Musíme si však stěžovati ještě
na jedno. Nebudeme si lámati hlavu nad těmi, kteří
spolu převzali odpovědnost, ale očekávali
jsme, nebo aspoň jsme mohli očekávati, a
bylo o tom také mluveno, že duch spolupráce
mezi stranami většiny a menšiny bude jiný,
že se budete snažiti, aby se neopakovaly jisté
věci, jež se staly ve staré sněmovně
a znamenají zneužívání parlamentarismu,
nýbrž že zmizí. Konstatuji, že tento
duch se nezlepšil. A my musíme o tom konečně
mluviti upřímně a bez obalu, a máme
mnoho důvodů ke stížnostem. Z poslední
doby uvádím jenom dvě věci. Za prvé
mohli jsme se domnívati, že bude nyní změněn
- bude mi porozuměno i bez dalšího komentáře
- systém pronásledování poslanců
pro maličkosti, že povstane Körber redivivus,
že použitím Körbrova výnosu k státním
zastupitelstvím bude učiněn konec pronásledování
poslanců. Chceme vyčkati, zda konečně
bude vyhověno tomuto oprávněnému očekávání
svobodomyslné německé veřejnosti.
Dlouho jsme váhali, avšak jednou nutno i s této
tribuny říci tyto věci upřímně,
poctivě a určitě.
Jsou však také jiné věci, jichž
by se neměli podle mého mínění
účastniti němečtí poslanci.
Vrhá to podivné světlo, jestliže německý
aktivista, který je žalován, že mluvil
na schůzi Svazu domoviny, není vydán, kdežto
německý národněsocialistický
posl. Jung je vydán státnímu zastupitelství
většinou téhož parlamentu pro týž
důvod. Před takovými věcmi by měli
němečtí zástupci couvnouti. Takové
metody měly by býti ponechány Čechům
a Slovanům mezi sebou. Němci však k tomu ruky
podati nesmějí. (Souhlas na levici.) A ještě
jedna věc se stala. Máme tu včerejší
zprávu imunitního výboru, dle níž
se žádá za vydání poslance slovenské
strany ľudové, která jest dnes stranou vládní,
poněvadž dopustil se těžkého zanedbání
povinnosti svého advokátního povolání.
Advokatura je svobodným povoláním, avšak
v jistých věcech je to přece místo
důvěry, neboť svěřím-li
se právnímu zástupci, pak chci býti
jist, že nezmešká lhůt z lehkomyslnosti
anebo ze zlomyslnosti. Advokátní komora žádá
za vydání tohoto člena vládní
strany k potrestání pro hrubé porušení
úředních povinností, imunitní
výbor písemně odmítne stíhání.
Včera však bylo usneseno v imunitním výboru
většinou, aby byl vydán poslanec nezávislého
směru, posl. dr Korláth, který jest
jako právní zástupce stíhán
pro týž přečin. Jaké bahno se
tu otvírá, pravím to s tohoto místa,
tomu by měli němečtí zástupci
ve vládě porozuměti. Přenechte takové
metody těm druhým, avšak německé
ruce nemají se špiniti a poskvrňovati hlasováním
o tom. Zde se vědomě měří nestejným
loktem. Také my chápeme, že příslušnost
k vládní většině může
ukládati závazky k mnohým věcem, které
nejsou člověku příjemny, to my také
chápeme. Jsou však věci, při nichž
nesmíte pomáhati. Musí existovati věci,
před nimiž nutno varovati, přikazuje to úcta
k německému citu pro spravedlnost, jehož si
váží a ctí celý svět.
Před celým veřejným míněním
ohrazujeme se proti tomu, aby byla takovým postupem německých
stran poškozována dobrá pověst německé
spravedlnosti. (Potlesk něm. nár.-soc. poslanců.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Svoboda. Uděluji mu slovo.
Posl. Svoboda: Slavná sněmovno! Právě
projednávaná zpráva ústavně-právního
výboru o návrhu posl. Bradáče,
dr Dolanského, Hlinky, dr Lukavského
atd., tisk 661, vztahující se na rozšíření
počtu místopředsedů v poslanecké
sněmovně, jest jedním z faktů, kterými
se celně kongruová koalice uvádí v
parlamentní praxi způsobem, který nelze označiti
s hlediska politického a parlamentního za korektní.
Podívejme se na zajímavé zdůvodnění,
jak původního iniciativního návrhu,
tak také důvodové zprávy výboru
ústavně-právního. Zjišťujeme
následující zajímavé okolnosti.
V původním iniciativním návrhu odvolávají
se navrhovatelé na praxi a návrhy v senátě,
tedy posl. sněmovna má se uzpůsobiti podle
oněch politických tendencí, které
před nějakou dobou sledoval senát ve změně
nebo se změnou předsednictva senátu.
Ve zprávě výboru ústavně-právního
uvádí se jako hlavní důvod přetížení
předsednictva sněmovny pracemi presidiálními.
Všechna úcta před pracemi presidiálními,
ale předpokládám, velectění
pánové, že to není hlavní důvod,
že tyto důvody jsou charakteru sekunderního,
že důvod primérní, hlavní, proč
má býti přivoděna změna jednacího
řádu a rozšířen počet
členů předsednictva, se vlastně zamlčuje.
A tu bych řekl, že zdá se mi to celé
zdůvodnění podezřelé, když
se zamlčuje hlavní důvod, který spočívá
v tom, že byla přivoděna změna politické
konstelace a z toho důvodu má býti provedena
také změna počtu členů předsednictva.
Prosím, tento důvod se zamlčuje a proto bych
řekl, tato motivace nese na sobě signum neupřímnosti
a jest tedy výrazem jedné z nepěkných
vlastností nynější většiny.
Že by jí to mohlo sloužiti ke cti, to jistě
nebude nikdo tvrditi.
Tedy hlavní důvod je změna politické
konstelace, která nastala, ale možná, že
nastane také již zítra a může býti
hodně rozdílná od konstalace dnešní.
Právě ty zakyslé obličeje, které
vidíme v zákulisí vzhledem k rozdělanému
vyjednávání se slovenskými ľuďáky
napovídá, že pánové nejste ještě
hotovi se svými vnitropolitickými směrnicemi
a že z důvodů, na které jsem poukázal,
z důvodů změny politické konstelace,
pro které nyní jinak instalujete předsednictvo,
ještě možná budete museti přikročiti
k přeinstalování předsednictva nanovo.
Důvod, který zamlčujete a který je
hlavní, jest toho druhu, že bychom se měli
s ním důkladně zabývati.
Chci dále upozorniti na jinou zajímavou okolnost.
V původních úmluvách bývalých
většinových koalovaných stran souhlasili
jsme s tím, aby počet místopředsedů
rozmnožen byl v rámci celkové jednotné
úpravy, týkající se předsednictva
sněmovny i senátu. Úmluva sjednána
bylo na řadu let parlamentárního období
bez ohledu na případnou změnu politické
konstelace. Do této úmluvy zasáhla způsobem
rušivým a politicky netaktním nynější
vládní většina a to s úmyslem,
aby nejen porušila předchozí úmluvy,
nýbrž aby demonstrativním způsobem ukázala
nový kurs vnitřní politiky, zahrocený
reakčně a protisocialisticky. Na toto porušení
původního ujednání odpovídáme,
že také my necítíme se již vázáni
prvotními úmluvami a proto budeme hlasovati proti
rozmnožení počtu místopředsedů.
Postup nynější majority nevzbuzuje důvěry,
což zřejmo také z té okolnosti, že
zamítnut byl v ústavně-právním
výboru náš návrh, jímž dožadovali
jsme se, aby složení předsednictva sněmovny
provedlo se na podkladě poměrného zastoupení.
Na tomto požadavku a na této zásadě
trváme i nyní zdůrazňujíce,
že tento princip nejlépe odpovídá nutné
potřebě parlamentární součinnosti
se strany oposiční. My až dosud vždycky
jsme hájili a také nadále důrazně
hájiti budeme požadavek, aby parlamentární
praksí umožněna byla spolupráce většinových
stran s oposicí, jejíž poměrné
zastoupení jak v předsednictvu sněmovny tak
i ve výborech má se uplatniti.
Pokud předsednictva samého se týká,
je tato instituce sněmovní povolána nejen
k faktickému výkonu funkce předsednické,
tedy k předsedání a řízení
schůzí, nýbrž její pravomoc je
ve smyslu §u 9 jedn. řádu dalekosáhlá,
tím více, že přísluší
předsednictvu zvláště výklad
jednacího řádu sněmovny, určování
doby a pořadu schůzí, pokud jich sněmovna
sama neurčila, dále pak do její pravomoci
spadá zkoumání sněmovních projevů,
dotazů, interpelací i zpráv těsnopiseckých.
Výrazem bezohlednosti dnešní vládní
většiny jest její postup ve věci předsednictva
soc.-politického výboru.
Byl to velmi špatný projev úcty, velectění
pánové, k velmi dobré a významné
tradici a činnosti soc.-politického výboru.
Tento akt změny předsednictva soc.-politického
výboru nese na sobě známku všech těch
zhoršovacích soc.-politických tendencí,
jimiž se již delší dobu zabýváte
a které nyní v soc.-politickém výboru
pod patronancí svých vlastních členů
předsednictva chcete uplatňovati. Bez vážného
odůvodnění, proč tuto změnu
provádíte a proč ji chcete provésti,
prostě přišli jste s požadavkem celé
změny předsednictva soc.-politického výboru.
Jsou dosud známé určité a dosti obsáhlé
vaše sociálně-politické tendence zhoršovací,
které se vztahují, jak je všeobecně
známo, na zhoršení invalidní péče,
na zhoršení podpory stavebního ruchu, na zhoršení
ochrany nájemníků a, jak vy říkáte,
na novelisaci soc. pojištění, pod kterýmžto
označením myslíte a máte zájem
ne pouze na novelisaci, ale hlavně na zhoršení
soc. pojištění. Vaše sociální
politika sleduje zhoršovací tendenci nejen při
předlohách, které do soc.-politického
výboru nyní přijdou a budou projednávány
pod patronancí vašeho nového předsednictva,
ale vaše zhoršovací tendence má také
postihnouti všechno to, co dosud prospěšného
soc. politický výbor vykonal. To neznamená,
že sledujete jen osobní změny v předsednictvu
soc.-politického výboru, to je zřejmě
zhoršovací kurs sociální politiky. Z
vašeho aktu v tomto směru vyznívá nebezpečí
v zadržování soc.-politického pokroku
a ohrožování dosavadního sociálně-politického
zákonodárství. Nyní snad jen tak formálně
a bezvěcně slýcháme nářek
od těch vašich reakčních živlů,
že jsme v sociální politice zašli příliš
daleko. Z tohoto nářku se ozývá snaha
a touha nejen sociálně-politický pokrok zabrzditi,
ale také na všem tom, co dosud prospěšného
a dobrého v sociální politice bylo vykonáno,
prováděti dalekosáhlé zhoršovací
korektury.
Tvrdí-li mnozí z vás, že jsme v sociální
politice zašli příliš daleko, nemělo
by se zapomínati, že jest zde ještě ohromné
pole působnosti, že jest zde ohromné pole sociálně-politických
úkolů, jimiž dlužno působiti k
tomu, aby byla pozvednuta životní a duševní
úroveň pracujícího lidu, aby jmenovitě
byla pozvednuta také zdravotní úroveň
širokých kruhů lidových, neboť
máme doklady, že se šíří,
zmáhá tuberkulosa, nemoce z povolání
a že podle úředních záznamů,
podle statistiky nemocenských pokladen je průměrně
hlášen počet nemocných členů
pojištěných v nemocenských pokladnách
denně 74.000, pobírající ovšem
také podporu.
Velectění, již ta číslice sama
měla by napovídati, že zde ještě
v sociální politice musíme hodně daleko
a hodně dopředu, a proto všichni ti, kteří
jakýmkoliv způsobem snaží se na sociálně-politické
zákonodárství připínati brzdu,
aby rozvoj sociální politiky zadrželi a zabrzdili,
dopouštějí se neodpustitelného hříchu,
činu, který nemůže nijak sloužiti
jim ke cti a nemůže býti pro ně žádným
dobrým vysvědčením o dobrém
sociálním cítění.
Od doby trvání našeho Národního
shromáždění bylo všeobecně
uznávanou zvyklostí, že předsednictvo
soc.-politického výboru bylo v rukou příslušníka
socialistické strany vzhledem k potřebám
a ochraně dělnické třídy socialistickými
stranami representované. Mimo všechno očekávání
překvapila vládní většina plenum
tohoto výboru požadavkem, aby dosavadní předsednictvo
bylo vystřídáno předsednictvem novým,
v němž socialistické strany nemají vůbec
zastoupení.
Uskutečnění tohoto požadavku číselná
převaha vládních stran si vynutila. Pro svůj
požadavek vládní majorita neuvedla žádného
důvodu a jest proto její počínání
zřejmým dokladem snah směřujících
ku oddálení, ne-li vůbec znemožnění
projednání veledůležitých dělnictvu,
zaměstnanectvu i širokým vrstvám lidovým
prospěšných sociálních předloh,
jako jsou: zabezpečení přestárlých,
úprava požitků hornických provisionistů,
úrazové pojištění zemědělského
dělnictva, novelisace dělnického úrazového
pojištění, úprava podpor v nezaměstnanosti,
podpora stavebního ruchu, změna zákona o
soukromých zaměstnancích, úprava požitků
cestářů všech kategorií a jiné
sociálně-politické předlohy.
Uvedené předlohy jsou více než naléhavými
a nacházely se z části na pořadu jednání
soc. politického výboru. Byly však z denního
pořádku vzaty se zjevnou snahou, aby byly způsobeny
nové průtahy, případně aby
projednání jích bylo vůbec zmařeno.
Nynější většinové strany
jsou za tyto průtahy odpovědny a na ně padá
odpovědnost, zda více nežli naléhavé
požadavky pracujících vrstev budou uskutečněny
ku prospěchu a spokojenosti zájemců. Obáváme
se, že tomu tak nebude a že zhoršovací tendence
ostatně již v postupu vládní majority
se zračící, budou uplatněny.
Osnovatelé a odpovědní činitelé
nynějšího zřejmě reakčního
vládního kursu zapomínají, že
methody, jichž ve svém zavržení hodném
postupu užívají, mohou se v nejbližší
budoucnosti s plnou intensitou proti nim uplatňovati. Špatná
politika i taktika na konec neuškodí jen těm,
proti nimž je dělána, ale také těm,
jimiž je dělána. (Potlesk čsl. soc.
demokratických poslanců.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
dr Keibl. Uděluji mu slovo.
Posl. dr Keibl (německy): Dámy a pánové!
Projednávaný návrh používá
zmocnění čl. I zákona ze dne 15. dubna
1920, č. 325, jakož i §u 37 ústavní
listiny, aby počet místopředsedů poslanecké
sněmovny byl autonomním usnesením sněmovny
zvýšen na šest, počet zapisovatelů
na deset a pořadatelů na osm. V důvodové
zprávě odvolávají se navrhovatelé
na to, že senát již třikráte změnil
jednací řád, 17. listopadu 1920, 25. dubna
1924 a opět zase nedávno, a počet místopředsedů
konečně zvýšil na 6. S ohledem na společné
schůze předsednictev obou komor, má nyní
býti počet místopředsedů poslanecké
sněmovny týž jako v senátě, aby
žádná komora nemohla v daném případě
druhou majorisovati.
Odůvodnění tohoto návrhu je sice nevhodné,
jistě však neupřímné. Jde doopravdy
o to, aby každé vládní straně
bylo poskytnuto jedno místopředsednické místo,
oposice však aby při tom byla vyloučena. Kdežto
dosud byly oposiční strany této sněmovny
zastoupeny v předsednictvu jedním místopředsedou,
v budoucnosti snad tomu již tak nebude. Nyní se rozděluje
těch sedm míst v předsednictvu jenom mezi
strany vládní, strany oposiční budou
bez zastoupení. Tak daleko vede slepý hlad vládnoucích
stran po moci v tomto parlamentě. Chtějí
býti mezi sebou úplně nerušeny a své
jednání a opominutí zbaviti jakékoliv
kontroly. Patrně se samy domnívají, že
jejich činnost musí se báti světla
kritiky. Rozhodně však zamýšlejí
vytlačením oposice z předsednictva vzíti
jí jakýkoliv vliv na ustanovování
denního pořádku a na práce sněmovny,
takže se bude moci nerušeně vyběsniti
jenom vůle vládní většiny. Proto
také se zpěčují zavésti doopravdy
konference klubovních předsedů. Co záleží
vládní většině na tom, že
v budoucnosti nebude již předsednictvo zmenšeným
obrazem složení pléna. Neozve se žádaná
pochybnost, že jednací řád se stává
nyní čímsi labilním, poněvadž
každá změna vládní většiny
nutně způsobí zase změnu odst. 3 §u
5 zákona č. 325 z roku 1920. Podle našeho přesvědčení
je celý jednací řád našeho parlamentu
neúplný a jednostranný na prospěch
vládní většiny; široké kruhy
uznávají nutnost jeho reformy. Jak řádné
užívání, tak i již častěji
se vyskytnuvší zneužívání
jeho vedlo k nejprudším výstupům ve
sněmovně. Dosud stavěla se většina
na stanovisko, že i nejmenší změna jednacího
řádu by musila míti škodlivé
následky, poněvadž by mohla býti popudem
k novým opět se opakujícím změnám.
Musily býti tedy všechny pozměňovací
návrhy odmítány. A najednou táž
strana navrhuje změnu, která jest jenom povahy formální
a má příčinu pouze ve změněném
složení vládní většiny.
Projednávaný návrh, který zbavuje
v této sněmovně oposici dalších
práv, jest v příkrém odporu s nepsanými
zákony parlamentní slušnosti a parlamentního
mravu.
Pro nás příslušníky německé
národní strany je to tím politování
hodnější, poněvadž se to děje
právě nyní, kdy tři německé
strany přísluší vládní
většině. Pochybujeme, že německé
vládní strany mohou býti pyšny na takový
úspěch své aktivistické politiky.
Z těchto důvodů bude naše strana hlasovati
proti návrhu. (Potlesk poslanců něm. strany
národní.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
dr Gáti. Uděluji mu slovo.
Posl. dr Gáti: Jednací řád
našeho parlamentu daleko není řádem
dokonalým, poněvadž vůbec nechrání
práva menších stran v parlamentě, nýbrž
slouží výhradně potřebám
vládní většiny. Oposice již dávno
volá po tom, aby byla stanovena komise pro přepracování
jednacího řádu. Spravedlivý tento
požadavek rozbil se však o odpor většiny,
jejíž životním zájmem jest podle
možnosti zhoršiti jednací řád,
a tak se stalo. Teprve v poslední době vlivem událostí
podány byly dva návrhy na změnu jednacího
řádu z řad většiny. Jeden návrh
vyplývá z nedbalosti většiny, která
svou nepřítomností v parlamentě zavinila
neschopnost sněmovny usnášeti se při
rozpočtové debatě, což byla ovšem
strašlivá ostuda pro většinu, a proto
z pomsty byl již druhý den podán návrh
na změnu §u 40 jednacího řádu.
Tento návrh byl zapříčiněn
touhou většiny, aby její pohodlí bylo
chráněno a její poslanci nebyli nuceni setrvávati
do konce schůzí; tím ovšem zašlapán
byl poslední zbytek parlamentarismu zejména proto,
že všechna práva ohledně stanovení
pořadu dalších schůzí mají
býti přesunuta na předsednictvo. Tento návrh
není dosud vyřízen ústavně-právním
výborem proto, poněvadž mluvčím
z oposice podařilo se dokázati, že návrh
odporuje ustanovení ústavní listiny, a že
změna §u 40 v souvislosti s §em 10 může
býti provedena toliko zákonem.
Druhý návrh většinový týká
se zvýšení počtu místopředsedů
poslanecké sněmovny, jichž má býti
na příště 6 místo dosavadních
pěti, a zvýšení počtu pořadatelů
ze čtyř na osm.
Odůvodnění návrhu chce krýti
pravý smysl a mluví o absolutně nemožných
příčinách zavádění
těchto změn. Navrhovatelé urážejí
důvodovou zprávou k svým návrhům
celou sněmovnu, poněvadž nikdo není
tak naivní, aby na prvý pohled nepoznal pravý
smysl návrhů. Luďáci vstoupili do koalice
a žádají za to pro sebe místo místopředsedy.
A tento pouhý fakt dostačí k tomu, aby byl
změněn jednací řád. Tento chorobný
zjev našeho parlamentarismu odpovídá ovšem
zcela dnešnímu kursu: když reakce a klerikalismus
již ovládá celý stát, proč
by neměl býti farář i ve sněmovně
místopředsedou? V době, kdy ministrem soc.
péče je páter Šrámek,
když ze soc.-politického výboru vyhodí
zástupce socialistických stran, je přece
jen důsledným, dosadí-li se ještě
jeden klerikál za místopředsedu sněmovny.
Ovšem místopředseda dostane také slušný
místopředsedovský plat a rozumí se,
že strana ľudová, která přece výslovně
handluje o ministerská křesla, županské
úřady, místa v Pozemkovém úřadě
a jiné sinekury, nemůže si nechat ujíti
mocný vliv a plat místopředsedy sněmovny.
Při porovnání obou návrhů vládní
většiny musí býti nápadno odůvodnění,
které při změně §u 40 mluví
o úsporách, které prý bylo by možno
docíliti na tiskopisech sněmovních, pozvánkách
atd., a na druhé straně mluví při
ustanovení o novém místopředsedovi
o tom, že náklad na uhrazení s tím spojených
výloh má býti hrazen z celkových úspor
rozpočtových. Divné šetření!
Odůvodnění praví dále, že
podnět ke zvýšení místopředsedovských
míst dal senát, který se rovněž
na podobném opatření usnesl, takže by
mohlo dojíti při společných schůzích
sněmovních předsednictev k neodůvodněným
majorisacím senátu. Tato námitka je zřejmě
směšná, poněvadž většina
obou předsednictev náleží přece
většinovým stranám, takže při
rozhodování počet osob nepadá vůbec
na váhu. V předsednictvu senátu jest již
zastoupen lidový senátor, luďák a německý
křesťanský sociál - tedy tři
klerikálové, kterýžto fakt prostě
jasně charakterisuje vládnoucí kurs a my,
kteří se na parlament díváme jen jako
na nástroj vládnoucí třídy,
chápeme jasně, proč musí býti
nyní podobným způsobem zklerikalisováno
i předsednictvo posl. sněmovny. (Tak jest!) Tento
politický zjev odhaluje jasně, co znamená
pokroková, demokratická, Masarykovská socialistická
republika československá.
Měšťácká třída má
mimo v Rusku, v celém světě v rukou vládní
moc. Nikde v celém světě nejsou však
představitelé vládní většiny
tak procovsky hladoví a nenasytitelní a nikde neloupí
tak neomaleným způsobem i nejmenší práva
oposice. V parlamentě starého feudálního
a reakčního Rakouska byli členové
oposice i předsedy výborů i referenty. V
Německu je i dnes předsedou sněmovny člen
oposice. U nás však nestará se vládní
většina jen o to, aby měla v předsednictvu
většinu, což bychom zcela dobře chápali,
nýbrž rozdělí výhradně
mezi členy vládní většiny všechny
funkce, které ve sněmovně jsou, a jen dočasně
trpí už dříve zvolené místopředsedy
oposiční. O poměrném zastoupení
stran v předsednictvu podle početnosti delegací
není v předsednictvu ani pomyšlení.
Naše strana, ačkoliv je druhou největší
stranou sněmovní a dostala více než
milion hlasů, nemá v předsednictvu zastoupení.
O polovinu menší strana ľudová dnes zastoupení
dostane a podle dnešního kursu je velmi pravděpodobné,
že zítra podá vládní většina
nový návrh na zvýšení počtu
členů předsednictva, aby místo mohl
dostati též člen strany živnostenské,
jakož i maďarští měšťáčtí
nacionalisté. A pozítří může
dojíti k takovým změnám, že oposici
budou prostě vzata všechna práva.
Počet pořadatelů bude podle návrhů
také zvýšen na dvojnásobný. K
odůvodnění toho jest jediná věta:
"Počet pořadatelů ukázal se v
praxi nedostatečným." Většina myslí
patrně na události při odhlasování
strašných, ubíjecích zákonů
celních a kongruových. Myslíme však,
že počet parlamentní stráže je
úplný. A to přece stačí k vyhození
oposice za všech okolností i bez zvýšení
počtu pořadatelů. Divíme se jen tomu,
že návrh nestanoví současně také
plat pro pořadatele. V době, kdy není peněz
pro invalidy, sirotky a vdovy, bylo by přece zcela shodné
s měšťáckou morálkou zvoliti nového
placeného místopředsedu a stanoviti nové
příplatky pro pořadatele.
Vládní většina je svou vlastní
mocí zcela opojena a zapomíná při
tom, že se dějiny opakují a že strana,
která je dnes ve vládě, může
býti zítra v oposici. Nic netrvá věčně,
ani výhradní moc buržoasie. Každou vinu
stihne v zápětí trest. Ohromná většina
pracujících trpí do krajnosti, ale každá
trpělivost má svůj konec. Každá
reakce nese v sobě zárodky akce. Čím
větší je bezohlednost a svévole buržoasie,
tím bližší je revoluce. (Potlesk poslanců
strany komunistické.)
Odhalíme také při projednávání
tohoto návrhu, co znamená parlament v období
moci měšťácké třídy.
Parlamentarismus není nic víc než nástroj,
v němž zařizuje se měšťácká
třída podle svých potřeb bez ohledu
na potřeby širokých vrstev pracujícího
obyvatelstva. Zvýšení počtu místopředsedů,
pořadatelů, eventuelně i ministrů
nepomůže a neuchrání buržoasii.
Krutou diktaturu buržoasie může nahraditi jedině
diktatura proletariátu. A potom bude proletariát
jednati stejně bezohledně, jako buržoasie jedná
dnes.
Naše strana odmítá tento návrh a voleb
se nezúčastní. (Potlesk poslanců
komunistických.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Hackenberg. Uděluji mu slovo.
Posl. Hackenberg (německy): Slavná
sněmovno! Když roku 1906 byla provedena ve starém
Rakousku volební reforma, usnesen nový volební
zákon, přišly německé občanské
strany v parlamentě s požadavkem, aby současně
byl také vypracován pro nově zvolenou sněmovnu
jednací řád, aby tak byla zajištěna
pracovní způsobilost sněmovny, zvolené
podle všeobecného volebního práva a
aby se zabránilo, aby obstrukcí nebylo možno
rušiti sněmovní práce. Tenkráte
to byl náš vůdce dr Viktor Adler, který
vystoupil proti takovému požadavku a vyložil,
že stará sněmovna nemá práva
usnášeti se na jednacím řádu
pro novou sněmovnu, nýbrž sněmovna zvolená
podle všeobecného volebního práva sama
a jedině jest oprávněna vypracovati si jednací
řád. Vládci v Československé
republice měli o tom však jiné mínění.
V revolučním Národním shromáždění
usnesli se na jednacím řádu, který
platí pro zvolené Národní shromáždění
a část zástupců občanských
stran v revolučním Národním shromáždění,
když se pracovalo o tomto československém jednacím
řádu, využila také zkušeností,
kterých měly příležitost nabýti
jako obstrukční strany ve starém Rakousku.
Vypracovali jednací řád, jímž
se mělo zabrániti každé obstrukci, dokázali,
že se zmaří nejen obstrukce, nýbrž
i činnost menších skupin v této sněmovně.
Zvláště provedli zotročení menšin
v tomto státě, vlastně zotročení
zástupců menšin v této sněmovně.
Ze všech těchto důvodů jsme tedy usilovali
od svého vstupu do sněmovny o změnu tohoto
jednacího řádu. Ve sněmovně
byly dosud podány 4 pozměňovací návrhy.
Jeden návrh podali jsme my, němečtí
sociální demokraté, druhý německý
svaz, jeden návrh byl podán se jménem Patzel,
Spina a podepsán několika německými
občanskými stranami, které dnes sedí
ve vládě a jejichž zástupci mají
možnost pracovati k uskutečnění toho,
co tenkráte navrhli, v lůně vládní
většiny. Vedle toho podaly dva návrhy strany
většinové, jeden, jímž se právě
máme zabývati, a druhý, jímž
se má provésti změna §u 40 jedn. řádu.
Domnívali jsme se tedy, že, když již byly
podány 4 takové návrhy, mělo by se
přece umožniti, aby se jednalo společně
o všech těchto pozměňovacích
návrzích, které byly podány. My, němečtí
sociální demokraté, nežádali
jsme jen změnu jednacího řádu v tom
smyslu, abychom umožnili malým skupinám práci
bez cizí podpory, snažili jsme se také, aby
se reformou, novelou jednacího řádu zabýval
zvláštní výbor pro to zřízený,
tak zvaný výbor pro jednací řád.
Dosud se nám nepodařilo dosíci, aby tento
náš návrh byl vyřízen v plenu
sněmovny, a dosud se nám ani nepodařilo,
aby se v ústavním výboru jednalo o návrhu
na změnu jednacího řádu, který
jsme podali a který byl přikázán ústavnímu
výboru, aby jej vyřídil. Pánové
z většiny neuznali ani za nutné, aby se společně
se dvěma návrhy, které sami podali na změnu
jednacího řádu, projednávaly také
návrhy naše. A nyní, pánové,
byl přikázán ústavnímu výboru
nejen návrh, jímž se zabýváme,
nýbrž v prvé schůzi ústavního
výboru pan dr Halla jako zpravodaj referoval zároveň
také o návrhu většinových stran,
jímž má býti změněn §
40 jedn. řádu. Když jsme však přišli
s požadavkem, aby se projednávaly také naše
návrhy a když jsme si sami dovolili ve výboru
podati množství návrhů na změnu
jednacího řádu a podrobiti jednací
řád kritice, když jsme zvláště
upozornili německé občanské strany,
které sedí ve vládě, že četné
naše návrhy byly doslova opsány z návrhu
Patzelova, Spinova a že tyto strany mají
nyní příležitost zaujmouti stanovisko
k těmto svým vlastním návrhům
na změnu jednacího řádu, v nichž
se má upraviti jazyková otázka v zákonodárném
sboru, bylo to pánům z většinových
stran a zvláště německým občanským
vládním mamelukům poněkud nepříjemné
a dosáhli toho, že oba návrhy byly odděleny.
Také zástupce nár. demokratů pan dr
Hajn prohlásil, že otázka změny
jednacího řádu není vůbec aktuelní
a že postačí, bude-li projednán jeden
návrh.