Středa 15. prosince 1926

Jest však nutno poukázati, jak nesvědomitým přímo způsobem využívá konjunktury v soustavném elektrisačním podnikání soukromý kapitál, který ovládá výrobu elektrotechnických potřeb a materialií. Zde vydány jsou všeužitečné elektrárenské podniky přímo na milost a nemilost kapitálově silným koncernům a kartelům, které využívajíce příznivé doby, diktují si prostě svými organisacemi ceny tak, že rozvoj soustavné elektrisace jest tímto stavem mimořádně brzděn. Vysoké clo na cizí výrobky a kartelové diktáty výrobců tuzemských jsou hlavní příčinou toho, proč dnes konsument platí elektrickou energii poměrně draho. Dává-li vláda a stát soustavné elektrisaci nějaké výhody a dokonce hmotnou podporu, jest to nutno kvitovati s uznáním, ale konsumentu elektrické energie nesmírně by posloužilo, kdyby vláda měla odvahy zakročiti proti nemravným kartelům, kdyby si dala dáti kalkulaci výrobních cen elektrotechnických potřeb a ze zjištěných takto faktů vyvodila důsledky. Jenom jeden příklad: V poslední době utvořil se u nás kartel výrobců elektroměrů a diktoval ovšem značně zvýšené ceny elektroměrů. Výsledek jest, že všeužitečné elektrárenské podniky nemohou kupovati domácí elektroměry, poněvadž za levnější peníz dostanou prvotřídní výrobky přední, světové pověsti požívající, švýcarské firmy. Z toho je vidno, že tím, kdo ubíjí domácí výrobu a kdo vyvolává takto nezaměstnanost, v tomto případě nejsou všeužitečné podniky, nýbrž kartely a soukromý kapitál, který v honbě za lichvářskými zisky diktuje si takové ceny, že cizí výrobky i při enormních clech jsou u nás schopny konkurence. Lichevní úřad má zde vděčné pole působnosti. Zde tedy vykonala by státní správa pro zájem soustavné elektrisace veliký čin, kdyby poměrům na trhu elektrotechnických materialií a potřeb věnovala dostatečnou pozornost.

Cílem soustavné elektrisace jest pojmouti do okruhu své působnosti stávající podniky soukromé a komunální. Ministerstvo veř. prací v plném pochopení, co znamená pro stát zracionalisování výroby elektrické energie, vypracovalo osnovu zákona, kterým má býti doplněn a vyjasněn dosavadní zákon o podpoře soustavné elektrisace, a právě v této osnově se slučování elektrárenských podniků doporučuje. Proti této osnově podávají některá města protesty z důvodů zpravidla lokálních a egoistických, neboť zákonem umožněné sloučení elektrárenských podniků nemůže znamenati poškození zájmů měst, ale jistě přinese prospěch celku.

Slučování tomuto klade však překážky i připravovaná osnova sama, a to tím, že komunálním podnikům poskytuje úlevy finanční, jichž se nedostává všeužitečným elektrárenským společnostem. Podle osnovy mají býti komunální podniky elektrárenské od výdělkové daně osvobozeny. Bylo by zajisté v zájmu soustavné elektrisace a v zájmu sloučení výroby elektrické energie, aby připravovaným zákonem měřeno bylo všeužitečným podnikům stejně jako podnikům komunálním a aby § 72 byl doplněn tím, že se výdělková daň promíjí stejně komunálním jako všeužitečným elektrárenským podnikům. Právě proto, poněvadž všeužitečné podniky elektrárenské nelze při jejich významu a při obětech, které zde na provozovacím kapitálu přinášejí obce, okresy, země a stát, považovati za podniky výdělkové, upozorňuji včas na nedostatky připravované osnovy.

Připomínám ještě, že v problému soustavné elektrisace nutno věnovati mimořádnou pozornost též Podkarpatské Rusi. V technicko-dopravním výboru byl již projednáván tak zv. projekt Kriškův, jež by umožnil elektrisaci nejvýchodnějších částí republiky a vytvořil by tak hlavní předpoklad pro industrialisaci Podkarpatské Rusi. Řečníky naší strany bylo již několikráte ve výborech i v plenu sněmovny připomenuto, že tato industrialisace je jediným východiskem z nynější hospodářské situace země. Kriškův projekt byl projednáván i v zemědělském výboru a byla tu přijata jednomyslně resoluce posl. inž. Nečase, která byla pak přijata i plenem sněmovny. Realisace tohoto projektu jest nejvýš naléhavá a využívám znovu této příležitosti, abych odpovědné činitele volal k tomu, aby na elektrisaci Podkarpatské Rusi se nezapomínalo.

Očekávám, že připomínky, které jsem při této příležitosti učinil a které sledují jediný cíl, prospěti soustavné elektrisaci a tím našemu hospodářskému životu, nevyzní na prázdno. Budeme míti ještě příležitost, abychom detailním významem a poměry v soustavné elektrisaci zabývali se obšírněji, až na stůl sněmovny dostane se předloha zákona, jímž má býti rozšířen a doplněn náš základní zákon o soustavné elektrisaci z r. 1919.

Máme zájem na tom, aby prováděním soustavné elektrisace zvyšována byla hospodářská úroveň našeho obyvatelstva, a proto budeme pro novelisaci zákona č. 143 z r. 1923 hlasovati. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Žádám zpravodaje výboru rozpočtového pana posl. dr Hnídka, aby se ujal slova k doslovu.

Zpravodaj posl. dr. Hnídek: Vzdávám se slova.

Předseda: Pan zpravodaj se vzdal doslovu.

Přistoupíme k hlasování.

Osnova zákona má 3 články, nadpis a úvodní formuli.

Jelikož pozměňovací návrhy nebyly podány, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek proti tomu není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 3 články, nadpisem a úvodní formulí, ve znění doporučeném p. zpravodajem a shodném s předchozím usnesením senátu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém podle zprávy výborové, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Druhé čtení navrhnu na pořad příští schůze.

Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu, jímž jest:

3. Zpráva výborů ústavně-právního a rozpočtového k usnesení senátu (tisk 737) o vládním návrhu zákona (tisk sen. 223 a 270) o příspěvcích (záznamném) pro bursovní fond Pražské bursy pro zboží a cenné papíry (tisk 783).

Zpravodajem výboru ústavně-právního jest p. posl. Ostrý, zpravodajem výboru rozpočtového p. posl. dr Samek.

Uděluji slovo prvému zpravodaji, panu posl. Ostrému.

Zpravodaj posl. Ostrý: Slavná sněmovno! Senát NSRČ. usnesl se v 51. schůzi dne 25. listopadu t. r. na zákonu o příspěvcích pro bursovní fond pražské bursy pro zboží a cenné papíry.

V §u 1 se stanoví, že správa pražské bursy pro zboží a cenné papíry jest oprávněna vybírati od vydavatelů cenných papírů, které jsou zaznamenány v úředním kursovním listě této bursy, roční příspěvek pro bursovní fond. Dále se v témže paragrafu předpisuje, kdo příspěvkové povinnosti nepodléhá.

§ 2 stanoví sazbu ročního příspěvku až do úhrnné výše pro jednotlivého vydatele 30.000 Kč z úhrnné kursovní hodnoty všech emisí dotčeného cenného papíru na burse zaznamenaného. Vykáže-li účetní uzávěrka bursovního fondu počínajíc rokem 1930 po 5 po sobě následujících let roční čistý přebytek nejméně 200.000 Kč, může ministr financí přiměřeně sazbu příspěvkovou snížiti.

§§ 3 až 6 řeší administrativní řízení, vybírání a předpisování bursovních příspěvků.

Senát NS. přijal dále resoluci, kterou vyzývá ministerstvo financí, aby při udělování osvobození podle §u 1, odst. 2, lit. b) vzat byl zřetel zejména na cenné papíry, které jsou vydány k určitým obecně užitečným účelům.

Pražská bursa kryje své výlohy hlavně ze záznamného, t. j. příspěvků, které jí platí společnosti, ústavy a jiné právnické osoby za to, že jejich papíry jsou na této burse úředně obchodovány a zaznamenány, což má velký význam pro jejich umístění na kapitálovém trhu.

Tyto příspěvky se dosud vybírají podle zákona z 22. prosince 1901, č. 2 ř. z. z r. 1902, který byl vydán nejenom pro pražskou, nýbrž i pro terstskou bursu.

Nutno vydati zákon nový, poněvadž právě zmíněný zákon má platnost omezenou toliko do konce r. 1926. Byl-li tento starý zákon vydán s platností omezenou, stalo se tak z jistého antagonismu Vídně vůči provinciálním bursám, neboť podobný zákon pro vídeňskou bursu (zákon z 1. dubna 1876, č. 62 ř. z.) měl platnost neomezenou.

Když již se má vydati u nás zákon nový, pokládá se nutným přizpůsobiti jej dnešním poměrům. Tak především má se vyměřovati bursovní příspěvek pro příště z kursovní hodnoty papírů a nikoliv hodnoty jmenovité; tím se má docíliti jednak zvýšení bursovních příjmů - bursa pražská má nyní, jakožto bursa celostátního významu, větší výlohy a v budoucnu musí počítati s umořením stavebního nákladu na novou bursovní budovu, která jest neodkladnou nutností - jednak se má naznačenou změnou spravedlivěji rozvrhnouti příspěvkové břemeno, protože spravedlivějším ukazatelem platební nosnosti povinníků jest vnitřní hodnota jejich papírů, která se odráží v hodnotě kursovní.

Dále se v zákoně zavádí novota, že se při vyměřování příspěvků přihlíží též k emisím dosud neznamenaným; tím se má zabrániti, aby osoby k placení příspěvku povinné se nevyhýbaly příspěvkovému břemeni otálením se žádostí o připuštění nových emisí k záznamu.

Další novinkou jest, že částka 10.000 Kč, nad kterou se nesměl bursovní příspěvek jednotlivé osobě předepsati, se zvyšuje na 30.000 Kč; dochází tu aspoň k částečné valorisaci, jakožto důsledku pokleslé hodnoty dnešní peněžní jednotky.

Bursa má jakožto veřejnoprávní subjekt upravovati své příjmy podle vydání, zásadně tudíž nemá její hospodaření vykazovati přebytky. Protože však jest nutno počítati s tím, že někdy v budoucnu příjmy bursovní rapidněji poklesnou, jest dlužno tvořiti jistou reservu. S touto reservou počítal též starý zákon, který připouštěl, aby bursovní příjmy směly převyšovati bursovní výdaje o 20.000 Kč. Zvyšuje-li se nyní tato částka na 200.000 Kč, má to jednak opět důvod valorisační, jednak se tím béře zřetel na zvýšené potřeby bursy v budoucnosti. Tento posledně dotčený zřetel - postaviti totiž bursu na pevný finanční podklad a tím jí umožniti stavbu bursovního paláce - rozhodl, že uvedené maximum příspěvkové nemá míti platnost do konce r. 1929.

Naproti tomu nemění se sazby příspěvkové - jedna desetitisícina a jedna dvacetitisícina - nečiní se však - na rozdíl od starého zákona - rozdílu mezi akciemi průmyslových a obchodních podniků na jedné a dopravních podniků na straně druhé, kteréž rozlišování vzhledem k sestátnění soukromých drah téměř již nemá praktického významu.

Konečně zásadně se nemění též okruh osob osvobozených od bursovního příspěvku. Neosvobozují se tudíž ani v novém zákoně okresy a obce, což je odůvodněno tím, že tyto subjekty mnohdy sjednávají titrové půjčky k účelům lukrativním a tudíž osvobození takového nezasluhují. Tyto příspěvky komunami placené jsou ostatně velice nepatrné; tak platí Praha 2175 Kč ročně, Brno 587 50 Kč ročně, Bratislava 231 25 Kč ročně, Ústí n. L. 62 50 Kč, Plzeň 131 25 Kč a Teplice-Šanov 6 25 Kč ročně. Pokud pak by tu byl důvod pro osvobození, může obec resp. okres obrátiti se na ministerstvo financí, které jistě v případech zřetele hodných takovým žádostem vyhoví.

V souvislosti s tím dlužno se zmíniti, uvádí-li zákon jakožto subjekty od příspěvku osvobozené župy a svazy žup, neporušuje tím starého rámce osvobození, poněvadž vzhledem k projektovanému župnímu zřízení musí počítati též se subjekty, které nastoupí na místo jednotlivých zemí, které byly již podle starého zákona bursovního příspěvku prosty.

Ústavně-právní výbor pojednal ve schůzi dne 14. prosince zevrubně o této osnově zákona a navrhuje, aby slavná sněmovna schválila osnovu tak, jak se na ní usnesl senát NSRČ. a aby schválila také resoluci senátem přijatou a výborem ústavně-právním rovněž schválenou. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Uděluji slovo druhému zpravodaji, panu posl. dr Samkovi.

Zpravodaj posl. dr Samek: Slavná sněmovno! Jak již uvedl p. zpravodaj výboru ústavně-právního, je pražská bursa pro zboží a cenné papíry oprávněna vybírati záznamné podle zákona z 22. prosince 1921. Tento zákon pozbude 31. prosincem letošního roku platnosti.

Nicméně je nesporným faktem, že bursa potřebuje i nadále tohoto finančního zabezpečení k účelům, které byly již vyloženy, a proto je zapotřebí připraviti dříve, než vyprší platnost starého zákona, zákon nový, aby příspěvek mohl býti vybírán i nadále.

Nebylo by zajisté moudré prodlužovati zákon starý beze změny, rozumnější je, vydati zákon nový, v němž dobré a osvědčené předpisy se recipují a předpisy méně vhodné nahrazují vhodnými, resp. vyplňují mezery a odstraní se nejistota, a tak se postupuje v případu konkretním.

Pan zpravodaj ústavně-právního výboru vyložil podrobně změny oproti nynějšímu stavu. Všechny tyto změny jsou účelné a plně odůvodněné a proto rozpočtový výbor, který projednal návrh zákona ve schůzi dne 16. prosince, usnesl se doporučiti plenu schválení zákona shodně s usnesením senátu tisk 737 a doporučuje rovněž vhodnou resoluci senátem přijatou. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava tedy odpadá.

Přistoupíme ihned ke hlasování.

Osnova zákona má 7 paragrafů, nadpis a úvodní formuli.

Jelikož mi pozměňovací návrh nebyl podán, dám hlasovati o celé osnově najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek proti tomu není. (Posl. dr Winter: Není přítomno 100 členů!) Je, prosím.

Konstatuji, že sněmovna je schopna se usnášeti.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, t. j. s jejími 7 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí, ve znění navrženém pp. zpravodaji a shodném s předchozím usnesením senátu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu ve čtení prvém podle zprávy výborové, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

O resoluci, otištěné ve zprávě výborové, dám hlasovati až při druhém čtení této osnovy.

Tím vyřízen jest třetí odstavec pořadu.

Přistoupíme ke 4. odstavci, jímž jest:

4. Zpráva výborů zahraničního, ústavně-právního a rozpočtového o vládním návrhu (tisk 657), jímž se předkládá Národnímu shromáždění úmluva mezi Československou republikou a republikou Rakouskou o plnění smluv o pojištění na život a důchody, které sjednaly rakouské životní pojišťovny s pojistníky československými a československé pojišťovny životní s pojistníky rakouskými, podepsaná dne 29. května 1925 v Praze, se Závěrečným zápisem téhož data (tisk 786).

Zpravodajem výboru zahraničního je pan posl. dr Chvalkovský, výboru ústavně-právního p. posl. dr Hajn a výboru rozpočtového p. posl. dr Samek.

Uděluji slovo prvnímu zpravodaji, panu posl. dr Chvalkovskému.

Zpravodaj posl. dr Chvalkovský: Slavná sněmovno! Zahraniční výbor projednal ve své schůzi dne 9. prosince vládní návrh tisk 657, kterým se předkládá Národnímu shromáždění úmluva mezi Československou republikou a republikou Rakouskou o plnění smluv o pojištění na život a důchody, které sjednaly rakouské životní pojišťovny s pojistníky československými a československé pojišťovny životní s pojistníky rakouskými, která byla podepsána 29. května 1925 v Praze, se Závěrečným zápisem téhož data.

Účelem úmluvy, která byla uzavřena - jak jsem řekl - 29. května 1925, bylo, upraviti měnu pojišťovacích smluv na život, kteréžto smlouvy před okolkováním 26. února 1919 uzavřeny byly našimi státními příslušníky s rakouskými pojišťovnami na starorakouské koruny.

Zahraniční výbor prozkoumal se svého stanoviska a s výhradou schválení výboru ústavně-právního a rozpočtového vládní návrh, a mám čest slavné sněmovně jménem zahraničního výboru navrhnouti, aby přijala usnesení:

"Národní shromáždění Československé republiky souhlasí s úmluvou mezi republikou Československou a republikou Rakouskou, podepsanou dne 29. května 1925 v Praze se závěrečným protokolem téhož data." (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Uděluji slovo druhému zpravodaji, panu posl. dr Hajnovi.

Zpravodaj posl. dr Hajn: Slavná sněmovno! V této předloze běží o nemalé věci, o 10 rakouských pojišťoven a o úhrnný kapitál na životní pojistky v částce 380 mil. K, v budoucích letech splatný. Dnešní hodnota těchto kapitálů by byla 172 mil. Splatno bylo již v prošlých pojistkách, ale posud nevyplacených, 91 mil. Kněží, lékaři, vdovy po lékařích, notářích, advokátech, žurnalistech mají dostati 6 3/4 mil. Došlo-li k této dohodě, vidíte, že běží o veliké hospodářské a sociální ulehčení tisícům a tisícům osob. Se svého stanoviska ústavně-právní výbor neshledal překážky a tudíž navrhuje ctěné sněmovně, aby přijala vládní návrh. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Uděluji slovo třetímu zpravodaji, panu posl. dr Samkovi.

Zpravodaj posl. dr Samek: Slavná sněmovno! Ve staré říši rakousko-uherské provozovaly pojišťovací obchody četné pojišťovací společnosti a spolky jednak akciové, jednak vzájemné. Některé z nich měly sídlo také v nynějším Československu, z větší části však sídlo pojišťoven bylo mimo nynější území republiky Československé: ve Vídni, Budapešti, Terstu, Krakově atd. V Československé republice dnešní měly své filiálky, zastupitelství, jednatelství, platební místa atd. Uzavřely zde řadu pojišťovacích smluv a z nich vyplynuly závazky, resp. nároky. Provozovaly pojišťovací obchody všechny, jednak na život a důchod, jednak elementární (požární, krupobitní, pojištění proti vloupání atd.). Když nastal převrat, octly se i pojišťovny i pojištěnci a všichni, kdo měli smluvní práva nebo povinnosti k nim, v úplné právní nejistotě. Platnost koncese k provozování obchodů stala se pochybnou, rovněž dozor nad pojišťovnami měl jiný stát, sídlo pojišťovny octlo se ve státě cizím, pojistníci byli také v jiném státě než pojišťovna a zrovna tak dlužníci pojišťoven. K tomu přistoupily ještě další obtíže. Celá řada pojišťovacích smluv dle klausulí smluvních pro neplacení příspěvků zanikala, jinde zase nastala splatnost pojištěné sumy nastoupením pojistného případu, splatnost a žalovatelnost byla sjednána pravidelně v hlavních sídlech pojišťovny, tedy namnoze v cizině, změnili se zástupci generální i místní a k tomu ke všemu ještě nastala měnová rozluka. U pojištění elementárních se poměry uplynutím krátké doby - as 1 roku - vyřešily celkem samy. Ale u pojištění na život a na důchod to bylo jiné.

Kdyby ve státech nástupnických všude byla zůstala měna naprosto stejná, snad obtíže nebyly by tak veliké, ale rozlukou měnovou a zejména pak znehodnocením některých měn obtíže se kromobyčejně zvětšily. Jak již vyložil p. zpravodaj výboru ústavně-právního, osob zúčastněných přímo a nepřímo bylo velmi mnoho a tak musily konečně do věci zasáhnouti vlády, především ovšem naše vláda, poněvadž se nedalo očekávati, že by cestou soukromoprávních žalob před smírčím soudem v sídle pojišťoven došli oprávnění svého práva. Při sjednání mírových smluv byla otázka předmětem jednání. V mírové smlouvě st.-germainské je to článek 215 a v trianonské je to článek 198, který obsahuje klausule o nakládání s pojišťovnami. V nich se praví, kdyby nebylo docíleno dohody mezi zúčastněnými státy o tom, jak nakládati s pojišťovnami na území státu druhého, že by otázka řešena byla reparační komisí, resp. arbitrem. Do kdy se má rozhodnutí státi, v mírové smlouvě není. Vláda naše, poněvadž věc velmi kvapila, usilovala o to, aby došlo k mezistátnímu ujednání co nejdříve. Byla k tomu ostatně vyzývána všemi pojistníky, jimž byla poskytována také pomoc stranami politickými.

Naší vládě podařilo se ujednati úmluvu nejprve s Maďarskem, s nímž byla u zavřena dne 13. července 1923, která na základě souhlasu sněmoven byla ratifikována a pod čís. 228 z r. 1924 ve Sbírce zákonů a nařízení publikována.

Dále dospěla vláda k ujednání smlouvy s Rakouskem, která byla podepsána 25. května 1925.

Touto úmluvou s Rakouskem upravují se práva a povinnosti plynoucí z pojišťovacích smluv na život a důchod, jež uzavřeny byly s pojišťovnami soukromými. Netýkají se jiných právních poměrů těchto soukromých pojišťoven, netýkají se tedy hypotečních půjček, lombardních závazků, vkladů na knížky a pod. Všechny tyto věci upraveny jsou všeobecnou úmluvou ze dne 18. června 1924, č. 60 z roku 1926, a zmocňovacím zákonem z 21. srpna 1925, č. 220 z r. 1925.

Úmluva řeší nejprve otázku veřejno-právní čili živnostenskou nebo obchodně-politickou, t. j. otázku připuštění cizích pojišťoven k provozování pojišťovacích obchodů u nás a navzájem. Ve smlouvě s Rakouskem uznává se zásada největších výhod. V závěrečném protokolu, který je součástí úmluvy, precisuje se, jakým způsobem bude vyložena tato věta. Podle závěrečného protokolu celá řada pojišťoven rakouských, které v Československé republice měly a mají pojistníky, toto pojištění budou likvidovati tak, že předají je na pojišťovny československé a na příště v Československu budou připuštěny k provozování pojišťovacích obchodů jen některé pojišťovny rakouské, zvláště kvalifikované. Tyto pojišťovny obdrží koncese, ale ne neobmezené a dohromady postarati se musí o to, aby pojišťovny, které u nás dále připuštěny nebudou, své pojištění v Československé republice řádně zlikvidovaly.

Další část úmluvy je vlastně řešením otázky, jak zajistiti splnění pojišťovacích smluv na život a důchod, jež byly uzavřeny do 26. února 1919, tedy do dne, kdy nastala měnová rozluka. Tato otázka se řeší takto: Pojišťovny rakouské od ostatních pojišťoven oddělí pojišťovací smlouvy do dne 26. února 1919 v korunách rakousko-uherských s československými pojistníky uzavřené. Za československé pojistníky se považují všichni, kdož 31. prosince 1924 byli státními občany československými a v Československu měli své bydliště. Tím oddělením pak vznikne t. zv. blok čsl. pojištění. K těmto nejčetnějším smlouvám pojišťovacím přistoupí další, které jsou podrobně v čl. 2 a 3 úmluvy vyjmenovány. Aby nebyly šikany při podávání průkazu státního občanství a stálého bydliště, budou vydány zvláštní předpisy.

Článek další týče se těch, kdož sice byli našimi příslušníky, ale 31. prosince 1924 neměli řádného bydliště u nás. Jejich pojišťovací smlouvy se také do čsl. pojišťovacího bloku vzaly, ale s jistým omezením. Podrobně nebudu klausule číst, jsou v úmluvě.

Další článek jedná o pojištění půjček rakouských nebo uherských. Jak známo, byly to smlouvy, ve kterých se pojišťovna zavázala, že vyplatí pojistníkovi ne hotovost, nýbrž válečnou půjčku. Tyto smlouvy rovnají se smlouvám pojišťovacím na život a důchod a budou životní pojišťovny povinny na žádost pojistníku tato pojištění přeměniti do jednoho roku v pojištění na hotovost a budou musiti započítati na platbu 75% z premií zaplacených do 26. února 1919 a 100% toho, co od té doby bylo zaplaceno v korunách československých.

Další část úmluvy se týče otázky, jak se budou nyní plniti závazky pojištěnců, resp. pojišťoven. Od 26. února 1919 budou se konati platy se strany pojistníků v korunách a se strany pojišťoven rovněž v korunách československých, a to v poměru, že 1 Kč se rovná 1 koruně rakousko-uherské. Pojišťovny rakouské musí všecky nároky vzniklé v době od 26. února 1919 zaplatiti v plné výši nezkráceně. Naproti tomu nároky vzniklé do 26. února 1919, jen pokud stačí část technických reserv československého bloku pojištění, vypočtených ke dni 31. prosince 1924, a pokud bude znova uhražena majetkovými hodnotami, jež uvedeny jsou v čl. IX a X.

Ve čl. IX a X jest uveden přesně pořad všech majetkových hodnot, které budou sloužiti jako technické krytí bloku čsl. pojištění.

Nestačí-li hodnoty předem vyjmenované, přistoupí k nim ještě předválečné dluhopisy státní, po případě i válečné půjčky, a to do nejvyššího peníze 67 mil. Kč, kteréžto předválečné dluhopisy státní zavazuje se vláda Československé republiky u nás, pokud nejsou nostrifikovány, nostrifikovati, čímž se tedy stanou součástí dluhu Československé republiky. Vláda naše povolí dovoz a uzná tyto titry, čímž nabudou hodnoty u nás, a tím bude vytvořena majetková reserva ke krytí pojišťovacích smluv. Pojistníci své povinnosti musí splniti rovněž podle poměru, že 1 koruna rakouská rovná se 1 Kč.

Dále je ve smlouvě ustanovení o rozhodčím soudu, a klausule, že úmluva vstoupí v platnost 14 dnů po ratifikaci.

To je asi hlavní obsah úmluvy, která se stala nutnou a kterou vláda hleděla uskutečniti, poněvadž nemohla déle otáleti a čekati na rozhodnutí arbitra; ostatně o obsahu rozhodnutí arbitra byli jsme v naprosté nejistotě.

Rozpočtový výbor projednal návrh schvalovacího usnesení ve schůzi dne 14. prosince 1926 a usnesl se shodně s výbory zahraničním a ústavně-právním doporučiti plenu přijetí schvalovacího usnesení:

"Národní shromáždění Československé republiky souhlasí s úmluvou mezi republikou Československou a republikou Rakouskou, podepsanou dne 29. května 1925 v Praze se závěrečným protokolem téhož data." (Souhlas.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP