Předseda: Malypetr.
Místopředsedové: Stivín, inž.
Dostálek, Slavíček, dr Spina.
Zapisovatelé: dr Gažík, Chalupník.
265 poslanců podle presenční listiny.
Zástupci vlády: min. předseda Černý,
ministři dr Engliš, dr Fatka, dr Haussmann,
dr Peroutka, inž. Roubík, dr Slávik,
dr Schiezl; za ministerstvo vnitra min. radově dr
Holl a dr Fischer, za ministerstvo financí
odb. přednosta dr Vlasák.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha, jeho zástupce dr Mikyška.
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Zahajuji 33. schůzi poslanecké sněmovny.
Ministerstvo vnitra sdělilo přípisem ze dne
12. června 1926, č. 38.024/1926-7, že na místo
zemřelého posl. Hillebranda povolalo podle
§u 56 řádu volení do posl. sněmovny
jako poslance Václava Stanka, tajemníka v
Chebu, a že mu vydalo ověřující
list poslanecký.
Dovolenou na dnešní schůzi udělil jsem
posl. Hruškovi pro neodkladné záležitosti.
Nemocí omluvili se posl. Zápotocký
a Neurath.
Došla oznámení o změnách ve výborech.
Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
Do výboru rozpočtového vyslal klub
poslanců čsl. soc.-dem. strany dělnické
posl. Svobodu za posl. Tayerle; klub poslanců "Deutsche
soz.-dem. Arbeiterpartei" posl. Heegera za posl. Tauba;
klub poslanců "Vereinigter parlamentarischer Klub
des Bundes der Landwirte, der Deutschen Gewerbepartei und der
Ungarischen Nationalpartei" posl. Windirsche za posl.
Wagnera; klub poslanců "Deutsche christl.-soc. Volkspartei"
posl. Bobka za posl. dr Petersilku; klub poslanců
republikánské strany zeměděl. a malorol.
lidu posl. Zocha za posl. inž. Hrdinu.
Do výboru zemědělského vyslal
klub poslanců čsl. soc.-dem. strany dělnické
posl. inž. Nečase za posl. Johanise; klub poslanců
"Deutsche nat.-soz. Arbeiterpartei" posl. Krebse
za posl. Patzela; klub poslanců republikánské
strany zeměděl. a malorol. lidu posl. Bistřického
za posl. dr Zadinu.
Do výboru ústavně-právního
vyslal klub poslanců "Vereinigter parlamentarischer
Klub des Bundes der Landwirte, der Deutschen Gewerbeparteí
und der Ungarischen Nationalpartei" posl. dr Hanreicha
za posl. Szent-Iványho.
Do výboru soc.-politického vyslal klub poslancov
skovenskej ľudovej strany posl. dr Labaje a Pázmána
za posl. Pavlačku a Matíka; klub poslanců
"Vereinigter parlamentarischer Klub des Bundes der Landwirte,
der Deutschen Gewerbepartei und der Ungarischen Nationalpartei"
posl. Füssyho za posl. Platzera; klub poslanců
komunistické strany Československa dne 15. června
1926 posl. Munu za posl. Landovou-Štychovou, dne 16.
června 1926 posl. dr Gátiho za posl. Munu;
klub poslanců čsl. strany socialistické posl.
inž. Záhorského za posl. Knejzlíka.
Do výboru živnostenského vyslal klub
poslanců komunistické strany Československa
posl. Vrtaníka za posl. Mikulíčka.
Místopředseda inž. Dostálek:
Došly dotazy. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
Dotazy:
posl. Koczora ministrovi školstva a národnej osvety
o liknavom vybavení štipendijnej veci Pavla Kraszcsenicsa,
posl. Szent-Iványho ministrovi vnútra o povláčení
Alexandra Imreha, obyvateľa v Rimavskej Sobote.
Místopředseda inž. Dostálek:
Došla odpověď. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
Odpověď vlády na dotaz posl. Vološina
o jazykovém nařízení ze dne 3. února
1926.
Místopředseda inž. Dostálek:
Počátkem schůze byla tiskem rozdána
zpráva.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
429. Zpráva rozpočtového výboru o
iniciativním návrhu posl. inž. Dostálka,
dr Mičury, Zocha, Petroviče, dr Tiso a druhů
(tisk 323), aby byl vydán zákon o úpravě
platů duchovenstva církví a náboženských
společností státem uznaných, případně
recipovaných.
Místopředseda inž. Dostálek:
Počátkem schůze byl tiskem rozdán
návrh.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
325. Návrh posl. dr Czecha a druhů, aby byly neprodleně
vyšetřeny události na Havlíčkově
náměstí.
Místopředseda inž. Dostálek:
Počátkem schůze byly tiskem rozdány
naléhavé interpelace.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
332. Naléhavá interpelace posl. Mondoka, Sedorjaka,
dr Gátiho a soudr. ministru vnitra a ministru spravedlnosti
o zrušení státního občanství
dr Alexandra Badana, advokátního koncipienta a redaktora
ťKarpatské PravdyŤ v Užhorodě.
337. Naléhavá interpelace poslanců Simma,
Patzela, Krebse a druhů ministrům soc. péče
a financí, že je nutno vypláceti státní
příspěvky k podporám nezaměstnaných.
352. Naléhavá interpelace posl. Śliwky, Petera
a soudr. ministru spravedlnosti o konfiskaci sbírky básní
"Zpěv horníka Losuda".
356. Naléhavá interpelace posl. Kršiaka, Čulena
a soudr. ministru vnitra o provokačním postupu policie
v Prešově a v Košicích.
364. Naléhavá interpelace posl. Tučného,
Lance a spol. vládě o výrobní a odbytové
krisi průmyslové.
365. Naléhavá interpelace posl. Štětky,
Hrušky, Haruse a soudr. vládě o propouštění
dělnictva textilních továren a o poměrech
textilního průmyslu.
366. Naléhavá interpelace posl. Jílka, Hakena
a soudr. vládě o katastrofální povodni
v oblasti říčky Mrliny a Blatnice.
367. Naléhavá interpelace posl. Simma, Krebse, L.
Wenzela a druhů vládě o škodách,
které živelní pohromy dne 5. a 6. června
způsobily v severních Čechách v údolích
Nisy, Ploučnice, Kamenice, Labe a Ohře.
372. Naliehavá interpelácia posl. Hrušovského,
Zeminovej a spol. ministrovi vecí zahraničných,
min. predsedovi a ministrovi školstva a nár. osvety
vo veci odstránenia vnútenej štátnej
správy cirkevných veľkostatkov na Slovensku
a odovzdania ích iredentistickým cirkevným
hodnostárom.
375. Naliehavá interpelácia posl. Gregorovitsa a
súdr. ministrom zemedelstva a financií o súrnej
podpore obyvateľov dedín pri riekach Iple a Nitre,
ktorí obyvatelia boli poškodení povodňou.
Místopředseda inž. Dostálek:
Počátkem schůze byly tiskem rozdány
interpelace.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
354. Interpelace:
I. posl. Majora, Kršiaka, Steinera a súdruhov min.
pravosúdia o zhabaní zpevníku "Forradalmi
dalok" (Revolučné piesne) skrze ľudové
piesne Varsavjanka, A paraszt háboru, A dobos,
II. posl. Mondoka, dr Gáti, Sedorjaka a druhů min.
spravedlnosti o zabavení týdeníku "Karpatská
Pravda", orgánu komunistické strany v Československu,
vycházejícího v Užhorodě,
III. posl. dr Mayr-Hartinga a druhů min. spravedlnosti
o zabavení čísla 45 periodického časopisu
"Deutsche Presse" ze dne 24. února 1926,
IV. posl. Mondoka, dr Gáti, Sedorjaka a druhů min.
vnitra, že užhorodské policejní ředitelství
zakázalo kolportovati č. 5. časopisu "Karpatská
Pravda" ze dne 1. dubna 1926,
V. posl. Krebse a druhů min. spravedlnosti, že censura
úplně potlačuje publicistické zprávy
o zahraničních spolcích,
VI. posl. Mondoka, Sedorjaka, dr Gáti a soudr. min. vnitra
a spravedlnosti o zabavení čísla 13 "Karpatské
Pravdy", orgánu XXIV, kraje KSČ. ze dne 4.
dubna 1926,
VII. posl. Wenzela a druhů min. veř. zdravotnictví
a tělesné výchovy o dopravě chleba
drahou v otevřených laťových příhradách,
VIII. posl. Füssyho, Koczora a spol. min. financií
o vyrubení dane dôchodkovej so zpätnou platnosťou
na šesť rokov a o jej bezodkladnej splatnosti v území
finančných riaditeľstiev na Slovensku,
IX. posl. Platzera, dr Petersilky, Patzela, Eckerta a druhů
min. vnitra o nezákonném postupu prachatické
okresní politické správy ve stavebních
věcech,
X. posl. Muny, Haruse a soudr. min. vnitra o konfiskaci sbírky
básní Františka Heřmánka "Za
zdí",
XI. posl. Laubeho, Davida, Pechmanové a spol. min. veř.
prací o započetí regulačních
prací na Labi v Nymburce.
Místopředseda inž. Dostálek:
Výboru imunitnímu přikazuji žádosti:
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
Žádosti:
sedrie v Levoči ze dne 15. května 1926, č.
NT III 16/26, předloženou hlav. stát. zastupitelstvím
v Košicích ze dne 11. června 1926, č.
7366/26, za souhlas s trest. stíháním
posl. Kršiaka pro přečin rušení
obecného míru podle §u 14, č. 5 zákona
na ochranu republiky a pro přečin podle § 14,
č. 1 téhož zákona, jichž se dopustil
výroky na veřejném shromáždění
dne 14. března 1926 v Gelnici (č. J 205-II),
sedrie v Prešově ze dne 29. května 1926, č.
Tk IV 259/26, předloženou hlav. stát. zastupitelstvím
v Košicích ze dne 9. června 1926, č.
7273/26, za souhlas s trest. stíháním posl.
Kubicsko pro přečin utrhání
na cti podle §u 1, §u 3, odst. II, č. 1 a 2,
§u 9, č. 6 zák. čl. XLI z r. 1914 (veřej.
schůze dne 6. prosince 1925 v Bardiově), přečin
rušení obecného míru podle §u 14,
č. 1 zákona na ochranu republiky, přečin
výzvy k neplnění zákonných
povinností podle §u 15, č. 1 zákona
na ochranu republiky a přestupek proti vrchnostem podle
§u 46 zák. čl. XL z r. 1879, spáchaný
výroky na veřejné schůzi v Prešově
dne 21. února 1926 (č. J 206-II.).
Místopředseda inž. Dostálek:
Přikazuji výborům tyto vládní
návrhy:
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
Výboru živnostenskému:
422. Vládní návrh zákona, kterým
se zavádí průkaz způsobilosti pro
živnost hostinskou a výčepnickou.
Výboru rozpočtovému:
423. Vládní návrh zákona, kterým
se doplňuje a mění zákon ze dne 21.
prosince 1923, č. 1 Sb. z. a n. z r. 1924, o dani z uhlí.
Výborům zahraničnímu a živnostenskému:
424. Vládní návrh, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
k schválení prozatímní úprava
obchodních styků mezi republikou Československou
a republikou Tureckou, sjednaná výměnou not
v Angoře dne 11. dubna 1926 a uvedená v prozatímní
platnost vládní vyhláškou ze dne 21.
května 1926, č. 77 Sb. z. a n.
Místopředseda inž. Dostálek:
Navrhuji, aby byly jmenovaným výborům k podání
zpráv o těchto vládních návrzích
uloženy lhůty 8denní.
Sněmovna je schopna se usnášeti.
Kdo souhlasí s navrženými lhůtami, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Lhůty jsou přijaty.
Posl. dr Szüllö žádá o dovolenou
na 3 týdny pro cestu do ciziny.
Kdo souhlasí s udělením této dovolené,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Dovolená tato jest udělena.
Přistoupíme k projednávání
pořadu schůze, na němž jest jako 1.
odstavec:
1. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového k vládnímu návrhu
(tisk 100) zákona o úpravě platových
a některých služebních poměrů
státních zaměstnanců (tisk 333 a k
tisku 333).
Zpravodaji o této osnově jsou: za výbor soc.-politický
p. posl. Malík, za výbor rozpočtový
p. posl. dr Nosek, kteřížto oba pp.
zpravodajové svoje zprávy již přednesli.
Dříve než přistoupím k jednání,
sděluji, že k projednávání této
osnovy a osnov, jež jsou na pořadu dnešní
schůze jako odst. 2 a 3, dostavili se za ministerstvo vnitra
pp. min. radové dr Holl a dr Fischer a za
ministerstvo financí, jak jsem již sdělil ve
schůzi minulé, pan odb. přednosta dr Vlasák.
Podle usnesení předsednictva, vyhovujícího
projeveným přáním, navrhuji, aby se
sloučilo projednávání a rozprava o
osnově této, jakož i o osnovách, které
na dnešním pořadu jsou jako odstavce 2 a 3.
Jsou to:
2. Osnova zákona o úpravě poměrů
učitelstva škol obecných a občanských
(tisk 334).
3. Osnova zákona o platových poměrech lékařů
státních, obecních a obvodních (tisk
335).
Jsou snad nějaké námitky proti navrženému
sloučení? (Nebyly.)
Není jich. Projednávání a rozprava
u jmenovaných osnov budou tedy sloučeny.
Podle usnesení předsednictva posl. sněmovny
hodlám rozděliti podle zásad §u 43 jedn.
řádu rozpravu na povšechnou a podrobnou, čímž
vyhovuje se také návrhům některých
pp. poslanců.
Podle §u 43 jedn. řádu obdrží slovo
nejprve zpravodaj.
Udělím tedy slovo zpravodajům v pořadí
podle jednotlivých odstavců pořadu, načež
zahájíme rozpravu povšechnou.
Pro celou rozpravu navrhuji podle usnesení předsednictva,
aby řečnická lhůta pro obojí
rozpravu, to jest povšechnou i podrobnou, činila úhrnem:
pro klub do 10 členů 1 hodinu, pro klub do 20 členů
2 hodiny, pro klub přes 20 členů 3 hodiny.
Jsou nějaké námitky proti lhůtě
řečnické? (Nebyly.)
Není jich. Platí tedy lhůta mnou navržená.
Přikročíme tedy ke zprávám
pánů zpravodajů podle jednotlivých
odstavců.
Nejprve začneme projednávati odstavec druhý,
jímž jest:
2. Zpráva výborů soc.-politického,
kulturního a rozpočtového k vládnímu
návrhu (tisk 101) zákona o úpravě
platových a služebních poměrů
učitelstva obecných a občanských škol
(Učitelský zákon) (tisk 334).
Zpravodaji jsou: za výbor soc.-politický p. posl.
Malík, za výbor kulturní p. posl.
Al. Beneš, za výbor rozpočtový
p. posl. dr Matoušek.
Uděluji slovo prvnímu zpravodaji, panu posl. Malíkovi.
Zpravodaj posl. Malík: Slavná sněmovno!
O vládním návrhu zákona o úpravě
platových a služebních poměrů
učitelstva obecných a občanských škol
zmínil jsem se již v sobotní schůzi
poslanecké sněmovny ve svém úvodním
slově k projednávaným osnovám zaměstnaneckým
ovšem velice stručně, i připadá
mi dnes úkol, promluviti o věci obšírněji.
Vládní návrh zákona učitelského
provádí kromě aplikace zásad současně
projednávaného návrhu platového zákona
tisk 100 na učitelstvo obecných a občanských
škol též novou úpravu veškerých
služebních a platových poměrů
tohoto učitelstva a zakládá tedy nové
služební a platové právo těchto
osob.
Sociálně-politický výbor, projednávaje
tento vládní návrh, zkoumal navrhovaný
způsob úpravy se zřetelem na historický
vývoj parity učitelů se státními
zaměstnanci.
Platové a služební poměry učitelstva
obecných a občanských škol byly v historických
zemích před válkou upravovány nezávisle
na úpravách státně-zaměstnaneckých.
To bylo odůvodněno jednak organisací národního
školství, jednak systémem vydržování
tohoto školství. Tyto zvláštnosti projevily
pak po převratu svůj vliv na legislativní
úpravu, kterou byla vyslovena zásada parity učitelů
se státními zaměstnanci rovnocenného
vzdělání. Tak zvaný paritní
zákon mohl právě vzhledem ke zmíněným
zvláštnostem provésti zásadu parity
jen ve hlavních rysech, vyjádřených
články I a VII a pak hlavně aplikací
zásad §u 52 služební pragmatiky úřednické
na učitelstvo. Naproti tomu různé charakteristické
zvláštnosti vyplývající z povahy
a organisace školské služby musely býti
normovány ustanoveními, jimiž dřívější
právní stav mohl býti toliko částečně
přizpůsoben ustanovením platným pro
státní zaměstnance. Velmi záhy po
vydání paritního zákona bylo jasno,
že přizpůsobení platového systému
úřednického na učitelstvo není
bezvýhradně vhodným řešením.
Pochybuji, že by učitelstvo valně potěšeno
bylo, kdyby se měly mechanicky aplikovati na ně
zásady, které byly vydány pro zcela odlišné
poměry zaměstnanců administrativních.
Praxe ukázala, že pro zaměstnance školské
služby je na místě zvláštní
platový systém odchylný od systému
úřednického, který by byl lépe
přizpůsoben zvláštnímu charakteru
školské služby. Tato okolnost vedla k návrhu
odchylné úpravy pro státní osoby učitelské
v části třetí návrhu platového
zákona tisk 100 a jest tudíž také na
místě, aby i pro učitelstvo obecných
a občanských škol vzhledem ke zkušenostem
získaným při provádění
paritního a reparačního zákona i jiných
zákonů, jež se na toto učitelstvo vztahují,
byla volena zvláštní úprava, odchylná
od systému platové úpravy navržené
pro úředníky. Okolnost, že se tak děje
ve zvláštním zákoně, odůvodňuje
se, nehledíc k důvodům historickým
jakož i k tomu, že v podstatě jde o zaměstnance
nestátní, úmyslem provésti v duchu
paritního zákona čís. 274/1919 Sb.
z. a n. úpravu nejen platových, nýbrž
i veškerých služebních poměrů
tohoto učitelstva, kdežto úprava, jež
jest předmětem vládního návrhu
č. tisku 100, jest zásadně omezena pouze
na úpravu platových poměrů.
Sociálně-politický výbor uznávaje
správnost tohoto postupu zkoumal dále, zda návrhem
zákona jest dotčena zásada formální
nebo materielní parity.
Otázka parity učitelské byla předmětem
velmi čilé debaty, velmi živé diskuse.
Soc.-politický výbor dospěl k tomu názoru,
že parita porušena není. Pokud jde o formální
paritu, myslím, že nějaká šablonovitá
uniformita možna vůbec není. Zásady,
jež platí pro zaměstnance administrativní,
nelze mechanicky aplikovati na zaměstnance vyučovatelské,
jak jsem již na to poukázal. Vždyť služba
obou těchto kategorií je přece jen podstatně
rozdílná. Soudím, že se požadavku
parity plně vyhovuje §em 17 a §em 32, jimiž
se zásada parity i pro budoucnost provádí
důsledněji a nekompromisněji, nežli
tomu bylo v paritním zákoně. Po stránce
materielní dlužno poukázati k tomu, že
přizpůsobení platové stupnice literních
učitelů a učitelek ručních
prací platovým stupnicím zaměstnanců
se středoškolským, resp. s nižším
než úplným středoškolským
vzděláním, jest provedeno obdobně
jako v paritním zákoně. Pokud jde o platové
schema samotně, nelze přehlížeti výhodu
automatického postupu, který jednak vyhovuje zvláštnímu
rázu školské služby, jednak zaručuje
učitelům postup namnoze příznivější
nežli úředníkům rovnocenné
kategorie, zejména přihlédne-li se k ředitelskému
přídavku, kterého učitelé namnoze
po krátké době nabývají.