Úterý 16. prosince 1924

Schůze zahájena v 15 hod. 25 minut.

Přítomni:

Předseda: Donát.

Místopředsedové: dr. Franta, Klofáč, Niessner, dr. Soukup, Valoušek.

Zapisovatelé: dr. Krouský, Svěcený.

114 senátorů podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři: dr. Dolanský, dr. Markovič.

Z kanceláře senátní: senátní tajemník dr. Šafařovič; jeho zástupci dr. Bartoušek, dr. Trmal.

Předseda (zvoní): Zahajuji schůzi.

Sděluji, že udělil jsem dovolenou pro dnešní a zítřejší schůzi sen. Svěcenému, pro dnešní schůzi sen. dr. Schmidtovi a Lukešovi, pro tento týden sen. dr. Přikrylovi.

Senátní tajemník dr. Šafařovič (čte):

Tiskem rozdáno:

Tisk 2027. Zpráva ústavně-právního výboru k vládnímu návrhu zákona o exekuci na výměnky (tisk 2009).

Tisk 2028. Zpráva ústavně-právního výboru k usnesení poslanecké sněmovny o vládním návrhu zákona, jímž se prodlužuje platnost zákona ze dne 8. června 1923, čís. 123 Sb. z. a n., kterým se mění některá ustanovení zákonů o soudní příslušnosti, o soudním řízení v občanských věcech, o exekučním řízení, o pozůstalostním řízení a o poručenských věcech (tisk 2021).

Tisk 2029. Zpráva živnostensko-obchodního výboru k usnesení poslanecké sněmovny o vládním návrhu zákona o zřizování a rozšiřování pivovarských podniků v obcích sousedících s městem Plzní (tisk 2018).

Tisk 2030. Zpráva I. sociálně-politického výboru, II. rozpočtového výboru o usnesení poslanecké sněmovny k vládnímu návrhu zákona o hranici příjmu vylučující z nároku na důchod válečných poškozenců (tisk 2019).

Tisk 2031. Zpráva rozpočtového výboru k vládnímu návrhu zákona o zcizení státního mlýna v Nymburce (tisk 2008).

Tisk 2032. Zpráva I. národohospodářského výboru, II. rozpočtového výboru o návrhu sen. Hybše, Křižko, Zavorala, dr. Procházky, dr. Soukupa, Havleny, Pánka, Klečáka, dr. Franty, dr. Němce a spol. na poskytnutí státní podpory poškozeným průtrží mračen, a krupobitím na okresích Poděbrady a Městec Králové (tisk 1949).

Zápisy o 236.-239. schůzi senátu Národního shromáždění republiky Československé vyloženy byly podle §u 72 jedn. řádu v senátní kanceláři k nahlédnutí.

Jelikož v předepsané lhůtě nebyly žádným p. senátorem písemné námitky podány, dlužno pokládati zápisy ty za správné a dají se do tisku.

Předseda: Přikročuji k projednávání dnešního denního pořadu.

Prvním bodem je:

1. Zpráva výboru ústavně-právního k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 2010) o vládním návrhu zákona o dalším dočasném zkrácení přípravné služby soudcovské. Tisk 2022.

Zpravodajem je pan sen. dr. Krupka.

Dávám mu slovo.

Zpravodaj sen. dr. Krupka: Slavný senáte! Předlohou, která se nám předkládá, zmocňuje se vláda, aby zkrácení přípravné služby soudcovské, které bylo zavedeno zákonem z 8. února 1922 a mělo trvati do 24. února 1925, mohla prozatímně prodloužiti do 31. prosince 1927.

Tímto zákonem byla totiž vláda zmocněna, aby buďto pro celý obvod Československé republiky nebo pro obvod soudů II. stolice zkrátila přípravnou službu soudcovskou na dvě léta, a těm kandidátům, kteří by se k soudcovské zkoušce přihlásili do jednoho roku po uplynutí této přípravné lhůty, aby byla prominuta t. zv. domácí práce zkoušky soudcovské.

 
Důvodem pro vydání tohoto návrhu je nedostatek soudců a soudcovských kandidátů. Jak totiž vyplývá ze statistických dat v dotčené předloze vládní, jeví se v naší republice velký nedostatek soudců, což zejména zvýšenou měrou platí o Slovensku a Podkarpatské Rusi. Data, která nám zde vláda předkládá, jsou zajímavá. Tak bylo v obvodu vrchního zemského soudu v Praze z 387 systemisovaných míst soudcovských čekatelů obsazeno: Dne 1. ledna 1922 333, dne 1. ledna 1923 již jen 314, dne 1. ledna 1924 dokonce již jen 213 a dne 1. září 1924 toliko 158 míst čekatelských. Vidíme tedy již zde, že v Čechách je jakýsi nepoměr. Ještě horší nepoměr je však na Moravě. V obvodu vrchního zemského soudu v Brně na 177 systemisovaných místech bylo dne 1. ledna 1922 79 - tedy méně než polovice, dne 1. ledna 1923 75, dne 1. ledna 1924 61 a dne 1. září 1924 66 soudcovských čekatelů. Ještě horší jsou poměry v Bratislavě a v Košicích. Zejména v Bratislavě je to zajímavé. V oboru soudní tabule v Bratislavě jest systemisováno 122 míst. 1. ledna 1922 působilo tam pouze 20 soudců, 1. ledna 1923 pouze 16 a 1. ledna 1924 ještě méně, 10. 1. září 1924 se to zlepšilo poněkud na 15. V oboru soudní tabule v Košicích, kde je systemisováno 72 míst, bylo 1. ledna 1922 22, 1. ledna 1923 18, 1. ledna 1924 17 a 1. září 1924 toliko 13 čekatelů. Vidíme z toho, že soudcovského dorostu nám ubývá. Zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi není nejnutnější potřeba soudcovskými silami kryta.

Vláda hleděla tomuto nedostatku zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi odpomoci přidělováním sil soudcovských z historických zemí. Avšak zase tu se objevil další důsledek i v historických zemích v úbytku soudcovských sil. Proto předkládá se tato osnova, poněvadž jedním prostředkem, kterým by se přivábilo více soudcovských sil, bylo by zkrácení služby soudcovské a úleva ve zkoušce, jelikož, nehledě ani k tomu - a na to kladu svrchovaný důraz - vlastně ta nejpalčivější otázka je přece otázka hmotného postavení soudců. V této příčině se vláda domnívá a právem, že tím nastane větší příliv soudců. Zdá se, že počítá se správným faktorem, poněvadž skutečně v poslední době se jeví větší příliv v tomto ohledu.

Byla vyslovena obava, že prý duševní úroveň soudců tím klesne. Ze zkušenosti, které vláda nabyla právě zákonem z r. 1922 možno však souditi, že skutečně pokud se týče soudcovských sil úroveň nijak nepoklesla a tomu tím více diviti se sluší, poněvadž zejména v nynější době jsou vydány četné zákony, které za dřívějších dob nemusil praktický právník tak ovládati, jako nyní, takže skutečně postavení soudcovského stavu následkem toho množství zákonů jest velmi ztíženo.

Pokud se týče prodloužení doby do konce prosince 1927, je to právě přiměřená doba, neboť musíme míti na zřeteli, že přípravná služba soudcovská trvá 2 léta, pak do roku se má složiti zkouška. V té době, kdy zákon vydán byl, ještě skutečně dostatek sil zde nebyl a mám za to - a také ústavně-právní výbor s tím souhlasí - aby lhůta do konce r. 1927 byla přijata jako přiměřená.

Vzhledem k tomu navrhuje ústavně-právní výbor přijetí tohoto návrhu ve smyslu usnesení poslanecké sněmovny. (Pochvala.)

Předseda (zvoní): Nikdo není ke slovu přihlášen. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Konstatuji, že senát je schopen se usnášeti.

O osnově zákona, jeho nadpisu a úvodní formuli hodlám dáti hlasovati najednou. Má dva paragrafy.

Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.)

Kdo souhlasí s uvedenou osnovou zákona, jeho nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové tak, jak je vyznačena v tisku 2010 ve čtení prvém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Osnova zákona s jeho nadpisem a úvodní formulí přijímá se ve čtení prvém podle zprávy výborové.

Dalším bodem je:

2. Zpráva ústavně-právního výboru k vládnímu návrhu zákona (tisk 887) o trestním stíhání presidenta republiky a členů vlády podle §§ 34, 67 a 79 ústavní listiny. Tisk 2016.

Zpravodajem jest pan sen. dr. Franta. Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj sen. dr. Franta: Slavný senáte! Jednáme dnes o zákonu, který je vysoce politické důležitosti, ale který doufám, nebude snad nikdy praktický. Je to zákon výjimečný, ale zákon, který... (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid!

Zpravodaj sen. dr. Franta (pokračuje):.. platí v mnohých státech a který byl také někde praktikován, a to hlavně ve Francii. Jinde ovšem velmi málo. Jak jsem již pravil, přál bych si, by zákon ten byl pokud možná nepraktický, ale musí zde býti. Stát musí míti ochranu, aby členové vlády a hlava státu nemohli činiti něco beztrestně a představitelé právní moci zase musí míti ochranu, by nebyli zbytečně šikanováni a aby nebyli, když jsou ve své funkci, zbytečně před soudy potahováni. Málokterá osnova měla takové zdržení a tak se táhla, jako tato. Byla to již úřednická vláda, která v létě r. 1921 podala tuto předlohu senátu. Senát se usnesl v ústavním výboru zvoliti subkomitét, který změnil § l a § 2, ve kterých vlastně leží těžisko, které jednají o tom, kdy president republiky, členové vlády, mohou býti obžalováni; žalobcem má býti poslanecká sněmovna a soudem senát. Je to vysoce důležité právo senátu, abych tak řekl summum jus politicum, které se mu dává, a které senát musí držeti. Je-li to ideálem soudnictví, aby sněmovna poslanecká obžalovala někoho a senát soudil, nemyslím. Poslanecká sněmovna, která je složená ze 300 členů všelikých národností a všelikých stran, myslím, že není zrovna takovým vhodným forem, aby byla ideální obžalovatelkou. Rovněž tak ne senát, který se skládá sice z polovičky členů, ale je také téhož složení, jako poslanecká sněmovna. Myslím, že zvláštní sbor, který by byl nezávislý od poslanecké sněmovny, by se asi lépe hodil k obžalobě i k soudu, než jak to je nyní. Bylo kdysi ve francouzské sněmovně řečeno, že soud, senát francouzský, není pro to, aby soudil, nýbrž aby odsoudil a Clémenceau již v r. 1891 řekl v senátě: "Stvořili jsme nejhorší revoluční tribunál, jaký může býti. Političtí lidé mají souditi politické lidi!" Ale s druhé strany nesmí se zapomínati, že je to velice důležité právo sněmoven, aby soudily hlavu státu a představitelů státní moci, a myslím, že i při změně ústavy, kdyby nějaká nastala, nebude jinak, než že sněmovny si vyhradí to právo, které mají a které mají jinde také. Ve státech monarchistických ovšem nebylo skoro nikdy jednáno o tom, aby hlava státu byla odpovědna. Jsou ovšem případy ve starém věku za římského císařství, kdy byla hlava státu také odpovědná, za republiky římské také, ale dokud byla ve svém úřadě, tedy byla nedotknutelná. Oni mohli býti sesazeni, mohlo se s nimi státi všelicos, ale dokud byli ve svém úřadě, byli nedotknutelní, ovšem jakmile přestala funkce, nastalo to, že mohli býti a také byli stíháni trestně. Také na př. v Německu ve staré době římsko-německý král a římsko-německý císař byl rovněž podroben soudnictví, ale pak se věc ustálila a dokonce v anglické sněmovně lordů r. 1711 se vyslovilo, že hlava státu je neodpovědná,, že jsou odpovědni toliko ministři. A tak se to rozšířilo vůbec, a v ústavách, kde bylo království nebo císařství, bylo vždycky prohlašováno, že hlava státu je nedotknutelná. Rakouská ústava měla v čl. I., že císař je posvátný, nedotknutelný a neporušitelný. V republikách je ovšem jinak. Tak v Severoamerických Státech již dávno byla zavedena odpovědnost hlavy státu, následovaly pak jiné státy také americké, pak to přešlo do Francie, Francie měla již ve velké revoluci r. 1793 ustanovení, že funkcionáři nejvyšší jsou odpovědni trestně. Také v ústavě r. 1814 bylo takové ustanovení a ještě z napoleonské doby z r. 1815, bylo to zmíněno v chartě r. 1880. V ústavě r. 1848 bylo také podobné ustanovení. Nyní platí ve Francii ústava zákona z r. 1875, podle kterého jsou ministři odpovědni, ale president republiky toliko za velezradu. A tuto zásadu asi podobně přijala ústava naše. V §u 34, 67 a 79 jedná se o odpovědnosti hlavy státu, presidenta republiky a vlády. § 34 nejedná ve své podstatě o trestní odpovědnosti, jenom praví, že president republiky je odpověden za své činy. Teprve druhý odstavec praví o trestním ustanovení, že řízení provede zvláštní zákon a ten zvláštní zákon máme zrovna dnes projednávati.

Jinak v naší ústavě není nic řečeno než o trestní odpovědnosti, o politické odpovědnosti není tedy v ústavě, jak jsem pravil, řečeno vlastně nic. Že má souditi plenům senátu, a ne výbor, to vyplývá z ústavy samé. Všude, kde se jedná o to, jakým způsobem se má souditi president republiky a členové vlády, vždycky se praví jenom senát, tedy nijaký výbor, nýbrž jenom plenům senátu.

Je důležito, že naše ústava praví: "K návrhu, aby byl president dán do obžaloby, je potřebí 120 podpisů, aby byl dán do obžaloby člen vlády, je potřebí 100 podpisů." - Bylo úmyslem těch, kteří ústavu pracovali, aby nebylo toho použito k demonstračním návrhům. Jinde stačí, aby návrh byl podepsán v poslanecké sněmovně 21 členy, v senátě 11 členy. Je to také, myslím, správné a tím odpadá to, že by mohla jedna nebo druhá strana docela bezdůvodně napadnouti takovým způsobem představitele státní moci. Postavení šéfa vlády a hlavně presidenta republiky je přece jen trochu něco jiného než ostatních; president republiky má sice velká práva, ale také velké povinnosti, jako snad žádný jiný ve státě. Musí býti chráněn, aby se nemohlo zbytečně proti němu zakročovati ve sněmovnách. Když přišla osnova do senátu, tedy jak jsem již pravil, změnil subkomitét a potom ústavně-právní výbor §§1 a 2, aniž by byl změnil zásadu, ale ústavně-právní výbor chtěl, aby bylo vysloveno jasně, že může býti president trestán jen jednou. Jest to právní zásada, že nikdo za čin nějaký nemůže býti trestán dvakráte, a poněvadž byly v tom směru pochybnosti, učinil ústavně-právní výbor usnesení, podle kterého myslí, že pochybnost ta je vyloučena a že tedy ten, kdo byl trestán jako president republiky, nemůže býti trestán potom již dále; nebyl-li trestán pro velezradu, přestane-li býti presidentem republiky, může ovšem býti stíhán řádnými soudy. To jest všeobecná právní zásada. Ve Francii bylo, jak jsem pravil, vícekráte o tom jednáno. Začalo to kdysi za generále Boulangera, přeneslo se to potom na různé funkcionáře a konečně posledně to byl známý Cailloux, bývalý ministr a Cachin. Senát jako la Haute Cour de Justice zabýval se velmi často těmito věcmi. Hlava státu nebyla vnesena ještě do procesu. Jen jedenkráte zdálo se, že ve Francii tomu tak asi bude a bylo to před koncem let 70. minulého století, kdy tehdejší president republiky Mac Mahon byl v podezření, že má styky s monarchistickými živly a že připravuje monarchismus. Tehdy bouřila se celá veřejnost a Leon Gambetta vystoupil prudce ve francouzské sněmovně proti Mac Mahonovi a těmi historickými slovy: "Se soumettre ou se démettre" - poddati se nebo poděkovati se, vzbudil bouřně celou veřejnost francouzskou, že Mac Mahon musil odstoupiti. Jinak se ta akce vztahovala na jiné funkcionáře a měli tam často k tomu příležitost.

Již jsem se zmínil o jméně Cailloux, který byl v podezření, že za války konal něco, co bylo nepřátelské Francii, ale bývalý ministr Cailloux byl osvobozen 213 hlasy proti 28. Tedy nebyl to jen tribunál, který odsuzuje lidi - jak jsem se již o tom zmínil - když mají býti souzeni, ale je to tribunál, který také dovede uvážiti jiné věci a osvobodí také toho, koho nepovažuje za vinna. Myslím také, že v časech, které nejsou bouřlivé, kdy nejsou mysli vzrušeny něčím velikým, třeba nespravedlivým, každý, kdo je žalobcem a hlavně kdo je soudcem, každý člen senátu, si přece uvědomí tíhu všeho a bude souditi spravedlivě. Jinak ovšem může snad býti v dobách velice bouřlivých, které zatemňují mysl a které nedají správně mysliti jednotlivci, ale mám za to, že přece jen bude pravidlem, že se bude souditi správně, nestranně a spravedlivě.

To, co jsem řekl o presidentovi, platí také o členech vlády. Jistě členové vlády nebudou souzeni jen politicky, kdyby nastal nějaký takový případ, nýbrž senát, jako sbor zkušených mužů a žen, bude souditi nestranně a poctivě.

K jednotlivostem, když bude potřebí, vrátím se při debatě podrobné, ale chci ještě jen říci to, že to není osnova, která vyšla snad z jedné strany, nebo z více stran, nýbrž, že je to osnova, která vyšla ze státní potřeby, a prosím, aby jako taková byla od vás posuzována. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Nikdo není ke slovu přihlášen.

O celé osnově zákona, jeho nadpisu, nadpisu jednotlivých částí a úvodní formuli hodlám dáti hlasovati najednou.

Jsou snad nějaké námitky? (Nebyly.)

Nejsou.

Kdo souhlasí s uvedenou osnovou zákona, jeho nadpisem, nadpisy jednotlivých částí a úvodní formulí podle zprávy výborové tisk 2016 ve čtení prvém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Osnova zákona s jeho nadpisem, nadpisy jednotlivých částí i s úvodní formulí přijímají se podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Navrhuji, aby se příští schůze konala zítra ve středu dne 17. prosince 1924 o 15. hodině s tímto

denním pořadem:

1. Zpráva I. výboru ústavně-právního, II. výboru rozpočtového k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 2012) o vládním návrhu zákona, kterým se prodlužuje platnost zákona ze dne 16. března 1920, čís. 165 Sb. z. a n., jímž byla vláda zmocněna zřizovati státní policejní úřady. Tisk 2024.

2. Zpráva ústavně-právního výboru k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 2011) o vládním návrhu zákona, kterým se ustanovuje doba nové organisace řádných soudů a kterým se vláda zmocňuje, aby nařízením určila sídla i obvody soudů a státních zastupitelstev na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Tisk 2023.

3. Zpráva ústavně-právního výboru k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 2021) o vládním návrhu zákona, jímž se, prodlužuje platnost zákona ze dne 8. června 1923, čís. 123 Sb. z. a n., kterým se mění některá ustanovení zákonů o soudní příslušnosti, o soudním řízení v občanských věcech, o exekučním řízení, o pozůstalostním řízení a o poručenských věcech. Tisk 2028.

4. Druhé čtení zprávy výboru ústavně-právního k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 2010) o vládním návrhu zákona o dalším dočasném zkrácení přípravné služby soudcovské. Tisk 2022.

5. Druhé čtení zprávy ústavně-právního výboru k vládnímu návrhu zákona (tisk 887) o trestním stíhání presidenta republiky a členů vlády podle §§ 34, 67 a 79 ústavní listiny. Tisk 2016.

6. Zpráva I. sociálně-politického výboru, II. rozpočtového výboru o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 2019) k vládnímu návrhu zákona o hranici příjmu vylučující z nároku na důchod válečných poškozenců. Tisk 2030.

7. Zpráva živnostensko-obchodního výboru k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 2018) o vládním návrhu zákona o zřizování a rozšiřování pivovarských podniků v obcích sousedících s městem Plzní. Tisk 2029.

8. Zpráva rozpočtového výboru k vládnímu návrhu zákona (tisk 2008) o zcizení státního mlýna v Nymburce. Tisk 2031.

Jsou nějaké námitky? (Nebyly.) Nejsou.

Končím schůzi.

Konec schůze v 15 hodin 55 minut.


Související odkazy