Středa 15. června 1927

Rovněž v dalších ustanoveních předložený vládní návrh pokulhává za platným dosud zákonem čís. 82 z r. 1918. Podle zákona čís. 82/1918 byl lesní personál povinen oznámiti kompetentním úřadům plundrování lesů se strany svého majitele a nesměl býti za toto oznámení zaměstnavatelem propuštěn. Tedy v každém revíru měl zákon svého určitou imunitou chráněného ochránce. Dnes se toto ustanovení o této povinnosti i částečné imunitě ruší, zato však zpravodaj posl. Marcha volá po rozmnožení počtu personálu ve státní dohlédací službě. Tedy zrušili stará, při objektivním provádění dosti účinná zákonná ustanovení a rozmnožiti teplá místečka pro buržoasní synky ve státní dohlédací službě toť výsledek vlády dnešní měšťácké koalice!

V jednom měl zpravodaj posl. Marcha pravdu, a to když ku §u 5 prohlásil, že majitelé velkostatků v Československu mají nejméně příčin nesouhlasiti s touto osnovou zákona. Velkostatkáři mohou opravdu býti s činností vládní koalice plně spokojeni. Měli povoleno káceti větší množství dřeva palivového v době, kdy horníci byli vysazováni z práce pro špatný odbyt uhlí, měli povoleno zdražiti cenu dříví 15 až 20kráte oproti době předválečné, v čemž, jak včera posl. Kvasnička s tohoto místa potvrdil, státní správa lesní šla příkladem napřed a při tom tato správa tak hospodařila, že vykazuje čistého zisku 91 Kč z jednoho ha ročně. Majitelé lesů dostali 37% slevu pozemkové daně, dostali úlevu daní při mimořádné porubě lesů a dnes na jejich rozkaz aportuje agrárně-klerikální koalice odstranění jí nepohodlného zákona čís. 82 z r. 1918 a nahrazuje jej předloženým návrhem, t. j. zmetkem, z kterého mohou míti radost jen Koburkové, Prečanové a Schönbornové.

Nadpis zákona měl by místo "zákon o zatímní ochraně lesů" po pravdě zníti: "zákon, jímž se majitelům umožňuje zničení lesů". Tato měšťácká koalice si vůbec osvojila zlozvyk návrhy zákonů, jejichž jádro je krajně reakční, obaliti do sympatické skořápky, aby tímto trikem oklamala pracující lid. Zákon, který ročně slevuje miliony jenom na dani z příjmu různým Petschkům, Baťům a Rotschildům, ale podle kterého exekutor vyplundruje poslední haléř z kapes dělníka, malorolníka a živnostníka, nazvali koaliční páni populárně "berní reformou".

Poněvadž velkostatkáři a fabrikanti a jiní zbohatlíci nechtěli platiti samosprávných přirážek, poslali koalici rozkaz, aby stvořila zákon, podle kterého v některých obcích nebudou moci v zimní dobu jíti dítky do školy nemají-li zmrznouti, poněvadž obec při 200% obecních přirážek nebude míti prostředků, aby opatřila potřebné palivo.

Před 14 dny byl jsem na schůzi v obci Újezdsko na okrese kroměřížském. Tamější občané byli poměry po převratě donuceni postaviti novou školu i s bytem pro řídícího učitele, poněvadž zákony obci nařizují pro řídícího učitele opatřiti byt. Dnes tato obec pouze na placení úroků z nákladu na stavbu této školy potřebuje 1700% přirážek. A nevím, najde-li se mezi koaličním panstvem mudrc, který by podobné obce vyvedl z kalamity, jak zaplatiti obnos rovnající se 1700% obecních přirážek, když budou podle nového zákona moci vybírati přirážky pouze 200% resp. 300%. Podotýkám, že komunisté ani socialisté nemají v této obci ani jediného člena v obecním zastupitelstvu. A zákon, který zapříčiní takové nehoráznosti, nazvala dnešní koalice "zákon o úpravě financí územní samosprávy". Tedy pod krásnou slupkou shnilé jablko.

Chci se zmíniti ještě o dvou věcech, které jsou časově aktuelní. Rozpoutané živly natropily ohromných škod na zemědělských plodinách. Napřed mrazy zničily v květnu plodiny choulostivé - a právě v těch zmíněných Mutěnicích je úroda vína podle odhadu znalců zničena na 2 roky - a v červnu přívaly dešťů, bouře a krupobití zkázu v jednotlivých krajích dovršily. S tímto neštěstím statisíců pracujících zemědělců provádí se hotová licitace. Jednotlivé politické časopisy palcovým písmem vykřikují do světa, co ten který poslanec udělal ve prospěch postižených ubožáků. Připomínám s tohoto místa, ať funkcionáři okresních politických správ plní svoji zákonnou povinnost, a co hlavního, ať pomocná akce, k níž my komunisté, a to zdůrazňuji zase pro ten prolhaný tisk, se také plně připojujeme, poněvadž máme na to právo, jsme poplatníci, konána je pod kritikou veřejnosti. Neboť každý, ať jednotlivec nebo veřejný úřad, pracuje-li spravedlivě a poctivě, snese sebeostřejší kritiku veřejnosti. Ale co si máme mysliti o hospodaření s fondy pro podporu živelními pohromami postižených, když ani členové tohoto parlamentu se z jejich tajného hospodaření nic nemohou dověděti.

Již téměř rok uplynul od doby, kdy celým zemědělským výborem schválen byl náš návrh, aby ministerstvo zemědělství dodalo aspoň poslancům podrobný seznam všeho, co na ten který okres živelní pohromou postižený z příslušných fondů poskytl, a dodnes jsme od ministerstva zemědělství žádné zprávy neobdrželi. Pánové z koalice, takto nejednají lidé, kteří o spravedlnosti, nestrannosti a poctivosti svých skutků a hlavně hospodaření s finančními fondy jsou plně přesvědčeni.

Tajemné chování ministerstva zemědělství musí v každém občanu vzbuditi velmi silné podezření, že způsob, jakým se s fondy pro kraje živelními pohromami postižené hospodařilo, nesnese světla veřejnosti a že se musí skrývati v černých kabinetech ministerstva zemědělství.

A druhá aktuelní otázka, o níž nutno dnes jednati, je elektrisace venkova, o níž chci se stručně zmíniti. Ještě minulý parlament povolil na subvencování této akce ročně 10 mil. Kč. Vyúčtování této dotace nemohou se dopátrati ani členové tohoto parlamentu. Nevíme, zda se tu nepostupuje tímtéž způsobem, jako v pověstných zemědělských radách, které pro bohaté syndikáty mají vždy desetitisícové subvence v pohotovosti, ale pro družstva chudých chalupníků a malých zemědělců jenom prázdnou dlaň. Jak se při elektrisaci se strany byrokracie nezištně postupuje. dokázal případ inž. Machače z Východočeských elektráren, který za svou nezištnou činnost dostal téměř 1. 5 mil. Kč úplatků od firem, které byly za to při dodávkách favorisovány, kteréžto peníze měl na různých knížkách uloženy. Nemám důkazů, zda i v jiných elektrárnách se vžil systém inž. Machače, ale způsob, jakým na př. favorisuje určité firmy Středomoravská elektrárna v Přerově na Moravě, nutí každého k bedlivému přemýšlení.

Současně je nutno s tohoto místa připomenouti zástupcům všech obcí, které mají v úmyslu prováděti elektrisaci na Moravě. aby s touto elektrárnou nevcházeli předběžně v žádnou závaznou smlouvu. Máme o tom smutné zkušenosti při jednání o elektrisaci obce Malenovic. Zástupce Středomoravské elektrárny v Přerově přemluvil obecní funkcionáře k podepsání závazné smlouvy, aniž si smlouvu dali řádně právnicky prozkoumati, a v důsledku toho musí obec platiti úroky z obnosu kol 300. 000 Kč od 4. května tohoto roku. aniž se do dnešního dne s jakoukoliv prací v obci započalo, a nikdo neví. kdy bude započato. neboť zástupce Středomoravských elektráren oferenty, kterým obecní zastupitelstvo 80% většinou stavbu zadalo až snad na jednoho a sebe, neboť Středomoravská elektrárna také na stavbu oferovala. zamítá. Středomoravská elektrárna má konflikt s obecním zastupitelstvem. Obecní zastupitelstvo zadá práci určité firmě. ale zástupce Středomoravské elektrárny nechce ji schváliti a chce uchvátiti stavbu pro sebe.

Podobný způsob jednání Středomoravské elektrárny, která kromě monopolu k dodávání proudu chce ještě na sebe strhnouti monopol rozhodovati, kdo má stavbu elektrisace v obci prováděti, ergo chce provádění stavby uchvátiti sama. nutno s největším důrazem odsouditi a druhým obcím, které hodlají elektrisaci zaváděti, připomenouti, aby si vzaly z případu v Malenovicích ponaučení. Ministerstvo zemědělství, které má ve správě elektrisační fond 10 mil. Kč ročně, mělo by se vyjádřiti, přispěje-li uvedený způsob se strany Středomoravských elektráren k rozšíření elektrisace venkova.

Tolik považoval jsem za nutno dnes říci o těchto dvou věcech. které snad bezprostředně nepřiléhají k projednávanému zákonu, ale které spravuje také ministerstvo zemědělství.

K projednávanému návrhu zákona navrhujeme, aby celý návrh byl vzat s denního pořadu a v platnosti ponechán zákon ze dne 17. prosince 1918, č. 82, novelisovaný pouze vložkou §u 5 právě projednávaného vládního návrhu. Zákon č. 82 z r. 1918 je pro nutnou ochranu lesů daleko účinnější, nežli vládní návrh tisk 222, resp. zpráva zemědělského výboru tisk 977.

Zamítne-li koalice náš návrh, potvrdí pravdivost našeho tvrzení, že je výkonným orgánem majitelů lesů, kterým dovoluje lesy na škodu pracujících zemědělců přímo vandalsky ničiti, a podle toho musí pracující venkované s touto koalicí co nejdříve zúčtovati. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Matzner. Dávám. mu slovo.

Posl. Matzner (německy): Dámy a pánové! Již v zemědělském výboru při poradách o zákonu o zatímní ochraně lesů měl jsem proti znění tohoto zákona závažné pochybnosti. Uvítal jsem sice ustanovení, že majitelé lesů, kteří nehospodaří podle hospodářských plánů a nekácejí více než 25 m3, jsou sproštěni oznamovací povinnosti. Drobní a střední majitelé, držitelé selských lesů bývali často těžce trestáni, poněvadž omeškali oznámiti úřadu, že pro hospodářské účely porazili jeden nebo několik stromů. Často nebylo při nejlepší vůli možno vyžádati si od politického úřadu povolení k porážení jednoho nebo několika stromů, poněvadž přetížení prací v hospodářství tak unavuje drobného a středního držitele, že žádal o povolení teprve tehdy, kdy již na něho bylo podáno oznámení. Musí tísnivě působiti na držitele lesa, když při naléhavé potřebě jednoho nebo několika stromů ze svého lesa, jejž sám a jeho předkové tak pečlivě ošetřovali, musil si vyžádati teprve povolení od státního úřadu. od úředníka, jenž často nedovede rozlišiti, je-li ten či onen strom smrk, jedle, modřín či líska. Toto ohromné poručníkování, které bylo vysloveno pro drobné a střední majitele, stalo se tak obtížným, že každému majiteli lesa ztrpčilo radost na vysazování a udržování lesa. Všude, kde byrokratické špehounství, postavené pod státní ochranu, koná pro stát práci při dozoru, povolování, trestání, působí vždy více škody, než by mohl z vlastního pudu sebezachování způsobiti svobodný usedlý občan ve skutečně svobodomyslné republice. U selských lesů nebude lze užíti měřítka hospodářských plánů tak, jako u velkých lesů. Kde to je jen trochu možné, již nyní se i u selských lesů zavádí pravidelná mýtní těžba a pravidelné zalesňování. Každý vyškolený zemědělec má sám velký zájem, aby jeho les byl v upraveném stavu. Většina selských lesů jest zařízena na průběrné hospodářství. Toto průběrné hospodářství nedá se tak snadno zatlačiti, jelikož nelze vůbec jinak hospodařiti, poněvadž lesy jsou malé. Do zákona na ochranu lesů byly v §u 1 vsunuty odst. 4 a 5, jež znějí:

"Vláda se zmocňuje, aby nařízením rozšířila povinnost hospodařiti podle hospodářských plánů i na majitele lesů, kteří podle dosud platných předpisů nemají tě povinnosti, a aby stanovila dobu, do které nutno hospodářské plány poříditi.

Vládní nařízení určí podrobnosti o hospodářských plánech v tomto paragrafu dotčených, zejména jejich náležitosti, způsob schvalování a obnovování. "

Každý zákon, jakéhokoliv druhu, jenž obsahuje větu "Vláda se zmocňuje", skrývá vždy ohromné nebezpečí pro státního občana, jenž jest nucen zákona poslouchati, neboť jest zde zvykem říkati v zákonech "Vláda se zmocňuje" nebo "vláda může" a proti každému zde neoblíbenému občanovi, který nepatří ke státnímu národu, vykládati paragrafy zákona tak, jak to jen dovede ďábelsky vymyšlený výklad. Zmocněním poskytuje se úřadům široké pole působnosti, aby mohly nepohodlné majitele lesa dostati do těžkých nesnází. Již zákon na ochranu lesů z r. 1919 poskytoval dosti příležitosti, aby dokořán otevřel dvéře protekci pro jednotlivé majitele lesa těšící se přednosti, v návrhu jest to ještě křiklavější, neboť změny se připouštějí jen s úředním souhlasem. Zákon v §u 5 zasahuje přímo do vedení hospodářství, stanoví strnulou formu, jež nemůže býti ničím odůvodněna, ale jistě může většině lesů způsobiti jen škodu. I když celý zákon nevyhovuje modernímu lesnímu hospodářství a svobodné hospodářství jest vázáno, měl by přece § 5 býti oděn ve zcela jinou formu. V tomto paragrafu se praví, že do roční mýtní těžby nelze započítávati těžby předmýtní, která nečiní více než 20% roční mýtní těžby. Dále stanoví § 5, že těžba nahodilá (dříví polámaného větrem,)sněhem, poškozeného hmyzem) nesmí činiti více než 5% roční mýtní těžby, jinak se musí započítati do roční mýtní těžby. Na důkaz, že tento paragraf zákona jest odborným nesmyslem, uvedu: Na 1 ha lesa, jenž byl právě zalesněn, jest asi 5000 až 20. 000 rostlin, podle toho, byl-li tento hektar zalesněn uměle vysazováním a semeny či přirozeně semeny. Po 80 až 100 letech, tedy v mýtním stáří, bude zalesnění činiti 1000 až 1200 kmenů na hektaru. Pěstováním porostu (předmýtní těžbou) musejí v obmýtní době býti vymýceny přespočetné stromy, aby se dosáhlo silného hlavního porostu. Toto mýcení jest však k dosažení nejvyššího výměru, jakož i přirůstku na jakosti jediným prostředkem, jehož může užíti myslící a les pěstující lesní hospodář. Ve spořádaném a trvalém lesním hospodářství zužitkuje se stejně jen, co ročně přirůstá, a to jest roční mýtní těžbou. Převedeme-li to na jistinu (peníze) , vybírají se jen úroky, nikdy se však nesahá na jistinu. Právo vybírati úroky přísluší každému uživateli, také u lesa. Čím lépe jest jistina uložena, tím větší bude výnos, poněvadž se tím zvyšují úroky, a tak jest tomu také u lesa. Majitel lesa má rozhodně právo bráti z lesa roční přírůstek, má a musí jen pečovati, aby tento přírůstek zůstal aspoň stejnoměrný, nebude-li zvýšen. Opustí-li tuto cestu, hospodaří špatně, škodí sám sobě, poněvadž tím snižuje své příjmy. Avšak i lesní hospodář musí se snažiti pěstováním porostů udržeti přírůstek, ne-li jej zvýšiti, má-li úspěšně hospodařiti. Nečiní-li toho, hospodaří špatně. Aby toho dosáhl, musí předmýtní těžbu provozovati tak, aby tohoto cíle dosáhl, jak mu jen možno, aby zvýšil přírůstek míry nikoliv nedostatečnou předmýtní těžbou (probírkami) , a nikoliv aby jej ještě zhoršil, jak to předpisuje § 5 návrhu zákona o ochraně lesů. Tímto paragrafem vrhá se lesní hospodářství nejméně na 50 let zpět.

Dříve se prováděly probírky velice opatrně a úzkostlivě, poněvadž převládalo mínění, že zvětší-li se prostor, nastane přírůstek ve prospěch všech stromů rostoucích na této ploše. Četné pokusné plochy, založené ve starém mocnářství a v Německu, poskytly důkaz, že přírůstku účastní se jen kmeny, které ostatní převyšují a jsou pak lesem určeným ke kácení. Proto se přešlo k častějším silnějším probírkám, ovšem se zřetelem na druh dřeva, jakost půdy, nebezpečí poražení větrem nebo sněhem, které dokázaly, že jen rozumnými probírkami může býti zvýšen hromadný výnos, a proto jest naprosto vyloučeno stanoviti strnulou formu s 20%. Nejnovější šetření vykazují, jak dokazují pomocné tabulky pro lesní odhadce vydané r. 1924 lesním oddělením badenského ministerstva financí, že výměr předmýtní těžby může a v četných lesích musí býti značně větší než 20%, nikoliv jak tvrdí jednotliví rádci československé vlády z oboru lesní techniky, sedící v ministerstvu zemědělství. Bohudík jsou v lesnickém světě sami s touto svou moudrostí, sebranou, jak se zdá, u zeleného stolu. Lesníci státu se spořádaným lesním hospodářstvím se asi divili, jak vláda státu majícího, jak známo, velmi dobré lesní hospodářství, může schvalovati, co jiná lesnická sdružení již po léta uznávala za špatné. Nebylo by to po prvé, že by byl vytvořen zákon, aniž byl napřed předložen k posudku návrh odborným organisacím, aby se odůvodněné rozpory odstranily. Nepromyšlenými zákony mohou býti způsobeny těžké škody lesnímu a národnímu hospodářství. Právě u lesa jest zapotřebí delší zkušenosti, aby mohl býti vydán dobrý posudek, a jest třeba velké znalosti rozličných poměrů. Les a jeho hospodářství nedají se vtěsnati ve strnulou formu, tím méně předmýtní těžby. Zmíněné pomocné tabulky, které byly sestaveny na základě dlouholetých

svědomitých šetření a zkušeností, nikoliv jednotlivých odborníků, zřejmě ukazují, že 20% u předmýtní těžby nestačí. Tabulky vykazují rozpětí od 20 do 60%. Výměr musí býti ovšem přenechán lesníku hospodařícímu ve svém lese, nikoliv rozkazu nějakého nezkušeného člověka. V lesech jsou tak veliké rozdíly, že to musí býti nápadné i neodborníkovi. Putujeme-li našimi domácími lesy s otevřenýma očima, vidíme všude pečlivou ruku myslícího lesníka, jenž, než byl jmenován vedoucím úředníkem, získal jistě víceletou rozličnou lesnickou zkušenost. Právem se žádalo dostatečné lesnicko-technické předběžné vzdělání kromě bohatých činných zkušeností, než bylo rozhodnuto svěřiti lesníku samostatné vedení lesního hospodářství v nějakém lese. Les může býti svěřen jen tomu, kdo četl v knize přírody a bude moci rozhodnouti odborné otázky, nikdy však člověku nezkušenému. Že tento zákon o ochraně lesů v této formě není nutný, dokazuje dnešní naprosto dobrý stav pohraničních lesů, který nepovstal v dobách této republiky, nýbrž sahá zpět nejméně na 2 až 3 generace. Velice důmyslné lesnické pořekadlo zní: "Nejhorší myšlenkou lesníka jest, že mu Bůh neposkytl milosti, aby uviděl, jak se jeho setba vydařila". Domnívám se, že se v Československé republice nenajdou lesní technikové v činné službě, kteří by určili v procentech na desítiletí, tím méně pak na jeden rok, předmýtní těžbu pro svůj hospodářský obvod podle strnulé formy v procentech. Jak jsem se zmínil, dlužno každý les posuzovati a odhadovati pro sebe. Pečlivá ruka lesníkova musí zasáhnouti tam, kde toho vyžadují poměry lesa a nikoliv mrtvý paragraf.

Pokud jde o hospodářské plány, mají označovati pouze směrnice, ale nikdy se nesmějí státi strnulou formou. Vždyť přece lesmistr Bouřka často přes noc přehází nejkrásnější plán. Hospodářské výsledky dlužno podrobně zaznamenávati a každých 10 let vyrovnati. Budiž poslechnuto volání zkušených lesních techniků, zešedivělých v zeleném lese, kteří do dneška s ochotou a láskou pečovali nezištně o svůj les k požehnání lesa a národního hospodářství. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

V §u 6, jenž mluví o opětném zalesnění, měla by se žádati záruka jen v případech, kde jde o úplné vykácení lesa. U drobného, středního a velkého majetku, jenž má vlastní zájem na okamžitém zalesnění, nesmí se žádati záruka. Jest ovšem velice důležité dbáti, aby během tří let, počítaje ode dne vykácení, bylo zalesnění zase provedeno.

V §u 7 se praví: "Politický úřad I. stolice může ustanoviti důvěrníka. . . , aby dozíral k plnění předpisů tohoto zákona. " Tento důvěrník, jenž může býti vším, jen ne Němcem, může ve známé lásce k německému lesu učiniti vše. S velkou starostí musíme my Němci v této republice vysloviti ostrou nedůvěru k tomuto "může", jež jest velkým nebezpečím německého lesa. Víme přece, že většina velkých lesních majetků v této Československé republice jest na německé půdě. Jasné a rozhodné jest pro mne a pro mé straníky, aby vrchní dozor prováděli vždy vyškolení němečtí lesníci, kde jde o německý les v německém území. Tyto požadavky vyvozujeme z dosavadních špatných zkušeností, které jsme učinili my němečtí Slezané, když byl vrchní dozor svěřen příslušníkům státního národa. Nejlepším příkladem toho jest německé biskupské panství v Javorníku ve Slezsku.

§ 8 návrhu zákona, jenž jedná o trestních ustanoveních, dlužno označiti přímo jako neslýchaný a se stanoviska praktického lesníka jako nemožný, takže můžeme jen úplně odmítnouti trestní ustanovení v této formě.

V tomto státě patří k dobrému mravu, že vládní většina zamítá všechny cenné návrhy, jež mají býti doplňovací nebo pozměňovací, jakmile je podá německá oposiční strana. Na této dlouholeté praxi Čechů v této české republice nezměnily nic ani německé vládní strany. Omamná vůně české vládní lípy činí vůdce německého lidu malomyslnými a poddajnými. S hlubokou bolestí v srdci vidíme, jak jeden německý majetek po druhém přechází do českého držení. Nejlepším zákonem na ochranu lesů by pro nás Němce bylo, abychom neohební a sukovití jako německý dub postavili se sevřeni na jednomyslný odpor proti každému útoku na německý les, na německou hospodářskou a národní državu. (Potlesk poslanců něm. strany národní.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dále je přihlášen p. posl. L Wenzel. Uděluji mu slovo.

Posl. L. Wenzel (německy): Slavná sněmovno! Národní shromáždění projednává dnes návrh zákona o zatímní ochraně lesů. Jinak bývá zvykem, že, byl-li Národnímu shromáždění předložen takovýto zákon, mohou se členové především informovati u odborníků, jak pohlížejí na zákon oni. My, němečtí členové sněmovny, této možnosti nemáme. Nemůžeme vyslechnouti povolaných hlasů německých lesníků a myslivců. Z časopiseckých zpráv sice víme, že se porad v zemědělském výboru zúčastnili jako znalci ve věcech lesních s hlasem poradním zástupci ministerstva zemědělství a zemědělské rady. Tážeme se, proč k tak důležitým poradám nebyl přibrán Německý lesnický spolek pro Čechy, Moravu, Slezsko a Slovensko?

Bylo by přece docela lehké najíti tuto vynikající a povolanou organisaci. Stanovy této organisace byly schváleny příslušnými úřady Československé republiky. Německý lesnický spolek pro Čechy, Moravu, Slezsko a Slovensko sdružuje neméně než 1700 činných členů spolku a vydává skvěle řízený odborný časopis. V bodě 1 těchto stanov se výslovně praví: "Účelem spolku jest: 1. Podporovati lesnictví a myslivectví pokud možno ve všech jeho hlavních i vedlejších odvětvích a zastupovati je ve všech korporacích, podávati odborné posudky, jmenovati znalce atd. "

Přes to, že německý lesnický spolek pro Čechy, Moravu, Slezsko a Slovensko písemnými podáními, na něž dosud nedošla odpověď, prosil ministerstvo zemědělství, aby jej ve všech lesnictví se týkajících otázkách, které mají zásadní význam pro domácí lesní hospodářství, přibíralo podle stanov k poradám, až na jediný případ v poslední době, kdy šlo o otázku reorganisace lesnických praktických státních zkoušek, se to dosud dělo, nikoliv však, když šlo o novelisaci zákona o ochraně lesů.

Nelze jistě popírati, že německému lesnickému spolu takové právo přísluší,

uvážíme-li vysoký stav jeho členů, mezi nimiž jsou vážení muži, pracující prakticky

ve službách velkého lesního majetku a lesnicko-myslivecké vědy, jejichž bohatá zkušenost jistě ručí také za to, že nelze pochybovati o věcnosti a nestrannosti jejich posudků a názorů. V politických časopisech vyšly v posledních dnech různé články o novém zákoně o ochraně lesů a posl. Marcha, referent o něm v zemědělském výboru ve sněmovně, napsal dokonce ve "Venkově", že nový zákon o ochraně lesů podle výroku vynikajících předáků československé správy státních lesů, jest "nejlepší v Evropě" a že byl vypracován se souhlasem všech lesnických korporací.

Tak to vypadá ve skutečnosti se spoluprací a spolurozhodováním německých zájemníků odborníků o československém zákonodárství. Němečtí ministři, zvláště pan ministr veř. prací Spina, několikráte prohlásil na veřejných schůzích, že německá spolupráce ve státě o zákonodárství přinesla velmi mnoho dobrého. Právě zde u tohoto návrhu zákona vidíme opět jasný důkaz, že tvrzení německých ministrů o spolurozhodování a spolupráci Němců vypadá docela jinak. Dávno by se bylo musilo dojíti k poznání, že les není hospodářské těleso, vybudované podle matematických československých formulek, nýbrž hospodářský, živý organismus, vzniklý podle zákonů přírodních, jehož život podléhá tisícům harmonicky působících přírodních sil, které jsou různé podle daných místních poměrů. Právě tyto, místně různě působící přírodní síly, samy rozhodují o způsobu hospodářského plánu a toto poznání musí býti hlavní zásadou při úvahách o posuzování a schvalování hospodářských plánů; proto jest také nevyhnutelně třeba, aby se příslušné vládní nařízení řídilo těmito zásadami, což povolané odborné kruhy musejí přísně žádati, nemá-li se schvalovací řízení tak důležitého zákona zvrhnouti ve frašku.

Kdo se zajímá aspoň poněkud o tento obor, ví, že již tehdy, v revolučních dnech Česko slovenská republika vydala dne 17. prosince 1918 zákon o zatímní ochraně lesů. Již sám název praví, že tímto zákonem měla býti upravena ochrana lesů jen prozatím, tedy jen provisorně, dokud platné lesní zákony nenahradí obšírný nový lesní zákon, jednotný pro celou republiku a nenastoupí na místo prozatímního zákona o ochraně lesů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP