Čtvrtek 24. června 1926

Začátek schůze ve 2 hod. odpol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Slavíček, inž. Dostálek, dr Spina, Stivín.

Zapisovatelé: Ježek, dr Petersilka.

240 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři dr Fatka, dr Krčmář, dr Říha, dr Schieszl, Syrový.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha, jeho zástupce Nebuška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 39. schůzi poslanecké sněmovny.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Ústavně-právní výbor zvolil ve schůzi dne 21. června 1926 místopředsedou posl. dr Patejdla.

Klub poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu vyslal do výboru rozpočtového posl. dr Štefánka za posl. Braneckého, do výboru dopravního posl. Molíka za posl. Křemena, do výboru ústavně-právního posl. dr Králíka za posl. dr Slávika, do výboru zemědělského posl. Berana za posl. dr Králíka.

Do výboru imunitního vyslal klub poslancov slovenskej ľudovej strany posl. dr Kubiše za posl. dr Ravasze, klub poslanců, sl. strany lidové posl. dr Mičuru za posl. Koška.

Klub poslanců čsl. strany socialistické vyslal do výboru rozpočtového posl. Procházku za posl. dr Patejdla, do výboru zemědělského posl. dr Gagatko za posl. Riedla.

Klub poslanců komunistické strany v Československu vyslal do výboru imunitního posl. Zápotockého za posl. Bolena, do výboru zemědělského posl. Čulena za posl. Kopasze, do výboru soc.-politického posl. Štětku za posl. Mondoka.

Klub poslanců "Deutsche nat.-soz. Arbeiterpartei" vyslal do výboru imunitního posl. inž. Junga za posl. Krebse.

Klub poslanců "Vereinigter parlament. Klub des Bundes der Landwirte, der Deut. Gewerbepartei und der Ungarischen Nationalpartei" vyslal do výboru zemědělského posl. Wagnera za posl. Hodinu a posl. Böhma za posl. Hellera.

Klub poslanců "Deutsche soz.-dem. Arbeiterpartei" vyslal do výboru imunitního posl. Hackenberga za posl. Kaufmanna.

Klub poslanců "Deutsche Nationalpartei" vyslal do výboru rozpočtového posl. inž. Kallinu za posl. Horpynku.

Předseda: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Dotazy:

posl. Horpynky ministru školství a nár. osvěty o zmařené schůzi německé ústřední rady rodičů v Opavě dne 4. června 1926,

posl. inž. Kalliny ministru soc. péče o invalidním důchodu Adolfa Finka ze Staré Role číslo 25, posl. Kreibicha ministru spravedlnosti, že liberecký krajský soud zastavil trestní řízení proti zemědělci Emilu Siegmundovi ze Schönwaldu v okrese frýdlantském.

Předseda: Počátkem schůze byla tiskem rozdána zpráva.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

508. Zpráva výboru pro záležitosti obchodu, průmyslu a živností a výboru soc. politického o návrhu posl. Al. Beneše, Jiráčka a druhů (tisk 330) na změnu §u 151 živn. řádu (Nov. z roku 1907).

Předseda: Počátkem schůze byly tiskem rozdány vládní návrhy.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

487. Vládní návrh zákona o organisaci soudů porotních.

509. Vládní návrh, kterým se předkládá Národnímu shromáždění Obchodní úmluva mezi republikou Československou a republikou Polskou, sjednaná a podepsaná ve Varšavě dne 23. dubna 1925, s dodatky ze dne 3. července 1925 a 21. dubna 1926.

Předseda: Výboru imunitnímu přikazuji žádost okresního soudu v Giraltovcích ze dne 11. února 1926, č. T 133/26, předloženou v hlav. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 21, června 1926, č. 7721/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Kubicsko pro přečin podle §u 20 a §u 2, §u 4, odst. II zák. čl. XLI z r. 1914 (č. J 216-II).

Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 423) zákona, kterým se doplňuje a mění zákon ze dne 21. prosince 1923, č. 1 Sb. z. a n. z r. 1924 o dani z uhlí (tisk 496).

Zpravodajem jest pan posl. dr Jos. Černý. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Jos. Černý: Slavná sněmovno! Jde o vládní návrh zákona, kterým se doplňuje a mění zákon ze dne 21. prosince 1923 o dani z uhlí.

Zdanění uhlí provedeno bylo zákonem ze dne 9. dubna 1920, na základě kterého je podnikatel dolů povinen, odvésti z vytěženého uhlí finanční pokladně 30% nejvyšší prodejné ceny uhlí loco závod, což rovná se téměř 43% ze skutečné prodejní ceny, která po srážce uhelné dávky podnikateli dolů zbývá. Dávka tato zavedena byla v době nejvyšší uhelné konjunktury, kdy ceny jak uhlí, tak i všeho ostatního zboží sledovaly rozhodnou stoupající tendenci.

S klesající konjunkturou uhelnou bylo však nutno regulovati též uhelnou daň, k čemuž vláda odhodlala se tím, že od 1. května 1921 snížila uhelnou dávku na 30%, což bylo provedeno zákonem ze dne 12. srpna 1921. Další snížení provedena byla vládou v červnu a listopadu 1922, načež pak k největšímu snížení došlo zákonem ze dne 21. prosince 1923. Zákonem tímto uhelná dávka byla snížena na 10% až 7%.

Projednávaným vládním návrhem má býti uhelná dávka zrušena při uhlí vyváženém do ciziny, a to z toho důvodu. aby náš uhelný průmysl mohl jednak na světovém trhu uhlí soutěžiti, jednak pak udržeti svá dosavadní důležitá zahraniční odbytiště. Zákon obsahuje pak zmocnění, aby toto osvobození bylo odvoláno, kdyby toho vyžadoval vývoj poměrů na trhu uhelném. V dalším směru poskytovati má zákon úlevy v tom směru, že se osvobozuje od daně z uhlí koks, určený pro export. Konečně mají od daně uhelné býti osvobozeny, případně uhelná daň má býti vrácena oněm výrobcům různého do ciziny vyváženého zboží, při jehož výrobě tvoři daň z uhlí takovou složku, že je tím ohrožena soutěživost při vývozu.

Zde tedy projednávaná osnova znamená umožnění zahraniční konkurence našemu uhelnému a železářskému průmyslu, případně i dalším průmyslovým odvětvím, což ovšem úzce a vážně souvisí jak s naší obchodní bilancí, tak i s odvrácením nezaměstnanosti velikého počtu dělnictva v dotčených průmyslových odborech zaměstnaného.

Roční výnos daně uhelné sníží se dotyčným zákonem as o 60 mil. korun.

Rozpočtový výbor navrhuje schválení osnovy ve znění návrhu vládního. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K této věci j sou podány řečnické přihlášky. Zahájíme proto rozpravu. Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby byla řečnická lhůta stanovena 20 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Řečnická lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni "proti" pp. posl. Kaufmann a J. Peter.

Dávám slovo prvnímu řečníku zapsanému, panu posl. Kaufmannovi.

Posl. Kaufmann (německy): Slavná sněmovno! Máme před sebou vládní návrh, týkající se změny zákona o dani z uhlí ze dne 21. prosince 1923. Již při projednávání prvního návrhu zákona o dani z uhlí z roku 1920/21, resp. při změně zákona v roce 1922, protestovalo dělnictvo našeho státu, v prvé řadě horníci, co nejostřeji proti tomuto zákonu. Boj, který proti dani z uhlí svedla naše strana, německá sociálně-demokratická strana dělnická a v jejím čele hornictvo, byl nejen zásadní, nýbrž i hospodářský, poněvadž daň z uhlí, jak jsme po celou dobu, co jest v platnosti, vždy mohli zjistiti, byla především kromobyčejnou překážkou výroby. Uhelná dávka, jak původně v prvém návrhu zněl název zákona, byla myšlena jako spotřební daň a měla sloužiti pouze na určitou přechodní dobu, a to k úhradě tehdejších mimořádných státních výdajů. Úhrada jejich měla býti částečně kryta uhelnou dávkou. Přes to však, že není tu již předpokladu a nutnosti daně z uhlí, trvá státní správa i vláda houževnatě na tom, aby byl zákon ponechán v platnosti. Učinili jsme poznatek, že vláda provádějíc zákon zašla daleko za původní jeho ustanovení, Kdežto původně se pomýšlelo na daň ve výši 30 % prodejní ceny, byla vybírána dávka až do výše 42 % prodejní ceny. Škoda, kterou uhelná dávka pro naše národní hospodářství znamenala a jemu také způsobila, projevila se citelně již v uplynulých letech. Hlasy volající po zrušení této dávky ozývaly se vždy důrazněji a bouřlivěji. Tlakem veřejnosti donucena podala také vláda,návrh na změnu tohoto prvního zákona. Dávka byla postupně snižována až na 10%. Bohužel příliš pozdě, důsledky těchto slev padly do doby, kdy nemohly již míti význam pro náš průmysl. Dne 21. prosince 1924 byl však zákon - a má to svůj význam při obnově tohoto zákona - zásadně změněn, z uhelné dávky stala se přímá daň z uhlí, jež projevila tuhý a trvalý účinek na zdražení cen uhlí a tím i na zdražení téměř veškerého ostatního průmyslu, jenž musí pracovati s ohněm nebo vytopenými pecemi. Zkrátka, od doby co byl uskutečněn zákon o dani z uhlí, lze zjistiti, že se velmi značně změnily poměry, zvláště ceny, na uhelném trhu. R. 1920/21, kdy byla zavedena daň z uhlí, byla cena na světovém trhu více než dvojnásob vyšší oproti vývozní ceně v Československu. K tomu přistoupila jako nepříznivá okolnost nouze o uhlí ve vlastním státě, která sice nevyplývala z nedostatku uhlí, která však byla způsobena tím, že za války byly doly zcela bezmyšlenkovitě drancovány, že těžba z horních vrstev nepostupovala rovnoměrně s těžbou z hlavní vrstvy, tak že v poválečné době nutnou nebo vůbec podniknutou těžbou z horních vrstev nezbytně docílilo se menší výroby při vyšších výrobních nákladech. Těžilo se tudíž méně, výrobní náklady byly vyšší a k tomu přistoupil ještě nedostatek dopravních prostředků, takže vlastní průmysl, hlavně z těchto důvodů jsa nedostatečně uhlím zásobován, těžce byl postižen, a okolnost, že v dosti rozsáhlé míře došlo ke zastavení provozu v letech 1921 a 1922, lze odůvodniti touto příčinou. Vláda, jež velmi zevrubně sledovala vývoj těchto věcí, využila pro sebe této pro průmysl vlastně nepříznivé situace a především velkého rozdílu a rozpětí mezi cenou na světovém trhu a československou vývozní cenou, zjistila, že by tato situace mohla býti pro ni výhodnou, opatří-li daní uloženou na nízkou cenu uhlí jakési příjmy pro stát, Tento vládní návrh na zavedení daně z uhlí byl odůvodňován podstatně tím, že v cizině jest všeobecná nouze o uhlí, že tudíž nejsme nuceni, zaplaviti cizozemský trh lacinějším uhlím. K tomu přistupovalo ještě, že valutové poměry projevovaly pro cizinu příznivý účinek a správným zdál se tehdy důvod, že bychom při nepříznivých valutových poměrech mohli vyvézti množství uhlí, jež bychom později za příznivější ceny odbyli. Dále uvažováno, že by bylo lze v případě, že by cena stoupla, docíliti většího příjmu pro uhelný průmysl, avšak samozřejmě také na dani většího příjmu pro stát. Tudíž zameziti, aby se uhlí za babku nerozprodalo, vyčkati, až domácí ceny stoupnou a tím se stanou příznivějšími, a rdousiti volnou soutěž, to byly nejdůležitější důvody, jež tehdy vláda uváděla. Toto odůvodňování svědčí od počátku o krátkozrakosti vlády, a to tím spíše, poněvadž jsme mohli zjistiti, že se poměry na světovém trhu změnily, že se změnily v neprospěch československých cen nebo dřívějšího rozpětí mezi československou a světovou cenou trhovou. Několik měsíců potom, co zavedena uhelná dávka, nejen že nebyly ceny u nás nižší než na světovém trhu, nýbrž byly občas dokonce i vyšší. Přes tyto změny vláda daň ponechala. Nepovažovala ji již za přechodnou dávku, nýbrž za stálý a trvalý zdroj příjmů, a i když jsme ihned, seznavše, kam vláda směřuje, zahájili co nejostřejší boj proti ponechání daně z uhlí, jakožto zařízení překážejícího hospodářskému vývoji a především výrobě v našem státu, byli jsme bohužel nuceni zjistiti, že výsledek všech našich opatření, výstrah a napomenutí byl velmi nepatrný. Touto daní zatíženo ocitlo se naše uhelné hospodářství ve světové uhelné krisi. Účinky ukázaly se zvláště v letech 1924 a 1925. Velmi značný pokles těžby byl prvním viditelným účinkem, což můžeme na základě statistických čísel uhelného úřadu zjistiti a dokázati. Tak docíleno na př. ještě r. 1913 při těžbě kamenného uhlí 14.200 milionů tun, r. 1924 14.400 milionů tun a r. 1925, v roce, kdy jsme ke konci jeho mohli dokonce v ostatních odvětvích průmyslových mluviti o dobré konjunktuře, kdy bychom tudíž zcela normálně a zcela přirozeně byli bývali nuceni zaznamenati vzestup spotřeby, dostavil se pokles na 12.750 milionů tun. Totéž, co platí o kamenném uhlí platí také o uhlí hnědém. Tam klesla číslice těžby z 23.100 milionů tun r. 1913 na 20.500 milionů tun r. 1924 a 18.800 mil. tun r. 1925. U koksu jest stejný poměr. Zmenšení vývozu z roku 1924 na rok 1925 jest rovněž znatelné. Kdežto r. 1924 vyvezli jsme 1.730 milionů tun kamenného uhlí, 2850 milionů tun hnědého uhlí a 0,480 milionů tun koksu, zmenšila se číslice vývozu r. 1925 u kamenného uhlí na 1429 milionů tun, při hnědém uhlí na 2670 milionů tun a při koksu na 0,421 milionů tun. Dále můžeme zjistiti, že také v korunové měně číslice vývozní velmi značně poklesla, Kdežto náš vývoz činil r. 1924 u kamenného v uhlí 265 milionů Kč, klesl v roce 1925 na 45,8 milionů, u hnědého uhlí ze 405 milionů na v 363 miliony a u koksu ze 139 na 81 milionu Kč, čili cena vyvezeného uhlí a koksu r. 1925 zmenšila se o 340 milionů. Toto zmenšení vývozu a výroby uplatňuje se také při číslici zaměstnanosti jednotlivých dolů. Můžeme zjistiti, že od roku 1921 jsou patrný velmi značné poklesy počtu osazenstev. Kdežto r. 1921 bylo na 175 dolech kamenouhelných zaměstnáno 76.000 horníků, pracovalo r. 1925 již jen na 115 dolech pouze 62.000 horníků. V hnědouhelném obvodu pracovalo r. 1921 ve 266 dolech 53.000 horníků a r. 1925 již jen ve 189 dolech 38.000 horníků, jeví se tudíž pokles o ne méně než 29.00,0 mužů osazenstva, čili v době od roku 1921 do 1925 bylo z báňského průmyslu, z hornického průmyslu vyloučeno 29,000 horníků, Uvážíme-li tyto číslice, nelze ovšem popříti, že období daně z uhlí projevilo pro hornictví, pro stát a ostatní průmysl nepříznivý účinek. Vývoz klesá, dovoz stoupá. Tento nepříznivý poměr co do vývozu byl však zostřen ještě tím, že anglická vláda učinila subvencemi anglické hornictví schopným vývozu za výhodných a příznivých poměrů a umožnila mu podstoupiti boj na cizozemském trhu. Kdežto anglický báňský průmysl byl vládou podporován, bylo naše hornictví, pokud se týče odbyt našeho uhlí, rdousen a znemožňován daňovými břemeny ponechanými v platnosti, kteráž předloženým zákonem, pokud se týče předchozími zákony, na uhlí a ceny za uhlí byla uložena, nebo uložena býti mají. Zvláště typickým jest však návrh smlouvy, kterou chceme v nejbližší době uzavříti s Polskem, Sazby, které jsme tam Polákům poskytli, jsou neobyčejně příznivé, t. j. byly jim přiznány všecky výhody, povolené pro dopravu domácímu uhelnému průmyslu. Kromě toho povolili jsme polskému uhelnému průmyslu, především kamenouhelnému průmyslu, řadu důležitých výhod průvozních. Při průvozu uhlí Československem do jižních a jihovýchodních zemí, především na Balkán, přiznali jsme polskému uhlí značně nižší dopravní sazby nežli svému domácímu uhelnému průmyslu na drahách vlastní své země, což jest ovšem zcela význačným posílením soutěživosti polského uhelného průmyslu. Jiné země již k tomu při,stoupily a zrušily tuto daň, vycházejíce z poznatku, že daň z uhlí neznamená pouze zatížení průmyslu a znesnadnění vývozu, nýbrž že pokles výroby má také pro stát v zápětí zmenšení příjmů, jež přece daní z uhlí mají býti opatřeny. Tak Německo a především také Polsko úplně zrušilo daň z uhlí. Škodlivost daně z uhlí všeobecně se uznává. O tom není již sporu ani pochybnosti a také náš stát bude nucen konstatovati, kdybychom to mohli přesně zjistiti, že daň z uhlí nepřináší znatelného prospěchu. Stát spotřebuje sám z celkové těžby uhlí asi 1/3. Počítáme-li pak, že stát z této třetiny musí zaplatiti daň z uhlí, odečteme-li toto mimořádné zatížení pro stát od daně, kterou stát vybere, zbývá tak nepatrný prospěch, že nelze porozuměti, že naše vláda ještě trvá na dani z uhlí. Daň z uhlí sama o sobě není jedinou překážkou našeho vývozu, naší uhelné výroby vůbec, jest jí ovšem především světová krise. Prostřednictvím našich hornických organisací podařilo se nám zjistiti, že světová roční těžba převyšuje spotřebu asi o 250 milionů tun, že máme tudíž neobyčejně značnou nadvýrobu, kterou zaviňuje nejen průmyslová krise ve většině zemí a tím zmenšená spotřeba uhlí, nýbrž především pokrok v tepelné technice a tepelném hospodářství, projevující se v poklesu spotřeby uhlí, a to v míře od týdne k týdnu, od měsíce k měsíci se zvětšující, a mimo to i elektrisace postupující rychlým tempem, jež opět má v zápětí omezení uhelné spotřeby.

Bylo by zajímavo blíže rozebrati technické podrobnosti, jež jsou nejsměrodatnější pro zmenšení uhelné spotřeby i výroby. Není k tomu bohužel potřebného času. Topení olejem. výbušné motory, užívání jiného paliva a topiva při všech průmyslech, zpracujících železo, vše to přispívalo ku poklesu uhelné spotřeby. Pokroky na tomto poli byly nikoliv v poslední řadě uspíšeny zvláště tím. že vysoké ceny uhlí a velká břemena daňová způsobila vzestup výrobních nákladů, tyto novoty uspíšily také pokrok v příčině tepelného hospodářství a užívání náhradního paliva za uhlí. A vše to pomiňuje pak, při důkladné i svědomité úvaze a úsudku, mezinárodni úpravu uhelného hospodářství. Před touto mezinárodní úpravou musela by se však především provésti i v našem státě národní uprava uhelného hospodářství. Naše hornické organisace podaly v tomto směru vládě. celou řadu návrhů. Bohužel vláda zachovala se trpně k těmto všem důležitým a hluboko zasahujícím návrhům a námětům hornických organisací. Podnikatelé méně již se snažili zaujmouti stanovisko k úpravě uhelné spotřeby a uhelné otázky vůbec. Prostě řekli: delší práci, více práce a lacinější práci. To jest nejbližší, pro podnikatele nejprostší cesta. Nebudeme si s tím příliš hlavu lámati, jak bychom se z tohoto dilemmatu dostali ven. Dělnictvo má svým výkonem, zlevněním své pracovní síly, větším omezením své životní míry postarati se o první předpoklady pro zlevnění uhlí a tím také pro rozšíření spotřeby. Dále mají býti co možná nejvíce snížena sociální břemena tak, že i tím se docílí zlevnění výrobních nákladů. Zjistíme-li, že především mzdy a náklady v hornictví byly v posledních létech nejenom smlouvou a úmluvou zaměstnavatelů se zaměstnanci, nýbrž i svémocným postupem správ závodních velmi značně sníženy, zjistíme-li, že toto snížení od roku 1921 do roku 1925 činí okrouhle 54%, můžeme jistě říci, že horníci dostatečné, ba téměř nesnesitelné oběti pro zlevnění uhlí nikoliv sice dobrovolně, avšak přece přinesli. Zaměstnavatelé nepřinesli žádných obětí jakéhokoliv druhu. Jejich zisk aspoň u dolů s vysoko cenným uhlím stoupl. Nepotřebovali přinášeti oběti. Závody se špatnějším, s méně cennějším uhlím byly nuceny se zřetelem na nedostatek spotřeby a odbytu docela z vlastního popudu zastaviti provoz.

Naše strana, avšak také dělnictvo v tomto státě, jest zásadně proti dani z uhlí. Kdybychom měli hlasovati pro předložený zákon, který má tato sněmovna po vládním přání přijati, muselo by býti odstraněno mnoho těžkých závad. Závažnou jest především vada, že ohlášená úleva má býti zněním zákona téměř úplně anulována, na pevných sazbách, sazbách od 7 do 10% nemá býti nic měněno. Zůstane tudíž při dosavadním zatížení. Dále jest v úvahu vzíti zmocnění, kteréž se dává vládě. Můžeť ona podle návrhu zrušiti osvobození uhlí k vývozu určeného od daně z uhlí, může tudíž, uzná-li toho potřebu, zákon i úmysl, jenž v zákoně jest obsažen, zcela jednoduše anulovati. Může anulovati osvobození vývozního uhlí od daně, usnadnění vývozu, a může obnoviti starý stav dosavadním zákonem vytvořený. Nemůže však - a to jest jistě významné i kdyby to bylo hospodářsky nutno, snížiti daň, nemůže, kdyby odjinud vzešly nesnáze našemu uhelnému odbytu, zjednati příznivější poměry, tím, že daň pro tento odbyt částečně nebo úplně na přechodní nebo na delší dobu zruší a tím ceny uhlí sníží. To nesmí a nemůže učiniti. Je to zvláštní, jak se zde vláda chová, všechny zákony, zejména zákony které v posledních dnech v této sněmovně byly usneseny, poskytly vládě dalekosáhlá zmocnění a oprávnění. Můžeme říci, že tyto zákony byly čistými zákony zmocňovacími. Zde v tomto případě žádá dělnictvo, žádá naše frakce zmocnění pro vládu, a to zmocnění, aby mohla snížiti nebo zrušiti daň z uhlí, je-li toto opatření odůvodněno hospodářskou nutností. Toto zmocnění vláda přímo odmítá, nechce pojednou žádného zmocnění. Máme proto pocit - nemůžeme býti jiného mínění - že vláda po té spoustě zmocnění, jakých se jí v posledních dnech dostalo, nestačí na všechny tyto úkoly a že mravně vůbec není schopna, aby zmocnění těch správně používala, především ne těch, jichž žádáme v zájmu a pro dobro našeho hospodářství. Vláda nechce nic věděti o tomto zmocnění, které jí chceme v zájmu svého hospodářství poskytnouti, a také zákon v tomto směru zde na nic takového nepamatuje. Jsme přesvědčeni, že si vláda vůbec nepřeje daň snižovati, i kdyby tlakem poměrů nadešla nutnost a možnost tak učiniti, že si vláda přeje, aby pod tlakem zákonných ustanovení k tomu se nedostala, aby musela dbáti této možnosti a nutnosti daň snižovati.

Jednu věc chceme uvésti: Daň z uhlí jest ve své nynější formě, a také ve formě dnes zmírněné a omezené, neudržitelná. Tak jako v Polsku a Německu, musíme i my zde dospěti k úplnému zrušení daně z uhlí. Jest jisto, že daň z uhlí v jakékoliv formě ničí uhelný vývoz, tím velkou část naší výroby omezuje a znemožňuje, působí omezení provozu. zkrácení práce a nezaměstnanost, že nejen domácí hornictví, nýbrž i domácí průmysl těžce za těchto okolností trpí a především těžce jest poškozován náš vývozní obchod.

Naše frakce podala k zákonu mnoho návrhů čelících k tomu, aby vady mnou krátce vylíčené byly zmírněny nebo odstraněny. Budeme pro tyto návrhy hlasovati a prosíme slavnou sněmovnu, aby návrhy ty přijala v zájmu našeho hospodářství, jež právě nyní všeobecnou světovou krisí hospodářskou jest těžce ohroženo a poškozeno. Přejeme s, abyste pro tyto návrhy hlasovali, aby aspoň na jedné straně dostalo se menších úlev a aby nezaměstnanost a zkracování práce nebylo ještě více zvětšováno. Strany, které hlasují pro tento zákon, ve znění, jak ho zde před sebou máme, a které na něm se usnesou, berou na se ohromnou odpovědnost. Chceme vás s tohoto místa varovati a na to upozorniti, čeho při usnášení se o tomto zákoně má dbáti i sněmovní většina, a očekáváme, že těmto návrhům, jež moje frakce podala, svého souhlasu neodepřete. (Potlesk něm. soc.-demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. J. Peter. Dávám mu slovo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP