Předseda: Malypetr.
Místopředsedové: Zierhut, inž.
Dostálek, Slavíček, Stivín.
Zapisovatelé: Petrovič, Rýpar.
264 poslanců podle presenční listiny.
Zástupci vlády: min. předseda dr Švehla;
ministři dr Hodža, dr Mayr-Harting,
Najman, dr Nosek, dr Spina, dr Srdínko,
Šrámek, Udržal.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha, jeho zástupce Nebuška.
Předseda (zvoní): Zahajuji 45. schůzi
poslanecké sněmovny.
Dovolenou na tento týden udělil jsem posl. dr Lehnertovi
pro neodkladné záležitosti.
Došlo oznámení o změnách ve výborech.
Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
Klub poslanců "Deutsche christl.-soz. Volkspartei"
vyslal do výboru ústavně-právního
posl. dr Luschku za posl. dr Mayr-Hartinga, do výboru
imunitního posl. Krumpe za posl. dr Mayr-Hartinga.
Předseda: Došla naléhavá interpelace.
Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
Naléhavá interpelace posl. Bergmanna, Buřívala,
Pechmanové, Procházky a spol. vládě
o novelisaci nařízení vlády ze dne
7. července 1926, č. 113 Sb. z. a n.
Předseda: Došly dotazy. Žádám
o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
Dotazy:
posl. Sedláčka, Vičánka a druhů
ministru obchodu o povolování koncesí k dopravě
osob autobusem,
posl. inž. Kalliny ministru nár. obrany, že se
nevyřizuje žádost účetního
poddůstojníka ve výslužbě Ondřeje
Gerberta z Aše.
Předseda: Došly odpovědi na dotazy.
Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
Odpovědi:
min. vnitra na dotaz:
posl. Patzela o trestu za nošení praporu se skobovým
křížem,
posl. Siegla o zálohách na tisk kandidátních
listin,
min. nár. obrany na dotaz:
posl. Krebse o nehodě při házení ručními
granáty na cvičišti u Matejovců,
posl. dr Koberga o vyzvědačství ve vojsku,
min. financí na dotaz posl. Fedora v záležitosti
poukázání zvýšených pensí
pensistů.
Předseda: Počátkem schůze byly
tiskem rozdány a současně přikázány
výboru iniciativnímu návrhy.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
613. Návrh posl. Zeminové, Mikuláše,
dr Patejdla a spol. ve věci zaručení zásob
cukru pro tuzemskou potřebu, jakož i stanovení
přiměřené ceny rafinovaného
cukru.
615. Návrh posl. Mikuláše, Zeminové,
Špatného, Riedla a druhů na vydání
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon ze dne 17. března 1926, č. 38 Sb. z.
a n., o další obnově prozatímního
vnuceného pachtu.
Předseda: Přikazuji výborům
zahraničnímu a živnostenskému:
600. Vládní návrh, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
prozatímní úprava obchodních styků
mezi republikou Československou a republikou Tureckou,
sjednaná výměnou not v Angoře dne
30. září 1926.
Výboru imunitnímu přikazuji žádost
okr. soudu pro přestupky v Praze ze dne 14. října
1926, č. T IV 2001/26, za souhlas s trest. stíháním
posl. Hakena pro přestupek podle §u 11 zákona
ze dne 17. prosince 1862, č. 6 ai 1863 ř. z. (č.
J 288-II).
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž jest:
1. Rozprava o prohlášeních min. předsedy
a ministra financí, jakož i o naléhavých
interpelacích tisky 585, 586, 587, 588, 591, 592 a 594
- pokračování.
Budeme pokračovati v rozpravě, započaté
ve 43. schůzi dne 15. října t. r.
K slovu přihlášen je pan posl. dr Buday.
Dávám mu slovo.
Posl. dr Buday: Slávna snemovňa! Dlho trvajúca
vojna od základu rozbúrila hladinu politického
života Europy. Rozbúrené vlny ťažko
sa ukľudňujú. Odkiaľ je to, že človek
takmer nemôže vziať noviny do rúk, aby
sa v nich nedočítal chýr o vládnej
krízi toho ktorého štátu Europy? Vlády
padajú, nové povstávajú podľa
svojho politického pribarvenia, červené,
zelené, biele, slovom, následkom tejto premeny obraz
sa nám javí ako v kaleidoskope. A zpod tohoto všeobecného
pravidla ovšem nečiní výnimku ani naša
republika. (Slyšte!) V našej republike, prosím,
toto je už deviata vláda, ktorá sa nám
predstavila, mali sme vlády, v čele ktorých
stál po raze dr Kramář a dr Beneš,
mali sme vlády, v čele ktorých dvakrát
stál zosnulý už Tusar, žijúci
ešte v terajšej vláde pán Černý,
tiež bol dvakrát na čele vlády, a terajší
pán ministerský predseda stojí už v
čele tretej vlády. Dosiahnul tedy rekordu.
Z tohoto všeobecného hľadiska teda nebolo by
to nič zvláštneho, že sa v našom
parlamente predstavila nám vláda nová. Avšak
tá vláda, ktorá sa nám práve
predstavila, zrodila sa v okolnostiach, od terajšej prakse
docela odlišných. Pán ministerský predseda
vo svojom prehlásení moment tento pomenoval historickým.
Ja tento jeho výraz kvitujem. Vopred však poznamenávam,
že tú zvláštnosť nevidím snáď
v tom rekorde pána ministerského predsedu Švehlu,
ale vo veciach o veľa vážnejších
a významnejších.
Prvou zvláštnosťou predstavenej sa nám
vlády je, že v nej nie sú zastúpené
na základe Marxovom stojáce socialistické
strany krajného radikalizmu, ktoré dosiaľ nielen
že vo všetkých vládach zastúpené
boly, ale ktoré, o tom, myslím, nikto nepochybuje,
doterajším vládam i smer dávaly. (Tak
je!) Zaiste nie je medzi nami demokraticky smýšľajúceho
človeka, ktorý by si neprial sociálnych reforiem
a vôbec zlepšenia sociálnych pomerov u nás.
Zaiste nie je nikto u nás, kto by odopieral robotníctvu
- tejto tak početnej a vážnej složke národa
- právo pracovať na zlepšení svojho hmotného
položenia. Všetko to nesmie sa však diať v
znamení bezohľadného, neúprosného
triedneho boja (Tak je!) a na úkor ostatných
stavov a nesmie sa diať a nesmie byť na škodu možnej
nosnosti štátneho hospodárstva. (Tak je!
- Výborně!) A poneváč v
oboch týchto veciach všetky doterajšie vlády,
celý doterajší systém sa v značnej
miere previnil, preto je tu potrebné korektivum, a keď
v terajšej vláde ministerstvo sociálnej pečlivosti
je sverené človekovi, ktorý sa hlási
ku strane síce sociálnej, ale pri tom stojací
na bezohľadný triedny boj vylučujúcej
kresťanskej solidarite, preto nemožno nám nevidieť,
že to prepotrebné korektivum je tu a že to nutno
pripísať k dobru terajšej vláde. (Tak
je!)
Druhou zvláštnosťou terajšej vlády
je, že sú v nej zastúpení, čo
dosiaľ tiež nebolo, i reprezentanti spoluobčanov
nemeckej a maďarskej národnosti. V tejto veci je stanovisko
našej strany jasné a je dané tým "uni
cuique suum" a tiež tým Kollárovým:
"Svobody sám kto hoden, vie uctiť svobodu iných."
Práve preto, že my, Slováci, prez desaťročia
na vlastnom tele sme cítili najväčší
národný útisk, preto vieme, ako on bolí,
a práve preto nedoprajeme ho inému. (Tak je!)
Sme presvedčení, že úplne pravdu
má horvatský časopis "Hrvatsko Pravo",
ktorý 10. októbra počas nášho
pobytu v kraľovstve SHS napísal toto: "Rakúsko-uhorská
teoria o politickom národe, že v štáte
všetko právo len jednému národu prislúcha
s vylúčením a bez ohľadu na ostatné
národnosti, zahubila veľmoc Rakúsko-uhorskú
(Tak je!) a práve preto my spoluobčanom našej
republiky nemeckej a maďarskej národnosti doprajeme
im prislúchajúce práva, avšak konštatujeme
hneď, že zákony našej republiky sú
v tom smere tak liberálné, že sotva zavdávajú
príčinu k vážnym žalobám.
(Tak je!) Práve preto, myslím, bol umožnený
vstup do vlády našim spoluobčanom a stranám
nemecko-maďarským. Jestli tento ich krok s ich strany
- o čom ostatne pochybovať nechcem - znamená
úplné uznanie štátnosti našej republiky,
jestli ono znamená vôľu pracovať na konsolidácii
a upevnení našej republiky, tedy túto okolnosť
zase nemožno nepočítať k dobru terajšej
vlády. (Tak je!)
Vyrovnanie s Nemcami bolo by tedy faktom a my ho nezatracujeme,
ale držíme s p. posl. dr Kramářom,
ktorý ešte pri debate o vládnom prehlásení
v decembri minulého roku, ak sa dobre pamätám,
povedal, že "jestli vyrovnání s Němci
jest potřebné, vyrovnání se Slováky
je ve svrchované míře potřebné".
(Tak je! - Potlesk.) Áno, slávna snemovňa,
vyrovnať sa so Slovákmi, uspokojiť Slovensko
je svrchovaná nutnosť štátna. (Tak
je!) Na Slovensku ešte vždy je veľká
nespokojnosť a nespokojnosť zaiste neplodí lásku
k štátu. (Tak je!) Preto odstrániť
túto nespokojnosť je svrchovanou nutnosťou štátnou.
Vieme a uznávame loyálne, že príčiny
tejto nespokojnosti, menovite hospodárske, vo značnej
miere väzia v poválečných okolnostiach,
avšak keď toto uznávame, sme presvedčení
i o tom, že racionálna správa štátna,
ako obsadzovanie úradníckych miest na Slovensku
výlučne Slovákmi, príslušný
zreteľ pri štátnych prácach a dodávkach
na domorodé obyvateľstvo, (Tak je!) väčšie
investície, napomáhanie priemyslu, napomáhanie
múdremu vývozu produktov slovenského roľníka,
ako na pr. na západe zeleniny a na juhu ovocia atď.,
vo značnej miere môže prispieť k uspokojeniu
Slovenska.
A práve preto je nám ľúto, že pán
ministerský predseda vo svojom prehlásení
o týchto vitálnych otázkach slovenských
sa ani slovíčkom nezmienil. Zmieňuje sa o
nich, ale tiež len v hrubej všeobecnosti, vo svojom
prehlásení pán minister financií,
ktorý nám sľubuje zlepšenie sa štátneho
hospodárstva a následkom toho myslím správne
i zlepšenie sa s roka na rok hospodárskej situácie
vôbec. Môže prispieť k tomu, dúfam,
i sľúbená daňová reforma, ktorú
i p. ministerský predseda označil za úkol
najbližšej doby. Pán minister financií
sľubuje, že v daňovej reforme bude tiež
sníženie sadzieb, ale ja myslím, že aj
z iných ohľadov je múdra daňová
reforma pre Slovensko prepotrebná a môže mať
blahé následky, totiž: My, ktorí pozorujeme
život na Slovensku, my, ktorí sa stýkame s
daňujúcim obecenstvom, nadobudli sme toho presvedčenia,
že, myslím, hlavnou príčinou nespokojnosti
v daňových záležitostiach na Slovensku
je nejasnosť a neurčitosť. (Tak je!) Daňové
zákony na Slovensku sú odlišné od daňových
zákonov v t. zv. zemiach historických a práve
preto exponovaní úradníci nevedia sa vžiť
do daňového systému Slovenska a následkom
toho býva chaos a častokrát i nesprávnosť
hlboko sahajúca do vrecák daňujúceho
obecenstva. Jestli teda sľúbená daňová
reforma v tomto ohľade stvorí jasnosť a odstraní
všetkú nejasnosť, zaiste v značnej miere
prispeje k uspokojeniu Slovenska.
Lež Slovák háji si svoje nielen hmotné
statky, ale i statky duchovné, národnosť, reč
a tradicionálné náboženstvo. (Tak
je!) A Slovák tieto svoje duchovné statky ešte
vyššie cení nežli statky hmotné a
keďže sa v ohľade tomto mu krivdí, preto
tiež prejavuje svoju nespokojnosť. A vo veciach týchto,
slávna snemovňa, žiadosti Slovákov sú
tak jasné a jednoduché a spravodlivé a nič
viac a nič menej si nežiadajú, ako to, aby
ich náboženstvo bolo šetrené a aby slovenčina
bola úplne zrovnoprávnená s češčinou,
(Tak je! - Potlesk poslanců slovenské
strany ľudové.) totiž, aby na Slovensku v
úradoch a školách to isté právo
požívala slovenčina, čo v historických
zemiach češčina. (Tak je!) Ač
vo veciach týchto hoci, žiaľ, prehlásenie
p. ministerského predsedu je až príliš
diplomatické a nejasné, predsa vidím rysovať
smernice v ňom, podľa ktorých v tejto háklivej
otázke náprava by mala byť zjednaná.
Totiž p. ministerský predseda zaiste nebude mi odporovať,
keď poviem, že ten pasus jeho reči, vo ktorom
vyprával o rôznych národných kultúrach,
treba rozumieť i o Slovákoch. (Tak je!) Áno,
Slovák má od Čechov rôznú národnú
kultúru, túto svoju národnú kultúru
menuje on svojskosťou a túto svoju svojskosť
chce si vypestovať, ale nedalo sa mu to, bolo mu sahané
na ňu. Ale márne. Povstal z toho len jalový
a škodlivý boj. (Tak je!) A toto uznáva
teraz aj pán ministerský predseda, lebo hovorí:
"Jsme přesvědčeni, že diference
plynoucí z národnostních kultur nikdy nezmizí."
My mu to kvitujeme, ako kvitujeme aj to, že doteraz boly
len pokusy robené k vyvolaniu akéhosi lepšieho
spolužitia. Najviac nás ale teší to, že
on chce odstrániť spory z tejto rôznosti povstalé,
a ten spôsob, ako to chce učiniť, totiž:
"přímo otevřeně, jako rovný
s rovným." Áno, to je cesta k riešeniu
slovenskej otázky. Slovák ako rovný s rovným
šiel do sväzku s Čechom, aby vybudoval túto
republiku a práve preto žiada rovné právo
s Čechom. (Potlesk poslanců slovenské
strany ľudové.) Jestli v takomto smere a týmto
spôsobom bude slovenská otázka vyriešená,
bude vyriešená ku spokojnosti Slovákov, k dobru
republiky. (Tak je!) Jestli však sľuby ako dosiaľ
vždycky ostanú len sľuby, tedy môže
nastať ešte zhoršenie celej situácie, (Výborně!
- Potlesk poslanců slovenské strany ľudové.)
lebo trpelivosť Slovákov je už vyčerpaná
a ešte jedno zklamanie pre nich mohlo by sa stať osudným.
(Výborně! - Potlesk poslanců slovenské
strany ľudové.)
My však na základe faktu, že menovite od volieb,
v novembri minulého roku prevedených, slovenská
otázka je neustále pretriasaná vo verejnom
politickom živote a že temer každý uznáva
najvyššiu nutnosť jej riešenia na základe
tom, že toto uznal i terajší pán min.
predseda ešte vo svojom prehlásení v decembri
minulého roku a že toto svoje prehlásenie osvojuje
si i teraz, hovorím, na tomto základe úfame,
že terajšia vláda pristúpi k spravodlivému
vyriešeniu slovenskej otázky. (Tak je!)
V tejto nádeji, ponechávajúc si ovšem
voľnosť vecnej kritiky ohľadom ďalšieho
činenia vlády, prehlasujeme, že budeme hlasovať
pre prehlásenie vlády. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Stříbrný. Dávám
mu slovo.
Posl. Stříbrný: Slavná sněmovno!
Přihlásil jsem se ke slovu, abych zaujal stanovisko
k vládnímu prohlášení, tlumočenému
zde v této slavné sněmovně panem ministerským
předsedou 14. října. Přímo
jsme byli vyzváni k tomu vzácnými slovy,
kde pan ministerský předseda prohlašoval, že
zdůrazňuje, že každá zdravá
iniciativa, právě tak jako každá kritika
věcná, bude vždy vítána a respektována.
Vládní prohlášení dnešní
vlády bylo stručné a vyhýbalo se konkretnostem.
Se stanoviska vládního snad je to přednost,
se stanoviska oposice chyba. Obzvláště stručné
je toto vládní prohlášení, pokud
se týká úmyslu vlády po stránce
hospodářských jejích úkolů.
Praví, že chce věnovati se řešení
hospodářské krise. Zdá se mně,
že je také již nejvyšší čas.
Krise odbytová, která nabyla nebývalých
rozměrů a která projevuje se v naší
pasivní obchodní bilanci, provázena je příšerou
stále stoupající nezaměstnanosti,
a tyto věci doplňovány jsou trvalým
systematickým zdražováním všech
životních potřeb. Jak chmurné plány
rýsují se do naší nedaleké budoucnosti!
Pan ministr financí ulehčil si tuto úlohu
a zmínil se taktéž o drahotě, ale prohlásil,
že nelze mluviti u nás o nějaké velké
drahotní vlně. Dokazoval, že podle statistických
dat, podle čísel z indexu ze statistického
úřadu drahota proti měsíci lednu stoupla
ani ne o 3% v detailním obchodě. Slavná sněmovno!
Bylo by to ode mne trochu troufalé a bylo by to smělostí,
kdybych chtěl pana ministra financí, vysokoškolského
profesora a národohospodáře poučovati.
Ale snad mně dovolí, abych jej aspoň doplnil.
Životní úroveň obyvatelstva závisí
na dvou činitelích, a pan ministr sám ve
svých theoretických pracech několikráte
to zdůrazňuje. Jsou to: 1. cena životních
potřeb a 2. důchody obyvatelstva. A zde jsme u té
otázky ožehavé. Mzdy u nás v poslední
době podstatně klesly a v mezinárodní
mzdové statistice jsme, pokud se týká výše
mezd, až na 14. místě v seznamu evropských
států a národů. Pasivní obchodní
bilance nevěští nám pro nejbližší
budoucnost nijaké podstatné zlepšení,
ba můžeme očekávati ještě
situaci daleko ostřejší. Drahota sama o sobě
jest metlou, ale tam, kde drahota jest provázena zjevem
tak příšerným, jako jest naprostý
nedostatek zaměstnání vůbec, stává
se katastrofou.
Ustavila se vláda bez socialistů, vláda měšťanských
stran. Budiž mi prominuto, budu-li k této vládě
apelovati, budu-li apelovati v prvé řadě
na p. min. předsedu. Nechť je si vědom své
ohromné odpovědnosti, kterou v tomto okamžiku,
jejž nazval historickým, přejímá.
Tato vláda v zájmu klidného vývoje
státu, v zájmu naší budoucnosti, nesmí
se státi vládou třídní bezohlednosti.
Pan min. předseda, vůdce největší
strany československé, nesmí nikdy zapomenouti,
že po dnešku přijde také zítřek,
a kdyby se tato vláda vyžila, tak jako se vyžije
každá vláda, nesmí spáliti poslední
mosty, aby socialisté mohli opětně vstoupiti
do vlády a mohla nastoupiti druhá alternativa, o
které se často ti, kteří dnešní
situaci připravovali, zmiňovali.
Jste, pánové, u moci, nezneužívejte
jí. Snad namítnete, že si socialisté
dnešní situaci sami zavinili, namítnete, že
socialisté ztratili trpělivost, že podlehli
náladě mass, náladě lidu. Nezapomínejte
však, že chyby byly oboustranné, že způsob,
jak se u nás projednávala předloha o zemědělských
clech, jak se u nás projednávala předloha
o kongrue, nebyl také bezvadný. Řekl-li pan
min. předseda, že každá seriosní
a věcná iniciativa bude vítána a respektována,
naskytuje se váženým vládním
stranám první příležitost. Vypracují-li
socialistické strany novelu zákona o gentském
systému, který se ukázal za dnešních
rozháraných a neklidných hospodářských
poměrů nemožným, vypracují-li
socialisté předlohu zákona o závaznosti
kolektivních smluv, pak podle slov p. min. předsedy
mohou se snad nadíti blahovůle a blahovolného
stanoviska a po případě také doporučení
těchto předloh pro přijetí vládními
stranami. Mějte, pánové, pochopení
pro těžkou posici stran socialistických v této
sněmovně, v tomto státě. Nebuďte
jednostrannými kritiky a soudci, nezapomeňte, že
jedině u nás v Československu po světové
válce vydrželi socialisté nepřetržitě
7 let ve vládě a vydrželi tam, ač byl
na ně podnikán zuřivý útok
a nátlak uvnitř i zevně živly rozkladnými.
Starejte se o to - a v tom spočívá váš
velký vznešený úkol - abyste rozkoly
neprohlubovali, příkopů nekopali, nýbrž
hleděli je překlenouti.
Slavná sněmovno, nezapíráme, že
nová vláda byla všeobecně a také
pro nás překvapením. Nemyslím p. min.
předsedu, ten zůstal stejný, ten nikdy netajil,
že chce vždy vládnouti, a mně to imponuje.
(Veselost komunistických poslanců.) Myslím,
že to není k smíchu, poněvadž,
kdyby to k smíchu bylo, neviděl bych tu horečnou
snahu se všemi prostředky u komunistů, kteří
chtějí rovněž vládnouti. (Výborně!)
Se svou stranou republikánskou jako stranou největší
jest jediný, který nescházel v žádné
parlamentní vládě československé
republiky. Slyším zde ve sněmovně, venku,
čtu v novinách, že tato vláda jest vládou
reakcionářskou. Není při jejím
složení vyloučeno, že by se reakcionářskou
mohla státi, ale nevěřím, že
s tímto úmyslem ministerský předseda
Švehla ji sestavoval. Kdyby tomu tak bylo, pak by
dle mého skromného názoru dr Beneš
v ní jistě neseděl. (Hluk. - Posl.
Kreibich: To je kandidátní řeč pro
agrárníky!) Nemějte obavy. Já
ještě nedělal žádný politický
obrat, pane kolego, jako vy, abych z německého nacionála
se stal komunistou. (Veselost.)
Řekl jsem: Švehla chce vládnouti a při
výběru spojenců nemá skrupulí.
Vedl rudozelenou koalici, vedl všenárodní koalici
a dnes vede a stojí v čele koalice československo-německé.
To jsou prozatím tři doby pana min. předsedy
Švehly. Myslím tedy, a pokud jej znám,
že není reakcionářem. Úřednickou
vládu považuje za defekt demokracie, a velmi správně.
A namáhá se vší silou, aby tento defekt
odstranil, aby zde nastolil vládu jedině správnou
a legální, vládu parlamentní. (Výborně!
Potlesk.) Když to nejde se socialisty, zkouší
to s Němci.
Budiž mi dovoleno, abych k této otázce zaujal
stanovisko. Byl jsem vždycky zastáncem všenárodní
koalice. Všenárodní koalice zaručovala
stabilitu státu, klid v něm a pořádek,
vývoj a rozvoj. Řada sociálně-politických
vymožeností, zrovna tak jako řada kulturních
otázek, v rámci této koaliční
vlády došly svého rozřešení.
Pravil-li pan ministerský předseda ve své
řeči, že demokracie nám umožnila
řešení zápasů sociálních
a kulturních, platí to v prvé řadě
o všenárodní koalici. Jen tak namátkou
vzpomínám všeobecného sociálního
pojišťování, placené dovolené
dělníkům, ochrany nájemníků
na 3 léta, malého školského zákona,
interkonfesijního zákona, zákona o používání
hřbitovů, zákona o svátku Husovu a
svátcích vůbec. A proto se nedivte, že
jsem vycházel z názoru, že tato koalice splnila
svůj úkol, a splnila jej i pro socialisty. Byla-li
takto koalice cenná pro nás socialisty, pokud nás
bylo se sociálními demokraty v této sněmovně
100, zdá se mi, že svého významu nepozbyla,
když počet těchto stran klesl na 57.
Nebudu zkoumati zde, kdo tuto koalici rozbil. Jedna strana svádí
to na druhou, ale již tento fakt, že jedna to svádí
na druhou, přesvědčuje nás, že
politicky se to považuje za osudnou chybu. (Tak jest!)
Když socialistické strany z vlády vystoupily,
nezbývalo pochopitelně nic jiného, nežli
přizvati k vládě Němce.
Budiž mi dovoleno, abych k této otázce se svého
stanoviska řekl, že považuji to za velikou politickou
chybu. Vycházel jsem z názoru, že jest předurčeno
československým stranám, aby nejméně
ještě několik let, snad 10 let dokazovaly,
že tento stát, který si samy vybudovaly, také
samy si dovedou udržeti. (Výborně!) Nedomníval
jsem se tím, že bychom mohli nějakým
násilným, briskním způsobem odmítati
vstup německým stranám, které se prohlásily
loyálními k tomuto státu, do vládní
většiny. Ale zdálo se mně, že napřed
musíme utvořiti pevnou kompaktní československou
majoritu a teprve k ní přibrati některé
ty německé strany. Bez československé
většiny může právě dnešní
politická situace sváděti Němce k
nacionálním výbojům. Je osudnou chybou
na vývoji tohoto státu, že předčasně
Němci vstupem do vlády stali se rozhodujícím
činitelem, stali se rozhodujícím jazýčkem
na váze a nota bene Němci buržoasní.
Oč více politické prozíravosti projevili
tito Němci buržoasní nežli německá
strana sociálně-demokratická (Tak jest!),
která v otázkách nacionálních
ukázala se daleko nesmířlivější
a radikálnější nežli strana německých
agrárníků a křesťanských
sociálů.
Považuji také za velmi odvážné,
jestliže dva tak ožehavé a choulostivé
nacionální resorty, jako je ministerstvo justice
a ministerstvo veř. prací, byly svěřeny
dvěma německým parlamentárníkům.
Může to lehko vésti ke konfliktům a
dojista to způsobí a vyvolá neklid v našich
menšinách. Velká odpovědnost ne pouze
před státem, ale i před německou věcí
leží na německých ministrech, aby taktem
dovedli vyhnouti se konfliktům, které by mohly znamenati
konec této idyly, jež byla nazvána historickou
epochou.
Se stanoviska socialistického považuji za osudné,
že socialisté svou politikou umožnili a připustili
utvoření vlády bez socialistů. Před
rokem to nikdo nevěřil, zdálo se to býti
nemožno, ale vyskočením z vlády ukázali
panu Švehlovi cestu k Němcům. Domníval
jsem se, že této konstelaci musí předcházeti
u nás v prvé řadě dohoda všeho
slovanského obyvatelstva tohoto státu. Domníval
jsem se, že v prvé řadě musí
každá vláda pokoušeti se o odstranění
všech nedorozumění mezi Čechy a Slováky.
(Tak jest!)
Domníval jsem se, že splněním všech
převzatých závazků pokusí se
vláda trvale připoutati slovenské obyvatelstvo
Podkarpatské Rusi k tomuto státu. Ale stalo se jinak.
Volena byla cesta jiná, a nám všem tane na
mysli otázka, co bude dále. Odpusťte, že
dávám se na tuto kluzkou cestu politického
proroctví, tak velmi nevděčného to
řemesla, ale zdá se mně: šli-li Němci
jednou do vlády, nevěřím, že
by za měsíc mohli jíti z ní. Nevydrželi
by to doma. To může dělati Štěpán
Radič v Chorvatsku, který nemá žádných
politických konkurentů. To znamená, že
dnešní režim je nastolením režimu
bez socialistů na dlouhou a dlouhou dobu. A budou-li socialisté
chtíti vstoupiti do vlády, zdá se mi, že
tam budou musiti jíti bez výhrad a pouze jako doplněk
hotové majority.