Pondělí 27. června 1927

Začátek schůze ve 3 hod. 36 min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Zierhut, inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Stivín.

Zapisovatelé: dr. Petersilka, Petrovič.

184 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády min. předseda dr. Švehla; ministři Černý, dr. Mayr-Harting, Najman, dr. Nosek, dr. Peroutka, dr. Srdínko, dr. Šrámek, dr. Tiso.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr. Říha; jeho zástupce Nebuška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 90. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolené udělil jsem: na dnešní schůzi posl. dr. Rehákovi, Vološinovi z rodinných důvodů, posl. dr. Dolanskému, Al. Petrovi, dr. Jabloniczkému pro neodkladné záležitosti; na dnešní a zítřejší schůzi posl. dr. Wolfovi a Sladkému; na týden posl. Tománkovi, Grebáči-Orlovu Macháčkovi - vesměs pro neodkladné záležitosti, posl. Špačkovi pro nemoc v rodině.

Pan posl. dr. Samek žádá o udělení 14denní dovolené pro neodkladnou cestu za hranice.

Pan posl. dr. Kubiš žádá o udělení dovolené do 15. července t. r. z rodinných důvodů.

Navrhuji udělení těchto dovolených.

Sněmovna je schopna se usnášeti.

Kdo s mým návrhem souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Dovolené tyto jsou uděleny.

Nemocí se omluvili posl. Zoch a Windirsch.

Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Dotazy posl. Krebse:

ministru železnic o zřízení zasilatelského oddělení státních drah (č. D 824-II),

ministru pro věci zahraniční o přecházení hranic při výletech (č. D 825-II),

ministru vnitra, že ve Varnsdorfu nebylo povoleno vylepiti plakáty, ohlašující schůzi (č. D 826-II).

Předseda: Došly odpovědi na dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Odpovědi:

vlády na dotaz:

posl. inž. Junga, že Státní pozemkový úřad nedbá ustanovení jazykového nařízení (č. D 471-II ),

posl. dr. Koberga o pozemkové reformě na šilheřovickém velkostatku na Hlučínsku (č. D 724-II );

min. veř. zdravotnictví a tělesné výchovy na dotaz posl. Krebse o poskytnutí 20%ního stavebního příspěvku na kanalizaci města Cvikova (č. D 492-II)

min. financí na dotaz:

posl. Kreibicha o zvláštním postupu frýdlantského berního úřadu vůči domkářům a drobným zemědělcům (č. D 503-II ),

posl. J. Mayera o přidělení společníka trafice pana Václava Schächera v Chebu (č. D 609-II ),

posl. Vrtaníka o srážkách ze mzdy na daně berní správou v Olomouci a v Rumburku (č. D 638-II ),

posl. inž. Kalliny o bezohledném postupu proti těžkému válečnému poškozenci Janu Dorschnerovi, kancelářskému pomocníku berní správy v Městě Teplé (č. D 736-II);

min. vnitra na dotaz:

posl. Kurťaka o obci Vyškovu v župě marmarošské (č. D 524-II),

posl. Horpynky o státní subvenci rolníkům z Nových Těchanovic poškozeným živelními pohromami (č. D 722-II);

min. veř. prací na dotaz posl. Horpynky o nouzové stavbě cesty v obci Nové Hutě na Šumavě (č. D 566-II);

min. školství a nár. osvěty na dotaz posl. dr. Jabloniczkého a druhů, aby bezdůvodně podezřívaná profesorka Markéta Somlyayová byla ihned opět dosazena na své místo (č. D 603-II);

min. železnic na dotaz posl. Čuříka a druhů o režijních výhodách jízdních zaměstnanců st. drah v činné službě a jejich rodinných příslušníků a zaměstnanců st. drah ve výslužbě a jejich rodinných příslušníků (č. D 608-II).

Předseda: Počátkem schůze byla tiskem rozdána zpráva.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1123. Zpráva výboru dopravního o usnesení senátu (tisk posl. sněm. 1064) k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 302 a 397) o železniční přepravě.

Předseda: Odvolány byly žádosti imunitní.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Hlav. stát. zastupitelství v Bratislavě přípisem ze dne 24. června 1927, č. 6356/27, odvolává žádost ze dne 12. února 1926 za souhlas s trest. stíháním posl. Hlinky pro přečin podle §u 14, č. 3 zákona na ochranu republiky (č. J 88-II, presid. sdělení 9. schůze)

Okr. soud v Poděbradech přípisem ze dne 24. června 1927, č. T 114/26, odvolává žádost ze dne 6. dubna 1926 za souhlas s trest. stíháním posl. Jílka pro přestupek podle §u 4 zákona ze dne 12. srpna 1921, č. 309 Sb. z. a n. (č. J 140-II, presid. sdělení 19. schůze).

Předseda: Počátkem schůze byla tiskem rozdána Těsnopisecká zpráva o 80. schůzi posl. sněmovny.

Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Druhé čtení osnovy zákona, kterým se vláda zmocňuje, aby převzala státní záruku za úvěr určený k výstavbě veletržních paláců v Praze (tisk 1041).

Zpravodajem výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností jest pan posl. Pechman, zpravodajem výboru rozpočtového pan posl. Pekárek.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Pechman: Nejsou.

Zpravodaj posl. Pekárek: Nikoli

Předseda: Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji poslanecká sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Zbývá nám ještě hlasovati o resoluci, otištěné ve zprávě výborové.

Kdo souhlasí s touto resoluci, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce jest přijata.

Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

2. Druhé čtení schvalovacího usnesení, kterým se souhlasí s obchodní a plavební úmluvou mezi Československou republikou a Finskem, podepsanou v Helsinkách dne 2. března 1927 a se závěrečným protokolem z téhož dne (tisk 1087).

Zpravodajem výboru zahraničního jest pan posl. dr. Hajn, zpravodajem výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností p. posl. dr. Zadina.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr. Hajn: Nejsou.

Zpravodaj posl. dr. Zadina: Nikoli.

Předseda: Kdo ve druhém čtení souhlasí se schvalovacím usnesením tak, jak je posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala toto schvalovací usnesení také ve čtení druhém.

Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

3. Druhé čtení schvalovacího usnesení, kterým se souhlasí s prozatímní úpravou obchodních styků mezi republikou Československou a republikou Tureckou, sjednanou v Angoře dne 24. března 1927 a uvedenou v prozatímní účinnost vládní vyhláškou ze dne 7. dubna 1927, č. 37 Sb. z. a n. (tisk 1088).

Zpravodajem výboru zahraničního jest pan posl. Molík, zpravodajem výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností p. posl. dr. Zadina.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Molík: Nejsou.

Zpravodaj posl. dr. Zadina: Nikoli.

Předseda: Kdo ve druhém čtení souhlasí se schvalovacím usnesením tak, jak je posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala toto schvalovací usnesení také ve čtení druhém.

Tím vyřízen jest 3. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

4. Druhé čtení osnovy zákona, jímž se prodlužuje a rozšiřuje platnost zákona ze dne 17. března 1925, č. 58 Sb. z. a n., o celních slevách pro dovoz strojů a přístrojů (tisk 1108).

Zpravodajem výboru zemědělského je pan posl. Prokůpek, zpravodajem výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností pan posl. dr. Zadina, zpravodajem výboru rozpočtového p. posl. Adámek.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Prokůpek: Nikoliv.

Zpravodaj posl. dr. Zadina: Nikoliv.

Zpravodaj posl. Adámek: Nikoliv.

Předseda: Není tomu tak.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji poslanecká sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Přikročíme ke hlasování o resolucích.

K osnově této podali dva resoluční návrhy posl. Matzner a druzi.

Žádám pány zpravodaje, aby se o nich vyjádřili.

Zpravodaj posl. Prokůpek: Slavná sněmovno! Cenné podněty p. posl. Matznera bohužel bezprostředně nesouvisí s meritem projednávaného zákona a doporučuji proto, jako se stalo v zemědělském výboru, aby tyto resoluce nebyly přijaty.

Zpravodaj posl. dr. Zadina: Slavná sněmovno! Jako referent výboru živnostenského připojuji se k návrhu referenta výboru zemědělského.

Zpravodaj posl. Adámek: Za výbor rozpočtový připojuji se k návrhu referenta za výbor zemědělský.

Předseda: Budeme o těchto resolucích hlasovati, a to o obou najednou.

Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.)

Námitek proti tomu není.

Kdo tedy souhlasí s oběma resolučními návrhy posl. Matznera a druhů, zvedni ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrhy jsou zamítnuty.

Tím vyřízen jest 4. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

5. Zpráva výboru ústavně-právního a výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností o vládním návrhu (tisk 255) zákona proti nekalé soutěži (tisk 1078).

V předešlé, 89. schůzi byla rozprava skončena a došlé návrhy přečteny.

Dávám proto slovo k doslovu nejprve panu zpravodaji výboru ústavně-právního, posl. Ostrému.

Zpravodaj posl. Ostrý: Slavná sněmovno! Proti předloze zákona o nekalé soutěži byly vysloveny některé námitky, jimiž se projevuje názor, že zákon nedostačuje, ale také námitky, že se přisuzuje zákonu přílišná ostrost. Z toho je viděti, že žádný zákon nemůže býti tak dobře zpracován, aby nemohl býti kritice podroben. V souvislosti s projednáváním předlohy byly podány některé pozměňovací návrhy, a tu bych chtěl spojiti jak debatu, tak také pozměňovací návrhy v jedno a zmíniti se zvláště o některých.

Tak byl vysloven názor, že na př. konsum není zákonem tímto dostatečně chráněn. Je samozřejmo, že konsum jako konsument nemůže býti zákonem tímto chráněn, ale konsum jako organisovaná jednotka chráněn jest tak jako každý druhý obchodník a hospodářský podnik.

Byl vysloven názor, že zákon nezabývá se otázkou kartelů, ringů a jiných organisací zaměstnavatelských. K tomu jsou také podány návrhy. Zákon proti nekalé soutěži nemůže řešiti otázky zákazu zřizování kartelů, protože to se zákonem proti nekalé soutěži vlastně nemá naprosto žádné souvislosti. A kdyby se jednou objevila nutnost, že v otázce organisací kartelových má býti něco podnikáno, musí to býti bezpodmínečně řešeno jiným zákonem, nikoliv zákonem proti nekalé soutěži, poněvadž by to bylo vlastně proti duchu toho zákona.

Také bylo vytýkáno, že do zákona je pojat tisk a že nebyli snad činitelé tisku přibráni k poradě. Zde je možno docela dobře říci, že pokud tisk přichází ve styk s činností proti duchu a proti zákonu o nekalé soutěži, může býti jenom žádáno, aby zákon odstranil závadný stav. Je samozřejmo, že též na tisk musí se zákon vztahovati, poněvadž jinak by se zákon stal bezpodstatným, kdybychom tisk nechali v otázce nekalé soutěže jednati, jak by chtěl.

Za velice důležité bylo označeno, že zaměstnanec není zbaven odpovědnosti, že ho zákon proti nekalé soutěži činí také odpovědným, a je žádáno, aby toto ustanovení ze zákona bylo vypuštěno. To není prostě možno, neboť, má-li zákon proti nekalé soutěži splniti své poslání, nelze zde činiti výjimky již proto, že každý, kdo by chtěl v nekalé soutěži pokračovati i za činnosti tohoto zákona, našel by si vždycky zaměstnance, na kterého by tu činnost proti nekalé soutěži převalil, a tím stal by se on neodpovědným a dělník nebo zaměstnanec by se odpovědným činiti nemohl. My jsme ovšem učinili v zákoně takové opatření, že, i když zaměstnanec odpovědnost nese, přece jen ostrost zákona byla ubroušena tím, že on nemusí dokazovati, že byl z důvodů hospodářských či hmotných nucen, aby čin nekalé soutěže provedl, nýbr bude tu rozhodnutí ponecháno na vůli soudce; soudce rozezná, zda zaměstnanci hrozilo či nehrozilo nebezpečí. Tedy je rozdíl v tom, že podle původní osnovy musil zaměstnanec sám dokazovati, kdežto nyní rozhodne po volném uvážení soud a soud může nalézti za prokázáno, že zaměstnanci event. hrozilo propuštění a že z důvodů těch stává se úplně beztrestným.

Je tu také otázka podplácení. Bylo si stěžováno, že otázka podplácení může se vztahovati i na malicherné věci. Tomu tak není. Mluví-li zákon o podplácení, má na mysli, co v nekalé soutěži až dosud bylo velmi rozhodujícím; a potírati podplácení při normálním obchodě jest jenom příkazem doby.

Porušení obchodního tajemství. Bylo si naříkáno, že porušení obchodního tajemství, vztahuje-li se také na zaměstnance, je příliš příkrým opatřením a pod. My nemůžeme z porušení obchodního tajemství zaměstnance vyjmouti už proto, poněvadž vždycky prostřednictvím zaměstnance se může k porušení obchodního tajemství dospěti, a jen prostřednictvím jeho, poněvadž nikdo a nikdy zaměstnavatel sám si své obchodní tajemství prozrazovati nebude.

§ 14 zakazuje zaměstnancům, byli-li přijati výlučně pro určitý podnik, že nesmějí býti činní v podniku druhém, a bylo si stěžováno na tuto příkrost v zákoně. Chtěl bych to doprovoditi tím, že právě zde po stránce nekalé soutěže je značné nebezpečí a že to nelze ze zákona vypustiti už proto, poněvadž by se mohly díti věci, že jeden zaměstnavatel by si vzal cestujícího, dával by mu vysokou provisi a cestovné, ale ten by cestoval pro druhého přes to, že byl přijat výlučně pro ten podnik. Obavy, které byly vysloveny, jsou, myslím, odstraněny tím, co zákon praví: "přijatý výlučně pro určitý podnik". A je jenom, abych tak řekl, věcí morálky, abych, když jsem byl výlučně pro některý podnik přijat, také pro tento podnik pracoval.

Na druhé straně byla vytýkána nedostatečnost zákona v tom, že se zákon nezabývá otázkou nekalé soutěže, prodává-li někdo pod cenou. Promiňte, to tímto zákonem prostě řešiti nelze. My nemůžeme, i když sledujeme nekalou soutěž, podvázati volnou soutěž, už proto ne, poněvadž bychom podvázali jakýkoli obchod. Jde-li však někdo ve svém prodávání pod cenou tak daleko, že poškozuje ostatní obchodníky a výrobce, přece jen nese odpovědnost, neboť dospěl-li daleko s ustavičným prodáváním pod cenou, vztahuje se na něj zákonné opatření jiné, totiž zákonné opatření pokud se týče eventuelního zaviněného úpadku. To ovšem zákon proti nekalé soutěži řešiti nemůže, poněvadž má na mysli jen nekalou soutěž.

Totéž asi je, pokud se týče nesprávného označování původu zboží. Velkou debatu vyvolala otázka, že pravdivé zprávy prohlašované nebo uveřejňované jsou také trestné. Pravdivé zprávy rozšiřované trestné nejsou, vztahuje se na ně jen obor práva civilního. Trestné jsou případy rozšiřování zpráv nepravdivých. Tedy rozšiřuje-li někdo zprávy pravdivé, může býti, řekněme, žalován, aby odstranil závadný stav. To má svou důležitost v zákoně. Řeknu-li já o někom, že si stojí špatně, je možno, že touto, třeba pravdivou zprávou jsem ten podnik dorazil, neboť kdybych to nebyl šířil, mohl se dotyčný podnik ještě ze své hospodářské tísně zotaviti. Tedy i pro ten případ musí býti toto ustanovení v zákoně.

Pokud se týče zaměstnanců, nastala v §u 14 dohoda, že za slovo "zaměstnanec" v odst. 1 vsunuje se ustanovení: "vyjma domáckého dělníka". Ovšem, že § 32 musí býti uveden v soulad s §em 14.

Pokud se týče §u 33, dovoluji si upozorňovati na tiskovou chybu, která se vloudila do nadpisu: "Přestupek zabránění trestnému činu." Správně má tento nadpis zníti: "Přestupek nezabránění trestnému činu."

Tím myslím, že jsem se svého úkolu zhostil, a proto nemohu se vysloviti pro pozměňovací návrhy, které byly podány k osnově zákona. (Souhlas.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP