Ukázal-li jsem k několika reformním plánům
tohoto způsobu, nemohu tuto část svých
vývodů ukončiti, aniž bych poukázal
také k potřebě reformy celého stavebního
práva. Také v tomto směru nezůstávala
moje strana nikdy pozadu s náměty, jichž uskutečnění
bylo by bývalo spíše lacinější
než laciné, jež by nebyly nic stály a
byly by zjednaly mimořádný prospěch.
Jmenuji pouze návrh kol. L. Wenzela, aby byl vydán
zákon zajišťující stavebně-právní
pohledávky. Tento zákon mohl by vyvolati revoluci
v dobrém slova smyslu. Okolnost, že nemáme
takového zákona, jest snad důvodem, že
stavební činnost byla až dosud téměř
výlučně veřejnou nouzovou pomocí,
že soukromohospodářská svépomoc
selhala Netvrdím, že se soukromé hospodářství
nepokusilo uplatniti spekulační praxi také
co do problému bytového hospodářství.
Nemohu to tvrditi, poněvadž posuzuje charakter soukromého
hospodářství s dobrým svědomím
tak činiti nesmím. Nelze však popírati,
že důslednou neúčast soukromého
kapitálu na bytovém trhu, pokud se týče
při stavbách obytných budov, lze částečně
také odůvodniti samým risikem tohoto způsobu
jeho uložení, tudíž nikoli pouze z nedostatku
výnosnosti. Přímo po převratu byl
tu ztracený stavební náklad, se kterým
musil soukromý kapitál počítati, dnes
jsou tu pouze organisační chyby ve stavebním
právu, jež nadále způsobují risiko
ztráty při ukládání kapitálu
nebo práce do staveb. Stavební řemeslník,
který svou práci, svůj materiál strčí
do stavby domu, nemá nijak zajištěn svůj
náklad a to jedině pro okolnost, jež by mohla
býti odstraněna zmíněným zákonem
o zajištění stavebně-právních
pohledávek. Tuto myšlenku třeba vy. světliti
na příkladě: Stavěl-li by se tříposchoďový
dům za 700.000 Kč, provádí se financování
této stavby tím způsobem, že se hranice
zápůjčková pro první hypotéku
posunuje většinou jen až ke 40% stavební
a bytové hodnoty, druhá hypotéka poskytuje
se pak až ke hranici 60%. Ostatních 40% dává
stavebník do stavby z vlastního kapitálu
anebo činí tak stavební řemeslník,
jenž svou práci a svůj materiál do stavby
dává na úvěr. Pohledávky stavebního
řemeslníka jsou nezajištěny. Činí,
přihlížíme-li v uvedeném případě
k naznačené hranici, 280.000 Kč. Pro tento
úvěr může si stavební řemeslník,
jako věřitel, v nejlepším případě
opatřiti zajištění zdlouhavým
říze ním knihovním. Zákon o
zajištění stavebněprávních
pohledávek dociluje tohoto zajištění
jednoduchým, při tom pokud možná bezplatným
způsobem. Stavební záznam v pozemkové
knize má postačiti, aby zajistil stavební
pohledávky, t. j. aby jim propůjčil zástavní
právo. Takovýto zákon platí v Severní
Americe již více než 60 let, v Německu
od roku 1909. Jestliže v Americe není celkem žádné
bytové nouze, jestliže se může v Německu
potírati lepší organisací, není
neposlední příčinou toho existence
takového zákona. Při ohromném rozvoji
amerických měst lze stále trvající
bytové potřebě téměř
vždy okamžitě vyhověti. V Americe jsou
města, která mají pro každoroční
příliv desetitisíců rodin v reservě
obytné místnosti a trvale počet jejich rozšiřují.
Po tomto zajištění, jak si je žádáme
v zajištění stavebněprávních
pohledávek, může v nejhorším případě
dostaviti se ještě risiko znehodnocení. Vzhledem
ke stabilisaci poměrů toto risiko soukromníka
neodstraší, aby nevložil svou práci, svůj
materiál, tudíž svůj majetek do stavby
obytného domu. Přemýšlejme. až
vyřídíme stavební zákon, o
takovýchto reformách na poli stavebního zákonodárství
a snažme se aspoň část těchto
myšlenek zužitkovati při budoucím stavebním
zákoně.
Namnoze brojí se také proti názoru, který
zastáváme v příčině
stavební povinnosti podniků. Po našem názoru
jest stavební povinnost podnikatelova vůči
jeho dělníkům a zaměstnancům
elementární jeho povinností. S druhé
strany neodpovídalo by pravdě, že si podnikatelství
v žádném vůbec případě
této povinnosti neuvědomilo. Jest však dobrých
80% těch, kteří této povinnosti dosud
nedbali, aniž si dělali z toho nejmenšího
svědomí.
Kdo jest to však, jenž dnes nejvíce trpí
sociálním zlem bytové nouze? Právě
dělník a zaměstnanec, který hlavně
také z toho důvodu, že se nemůže
při svých skromných důchodech zmoci
na vysoké činže v novostavbách, ocitá
se v nesmírně těžkém postavení.
Tu pak jest jen dvojí možnost: buď se těmto
pracovníkům vyrovná ekvivalentem zvýšení
proti mírovým činžím anebo podnikatel
poskytne zaměstnancům byty. Až příliš
málo rozšířen jest poznatek, že
byty pro dělníky a zaměstnance podniku jsou
vlastně právě tak fundus instructus jako
každá část provozoven podniku. Žádný
podnikatel neubrání se nutnosti, podle potřeby
rozšířiti své provozovny a podobně
a náležitě vybudovati skladiště
svého materiálu. To se přece také
v posledních letech tisíckráte stalo. Aby
však s rozvojem provozu byla také rozmnožena
ona část fundu instruktu, o které jsme se
zmínili s poukazem na byty dělnické a zaměstnanecké,
to nepovažuje vůbec nikdo za elementární
povinnost, o to nechť se stará veřejnost, obec,
okresy a stát. Tu dlužno určitou povinnost
stanoviti zákonem, vytýčiti zákonnou
povinnost, jež může podnikům býti
usnadněna nejdalekosáhlejšími výhodami
pro stavbu dělnických obydlí. Nerozpakuji
s prohlásiti také tuto poslední okolnost
za nezbytnou a myslím při tom na formu hospodářství
v daném okamžiku. Avšak podle poměru zisku
podnikatelova, jenž podléhá mnohonásobné
modifikaci, má a musí býti upotřebena
jeho část také k odstranění
bytové nouze. Ona zákonná povinnost může
býti zcela dobře časově omezena. Nikdo,
žádný činitel neselhal takovou měrou
při sociální bytové péči
jako banky. V žádném případě
nevystoupil tak zřetelně rozdíl mezi jejími,
pouze zájmem o výnosnost podmíněnými
úkony a jednáním spořitelen, které
v prvé řadě ještě dnes postupují
podle obecno-hosipospodářských hledisek.
Vím, že mezi bankami a spořitelnami byl vždy
rozdíl. Spořitelny sloužily převážně
jako hypoteční úvěrní ústavy,
kdežto banky sloužily především obchodu.
Že však banky nevěnovaly bytovému zlu
nejmenší účasti, dlužno co nejostřeji
odsouditi a tato okolnost nezbytně vyžaduje, aby v
budoucím stavebním zákoně bylo vytýčeno
ustanoveni, kterým se bankám ukládá,
aby se postaraly aspoň o byty potřebné pro
vlastní své zaměstnance. Uvedu specielní
případ, jak selhaly banky v této věci:
Městu Jablonci n. N. byla slíbena v r. 1923 státní
záruka na 32 obytných domů s více
než 100 bytů. Chtělo tento program stavební
skutečně provésti a požádalo
v místě působící stavební
ústavy o úvěry a to jak spořitelny
tak i banky. Obdrželo sice od spořitelen peníz
na stavbu ve výši 10 milionů Kč, za
kterýžto obnos mohlo býti postaveno 32 obytných
domů se 72 byty, banky se však zdráhaly byť
i jen haléř vložiti do stavebního programu
města Jablonce. (Výkřiky posl. Krebse.)
Při tom jest v Jablonci n./N. 6 velkobank s ročním
místním obratem 1000 milionů korun, takže
by požadovaných na nich 5 milionů korun k ukončení
poslední části stavebního programu
činilo pouze 1/2 % ročního obratu. Opakuji
myšlenkový postup, který jsem již projevil:
víme, že nemůžeme přeměniti
soukromokapitalistický zájem výlučně
v zájem sociální. Musí však přece
býti možno zjednati zákonný prostředek
k vyřešeni nejožehavější denní
otázky proti takovémuto označenému
stoprocentnímu odporu právě oněch
činitelů, kteří dozajista čerpají
zlomek svého zisku z nouze těch osob, jichž
nouze aspoň částečně má
býti odstraněna.
V této souvislosti zmiňujeme se také o sociálních
ústavech, jež mohou právě povinnou podporou
stavebního ruchu v nejširší míře
vrátiti nashromážděné peníze
do hospodářství. Tu dlužno vymaniti
se ze skepse nás naplňující, skepse
v rozvrhu těchto prostředků, k nimž
všichni přispívali. Správy sociálních
ústavů rozdělujíce prostředky
pro veřejné účely smějí
se říditi pouze zásadou spravedlnosti.
Budoucí zákon stavební, jenž nesmí
jen vykazovati charakter provisoria, nýbrž musí
obsahovati konečnou úpravu všech jednotlivostí
bytového problému, bude musiti vyřešiti
i otázku úpravy činží. V tom
tkví po názoru širokých vrstev celý
problém. Argumentuje se tak, že jestliže veřejná
nouzová pomoc nemůže zdolati problém
obytných budov, nutno-li k tomu přibrati soukromý
kapitál, že dlužno tomuto soukromému kapitálu
zpříjemniti jeho účast na práci.
To může se státi, tak mluví se dále,
uvolněním činží. Vlastně
máme již uvolněny činže. Jest tomu
tak při novostavbách. To však nestačí.
Jest potřebí také nájemníků
pro tyto byty. Požaduje se, aby se pokusmo vyvolala poptávka
po nových bytech a uplatňuje se názor, že
lze toho dosíci, zruší-li se ochrana nájemníků
za tím účelem, aby se utvořila dostatečně
solventní poptávka po nových bytech. Stejným
způsobem zabýval se otázkou úpravy
činži také poradní sbor pro otázky
hospodářské. Svůj úsudek opírá
tento poradní sbor podle důvodové zprávy
ke svým návrhům zejména o tyto důvody:
1. Nízké činže ve starých domech
mají v zápětí, že se nedostává
dostatečně silné a solventní poptávky
po bytech v novostavbách. 2. Ochrana nájemníků
stěžuje opatření kapitálu potřebného
pro novostavby, poněvadž peněžní
ústavy, poskytujíce zápůjčky,
určují výnosovou cenu novostaveb podle výnosové
ceny podobného starého domu a podle toho vyměřují
zápůjčky prvého pořadí.
3. Ochrana nájemníků omezuje také
realitní trh, a to jak při starých tak i
nových domech.
Uznáváme rovněž bezvýhradně
souvislost mezi ochranou nájemníků, stavebním
ruchem a zájmem soukromého kapitálu pro stavební
trh, a to i v tom smyslu, že vázané poměry
na bytovém trhu až do jistého stupně
působí brzdivě. K vyřešení
vázaných poměrů, k němuž
se zásadně přiznáváme, může
však dojíti teprve, až budou tyto bezpečně
upraveny, až bude opatřena dostatečná
zásoba nájemních bytů, přístupných
po finanční stránce pro sociálně
slabé nájemníky. Takovéto zajištění
- zároveň způsobí, že bude vyvráceno
mínění, jako by bylo po skrovnu předmětů
nájemních. Domněnka, že by objekty obývací
nikdy nevystačily, stala se jistým druhem psychosy.
Snad mohla by býti kryta již dnes větší
část potřeby, kdyby vše, co se hodí
za obydlí, bylo - k účelům obývacím
použito, kdyby nebyly byty thesaurovány (Souhlas
na levici.) Dvojího cíle dlužno dosíci:
S největším možným napětím
veřejné nouzové pomoci dlužno opatřiti
velkou zásobu bytů, jež nejen stále
více dostačuje potřebě, nýbrž
jež v okamžiku, kdy bude zavedena hospodářská
svoboda na bytovém trhu, vedle jiných zajišťovacích
opatření co nejvíce znemožňuje,
aby se spekulace vybouřila. Tolik musíme podniknouti,
aby v okamžiku, kdy bude zavedena hospodářská
svoboda, nabídka bytů nejen uspokojovala, nýbrž
převyšovala poptávku. P k tomu bude tak, jako
bylo při zavedení hospodářské
svobody na všech jiných oborech vázaného
hospodářství.
Zvýšení činží při
starých nájmech o nynější výměře
a postupné zvýšení za účelem
vyrovnání s činžemi v nových
domech jest, jak víme, projektováno ve státní
reformě. Při tom smím arciť říci,
že každý pokus v tomto směru nutně
vyžaduje, aby upraveny byly důchodové poměry
dělnictva a zaměstnanectva. (Souhlas na levici.)
Totéž platí i o stavebním příspěvku,
jenž není přece ničím jiným
než přepsaným zvýšením činže.
Ostatně organisace bytového příspěvku
ve vládní předloze velkého zákona
o stavebním ruchu byla taková, že neuspokojovala
ani majitele domů. Měl proň cenu jen velmi
problematickou, stát požadoval z něho lepší
část, arciť také pro účely
bytové péče. Opakuje-li vláda tento
plán, musí do něho pojata býti nová
hlavní zásada, že stavební příspěvek
musí býti jednak majiteli domu ihned přístupným,
jednak použit pro obvod, z něhož pochází.
(Souhlas na levici.)
Poněvadž představuje zvýšení
činže, musí souběžně s ním
postupovati ochrana vrstev sociálně slabých.
Jestliže jsme činili zavedení svobodného
bytového hospodářství závislým
na tom, aby opatřena byla předem dostatečná
zásoba bytů dostupných sociálně
slabým nájemníkům, netrváme
při této podmínce při zámožném
nájemníkovi. Daleko ostřejším
způsobem, než tomu dosud bylo, může býti
zámožný nájemník vyňat
z ochranných zákonných ustanovení.
Přichází jako solventní nájemník
v úvahu také pro byty v novostavbách. Prosíme
vládu, aby zařídila, aby se budoucí
zákonodárství tomuto směru přizpůsobilo.
Dosavadní zákon je pouhým provisoriem. Vláda
sama jej tak klasifikuje. Byli jsme vždy proti provisoriím.
Jimi nevyřeší se problém, proto pronášíme
dnes zásadní své pochybnosti ohledně
tohoto díla a žádáme, aby konečný
zákon nedal na sebe déle čekati, než
je potřebí. Zákon ten musí vzíti
zřetel ke všem otázkám tohoto problému:
k ochraně nájemníků, stavebnímu
ruchu atd. Pouze při zásadním a jednotném
vyřešení všech těchto otázek
je zajištěno vyřešení stavební
a bytové otázky vůbec.
Prostředky, jež podle vládní předlohy
poskytuje stát k účelům stavebním,
jsou nedostatečné. Již při poradách
ve výboru poukázal jsem k tomu a navrhl jsem zvýšení
těchto prostředků. Bohužel státně-finanční
úvahy znemožnily každou další pomoc.
Nekritisuji již počínání vládních
stran, je to marné. Že původně odepřena
byla obcím jakákoliv pomoc, první text vládní
předlohy nemluví o nějaké pomoci pro
obce, bylo v nejvyšším stupni nesociálním.
Ukázalo se, že obce po celá léta byly
vlastními nositeli činnosti v oboru nouzových
staveb. V tomto směru bylo však dosaženo výborovou
prací malé opravy.
Stejně škodlivé jest omezení zaručitelných
zápůjček druhého pořadí
na nejvýše 45% a 75% veškerého hypotekárního
zatížení. Nemnoho přechází
přes tuto hranici i konečné znění
§ 36, i když předpis ten stanoví 80% celkové
záruky při obecně prospěšných
stavbách.
Toto ustanovení umožňuje ucházeti se
o záruku především jen takovým
stavebníkům, kteří mají také
sami aspoň 20%, po případě 25% stavebního
nákladu. Kdo však zná praxi stavebních
družstev, ví, že takovéto případy
se vyskytují zcela zřídka. Většina
staví s podstatně menším procentem vlastních
prostředků. Lze arciť stanoviti výši
vlastních prostředků, ale tato výše
nemusila by asi přesahovati 10% stavebního nákladu.
Hranici pro zatížení vůbec jest po našem
názoru, když již jednou určena jest výše
vlastních prostředků,. omeziti nejzazší
hranici zaručitelných druhých hypoték.
Pokládáme za správné, aby tato hranice
byla rozšířena až ku 55% u domů
činžovních a 45% u domů vlastních.
Hořejší hranice hypotekárního
zatížení v I. a II. pořadí budiž
ponechána otevřena. Záleží na
zájemníkovi samém, aby dosáhl co možná
největší výše prvých hypoték.
Do kritiky ostatních částí zákona
se nepustíme, vždyť tyto ostatní části
velmi silně - vzbuzují dojem, že byly přičleněny
k zákonu o stavebním ruchu, aby tak trochu zveličily
jeho rozsah.
Apelujeme jen ještě na vládu, aby se nevyhýbala
konečné úpravě stavební otázky,
spíše aby si k tomu dodala odvahy. V ostatním
směru prosíme také ještě, aby
naše pozměňovací návrhy došly
povšimnutí. (Potlesk na levici.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo p. posl. Horpynka.
Posl. Horpynka (německy): Dámy a pánové!
Mají-li se dnes s řečnické tribuny
této sněmovny vyjádřiti poslanci různých
politických stran k návrhu zákona tisk 851
o stavebním ruchu ve znění zprávy
sociálně-politického výboru tisk 892,
pak nutně musí se podle mého názoru
všemi vývody vinouti jako červená nit
výraz nejhlubšího zklamání z
této vládní předlohy. Od konce roku
1924 přihlíží vláda úplně
nečinně k nouzi bytové stále rostoucí
a v devátém roce trvání tohoto státu
chce zabrániti úplnému zastavení stavebního
ruchu krátkodobým provisoriem. Tato skutečnost
sama o sobě jest již dosti zahanbující.
Musíme-li však ještě k tomu zjistiti,
že i toto zákonné provisorium představuje
sbírku nemožností a nedostatků, pak
pro nás vznikají nejtěžší
pochybnosti a obavy, poněvadž tu patrně sociálně-politické
zákonodárství trpí nejenom slabostí
vůle a nečinností, nýbrž ještě
více neschopností tvůrců zákona.
Od začátku druhého zákonodárného
období této sněmovny padlo mnohdy v poslanecké
sněmovně v projevech vládních nebo
ve výborových poradách to neb ono slovo o
nutnosti bytového zákona, avšak nestalo se
skoro nic vyjma prodloužení zákona o ochraně
nájemníků do 31. března 1928. Úřednická
vláda Černého byla si ovšem vědoma
své těžké odpovědnosti právě
v otázce stavebního ruchu a předložila
poslanecké sněmovně v červnu 1926
vládní návrh tisk 460. I když tento
návrh obsahoval mnoho nepřijatelných a neproveditelných
ustanovení, přece o něm nutno říci,
že mohl býti vhodným podkladem k jednání
podle své celé výstavby a své velkorysosti.
Neboť především obsahoval plán
rozvržený na 7 let, podle něhož mohl býti
řešen problém stavebního ruchu v souvislosti
s odstraněním poválečných opatření
v oboru bytové politiky. Zde byla ještě upravována
otázka podpory staveb, ochrany nájemníků,
opatření stavebního fondu bez zatížení
státních financí, opatření
stavebních míst, úlev daňových,
stavebních subvencí, nové úpravy stavebních
řádů, mzdových soudů rozhodčích
a pod. a jednáno o ní ve vzájemné
souvislosti, takže přes všechny vady a nedostatky
mohlo se mluviti aspoň o pokusu velkorysého řešeni
bytové otázky. Bohužel nebyla tato vládní
předloha nikdy projednána. Co úřednická
vláda Černého vypracovala, to bylo
se zvláštní chladnokrevností zničeno
parlamentní vládou Švehlovou. V létě
a na podzim minulého roku zabývaly se touto vládní
předlohou organisace nájemníků a majitelů
domů, jakož i kruhy přímo nebo nepřímo
interesované na stavebních živnostech a kritisovaly
ji se svého stanoviska. Třeba to bylo potěšitelné,
že tento návrh vzbudil tak všeobecný zájem,
přece na druhé straně nemůžeme
se diviti tomu, že jednotlivá ustanovení byla
z různých důvodů všeobecně
zamítána. Konečně v návrhu
samém při jeho vadách a nedokonalostech bylo
dosti důvodů k zamítavé kritice. Na
druhé straně však musilo býti odmítavé
stanovisko se všech stran očekáváno,
poněvadž vládní předloha po prvé
učinila pokus najíti střední čáru
m i odporujícími si tužbami nájemníků
a majetníků domů, mezi podnikateli staveb,
kteří podpory potřebují, a činiteli,
kteří podporu poskytují. Zatím co
majetníci domů požadují odstranění
nucené hospodářství s byty, brání
se jakémukoliv vyvlastňování výnosu
svého majetku a žádají volného
disposičního práva svým vlastnictvím,
odmítají ovšem nájemníci jakékoliv
omezení ochrany nájemníků, poněvadž
s domnívají, že za nynějších
hospodářských poměrů nemohou
snésti břemen zvýšeného nájemného
- a možnost volné výpovědi za nynější
bytové nouze musili by pociťovati jako největší
nebezpečí. Na jedné straně požaduji
stavebníci vedle vydatných daňových
úlev ještě také stavební subvence
a možnost laciného a vydatného hypotečního
úvěru, naproti tomu na druhé straně
stát břitce odmítl při svých
finančních poměrech poskytovati jakékoliv
peníze na podporu staveb ze státních příjmů.
Hledaná střední čára mezi těmito
požadavky i a přáními, v podstatě
tak různými, nemohla ovšem uspokojiti všechny
zúčastněné kruhy, neboť jinak
by přece nebyla střední čarou.
mezi krajnostmi. A proto nepotřebovalo jistě
vzbuzovati nějakých obav to, že byla se všech
stran odmítána. Naopak z různých úsudků
mohli jsme nabýti přesvědčení,
že byl učiněn počátek řešení
a že nyní nutno věcnou úvahou odporujících
si argumentů najíti zlepšení, které
by mohlo odstraniti případné nespravedlnosti
a chyby, takže konec konců by byly rozděleny
oběti a břemena na jedné straně, zisky
a výhody na druhé straně stejným a
spravedlivým způsobem na různé kruhy
a zájemníky. Byť se s počátku
zdálo takové počínání
těžkým, přece bylo nezbytno jíti
touto cestou, mělo-li se vůbec na konec dospěti
ke vhodnému zákonu bytovému. K takové
činnosti bylo také dosti času, nebylo ho
však využito. (Předsednictví převzal
místopředseda Horák.)
Nová vláda Švehlova vůbec ani
nepovažovala za nutno prohlásiti, zda přejímá
osnovu vypracovanou předchozí úřednickou
vládou, nebo zda ji nechá padnouti; národnostně
smíšená vládní většina
s nevolí pozorovala, že se utvořila proti vládní
předloze tisk 460 jednotná obranná fronta
a ukazovala málo chuti dáti se do positivní
práce, aby přivodila vyrovnání mezi
odporujícími si požadavky. Neboť propracovati
se k takovému vyrovnání jistě na všech
stranách způsobuje nepopulárnost. Poněvadž
letošního roku zcela určitě mají
býti provedeny volby do obcí a při hrozící
správní reformě snad také volby do
zastupitelstev okresních a zemských, bojí
se vládní strany hlasování voličstva
a volí tudíž pohodlnější
cestu, aby se zcela prostě vyhnuly nepopulární
práci. Tak byl ze stranicko-taktických důvodů
opuštěn vládní návrh tisk 460
na oko formálně, ve skutečnosti však
fakticky, a nahrazen novým vládním návrhem
tisk 851, tak zvaným provisoriem. Nyní se pojednou
ukázalo ve vládní většině,
že stavební ruch a zákon o ochraně nájemníků
spolu vůbec nemají co činiti, že nutno
každý z těchto problémů řešiti
zvláště; jinými slovy, co táž
vládní většina v červnu 1926
uznávala v základních rysech za správné,
to bylo v únoru 1927 odmítnuto jako falešné
a nevhodné. Politické strany z vládní
většiny, které se při každé
příležitosti rády vydávají
za strany hospodářské, vyhýbají
se nyní úmyslně řešení
hospodářského problému a domnívají
se, že tím dbají svého stranického
stanoviska, které by od nich právě nutně
vyžadovalo opak jejich nynějšího jednání.
Je to zvláštní podívaná vnitřního
rozporu, kterou tu vládní strany veřejnosti
poskytují.
Těmto nezdravým poměrům ve vládní
většině odpovídá také
způsob, jak bylo v sociálněpolitickém
a rozpočtovém výboru projednáváno
toto provisorium. Poněvadž vláda pojala do
této nové předlohy tisk 851 jenom ty části
vládního návrhu tisk 460, proti kterým
nebylo při veřejné diskusi o tomto vládním
návrhu buď vůbec žádných
námitek anebo jen nepatrné, dovozují z toho
vládní strany právo přijmouti toto
provisorium beze změny, využívajíce
při hlasováni číslice většiny,
a odmítnouti hladce všecky zlepšovací
návrhy podané z řad oposice. Konečně
nezdálo se vládním stranám ani tuze
vhodným příliš měniti a pilovati
provisorium určené jenom na dobu jednoho roku, musilo
přece stačiti prohlášení v důvodové
zprávě, že se vláda v r. 1927 ještě
jednou vrátí ke svým dřívějším
návrhům na úpravu bytové otázky
v podrobném návrhu zákona. Slyšíme
sice zprávu, avšak schází. nám
v ní víra. Ostatně udělali jsme již
často v tomto státě zkušenost, že
se tu dělaly sliby jenom proto, aby s nezachovávaly.
(Souhlas na levici.) Tak se mohla vládní
většina s jistým uspokojením postaviti
na stanovisko, že možno projednávání
zákonného návrhu tisk 851 bagatelisovati
právě tak, jako obsah této osnovy bagatelisuje
ve svém celku formou i obsahem otázku stavebního
ruchu. Pan ministr Šrámek nepovažoval
za nutno účastniti se porad výborových,
ačkoliv bylo žádáno, aby se tam dostavil.
Byl jenom ochoten připustiti ve svém návrhu
bezvýznamné změny, které navrhovaly
z důvodů stranicko demagogických samy strany
vládní, což pan zpravodaj ve své zprávě
kvitoval vděčně jako ochotu vlády
vůči sociálně-politickému výboru.
Zlepšovací návrhy oposice byly nevážným
a urážejícím způsobem zamítnuty
(Výkřiky na levici.) a dnes má býti
zákon přijat v prvním čtení
tak, jak musel býti spolknut sociálněpolitickým
a rozpočtovým výborem na přání
všemocné "osmičky".
Každému znalci nynějších parlamentních
poměrů jest zajisté dostatečně
známo, že vývody zástupců oposičních
anebo pozměňovací návrhy oposičních
stran jsou vlastně zcela bezúčelné,
poněvadž výsledek hlasování jest
již nyní zajištěn. Přes to přece
nesmíme se zříci ani v této chvíli
kritiky a práva projevu, abychom v budoucnosti nemuseli
před celou veřejností nésti odpovědnost
za takový návrh zákona. Právě
z událostí v tomto parlamentě může
každý dojíti k přesvědčení,
že sociálně politické a hospodářsky
politické zákonodárství nemůže
nikdy býti děláno úspěšně
diktátem jednostranně orientovaných stavovských
stran a se zřetelem k úzkoprsým stranickým
dogmatům, nýbrž jenom věcná a
nepředpojatá práce v těchto oborech
zaručuje úspěšně výsledek
ve smyslu opravdové lidové poli, tiky. S tohoto
hlediska chci se vyjádřiti také k jednotlivým
ustanovením vládní předlohy.