Středa 30. listopadu 1927

Chci nyní uvésti několik nejdůležitějších našich požadavků ochrany mladistvých. Mají-li se v zájmu učňů odstraniti tyto nedostatky, které se vyskytují dnes v mnoha stech případů v malých živnostech, pak je předně nutno, aby požadavky mladistvých byly splněny, aby stát začal se zřizováním inspektorátů mládeže. Tyto inspektoráty mládeže musí míti za úkol, dohlížeti stále na tyto závody, a jim musí býti dán k ruce velký štáb dobrovolných pomocníků z řad odborových organisací, z řad mladistvých. Jen tak bude možno, aby nedostatky pomalu zmizely. Mladiství si stěžují dále na to, že se často přihází, že mladistvý dělník bývá den po vyučení ihned propuštěn a to proto, poněvadž má nyní mistr mladému muži platit mzdu tovaryšskou. Tu říkají mladiství, že by aspoň i u nás k ochraně těchto vyučených mladistvých dělníků bylo zapotřebí zákona, který stanoví, že teprve za tři měsíce po vyučení smí dojíti k propuštění. Takový zákon by nebyl žádnou novotou, je již v Rakousku, kde živnostníci jsou povinni, vyučeného učně ještě 1/4 roku za stanovenou mzdu tovaryšskou zaměstnávati. Žádáme dále, aby dovolená mladistvých byla zachovávána a aby závody byly pod dozorem. Žádáme dále, aby dovolené mladistvých byly prodlouženy, aby mladistvým dělníkům v zájmu jejich tělesného a duševního vývoje byla poskytnuta alespoň 4nedělní dovolená a aby ve spojení s touto dovolenou se přikročilo k zřizování ozdravoven mladistvých, aby se dbalo o putování mladistvých na zkušenou v době dovolené, aby se jim dostalo pokud možno největších výhod při snížení jízdy a poskytlo se jim laciné přístřeší. Živnostenský řád má nutně zapotřebí reformy i v tom, aby se zrušilo zastaralé ustanovení, že mistr má kárné právo nad učněm.

Mladiství sami protestují proti tomu, že mají býti vyňati ze sociálního pojištění, protože toto vyloučení je pro ně spojeno a těžkými nevýhodami v pozdějších letech a žádají dále, aby se vláda a státní úřady konečně jednou cítily povinny bdíti nad tím, aby osmihodinná doba pracovní platila i pro naše mladistvé dělníky, bdíti nad tím, aby naši mladiství dělníci měli každé sobotní odpoledne a celou neděli volno. Mladiství žádají dále, aby pokračovací vyučování bylo přeloženo na dobu denní, protože jen tak je možno, aby vyučování, které k výchově učňů má přispěti, bylo sledováno v duševní svěžesti,. Je to několik nejdůležitějších požadavků, které naši mladiství vůči státu kladou. Očekáváme, že pan ministr Šrámek si tyto požadavky konečně jednou pročte a že nám poví, co hodlá v nejbližší době učiniti, aby se ochrana mladistvých dostala kupředu. Neopomeneme - strana a odborové organisace - pomáhati mladistvým v jejich boji o ochranu mládeže. Obracíme se dnes také s veškerou rozhodností proti úmyslu měšťanských stran zhoršiti sociální pojištění. Sociální pojištění je sociální dílo, které má v sobě mnoho nedostatků, potřebujeme tedy zlepšení tohoto díla, musíme však odmítnouti, aby jakýmkoli způsobem nastalo nějaké zhoršení. Toto dílo bylo vytvořeno k ochraně pojištěných a příspěvky, které na toto dílo se platí, jsou příspěvky pojištěných. Je nesprávné ve veřejnosti vystupovat s argumentem: Dělníci platí přece pouze polovinu příspěvků, proto náleží jim také pouze polovina správy. Pro koho je pojištění? Pro dělníky je a dělníci mají právo na plnou správu tohoto pojištění, neboť to, co platí podnikatelé, neplatí přece podnikatelé z vlastní kapsy, to je přece pouze zadržená mzda, která nebyla dělníkům vyplacena. Postavíme se proto se vší rozhodností proti tomu, aby toto sociální dílo při svých nedostatcích ještě bylo zhoršeno. Musím říci, že je hanbou pro stát, má-li se tento zákon, který teprve několik měsíců je v platnosti, zhoršiti. Předloha k novelisaci sociálního pojištění je otevřené prohlášení války dělnictvu, je, jak kolega Bechyně řekl, výjimečný zákon proti dělníkům a kdyby se vám i nyní mělo podařit zhoršení prosaditi, tak vás můžeme ujistiti, že se nebudete příliš dlouho radovati z tohoto úspěchu, že dělnictvo již se o to postará, aby zhoršení, zmizelo a provedla se zlepšení. Musím se také slovem zmíniti o úmyslu, jak se zamýšlí naložiti se starými dělníky, vysloužilci práce, kteří nebyli již pojati do sociálního pojištění. Byl předložen návrh zákona, ve kterém jsou renty velmi nízko stanoveny a výplata rent je vázána podmínkou, že dělníci jen tenkráte tuto almužnu mohou bráti, jsou-li v chudinském zaopatření obcí, tedy požívají-li chudinského zaopatření od obcí. Jsme toho názoru, že staří dělníci musí býti postaveni na roveň s mladšími dělníky, že pro tyto staré dělníky musí zbýti více, aspoň tolik, aby mohli svůj večer života bezstarostně ukončiti.

Mohlo by se nám namítnouti: K čemu potřebujeme vůbec starobní pojištění, vždyť starší lidé žijí. Jde však pouze o to, jak žijí. Ovšem že žijí, ale pomocí podpor svých rovněž nuzných příslušníků rodinných, žijí obecní chudinskou péčí, z bídné chudinské péče, žijí z almužny a dílem ze zločinů a berou si život, když právě se žádné strany již pomoc nepřichází. Toto zatížení je národohospodářsky právě tak veliké jako dobré, vydatné sociální pojištění.

Po více nežli 2 1/2 roku platí zákon o státním příspěvku k odborové podpoře nezaměstnaných. Měli jsme příležitost za toho 21/2 roku nasbírati zkušenosti a tyto zkušenosti nám podaly důkaz, že tento systém podpory nezaměstnaných není pouze nedostatečný, nýbrž naprosto nepotřebný pro dělnictvo. Tento systém je nedostatečný v dobách normálních hospodářských poměrů, ale stává se to velkým nebezpečím v době hospodářské krise. Tento způsob péče o nezaměstnané zatěžuje odborové organisace velmi těžce. Stát plní jen velmi nedostatečně svoji povinnost vůči nezaměstnaným státním občanům, hází velká břemena odborovým organisacím na krk, které se hroutí pod těmito břemeny. Měli jsme vloni v řadě průmyslových odvětví těžkou krisi hospodářskou a následek byl, že tisíce lidí přišlo o práci a že odborové organisace musely vypláceti podpory až do vykrvácení v zájmu ubohých obětí hospodářské krise. Máme dnes svazy, které v pokladnách nezaměstnaných mají deficity, jdoucí do milionů. Nechci mluviti o jednotlivých svazech, nýbrž chtěl bych jen říci, že odborové organisace tento stav již nesnesou, že se všemi prostředky zasadí o to, aby tento zákon zmizel, a aby se na jeho místě zavedlo povinné pojištění, které pro dělnictvo znamená lepší formu péče o nezaměstnané nežli je nynější. Ministerstvo sociální péče předložilo v poslední době návrh novelisace zákona o podpoře nezaměstnaných. Přečte-li se tento návrh, který prý má přinésti ulehčení odborovým organisacím a nezaměstnaným, dojde se k přesvědčení, že tento návrh je přímou provokací a zároveň výsměchem odborům. Tato předloha nepřináší žádné finanční ulehčení pro odborové svazy, nýbrž ukládá jim nové finanční oběti. Chci dnes říci, že konference předsednictev odborových svazů se strany německé a české se usnesla, že tuto předlohu s veškerou důrazností odmítá, že tato předloha za žádných okolností nemůže se státi zákonem. Stanovili jsme své požadavky a dokud není zavedeno povinné pojištění, musí starý zákon být tak zreformován, aby byl snesitelný pro nezaměstnané a pro odborové organisace. Nehodláme dále připustit,, aby miliony korun z pokladen odborových, které jsou pro jiné podpůrné účely určeny, výhradně se dávaly na podporu nezaměstnaných. V souvislosti s dobrou péčí o nezaměstnané je spojen jiný náš požadavek, aby konečně bylo zřízeno prostředkování práce a to takové, které odpovídá zájmům pracujícího lidu v tomto státě a jež by odstranilo pokořující stav, že nezaměstnaní musí putovat od závodu k závodu jako žebráci, aby dostali pracovní místo. Musí se zavésti nucené prostředkování práce za přiměřeného spolupůsobení odborových organisací, kde všechna volná pracovní místa nutno hlásiti a všechna volná místa pracovní pouze prostředkovatelnou práce se obsazují. V souvislosti s tím, chtěl bych se zmíniti o tom, že odmítáme vládní návrh stran domácího trhu práce. Tento návrh by byrokratickým rejdům otevřel dvéře dokořán. Zaveďte jen nucené prostředkování práce, odborové organisace, které budou spoluspravovat, postarají se o to, aby trh práce byl tak upraven, že domácí dělníci budou přiměřeně chráněni. Československo ratifikovalo washingtonskou smlouvu o osmihodinné době pracovní. Musíme, bohužel, konstatovati, že úřady, které nad zachováváním zákona mají bdíti, naprosto selhávají, neplníce svoji povinnost, takže se může tento zákon každodenně podnikateli porušovat. Úřady jsou slepé, trpí mlčky každé obcházení tohoto zákona, ba s jejich spolupůsobením se zákon o osmihodinové době pracovní porušuje. Viděli jsme v minulých letech, že pracování přes čas se přímo skokem vyvíjí, že bez jakéhokoliv odůvodnění se hodiny přes čas povolovaly, že se odborových důvěrníků o jejich souhlas vůbec již nikdo neptá. A to je příčinou, že počet hodin přes čas rok od roku roste a že dobrodiní osmihodinové doby pracovní pro dělnictvo stále víc se ztrácí. Tak byly roku 1921 77.599 dělníkům hodiny povoleny přes čas, r. 1923 bylo to 79.606 dělníků, kteří pracovali 3 mil. 273.645 hodin přes čas. R. 1924 bylo to již 217.838 dělníků, kteří pracovali 10,767.822 hodin přes čas, r. 1925 bylo 244.755 dělníků pracovavších 14,505.292 hodin přes čas a r. 1926 pracovalo 177.877 dělníků přes čas. Zaznamenáváme roku 1926 pokles. To se vysvětluje tím, že jsme měli velikou krisi hospodářskou. Vidíme však roku 1927, že hodiny přes čas se pohybují skokem nahoru. V prvních šesti měsících r. 1927 vykonalo 193.061 dělníků 7,248.400 hodin práce přes čas. Z toho připadá jen na průmysl textilní 128.460 dělníků s počtem 4,397.760 hodin přes čas. Kdyby se tyto hodiny přes čas omezily, mohlo by býti několik tisíc dělníků zaměstnáno.

Chci se nyní obírati některými jinými otázkami. Jak je to se svobodou dělníka v tomto státě, s jeho právem na práci, s volným stěhováním, s jeho právem na mzdu k uhájení existence. Tato svoboda je šlapána pod dohledem státních úřadů. Připomínám, že r. 1918 a 1919 bylo dělníkům slíbeno, že práce a její vykonavatelé najdou v tomto státě plné ocenění, že musí býti postaráno o dostatečnou ochranu dělníka. Jak to ve skutečnosti vypadá, chci ukázati na několika případech: U firmy Wild, textilní továrna v Královci, vypukla stávka. Stávka byla prohrána, protože firma měla poboční závod na Moravě a převzaté objednávky tam mohla vyříditi a kromě toho se našli stávkokazi. Organisací byla stávka řádně likvidována. Domnívali jsme se, že když boj ustal, přestane i mstivost podnikatelů. Většina dělníků nebyla již vůbec do podniku přijata, to však nestačilo pro ukojení pomstychtivosti podnikatelům. 30 dělníků bylo ještě vypsáno na černou listinu a tato listina byla zaslána všem místním skupinám a svazům, vyjma průmyslu porculánovému. Tato černá listina zní: "Kraj Karlovy Vary Hlavního německého svazu průmyslníků. Karlovy Vary, 19. října 1927. Věc: stávka Wild, Královec, a Meirlovi vnuci, Hora Zelená. Ctěná firmo! Stávka u firmy I. David Wild, vikuňová přádelna v Královci, jmenovaná firma, u níž od 16. července byla stávka, počala opět pracovat a to bez jakékoliv úmluvy s odborovými organisacemi, jelikož se dělníci, omrzelí stávkou, sami o zpětné přijetí přihlásili. V následujícím uvádíme jména dělníků, jichž opětné přijetí firma odmítla. Podepsaný kraj Karlovarský Hlavního německého svazu průmyslníků, sekretariát Dr. Herget." V listině uvádí se pak jména 30 dělníků. To je černá listina, která má sloužiti k tomu, aby se dělníkům, kteří jinak nic jiného neprovedli, nežli že stávkovali, kteří použili v tomto státě zákonem dovoleného prostředku, znemožnilo přijetí v jiných podnicích. Tímto černým listem sleduje se úmysl odsouditi dělníky k hladu a nejtrpčí bídě. Tu musím říci, že lidé, kteří jsou schopni takové citové surovosti a kteří chudé dělníky na ulici vyhánějí a vydávají je v šanc hladu a největší bídě, mají morální jakost zcela bídných syčáků. Kde zůstává ministerstvo vnitra, ministerstvo sociální péče a státní zástupce při ochraně těchto dělníků! Vezměme případ ve výšivkovém průmyslu v Kraslicích. Tamější podnikatelé se dohodli, že žádným podnikatelem nesmí býti po dobu 8 týdnů přijat dělník, který od některého podnikatele odejde. Zjistili jsme teď dva případy, kde dělnice, která tři dny u nového podnikatele pracovala a jiná, která osm dní v novém podniku byla zaměstnána, byly propuštěny s poukazem, že nelze je nadále zaměstnávati a že podnikatel, který by je zaměstnával, musel by zaplatiti peněžní pokutu. Obě jsou teď bez práce. Taková ujednání jsou nezákonná, jsou bezednou podlostí proti dělníkům, znamenají omezení volného přesídlení, základním zákonem státním zaručeného. Kde je státní zástupce, který dělníky chrání, aby základním zákonem státním zaručená práva platila i pro dělníky a byla zachovávána? Zažili jsme to při stávce v Turnově, že více rodin za spolupůsobení státní moci bylo deložováno. 20 četníků tam bylo, aby zadrželo rozčilené dělnictvo. To vše se děje v našem státě, kde se na venek říká, že je státem, který má nejlepší demokracii, co možná největší svobodu. Uvedu pouze jeden příklad, jak se jedná s oprávněnými nároky dělníků u soudů. Člen svazu dělníků dřevařských a soustružnických Schneider žaloval firmu pro zadrženou mzdu u okresního soudu v Jirkově. Soud žalobě vyhověl. Když firma přes to neplatila, vymohl si exekuční rozsudek proti firmě. Až do dneška nemohla však exekuce býti provedena. Svaz dělníků dřevařských a soustružnických, který se obrátil na soud se žádostí o urychlení exekuce, obdržel tuto odpověď: "Exekuce nemohla dosud býti provedena, protože zdejší soud má od 7. května pouze jeden výkonný orgán k disposici, který musí kromě toho obstarávati i dozor nad vězni, službu domácí a pochůzky jako poslíček. Při nejbližší služební cestě do místa, kde se zažalovaná firma nachází, bude exekuce provedena," To jsou poměry, jaké by se snad našly v Zadní Indii, nikoli však v právním státě. Žádáme o zakročení ministra spravedlnosti, aby tyto pobuřující poměry byly odstraněny a aby byla též zajištěna státním občanům práva soudem přiznaná.

Nyní slovo o Léčebném fondu státních a veřejných zaměstnanců. Před rokem byl zřízen tento Léčebný fond pro veřejné zaměstnance, úředníky a zřízence státní. Měl býti sociálním dílem pro tyto. Co se udělalo z tohoto sociálního zřízení během času? Místo aby se vyhovělo bez stesků potřebám oprávněných k nároku, stal se Léčebný fond stálým pramenem zlosti. Správa tohoto fondu byla v Praze centralisována. Tato centralisace je snad pro jiné instituce dobrá, pro zdravotní péči se však nehodí. V okresích jsou okresní komise, které nemají žádné pravomoci, které rozhodují buď o maličkostech neb vůbec o ničem. Za čas se sejdou, aby diskutovaly, ale rozhodovati může centrála v Praze. Centralisací správy jsou okresní komise odsouzeny k naprosté bezvlivnosti a skoro v každém případě, kdy uplatňuje pojištěnec svůj nárok, musí se obrátit do Prahy, aby mu nárok byl uznán. Tomu nutno přičísti, že dnes leží v Praze následkem centralisace správy asi 15.000 nevyřízených žádostí. Stále musí se intervenovati. Počet urgencí jde do mnoha tisíců a když se takový případ vyřídí, znamená vyřízení velmi často velké sklamání pro toho, kdo měl nárok. Je odbyt maličkostí. Pouze příklad: Úředníku se doporučí odborným lékařem, aby nosil speciální brýle. Koupí si tyto speciální brýle za 130 korun. Pak uplatňuje svůj nárok a dostane konečně po intervenci a dopisu 13 korun uhrazeno. Jiný příklad: Úředník potřebuje brýle. Léčebný fond má směrné ceny pro brýle, které od optiků jsou stanoveny. Na venkově není jediného optika, který podle této směrné ceny prodává. Úředník neví si rady, nedostane žádných brýlí za tuto cenu. Napíše centrální správě a tato mu pošle skřipec. Zdali mu sedí na nose, vidí-li něco neb ne, to je ústavu úplně jedno. To jsou ovšem neudržitelné poměry a žádáme, aby státní správa konečně v tomto Léčebném fondu udělala pořádek, aby se skutečně stal sociální institucí a nikoliv stálým pramenem zlosti.

Veřejní zaměstnanci, státní úředníci, formulovali příslušné požadavky, které jsou vládě známy, a žádáme, aby těmto požadavkům bylo vyhověno.

A teď několik slov o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců, zřízenců průmyslových. Po léta již volají tito zaměstnanci po reformě pojištění pensijního. Byla zřízena pro toto reformní dílo komise, byly zvoleny subkomise a v těchto komisích se o reformě pilně pracovalo. Ale cele dílo nejde s místa protože podnikatelé činí této reformě největší obtíže. Podnikatelům jde o to, aby se celé skupiny zaměstnanců z pensijního pojištění vyloučily, aby pojišťovací prémie byly co možná nízké a aby se renty snížily. Zaměstnanci mají se spokojiti se žebráckou rentou. Podnikatelé tomu brání z čistě sobeckých důvodů, aby nedoznaly újmy jejich ziskuchtivé zájmy. Zato se mají zaměstnanci odbýti nižšími rentami. Zaměstnanci demonstrovali ve velkých projevech pro své požadavky a zástupci zaměstnanců vykonali v komisích svoji povinnost. Co však udělala do nynějška vláda? Zůstává naprosto nečinnou, pomáhá přáním kapitalistické třídy a je k přáním zaměstnanců hluchá. Žádáme proto, aby spravedlivá přání a požadavky zaměstnanců v průmyslu, obchodu, živnostech a dopravě konečně byly splněny a našly povšimnutí. Tyto požadavky jsou: Na roveň postavení starých a nových pojištěnců, zvýšení výplat pensijního pojištění, pojmutí skutečného příjmu a přizpůsobení výplat a nároků skutečným poměrům a potřebám zaměstnanců, státní příspěvek na zvýšení rent, snížení všech lhůt čekatelských, započítání služební doby válečné pro, narukovavší zaměstnance, odstranění nespravedlivých omezení a tvrdostí nynějšího zákona jako při rentě vdovské a při úrazových rentách a j., vybudování péče zdravotní, pojištění proti ztrátám pro zaměstnance přesídlivší do zahraničí uzavřením příslušných vzájemných smluv se všemi státy. Po stránce organisační ponechání zemských úřadoven v jejich dnešním rozdělení a rozšíření jejich věcného pole působnosti a obsazení správních těles volbami. Při nemocenském pojištění zaměstnanců nesmí nastati zkrácení nynějších práv. Je úmyslem zříditi pro zaměstnance nemocenskou pokladnu pouze proto, aby jejich dosavadní práva byla zkrácena.

To je pouze několik málo požadavků z našeho sociálně-politického programu, o kterých jsem zde mluvil. Náš program je mnohem větší. Pro uskutečnění těchto požadavků nasadí dělnictvo celou svou sílu. Očekáváme však také, že stát a vláda vykonají svou povinnost a ukáží, že stát skutečně si zaslouží titulu moderního státu. Dělnictvo prosadí přes všechny překážky krok za krokem své požadavky i proti vůli měšťanských tříd. I kdyby se těmto požadavkům činily sebe větší obtíže, přece přijde den, kdy silou dělnické třídy boj o její požadavky skončí vítězstvím. (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dále má slovo pan posl. Stašek.

Posl. Stašek: Slavná sněmovno! Projednávaný rozpočet ministerstva školství a nár. osvěty dává mně a straně, již kladu si za čest zastupovati, příležitost, abych mohl zaujati stanovisko nejen k rozpočtu samotnému, ale i k činnosti tohoto ministerstva, i vůbec ke školským poměrům v Československé republice. Pokud se týče rozpočtu samého, vidíme, že proti rozpočtu na r. 1927 značně stoupl. Osobní výdaje jsou preliminovány částkou 669,44,0.036 Kč, tedy oproti rozpočtu loňskému jsou vyšší o 74,617.194 Kč. Výdaje věcné jsou rozpočteny na 224,432.012 Kč, tedy oproti loňskému rozpočtu jsou vyšší o 36,872.402 Kč. Celkem jsou tedy výdaje ministerstva školství pro r. 1928 větší o 111,489.596 Kč.

Jest zajímavo přirovnati výdaje osobní k výdajům věcným. Poměr tento jest skoro přesně jako 3: 1. Přírůstek pak osobních výdajů a věcných výdajů jest v poměru 2: 1. Uváží-li se však, že částka 17 1 mil. Kč, jež jest příspěvkem státu na živnostenské školství v letošním rozpočtu, byla přesunuta z výdajů osobních do výdajů věcných, potom poměr osobních výdajů k věcným ještě více se zhorší v neprospěch výdajů věcných a odpovídá asi poměru 4.5: 1. Tento poměr, vlastně nepoměr, je zarážející. Kdyby naše školství dále kráčelo tímto způsobem, potom by sotva byl zabezpečen vývoj našeho školství i vůbec naší národní kultury. Bude nutno založiti tento poměr výdajů věcných k osobním na zdravějším základě tak, aby největší část rozpočtu ministerstva školství neplynula pouze na vydání osobní, ale v poměru k osobním vydáním byla též udržována vydání věcná.

Přihlížíme-li k jednotlivým titulům rozpočtu ministerstva školství, chtěl bych především u tit. 4, který obsahuje rozpočet pro vysoké školy, zdůrazniti, že československá strana lidová staví se proti snahám, jež vycházejí bohužel i z ministerstva školství, o přeložení vysoké báňské akademie z Příbramě do Prahy. Myslím, že ministerstvo školství má jiné a důležitější starosti, než sdělávati osnovy zákonů, jakou jest návrh na přeložení báňské akademie z Příbramě do Prahy, které pak působí v obyvatelstvu, jehož opatření toto se velmi citelně, ba existenčně dotýká, značné vzrušení, rozčilení a neklid. Snahy o přeložení báňské akademie odmítáme z mnoha důvodů, jež, bohužel, pro krátkost času nemohu zde vyložiti a rozvinouti. Proto jen krátce pravím, že důvody, které uvádějí profesoři vysoké báňské akademie v memorandu, které nám zde ve sněmovně bylo rozdáváno, nás nijak nepřesvědčují, že by přestěhování toho bylo skutečně potřebí.

Obnos 50 milionů Kč, jehož, jak se uvádí, by bylo třeba pro přestěhování a umístění vysoké báňské akademie v Praze a jenž ve skutečnosti by byl daleko větší, je dnes pro finanční správu příliš velikým penízem, než aby mohl býti věnován na zbytečnou tuto věc. V Příbrami má báňská akademie všechnu možnost, aby se udržela na vědecké výši. V cizině, jako v Německu a v Rakousku, jsou báňské akademie ještě v menších městech než je Příbram a přece mají světovou pověst, takže na ně přicházejí žáci, až z daleké ciziny, ba z jiných dílů světa. Mimo to při celé věci sledujeme ještě jinou věc, která by měla býti respektována nejen ministerstvem školství, ale i celou státní správou, aby totiž byl již udělán konec nezdravé politice centralisující všechny podniky ať kulturního nebo hospodářského rázu do Prahy. Jaký může býti výsledek této centralistické politiky? Z venkova zůstane kulturní a hospodářská poušť s obyvatelstvem existenčně bídně živořícím a Praha naroste nám na velikou, neúměrnou hlavu k malému tělu naší republiky, hlavu překrvenou, revoluční, nespokojenou a nebezpečnou pro klidný politický, hospodářský a sociální rozvoj naší republiky. Z těchto důvodů lidová strana rozhodně se staví proti snahám o přestěhování báňské akademie z Příbramě do Prahy a žádá, aby ministerstvo školství tuto osnovu parlamentu vůbec nepředkládalo.

Přicházím k tit. 5, jenž obsahuje rozpočet pro střední školy. A tu bych si všiml především obnosu, uvedeného ve státních příjmech a plynoucího ze středních škol. Obnos tento činí 7,058.005 Kč proti obnosu preliminovaném v rozpočtu loňském 3,906,300 Kč. V důvodové zprávě se uvádí, že zvýšení tohoto příjmu jest způsobeno vyšším výnosem školného na školách středních o 3 2 milionu Kč. Vzpomínám si, když svého času baron Gautsch jako ministr kultu a vyučování zavedl nové školné odstupňované podle velikosti měst 30, 10 a 50 K, na ten veliký křik a nářek, že podvazuje vzdělání. My jsme v prvých dnech republiky sice slíbili, že bude vyučování bezplatné, ale skutečnost jest jiná. Již za doby rudozelené koalice výnosem č. 463 z r. 1921 zavedli jsme školné odstupňované od 100, 200, 400, 800 až 1200 Kč ročně podle majetkových poměrů žáka nebo rodičů. Bylo to nikoliv školné, ale dávka z majetku. Když se proti tomuto odstupňování zmáhala nespokojenost, bylo nařízením č. 151 z r. 1926 stanoveno školné za pololetí 200 Kč. Nechci kritisovati toto ustanovení, ale chci pouze ukázati na jistou slabinu této preliminované vyšší částky 3,2 mil. Kč. Považme, že jsme měli k 1. květnu 1927 105.356 středoškoláků. Řekněme, že se počet r. 1928 zmenší na 100.000. Odečteme-li od nich 8000 žáků z učitelských ústavů, zbude 92,000 středoškoláků. Osvobodíme-li polovinu z nich od školného úplně a ze zbývajících 46,000 od poloviny, zbylo by 23.000 platících 200 Kč, t. j. 4,600.000 Kč a 23.000 po 400 Kč, t, j. 9,200.000 Kč, tedy celkem zvýšení o 13,800.000 Kč. A i když obnos tento ještě značněji snížíme, přece zvýšení školného bude činiti ještě daleko větší obnos, než jak je preliminován ve státním rozpočtu. Uvádím to proto, abych ukázal na malých příkladech, jak nepřesně se rozpočty sdělávají a jak je potom možno, že účetní uzávěrka tak podstatně se liší od rozpočtů.

Ostatně tato nepřesnost týkající se výšky školného není jedinou nepřesností v rozpočtu ministerstva školství. Tak na př. za prodané tiskoviny na české technice pražské se již 7 let uvádí směšný obnos 400 Kč, ačkoliv, pokud jest mně známo, příjem za tiskoviny na této vysoké škole činí několik desítek tisíců. Zde buď kancelář účet zemské správě politické ročně nepředkládá nebo předkládá-li jej, účet se nezkouší, a zkouší-li se, tedy se nepreliminuje příjem předepsaným průměrem. Podobně je tomu také s tiskopisy na universitách, jejichž preliminovaná částka nijak neodpovídá jak počtu posluchačstva na universitách vůbec, tak i v poměru k počtu posluchačů na jednotlivých universitách. Stejně dalo by se také mluviti o preliminované částce na kolejné a laboratorní taxy na technikách. Jsou to, jak jsem řekl, v rámci celkového 10miliardového rozpočtu celkem maličkosti. ale i v menších částkách rozpočet náš má býti přesně a seriosně zpracován.

A mluvím-li již o této kapitole rozpočtu ministerstva školství, chci ještě na jinou věc upozorniti. Dle tabelárních záznamů k návrhu finančního zákona máme ve školním roce 1927/28 241 státních středních škol, 62 ústavů učitelských, tedy 303 státních škol středních. Nestátních škol středních a učitelských ústavů bylo v témž období 73, tedy celkem 376. Tyto ústavy měly v r. 1926/27 105.356 žáků a 7589 abiturientů. Na vysokých školách bylo v letním semestru 1926/27 zapsáno celkem 26.172 posluchačů.

Slavná sněmovno! Proč tuto statistiku uvádím? Poněvadž poměr absolventů středních a vysokých škol je značně neúměrný k počtu obyvatelstva v naší malé republice a poněvadž z této nadprodukce inteligence vzniká značné nebezpečí nejen pro tuto inteligenci, jež nemůže rozhodně u nás nabýti existence přiměřené jejímu vzdělání, ale i pro náš stát vůbec. Považte, prosím, že advokátní a lékařské komory varují před studiem právních a lékařských disciplin. Znalec národního školství mně nedávno pravil. že 4000 abiturientů učitelských ústavů je bez místa. Naši technikové, absolventi vyšších i vysokých hospodářských škol, absolventi obchodních akademií atd. nemohou býti umístěni. V denním tisku čítáme, že o místa strážníků žádají i lidé s akademickým vzděláním. Největší část této studované inteligence vidí jediné útočiště ve státní správě. Jak veliký je sem nával, jest nejlépe zřejmo z toho, že na př. u úřadů státních abiturienti rádi přijímají místa, jež kdysi byla vyhrazena zaměstnancům s nejmenším školním vzděláním. Člověku kolikráte srdce pláče nad nedostatkem, bídou a nemožností tak mnohého inteligenta, existenčně se uchytiti, a nelze pomoci. O těchto trapných, a znovu opakuji, pro vývoj státu nebezpečných záležitostech mělo by ministerstvo školství mnoho rozvažovati a stav středního školství regulovati vzhledem ke skutečným poměrům a potřebě tak, aby nebylo v našem státě této trapné a tak ohromné nezaměstnanosti inteligence a toho všeho, co pak z této nezaměstnanosti plyne. Non multa, sed multum! Nikoli nadbytek škol středních, nýbrž raději méně těchto škol, ale řádně vědecky vybavených s učitelstvem existenčně spokojeným a žactvem řádně vzdělaným a dobře vychovaným.

Ostatně tato nezdravá politika školská, jak se od převratu prováděla, je zřejmá i z rozpočtu ministerstva školství, a to ve srovnání rozpočtu středního školství se školstvím odborným, jak jest uvedeno v tit. 6. Kdežto náklad na vysoké školy činí 100 mil. Kč, na střední školy 203 mil., činí na odborné školy pouze 100 mil. Kč. Z tohoto obnosu jest věnováno na obchodní akademie 20 mil. Kč, obchodní školy 7 mil. Kč, průmyslové a odborné školy 39 mil. Kč. Připočteme-li k tomu ještě obnos 24 mil. Kč z rozpočtu ministerstva zemědělství na zemědělské vyučování, vidíme, jak celkem neveliké obnosy jsou věnovány na naše odborné školství. A přece náš stát z poloviny průmyslový a z poloviny zemědělský k svému hospodářskému rozvoji v první řadě potřebuje odborníky a pracovníky na poli hospodářském, vzdělané a vyškolené ve školách odborných. Proto je nutno v zájmu státním a i v zájmu našeho dorostu nastoupiti takovou politiku školskou, jež by své těžiště viděla nikoli ve zbytečném zřizování škol středních, jež nám vyrábějí inteligentní proletariát, nýbrž v podpoře, rozvoji a pěstování školství odborného, jež by nám vychovávalo zdatné a odborné pracovníky pro náš průmysl, zemědělství, živnosti a obchod.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP