje dále při stejné nebo dokonce stoupající výrobě další omezeni poptávky po pracovních silách. Praví dále, že ozdravující proces naší průmyslové a zemědělské výroby racionalisací pracovních prostředků, sledující snížení výrobních nákladů, má v zápětí menší potřebu lidské práce pro získání stejného množství výrobků a že vzhledem k tomu j e třeba počítati s trvalým stavem nezaměstnanosti, z čehož vyplývají přirozeně úsudky o pravděpodobném budoucím utváření se trhu práce a v důsledku toho ochranného zákonodárství pro případ nezaměstnanosti.

Z toho vyplývá, že zaměstnanci nesmějí se vyhnouti otázce racionalisační. Oni se jí také nevyhýbají, avšak žádají, aby racionalisace podnikání a distribuce nebyla prováděna bez zaměstnanců a proti zaměstnancům. Chápeme, že technický pokrok, zjednodušení výroby musí míti v zápětí v jednotlivých závodech menší počet zaměstnanců, tedy jich částečně propouštění, ale na druhé straně víme zcela dobře, že republika Československá má veškeré přirozené podmínky, aby zvýšila svoji výrobu a také svůj odbyt. Proto musí dělati rozumnou, dobrou, mezinárodní obchodní politiku, abychom síly, které vyvrhne racionalisace na ulici, mohli zaměstnávati právě zvýšenou výrobností a zvýšeným odbytem do ciziny. Proto také sledujeme s velkou pozorností obchodně-politické jednání našeho státu a neupíráme souhlasu tam, kde se tato snaha všeobecně také objeví. Nechci zde citovati doslovně, co bylo mluveno o racionalisaci na mezinárodní hospodářské konferenci v Ženevě, ale bude snad i naše Národní shromáždění zajímati jednání Asociace pro sociiální pokrok, která na své valné hromadě, konané tohoto roku ve Vídni, taktéž zaujala stanovisko k racionalisaci. Jednomyslné usnesení této významné mezinárodní korporace opírá se hlavně o tyto zásady: aby racionalisace byla doprovázena jak v Evropě, tak i v Americe politikou vyšších mezd. Zde, prosím, vidíte, že nejen sekretáři dělnických organisací, nýbrž i povolaní národohospodáři, teoretikové i praktikové dávají zde vystihnouti pravý význam racionalisace a že právě při zmenšeném počtu zaměstnanců žádají také vyšší mzdy.

Druhý bod, o který se opírá řešení vídeňské, praví, že nesmí se řešení problémů dotýkati zákonných zájmů zaměstnanců, zejména pokud jde o sociální politiku, poněvadž v další části tohoto usnesení je výslovně usneseno, aby se působilo ke snížení pracovní doby. U nás ovšem pracovní doba se prodlužuje proti zákonu, prodlužuje se, aniž by bylo souhlasu, jak zákon předpisuj e. Že pak racionalisace má míti v zápětí zvýšení všeobecného blahobytu, to je konec konců samozřejmé, jenže, máme-li na mysli všeobecný blahobyt, tedy nelze při tom přezírati hospodářské a sociální postavení dělníků, neboť i toto postavené patří do pojmu všeobecného blahobytu v každém státě.

Velectění pánové! Tvrdí-li se u nás, že přicházíme k trvalému stavu nezaměstnanosti, mám za to, že je na místě, abychom právě my v souvislosti s projednáváním obchodních smluv žádali, aby obchodní ujednání dála se nejen s každým státem v Evropě, nevyjímaje ovšem Rusko, nýbrž také, aby obchodní smlouva odpovídala skutečným hospodářským poměrům našeho státu a aby pokud možno eliminovala nějaké politické potřeby, které jinak můžeme chápati, ale které konec konců mohou velice vážně poškoditi naše hospodářské interesy.

Pokud jde o ženevskou hospodářskou konferenci, mám obavu, že to, co bylo usneseno také hlasy oficielní delegace československé v Ženevě, nebude provedeno tak záhy a tak důkladně, jak ženevské usnesení právě zní.

Vláda předala Poradnímu,sboru pro otázky hospodářské ženevské resoluce s tím, aby za pomoci expertů a slyšení různých korporací Poradní sbor sdělil, jakým způsobem a jakým tempem je možno u nás uváděti v praksi ženevská usnesení. My bychom si přáli, aby ženevská usnesení stala se kusem životní otázky našeho státu, a není dobře, ponecháváme-li Poradnímu sboru, aby tím svým jinak, promiňte, vleklým způsobem projednával tyto důležité otázky. Je však otázka, dojdeme-li k nějakému konkrétnímu řešení vůbec. Bylo by dobře, kdyby se parlamentní výbor zabýval usneseními ženevské konference a kdyby v prvé řadě výbor živnostenský a výbor zahraniční věnovaly těmto resolucím ženevským svoji pozornost a řekly, do jaké míry je možno tu nebo onu část usnesení ženevské konference u nás realisovati.

Tak důležité věci, které se projednávaly, ohromné úseky hospodářského života jak průmyslového, obchodního, tak i zemědělského zasluhují, aby byly více respektovány, než se děje až dosud.

Vážená sněmovno! Problém nezaměstnanosti, problém práce vůbec a všechno to, co spěje k novým útvarům hospodářským, ukazuje, že jsme před novými celky ekonomickým v Evropě a že i dělnictvo stejně jako při racionalisaci nesmí se zastaviti před tímto problémem. Otázka kartelů byla několikráte projednávána v našich výborech a také v plenu sněmovny se o nich hovořilo. Jaký ohromný převrat nastal na tomto poli, vidíme z toho, že v Německu před válkou bylo jen 600 kartelu (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.), dnes má Německo 3000 kartelů. A já zde cituji ke všem těm snahám, aby trusty a kartely dirigovaly hospodářský život, výrok význačného německého mluvčího F. Deutsche, presidenta koncernu A. E. G., nástupce Rathenaua, který prohlásil při jedné příležitosti, že evropský průmysl bude tak dlouho zkomírati, dokud se neutvoří obchodně a průmyslově spojené státy evropské, tedy snad nějaká hospodářská Panevropa. Ale nám na titulu konečne nezáleží. Faktum je, že v průmyslu i v distribuci nastává velkorysá koncentrace. A jestliže racionalisace, vědecké řízení práce, každý technický pokrok znamená zvýšení výroby a zmenšený počet zaměstnanců, tedy se ukazuje, že koncentrace průmyslu je zase nove nebezpečí pro zaměstnance v tom smyslu, že ti přebývající se budou propouštěti.

Pro naši malou republiku nastane zvýšeny problém nezaměstnanosti, co počíti s těmi nezaměstnanými? V důsledku toho myslím, že nepomohou nám žádné podpory, žádné nouzové práce, nýbrž že nám pomůže jedině a pouze, já to opakuji, rozumná, dobrá a s námi společně ujednaná obchodní politika průmyslového státu československého.

Vážená sněmovno! Že pak otázka kartelů má se regulovati tak, aby nebyla v neprospěch hospodářského života, aby se nezaostřila zejména také proti vrstvám zaměstnaneckým, je volání po kartelovém zákonu více než spravedlivé a odůvodněné. Kartelový zákon má v podstatě ten hlavní význam, aby kartely veřejně se registrovaly, aby veřejnosti bylo známo, kdo za kartelem stojí, aby kartel byl jen instrumentem hospodářským a ne instrumentem lichvářským; proto složení kartelu, jména osob, musí býti veřejnosti známa. Žádáme proto kartelový zákon, jehož předpokladem jest, aby registrace kartelů byla uzákoněna.

Slavná sněmovno! Hovořil jsem o postavení zaměstnanců v tomto státě a do jisté míry jsem musil potvrditi, že názory z ciziny o sociálním dumpingu v souvislosti s aktivností naší obchodní bilance jsou správné, dovolte mně však, abych se zmínil ještě o způsobu, jak dnes vláda míní řešiti hospodářské otřesy a hospodářský boj zaměstnanců. To, že složení vlády je již, jak jsem řekl, svojí přirozeností proti dělníkům, nás nemůže překvapiti. Také nemůžeme žádati od vlády, ve které kapitál ať průmyslový, obchodní anebo zemědělský je soustředěn, aby byla zvláště animována pro zaměstnance a aby nám koncedovala věci, které ostatně vlastní silou dovedeme si ještě také vymoci. Ale přece myslím, že každá vláda není vládou jen určité strany, nýbrž vládou státu, a jako vláda státu nesmí přezírati také ostatní velmi významné, vrstvy v tomto státě.

My jsme se zmínili, jak věc vypadá v sociálním pojištění. Pokud jde o řešení hospodářských zápasů u nás, myslím, že vláda má krajně nešťastnou ruku. Zjistil jsem, že bratislavská expositura ministerstva vnitra dala pokyn úřadům, aby neintervenovaly ve sporech dělnických dříve, dokud dělnictvo nenastoupí do práce. To znamená, že vláda dekretuje politiku zaměstnavatelů nejhoršího kalibru, a nutí, aby dělnictvo pokořeno vrátilo se bez smlouvy, bez ujednání svých sociálních potřeb do podniku a pak teprve aby se s dělnictvem a zaměstnanectvem milostivě jednalo. Tento fakt nejlépe ilustruje, jakým způsobem u nás se nazírá na dělnickou třídu a my se podle toho zařídíme. (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.) Udělal bych jistě velikou chybu, kdybych na adresu vlády citoval výrok nějakého našeho dělnického zástupce. Ale dovolte, abych vám připomenul alespoň slova jednoho z význačných našich vědátorů. Dne 21. listopadu přednášel v České národohospodářské společnosti docent dr V. Forster o hospodaření lidskou prací a ve své velmi zajímavé, věcné, objektivní a vědecky založené přednášce řekl také toto: Hospodářský a kulturní prospěch v mezinárodní soutěži je odvislý od způsobu, jak dovedeme využíti vloh a způsobilosti našich pracovníků a jak se sociálně k nim dovedeme postaviti.

Vážení pánové! Jinými slovy, dobrou sociální politikou dobré hospodářství. (Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen. Rozprava je skončena.

Dávám slovo k doslovu prvému zpravodaji, panu posl. dr Zadinovi.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP