Sobota 12. června 1926

Čl. V je přijat ve znění zprávy výborové s dodatkem navrženým pp. posl. Mašatou a druhy 153 hlasy proti 113 hlasům.

Kdo souhlasí s článkem VI až IX, nadpisem zákona a úvodní formulí jeho podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

Prosím, aby tíž páni zapisovatelé spolu s úředníky sněmovními opět zjistili poměr hlasů.

(Po sečtení hlasů:)

Články VI až IX, nadpis zákona a úvodní formule jeho byly přijaty 151 hlasy proti 118 hlasům ve znění zprávy výborové, čímž ostatní podané návrhy staly se bezpředmětnými.

Tím poslanecká sněmovna přijala osnovu zákona ve čtení prvém.

Čtení druhé o osnově provedeme eventuelně podle §u 55 jedn. řádu, bude-li jí přiznáno zkrácené řízení.

Ještě jest nám rozhodnouti o resolučních návrzích.

Kdo souhlasí s pěti resolucemi výboru zemědělského a se šesti resolucemi výboru rozpočtového, obsaženými vesměs v tištěné zprávě výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce ty jsou přijaty podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s podanými shodnými resolučními návrhy pp. posl. Mašaty a druhů a pp. posl. dr Spiny a spol., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, shodně resoluce ty jsou přijaty.

Kdo souhlasí se všemi ostatními podanými návrhy resolučními, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Jsou zamítnuty. (Trvalá vřava na levici. Komunističtí poslanci buší do stolků.)

Tím vyřízen je odst. 1 pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu schůze, jímž jest:

2. Návrh, aby řízením zkráceným podle § 55 jedn. řádu projednána byla osnova zákona, jímž se částečně mění celní sazebník pro československé celní území (tisk 360).

Navrhuji zkrácené jednání proto, aby osnova včas mohla býti postoupena k projednání senátu, podotýkám, že jde vlastně pouze o zkrácení lhůty mezi prvním a druhým čtením.

Dám o přiznání zkráceného řízení hlasovati a na podanou žádost provedeme i při tomto hlasování sčítání hlasů.

Kdo tedy souhlasí, aby této osnově bylo přiznáno zkrácené řízení podle §u 55 jedn. řádu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

(Po sečtení hlasů:)

Zkrácené projednávání bylo této osnově přiznáno 151 hlasy proti 117 hlasům.

Přistoupíme ihned ke druhému čtení osnovy té.

Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona, jímž se částečně mění zákon o celním sazebníku pro československé celní území a celní sazebník a vydávají ustanovení o úpravě obchodních styků s cizinou (tisk 360).

Zpravodajem výboru zemědělského je pan posl. dr Zadina, výboru rozpočtového pan posl. Adámek. (Trvalá vřava na levici.)

Táži se pánů zpravodajů, jsou-li nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Zadina: Tiskové chyby opravil jsem ve výtisku zprávy výborové, jejž odevzdávám kanceláři sněmovní, a navrhuji, aby opravy ty byly schváleny.

Zpravodaj posl. Adámek: Připojuji se k návrhu pana zpravodaje výboru zemědělského.

Předseda: Pan zpravodaj navrhuje opravu tiskových chyb podle výtisku zprávy výborové, který odevzdal sněmovní kanceláři.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, s opravami podle návrhu zpravodajova, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

Žádám tytéž pány zapisovatele, aby spolu s úředníky sněmovními sečtli hlasy. (Komunističtí poslanci a někteří poslanci stran socialistických stále buší do pultů a pískají. - Předseda zvoní.)

(Po sečtení hlasů:)

Pro osnovu vyslovilo se 153 poslanců, proti ní 119 poslanců. Poslanecká sněmovna přijala tedy tuto osnovu zákona také ve čtení druhém, a to ve znění shodném se čtením prvním, s opravami, navrženými zpravodajem.

Nebude-li námitek, přistoupíme nyní k projednávání odst. 6 pořadu, jímž je:

6. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového k vládnímu návrhu (tisk 100) zákona o úpravě platových a některých služebních poměrů státních zaměstnanců (tisk 333 a k tisku 333).

Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.)

Námitek není.

Zpravodajem výboru soc.-politického je p. posl. Malík, zpravodajem výboru rozpočtového p. posl. dr Nosek.

Uděluji slovo prvnímu zpravodaji, panu posl. Malíkovi.

Zpravodaj posl. Malík: Slavná sněmovno! V době, kdy krise poválečná projevuje se všude silnými otřesy politickými, hospodářskými, sociálními, kdy hledá se východisko z bídy a zmatku leckde řešením násilným, nedemokratickým, zbraní, proléváním lidské krve a ničením hodnot, v době, kdy nedozněly ještě dozvuky velkého sociálního konfliktu v Anglii, kdy v Maďarsku proces s padělateli cizích peněz ukázal úžasně pochybený názor o cti a morálce vůbec, kdy Francie i jiné státy trpí pod rozmary měny, v době všech těchto potíží a starostí, jichž ani my nejsme, bohužel, ušetřeni, přicházíme se zákony, jež mají, abych tak řekl, charakter poctivé práce mírové, klidné rozvahy, zdravého lidského rozumu, se zákony, jež nesou sice známky různých politických hledisk, různých světových názorů, jsou však přece jen výplodem demokratické diskuse, jež byla vedena snahou vyhověti tužbám těch, o něž jde, ale zároveň, a to v první řadě, prospěti státu.

Kladu si za čest býti zpravodajem o třech důležitých osnovách, jež znamenají velký krok k dalšímu upevnění poměrů, ke konsolidaci a stabilisaci a jež mohou státu, veřejnosti, celému životu a národnímu hospodářství našemu skutečně velmi prospěti. Zákonné osnovy tyto zavádějí stabilisaci platovou i stabilisaci zásad, systému, zkrátka pořádek.

Mezi zákonodárnými pracemi tvoří zákony rázu sociálního typ sui generis. Při nich je zákonodárce zpravidla vázán na meze dvojího druhu; jednak jej omezuje ohled na finanční nosnost státu, jednak jej váže snaha po spravedlivém vyrovnání zájmových růzností jednotlivých sociálních vrstev. Uspokojení zákonodárcovo z takovýchto legislativních aktů je proto jenom relativní, neboť také jen relativní je zpravidla míra, ve které se zákonodárci podaří realisovati daný cíl. Uspokojení plně, na 100%, je tudíž pro jednotlivé složky, o něž jde, zřídka kdy dosažitelno.

Platové osnovy, jež máme dnes na pořadu jednání, mají ráz vysloveně sociální, a proto ukládají zákonodárci obtíže, o nichž jsem se zmínil. Avšak myslím, že v jednom směru jsou obtíže spojené s uskutečněním těchto platových návrhů dokonce větší než u jiných sociálně-politických zákonů. Kdežto totiž sociálně-politický zákonodárce zpravidla může s plnou určitostí citovati jednomyslné přání sociální vrstvy, jejíž poměry jsou upravovány, není tomu tak při úpravě poměrů zaměstnaneckých. Veřejní zaměstnanci nejsou tělesem, které by bylo jednotno svým postavením, avšak nejsou, bohužel, také vrstvou, která by dovedla sjednotiti svá divergentní přání a přednésti pak výslednici jakožto přání celku. Upravujeme-li tedy poměry různých složek veřejného zaměstnanectva, jsme odkázáni na to, abychom vyslýchali požadavky, které si navzájem diametrálně odporují, a mezi kterými pak sami musíme hledati spravedlivou střední cestu. Je tudíž naším úkolem, abychom si nejprve stanovili to, co je spravedlivým interesem zaměstnaneckým, a teprve, když jsme takto zjistili předmět úvah, můžeme uvažovati o možnosti jeho realisace s ohledem na danou finanční situaci státu.

Chci jako zpravodaj dosvědčiti, že orgány tohoto slavného sboru, kterým byly přípravné práce pro projednání těchto osnov svěřeny, podjaly se uloženého úkolu - bez rozdílu stran - s velikou svědomitostí a všichni, kdož měli čest zúčastniti se prací výborových a všech, které předcházely, potvrdí dozajista, že zásady navrhovaných zákonů platových i jejich jednotlivosti byly projednávány s krajní svědomitostí, která je přiměřená dosahu připravovaných zákonů. Ve výborových zprávách jsou vypočteny body, ve kterých bylo výboru možno původní předlohy zlepšiti. Dovolím si aspoň na některé tyto body upozorniti, při čemž poznamenávám, že další zlepšení, ač o ně bylo se všech stran usilováno, nebyla možna, ježto by se těžko pro ně našla úhrada.

První z projednávaných osnov, vládní návrh zákona o úpravě platových a některých služebních poměrů státních zaměstnanců upravuje platy a poměry administrativních úředníků a zřízenců, soudců a konceptních pragmatikálních úředníků státně-zastupitelských, profesorů vysokých škol, státních profesorů a učitelů, asistentů, konstruktérů a dílovedoucích a posléze gážistů vojenských a četnických. Tuto obsáhlou materii rozčleňuje osnova na ustanovení společná a na ustanovení zvláštní. Ve specielních ustanoveních snaží se přihlížeti ke všem zvláštnostem té které služby, při tom však v zásadě podržeti stejný, anebo alespoň rovnocenný základ úpravy. Tímto hlediskem jest na př. dán rozdíl mezi platovým schematem úřednickým a schematem soudcovským, nebo mezi postupem úřednickým a postupem zaměstnanců v oboru vyučovatelském.

Není úkolem zpravodajovým, aby zdržoval jednání komentářem k jednotlivým ustanovením zákona, nebo aby vysvětloval důvodovou zprávu, přes to však nemohu si odepříti, abych nepoukázal na to, že nemáme před sebou pouhou úpravu platovou, nýbrž že máme jednati o zcela novém základu zaměstnaneckého platového zákonodárství a že touto novou úpravou máme zúčtovati s dlouhou řadou předpřevratových předpisů, navzájem se měnících a doplňujících, které ve spojení s hojnými popřevratovými zákony a nařízeními tvořily právní materii značně spletitou a velmi zatěžovaly naši administrativu. Mám však také zúčtovati s nerovnostmi, které vznikly zejména po převratu v hodnostním a platovém postavení jednotlivých úředníků a celých kategorií. Po převratu bylo nutno pokračovati v platové politice rakouské a za stoupající drahoty držeti krok s cenami životních potřeb úměrným - nebo správněji řečeno, pokud možno úměrným - zvyšováním platů pomoci různých přídavků. Zaměstnanectvo volalo po stabilisaci, a tuto stabilisaci nyní provádíme, nečekajíce na úplně stabilisování úrovně drahotní. Nerovnosti, které byly mezi zaměstnanci, vyrovnáváme pro budoucnost tak, aby příště nevznikaly. Zisk, kterého jednotlivci nabyli v důsledku dosavadních, namnoze ne dosti šťastných úprav, ponecháváme jim tak, aby nebyli zkráceni. Tvoříme spořádaný základ, na němž budeme moci stavěti platové zákonodárství budoucnosti. Přijímáme zásadu, že budoucně má býti každý honorován podle významu, odpovědnosti a obtížnosti místa, které zastává. Chceme tím podporovati osobní ctižádost a výkonnost úředníkovu. V tomto směru můžeme platový zákon posuzovati jako součást veliké akce pro reformu veřejné správy.

Z četných zlepšení, jichž v této osnově docíleno, uvádím stručně aspoň tato:

V části prvé, v §u 11 počet náslužných přídavků v 7. plat. stupnici rozmnožen o jeden.

Činovné skupiny míst D zvýšeno a zaměstnancům této skupiny, vydržujícím děti na vzdělání mimo jejich úřední působiště, zaručen nárok na činovné skupiny míst C. Mluví o tom odst. 8 §u 12. Odst. 7 téhož paragrafu dává mimo to možnost přeřadění obce ve výjimečných případech do vyšší skupiny míst.

Postupová lhůta pro dosažení vyššího stupně služného zaměstnancům služební třídy Ic (2 roky vysoké školy) snížena o jeden rok - na 3 roky (§ 15).

Připuštěno odvolání také proti kvalifikaci dobré, což platí pro všechny zaměstnance.

Tam, kde výjimečně dovolená oproti dosavadnímu stavu byla kratší, bude dosavadní stav administrativní cestou zachován. Platí rovněž pro všechny zaměstnance.

Zavedením instituce zřízeneckých čekatelů (§ 25) umožněn přechod výpomocných zřízenců do stavu čekatelů s nárokem na definitivní ustanovení, ovšem tento přechod bude možno uskutečniti, jakmile bude skutečný stav výpomocných a pragmatikálních zřízenců - § 205 - upraven na míru, odpovídající zákonu o úsporných opatřeních ve veřejně správě. Pro dobu, než se tak stane, zajištěno výpomocným zřízencům (v §u 210, odst. 3) definitivní postavení způsobem spravedlivým a zájmům služby vyhovujícím.

Zvýšeno podstatně platové schema (§ 27).

Zřízenci budou kvalifikováni stejným způsobem jako úředníci (§ 34).

V části druhé zvýšeny pro soudce sazby funkčního služného v 5. a 6. stupnici (§ 40).

V části třetí řádným profesorům vysokých škol umožněno zvýšení služného až o 12.000 Kč (§ 58), tedy na konečný plat prvé platové stupnice úřednické.

Činovné řádných profesorů zvýšeno (§ 59).

Remunerace za semináře atd. zvýšeny na dvojnásobnou částku (§ 64).

Adjutum výpomocných profesorů zvýšeno o 600 Kč (§ 69).

V části čtvrté služební příjmy vojenských a četnických gážistů osvobozeny od daně z příjmu (§ 140, odst. 5).

Rotmistrům přiznány místo jedné platové stupnice, tři platové stupnice.

V části páté podmínky pro přiznání výchovného na děti starší 18 roků, které studují, zmírněny (§ 144).

Ustanovení o služebních přídavcích (§ 148), umožňuje ve větší míře diferencování služebních výkonů.

V části šesté zvýšena nejvyšší výměra výslužného a zaopatřovacích platů (§ 155).

Zřízencům, kteří pro fysickou nezpůsobilost po 35 letech jdou do výslužby, umožněno dosáhnouti plného výslužného (§ 157).

Sirotkům po ženských zaměstnancích přiznán za určitých předpokladů nárok na sirotčí pensi (§ 158).

Ustanovení zákona č. 286/24 Sb. z. a n., o kumulaci požitků zmírněna, krácení požitků nenastává u pensistů, kteří při odchodu do výslužby měli již nárok na přeložení do výslužby bez průkazu nezpůsobilosti (§ 162).

Ustanovení o krácení výslužného při rentě z úrazového pojištění zmírněno (§ 163).

Pensijní příspěvek snížen z 8% na 6% (§ 165).

V části sedmé zaveden zvláštní převodní náslužný přídavek v sedmé platové stupnici (§ 169, odst. 2).

K vyrovnání nesrovnalostí u úředníků různých služebních tříd, kteří mají při převodu stejné služné, přiznán osobní, do výslužného započítatelný, přídavek (§ 171).

Profesorům vysokých škol započte se započítatelná doba v platovém stupni, z něhož se profesoři převádějí, bez omezení (§ 179, odst. 2).

Vyrovnávací přídavek nebude najednou, nýbrž postupně odbourán (§ 196, odst. 4).

Pamatováno na možné případy nesrovnalostí po převodu, zejména se zřetelem k dosavadním platovým rozdílům, a dáno vládě zmocnění k vhodnému opatření (§ 196, odst. 7).

V části osmé umožněno, aby úprava platových a služebních poměrů zaměstnanců podnikových byla provedena s náležitým zřetelem ke zvláštním poměrům a potřebám podniků (§ 210, odst. 1).

Odpragmatisování pragmatikálních zaměstnanců státních podniků znemožněno.

Kancelářským oficiantům, kteří nebudou ustanoveni kancelářskými úředníky, zajištěn pragmatikální poměr po desetileté započítatelné službě oficiantské (§ 210, odst. 2).

Ustanovení o zaměstnancích veřejnoprávných korporací bylo značně zmírněno způsobem, který přihlížejíc k faktickým poměrům, zajišťuje skutečné a účelné provedení (§ 212), při čemž pamatováno na možnost potřebných úchylek.

Druhý z projednávaných vládních návrhů jest zákon učitelský. Provádí se jím parita se státními zaměstnanci rovnocenného vzdělání, parita ovšem nikoli formální, neboť nebylo by ani učitelstvu samému zdrávo, kdyby se pokračovalo v nešťastném pokusu aplikovati na vyučovatelské zaměstnance mechanicky zásady, které byly voleny pro zcela odlišné poměry zaměstnanců administrativních. Materielní parita byla vysvětlena nejen důvodovou zprávou, ale i veřejnou diskusí, která se o tomto předmětu rozvinula.

Za zlepšení v učitelském zákoně oproti původnímu návrhu považuji to, že v §u 7, odst. 3 zlepšeno postavení učitelů, kteří přejdou na občanskou školu, přiznáním zvláštního zvýšení služného.

Ti, kdož jsou ve skupině míst D, mají však děti na vzdělání mimo svůj domov, mají nárok na činovné skupiny míst C, tudíž platí pro ně totéž, co jsem uvedl při §u 12 platového zákona.

Výměra vyučovacích hodin, potřebná pro nárok na plné platy u zvláštních učitelů náboženství, učitelek ručních prací a vedlejších učitelů, snížena z 21 hodin na 18 hodin týdně (§ 12).

Učitelům na cvičných školách při státních učitelských ústavech zvýšeny služební přídavky o 50% (§ 13).

Učitelům na odborných školách pro hluchoněmé a pro slepé přiznány tytéž výhody jako učitelům na cvičných školách. Odborná zkouška z vyučování hluchoněmých pokládá se co do platových nároků za rovnocennou zkoušce způsobilosti pro občanské školy (§ 13).

Ředitelský přídavek zvýšen trojnásobně (§ 15).

Abych se vrátil ještě k paritě, je tato mezi učiteli obecných a měšťanských škol a obdobnými osobami učitelskými na státních odborných školách provedena a zajištěna důsledněji nežli tomu bylo dosud (§§ 17 a 32).

Třetí z projednávaných vládních návrhů upravuje platové poměry obecních, městských a obvodních lékařů a je aplikací motivů uplatněných v zákoně platovém na řečené zdravotnické funkcionáře. Místo 5 typů, do nichž zdravotní obce a obvody byly posud zařaděny, zavádí typy 4 tím, že ruší dosavadní nejnižší a nejméně placený typ.

Slavná sněmovno! Jsem přesvědčen, že debata, která bude následovati v tomto slavném sboru, dospěje ke stejnému přesvědčení, které je vysloveno ve zprávách sněmovních výborů, zprávách, kterým předcházely mimořádně svědomitě a podrobně práce průpravné. Osnovy, byť i snad ve všech směrech nesplňovaly to, čeho po nás žádají zaměstnanci, ba ani to, co bychom byli rádi zaměstnancům poskytli, znamenají přece pro státní správu velmi značné zjednodušení dosavadních poměrů, pro zaměstnance samé pak představují nejvyšší míru stabilisace platové a služební, kterou jim vůbec bylo možno poskytnouti.

Více dáti při dnešní hospodářské situaci státu a obyvatelstva je nemožno.

Domnívám se tedy, že tento slavný sbor bude při projednávání osnov stejného názoru jako zaměstnanci sami, kteří ač ne v každém bodě jsou plně uspokojeni, přece jen považují osnovy za veliký zisk a těžce by nesli, kdyby snad jejich uskutečnění bylo zmařeno.

Přál bych si, dámy a pánové, aby toto hledisko bylo vzato za základ debaty a doporučuji, aby posl. sněmovna přijala návrh sociálně-politického výboru, aby schváleny byly osnovy zákonů platového, učitelského a lékařského ve znění zpráv výborových tisky 333, 334 a 335 i s resolucemi, ve zprávách výborových otištěnými. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dříve než přeruším další projednávání pořadu schůze sděluji, že tím, že se pan ministerský předseda dostavil do dnešní schůze při jejím počátku a učinil prohlášení, staly se bezpředmětnými návrhy pp. posl. Kreibicha a soudr. a pp. posl. dr Frankeho, Zeminové, Tomáška, Pika a druhů, které byly podány ke konci minulé schůze. Přerušuji další projednávání pořadu dnešní schůze a přistoupím k jejímu ukončení.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se příští schůze konala v úterý dne 15. června 1926 o 1/2 4. hod. odpol. s

pořadem:

1. Zpráva výborů soc. politického a rozpočtového k vládnímu návrhu (tisk 100) zákona o úpravě platových a některých služebních poměrů státních zaměstnanců (tisk 333 a k tisku 333).

2. Zpráva výborů soc.-politického, kulturního a rozpočtového k vládnímu návrhu (tisk 101) zákona o úpravě platových a služebních poměrů učitelstva obecných a občanských škol (učitelského zákona) (tisk 334).

3. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o vládním návrhu (tisk 102) zákona o platových poměrech státních obecních (městských) a obvodních lékařů (tisk 335).

4. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o návrhu posl. inž. Dostálka, dr Mičury, Zocha, Petroviče, dr Tiso a druhů (tisk 323), aby byl vydán zákon o úpravě platů duchovenstva církví a náboženských společností státem uznaných.

5. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 277) zákona o dani z cukru.

6. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 278) zákona o zvýšení daně z lihu.

7. Druhé čtení osnovy zákona, kterým se doplňuje § 81 zákona o vojenských požitcích zaopatřovacích (tisk 312).

8. Druhé čtení osnovy zákona o provedení úmluvy mezi Rakouskem, Italii, Polskem, Rumunskem, Královstvím Srbů, Chorvatů a Slovinců a Československem o převodu pohledávek a deposit z hospodaření poštovní spořitelny ve Vídni, podepsané v Římě dne 6. dubna 1922, jakož i dodatečné dohody k této úmluvě, sjednané mezi uvedenými státy v Římě dne 23. února 1925 (tisk 314).

9. Druhé čteni schvalovacího usnesení, kterým se souhlasí s 1. Úmluvou mezi Rakouskem, Italií, Polskem, Rumunskem, Královstvím Srbů, Chorvatů a Slovinců a Československem o převodu pohledávek a deposit z hospodaření poštovní spořitelny ve Vídni, podepsanou v Římě dne 6. dubna 1922. 2. Dodatečnou dohodou k úmluvě podepsané v Římě dne 6. dubna 1922 mezi Rakouskem, Italii, Polskem, Rumunskem, Královstvím Srbů, Chorvatů a Slovinců a Československem o převodu pohledávek a deposit z hospodaření poštovní spořitelny ve Vídni podepsanou v Římě dne 23. února 1925 (tisk 315).

Jsou proti mému návrhu námitky? (Hlásí se posl. Pik a dr Patejdl.)

Uděluji slovo p. posl. Pikovi.

Posl. Pik: Pane předsedo, činím námitky proti 4. odstavci vámi navrženého pořadu a navrhuji, aby tento odstavec o kongrue byl z pořadu vámi navrženého vyřazen.

Předseda: Totéž navrhuje písemně p. posl. Hackenberg.

Dále se ke slovu přihlásil p. posl. dr Patejdl.

Posl. dr Patejdl: Navrhuji, aby návrh p. posl. inž. Dostálka, dr Mičury, Zocha a druhů, aby vydán byl zákon o úpravě platů duchovenstva, církví a náboženských společností státem uznaných, byl sňat s denního pořadu příští schůze, poněvadž nebyl dosud projednán soc.-politickým výborem. Příčí se ústavě, enormně zatěžuje státní finance a příčí se celému ideovému programu našeho národního boje za znovuzřízení našeho státu. (Výborně! - Potlesk poslanců stran socialistických. - Výkřiky posl. Zeminové.)

Předseda (zvoní): Vyhovím pronesenému přání, aby při hlasování o těchto námitkách bylo provedeno sečtení hlasů.

O všech těchto třech návrzích, které se obsahem shodují, dám hlasovati najednou. (Námitek nebylo.)

Ustanovuji za sčitatele hlasů tytéž pány zapisovatele, kteří provedli sčítání hlasů při 1. a 2. odstavci pořadu.

Budeme hlasovati o shodných návrzích pp. posl. Pika, posl. dr Patejdla a posl. Hackenberga. (Výkřiky posl. Kollárikové.)

Prosím o klid.

Kdo souhlasí se shodnými návrhy pp. posl. Pika, Hackenberga a dr Patejdla, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

Prosím o sečtení hlasů. (Různé výkřiky na levici.)

Prosím o klid. (Výkřiky posl. Muny. - Trvalý hluk.) Prosím znovu o klid.

(Po sečtení hlasů:)

Proti námitkám vyslovilo se 146 hlasů, pro námitky 103 hlasů, jsou tudíž námitky zamítnuty.

Návrh můj je přijat.

Prohlašuji schůzi za skončenu.

(Konec schůze ve 3 hod. 36 min. odpol.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP