Středa 16. června 1926

Pokud se týče státních podniků, na něž se přímo tento předložený zákon sice nevztahuje, ale které budou v rámci tohoto návrhu upravovati své poměry, odporučuji příslušným činitelům, aby postupovali co nejblahovolněji, neboť jak pošty, tak železnice hrají tak nesmírnou roli v hospodářském a sociálním životě národa, že zaměstnanci těchto podniků zaujímají v celkové organisaci státní postavení skutečně výjimečné. Zdůrazňuji jen každodenní námahu železničářů, kteří dnem i nocí vystavují své životy v šanc všemožným nebezpečím a statistika ukazuje, že tato služba značí trvalou drobnou válku, vyžadující stále nové a nové oběti na životech a zdraví.

Příslušné kruhy musí přihlédnouti také k výjimečnému postavení všech odpovědných úředníků, jak v centrálách, tak přednostů stanic, kteří mají dnes v rukou majetek státní, neobyčejně cenný, a že tudíž postavení jejich je skutečně při složitých hospodářských poměrech daleko význačnější, než jak se kvalifikují dnes. Stejně musí správa železniční rozlišiti z ostatního gros důležité kategorie strojvůdců, traťmistrů, dílovedoucích, četařů a pod., kteří svým kvalifikovaným výkonem rozlišují se od ostatních, a bude nutno nalézti pro ně nové rozřešení, resp. rozřazení, které mezi ostatními kategoriemi státních zaměstnanců se nevyskytá. Jistě, že potom dojde i ke konečnému řešení poměru železničních smluvních dělníků, kteří dnes vykonávají i práce vyšší než dělnictvo železniční, zvláště ve smíšeném území, kde pro nedostatek bytů příslušně síly nelze umístiti.

Mohu tedy resumovati, že státně-zaměstnanecký požitkový systém přichází pozdě, že není ideálem, že je pouhým minimem. A já děkuji s tohoto místa státním zaměstnancům za to, že trpělivě čekali na zaslouženou, stále slibovanou a stále odkládanou odměnu, a lituji, že věc nebyla projednána dříve, poněvadž, kdo rychle dá, dvakrát dá.

To by si měl parlament zapamatovati pro všechny předlohy, které projednává. Odklady státně-zaměstnanecké předlohy nedaly parlamentu dobré vysvědčení. Pouze feudální středověcí zaměstnavatelé nestarali se o plat svých zaměstnanců a jen rozkazovali, nařizovali, co mají prováděti. Moderní parlament musí býti jiný, než jak náš parlament při této předloze, a, bohužel, také při mnohých jiných předlohách. Náš parlament nalézá se před těžkými zkouškami. Až dosud nemyslil parlament na to, jak sám se chová, ale vedl tento stát jako samozřejmý ústavní představitel moci zákonodárné ve státě. Bylo by těžkým omylem, kdybychom se domnívali, že tato věc je tak samozřejmá, jak se mnozí domnívají.

Chci upozorniti dříve než bude pozdě, že nyní nerozhoduje se jenom o požitkový systém a jiných problémech, nýbrž že v prvé řadě jde vůbec o parlament, parlamentarismus a snad i demokracii. (Výkřiky.) Kdo není slepý nebo nechce zúmyslně strkati hlavu do písku, vidí všude ohromnou nespokojenost s činností, resp. nečinností parlamentu. Domnívají-li se ti, kteří rozbíjejí svá křesla a lezou za pustého řevu po ministerských lavicích, že získají na popularitě, pak jsou na velikém omylu. (Výkřiky komunistických poslanců.) Lid chce dnes práci a v prvé řadě práci od parlamentu. Protože pak práce pro stálé stranické boje, pro věčné spory a aféry nejde nikterak kupředu, nedivte se, že veliká řada lidí počíná pochybovati o užitečnosti a potřebě parlamentu a že začínají nedemokratická křídla hlásati populární heslo: "pryč se špatným, neschopným parlamentem!" Na jedné straně šíří se bolševismus, na druhé fašismus, každý pro jiné cíle (Výkřiky poslanců čsl. strany socialistické.), každý z jiného důvodu propaguje odstranění fora, které má representovati a zosobňovati demokracii. Všichni tito, kteří se vyhýbají zde společné práci, kteří od práce utíkají k líbivému boucharonství, jsou duševními otci protidemokratických hnutí. Nejlepší zbraní proti těmto hnutím je aktivismus, je skutečná plodná práce parlamentu. Nedovede-li parlament pracovati, pak pracuje proti zachování demokracie. (Výborně!) Proto by měly všechny československé strany sejíti se opětně k novému aktivistickému seskupení stran, které by nestálo na stanovisku stranického klíče a principu čísel, nýbrž které by se sešlo na základě demokracie nové, kterou představujeme si ne jako demokracii suchého čísla, nýbrž demokracii kvality, demokracii ducha a opravdové práce vyvolených a také schopných k nutné záchraně státu. To je jediná cesta, která vede z této dnešní tíživé situace politické, neboť stát potřebuje žíti a bude žíti, i třeba proti dosud vládnoucím theoriím. Všichni lidé dobré vůle, všichni, kdož chcete záchranu demokracie, spojte se k cílevědomé práci parlamentní, k velkému a obětavému dílu, které by tomuto státu umožnilo svobodně žíti, plně se rozvíjeti a činiti všechny lidi spokojenými!

Končím prostou, ale samozřejmou výzvou: Plňme řádně své povinosti národní a státní k plnému zdaru a rozvoji našeho mladého státu! (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Simm. Dávám mu slovo.

Posl. Simm (německy): Slavná sněmovno! Již několikráte jsme kritisovali vyřazování sněmovny při projednávání otázek důležitých pro život. Ještě nikdy však neměli jsme k tomu takového oprávnění, abychom si stěžovali do vylučování zákonodárných sborů, jako ve chvíli, kdy sněmovna zahajuje tak zv. jednání o návrzích zákonů tisky 100, 101 a 102, do vyřazování, jež pro sněmovnu znamená přímo ponížení. Tím je podle našeho mínění, jestliže souhrn zákonů ohromné důležitosti, na kterém nejširší vrstvy a kruhy obyvatelstva mají zájem a ke kterému bychom byli měli tak mnohé co říci a tak mnoho změn navrhnouti, se kterým do sněmovny dochází příkaz, že musí býti bezpodmínečně beze změny přijat. To bylo přece obsahem všech prohlášení zástupců vlády při tak zv. projednávání citovaných zákonných návrhů jak ve výboru sociálně-politickém, tak v jeho podvýboru, v kulturním výboru, rozpočtovém výboru a nyní ve sněmovně.

Úvodem k tomuto projednávání platových zákonů bylo známé prohlášení pana ministra financí v sociálně-politickém výboru. Bylo to přímo charakteristickou předehrou, jež nesloužila pouze k tomu, aby sdělila stanovisko vlády. To by bylo bývalo i podle našeho mínění dobrým a nepochybným právem pana ministra. Avšak prohlášení pana ministra financí, kterým bylo projednávání návrhů platových zákonů v sociálně-politickém výboru zahájeno, bylo něčím daleko více, než takovým prohlášením stanoviska vlády. Bylo kategorickým imperativem, silnějším než kdy jsme slyšeli, imperativem, jenž od nás pánovitě požadoval, abychom byli spokojeni s tím množstvím, co přiznává vláda, že to, co je přiznáno, je v mezích možnosti a kdo by s tím nechtěl býti srozuměn, že by ohrozil celé dílo. To byl úvod, který jsme nemohli klidně přijmouti. Co uzrálo v několika hlavách, jejichž způsobilost k práci na ně vznesené nikterak nechceme popírati, se zřetelem na národohospodářské a státně finanční poměry, to mělo býti hotovou věcí. Scházelo jenom ještě aby se od nás žádalo, abychom vládě vůbec dali zmocnění, aby otázky spojené s platovou reformou státních úředníků, učitelů a lékařů upravila nařízením. (Výkřiky.)

Nejsme ovšem tak naivní, abychom se domnívali, že vládní předloha může jinak vzniknouti než tak, že její znění ve skutečnosti nejprve uzraje jen v několika hlavách, že nejprve několik málo lidí předlohu udělá a pak předloží příslušnému ministru, vládě a pak sněmovně. Avšak nejsme také tak naivními, abychom věřili, že spolupráce odborně stavovských organisací a dokonce sněmovny, jež přece je jistě nákladným aparátem, by mohla pozůstávati jen v tom, aby práci jednotlivců považovala s vyloučením i nejtiššího názoru za bezvadné dílo a aby ji přijala. To by znamenalo dokazovati nám, sněmovně, příliš jasně její zbytečnost, stejně však by to bylo i těžkým bezprávím, kterého jsme se dopustili, nás při takové zbytečnosti přece ještě dále nechati trvati. Pokud jsme sněmovním zastupitelstvem, budeme se proti takovému jednání ohrazovati, nejen abychom splnili úkol, který jsme převzali jako zástupci zájmů obyvatelstva, nýbrž i z úcty před sebou samými. Při tom jsme - a to bych rád velmi silně zdůraznil - prosti vší demagogie. Proti vylíčenému špatnému provádění parlamentarismu musíme se však také jako oposice zásadně postaviti na obranu a - to je vlastně tragikomedie na tom všem - prokazujeme při tom většinovým stranám mnohem větší službu, než ony samy chtějí uznati. Co by se bylo z této sněmovny již všechno nebylo stalo, kdybychom nebyli jakožto oposice mnohdy nezjednali nápravu v methodě, jež se tu vždy snažila usaditi? Tento parlamentarismus byl by jako jinde již nahrazen něčím jiným.

Každý zákon má své dějiny. Předložené návrhy zákona mají je zvláště. Jejich dějinami je hmotná bída státních zaměstnanců a učitelů, bída, kterou snad v theorii každý uznává, avšak v praksi nechce ji nutnou měrou odstraniti. To přece ukazuje právě obsah návrhů úřednických zákonů. Široké vrstvy žijí od mnoha let hluboko pod úrovní předválečnou. Jsou zadluženy, tisícové dokonce velmi zadluženi. Rozřešení této materielní bídy statisíců lidí není jen zájmem osobním, nýbrž zájmem státu. Theoreticky, jak jsem řekl, je to ovšem uznáváno. Ve své řeči z 18. prosince 1925 řekl tehdejší ministerský předseda, pan Švehla, o tomto předmětu a sobě a vládám, tedy také příští vládě při tom prejudikoval: "Po stránce materielní je tu mimo jiné velmi pilný požadavek definitivní úpravy poměrů státních zaměstnanců. Tuto úpravu platů slíbili jsme státním zaměstnancům před ukončením posledního zasedání poslanecké sněmovny, když ji nebylo už možno projednati z technických důvodů. Danému slibu v plném rozsahu dostojíme. Chceme co nejlépe upraviti platové poměry všech kategorií státních úředníků a zřízenců, jakož i všech učitelů. Jsme si vědomi důležitosti tohoto problému, poněvadž spořádaná a bezvadně fungující správa jest páteří státu."

To bylo dobré slovo, od kterého bychom si jen byli přáli v zájmu státního úřednictva, jehož se na tomto místě zde snažíme zastávati, aby bylo našlo vydatného zřetele ve skutku. "V plném rozsahu", "platové poměry všech kategorií", "z důvodů státní správy" - tyto zásadní věci z řeči pana ministerského předsedy musily při praktickém provádění tohoto problému býti brány v úvahu, jestliže jinak neměl býti výrok šéfa vlády viněn ze lží. Avšak bylo a je to tak, jak jsem již poznamenal. Po theoretickém uznání nutnosti platové reformy, jež by se mohla vystaviti jakékoliv kritice, nenásledoval praktický čin. Za takový nemůžeme označiti předloženou reformu platovou - ať nám to již je odpuštěno, nebo ať to zůstane neodpuštěno, nám je to jedno. Snad mohlo by se tvrditi, že dnešní vláda Černého přes krátkost času, jenž leží mezi ní a předcházejícím kabinetem pana Švehly, stojí úplně před novými poměry, zvláště před zhoršenými národohospodářskými a státně hospodářskými poměry, naznačuje se to přece se strany vlády v poslední době dosti silně a jak pan Černý, tak pan Engliš myslí, že se tím snad nějak budou moci zachrániti.

Vláda snažila se vylíčiti úřednické zákony, a to je zvláště nápadným, po celé týdny, co trvaly předběžné práce, ani ne tak jako věc stavovskou, jako spíše věc převážně národohospodářskou. Platy úředníků, takové je mínění vlády, nemohou býti naprosto jiné, než aby je mohlo národní hospodářství snésti. Vyšší náklad spojený s vyřízením těchto zákonů pro stát nesmí překročiti schválenou hranici, nemá-li stát jako takový ocitnouti se v nebezpečí. Tak se argumentuje. Opět slyšíme tony, jež zněly již v prosincových dnech 1922, tenkráte když šlo o vyřízení zákona 394 z roku 1922. Jeho důvodová zpráva zněla právě tak, jako dnešní slova vlády. Zvláště pamatuji se na jedno místo, vzpomínám zvláště jednoho místa tehdejší důvodové zprávy, jež znělo. "že nynější příliš velké zatížení státních financí osobním nákladem je trvale neudržitelným, neboť další zvýšení příjmů zavedením nových nebo zvýšením dosavadních daní není již možným. Spíše musí se s ohledem na celkové národohospodářské postavení počítati s jeho citelným snížením." Tato slova, jichž duševním tvůrcem byl tenkráte zemřelý první a i tehdejší ministr financí dr Rašín, byla skutečně vyslovena v předpokladu trvalé konsolidace státního hospodářství, pokračujícího zlevnění živobytí, jež tenkráte přece tehdejší úpravou úřednických platů dokonce chtěl podporovati.

Nuže jsme jen lidé, kteří vždy máme na zřeteli celek. Toho je jistě dostatečným důkazem naše chování jako Němců v této sněmovně od roku 1920, kdy jsme měli posledně příležitost s parlamentní tribuny osvětliti finanční a hospodářské vedení státu a zaujmouti stanovisko k národohospodářské situaci. Avšak právě to dává nám právo k naší dnešní kritice. Jsme toho mínění, že není slušno, aby vysoké názory o souvislosti každého výdaje státního s jeho hospodářským a finančním postavením byly vždy vyslovovány jen tenkráte, jde-li o odstranění bídy lidí a o udržení životů. (Souhlas na levici. - Výkřiky.) Jde-li o to, aby byl udržen život lidí, v tomto případě statisíců lidí, pak máme podle svého skromného mínění snad především povinnost býti lidmi. Jsou však nepochybně věci, při nichž může býti použito příkrého poukazu na státní finance bez škody třeba jen pro jednoho člověka. Máme při konstatování tohoto mínění opětně, i nám již k omrzení, vzpomínati toho, že v letech 1919 až 1926 podle státních rozpočtů bylo vydáno k vojenským účelům 18 1/2 miliardy korun, že v letech 1919 až 1921 vydáno bylo k mobilisačním účelům dalších 1 1/2 miliardy korun, že vydáními na vojenské investice až dodnes na vojenské účely bylo promrháno okrouhle 21 miliard Kč národohospodářských výtěžků, nejsvětějšího národohospodářského statku? Jestliže státní správa chtěla vážně zabrániti skutečnému přetížení národního hospodářství a státního národa, pak právě pokud jde o vojenské výdaje měla býti zachovávána mimořádná míra. Zde jsou příčiny toho zla, zbídačení, a ne jen snad v jednoročním výdaji na úpravu úřednických platů, jenž nečiní ani 1/5 toho, co stát má platiti ročně na úrocích ze státních dluhů způsobených ohromným zbrojením. (Souhlas na levici.)

Nyní k otázce úhrady. Může býti tvrzeno, že v této práci jest vůbec nejzajímavější zvláštnost stanoviska oposice k reformě platové. Částky požadované na krytí pro nové zákony úřednické nejsou podle našeho mínění - a finanční správa musí nám již toto mínění dovoliti - naprosto nutny v oné výši, jak je udáno. Není to konečně jen naším míněním, nýbrž i míněním význačných kruhů českých zájemníků. Já osobně upozornil jsem na tuto okolnost již při generální rozpravě v sociálně-politickém výboru a kolega Patzel v rozpočtovém výboru vrhl světlo do nejhlubšího tajemství finanční stránky zákonů úřednických a učitelských. Podle důvodové zprávy k návrhům zákonů má vyšší náklad, vznikající novým systémem platovým, činiti pro státní zaměstnance 524,466.000 Kč, pro učitele 127, 924.000 Kč, pro obecní a obvodní lékaře 2,748.000 Kč ročně. To by činilo roční vyšší výdaj okrouhle 656,000.000 Kč, k čemuž přijde dalších 50,000.000 Kč vyššího nákladu na nové systemisace, jež mají býti provedeny, a na zvýšené pense. Jak důvodová zpráva k návrhu zákona, tak pan dr Engliš udávají čísla, aniž by zvláště bylo doloženo, jak a jakým postupem se k těmto číslicím dojde. Musí nám již býti prominuto, nejsme-li s tím zcela srozuměni. Nedáme již nic na finanční správu, avšak docela nic na její věrohodnost a pravdomluvnost. Finanční výstřednost, jež namnoze zde v zemi již byla prováděna, nutí nás i ve zvláštním případě úhrady pro zákony platové býti nedůvěřivými. (Souhlas na levici.)

Kde pro boha mají býti důvody pro tak ohromný požadavek, který klade pan Engliš? Má snad býti odůvodnění v ustanovení budoucího zákona, že žádný zaměstnanec nemá býti hůře postaven než dosud a že případná snížení příjmu musí býti vyrovnána? To jest snad přece jen illustrací toho, že platová reforma neznamená úpravu platů nahoru. Jak při takovém meritu úřednických zákonů může býti žádáno na jejich provedení 700 mil. korun, zůstalo nám přes všechna slova zástupců vlády dosud knihou uzavřenou sedmi pečetěmi. Věrohodnost těchto cifer je pro nás stále ještě pochybnou, ač víme, že určité skupiny mladších zaměstnanců podle nového zákona budou míti polepšeno, že skupiny akademických úředníků budou míti zaručen větší příjem, a že především bude velmi dobře pamatováno na pány ve vedoucím postavení. (Posl. Patzel [německy]: Proto také dostal zákon jméno zákona pro odborové přednosty!) Tento vtip obíhá v širokých kruzích veřejnosti. Je to skutečně zákon pro odborové přednosty! Přes to však nepočítáme nikterak se 700 mil. korun jako vyšším požadavkem na úhradu nových zákonů a opakujeme svá mínění o těchto velkých cifrách, které s nápadnou houževnatostí ve veřejnosti byly rozšlapávány. Vážené dámy a pánové! Ptám se vás: Dosáhlo se snad tím cíle, aby tato veřejnost, jež se těmito ciframi tak velmi zaměstnává, byla podle starého receptu popuzována proti úředníkům a učitelům? (Výkřiky.) Je toho účelu dosaženo, že odporem poplatníků proti příliš velikému výdaji na administrativu a školu má býti úředník a učitel zastrašen a býti přiveden k povolnosti, protože snad odporem poplatníkovým mohl by býti dohnán k bázni, že ztratí vše, nebo že ztratí to, co nedostane? Šlo snad, když jmenovány byly tak veliké číslice, jako číslice pana ministra financí, kterým nemůžeme věřiti - a to ještě chceme podrobně dokázati - jen o to, aby tímto způsobem vytvořeno bylo pro vládu ovzduší, z něhož by tento zákon o platové reformě musil býti vyřízen se všemi svými nedostatky, nebo je to tak, jak také slyšíme, že z těch velikých sum, jež jsou požadovány jako nutně k úhradě těchto návrhů zákona, má býti použito tolika a tolika set milionů na úhradu jiných schodků ve státní správě? (Souhlas na levici.) Musíme vzpomenouti toho, že v minulém roce zavedli jsme řadu nových daní a dávek, jež výslovně byly odůvodněny nutností úpravy platů úřednických. Tyto zákony jsou v účinnosti a mnoho milionů korun vplynulo již do státních pokladen v době jejich účinnosti. Ministr financí však toho všeho nedbá. Dokonce říká, že se ho ta věc vlastně naprosto netýká, že má právo mluviti o nutnosti, aby bylo sehnáno nových 700 mil. korun, protože vyšší výdaje pro zaměstnance ve státní správě ještě nemohly býti pojaty do rozpočtu. Pro nás však, a to řekl a vyložil již v rozpočtovém výboru kol. Patzel, a já nemohu toho pominouti, abych to s tohoto místa neopakoval, pro nás má se ta věc takto: Zákonem čís. 287 z roku 1924 byly všem veřejným zaměstnancům a učitelům povoleny přídavky, a to pro rok 1924 ve výši 170 milionů, pro rok 1925 ve výši 215 milionů korun, čímž vzhledem na drahotní poměry mělo býti poněkud vyrovnáno těžké bezpráví spáchané na zaměstnancích a úřednících prosincovým zákonem z roku 1922. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.) Náklady těchto výpomocí bylo nutno podle znění zákona krýti úspornými opatřeními. Těchto 215 mil. korun je pro rok 1925 započítáno do onoho vyššího nákladu, který prý má nastati z nové úpravy platů. Jestliže tedy přijímáme i čísla 650 mil. korun pana dr Engliše z nedostatku jiných podkladů a béřeme za základ dalších poznatků, vychází z toho, i když jsou tato čísla správná, skutečný vyšší náklad 435 mil. korun. V minulém roce, jak již byla učiněna zmínka, byla zavedena řada nových dávek, jež výslovně byly určeny na úpravu platů a již jsou v platnosti. Jejich pravděpodobný výnos je tedy již zařazen do státního rozpočtu pro rok 1926. Výnos ten činí na příklad při dávce z poplatků telegrafních 26,800.000 korun, při dávkách za správní úkony 79,200.000 Kč, při nové dávce ze železničních jízdenek 49,935.000 Kč. Tyto tři příjmové položky jsou nové. V téže době v roce 1925 přijaté zvýšení kolkových poplatků má poskytnouti podle rozpočtu pro rok 1926 vyšší výnos 16 mil. korun. To dá samo o sobě pro svrchu zmíněný účel 216 mil. Kč vyšších příjmů. Připočteme-li k tomu dalších 215 mil. korun plynoucích z úsporných opatření zákona o reformě správy, dává to již, pravím, číslici úhrady 431,000.000 Kč na tyto zákony nyní předložené k projednání. Jestliže tedy béřeme i číslice 650 mil. korun, příp. 700 milionů, a 50 milionů na novou systemisaci míst, pana ministra financí dr Engliše za autentické, klesne i pro tento případ skutečný vyšší požadavek na 220 milionů.

Na opatření této částky chce však ministr financí ze zvýšené cukerní daně roční vyšší výtěžek 200 milionů korun a ze zvýšené daně z lihu ročně 75 mil. korun, z cel 16 mil. korun. (Posl. Patzel [německy]: To jsou jen ta stará cla!) Ta nová budou pravděpodobně dělati podstatně vyšší částku.

Dále ze zvýšení osobních tarifů na drahách 160 mil. korun, to je okrouhle 500 mil. korun. To znamená opatření o 280 mil. korun více na jiné, nedoložené účely, nehledě k výtěžkům, jež vyplynou z vymáhání dlužných daní za minulá leta. (Výkřiky posl. inž. Junga.)

Vážené dámy a pánové! Chtějí tedy ubohého zákona platového použíti k tomu, aby na bedra veřejnosti svaleny byly v lidu neoblíbené daně spotřební (Souhlas na levici.), aby úředníci a učitelé byli zatíženi odiem těchto věcí, a aby zraky státního občana byly odvráceny od skutečných událostí, na které by přirozeně měly býti upřeny. Státní zaměstnanci mají, jak kol. Patzel v rozpočtovém výboru poznamenal, sloužiti finanční správě za štít, aby jím kryta, mohla v době ohlášené daňové reformy vybírati berně pro jiné účely. Předpokládáme-li správnost číslic pana ministra financí 650 milionů, vyžaduje vpravdě nová úprava platů vyššího nákladu 435 milionů korun. (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!) Poněvadž však k tomuto účelu je již 216 milionů nových dávek po ruce ve státním hospodářském plánu, činí vyšší náklad, jenž má býti z veřejných peněz opatřen, pouze 220 milionů korun. Aby byly opatřeny, žádá ministr financí s ministrem železnic 500 mil. korun zvýšením daní a sazeb, to je opravdu výstřední finanční hospodářství. Vzpomínám při konstatování těchto věcí také kritiky, které dostává se našemu finančnímu hospodářství s jiné strany než německé, vzpomínám zvláště článku v "Nové Době" ze dne 16. dubna t. r., jenž rovněž jako naše obžaloby proti finanční správě, do této chvíle zůstal bez odpovědi. Opakuje se jaksi pokus z roku 1922, kterým chtěli ze státních zaměstnanců a učitelů učiniti předmět určitých hospodářských změn, jichž mělo býti dosaženo. Vzpomínám dnes již jednou zmíněné důvodové zprávy k zákonu 394/1922, zvláště jednoho místa, jež zní: "Státní zaměstnanci tvoří s příslušníky domácnosti velký počet spotřebitelů, jsou tudíž závažným činitelem pro úpravu poptávky. Přizpůsobiti příjmy státních zaměstnanců klesající tendenci cenové je důležitým úkolem národního hospodářství a tím také finanční politiky." Tak krutě, jak působil tenkráte tento plán v roce 1922 na statisíce existencí státních zaměstnanců a učitelů, tak ukrutně, a to prohlašujeme zde s této tribuny, abychom všem těm, kteří snad věří, že z tohoto zákona získají nějakého prospěchu, včas podali vysvětlení - tak krutě budou působiti meritorní ustanovení tohoto úřednického zákona ve svých důsledcích na tisíce a tisíce úředníků a učitelů.

S takového stanoviska vlády k problému úpravy platů učitelů a úředníků vychází hojnost těžkých sociálních nedostatků těchto zákonů, na které jsme ukázali již při příležitosti porad ve výborech, které však i dnes znovu jmenujeme. Naše pozměňovací návrhy mají za účel jejich odstranění. Odpovědnost za jich odmítnutí - a podali jsme dosti pozměňovacích návrhů, prosti vší demagogie - neleží na nás. Jedno zde zdůrazňuji: Předlohy mohou se jmenovati jen klamně předlohami na úpravu platových poměrů úředníků a učitelů. V zásadě vzato nejsou ničím jiným, než špatnou akci stabilisační. Nejtíže jsou postiženi prováděním předložených zákonů otcové rodin. Je to neslýchaný příznak obsahu tohoto zákona, který zdá se takřka přizpůsobovati snahám, jež možno v nynější době tak četně viděti, aby opět bylo zaraženo kyvadlo většího ohledu z doby válečné a převratové. Je tomu tak, jako by se státním úředníkům chtělo vytlouci z hlavy jakékoliv zakládání rodiny. Několik číslic: čekatelé získávají průměrně ročně 1270 Kč, svobodní 3348 Kč, ženatí bez dětí 678 Kč, ženatí s jedním dítkem 484 Kč, se 2 dětmi 439 Kč ročně. To jsou roční částky, velectění! Naproti tomu ztratí podle tohoto zákona ženatí státní úředníci a učitelé se třemi dětmi 595 korun, se 4 dětmi 474 korun, s 5 dětmi 669 korun a se 6 dětmi 1700 korun. Jmenují to chladnokrevně "průlomem do t. zv. alimentačního systému". Jasněji vyjádřeno znamená to ovšem: Státní úředníci a učitelé, chraňte se přepychu zakládati rodiny, docela však požehnání dětmi není žádoucím. (Výkřiky na levici.) Státní správa zapletla se, jak se zdá, do zákona Roberta Malthuse o zalidnění. Typ státního úředníka a učitele má se podle jejího mínění zachovati, nikoli však rozmnožovati. O těchto přáních vlády svědčí dekretování systému dvou dětí. Nevyzpytatelné - musím již říci a říkám se svými kolegy - jsou cesty státní správy. Prohlašujeme otevřeně, že svým skromným rozumem poddaných nemůžeme sledovati na této cestě státní správu. Takové sociální nespravedlnosti nového požitkového zákona dají se dokázati i ještě jinými příklady. Uvádím z nich jen některé. U státních úředníků, u kterých třetí až šesté dítě se narodí teprve po účinnosti tohoto zákona, činí ztráta 1495 korun, při čtyřech dětech 2274 korun, při 5 dětech 4369 korun. Podle zprávy zpravodaje svazu německých učitelů o platech je 4458 učitelských čekatelů, 18.294 učitelek, 5611 ženatých učitelů bezdětných, 6777 ženatých s jedním dítkem, 4387 se dvěma dětmi, 1741 se 3 dětmi, 625 se 4 dětmi, 214 s 5 dětmi a 146 se 6 dětmi. Podle těchto číslic by se ušetřilo, ovšem po odpadnutí vyrovnávacích přídavků - avšak tento přídavek není přece věčnou institucí, přestane přece sám sebou, až žijící generace vymře - na ženatých se 3 dětmi 2,601.000, se 4 dětmi 1,421.000, s 5 dětmi 934.000, se 6 dětmi 637.000 korun, při čemž podotýkám, že jsem studoval jen komplex učitelů a že se jen na tyto vztahují zmíněné číslice. Pro ženaté se 2 dětmi bylo by podle nového zákona, pohybuje-li se v rámci příkladu, potřebí 1,925.000, pro ženaté s 1 dítkem 3,231.000 Kč. Ženatým se 3 až 6 dětmi béře se 5,593.000 korun, ženatým s 1 neb 2 dětmi dává se 5,156.000 korun, jinými slovy, úprava platů pro ženaté s dětmi nestojí stát docela nic, a co je větší výhodou, jež vzniká, jak se zdá, pro státní správu, státní úředník a učitel je prostě odvykán míti děti. To je snad nejoriginelnější úsporná taktika a úsporná akce, kterou si státní správa pro budoucnost připravila. (Výkřiky na levici.)

Chceme-li přehlížeti zlepšení platů čekatelů, má na reformě platové jakožto získávající podíl jen vyšší úředník, nebo lépe řečeno, nejvyšší úředník. Zdá se, jako by chtěli do státní správy převzíti systém vyskytující se v nejsurovějším soukromém hospodářství: aby byla utvořena jen jedna třída dobře placených úředníků. Převážná většina úřednictva, střední stav jich, je proletarisována. Nad nimi bude podle method obvyklých v soukromém hospodářství práskáno bičem a oni budou přes své postavení, přes své malé platy pracovati, ba konati největší pracovní úkony, aby alespoň poněkud mohli žíti v naději, že těmito většími a nejvyššími výkony zalíbí se oněm, kteří by snad mohli vykonstruovati pro tohoto úředníka nějaký důvod pro povýšení, aby se dožili povýšení.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP