Státní dluh vzrostl zase proti r. 1924. Obnášel-li
koncem roku 1924 státní dluh 24.627,202.391 Kč,
vzrostl koncem r. 1925 na 26.585,660.226 Kč, tedy o 1.958,457.835
Kč, tedy skoro o celé 2 miliardy. O tak zv. našich
reparačních povinnostech nemáme ovšem
přesných cifer. Bylo o nich hovořeno v rozpočtovém
výboru, ale cifry zde přirozeně nemohou býti
uvedeny. Já tuto otázku o našich reparačních
povinnostech jsem široce objasnil při projednávání
rozpočtu na r. 1927, budiž mi tedy prominuto, že
nerozvádím tuto otázku zde, nýbrž
poukazuji na svůj referát ke státnímu
rozpočtu na r. 1927. Tento dluh nezůstal však
r. 1926 státi, vzrůstal dál, až během
r. 1926 vzrostl na 28.584,127.183 Kč. To jest nejvyšší
částka, které jsme dosáhli. Nyní
podle rozhodnutí nemá se již dále státní
dluh zvyšovati, nýbrž tento státní
dluh musí a nutně bude se snižovati, bude se
snižovati automaticky placením anuit, poněvadž
padlo již rozhodnutí, že nebudeme uzavírati
již žádných státních dluhů,
obzvláště ne za hranicemi. Tento státní
dluh bude, jak doufáme, v brzké době značně
zmenšen, až zmizí docela.
V závěrečném účtu za
r. 1925 poprvé se nám objevují provozní
účty státních podniků. Jak
známo, vládním nařízením
z r. 1924 bylo rozhodnuto, že státní podniky
mají býti spravovány a hospodařiti
podle zásad obchodních. Týmž nařízením
vládním bylo také nařízeno,
že všechny státní podniky mají
předložiti každého roku účetní
uzávěrku. Tato účetní uzávěrka
má obsahovati jednak bilanci, jednak účty
ztráty a zisku, tedy účty provozovací.
Bohužel však nemohly býti bilance r. 1925 ještě
sdělány, a to proto, poněvadž nebyl
znám ještě pravý stav jmění.
Bilance bez známosti této věci, bez známosti
jmění není možná. A proč
není znám tento stav jmění? Proto,
poněvadž většina státních
podniků má jmění, které ještě
není věcně oceněno reparační
komisí. Jsou to železnice, státní lesy
a statky, hutě atd. Tyto státní podniky mají
objekty, které teprve budou oceněny reparační
komisí, a teprve potom, až budou oceněny, budou
moci tyto státní podniky utvořiti bilanci.
A proto neobjevují se nám jejich bilance v účetní
uzávěrce již na r. 1925, nýbrž
objevují se nám tam toliko jejich provozovací
účty, tedy účty ztráty a zisku.
(Předsednictví převzal místopředseda
Slavíček.)
A tu můžeme říci, že tyto státní
podniky hospodařily dobře, že měly namnoze
výtěžky a přebytky daleko vyšší,
než byly preliminovány. Musím ještě
připomenouti, že ve státním rozpočtu
podle nové jeho konstrukce neobjevuje se nám snad
celé hospodářství státních
podniků, jejich příjmy a vydání,
nýbrž v rozpočtu podle nynější
nové konstrukce objevuje se nám jen konečná
cifra, objevuje se nám tam jen přebytek nebo deficit.
A tu podle účtů provozovacích jeví
se nám hospodářství státních
podniků tak, že dosáhly skutečných
přebytků, a to, jak jsem již byl řekl,
namnoze přebytků vyšších, než
byly preliminovány.
Tak na př. sama tabáková režie, jejíž
přebytek byl preliminován obnosem 1.013,942.617
Kč, měla skutečný přebytek
1.064,964.806 Kč, tedy jistě přebytek neobyčejně
velký. Rovněž vyšší přebytek
měla Státní loterie, a to proti preliminovaným
25,319.420 Kč 29,148.977 Kč. Ovšem, některé
podniky zase měly menší přebytek, tak
na př. u Československé pošty činí
rozdíl 95 mil. Státní dráhy vykazují
rozdíl 114 mil., státní lesy a statky 41
mil. Některé podniky zase měly deficit. Byl
to Školní závod zemědělský
v Děčíně-Libverdě, potom Československá
tisková kancelář a Úřední
noviny v Praze a Bratislavě.
Celkový obraz hospodaření státních
podniků jeví se nám tak, že proti přebytkům
preliminovaným obnosem 1.727,207.000 Kč máme
přebytek 1.492,200.000 Kč, tedy v celku přebytek
menší, ačkoli, jak jsem již řekl,
některé státní podniky měly
přebytek vyšší, než jak byl rozpočten.
Zde ovšem padá na váhu velký rozdíl
u státních drah a potom rozdíl u pošty.
Při účetní uzávěrce
na r. 1925 objevují se nám ovšem jako každoročně
virementy, které byly náležitě odůvodněny,
jak z poznámek a vysvětlivek je také vidno.
Dále obsahuje účetní uzávěrka
také dávku z majetku a přírůstku
na majetku. Účet dávky z majetku a přírůstku
na majetku jeví se nám potom takovýmto způsobem:
za r. 1925 byla náležitost dávky z majetku
287,221.804 Kč, kdežto ve skutečnosti platba
byla vyšší, a to 580,560.264 Kč. Zde se
zase objevuje cifra, nad kterou jsem se pozastavil při
daních, totiž úroky z prodlení. Na úrocích
z prodlení zaplatilo se 20,528.482 Kč, takže
i s těmito úroky z prodlení dávka
z majetku za rok 1925 vynesla 601,088.747 Kč. Za všechna
leta, co existuje dávka z majetku, bylo zaplaceno celkem
4.929,144.572 Kč. Ale celková náležitost
dávky z majetku pak obnáší 9.359,493.539
Kč. Je zde ještě velký rozdíl
mezi náležitostí a mezi těmito nedoplatky.
Proč? To je ta stará chyba, o které bylo
mnoho a mnoho mluveno, byla to chyba, pro kterou také bylo
nutno novelovati zákon o dávce z majetku a přírůstku
na majetku, totiž osudná chyba, že tato dávka
byla jindy předpisována a jindy vybírána.
Kdyby byla dávka z majetku jednodušším
způsobem předepsána a vybrána již
r. 1920 a 1921, mohla vynésti více, a podle mého
názoru již celý tento obnos 9 miliard mohl
býti v kapse. Ovšem nyní již není
možno věc jinak upraviti.
Tak tedy jeví se cifry státního hospodaření
podle účetní uzávěrky na r.
1925. Já jsem již připomenul, že Nejvyšší
kontrolní úřad předložil dříve
o 3 měsíce nežli měl tuto účetní
uzávěrku, a mimo to Nejvyšší kontrolní
úřad předkládá rozpočtovému
výboru již účetní uzávěrky
měsíčně. Tak předložena
byla již rozpočtovému výboru také
účetní uzávěrka za měsíc
leden, únor, březen, a právě v poslední
době dnes byla předložena rozpočtovému
výboru již účetní uzávěrka
za měsíc duben. To tedy jistě je výkon
úcty a chvály hodný, který zde Nejvyšší
kontrolní úřad, který je vlastně
nejvyšším strážcem financí
státu, provádí. Máme proto v této
práci a činnosti Nejvyššího kontrolního
úřadu také plnou garancii, že státní
správa bude a musí náležitě hospodařiti
se státními financemi.
Můžeme říci podle této účetní
uzávěrky, že jistě stát hospodařil
řádně. Nesmíme zapomínati,
že zde byl stát postaven po převratu před
mimořádné úkoly, že musil po
převratu zápasiti s mimořádnými
obtížemi ve státním hospodářství,
s obtížemi rázu politického, finančního
atd. Ale přes to, jak vidno z této účetní
uzávěrky, překonal stát všechny
tyto obtíže a státní hospodářství
dostává se úplně již do normálních
kolejí. A jsem přesvědčen, že
v krátkém čase již všechny ty obtíže
budou překonány a státní hospodářství
v každém směru se dostane úplně
do kolejí, ve kterých má býti, tedy
úplně do kolejí normálních.
A co zvláště podškrtávám,
je, že státní hospodářství
dostalo se do normálních kolejí úplně
cestou vývojovou, cestou nenásilnou. Podíváme-li
se do okolních států, vidíme, jaké
velké hospodářské krise prodělaly
tyto státy a jakým způsobem se dostaly teprve
tam, kde my jsme již dnes. A tam jsme se dostali my úplně
normální cestou, bez nějakých násilností
a nesprávností, čili tím způsobem
- což zvláště podškrtávám
- že klidné poměry a klid ve státě
jsou nejlepší zárukou také hospodářské
prosperity státu, a to ve všech jeho složkách.
Můžeme tedy, přihlédneme-li k výsledku
státního hospodářství za rok
1925, bez obavy pohlížeti do budoucnosti, co se týče
státního hospodářství.
Rozpočtový výbor v obsáhlé
debatě, a to v debatě neobyčejně věcné,
probral také účetní závěrku
za r. 1925 a doporučuje slavné sněmovně,
což činím také já jakožto
referent rozpočtového výboru, aby slavná
sněmovna schválila státní závěrečný
účet republiky Československé za rok
1925. (Potlesk.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
K této věci jsou přihlášeni řečníci.
Zahájím proto rozpravu.
Prve však navrhuji podle usnesení předsednictva,
aby lhůta řečnická stanovena byla
40 minutami.
Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.)
Námitek není. Navržená lhůta
je tedy přijata.
Ke slovu jsou dosud přihlášeni: "proti"
pp. posl. Chlouba, Dietl a dr Rosche;
"pro" pp. posl. Svoboda, Bergmann a
Brodecký.
Uděluji slovo prvnímu řečníku
"proti", panu posl. Chloubovi.
Posl. Chlouba: V předložené účetní
závěrce za rok 1925 postrádáme zmínku
o hospodaření Státního pozemkového
úřadu, a proto v prvé řadě
vznášíme ostrý protest, že do dnešního
dne, ačkoli jsme se několikráte dožadovali,
aby o činnosti Státního pozemkového
úřadu byla podána podrobná zpráva,
dosud taková zpráva podána nebyla. Proto
opětně důrazně žádáme,
aby o činnosti Státního pozemkového
úřadu od počátku až do nynější
doby byla parlamentu podána přesná zpráva,
a to věcná i finanční. (Výkřiky
posl. Haruse.) Dotýká-li se účetní
závěrka státního rozpočtu,
melioračního a bytového fondu, dávky
z majetku, dotýká-li se hospodaření
státních podniků, železnice, pošty,
státních statků, musí se jednou dotknouti
i této velmi smutné kapitoly, jež sluje Státní
pozemkový úřad.
Státní pozemkový úřad byl zřízen
r. 1919 a je tedy již nejvýše na čase,
aby o jeho činnosti byla podána také přesná
bilance. Občany této republiky bude zajímati
na př., zdali Státní pozemkový úřad
dodržoval stupnici náhradových cen z ledna
1921, a ne-li, proč a k čí škodě
jich nedodržoval. Občany republiky bude zajímati,
proč tak zhusta byl překročován záborový
zákon č. 215, že tu Státní pozemkový
úřad na celé stovky velkostatkářů
vůbec zapomněl. Bude dále zajímati
občany republiky, jak byl dodržen zákon náhradový
č. 329, zákon přídělový,
zákon o úvěru, zákon č. 305
o zaopatřování bývalých zaměstnanců
na zabrané půdě. Občanstvo republiky
bude dále zajímati zpráva o hospodářství
Státního pozemkového úřadu
s fondy, a to zejména s fondem náhradovým,
dotovaným státní pokladnou 150 miliony Kč,
zřízeným k úhradě splatných
závazků, váznoucích na převzatých
nemovitostech, dále s fondem pro vnitřní
kolonisaci, dotovaným státní pokladnou 20
miliony Kč a rozmnožovaným zejména poplatky
při udělování souhlasu ke zcizení
zabraného majetku - 10% ceny prodejní, přirážkou,
obsaženou v cenách přídělových,
a 15% ceny náhradové; dále s fondem pro zabezpečení
starobních a invalidních požitků zaměstnanců
Všeobecného pensijního ústavu, konečně
jak se hospodařilo s fondem legionářů,
úvěrovou to pomocí legionářů
a příslušníků jich rodin, na
přidělené jim půdě.
Poněvadž pozemkový úřad za období
několika roků zabral a přidělil půdy
za miliardové hodnoty, má obyvatelstvo republiky
věděti, komu a za jakou cenu byly tyto miliardové
hodnoty přiděleny.
Jestliže dr Voženílek konstatuje, že příděl
1 ha půdy včetně s budovami u zbytkového
statku přijde průměrně na 4300 Kč,
a jestliže v mnoha případech je tato cena ještě
větší, uzrává v převážné
většině drobných přídělců
názor, že oni vlastně vysokou cenou drobného
přídělu zaplatili z velké části
zbytkové statky četným politikům a
jich pokrevním přátelům sami. Poněvadž
tyto zbytkové statky jsou přidělovány
lidem znajícím dobře zákulisní
politiku, a jak to své doby bylo označeno jedním
z koaličních listů, ze 75% jako odškodnění
lidem, kterým se nedostalo mandátu, lidem, kteří
něco vědí, ale mají mlčeti,
může býti tato kapitola velmi zajímavá
a proto bezpodmínečně trváme na tom,
aby podrobná zpráva o činnosti Státního
pozemkového úřadu byla československé
veřejnosti také předložena. Do řad
všech dělníků a pracujících
rolníků voláme: Bojujte s námi za
revisi pozemkové reformy, zejména za revisi přídělu
zbytkových statků!
A poněvadž víme, že dovolávati
se souhlasu tohoto parlamentu, aby si vynutil předložení
podrobné bilance o činnosti Státního
pozemkového úřadu, když značná
část vládních poslanců má
zájem, aby tato činnost zůstala navždy
pod rouškou koaličního ručení
a mlčení, je úplně zbytečné,
voláme na pomoc všechny lidi dobré vůle,
aby s námi bojovali proti této mlčelivosti
vládní, za níž se skrývají
veliké křivdy a zločiny.
Účetní závěrka podává
nám o státním hospodaření daleko
větší a přesnější
obraz než sám rozpočet, a to proto, že
rozpočet počítá s předpokládanými
příjmy, kdežto závěrečný
účet vykazuje příjmy a vydání
už skutečné. Účetní závěrka
také ukazuje, do jaké míry lze se spoléhati
na rozpočet. Letošního roku byla již projednávána
účetní závěrka z r. 1924, která
vykázala, že státní výdaje byly
tu překročeny proti rozpočtu o 1550 mil.
Kč a příjmy pak dokonce o 16161/2
mil. Kč a že tak účet závěrečný
vykázal stoupnutí výdajů proti rozpočtu
ze 17 na 181/2 miliardy a příjmů
ze 161/2 miliardy na 18 miliard. Účetní
závěrka z r. 1925 ukazuje opětně takovéto
stoupnutí nad rozpočet, a to u vydání
o 15831/2 mil. a u příjmu
naproti tomu o 16371/2 mil., takže
závěrečný účet proti
rozpočtu na r. 1925, který byl své doby povolen,
vykazuje stoupnutí výdajů z 91/2
miliardy na 11 miliard a příjmů z 91/4
na 11 miliard Kč.
Toto překročování státního
rozpočtu každoročně o 1 až 2 miliardy
a vedle toho neobyčejně vysoký počet
úchylek a přesunů ve státním
rozpočtu dokazuje jen, že státní správa
měla by si tu vzíti příklad ze samosprávy,
kde musí býti dodržovány rozpočty,
a to jak v celku, tak i v jednotlivostech, z oné samosprávy,
která jest tu dnes vládní většinou
rdoušena a ubíjena.
Zvýšení příjmů, jimiž
současně bylo vyrovnáno zvýšení
výdajů, bylo dosaženo tím způsobem,
jak ukazuje závěrka, že berní šroub
byl více přitažen a vylisoval více z
obyvatelstva, než jak původně bylo rozpočtem
povoleno. Jak viděti, je demokracie úplně
v troubě.
"Žádná daň nemůže býti
vybírána, neusnese-li se na tom sněmovna.
Podstatným a vrcholným právem parlamentu
jest hlasovati a projednávati rozpočet." Tak
se aspoň praví v knize Emila de Laveley "Vláda
v demokracii", zde však vidíme, kterak několik
mužů, pojmenovaných ministry, každoročně
plije na to "vrcholné právo" parlamentu
a povolený rozpočet překročuje o celé
miliardy. Těchto několik mužů, které
loňského roku svedla dohromady pýcha a třídní
sobectví, nechá tu bez výčitek svědomí
vydávati o celé miliardy více, než jim
povolil parlament. Na číslicích v účetní
závěrce je přesně také viděti
onu surovou a protisociální tendenci státní
daňové politiky.
Tak na daních a poplatcích byl v rozpočtu
vyjádřen předpokládaný příjem
ve výši 6.674,144.610 Kč, vybráno bylo
však 8.039,176.207 Kč, čili berní šroub
vylisoval více o 1.365,031.597 Kč. Chtěl-li
by obhájce berního šroubu a protidaňové
státní politiky proti tomuto stavu tvrditi, že
v tomto větším obnosu vymačkaném
na obyvatelstvu jsou z velké části nedoplatky
za minulá leta, pak proti takovému tvrzení
lze postaviti tabulku nejvyššího účetního
kontrolního úřadu o nedoplatcích daní
a dávek, kteréžto nedoplatky u přímých
daní dostoupily koncem r. 1925 3.141,584.268 Kč
a stouply za rok o 627,712.786 Kč. Zatím co daně
spotřební jeví nedoplatek pouze 133 milionů,
daně nepřímé naproti tomu jeví
nedoplatek 3141 milionů. Z toho už je viděti
tendenci státní daňové politiky. Celkem
ke konci r. 1925 jeví se nedoplatek v příjmu
4.845,607.189 Kč, z nichž na daně a poplatky
připadá 4.466,122.841 Kč. Z vymačkaného
obnosu z r. 1925 8.039,176.207 Kč mimo monopolu na daních
a poplatcích jsou dvě třetiny daní
spotřebních včetně daně z obratu
a dávek, které se přesunují na konsumenty.
Vývoj protilidové daňové politiky
státní vynikne při srovnání
těchto několika druhů daní s porovnáním
rozpočtu a platby r. 1924 a 1925. Pozemková daň
r. 1924 byla v rozpočtu preliminována částkou
151 milionů. Vybráno bylo 132 milionů, méně
o 19 milionů. R. 1925 byla tato daň rozpočtena
částkou 140 milionů, vybráno bylo
pouze 96 milionů, takže bylo vybráno méně
proti minulému rozpočtu o celých 44 milionů
korun. Všeobecná daň výdělková
r. 1924 byla rozpočtena částkou 250 milionů,
vybráno bylo 246 milionů, méně o 4
miliony. R. 1925 bylo preliminováno 247 milionů,
vybráno 219 milionů, tedy méně o 28
milionů. Naproti tomu daň z příjmu
r. 1924 byla preliminována částkou 788 milionů,
vymačkáno bylo berním šroubem 1029 milionů,
více o 241 milionů. R. 1925 byla tato daň
preliminována státním rozpočtem na
800 milionů, vymačkáno bylo 1327 milionů,
více o 527 milionů. Daň z lihu r. 1924 vynesla
381 milionů, r. 1925 387 milionů, daň z cukru
r. 1924 vynesla 172 milionů, více o 8 milionů,
než bylo původně preliminováno, a r.
1925 vynesla 178 milionů, více o 14 milionů,
než původně rozpočtem bylo povoleno.
Co ukazuje toto srovnání? Že státní
daňová politika má silnou tendenci protilidovou,
jejímž ideálem jest, aby daně platili
pracující lidé, aby daňová
břemena pro majetné byla snížena. Tento
vývoj protidělnický a protikonsumentský
dojde prudkého vzestupu v účetních
závěrkách z r. 1926 a 1927 a dalších
letech, poněvadž pro toto období byla zvýšena
daň z lihu a z cukru a v daňových zákonech
pak byla důchodová daň rozšířena
na daň ze mzdy, o níž jsem tu ve srovnávacích
tabulkách uvedl, že státní daňový
šroub za r. 1925 vymačkal o celé 1/2
miliardy více, než bylo rozpočteno. A to všechno
je důkazem, jak se státní politika daňová
postavila úplně do služeb kapitalistů.
Zatím co pozemková a všeobecná daň
výdělková ve výnosu podle rozpočtu
poklesla, a to pozemková za r. 1924 o 19 a za r. 1925 o
celých 44 milionů Kč, výdělková
r. 1924 o 4 a r. 1 925 o 28 milionů, stoupl výnos
daně z příjmu proti rozpočtu r. 1924
o 241, r. 1925 o plných 527 milionů Kč. Při
této dani zajistil si stát příjem
daleko větší od zaměstnanců než
od kapitalistů, a to srážkou ze mzdy. Dělník,
zřízenec, jemuž se sráží
v závodě a jemuž počínaje červencem
t. r. bude zaměstnavatel srážeti dvojnásobný
obnos, nemůže zatajiti svůj příjem,
jako jej zatajuje kapitalista.
Naproti tomu defraudují kapitalisté napřed
celé dvě třetiny daní tím,
že nepřiznají svůj kapitálový
důchod celý. Vedle toho pak zůstávají
dlužni, jak ukazuje účetní závěrka,
celé miliardy daní. V těch dlužných
nedoplatcích jsou daně právě těch
velkých defraudantů daňových, kteří
mají ve vládě své lidi a proti nimž
berní technika nic nezmůže. Tito kapitalističtí
daňoví defraudanti obdrželi daňovým
zákonem velký dar, co naproti tomu dělníci
budou platiti daň ze mzdy. Pozemkovým magnátům
dostane se slevy na dani pozemkové, podle rozpočtu
asi o 40 mil. Kč budou platiti méně. Byla-li
pozemková daň pro r. 1925 rozpočtena na 140
mil. Kč a zaplaceno bylo pouze 96 mil. Kč, bude
pro příště tato daň činiti
ve státních příjmech necelých
60 mil. Kč ročně.
Jak bude vypadati situace dělné třídy,
až se zapne nový zákon o dani ze mzdy, můžeme
porovnati na tomto stavu:
Podle úřední zprávy daně a
dávky vynesly za měsíc březen letošního
roku pouze v Čechách o 50 mil. Kč více
nežli v tentýž měsíc r. 1926. Za
čtvrt roku vynesly přímé daně
v Čechách o 60 mil. Kč, nepřímé
o 152 mil. Kč více proti témuž období
r. 1926.
Tendence této finanční politiky, která
vydírá poslední groš u dělníka,
malého rolníka a živnostníka, která
zvyšuje daně spotřební, když mzdy
dělníků klesají a vyhasínají
pece, je tím odsouzení hodnější.
Tuto protilidovou státní daňovou politiku
musíme posuzovati v úzké souvislosti se státním
dluhem, pak se nám objeví celá ta příšera
státní daňové politiky pro nejbližší
budoucnost v úplném světle. Koncem r. 1924
činil státní dluh 24.627,202.391 Kč;
koncem r. 1925 činil tento dluh už 26.585,660.226
Kč, čili za jeden rok vzrostl tento státní
dluh bezmála o celé dvě miliardy. Ale poněvadž
píšeme rok 1927 a při rozpočtu na tento
rok byl státní dluh vykázán číslicí
34.945,024.990 Kč, ukazuje to, že státní
dluh utěšeně stoupá. Může-li
státní správa za dva roky prokázati,
že státní dluh stoupl o celých 10.317
mil. Kč, pak to jen ukazuje na státní marnotratnictví,
kterému bude také jednou učiněn konec.
Tento státní dluh zaměstnává
mysl všech dělníků, rolníků
a živnostníků, a to tím spíše,
že západoevropští kapitalističtí
dravci vidouce, kterak státní správa československá
vylisuje přes veškerou bídu na pracujícím
lidu miliardy daní, hotoví se předložiti
Československé republice t. zv. reparační
účet ve výši nových 35 miliard
Kč. Kdyžtě při 35 miliardách
státního dluhu a při 10miliardovém
rozpočtu proplácí se ročně
více než 2700 mil. Kč na úroky a úmor
státního dluhu, jak to bude dopadati, až v
příštím některém rozpočtu
objeví se ještě onen dluh reparační?
Tato perspektiva dokazuje poznovu, že není jiného
vyhnutí, než boj, neúprosný třídní
boj až do úplného povalení tohoto režimu.
Aby se prý zlepšila hospodářská
situace celkově a aby prý se zmenšila nezaměstnanost,
nasadila koalice loňského roku na kurs tuhé
celní politiky.
Zemědělství je v krisi, odpomoc je v celní
politice. Cla nepřinesou zdražení potřeb.
Soběstačná politika je celní politika.
Nebraňte odbourání průmyslu! Tak volali
loňského roku dr Brdlík, dr Viškovský,
dr Zadina a společníci, exponenti to selské
buržoasie. Vyžaduje prý to vnitrozemská
strategická poloha státu. Zemědělci
zvýšeným nákupem potřeb nahradí
ztracené trhy zahraniční. Roztočí
se kola průmyslové výroby. - Takové
řeči se vedly, fráze a demagogie triumfovala.
Rok uplynul. Republika se nalézá v tuhé celní
politice. A výsledek? Dostavují se snad nějaké
při projednávání celního sazebníku
předpokládané účinky na zvětšenou
výrobu v průmyslu, na nějaký byť
sebe menší blahobyt obyvatelstva? Nic podobného
se neděje. Na místo blahobytu hlad, bída
a zoufalství. Celní politika neroztočila
kola průmyslu, naopak: továrny zastavují
výrobu, pece vyhasínají. Potraviny se zdražují
při menším výdělku a při
zvětšené nezaměstnanosti. Hlad a bída
v Podkrkonoší, v Pošumaví, na Českomoravské
vysočině, na Slovensku a v Podkarpatské Rusi.
Jaká je situace dělníků, vytrhuji
ze jmenovaných oblastí pouze nepatrný výsek,
to jest část Šumavy, k posouzení stávajících
poměrů.
Bída na Šumavě je strašlivá. Dělníci,
kteří dříve jezdili do Němec,
do Rakous, nalézají nyní všade dveře
zavřené. Cizina jim odpovídá: "Ať
vám dají doma chléb a práci!"
Z pohraničního místa České
Kubice jezdí dnes dělníci každodenně
až do Škodovky na práci. Každodenně
ráno musí pěšky z České
Kubice dvě hodiny cesty do Domažlic. Teprve z Domažlic
mohou použíti tito dělníci vlaku do
Plzně, kam přijedou ráno o 1/26.
hodině. Spí cestou ve vlaku.
V Klatovech jsou výrobny prádla. Dělníci
a dělnice vydělávají tam týdně
40, nejvýše 60 Kč. Na Šumavě a
v Pošumaví veliká část dělníků
a horalů má měsíční
příjem 10 - 15 Kč. A tak u klatovských
fabrikantů vznikla myšlenka přenésti
výrobu prádla z Klatov do pohraničního
městečka - do Železné Rudy, kde prý
dělníci budou pracovati na výrobě
tohoto prádla na místo za 40, po případě
60 Kč, pouze za několik Kč týdně.
Při tom tito čeští vlastenci rozhlašují,
že tímto skutkem pozvednou českého člověka
na Šumavě z moře němectví. Tak
hluboko poklesla duše kapitalistické třídy,
že na bídě a zoufalství tisíců
buduje svůj řád a své bohatství.
A při takovémto příjmu, při
takové žebrácké almužně
stojí 1 kg chleba 2·80 Kč. Stoupnutí
proti r. 1923 o celých 80 haléřů na
1 kg. A cukr? R. 1923 stál 1 kg cukru 4·96 Kč.
Na konci r. 1925 byla zvýšena daň z cukru a
tak stoupl cukr na 5·80 Kč, nyní dokonce až
do výše 6 Kč.
A co přináší celní politika drobným
zemědělcům? Zvětšené státní
vydání na militarismus, neboť celní
politika, tato soustava ochrany, je umělým prostředkem,
který vede k válce a který neustále
zvyšuje válečné nebezpečí,
stejně jako touhy imperialistické. Je to dohromady
moderní loupení dělné třídy.
Tato celní politika přináší stoupnutí
pozemkové renty a s ní ovšem stoupnutí
pachtovného, ale také stoupnutí dluhu u malozemědělců,
kromě podražení všech potřeb v
domácnosti nezbytných. Jak ze všech míst
docházejí souhlasné zprávy, všude,
kde loňským rokem došlo k vypršení
pachtovních smluv, došlo současně k
nebývalému zvýšení pachtovného.
Dva q pšenice z korce pronajatého, to je nejmenší
pachtovné kromě daní a dávek. 2·50,
3.--, 3·50, někde i více platí malozemědělci
pachtýři pachtovného z 1 korce vedle daní
a přirážek. V Čechách, na Moravě
a ve Slezsku je obrovská masa drobných pachtýřů
půdy.