Úterý 22. června 1926

Místopředseda Stivín (zvoní): Dále má slovo pan posl. dr Meissner.

Posl. dr Meissner: Slavná sněmovno! Bylo již některým kolegy z mého klubu zde prohlášeno, že strana naše nebude hlasovati pro t. zv. úhradové předlohy. Strana naše v minulosti prokázala nesčetněkráte, že má smysl pro odpovědnost a že když povolí výdaj, také má odvahu hlasovati pro úhradu, i když je nepopulární. Jestli tentokráte strana naše prohlašuje, že nebude a nemůže hlasovati v pro t. zv. úhradové předlohy, pak se to neděje, jak to vytkl p. kol. Špaček před chvílí, z důvodů demagogických, nýbrž z důvodů velmi vážných.

Bylo tu již p. kol. Chalupou vysvětleno, že tyto předlohy nepovažujeme za prostředek, kterým by se opatřovala úhrada pro státní zaměstnance, nýbrž že slouží účelům jiným. A není to řeč, kterou bychom pronášeli teprve dnes, nýbrž my jsme zcela otevřeně řekli p. ministru financí, když se svým plánem přišel po svém nastoupení, že máme dojem, přesvědčení a doklady, že výnosu z dávek, které těmito předlohami mají býti uzákoněny, není potřebí k úhradě požitkového systému, resp. zvýšených výdajů s tím spojených, nýbrž že slouží k účelům jiným, že slouží k úhradě toho, co státní pokladně ubude budoucí berní reformou, jejíž rozsah, obsah a úprava je prozatím nejista a nám neznáma.

Druhý důvod, který politiky měl by býti respektován, je ten, že strana naše ze závažných důvodů politických nemohla hlasovati pro kongruu. Jestli tyto předlohy úhradové jsou označovány anebo považovány za předlohy úhradové, pak nemůže býti popíráno, že obsahují v sobě také úhradu pro předlohu, proti níž jsme hlasovali. A kdo by se tu mohl odvážiti přesně určiti, do jaké míry až tyto předlohy budou sloužiti pro státní zaměstnance ve vlastním slova smyslu a pokud budou sloužiti pro platy duchovních?

Třetí moment, který, prosím, aby byl tak vážně respektován, jak je vážně míněn, je ten, že se poměr mezi stranou naší a mezi vládou podstatně zkalil. Když tato vláda nastupovala svůj úřad, vymezili jsme své stanovisko vůči ní tak, že si zachováváme k ní volnou ruku, že se budeme říditi v poměru k ní podle jejích skutků, předloh a chování. Jestliže dnes měníme tuto politiku rozhodnou oposici, činíme tak z velmi závažných důvodů. Tato vláda, kdybych ji měl správně charakterisovati, není tím, co míní ústavní listina pod pojmem vlády. Jsem naprosto vzdálen toho, dotýkati se schopnosti, vážnosti jednotlivých členů tohoto sboru. Přiznávám, že mnozí z nich jsou neobyčejně kvalifikovanými odborníky, ale snad mně prominou, řeknu-li, že na mne tato vláda činí dojem sboru úřadujících správců ministerstev, kteří vyřizují akta, nikoliv však dojem sboru, který má na mysli ústavní listina pod pojmem vlády. Vláda nesedí jen ve svých úřadovnách, nýbrž má povinnost zasahovati do činnosti parlamentu, má povinnost iniciativy, povinnost režírovati, udržovati styk mezi jednotlivými stranami, řeknu i povinnost překlenovati rozpory, které jsou mezi stranami, má býti zkrátka aktivním činitelem. My jsme z takovéto činnosti neviděli pod dobu 3 měsíců nic. Ani v otázce státně-zaměstnanecké nevyvíjela vláda tolik iniciativní činnosti, kolik by tento tak důležitý problém byl býval vyžadoval, a byly to samy strany, které teprve způsobily, že požitkový systém dostal se do proudu a rychleji mohl býti uzákoněn. I způsob, jak se vláda zachovala v té neobyčejně sporné otázce v celní a kongruové, myslím, že zaslouží, aby o něm učiněna byla zmínka.

Budiž mi rozuměno, jsem dalek toho, abych vytýkal vládě, že nezaujala stanovisko totožné, jako strana naše. S hlediska ústavního a demokratického vítám, že majorita je víc než vláda, a že vláda může býti toliko exponentem vůle této většiny, leč by šlo o zřejmý konflikt, vrcholící v odvolávání se k rozhodnutí voličů.

Ale mám snad právo vládě vytknouti s hlediska ústavního, že měla míti v těchto otázkách ta neobyčejně palčivých, které přímo tady rozjitřovaly mysle a které zaujaly každého občana v republice, nějaké stanovisko a veřejně v parlamentě toto stanovisko vysloviti a hájiti.

V otázce celní v jednom z prohlášení svých vláda určila svůj názor na celní otázku, proč, když cla byla projednávána, nešla do výboru a do pléna sněmovny, a tam se nevyjádřila, jak se k iniciativnímu návrhu celní koalice staví?

Je to věcí gusta, může-li vláda snésti, že nesmí užíti svého ústavního práva jíti do výboru, jíti do pléna a tam ujati se slova, poněvadž jí to dočasná většina nedovolí. Je to věcí gusta, spokojiti se takovým postavením a nezasáhnouti do tak důležité otázky a ani se nevyjádřiti, co jest přijatelné a co není přijatelné. Myslím, že by i pánové z celně-kongruové většiny měli uvažovati o tom, je-li to zdravé, aby když ozve se sousední stát a protestuje ať právem či neprávem proti zamýšlenému zvýšení cel, mohla vláda mlčeti, aby buďsi neodmítla tento zásah anebo nepoukázala na nebezpečí, které vyplyne z toho, když se k tomuto protestu nepřihlédne. Nic není horšího a nic není nebezpečnějšího, než toto mlčení a tato pasivita.

Vláda musí míti své stanovisko a také jistou odvahu. Vláda musí míti nejen odvahu vůči minoritě, nýbrž i proti majoritě Vláda musí své námitky vznésti vůči majoritě a jsou pak dvě cesty: buď se majorita podrobí, buď uzná námitky vlády, a pak je dobře, anebo majorita tak neučiní, zůstává na svém, a pak vláda, jak se to děje ve Francii a jinde, považuje-li své námitky za kardinálního rázu, z toho vyvodí důsledky a po případě jde, anebo nepovažuje je za kardinálního rázu a pak se prostě majoritě podrobí. Ale vláda nesmí mlčeti a ponechati volný průběh věci. A byť i dnes majorita dočasně stavěla se za vládu Černého, nic nezmění na faktu, že tu nemáme vládu, nýbrž stín vlády. Dnes nemáme žádnou vládu ve smyslu ústavním, a proto jest úplně odůvodněno naše stanovisko proti tomuto sboru, který se nazývá neprávem vláda.

Další důvody, které nám brání, abychom hlasovali pro předlohy, jež projednáváme, jsou změněné poměry politické. Nebude chtíti nikdo popírati, že tyto předlohy jsou politikem. My tu jsme v přetváření konstelací parlamentních, které bych nazval historickým. Posud v Československé republice zvykli jsme si na to, že majorita byla tvořena toliko z československých stran. Nyní nastává obrat. Je to poprvé od trvání republiky, kdy sice nejsou ještě součástí vlády, ale součásti parlamentní majority i strany jiných národností, německé a maďarské. (Výkřiky.) Je, myslím, dobře poněkud zkoumati, zdali tento výsledek je důsledkem promýšleného plánu, zdali byl míněn, chtěn, či zdali je nahodilý, zda se režie vymkla z rukou vedoucích činitelů a zdali se vývoj událostí nepřevalil přes jejich hlavy a zda se nedošlo k důsledkům jiným, než se původně myslilo.

Já bych se tu odvážil vysloviti, že zjevný cíl politický měly tu toliko dvě skupiny, to je německé strany občanské, zemědělská a křesťansko-sociální na straně jedné a národní demokracie na straně druhé. Cíle sice protichůdné, které však zvláštní shodou okolností vedly mimoděk k témuž výsledku. Němci čekali netrpělivě po dobu několika let na okamžik, kdy se rozejde všenárodní koalice, kterou považovali za největší pro sebe zlo. Tento okamžik nastal a nyní měli před očima, jak to ve svém prohlášení jasně vyjádřili, jeden cil. (Posl. Petrovický: Čí vinou?) Řeknu to hned, nevyhnu se ani rozboru této otázky. (Výkřiky.) A nyní měli na mysli jeden cíl, znemožniti nebo aspoň ztížiti opětné sblížení oněch stran, které před tím tvořily všenárodní koalici. Oni z toho důvodu přinášeli jisté oběti své minulosti, skládali zkoušku způsobilosti býti členem vládní majority a i vlády. Ne proto a ne tím, že hlasovali pro cla a kongruu, to by byli učinili ve vlastním zájmu svém, nýbrž tím, jakým způsobem postupovali. Vždyť oni hlasovali i proti debatě o jazykových nařízeních, o týchž jazykových nařízeních, které několik týdnů před tím prohlašovali za neštěstí německého národa, pro které bouřili na táborech lidu své německé voličstvo.

Dali tím na jevo, že jsou schopni a že mají tolik síly a moci, odložiti i národnostní požadavky, aby prokázali svoji způsobilost býti součástí většiny. Že do oboru předmětů, z nichž je třeba skládati zkoušku způsobilosti pro členství ve vládní většině a vládě, považovali za nutné zařaditi také jistý ostrý výklad jednacího řádu, že považovali za nutné spolupůsobiti při ostrém, bezohledném postupu proti menšině, že i takoví pánové z jejich stran, které jsme obyčejně v této sněmovně nevídávali mezi nejklidnějšími a mezi těmi, kteří by jednací řád nějakým zvláštním způsobem byli respektovali, pomáhali užívati proti oposici všech prostředků, které dává i které nedává jednací řád, tím myslím, že sice zlepšili svoji známku z průkazu způsobilosti, ale zdali to bylo u stran, které se zase za nějakou dobu mohou ocitnouti v oposici, politicky moudré, dovoluji si pochybovati. (Výkřiky.)

Pokud jde o národní demokracii, pokud jsem měl příležitost sledovati její činnost a její tendence, soudím, že ve své většině, při nejmenším u vedoucích činitelů byla prodchnuta myšlenkou chrániti ideu všenárodní koalice a že snažila se i pokud jde o meritum, i pokud jde o formální postup, nevyvolati takové situace a takové nálady, která by zabránila opětnému sblížení se dřívějších složek všenárodní koalice. Jestliže její činnost vedla bez její vůle, ba proti její vůli, ke konstelaci trvalé česko-německé většiny, kterou vždy tolik potírala, to patří k oněm četným ironiím, kterými osud oplývá.

Pokud jde o druhé české strany občanské, neodvážím se vysloviti zde svůj názor o tom, jakou tendencí byly vedeny. (Posl. Petrovický: A proč?) Poněvadž nemohu si utvořiti úsudek, byly-li vedeny tendencí umožniti vše v národní koalici, či tendencí opačnou, přivoditi onen stav, v jakém se dnes nalézáme, umožniti majoritu, která se posud nazývala celněkongruovou, občanských stran všech národností. Jestliže byly vedeny tendencí přivoditi nynější stav, pak v tom byla aspoň politická myšlenka, třeba bych s ní nesouhlasil. Jestliže však byly vedeny myšlenkou opačnou, stejně jako národní demokracie, pak mi prominou, jestliže řeknu, že v jejich postupu postrádám dostatek politické prozíravosti.

Pokud se týká našeho stanoviska, chci říci toto: Koalice se rozešla proto, že octla se před mimořádně těžkými hospodářskými problémy, jež nebyla s to uspokojivě vyřešiti. Všenárodní koalice ukázala až do té doby schopnost, rozřešiti vzájemnými kompromisy mnohé problémy sociálně-politického rázu, které nebyly příjemny občanským stranám, jako opačně problémy hospodářského rázu, které jsme zase velmi těžkým způsobem odůvodňovali my před svými voliči. Když to všechno se dařilo až do poslední doby, jistě každý se ptá, proč se to nepodařilo tentokráte. Mám za to, že tyto problémy, před něž koalice všenárodní, složená z občanských a socialistických stran, byla tentokráte postavena, byly nejen příliš těžké, nýbrž byly nadhozeny k řešení v takové době a za takového složení, kdy bylo nemožno, aby zástupcové dělnictva mohli tyto problémy řešiti tím způsobem, jak to bylo žádáno. (Výkřiky posl. Petrovického.)

Všechny tyto problémy, které se nevyjadřovaly toliko ve clech zemědělských, nýbrž také v řadě otázek finančního rázu, ve svých důsledcích znamenaly převalení velké části veřejných břemen na nejširší chudé vrstvy, ale nejen to, nýbrž znamenaly zatížení těchto chudých vrstev v době, kdy tyto vrstvy jednak následkem neplné zaměstnanosti, jednak následkem nepatrných příjmů a krise průmyslu nemohou převaliti tato na ně uvalená břemena na svého zaměstnavatele a tím na odběratele průmyslových výrobků, nýbrž musí je nésti sami ze své hubené mzdy.

Hospodářské otázky chtíti řešit ve všenárodní koalici jednostranně, nepřihlížeti k této hospodářské a sociální situaci dělnictva, myslím, že nebylo správné. (Výkřiky posl. Petrovického.)

My jsme si docela dobře vědomi, že naše aktivní spoluúčast při řešení těchto otázek, ať už jde o cla zemědělská, o kongruu nebo cokoliv jiného, byla by přivodila zmírnění aktivní politika může vždy přivoditi konkretnější úspěchy než pasivita, toho jsme a byli jsme si vědomi - ale pravím, že situace dělnictva - a prosím, aby páni to vzali jako fakt - je dnes taková, že dělnictvo hospodářsky toho nesnese a že bychom my nemohli srovnati se svým svědomím, a řekl bych i se svými velmi střízlivými úvahami politickými, kdybychom byli raději volili aktivní účast za účelem zmírňování, ale tím byli přejímali odpovědnost za to, že dělnictvo je zatíženo, třeba mírněji, než se to stalo bez naší účasti.

Když jsme se před třemi měsíci rozcházeli _ a já chci mluviti s plnou otevřeností tedy počítali jsme s možností, že všenárodní koalice v budoucnosti může býti zase oživena. Ovšem ne tak, jak se domnívali někteří činitelé na jiných stranách, že cla a kongrua jsou jenom takovou překážkou v cestě k znovuutvoření všenárodní koalice, že stačí rychle vyřešiti tyto dvě otázky a že tím už zase je uvolněna cesta k nové všenárodní koalici. (Posl. Petrovický: Požitkový systém měl býti dříve, tak by byla lehčí cesta!) Nikoliv, neboť tento postup byl by znamenal nebezpečný prejudic pro budoucnost, to by bylo znamenalo, že kdykoliv by v budoucnosti občanské strany měly požadavky, o nichž by věděly, že nemůžeme nebo nejsme schopni o nich jednati, by prostě přivodily situaci vyvrcholující v dočasném rozchodu všenárodní koalice, daly by si odhlasovati svůj požadavek hlasy německými - a pak bychom mohli zase v manželském soužití koaličním pokračovati dále. (Posl. Petrovický: Tak vy jste to mysleli?) Tak vy jste to mysleli. A to říkám, to právě je myšlenka nesprávná a nemožná. Jestli my jsme počítali s možností všenárodní koalice, pak proto, že jsme s touto myšlenkou nezúčtovali, že jsme viděli, že všenárodní koalice má schopnosti řešiti mnohé velmi těžké úkoly, že byla nositelem státní myšlenky a že udržovala a zbudovala stát v dobách nejtěžších. Ale já řeknu s plnou otevřeností, že my jsme šli i dále, a v dobách, kdy se zdálo, že tato sněmovna je rozvrácená - scházela tu režie, vlády tu nebylo, ačkoliv byla jmenována - (Hlas: Či vinou?), zabývali jsme se myšlenkou, zdali by nebylo možno bez účasti ve vládě alespoň utvořiti jistou režii parlamentní, jistou majoritu parlamentní, která by se shodla na určitém přesně vyhraněném pracovním programu parlamentu. Ale tyto naše myšlenky úplně rozprchaly, tyto naše ideje byly úplně potlačeny tím, co později nastalo.

Mám za to, že meritum i cel a snad i kongruové předlohy, ale zejména celní předlohy je dalekosáhlejší, než bylo potřebí. Snad jde dále, než strany, které byly nositeli tohoto požadavku, vůbec původně pomýšlely a snad se tak stalo z důvodů taktických, v předpokladu, že bude jednáno, aby se mohlo slevovati. Ale fakt je ten, že meritum celní předlohy je příliš dalekojdoucí, jak pokud jde o výši některých položek, tak pokud jde o rozsah, na př. u rýže, bramborů. Meritum cel nebylo prostě diktováno vyššími v hledisky politickými. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Ale také způsob zacházení s námi, když jsme se octli na druhém břehu, byl briskní a urážející. A táži se: Bylo toho potřebí, když tu celní kongruová většina byla zabezpečena, takovýmto urychleným a někdy briskním způsobem postupovati? Věřte, že někdy ani ne věc sama, jako spíše forma vyvolává náladu, kterou potom není možno tišiti, že ně kdy nejtěžší věci je možno prosaditi při mírné formě: "Fortiter in re, suaviter in modo". Mám za to, že se ve formě přestřelilo, že nebylo potřebí ani toho ukvapeného postupu v senátě, ani zde v poslanecké sněmovně, a jestli co vyvolalo tak napjatou, rozčilenou a někdy, řekl bych, zoufalou náladu, pak to byla také forma vedle věci, která sama o sobě byla již dostatečným důvodem k tomu, aby strany socialistické zvedly nejsilnější odpor. Dokud jsme byli členy všenárodní koalice, členy majority a vlády, zaujímala naše strana a já také osobně vždycky uvnitř koalice názor, že majorita nemá se říditi heslem "sic volo, sic iubeo", nýbrž že má také respektovati oposici. Toto stanovisko nezaujímám já osobně a naše strana teprve dnes, poněvadž jsme v nynější době v oposici. (Hlas: Šest roků jste to dělali!) Nikoli, my jsme žádali, aby s oposicí se jednalo i o formě i o meritu i o postupu. Prosím, byste uvážili, jak musí býti lidem inteligentním, často vynikajícím odborníkům, když předem vědí, že všechny jejich dobré vývody a někdy o velké odborné znalosti opřené pozměňovací návrhy jsou odsouzeny k tomu, býti umlčeny a potlačeny. Vím, jaké jsou obyčejně obtíže v majoritě, která se skládá z různých stran, vím, jak těžko tam se dochází ke kompromisům a jak je těžko jednou utvořené kompromisy opět měniti, ale snad mně nebude zazlíváno, vyslovím-li pro budoucnost výzvu, abychom této zvyklosti našeho parlamentu učinili konec, abychom a priori nepřecházeli ani ve výborech, ani v plenu přes všechny pozměňovací návrhy. Strana naše podala na př. ke kongruové předloze návrhy, které nebyly ani naše, které nesměřovaly proti výši kongruy, nýbrž k tom, aby právo státu bylo zvýšeno. I přes ty se přešlo. Mám za to, že tato metoda koalice, která do jisté míry dá se vysvětliti tím, že tu není jednolitá většina, nýbrž většina, složená z různých složek, není prospěšnou věci samé. Ale, prosím, vmyslete se potom do situace příslušníků oposice, když předem vědí, že jejich věcná práce je zbytečná a marná, že všecky návrhy jsou naprosto bezúčelné. To vyvolává potom náladu takovou, že činnost oposice se nevyvíjí v podávání věcných návrhů, nýbrž v něčem jiném.

Zkoumejme tedy, prosím, všichni, jak jsme zde, nepravím jen minorita, nýbrž i majorita, všichni, kteří jsme zde, kterým záleží na parlamentarismu, zdali nechybujeme všichni, zdali jsme nezavedli jisté zvyky, které nám potom vyvolávají to, co si nikdo nepřejeme, ať jsme na tom či onom břehu. Jisto je, že sahá-li k násilí majorita, že to potom vyvolává protitlak, že to potom vyvolává násilí a takové zjevy, jichž jsme zde byli účastni.

Jsem toho názoru, že jsou jak v menšině tak v dočasné nynější většině jednotlivci, vynikající jednotlivci, a já bych řekl více, celé vrstvy a desítky členů tohoto slavného sboru, kteří se cítí ve své vlastní důstojnosti a v důstojnosti této sněmovny silně postiženi, když vidí, do jakých forem upadají zápasy obou těchto složek tohoto sboru. Bylo by dobře, abychom všichni bez rozdílu zpytovali své svědomí, abychom uvažovali o tom, jakým způsobem upraviti poměry v této sněmovně, aby, i když většina prosazuje svou vůli, bylo tu to, na co Angličané kladou tak velkou váhu, fair play. (Tak jest!)

Jakmile strana naše zaujala stanovisko, že nemůže býti v nynější době součástí vládní koalice - důvody jsem vysvětlil - byla si vědoma toho, co toto její odmítnutí značí. Jestli tu tedy padl výkřik, že strana naše je vinna tím, co se tu tvoří, pak pravím, ne sice vinna, ale to, že se tu tvoří nový útvar, je přirozeným důsledkem našeho odmítnutí spoluúčasti ve vládě, zcela přirozeným a logickým.

A já jsem toho názoru, že nejen nelze vytýkati, že místo jednoho útvaru, který by byl nositelem vůle většiny, tvoří se nový útvar, nýbrž naopak s hlediska parlamentu, parlamentarismu a demokracie to dokonce sluší vítati. Nic není nebezpečnějšího pro parlament, než když vůbec nemá většiny, když vůbec tu není žádné vůle kolektivní, a tudíž strana naše nikomu nezazlívá, nýbrž naopak považuje to za zcela přirozené, že byly vyvozeny důsledky našeho rozhodnutí a že se hledá majorita nová.

Mohlo by se uvažovati s hlediska naší strany a s hlediska dělnické třídy, je-li to politicky rozumné a rozvážné vzdávati se onoho vlivu, který až posud měla strana a tím i dělnická třída na řízení státu, je-li to rozumné vzdávati se účasti na politické moci. To je věc, která souvisí s problémem účasti dělnictva, nebo lépe řečeno socialistických stran na vládě, a zejména na vládě se stranami občanskými. Než, bylo by zbytečno, abych se touto otázkou dneska zabýval, snad stačí, když poukáži na své předcházející vývody, ze kterých plyne, že strana přišla po důkladných úvahách k názoru, že je pro ni nemožno, v nynější době znovu vstoupiti do všenárodní koalice, nebo vůbec býti součástí jakékoliv vládní konstelace.

Jen jedno bych chtěl odmítnouti, názor dosti často šířený, jako by naše strana byla v tomto rozhodnutí vedena snahou přejímati agitační prostředky komunistů a tímto způsobem s nimi podniknouti konkurenci. Toho jsme velmi vzdáleni. My jsme si vědomi toho, že v těch prostředcích a cílech, které sledují komunisté, bychom v konkurenci neobstáli. (Posl. Petrovický: To je pravda! - Výkřiky.) A také obstáti nechceme, nýbrž naopak klademe velikou váhu na to, aby i v době, kdy jsme v oposici, byla tažena silná, jasná demarkační čára mezi námi, mezi politikou naší a mezi politikou komunistickou. (Výkřiky posl. Jílka.) I když vstupujeme do oposice, nepřestáváme býti stranou státotvornou na rozdíl od komunistů, nepřestáváme býti stranou, která chce tento stát udržovati a která má tento stát v lásce. (Výborně!) A jistě naskytnou se i v různých případech příležitosti, že přes to, že budeme v oposici, prokážeme více oddanosti k tomuto státu než třebas složky, které budou v majoritě a budou hlasovati toliko z politické raisony zdánlivě pro stát. (Výkřiky posl. Petrovického.). v

My jsme byli a chceme zůstati i v oposici stranou konstruktivní práce, nikoliv destrukce. Destrukce není naším cílem. My chceme budovati, my chceme spolubudovati, my chceme pracovati a jest jen potřebí, aby i oposici byla konstruktivní práce umožněna, aby nebyla hnána ani jen do zdání, že se přiblížila k nějaké destrukci. (Výkřiky posl. Petrovického.) Dále liší nás od komunistické strany, že my řídíme svoji politiku podle potřeby československého dělnictva a podle vlastního uznání, co tyto potřeby vyžadují, a nikoli podle nějakých direktiv a diktátů z ciziny. A my dále setrváme jako až doposavad na myšlence demokratické a parlamentární práce a nechceme následovati takové činy, které zdánlivě zdají se býti neobyčejně radikálními, ale které ve skutečnosti podlamují instituci, na jejímž zachování dělnictvo má zájem, podlamují parlament a podlamují demokracii. (Potlesk čsl. soc.-demokratických poslanců.)

Řekl jsem, že nevytýkám nikomu, jestliže se pokouší o to, vytvořiti novou konstelaci. Nevím, jak daleko jednání pokročilo, ale můžeme počítati s možností, že ona celní kongruová koalice česko-německo-maďarská ještě se shodne na některých dalších úkolech. (Výkřiky posl. Petrovického.) Bude to sice majorita občanských stran, která s hlediska dělnictva bude znamenati újmu i kulturní i sociální i hospodářskou, ale přec jen bude možná přičísti jí k dobru, že prolomila ledy, které tu byly mezi jednotlivými národnostmi, obývajícími tuto republiku. Jest to opět zvláštnost, kterou chci konstatovati, že jsou to právě občanské strany národní, které učinily první krok k prolomení těchto ledů, a že to nebyly - snad bych mohl říci: bohužel - strany socialistické. Ale mne by zajímalo, jak se nyní zachová, dojde-li k takové česko-německé majoritě, ona složka českého národa, která prohlašovala, že dojde-li k česko-německé vládě. obrátí všechno vzhůru nohama. Tehdy ovšem předpokládala, že tato česko-německá vláda bude dílem hradu a že jejími předními nositeli budou socialisté. Nyní se však tento útvar vytvořil bez hradu a bez socialistů, co tedy ona složka v národě řekne nyní?

Tvoření nové majority je politické plus také z toho důvodu, poněvadž mám za to, že je zdravé pro náš parlament a taktéž pro celou republiku, když tu není jen majorita jedna, nýbrž když máme více garnitur, ze kterých lze tvořiti střídavě různé vlády. Mám za to, že je to prospěšné, jako to vidíte v jiných státech, zejména v Anglii při systému dvou nebo tří stran, když jedna majorita střídá druhou a tím se také kontrolují. Mám za to, že je to prospěšné a užitečné pro stát, když jedna majorita ví, že není nastolena pro věky, nýbrž že může býti, půjde-li o jiné úkoly nebo při jiné příležitosti, nahražena majoritou jinou. Já tudíž tento vývoj událostí i s tohoto hlediska považuji za prospěšný. Nechci býti prorokem v tom směru, jak dlouho tato majorita se udrží. My jsme viděli na příklad, že všenárodní koalice v době, kdy všecky strany byly přesvědčeny, že se shroutí, když jsme řešili tak těžké otázky jako loňského roku, ukázala neobyčejnou soudržnost a že naproti tomu překvapujícím způsobem druhý den potom, co vláda dosáhla vota důvěry velké většiny sněmovny, se tato koalice rozpadla.

Jsem tudíž dalek toho, abych chtěl býti prorokem o tom, jaký bude vývoj další při nové majoritě. (Výkřiky posl. Buriana.)

Nevím, zdali ono pojítko, které bude tmelem těchto stran, bude vždycky dosti silné. Tímto pojítkem mohou býti společné zájmy hospodářské, ale zdá se, že je to odpor proti socialistům, ba nenávist a snaha ukázat jednou těm socialistům, jak se dovede vládnout bez nich. A tu chci tvrditi, že i kdyby tato občanská nová koalice měla vůli a snahu vládnout šarfmachrovsky proti dělnictvu, není se třeba toho báti. (Různé výkřiky.) Všimněte si jenom výsledků voleb. Tato nová většina vykazovala v této sněmovně při četných hlasováních plus 30 hlasů. Tedy kdyby 15 poslanců nebylo součástí této většiny, nýbrž menšiny, nebylo žádné celněkongruové většiny. A jaké to byly hlasy, které jsou representovány těmito 15 mandáty? Srovnejte si počet hlasů odevzdaných r, 1920 straně soc.-demokratické, pak lidové, ludové a německé křesťansko-sociální a uvidíte, že při nejmenším těchto 15 mandátů patřilo r. 1920 ještě socialistickému bloku, kdežto nyní tak zvanému bloku občanskému, čili byly to dělnické hlasy, které rozhodly o clech, byli to dělníci, kteří se odklonili v posledních volbách od naší strany, poněvadž neznali dosah svého hlasování, poněvadž nevěděli, že svým votem proti socialistům umožňují, aby se jim zdražily všechny životní potřeby. (Hluk. - Odpor na pravici.) A již existence těchto dělnických hlasů, odevzdaných pro některé složky nynější koalice, je nám zárukou, že budou tlumeny všechny ty snahy, směřující k tomu, aby se u nás vládlo neúprosně proti dělnictvu, zejména na poli sociálně-politickém. (Posl. Stašek: Proti dělníkům jsme nebyli a nebudeme!) Jestli budu zklamán (Různé výkřiky.) a jestli ohled na tyto dělnické hlasy nepřevládne, pak nebudeme snad odpovídati na tento postup my, nýbrž pak jsem přesvědčen, že odpověď na to dají právě oni dělníci, kteří tuto majoritu umožnili.

Život demokratický se neodehrává toliko v parlamentě, ten se odehrává také v lidu, při volbách se projevuje (Různé výkřiky.) a nevyhrává vždycky ten, kdo dosáhne většiny ve sněmovně, nýbrž ten často potom u lidu vychází pošramocen. A tudíž poslední slovo ve všech těchto otázkách, o kterých jednáme, nepronáší sněmovna, nepronáší předseda, když vyhlašuje výsledek hlasování, nýbrž pronáší lid. Není tudíž ještě promluveno poslední slovo. Za několik málo dnů ukončí se toto bouřlivé, a mohl bych říci historické, zasedání a všichni bez rozdílu, my i vy, půjdeme mezi lid. Nemusíme bouřiti a nemusíme drážditi, nám jenom stačí, že před oči dělnictva postavíme dvě bilance: Jednu bilanci dřívějších zasedání, když jsme my odcházeli, dík naší součinnosti (Výkřiky posl. dr. Kramáře.) s vymoženostmi sociálně politickými i hospodářskými pro dělnictvo, a oproti tomu postavíme nynější bilanci, kde jsme nespolupůsobili, kdy tedy byla ta činnost druhých stran sama, bez naší účasti. A jaká tu bude bilance? Zdražení mouky, masa, omastku, rýže, brambor, zdražení jízdních lístků (Výkřiky posl. dr Jurigy, Rýpara a posl. Zeminové.) a přímo nemožné zvýšení činží na obzoru. Nižším státním kategoriím to, co se jednou rukou dává, druhou rukou, zdražováním, se jim zase béře. A co v ohledu sociálně-politickém? Nic. Tato bilance bude mluviti velmi výmluvným způsobem, toto srovnání oné bilance, docílené za naší spolučinnosti, a bilance, která byla sdělána bez naší spolučinnosti, ta bude dělnictvu velkým poučením. A ze zápasu venku vzejde všeobecné přesvědčení, že v této Československé republice může se vládnout bez socialistů, bez dělníků, ale že jakákoliv vláda proti socialistům a proti dělnictvu je nemožná. (Výborně! Potlesk čsl. soc.-demokratických poslanců.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP