Tato obrovská armáda úředníků
neměla však za peněžní a hospodářské
krise v poválečné době nikterak na
růžích ustláno. Když svým
bídným hospodářským postavením
bylo úřednictvo nuceno dovolávati se hmotného
zlepšení svých poměrů, bývaly
vždy dokonale pozdě zaváděny nějaké
přídavky drahotní, nouzové, rodinné,
dětské přídavky a jak se ještě
jinak ty věci nazývají. I když se zcela
přehlédne, že tyto přídavky vyměřené
nepatrnou částkou byvše povolovány opožděně
stále nedostačovaly, naučilo se úřednictvo
také ještě poznávati jejich nejistotu,
když stát důvěřuje slibu bývalého
ministra financí Rašína, že následkem
jeho finančního pokusu ihned ceny všech potravin
a předmětů spotřeby klesnou, předem
snížil svým zaměstnancům drahotní
přídavky o 20% a platy jejich ještě
také ztenčil tím, dal si opět od nich
platiti osobní daň z příjmu a pensijní
přídavky, od kterýchžto dávek
po dobu války až do počátku roku 1920
byli osvobozeni. Avšak index životních potřeb
nikterak neklesl, neklesl i přes sliby finančního
ministra, a tak nezbylo než znova zavésti přídavky
pro úředníky s vysokoškolským
vzděláním ve výši 20% základního
platu a pro ostatní státní zaměstnance
ve výši 20% místního přídavku.
Tento vratký stav v platových poměrech státních
zaměstnanců osvětlil příčinu,
proč úřednictvo a zřízenectvo
stále zřetelněji projevovalo přání,
aby se mu konečně dostalo takového platového
systému, který by mu přiznával s jistou
zárukou nové platy, vyrovnávající
se měnově platům mírovým. Nadlouho
nemohla se vláda této oprávněné
tužbě uzavírati, zvláště
když přece musila viděti, že všecky
bližší i vzdálenější
sousední státy stabilisaci úřednických
platů již provedly. A tak byl dán úřednictvu
slib o úpravě platové, která měla
dnem 1. ledna 1926 vstoupiti v platnost, ovšem s podmínkou,
že dříve úřednická armáda
bude zmenšena o 30% a současně provedeno
zjednodušení správy, aby v budoucnosti bylo
méně úřednictva, za to však lépe
placeného.
Němečtí státní zaměstnanci
právem se obávali, že tento zákon o
snížení počtu zaměstnanectva
bude jim jen na škodu a podle nabytých zkušeností
nepřikládali slibu ministerského předsedy,
že příslušnost k národní
menšině nebude důvodem pro restrikci, žádné
víry. Co jsme však musili zažíti ke konci
roku 1925, když tisíce německých státních
zaměstnanců k práci schopných a ochotných
pod nejnesmyslnějšími záminkami bylo
vyhozeno ze státní služby, tím předstižena
byla ještě obrazotvornost nejčernějšího
pesimisty, jakoby na výsměch hlásily české
noviny v době volebního boje, že ministr Franke
objíždí v salonním voze svůj
voličský kraj a doporučuje svou kandidaturu
zcela zvláště s poukazem k tomu, že se
mu podařilo podřízený jemu resort
téměř úplně vyčistiti
od Němců. Nesmíme však také zapomenouti,
o čem se poslanec Procházka výslovně
zmínil v sociálně-politickém výboru
za generální debaty o tomto zákonu, upravujícím
požitky úřednictva, že si Němci
nikterak nemohou stěžovati do snižování
počtu jedině německého státního
zaměstnanectva, neboť stát má prý
nejenom právo, nýbrž i povinnost ve své
správě zbaviti se nespolehlivých německých
živlů. Tím jest jistě zřejmě
prokázáno, že zákon o snížení
počtu zaměstnanectva byl od samého počátku
pořízen jedině proto, aby decimoval německé
státní zaměstnance. Poslanci Procházkovi
se však podařilo poukázati na nemorálnost
při provádění tohoto zákona;
nesmíť zapomínati, že stát jako
zaměstnavatel, jako každý jiný zaměstnavatel,
uzavírá se svými zaměstnanci pouze
smlouvu čelící k jakosti a množství
práce, že však nesmí si osobovati právo
vykonávati jakýkoliv vliv na světový
názor nebo politické smýšlení
zaměstnanců.
Snížením počtu německých
státních zaměstnanců byla polovina
prosincového zákona částečně
provedena. Na reformu veřejné správy, na
kterou rovněž v tomto zákoně jest pamatováno,
nemyslí však dnes již nikdo a nebude také
provedena ještě ani za 10 let. Každým
způsobem byla však pro požitkovou reformu cesta
uvolněna a vláda nucena slovo své splniti.
Celý rok 1925 byl vyplněn přípravnými
pracemi pro vytvoření nového platového
systému. Nescházelo návrhů se strany
organisací státního zaměstnanectva
i jednotlivých osob. Avšak přes to, že
mezi těmito návrhy bylo leccos dobrého a
upotřebitelného, přece nic z toho nedošlo
milosti v očích vlády. Neboť pojednou
prohlásila vláda, že chce nejen požitky
státních zaměstnanců znovu upraviti,
nýbrž že současně zamýšlí
opraviti základ platového systému. A tak
došlo k vládnímu návrhu, který
má býti dnes uzákoněn.
Ve dvacátém století, ve věku stavovských
organisací, po provedení tak zvané sociální
revoluce, byli bychom očekávali, že aspoň
odborové organisace státního zaměstnanectva
budou moci ku přípravným pracím a
předběžným poradám o tomto zákoně
vyslati své zástupce a takto spolupracovati k tomu,
aby se zákon stal skutkem. Na místo toho byly první
návrhy chovány vládou v naprosté tajnosti
a když přece jen jednoho krásného dne
obsah vládního návrhu v hlavních rysech
vešel ve známost, domněle následkem
indiskrece, když se ozvaly odmítavé hlasy proti
určitým ustanovením tohoto návrhu,
tu mohly sice české úřednické
organisace, stranickopoliticky orientované, poslaneckým
klubům a vládě svá přání
a opravné návrhy přednésti, s nepolitickými
organisacemi však jednáno nebylo. A samozřejmě
naprosto vyloučeny byly organisace německého
státního zaměstnanectva, jichž písemná
podání a memoranda nebyla vůbec ani vzata
na vědomí, ba, došlo to tak daleko, že
dokonce jednou zástupce svazu německého soudcovstva,
kterého si zástupci svazu českého
soudcovstva přibrali, byl ještě před
poradou ministrem vnitra vykázán s poukazem na zásadu,
že jenom s Čechy bude jednáno. (Výkřiky.)
Tak vypadá v tomto státě rovnoprávnost
Němců. Na tomto urážlivém postupu
oproti Němcům nezměnila ničeho skutečnost,
že parlamentní koaliční ministerstvo
bylo vystřídáno úřednickým
kabinetem. I když se dalo od úřednického
kabinetu očekávati poněkud vlídnější
stanovisko k organisacím státního zaměstnanectva,
i když se zdálo, že ještě v posledním
okamžiku měl býti organisacím vyhrazen
jistý vliv na konečnou redakci vládního
návrhu, nebylo to ničím jiným než
vládním manévrem, aby se tímto čistě
vnějším prostředkem spíše
překlenuly vzájemné nesnáze koaličních
stran ohledně tohoto úřednického zákona,
v podstatě nebylo to však nijak vážně
míněno. Vždyť je dnes všeobecně
známo, že v čele úřednického
ministerstva jest ministerský předseda, který
vždy byl zapřísáhlým nepřítelem
každé organisace státního zaměstnanectva.
Vím z vlastní zkušenosti a mohu to kdykoliv
dokázati, že pan ministerský předseda
Černý zemského školního
inspektora Zirngasta a ředitele střední školy
Kotta, oba v Brně, jenom proto až do dnešního
dne přes veškeren odpor v úřadě
drží a podporuje, poněvadž říšský
svaz německých středoškolských
učitelů v boji proti těmto představeným
učitelstvo poškozujícím na oba učinil
trestní oznámení u státního
zastupitelství pro nekalé hospodaření
s veřejnými penězi a pro jiné poklesky
v úřadě. Ministerský předseda
si toho přál a proto nesmělo se učitelské
organisaci dostati práva, oba pánové jsou
dnes po dvou letech ještě v úřadě,
soudní řízení proti nim se neprovádí,
avšak také proti činovníkům organisace
nezavádí se kárné řízení,
jen aby nebylo umožněno, aby pravda vyšla najevo.
Na venek však to vypadá, jako by učitelská
organisace nebyla v právu a byla poražena. Až
k takovým zjevům dochází v tomto státě,
běží-li o to, aby úřednické
organisace byly potírány a aby se jim dalo pocítiti,
že jsou bezmocny.
Kdyby byly bývaly organisace státního zaměstnanectva
již od počátku přibrány k činné
spolupráci na zákoně požitkovém,
bylo by se nejen ušetřilo času a úřednický
zákon byl by býval skutečně již
v prosinci 1925 skoncován, nýbrž byly by se
leckteré chyby a nedostatky tohoto zákona bez třenic
ve vzájemné dohodě odstranily. Je to dnes
jen slabá útěcha pro úřednictvo,
když jeho organisace byly vyřazeny, že nemá
na předložené slátanině žádné
viny a že jest oprávněno prováděti
ostrou kritiku, ovšem škodu bude přece jen trpěti
úřednictvo. Tím větší
údiv musí vzbuditi okolnost, že veškeré
pozměňovací návrhy, podané
jednotlivými poslanci po přání organisací
státního zaměstnanectva, byly až dosud
parlamentní většinou bezohledně zamítány
a že tato většina jest ochotna zákon přijati
tak, jak jej vláda navrhuje, ač přece musí
věděti, jaký jest odpor úřednictva
proti tomuto zákonu.
Byl to chytrý trik vlády, nejen požitky státních
zaměstnanců upraviti, nýbrž i současně
domněle zreformovati základ platového systému.
Neboť tím bylo vládě umožněno,
aby na jedné straně jednotlivým kategoriím
několik haléřů na platu přidala,
na druhé straně však jim těžce
nabytá práva odňala. A něčemu
takovému říká se zde u nás
platová reforma, jež se arciť důstojně
druží k mnoha jiným reformám v tomto
státě, ať se přihlíží
k duchu a obsahu těchto reforem, anebo k jejich pohnutkám.
Co platno státním zaměstnancům, dává-li
se jim dobrá rada, aby nebyly jen vytýkány
vady nového zákona, nýbrž hodnoceny
i výhody jeho. Tím jednak se přiznává,
že vady skutečně zde jsou, s druhé strany
pak znemožňuje se těm, kdož zákonem
jsou postiženi, nějaké výhody v něm
nalézti. Tvrdí-li se, že tento zákon
odstraňuje konečně těžké
bezpráví způsobené tak zvaným
novoženatým, nemohu v tom skutečně spatřovati
žádnou výhodu zákona, nýbrž
zcela naopak závažnou jeho vadu. Prosím přece,
uvažte zcela objektivně tuto skutečnost: V
prosinci 1922 byl v tomto parlamentě odhlasován
úřednický zákon, který v důvěře
ve slib Rašínův o očekávaném
poklesu cen přinesl státním zaměstnancům
20%ní snížení drahotních přídavků.
Tímto zákonem bylo současně ustanoveno,
že oněm státním zaměstnancům,
kteří po 1. lednu 1923 uzavrou sňatek anebo
jimž po 1. lednu 1924 dostane se narozením dítěte
rodinného přírůstku, dřívější
zákonné rodinné přídavky nemají
býti již přiznány, poněvadž
také ostatním státním zaměstnancům,
kteří již tento rodinný přídavek
dostávají, bude prý lze tento přídavek
v nejbližších letech odníti. Drahota neklesla,
státním zaměstnancům bylo nutno nejen
rodinné přídavky ponechati, nýbrž
ještě jiné přídavky přiznati.
Přesto však setrvalo se na tomto zákonném
ustanovení a nebyly novoženatým rodinné
přídavky více povoleny. A tak vytvořen
byl takový stav, že v jednom a témže pokoji
seděli vedle sebe dva úředníci stejného
služebního stáří, stejné
služební kategorie a stejné služební
odpovědnosti, kteří jen proto měli
různý plat, že jeden z nich byl tak opatrný,
že se před 1. lednem 1923 oženil a děti
zplodil, kdežto druhý obstaral si to až po 1.
lednu 1923. Veškerá podání a veškeré
návrhy poškozených, jichž stále
více a více přibývá, nic nezpomohly,
neboť ani vláda ani zákonodárné
sbory se neodhodlaly, chybu jednou spáchanou přiznati
a se světa sprovoditi. Jestliže takovéto neudržitelné
a nesmyslné zákonné ustanovení projednávaným
právě zákonem bude budoucně se světa
sprovozeno, není to přece zásluhou původce
zákona a také žádnou výhodou,
kterou nový zákon přináší,
naopak dlužno přece označiti za hroznou chybu,
že nový platový zákon neobsahuje ustanovení,
jež by odčiňovalo škodu způsobenou
novoženatým za léta 1923, 1924 a 1925. Kdežto
staří ženatí úředníci
založili si domácnost za podmínek daleko příznivějších,
mají po většině byty, jichž činže
jsou následkem zákona o ochraně nájemníků
ještě poněkud dostupné, o dostávají
rodinný přídavek a přídavek
na děti, ostatní státní zaměstnanci,
kteří se teprve po 1. lednu 1923 oženili, byli
nuceni zaříditi si své hnízdo v dobách
největší drahoty, musí platiti nedostupně
nájemné, při čemž se jim k ulehčení
nákladů na jejich domácnosti vůbec
nevyplácejí přídavky rodinné
a na děti. Škod, které zde byly způsobeny
svévolně státním zaměstnancům,
nelze se ani číselně dopočítati,
lze je pouze tušiti. Člověk přímo
trne, nenalézaje v zákoně nikde ustanovení,
jež by se byť i jen poněkud snažilo tuto
škodu odčiniti, a slyší pak ještě,
že prý je to zvláštní výhodou
zákona, když se toto bezpráví pro budoucnost
odstraňuje. Konec konců zbývá pak
ještě jako zcela skromná výhoda zákona
pouze okolnost, že se konečně odstraňuje
rozdíl mezi neženatými státními
zaměstnanci, tak zvanými starými mládenci,
a ženatými bezdětnými státními
zaměstnanci, jinak však i při sebe větší
námaze nenajdeme vskutku v novém zákoně
nic pěkného.
Za to však tím více vad a škodlivých
důsledků vykazuje navrhovaný zákon.
Nechci a nemohu popříti, že nový zákon
úředníkům nejvyšších
hodnostních tříd přináší
skutečně poněkud přijatelné
zvýšení jich platů, úředníkům
nižších hodnostních tříd,
úředníkům s menším předběžným
vzděláním a státním zřízencům
nepřináší však žádné
nebo téměř žádné změny
nebo zlepšení jich hmotných poměrů.
Prospěch z nového zákona budou míti
jedině nejvyšší úřednická
hierarchie a ti zaměstnanci, kteří budou
moci po uzákonění tohoto vládního
návrhu odejíti na zasloužený odpočinek.
(Posl. dr Schollich [německy]: Co dostane vlastně
pan Viškovský?) Ten dostane 100.000 korun. Tato
nerovnoměrnost nemůže však přece,
proboha, býti označena za spravedlivé vyřešení
otázky platové.
Co dlužno si však mysliti o zákoně, který
domněle obsahuje platovou reformu a při tom pamatuje
na vyrovnávací přídavky pro ony státní
zaměstnance, kteří za účinnosti
nového zákona budou míti menší
plat, než jaký nyní dostávají?
Nemá-li se to označiti za chybu v konstrukci nového
platového systému, pak jest nezbytným úsudek,
že byla zde zamýšlena reforma in pejus. A aby
se dovršila míra nespravedlnosti, vytyčuje
se nová zásada, že úředník
má býti placen jen podle svého výkonu
a služební odpovědnosti vzhledem k předběžnému
svému vzdělání, že tudíž
odstraněny mají býti tak zvané alimentační
přídavky. Aniž by se však základní
plat ve smyslu těchto zásad zvýšil,
tak aby každý státní zaměstnanec
byl s to, založiti si domácnost, ruší
se přídavek na ženu, ponechává
se dětský přídavek na jedno dítě
a na dvě děti, trestají se však státní
zaměstnanci mající více než dvě
děti tím, že se jim za třetí
a každé následující dítě
žádný příplatek již nepřiznává.
Vede to k takovýmto příšerným
zjevům, když místo dokonalého provedení
zásady zůstane se při polovičatosti
a ubohém příštipkářství.
Se zlepšením hmotného postavení státního
zaměstnanectva podle tohoto nového zákona
nelze tudíž všeobecně vůbec počítati.
Až se účinek tohoto zákona objeví
u státních zaměstnanců při
výplatě, nadejdou také ihned nové
mzdové boje státního zaměstnanectva.
Neboť přidává-li se státním
zaměstnancům tu a tam také po nějakém
krejcaru podle tohoto zákona, byly jim tyto výhody
již dříve zase odňaty. Před několika
dny týmž parlamentem odhlasovaná agrární
cla způsobí najisto zdražení živobytí
následkem všeobecného stoupnutí cen
všech předmětů denní potřeby,
úhrada většího nákladu tímto
zákonem podmíněného hledá se
v nových přirážkách a daních,
na něž státní zaměstnanec jako
konsument rovněž musí přispívati,
ochrana nájemníků má býti zrušena
a činže zvýšeny tak, že konec konců
státní zaměstnanec jde vstříc
nové bídě.
Kdežto na jedné straně lze prokázati,
že zákon vůbec nepřináší
zlepšení hmotného postavení státních
zaměstnanců, odnímá se jim opět
jako ekvivalent za to řada nabytých práv.
Jak se zdá, rozumí se v tomto státě
reformou platového zákona takový postup,
že se jednou rukou nic nedává, zároveň
však druhou rukou něco béře. Po léta
bojovali úředníci o přiznání
časového postupu, až si ho konečně
v tom tak opovrhovaném starém Rakousku vydobyli.
Československá republika musí se však
odrav kouštiti. A tak se přišlo na to, že
časový postup jest sice pro úředníka
výhodným, pro stát však nežádoucím,
a vypracována tak směs časového postupu
a povýšení jmenováním, jež
sama o sobě jest nemožnou věcí, pro
nás Němce však znamená přímo
zkázu. (Předsednictví převzal místopředseda
inž. Dostálek.) Podle nového zákona
systemisuje se totiž přesně služební
místo pro jednotlivé kategorie úřednické
a zaměstnanecké v každé platové
třídě. O způsobu systemisování
uvádí zákon jedině, že toto zůstává
úplně přenecháno vládě.
Kdežto platovými stupnicemi určité platové
třídy v zákoně vytčenými
projde zaměstnanec automaticky vždy po tříletí,
může do nejblíže vyšší
platové třídy jen tehdy postoupiti, bude-li
jmenován na volně systemisované místo
této platové třídy. Není-li
takového místa, zůstane úředník
v nižší platové třídě
a obdrží vždy po 3 letech tak zvaný starobní
služební přídavek, kterým jeho
plat zdaleka nedostoupí té výše, které
by dosáhl při svém povýšení
do nejblíže vyšší platové
třídy. Jak zřídka budou němečtí
státní zaměstnanci uznáni hodnými
takového jmenování do nejblíže
vyšší platové třídy, zvláště
když postup závisí na kvalifikaci, může
si každý podle dosavadních zkušeností
snadno představiti. Projevuje-li se však mínění,
že tato kombinace časového postupu a povýšení
jmenováním jest zvláště výhodna
pro stát, poněvadž se jeví způsobilou,
aby podnítila ctižádost úřednictva,
nemohu než přece jej připraviti o tuto dobrou
naději. Bude se nyní zase opakovati doba, kde úředník
je zcela vydán libovůli svých představených.
Neschopný úředník bude postupovati,
dovede-li se plaziti před svým představeným,
protekci v nejohavnějších jejích podobách
budou otevřeny dvéře dokořán,
kdežto dobrý úředník jsa si vědom,
že mu ani nejlepší výkon nepomůže,
stane se mrzutým a učiní si zásadou,
pracovati jen tolik, aby to jen tak postačilo pro jeho
další setrvání v úřadě.
Skutečný život vytváří
právě docela jiné situace, než dovede
nejkrásnější teorie zkombinovati. Domněnka,
že je tím něco dobrého vykonáno
pro stát, promění se v budoucnosti v pravý
opak. S hrůzou pozoruje však úřednictvo,
že jest olupováno o nabyté právo, kterého
v nejbližších 25 letech nebude si moci znovu
vydobýti.
A ještě další ztráty jest litovati.
Až dosud patřila do pensijní základny
kromě základního platu také ještě
polovice pražského místního přídavku.
Nyní však obratnou záměnou slov z místního
přídavku vytvořeno bylo činovné,
jež však má docela týž význam
jako místní přídavek a právě
tak se určuje podle počtu místního
obyvatelstva a se zřetelem na místní drahotní
poměry. Avšak jedině ze záměny
slov vyvozuje se nutný závěr, že tento
přídavek patří jen činně
sloužícím státním zaměstnancům
a že tudíž ani zlomek jeho nesmí býti
započítán do pensijní základny.
Tak obdrží budoucně pensista pouze odpočivné,
záležející z poměrné části
základního jeho platu, poněvadž patrně
asi na jeho životní míru místní
drahotní poměry nemají již žádného
vlivu. Zůstává se při názoru,
že na příště pensijní příspěvky
snížené na 6% vynesou státu více
než pensijní příspěvky, dosud
8% z dosavadního základu vypočtené
a vyvozuje se z toho závěr, že budou pensisté
v budoucnosti na tom lépe. Že tento výpočet
nebude tak docela správný, o tom poučí
nás s jasnou zřetelností zkušenost nejbližší
doby.
Zjistí-li se ještě, že výměra
dovolených byla státním zaměstnancům
novým zákonem zkrácena, dlužno přece
nadhoditi skromnou otázku, v čem že tedy záleží
výhody nového zákona?
Z 215 paragrafů tohoto zákona je přes 40
t. zv. zmocňovacích paragrafů, kterými
se vláda zmocňuje, aby tu neb onu záležitost
upravila podle vlastního uvážení bez
kontroly parlamentu vládním nařízením.
Jinými slovy: Státní zaměstnanec vydává
se úplně libovůli správy, a aby míra
nespravedlnosti byla dále ještě dovršena,
ustanovuje zákon, že úředníci
nyní aktivně sloužící nemají
býti přeřazeni a přepočítáni
podle dosavadních svých platů, nýbrž
že se má tak státi také se zřetelem
na hodnostní třídu, do které byli
jmenováni. Poněvadž je však velmi mnoho
úředníků, kteří právě
následkem časového postupu mají platy
vyšších hodnostních tříd,
kdežto vláda dosud opominula povýšiti
je do těchto hodnostních tříd, budou
tito úředníci trestáni za opominutí,
jehož sami vůbec nezavinili, poněvadž
při přeřazení do nového platového
systému obdrží menší požitky,
než jim skutečně náležejí.
Jest skutečně nemožno vypočítati
v krátké době, která jest vyhrazena
pro sněmovní řeč, všechny tvrdosti
a nedostatky tohoto nového zákona. Bylo by nutno
napsati celou knihu, jež by nabyla většího
objemu, než zákon s důvodovou zprávou,
aby poukázáno bylo na neodůvodněné
rozlišování v platech u úředníků
se stejným předběžným vzděláním,
neodůvodněný ústrk vysokoškolských
asistentů-docentů, zbavení samosoudců
výhod, které jim poskytl lex Dolanský,
přímo žalostné požitky státních
zaměstnanců a podúředníků
a na příliš mnoho jiných vad, k tomu
ještě na rozdíl jevící se v tom,
že se pozoruhodně dává přednost
vojenským osobám, které podle nového
zákona budou kromě příslušníků
četnictva nejlépe placenými zaměstnanci.
Každá vláda, jež dosud myslila, že
si smí proti státním zaměstnancům
všecko dovoliti, že si však na druhé straně
hmotnými výhodami utvoří naprosto
oddanou pretorianskou gardu, nezbytně poznala, že
se pouze na bodácích přece trvale nedá
dobře seděti.
Nejsou-li již tyto úvahy nikterak s to, aby zjednaly
novému zákonu sebe nepatrnější
sympatie, jsou ještě dvě věci, které
zákon skutečně činí nepřijatelným.
Kdežto zákon nabude pro všechny aktivní
státní zaměstnance právní účinnosti
dnem 1. ledna 1926, jsou z něho vyloučeni oni státní
zaměstnanci, kteří v době mezi 1.
lednem 1926 a dnem vyhlášení zákona
v úředním listě s poukazem na restrikční
zákon z prosince 1924 byli vyrozuměni, že budou
přeloženi na odpočinek. Bude tudíž
skupina státních zaměstnanců restrikcí
postižených, kteří sice za účinnosti
tohoto zákona aktivně sloužili, s nimiž
však podle tohoto zákona nakládáno nebude
pouze proto, poněvadž vláda tvrdí, že
je dlužno čítati je ještě do restrikčního
kontingentu předešlého roku. Tento obrat osvětluje
příliš ostře právní poměry
v tomto státě.
Něco naprosto neslýchaného jest, předstírá-li
se při této příležitosti, že
tento zákon zamýšlí upraviti pouze požitky
aktivních státních zaměstnanců
a budoucích pensistů, nepřistupuje-li se
však vůbec ke konečnému vyřešení
otázky staropensistů a tito největší
ubožáci odbývají se nicotnými
sliby pro budoucnost. Poněvadž všechny námahy,
aby problém staropensistů konečně
byl upraven, zůstaly dosud naprosto bezvýslednými,
poněvadž pensisté nemají žádného
jiného prostředku, aby svým požadavkům
proti bývalému zaměstnavateli dodali nutného
důrazu, bylo by vlastně povinností aktivního
úřednictva, aby s plným důrazem bojovalo
za oprávněné požadavky staropensistů.
Tím pracovali by přece dnešní aktivní
úředníci také ve svém vlastním
zájmu, poněvadž jedině tak mohou zabrániti,
aby se s nimi, jako se zítřejšími pensisty,
právě tak surově nezacházelo, jak
se to právě nyní děje s dnešními
staropensisty. Již z tohoto jediného důvodu
měl by nezbytně býti předložený
zákon aktivními úředníky prohlášen
za nepřijatelný.
Kus tragedie státního zaměstnance odehrává
se právě před našima očima. Na
jedné straně není tu téměř
naprosto výhod ze zákona se podávajících,
s druhé strany taková hojnost škodlivých
důsledků, že jest velmi pochopitelně,
jestliže celé skupiny úředníků
a státních zřízenců označují
tento zákon za nepřijatelný a žádají,
aby byl odmítnut, poněvadž si musí říci,
že pak mají aspoň příležitost,
aby bojovali za lepší zákon a poněvadž
tím přece mají vyhlídku, že si
vydobudou něčeho lepšího. Najisto však
není pochyby, že tento zákon přece asi
svými důsledky v nejbližší době
povede ad absurdum a že jej bude dlužno důkladně
zrevidovati. Až do té doby však nechť nepatrné
výhody jsou podnětem, aby byl zákon přece
přijat a tak utvořena nová základna
pro další platové a stavovské požadavky.
Poněvadž však veškeré pozměňovací
návrhy příkrým využitím
číselné většiny jsou zamítány,
takže již předem je zbytečno takové
pozměňovací návrhy vůbec podávati,
poněvadž pak my v tomto zákoně spatřujeme
další poškození německých
státních zaměstnanců, jimž kromě
bezohledného odstraňování ze státní
služby se podle nových jazykových nařízení
a ještě také ustanovení tohoto nového
zákona kladou v cestu takové překážky,
že se jim odnímá možnost úspěšné
budoucnosti ve státní službě, nemůže
moje strana hlasovati pro tento zákon. Známe však
také dostatečně, že úřednická
vláda s tímto zákonem proniknouti musí,
poněvadž on jest jednou z překážek
na cestě k tomu, aby utvořila se všenárodní
česká koalice, na jejímž zdaru nemáme
vůbec žádného zájmu. Proto odpíráme
úřednické vládě svých
hlasů při této vládní předloze.
Při této příležitosti musím
ještě také několika slovy zaujati stanovisko
k předloženému návrhu zákona
na úpravu platů učitelů škol
národních a občanských. Aby se uspořilo
na čase a aby se také na venek jasně ukázalo,
jak se v tomto zákonodárném sboru promrskávají
důležité předlohy, musí býti
provedena generální debata hned o třech oddělených
návrzích zákonných najednou. Bylo
zde promarněno několik měsíců
a nebylo použito oné doby k užitečné
práci, nyní před letními prázdninami
pracuje se kvapem dnem i nocí. Jest jasno, že při
takovémto postupu výsledek práce musí
nésti známku povrchnosti a nedokonalosti. Také
proti učitelskému zákonu lze přednésti
množství věcných námitek. Bohužel
není již příležitosti, tyto nedostatky
odstraniti a tak vládní většina zákon
učitelům zcela jednoduše proti jejich vůli
vnutí. Že učitelstvo jednomyslně odmítá
tento zákon, je snadno pochopitelno, poněvadž
se ukazuje, že dosavadní parita se státními
zaměstnanci stejného předběžného
vzdělání jest úplně proražena
a tím navždy odstraněna. Neboť v předloze
paritu učitelských platů s platy státních
zaměstnanců, kteří vzhledem k méně
cenné kvalifikaci pro jmenování nepřicházejí
vůbec v úvahu, každý člověk,
který je aspoň poněkud schopen, aby ocenil
hodnotu a důležitost učitelského stavu
pro celek národa, musí odmítnouti jako hrubé
ublížení a urážku, jež tomuto
stavu má býti zákonem způsobena. Avšak,
jak se zdá, bylo úmyslem učitelstvo ještě
dále pokořiti, poněvadž zavedením
čtvrté třídy činovného
mají býti především postiženi,
vždyť, jak známo, převážná
část učitelstva působí v místech
s obyvatelstvem čítajícím méně
než 2000 osob.
Doplní-li se jen tyto věcné pochybnosti proti
zákonu učitelskému také ještě
stejnými politickými úvahami, jako u zákona
o státních zaměstnancích, pochopíte,
že moje strana také pro tento návrh zákona
hlasovati nebude. (Souhlas poslanců německé
strany národní.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Pekárek. Uděluji mu slovo.