Úterý 28. června 1927

Rád bych alespoň zcela krátkými slovy promluvil o chování listů a jednotlivých zástupců německých vládních stran vůči obyvatelstvu v otázkách správní reformy. "Deutscher Landbote", list krajského svazu Karlovy Vary svazu zemědělců, označil ve svém čísle z 15. února 1927 již v titulu svého úvodníku reformu správy jako "předlohu zákona, jež bude míti těžké následky", a píše pak doslovně: "Posuzována s německého hlediska, tedy vládní předloha vykazuje nejtěžší vady. Bojuje se však proti ní také s české strany. Ve svém nynějším znění najde také sotva většinu. Nejméně" - slyšte, prosím "mohou pro ni hlasovati zástupci svazu zemědělců. Bude úkolem a povinností našich vůdců, aby uplatnili německé obavy. Třeba je reforma politické správy sebe nutnější, musíme se tím více ohrazovati proti takové, jež znamená jen poškození a zhoršení. Na sliby se nemůžeme nikterak spoléhati". V této chvíli radí se páni ze svazu zemědělců, jak slyšíme, o tom, jak by se dostali ze slepé uličky, a možno ovšem za to míti, že dostane se jim přece jen nějakých slibů. Proto bych rád ještě jednou opakoval, co zde je napsáno: "Na sliby se nemůžeme nikterak spoléhati, neboť v tom směru jsme již sebrali bohaté zkušenosti Buď dobrou a rozumnou reformu, nebo ať to zůstane, jak to je".

Avšak i křesťanští sociálové mají noviny, které se v téže době vyslovily energicky proti správní reformě. Tak na př. píše křesťansko sociální "Volk": "Tak docela za předlohou stojí vlastně jenom přívrženci centralismu, totiž lidé kol Švehly a Kramáře. S jejich hlediska je návrh mistrovským dílem vládního umění a maximální program jich centralistických přání a method. Oni to provedli, že předstírali rozčtvrcení státu na zemské správy a tím hodili českým autonomistům vnadidlo. V téže době však dovedli soustřediti otěže správy tak pevně do Prahy, že zemská samospráva ukáže se jen samosprávou na oko a znamená úplné vítězství centralismu. Pro lidi za Šrámkem a Hlinkou má snad rozčtvrcení státu přes to stranicko-politické výhody, poněvadž Morava - Slezsko a Slovensko znamenají obvody jejich vlivu vzhledem k síle stran ve zmíněných správních obvodech. Pro německé vládní strany mají se ty věci však docela jinak, třebaže pro svaz zemědělců je postavení, jak se zdá, ještě nepříjemnější než pro německé křesťanské sociály".

Zde tedy podezřívá jedna vládní strana druhou, že se přece snad bude zastávati této nepřijatelné předlohy. Bohužel budou míti obě strany ovšem pravdu, prorokujíce si navzájem zradu. V té době se také konala schůze krajského předsednictva svazu zemědělců v Karlových Varech. O tom máme po ruce zprávu "Deutscher Landbote", v níž se doslovně praví toto: "Schůze krajského zastupitelstva. V pondělí dne 21. února konala se v Karlových Varech mimořádná schůze krajského zastupitelstva Karlovy Vary, které se zúčastnili také zástupci krajských svazů Cheb, Žatec, Most a severní Šumava. Krajský důvěrník Reinl mohl mezi jinými pozdraviti také říšského předsedu strany Petrleho, poslance Mayera a dr Hanreicha, jakož i senátora Spiesse. Po referátu poslance Mayera a doplňku poslancem dr Hanreichem byly vysloveny v živé a povzbuzující rozpravě vážné obavy zástupců téměř všech západočeských okresů proti návrhům zákonů, předloženým vládou o reformě správy a době vojenské služby, jakož i proti jednotlivým ustanovením zákonné předlohy o daňové reformě. Rozhovoru zúčastnili se senátor Spiess, Versen, Kumpert, Fietz, Türmer, Viereckel, Frank, Werner, Reinl, předseda Peterle, Kraus a Rölz. Jako výsledek rozpravy bylo přijato jednohlasně toto usnesení: "Předlohy zákonů o době vojenské služby a reforma správy jsou ve svém nynějším znění pro naši stranu nepřijatelny..." Rozumí se samo sebou: Jednohlasně, tedy také hlasem říšského předsedy strany svazu zemědělců, byly tyto předlohy zákona označeny jako "nepřijatelné!"

V témž čísle "Deutscher Landbote" je obsažena také zpráva o zasedání okresního svazu Bochov svazu zemědělců, konaném v neděli 20. února. Tohoto zasedání zúčastnil se také poslanec svazu zemědělců dr Hanreich. Po oznámení jednatelských zpráv praví se dále doslovně:

"Okresní důvěrník Braun podal zprávu o nedávno konané schůzi okresních důvěrníků strany a zaujal stanovisko k různým naléhavým denním otázkám, při čemž vznesl také závažné obavy zvláště proti novým předlohám zákonným. Potom podal referát posl. dr Hanreich o politických denních otázkách, při čemž dovozoval: Poslední volby byly ve znamení oposice a nikoliv ve znamení aktivismu, jak se s mnohé strany tvrdí. Nedocílili jsme sice v sedmi letech oposice ničeho, avšak udrželi jsme si svůj štít cti čistý. Zatím se prosadilo pak i v Československu tažení do prava, jež se v celé Evropě projevuje. Došlo ke sblížení občanských stran a celní otázka sblížila zvláště obě strany zemědělské, až konečně svaz zemědělců stál před rozhodnutím, zda má vstoupiti do vlády, či jen zůstati u většiny. Říšské zastupitelstvo strany se vyslovilo tenkráte jednomyslně pro vstup do vlády, a to na podkladě rovnoprávnosti obou národů, aniž při tom byla učiněna pevná ujednání s českými stranami většinovými nebo se Švehlou. Zkušenosti naučily, že taková závazná ujednání byla by bývala výhodná. Ukazuje se, že ministerský předseda chce s pomocí německých vládních stran přivésti pod střechu a do sucha všechny ony nepohodlné předlohy, které nemůže prosaditi jen pouze s českými stranami (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!), kdežto ohlášené a slíbené reformy v německém zájmu dávají na sebe čekati. Předložené návrhy zákona o správní reformě a o vojenské služební době pokládá řečník v nynějším jich znění za nepřijatelny. Správní reformou stane prý se na konec" - to praví Hanreich ze svazu zemědělců "četník, jako ochotný nástroj okresních pašů, skutečným pánem v obci". To praví pan Hanreich za jednomyslného potlesku všech přítomných a, jak ta zpráva výslovně zdůrazňuje, za souhlasu celého shromáždění. Reformou správy stane prý se konec konců četník, jakožto ochotný nástroj okresních pašů, skutečným pánem v obci. Musí se prý Čechům objasniti, že svaz zemědělců nešel do vlády, aby hlasoval pro všechny zákony, jež jsou Švehlou sněmovně předkládány. Zpráva konstatuje výslovně jednomyslnost a zaznamenává mimo to ještě velmi cenným způsobem, líčením jednoho z německo-aktivistických poslanců, dějiny německého aktivismu prospěchářského a německého aktivismu zrazujícího národ.

Pan posl. Mayer ze svazu zemědělců napsal 1. března t. r. v listě svazu zemědělců ke správní reformě toto: "Československé vládě se zlíbilo podati ve sněmovně návrh zákona o reformě správy, jež rozhodně znamená hrob veškeré samosprávy v německém kraji. Předložený návrh je nutno za všech okolností odmítnouti, poněvadž ani pozměňovacími návrhy nemůže býti zlepšen. Proto nutno žádati, aby vláda jej bezpodmínečně vzala zpět". (Posl. Jos. Mayer [německy]: A neměl jsem pravdu?) Zajisté, já však jsem zvědav, co udělá vaše strana. Na to přijde. Přes to přese všechno nemusí vláda nic bráti zpět, páni ze svazu zemědělců budou jistě hlasovati pro předlohu, jež byla prohlášena jejich předními důvěrníky, vedoucími poslanci ze svazu zemědělců, za hrob samosprávy, za nepřijatelnou, za vydání obcí do rukou četníka okresního paši. Hlasujete pro despotismus, pro zardoušení svobody.

Nechci vás déle unavovati, chci uvésti jen poslední citát, kterého je však třeba k charakterisaci celé situace. Při tom si týž svaz zemědělců takořka oficielně vyvolil osmačtyřicátníka Hanse Kudlicha za patrona své strany, téhož Hanse Kudlicha, jemuž svaz zemědělců právě před čtyřmi léty věnoval na paměť jeho 100letých narozenin knihu: "Osvobození rolníků 1848", na jejímž začátku stojí výrok Kudlichův: "Pijte číši svobody až do dna." A v předmluvě její Franz Křepek cituje výrok Kudlichův v říšské radě: "Vyslovte slovo, jež jako holubice s olivovou ratolestí míru přiletí do chýše chudého a utlačeného, jež bude národům hlásati: Potopa despotismu opadla. Vyslovte slovo, jež jest s to, aby založilo svobodu v německých srdcích našich rolníků, kteří přes staletý útisk zůstali stále čestným a důvěryhodným kmenem". Nyní druhové Křepkovi vytahují spolu stavidla, aby zátopa despotismu vnikla až do poslední vesničky, a místo svobody dávají základ k otroctví. Hans Kudlich musel by se v hrobě obrátiti nad tím, jak jeho potomci se zde chovají.

Nechci říci ani slova o německé straně živnostenské. Té budiž alespoň mnou odpuštěno, má tolik polehčujících důvodů, a pak, konečně, bude hlasování pro zbavení národa německého práv beztak labutí písní německé strany živnostenské.

Vážnější slovo nutno však promluviti o německých křesťanských sociálech. Nechovají se zde jako Kristus, nýbrž jako pravý opak, jako Jidáš, který podle legendy zradil Pána za 30 stříbrných. Celý rozdíl je v tom, že Jidáš sám chopil se oprátky, aby se oběsil, kdežto zde nastává lidu úkol, aby opatřil tuto oprátku německé straně křesťansko-sociální. Vzpomeňme si, jak křesťanští sociálové vždy dělali Němce. (Výkřiky posl. Krumpe.) Při každém zboření pomníku Josefova byli největšími křiklouny, nyní, kdy má býti zbořeno více, pane Krumpe, než tovární bronz, kdy náš celý národ má býti zničen, nyní spolupomáhají ve jménu Božím. (Výkřiky na levici.) Avšak den súčtování nezůstane ani jim ušetřen, třebaže si myslí, že mohou se spoléhati na hloupost svých svíčkových bab. (Výkřiky na levici.)

Ještě několik slov vzpomínky na německé vládní strany. Právě vrací se po třicáté chebský den, den, kdy Badeniho čeští rejtaři projížděli ulicemi štaufského města a kdy téměř všichni ti, kdo dnes nastupují jako pacholci pana Kramáře, také spolu skládali chebskou přísahu: "Nejvyšším statkem muže je jeho národ". Tenkráte zpívali: "Nechceme zrušiti přísahu, nechceme býti podobni chlapcům". Avšak tenkráte nebylo právě ještě žádného Švehly a nebylo žádného zlatem naloženého osla. "Chtěli nás jednou svésti k nejhanebnějšímu skutku, měli jsme zraditi němectví, jádro našeho bytí". Tak znělo to v chebských ulicích, a přehlušilo to dusání Badeniho rejtarů. Avšak 30 let je dlouhá doba. Na staré chebské městské radnici je přibita ještě mramorová deska, jež zaznamenává tuto přísahu. Je to týž dům, v němž již v třicetileté válce zrada slavila orgie, když Buttler se svou jízdou připravili tam Valdštýna o život. Bohu budiž žalováno, stále ještě vyskytují se Buttlerové, Jidáši, kejklíři, kteří ve schůzích a v tisku jsou Němci od kosti, avšak jen tenkráte, jestliže to něco nese. Věrné německé srdce v pravé kapse kabátu. Není to pro nás novým poznatkem, my jsme to vždy věděli. Avšak lid tomu ne vždy a nebo alespoň ne ve vhodné chvíli věřil. Jsme již zvyklí broditi se měšťáckým bahnem. (Posl. Krumpe [německy]: To je pravda, právě vaše strana!) Byli jsme k tomu nuceni, nebojíme se toho, broditi se vaším bahnem. Nebyli jste zde, když jsem předčítal z "Deutsche Presse" celou řadu článků. To bylo brodění se bahnem. Pro nás není to ničím novým, že vy, lokaji, nemáte o tom ponětí, co to znamená povstati proti tyranii, jste rozeným lokajem a nemáte citu pro důstojnost a svobodu. Nenaučili jsme se bázni, vydržíme i to nejhorší. (Posl. Krumpe [německy]: Strana brodilů bahnem!) Musíme se dále broditi vaším bahnem.(Místopředseda Stivín zvoní.) Musíme jím jíti, a projdeme. Avšak chci vám říci, pane Krumpe: Jezovitství přenechte pánům Petersilkovi nebo jiným, vy se v tom nevyznáte. Vy nejste s úlohy, kterou jste si uložil.

Naši bratři v Italii prodělávají sotva lehčí zkoušky, avšak rozdíl je ten: V Bozenu a Meranu dělá to Mussolini, zde to dělají němečtí křesťanští sociálové, páni z německého svazu zemědělců a živnostníků. Cíl je stejný: Bezprávní dělníci, bezprávní Němci! Avšak po každé noci následuje den, den nastane v Italii, den přijde i zde. (Různě výkřiky. Místopředseda Stivín zvoní.)

Tolik chtěl jsem říci: Nekojíme se nadějí, že svaz zemědělců, křesťanští sociálové, živnostníci, rozpomenou se na svou povinnost jako demokraté a jako Němci. (Hluk a výkřiky na levici.) Avšak, pane Krumpe, snad vyřídíte německým vládním stranám, jež dnes skví se nepřítomností, toto: Můžete nechati své stroje běžeti, můžete hlasovati, můžete hráti německé Kramářovy pacholky, avšak den, kdy budete litovati, že jste zradili svůj národ, náš národ, přijde rychleji, než tušíte! (Souhlas a potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Slovo má dále pan posl. Kurťak.

Posl. Kurťak (malorusky): Slavná sněmovno!... (Výkřiky německých poslanců.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Kurťak (pokračuje): Slavná sněmovno! Na denním pořadu dnešní schůze (Různé výkřiky německých poslanců.) jest návrh zákona o reformě správy, v kterémžto návrhu celá republika... (Výkřiky německých poslanců.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Žádám o klid.

Posl. Kurťak (pokračuje): ... jest rozdělena na 4 země: Čechy, Moravu se Slezskem, Slovensko a Podkarpatskou Rus, a to tak, že se všechny županské úřady ruší a místo nich se tvoří 4 zemské úřady pod vedením zemského zastupitelstva, na Podkarpatské Rusi skládajícího se z 18 členů - při čemž jednu třetinu jmenuje vláda - a vládou jmenovaného byrokrata presidenta, jenž bude odpovědný pouze úřadující vládě.

To jest útok proti autonomii Podkarpatské Rusi. Celá Podkarpatska Rus, od Popradu až k Bílé Tise, protestuje proti tomuto útoku na základě těchto nezvratných zásad:

Ruský podkarpatský národ připojil se k Československé republice dobrovolně, ale s podmínkou, že Československá republika zabezpečí mu nejširší samosprávu. Vládní návrh zákona o reformě správy dotýká se přímo autonomních práv Podkarpatské Rusi, zabezpečených mírovou smlouvou a ústavní listinou Československé republiky. Československá republika zavázala se mezinárodní smlouvou, že zorganisuje ruské území jižně od Karpat v hranicích, které označí hlavní spojenecké státy, jako autonomní území v československém státě a udělí mu samosprávu v nejširší míře, jež bude souhlasiti s jednotností československého státu, dále, že ruské území jižně od Karpat bude míti svůj zvláštní sněm. Tento sněm bude vykonávati zákonodárnou moc ve všech hospodářských, kulturních a politických otázkách, ve věcech místní samosprávy i v jiných věcech, kterými jej pověří zákony Československé republiky. Guvernér ruského území, jenž bude jmenován presidentem Československé republiky, bude odpovědný ruskému sněmu. Ústavní listina Československé republiky ze dne 29. února 1920, č. 121 Sb. z. a n., ustanovuje v hlavě I, § 3, že nedílnou součástí Československé republiky jest na základě dobrovolného připojení území Podkarpatské Rusi. Podmínkou dobrovolného připojení jsou závazná ustanovení mírové smlouvy, která byla určena kongresem americké Rady Rusínů ze dne 26. listopadu 1918 v Scrantonu a Centrální Ruské Národní Rady v Užhorodě ze dne 8. května 1919 a předložena potom mírové konferenci spolu s VI. memorandem delegátů Československé republiky. Teritoriální komise mírové konference v Paříži určila rusko-slovenské hranice takto: Demarkační čára mezi Slováky a Rusíny jde přímo od obce Čop k severní části města Užhorodu tak, že železnice zůstává na Slovensku a Užhorod na Podkarpatské Rusi, a odtud podél řeky Uže ke Karpatům. Celé území na východ od této čáry dlužno považovati za autonomní území Podkarpatské Rusi.

Proti takovému určitému ustanovení mírové konference nemůže nám býti vzata ani jedna obec. Také v memorandu československé delegace, předloženém mírové konferenci jako č. VI, bylo určeno, že rusko-slovenská demarkační čára může býti na přání Rusínů změněna v jejich prospěch zvláštní dohodou Podkarpatské Rusi s Československou republikou.

Generální Statut, vydaný vládou Československé republiky v listopadu 1919 pod číslem 26.536/19, uveřejnil zvláštní ustanovení mírové smlouvy, týkající se Podkarpatské Rusi, a ve věci rusko-slovenské hranice vláda Československé republiky uložila zástupcům obou národů, aby se dohodli o případném připojení sousedních částí k autonomnímu karpato-ruskému území, dále v témže Statutu ustanovila ruské autonomní direktorium s právem jmenovati a propouštěti ze služby všechny úředníky a zřízence na Podkarpatské Rusi. V Generálním Statutu bylo také ustanoveno, že volby do autonomního sněmu budou provedeny ne později než do 90 dnů po volbách do ústředního Národního shromáždění Československé republiky a že úředníci v ruském kraji budou podle možnosti vzati z obyvatelstva tohoto území.

Sedm let uplynulo od té doby, kdy byla podepsána smlouva, kdy byla uveřejněna její ustanovení a slavnostně prohlášeny povinnosti vlády, avšak:

Území Podkarpatské Rusi nebylo dosud definitivně vymezeno, neboť i území, která osmičlenná rusko-slovenská komise v prvních dnech října 1919 uznala za nesporně ruská, nebyla dosud připojena k Podkarpatské Rusi. Ku provedení autonomie nebylo dosud nic učiněno. Volby do autonomního sněmu nebyly rozepsány ani po prvních, ani po druhých volbách do parlamentu a nebylo nic učiněno, aby postupně byl uskutečněn tento závazek republiky.

Po odstoupení prvního direktoria nebylo jmenováno druhé. Místo toho byl jmenován guvernér bez náležité působnosti, vymezené mu mírovou smlouvou. Veškerá administrace byla svěřena českému místoguvernérovi, o jehož úřadě neustanovuje nic ani mírová smlouva, ani ústavní listina republiky. Věci autonomního území spravují bez kontroly autonomních orgánů národa a bez odpovědnosti veskrze exponovaní úředníci, neznající našich poměrů, neznající ducha a přání lidu, kteří nejednou vystupují přímo proti jeho kulturním a hospodářským zájmům. Na místa státních a autonomních úředníků byli přijímáni a přijímají se nikoliv zdejší Rusíni. Úřaduje se skorem všude česky, z čehož vzrůstá všeobecná nespokojenost lidu, jež se ještě zvětšuje smutným hospodářským stavem země a strašnou nezaměstnaností.

Předložená reforma správy odporuje všeobecným zásadám autonomie Podkarpatské Rusi, ustanoveným a zajištěným mírovou smlouvou a ústavní listinou Československé republiky. Připravuje se bez účasti a bez souhlasu zákonitých zástupců Podkarpatské Rusi, ačkoliv v této otázce vláda jest povinna se držeti základních ustanovení mírové smlouvy a ústavní listiny Československé republiky.

Obyvatelstvo Podkarpatské Rusi rozhodně žádá od dnešní vlády, aby provedla jeho autonomní práva, především aby svolala podkarpatský sněm. Všechny jiné otázky rozřešíme si sami, zdůrazňujíce tento fakt rozhodně, neboť Podkarpatská Rus nikdy nedala mandátu Čechoslovákům, aby nad námi prováděli poručenství.

Podkarpatoruské obyvatelstvo táže se vlády, jakým právem se vměšuje do našeho vnitřního života? Autonomie byla dána mírovou konferencí nám, podkarpatským Rusínům, abychom měli z ní prospěch my, a nikoliv Čechoslováci.

Jménem podkarpatoruského obyvatelstva prohlašuji otevřeně a rozhodně, že my na autonomní Podkarpatské Rusi neuznáváme žádné správní reformy, ani tehdy ne, když bude přijata ve formě zákona, neboť naše vláda nemůže žádnými zákony zrušiti mezinárodní smlouvu. A poruší-li vláda naši mezinárodní smlouvu, budu nucen podniknouti všechna možná opatření na ochranu zákonných autonomních práv Podkarpatské Rusi.

Prohlašuji, že budu hlasovati proti tomuto zákonu, který jest založen na Prügelpatentu a jehož úmyslem jest zničiti Podkarpatskou Rus. (Souhlas na levici.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Slovo má dále pan posl. dr Gáti.

Posl. dr Gáti: Mým úkolem jest pojednati o zásadách reformy veřejné správy z ohledu třídního a prakticky vysvětliti, co znamená tento návrh pro třídu dělnickou. Právě proto nezabývám se rozborem tohoto návrhu s hlediska veřejného práva, vždyť tento návrh jest takovým typickým plodem přechodného období kapitalismu, že nás ani nenapadne děsiti se toho, neboť tento návrh urazil ve více ustanoveních ústavní zákon a několik zákonů, sloupů demokracie. Ani nás nenapadne protestovati prostředky právními, neboť mnohé řízení, jak lze tomuto návrhu zásadně vytknouti, protiví se systému trestního zákona, takže se srazí se soudcovskou působností. Toť tedy třídně vědomá, ale současně zaslepená buržoasie ve vlastním třídním zájmu, pro prodloužení své třídní vlády, pro nemilosrdné potlačování revolučních pokusů, proti utlačované pracující třídě a proti potlačovaným národům stvořila zákon veřejné správy, který vyhovuje v každém případu a odbočuje s cest občanské demokracie, ale přece v zákonné formě tvoří policejní stát, ve kterém ministr vnitra a podřízený úřednický aparát s obcházením zákonodárství a nad zákony může vládnouti plnou mocí suchého fašismu, kdy buržoasie se připojí veřejně k táboru mezinárodní reakce, počítajíc také s válečnými stavy. To vše je přirozeným a nevyhnutelným následkem třídního boje v mezinárodním měřítku.

Veřejná správa, která se neprovádí spolu s radou pracující třídy, společně s jejími vyvolenými výkonnými orgány, hluboce zaryje se svými železnými drápy do svobodného života obyvatelstva, a poněvadž ve státech kapitalistických veřejná správa spolu se zákonodárstvím je zřízením buržoasie, právě tak jako sám stát je vládním zařízením kapitalismu, je přirozeno, že hlavní zásadou veřejné správy je ochrana přítomného řádu, která vnucuje pracující masy mezi jakási zábradlí, jež umožňují a pojišťují ochranu přítomného pořádku.

Tuto úlohu řeší občanská koalice v čele s panem dr Kramářem. Pracujícím masám je umožněno míti vliv jen nepřímo při volbách provedením svých aktivních a pasivních práv na vytýčení směru zákonodárství a veřejné správy; ale buržoasie se o to postará, aby zástupcové pracujících mas, nechtějí-li býti podporou přítomného společenského řádu, provozovali nanejvýše oposiční kritiku, skutečnou moc však i v případu nejvšeobecnějšího volebního práva si zajistí pro sebe.

Zákon o reformě veřejné správy, jak lze konstatovati, zužuje také všeobecné volební právo pracujících vrstev, zvyšuje hranici věku, předepisuje delší pobyt na jednom místě z důvodů, aby již ve stejně úplně vykleštěné samosprávě výhrůžné hlasy pracujících co nejméně rušily koruptivní harmonii kapitálu. Kromě volebního práva pracující masy cítí veřejnou správu jen podle pendreků a stojí proti státní správě ztělesněné v úřednících. Veřejná správa skorem denně zasáhne do života pracujících. Od ní závisí státní občanství, příslušnost, usazení se, právo shromažďovací a spolkové, povolení tisku, právo jeho rozšíření, censura, trestní soudnictví veřejné správy a velká část přestupkových řízení, cestovní pasy, zbrojní pasy, provozování živnosti udržování dopravních prostředků, pasení a zemědělství, stavební řád atd. Veřejná správa má k disposici velký úřednický aparát, exekutory, policii a četnictvo a v krajních případech i vojsko. Obyčejný pracující člověk neví, jaká má práva, neboť škola a státní aparát není proto, aby se lid o svých právech dověděl; doví se jen po vlastní škodě na základě zkušenosti se ztrátou osobní svobody a peněžité pokuty, co se nesmí a k čemu nemá práva. Obyčejný pracující člověk je zatížen veřejnou správou, on cítí jen, že má jařmo na krku a že to jařmo řídí ozbrojené četnictvo a policie podle dirigování úřadů.

Zvykli jsme za dlouhé a dlouhé vlády kapitalismu, že nic neodůvodní upřímně a svůj brutální egoismus obalí frázemi o všeobecném blahu; tedy reforma veřejné správy s hlediska pracujících je souhrn prázdných frází, který není ani k tomu schopen, aby zakryl egoistický cíl třídní vlády. Dokud reforma veřejné správy hlásá, že jejím cílem jest účast mas ve veřejné správě, tak zv. samospráva, vysvětlování a kontrola proti státním úřadům, doplnění, zdemokratisování veřejné správy, konané s laickými a úřednickými jednotlivci, tedy klidně prohlásíme, že buržoasie netrpí žádného odporu proti své vůli a ve svém návrhu zákona ještě více stáhne opratě, stvoří ocelový centralismus, zná jen jednostrannou odpovědnost, nejvěrohodnější orgán buržoasie oproti ministru vnitra, nezodpovědnost vůči obyvatelstvu. Zvolené elementy, statisté bez práv a moci, strpěné elementy do té doby, pokud parírují, pokud slouží absolutismu byrokracie a snímají s jeho ramen část odpovědnosti. Jakmile neparírují a nejsou k jmenovaným účelům potřebny, zákon se postará o to, aby odpor volených orgánů bylo lze brutálně odstraniti, a použije každé možné korektury v zájmu falšování vůle obyvatelstva.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP