Musíme tu odmítnouti předhůzky a obviňování
se strany kolegů z řad oposice, jakoby novým
zákonem byla nastolena nějaká privilegia
pro venkovského člověka. Není tomu
tak a nechceme jich. Chceme rovnost před zákonem,
chceme spravedlnost, nic víc. (Souhlas.) Odmítáme
obvinění z diktátu, jímž prý
jsme si daně pro venkovský zemědělský
lid nadiktovali. Vleklé jednání a velmi svědomité
projednávání vládní předlohy
svědčí o tom, že jednak věděli
jsme, o jak důležitý zákon jde, jednak
že všechny strany zastupující různé
vrstvy a zájmy musily se dohodovati o jednotlivých
daních a paragrafech a nemohly jedna druhé diktovati,
co bylo by jim příjemné. Ne zájem
stran a vrstev a jednotlivých stavů, ale zájem
státu měli jsme na zřeteli a prokázali
jsme, že stát, jeho život a jeho potřeby
jdou nám neskonale výše, nežli úzce
stranické zájmy a prospěchy. (Výborně!)
Netvrdíme, že stvořili jsme zákon,
který by byl bez chyby, bez vady a omylu, což vždy
až v praxi se projevuje, ale s klidným svědomím
můžeme říci, že navrhujeme zákon
tak, jak nejlépe a nejsvědomitěji jsme mohli
jej vypracovati s ohledem na četné různosti
občanstva, jeho různá povolání,
potřeby, přání a požadavky, aniž
by bylo při tom hleděno k nadlehčování
jedněm a zatěžování druhých.
Kdyby kolegové z oposice chtěli mluviti čistou
pravdu, kdyby jim nešlo o jejich oposiční stanovisko,
kdyby byli ve svých návrzích měli
na zřeteli ne stranickou agitaci, ale prospěch státu,
byli bychom se jistě sešli na jednotném nazírání.
(Tak jest!) A není-li navrhovaný zákon
vzorem dokonalosti, jistě jest dílem dobrým,
když znemožní dosavadní stesky a nářky,
ve většině případů oprávněné
a důvodné.
Nechci tu opakovati známé naše názory
ohledně daně pozemkové. Nemohli jsme dáti
souhlas k valorisaci této daně ze známých
důvodů, jež tu nebudu opakovati. Nemohli jsme
také uplatniti na 100% spravedlivé požadavky
lidu, jejž zastupujeme, ve věci daně pozemkové,
právě z důvodu již řečeného,
že žádný pasus zákona nebyl tvořen
diktátem, ale dohodou všech vládních
stran.
Namítá-li se se strany oposice, že sazba a
základ této daně jest nízký,
a operuje-li se poukazem na přiznaný důchod
zemědělského lidu, prostě odkazujeme
na to, že venkovský člověk ze svého
pozemku platí daň pozemkovou nejen v původním
předpisu, ale zatíženou přirážkami
často tak ohromnými, že jejich výše
ohrožuje rentabilitu našeho podnikání.
Z téhož majetku a povolání platí
vedle daně pozemkové i daň důchodovou,
mnohdy i výdělkovou, a nezapomínejme, že
nejsou to dnes jen daně, které tolik zatěžují
zemědělskou výrobu, ale dále povinnost
platiti různá pojištění, čehož
jsou zbaveni příslušníci jiných
povolání.
Spočtete-li dnešní platy na pojištění
proti požáru budov, zásob, hospodářských
strojů a nářadí, pojištění
proti krupobití, proti pádu dobytka, úrazové
a k tomu ještě dnešní sazby pojištění
nemocenského a sociální, jež namnoze
zemědělský zaměstnavatel musí
platiti sám i za zaměstnance, dostanete se k číslu,
jež svědčí o přetížení
průměrného venkovského poplatníka
veřejnými břemeny.
Vzpomeňme, že vzhledem k velikým veřejným
povinnostem nutno hospodařiti intensivně a racionelně
s použitím všech pomůcek a prostředků,
jež technický pokrok v zemědělství
nese, že investice do hospodářství a
do půdy, má-li zemědělec dostáti
svým povinnostem a neutéci z chalupy a statku, vyžadují
takových nákladů, že jen příslovečná
pracovitost a šetření venkovského lidu
udržuje jej na zděděné hroudě
a pomáhá mu, aby republika v brzku dospěla
k naprosté hospodářské soběstačnosti.
(Potlesk.)
A když za těchto poměrů pánové
z oposice navrhovali zdanění i hospodářských
provozoven, stodol, kolen, chlévů, nádvoří
atd., musíme se diviti oné neznalosti života
našich zemědělců a jejich poměrů
se strany těch zástupců stran, které
také na venkov chodí s voláním o hlasy
a důvěru lidu, nechceme-li mluviti o nenávisti
a pravé mstě proti našemu lidu.
Na výtky oposice, že starali jsme se o zmenšení
daňových břemen jen pro ty větší
a veliké majitele hospodářství, poukazuji
se zadostiučiněním na ustanovení §u
105, jímž se drobní majitelé osvobozují
od placení zvláštního příspěvku,
vybíraného ve výši 11/2
% základu pro vyměření daně
pozemkové.
S uznáním sluší kvitovati ustanovení
§§ 108 a 109 o zřízení fondu pro
náhradu daně pozemkové v případech
živelních pohrom a jest si jen přáti,
aby avisované vládní nařízení
podle § 110, jakož i provádění
§§ 108 a 109 dálo se s dokonalou objektivitou
a uznáním risika těžké práce
zemědělcovy, již často hodina rozbouřené
přírody zmaří na řadu let a
přivede zemědělce, zvláště
středního a drobného, do bezměrné
bídy a utrpení.
U daně důchodové se stanoviska drobných
a středních zemědělců sluší
uvítati znění §§ů 3, 20
a 21, které, ač nevystihují našich oprávněných
požadavků, přece jen dávají naději,
že u osob méně majetných nebo existenčně
ohrožených bude sáhnuto k mírnější
praksi.
U daně důchodové, dnes u daně z příjmu,
bývali jsme svědky častých oprávněných
stesků a žalob. Velmi je litovati, že v návrhu
zákona o dani důchodové bylo opominuto ustanovení
o odečtení 1/3 příjmu
z výtěžku práce příslušníků
domácnosti, jež bylo ve starém zákoně.
Drobní poplatníci budou nyní poškozeni
novou úpravou. Má-li poplatník příjem
15.000 Kč a 5 dětí, nepodléhal by
podle starého ustanovení o odečtení
1/3 vůbec zdanění.
Podle nového návrhu u rodiny s 5 dětmi činí
nezdanitelné minimum 11.000 Kč, a tak vyměří
se mu daň z celé částky 15.000 Kč,
což činí 350 Kč. Při slevě
na oněch 5 dětí podle § 20, to je 7
desetin vyměřeného obnosu, musí zaplatiti
105 Kč, ač dříve neplatil ničeho.
Ovšem je tu nutnno opět vzpomenouti dosavadní
prakse berních správ, které v našem
obvodu na Českomoravské vysočině obcházely
ustanovení zákona o odpočítávání
jedné třetiny, a aby tuto výhodu nemusily
přiznati, vypočítávaly u středních
rolníků příjem 15.100 Kč neb
15.200 Kč atd., jen aby hranici 15.000 Kč přestoupily.
Jak je známo, podávala se přiznání
k osobní dani z příjmu, ale ta byla pro hromadění
papíru u úřadů, nikdo se podle nich
neřídil a zákonem nařízené
vytýkací řízení nebylo vůbec
prováděno. Mám ze své prakse případ,
kdy berní správa v Humpolci ani při příjmu
10.000 Kč jedné třetiny neodečetla.
Kdyby i napříště finanční
úřady počínaly si tak libovolně,
byli bychom tam, kde jsme byli dříve, a je tudíž
povinností ministerstva financí, aby podřízeným
úřadům dostávalo se jasných
předpisů, že zákon ve všech svých
ustanoveních platí v prvé řadě
pro ně, jakož i poučení, že v každém
případě nelze lpěti na mrtvé
liteře zákona, ale že ve výkladu jeho
a provádění musí úředník
říditi se a přihlížeti ke zvláštním
případům, kde je třeba používati
shovívavějších opatření.
Jsou úvahy hodné námitky o hranici zdanění
daní důchodovou. I my bychom se rádi přiklonili
ku praksi a ustanovení mírnějšímu,
kdyby tu nebylo nutno bráti ohled na finanční
situaci státu a jeho potřeby. Ti, hlavně
pánové z oposice, kteří tak hlasitě
volali po vyšším existenčním minimu,
nesmějí zapomínati, že právě
jejich zásluhou toneme ve státě v záplavě
výdajů na t. zv. sociální reformy,
v nichž jsme co do tempa i co do obsahu předstihli
nejpokrokovější státy a docela jinak
finančně fundované. Tito pánové
brání se jakémukoli rozumnému novelisování
sociálních zákonů i tam, kde po novelisaci
volá stejně zaměstnavatel jako zaměstnanec,
brání se revisi zákonů, jejichž
prakse jest trvale nemožna - mám na mysli zákon
o podpoře válečných poškozenců,
který musí býti změněn v zájmu
potřeb státu a veřejné morálky
- ale pokud se týče úpravy daní, nejraději
by osvobodili od placení jich všechny své politické
příslušníky. (Výborně!
Tak jest!) Taková hra na schovávanou není
možna. Musíme míti odvahu říci
a provésti i věci nepopulární, z nichž
jedna, a to nejhlavnější jest, že stát
musí žíti a k životu potřebuje
dostatek finančních prostředků.
Proto dovolili jsme v ustanovení o dani důchodové
ony paragrafy, jež mohly by ustanovovati daleko vyšší
hranici existenčního minima, kdyby bylo ve státě
bývalo nastoleno již před lety přesvědčení,
že nelze rozhazovati, plýtvati, ale že nutno
šetřiti. Nebyli jsme to my, strana naše a strany
občanské vůbec, které tvoří
dnešní vládní majoritu, kdož ve
výdajích a ve tvoření zákonů
vyžadujících těžkých nákladů
státu neznali míry. Vždyť právě
venkovský lid a zvláště lid v horských
krajích tuto politiku, řeknu upřímně,
socialistickou a její následky od doby popřevratové
až do doby nedávné, nejtíže nese.
(Výborně! Souhlas.) Netajíme, že
v celku přinese zákon o dani důchodové
ulehčení všem vrstvám, tedy i zemědělskému
lidu, ale stejně prohlašujeme, že toto ulehčení
je velmi nepatrné vzhledem k poměrům, které
na venkově panují, a že budeme usilovati, aby
základní rysy státní politiky vyprostily
se z minulých omylů a mylných názorů
na zemědělství a venkov, který měl
býti pohádkovým beránkem, jenž
na zatřesení pouští dukáty, a
že na příště musí býti
ve státě nastolen a udržen režim spravedlnosti
vůči tomu lidu, který nenáročnou
a na hodiny neměřenou prací zajišťuje
národu chléb a tím i vnitřní
mír.
Považujeme za samozřejmost, že vláda i
parlament napříště a nikoli v době
vzdálené přikročí k řešení
problému, jak přispěti a pomoci nám,
kteří na hroudě pracujeme, zvýšiti
produktivitu bez dalšího finančního
zatížení zemědělců samotných.
Náš agrární program, který, kdyby
byl plněn a splněn, přinesl by ozdravění
veškerých veřejných poměrů,
naznačuje cesty k tomuto kroku a dílu. Věříme,
že za dnešního režimu nebude hlas zemědělců
stále hlasem poutníka marně volajícího.
Bude úkolem jiných kolegů, aby pronesli svůj
názor o ustanovení hlavy IX a ustanoveních
o daňových komisích. Byli bychom velmi rádi,
kdyby nový zákon zbavil nás z větší
části oněch notorických stížností
a kdyby vskutku laický živel při vyměřování
daní byl daleko více respektován, nežli
bylo tomu posud.
Na jedno chtěl bych upozorniti při ustanovení
o limitu přirážek samosprávných.
Obávám se, že zase tu nebude spokojenosti,
zvláště ne v našich chudých horských
obcích. Za éry nešetření v našich
komunách nahromaděno bylo v některých
obcích a krajích tolik dluhů, že těžko
postačí na příští rozumné
a správné hospodaření ustanovení
o vyrovnávacím fondu. Obce, které rozhazovaly
díky štědrosti "a pokroku milovnosti"
socialistických členů obecních zastupitelstev,
budou účastny dobrodiní ustanovení
o vyrovnávacím fondu, kdežto obce, kde se šetřilo
v zájmu poplatníků, budou tu vlastně
opět trestány.
Poukazuji tu na hospodářství v našich
horských obcích a okresech. My na horách
jsme byli trestáni odedávna přírodou,
jež nám macešsky uštědřovala,
státem bývalým i nynějším,
poměry svého lidu, chudobou, která nedovolovala
jíti v současném tempu s bohatými
kraji. Co máme my v horách? Trpký a těžký
život, bídu, nedostatek, šetření
bezmezné, nedostatek všech kulturních a sociálních
opatření a dobrodiní. Málo silnic
a ještě špatných, v režii okresů
a obcí se nalézajících, žádné
dráhy, žádné železnice, nedostatek
pošt, telefonů a telegrafů, nedostatek škol
národních, občanských i odborných.
Máme neupravené horské toky, pole a luka
bez meliorací, jednoho však máme dost: bídy
a dluhů obcí a zvláště okresů.
Tak okres německo-brodský při přirážkové
základně 363.000 Kč má dluhů
přes 7 mil. Kč; okres haberský při
základně 180.000 Kč má dluhů
skoro 2 miliony, při úhrnném vydání
za rok 1925 skoro 1 mil. Kč; okres humpolecký při
základně 230.000 Kč má dluhů
4,686.000 Kč, při ročním vydání
r. 1925 3,272.000 Kč; okres ledečský při
základně 160.000 Kč dluhů více
než 2,800.000 Kč a výdajů ročních
1,800.000 Kč; Dolní Kralovice při základně
178.000 Kč dluhů skoro 1,000.000 Kč a roční
výdaje 11/2 mil. Kč; Pelhřimov
při 250.000 základně dluhů na 8 milionů;
Polná při základně 86.000 Kč
dluhů přes 1 milion a výdajů ročních
62.000 Kč; Přibyslav, základna 198.000 Kč,
dluhů přes 2 miliony, výdajů přes
1 mil. Kč; chotěbořský okres při
základně 257.000 Kč skoro 1,800.000 Kč
dluhů a roční výdaje rovněž
1,800.000 Kč; a vypočteme-li přirážky
nutné k hrazení výdajů, dospějeme
k číslům od 400% až k ohromné
výši 1365%, což týká se zvláště
okresu humpoleckého.
A kdo zná tyto naše okresy, přizná,
že komunikace u nás jsou ty nejhorší,
jaké mohou býti, namnoze žádné,
místo silnic vozové cesty, v nichž ničí
se nářadí i zdraví dobytka, a většinu
výdajů pohltí rekonstrukce a výstavba
silnic. A kde jsou další potřeby okresů
těchto? Kde všechno to, co mají jiné
kraje? A ozve-li se chudičký náš kraj
s prosbou, aby výstavbou železné dráhy
Plzeň - Brno byl i náš kraj spojen se světem
a dány mu předpoklady pro vývoj a lidský
život, dostane se nám prohlášení
ministerstva železnic, že stát nemá peněz.
Tak nelze jednati s krajem, který vyrábí
na chudičké půdě svému státu
s nadlidskou silou a sebezapřením jeho potřebu
žita, ovsa, bramborů a lnu, tak nelze jednati s krajem,
který povinnosti své ke státu plní,
ať jde o daně či o daň z krve, již
naše kraje odvádějí měrou největší.
A nyní při limitu přirážek toneme
v obavě, jak v těchto krajích příslovečné
bídy a nedostatku povede se okresům předluženým
a tolik potřebujícím komunikací, škol
a všech vymožeností hospodářského
pokroku.
Vláda ani parlament nesmí se tu ukázati macechou
a musí najíti prostředky a hlavně
dobrou vůli, aby náš lid nežil v domnění,
že jest odkázán trvale na poměry, rovné
trestaneckým koloniím.
Najdeme příležitost, abychom v tomto slavném
sboru ukázali přehledně a povšechně
rozdíly našich poměrů a šťastnějších
krajů v republice, jimž nezávidíme,
ale jejichž zástupce prosíme, aby nezapomínali
v zájmu celostátním na naše chudé
okresy.
Dovedeme oceniti dobrou snahu ustanovení o omezení
samosprávných přirážek, pod jejichž
tíhou se naše kraje topí, ale bojíme
se ustanovení, podle něhož okresy, jejichž
úrokování a umořování
zápůjček vyžaduje, jsou-li více
nežli 50% přirážkové základny
v průměru 3 let, nesměly by nové zápůjčky
uzavírati, leč šlo-li by o nutná vydání
v návrhu zákona blíže vyznačená.
Zde nesmí se na nás a na naše poměry
zapomínati a naše strana jistě svými
zástupci ve vládě zasadí se o umožnění
snesitelného života našich krajů.
Slavná sněmovno! Věříme, že
daňová prakse bude ze základu novým
zákonem změněna. Je to také nutné.
Kdybych měl tu jako zástupce horských našich
krajů přednášeti stesky řádně
doložené a prokázané do dnešní
prakse a v době krátce minulé u úřadů
finančních v našem kraji, byla by to příliš
trpká kapitola. Nechci tu viniti jen a jen úředníky,
snad všeobecné poměry, předpisy a prakse
vyvolala sama křiklavé nedostatky, ale jen na několika
málo případech poukáži ke zjevům,
jež nutno odsouditi.
V obvodu berní správy v Čáslavi žije
vdova Anastázie Šlangalová v Lučici,
v okresu haberském. Berní správa jí
vyměřila daně v celkové částce
5624.8 Kč. Nemá jiného majetku než jedinou
krávu. Žádali jsme jejím jménem
o odpis daní. Berní správa jí odepsala
2640.80 Kč, zbytek má zaplatiti do měsíce,
jinak bude vymáhán celý obnos. Jest tato
prakse možná z důvodů právních,
mravních a lidských? Přikročí
berní správa k prodeji majetku chudé vdovy?
Druhý případ: L. Veselský z Kunemile
v obvodu téže berní správy v Čáslavi
měl r. 1925 v nájmu honitbu a zaplatil předepsanou
výdělkovou daň. R. 1926, kdy honitby již
nepronajal, odhlásil ji a přece dostal výměru
daně on i soused, který honitbu pronajal. Když
vrátil berní správě platební
rozkaz, dostal znova složní lístek s pohrůžkou,
aby zaplatil pod následky exekuce. Jaký pořádek
panuje na čáslavské berní správě?
Třetí případ: V. Kubát z Vepříkova,
okres chotěbořský, žádal berní
správu o vrácení přeplatku na dávku
z majetku (jako nehospodařící výměnkář)
v částce přes 1000 Kč. Výnosem
berní správy v Chotěboři ze dne 26.
října 1925 dostal sdělení, že
se mu přeplatek poukazuje šekovým úřadem;
dvakráte věc urgoval, je takořka žebrákem,
a dodnes peněz nedostal.
Čtvrtý případ: Fr. Jirků z
Radostína v okrese přibyslavském (berní
správa Chotěboř) koupil budovu, jež
kdysi sloužila za školu. Bylo tam 9 místností.
Rozboural příčky a udělal z budovy
kolnu a stáje. Protože je objekt zakatastrován
jako obytná budova, musí platiti domovní
daň z 9 místností, což činí
s přirážkami 800 Kč. Odvolání
nejsou nic platná, úřady odvolávají
se na zakatastrování. Kdy se dočkáme
opravení katastru domovní daně?
Ochotu některých berních správ ilustruje
tento případ: V. Holoubek z Miřátek
(Habry, berní správa Čáslav) měl
vyměřenou dávku z majetku značně
vysokou. Informoval se u úředníka berní
správy v Čáslavi a ten zjistil, že odvolání
není nic platné, ale že se mu dostane slevy
50% podle novely zákona. Věřil úředníku,
rekurs nepodal. Při novelisaci zákona byl odmítnut,
že má 200% přírůstku a týž
úředník mu sdělil, že měl
podati včas odvolání, protože prý
je mu mylně odpočten výměnek. Berní
správa odpočetla výměnek totiž
stejně r. 1914 i 1919. Jednání onoho úředníka
zasluhuje přece jistě důtky! Jak potom hledí
poplatník na úřad a úředníka?
Táž berní správa v Čáslavi
vyměřuje daň z obratu rolníkům,
ač ustanovení o dani z obratu praví, že
prodej koní v hospodářství, pokud
nepřesahuje pojmu běžného hospodářství,
zdaněn je paušálem. Rekurovali jsme, ale berní
správa poslala opravu listu, který na to upozornil,
a prohlásila, že daň z obratu při prodeji
koní vůbec nepředpisuje. A hned na to provokativně
rozesílala dále platební rozkazy v tom smyslu.
Může poplatník věřiti úřadu?
J. Technik z Koječína na Německobrodsku dostal
platební rozkaz na daň z příjmu za
r. 1925, kdy začal hospodařiti, a zaplatil ji v
částce 162·50 Kč. V r. 1927 dostal složenku
s vyznačením, že má platiti na dani
z příjmu za r. 1925 částku 195 Kč.
Mohl bych sta podobných případů předváděti.
Svědčí o tom, že úřady
samy zaviňují nedůvěru občanstva
k nim, a přivádějí poplatníka
k přesvědčení, že úřad
jest pro šikanování lidí. Když
potom nenávist občana se přenáší
na samotný stát, není tu přísná
povinnost takové případy napříště
zameziti? Pan ministr financí měl by tu vhodné
pole pro podřízené orgány, aby je
poučil o tom, že bolševismus v úřadě
jest největším zločinem ve státě.
(Tak jest!)
Slavná sněmovno! Chceme věřiti, že
přijetím nového zákona zamezí
se mnohé, ne-li všechny nedostatky, a že pominou
podobné stížnosti. Opakuji, že víme,
že zákon, o němž jednáme, není
vzorem dokonalosti, ale stejně věříme,
že v největší části odstraní
dosavadní bolesti a vnese do poměru poplatníka
k finanční správě státu a tím
k státu samému opravdu poměr teplejší,
přirozenější, poměr řízený
důvěrou k úřadu a státu. Berní
morálku nutno zvednouti právě důvěrou
poplatníka v úřad a v zákonné
předpisy. Podaří-li se to tomuto zákonu,
pak vykoná dílo ohromné ceny a odstraní
všechny vady.
Víme, že nová úprava zákonů
o daních přinese všemu lidu a tedy i venkovským
poplatníkům vedle pořádku a jasnosti
i úlevy. Jest jich nutně třeba vzhledem k
jiným veřejným výdajům.
Věříme, že občanská většina,
která vyplynula z vůle lidu volbami r. 1925, zákonem
tímto splňuje povinnost svou, vyplývající
z volebních prohlášení a slibů
všech vládních stran, i povinnost, již
ukládá jí její upřímný
ohled na stát.
Nepřináší-li zákon tolik výhod
a splnění oprávněných požadavků
zemědělského lidu, jsme si toho vědomi,
a prohlašujeme, že hlasujíce pro tento zákon
ohlásíme se vbrzku s dalšími body našeho
agrárního programu, onoho programu, který
tluče na brány států celého
světa a který nechce nic jiného než
spravedlnost pro lid zemědělské práce
a zajištění výroby chleba pro veškeré
obyvatelstvo tohoto státu. (Tak jest!)
Když dovedl Mussolini vyhráti svou velikou bitvu o
žitný klas, když dovede Německo zapodpořiti
zemědělskou výrobu tak, aby se cítil
tamní zemědělec býti doma a spokojen
stával se nejmocnější oporou svého
státu, když dovede Francie státní svoji
politiku při způsobiti potřebám agrární
politiky, když v celém světě uznává
se význam a cena chleba doma, na domácí hroudě
vyrobeného, jako předpoklad vnitřního
klidu a míru, jsme jisti, že naše strana jako
strana ve státě vedoucí dovede za spolupráce
ostatních občanských stran vynutiti ve státě
takovou politiku, jež by uspokojila všechny stavy a
vrstvy v republice žijící, a tedy i stav zemědělský.
Bude-li se naše strana v rámci svého agrárního
snažení zvláště starati o kraje
horské, chudé, přírodou nejméně
obdařené, splní jen svoji povinnost vůči
lidu, který odedávna byl oporou státu a národa
nejmocnější a nejpevnější.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Přerušuji
projednávání pořadu a ukončím
schůzi.
Dříve ještě učiním některá
presidiální sdělení.
Mezi schůzí byly tiskem rozdány naléhavé
interpelace.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
711. Naliehavá interpellácia posl. Hrušovského
a spol. ministru spravedlnosti, ministru vnútra a ministru
národnej obrany o činnosti posl. dr Tuky.
856. Naléhavá interpelace posl. inž. Nečase,
dr Dérera, Remeše a soudr. vládě o porušení
práv Podkarpatské Rusi navrhovanou vládní
předlohou o reformě správy.
933. Naliehavá interpellácia posl. Bečko
a súdr. vláde o poskytnutie neoprávnených
výhod na úkor štátnych financií
pre hospodárske podniky vodcu slovenskej ľudovej strany
posl. Hlinku.
934. Naléhavá interpelace posl. inž. Nečase,
Bečko, dr Dérera a soudr. vládě o
zastavení a omezení stavby železničních
tratí na Slovensku a Podkarpatské Rusi.
935. Naléhavá interpelace posl. Simma a druhů
vládě, že nutno konečně upraviti
právní poměry pensistů.
Předseda: Mezi schůzí byly tiskem
rozdány odpovědi.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
950. Odpověď ministra železnic na interp. poslanců
inž. Nečase, Bečko, dr Dérera a soudr.
o zastavení a omezení stavby železničních
tratí na Slovensku a Podkarpatské Rusi (tisk 934).
992. Odpověď vlády na interpelaci posl. Simma
a druhů, že nutno konečně upraviti právní
poměry pensistů (tisk 935).
995. Odpověď ministrů spravedlnosti, vnitra
a nár. obrany na interp. posl. Hrušovského
a spol. o činnosti posl. dr Tuky (tisk 711).
996. Odpověď ministra financí na interpelaci
posl. Bečko a soudr. o poskytnutí neoprávněných
výhod na úkor státních financí
pro hospodářské podniky vůdce slovenské
ľudové strany posl. Hlinky (tisk 933).
997. Odpověď vlády na interp. posl. inž.
Nečase a soudr. o porušení práv Podkarpatské
Rusi navrhovanou vládní předlohou o reformě
správy (tisk 856).
Předseda (zvoní): Podle usnesení
předsednictva navrhuji, aby se příští
schůze konala zítra ve čtvrtek dne 5. května
1927 v 9 hod. dopol. s
1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 705) zákona o nové úpravě
finančního hospodářství svazků
územní samosprávy (tisk 1007).
2. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 559) zákona o stabilisačních
bilancích (tisk 1002).
3. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 706) zákona o přímých
daních (tisk 1000).
Jsou snad nějaké námitky proti tomuto návrhu?
(Nebyly.)
Není jich. Návrh můj jest přijat.
Končím schůzi.