Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1925. |
|
I. volební období. |
11. zasedání. |
5322.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne ..........................................
o státní pomoci při živelních pohromách 1925 a o opatření k zamezení škod při živelních pohromách v budoucnosti.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tamto zákoně:
Hlava I.
Nouzové podpory při živelních pohromách 1925.
§ 1.
Na podporu krajů, postižených živelními pohromami, povoluje se ze státních prostředků částka až do úhrnné výše 74 mil. Kč podle skutečné potřeby.
§ 2.
Povolený úvěr jest určen až do částky 36 mil. Kč k tomu, aby postiženým, potřebujícím pomoci, poskytovaly se bezplatné podpory, aby se jim opatřily potraviny, šatstvo, osivo a pod., dále, aby se poskytovaly subvence aneb bezúročné zápůjčky na opravu neb znovuzřízení obytných a hospodářských budov, živnostenských neb průmyslových provozoven, zničených, neb poškozených živelní pohromou, dále až do částky 24 mil. Kč k tomu, aby provedeny neb podporovány byly opravy poškozených silnic a mostů a konečně až do částky 14 mil. Kč na provedení opravných prací na vodotocích a na rekultivaci zpustošených pozemků.
§ 3.
(1) Podpory povolovati budou státní úřady.
(2) Podrobnější ustanovení o tom, jak se škody vyšetřují a jak se podpory poskytují, vydána budou vládním nařízením.
§ 4.
Právní listiny, padání, protokoly, přílohy, úřední jednání a vyhotovení, jež týkají se nouzových podpor podle § 2. zejména též pokud se týkají zajištění poskytnutých bezúročných zápůjček, jsou osvobozeny od kolků a poplatků.
§ 5.
Úhrada nákladů podle § 2., pokud nebude zajištěna úsporami v celkovém státním rozpočtu na r. 1925, bude zařaděna do rozpočtu na rok 1926.
Hlava II.
Opatření k zamezení škod při živelních pohromách.
§ 6.
(1) Vláda učiní opatření, aby k zamezení škod způsobených vodními živelními pohromami a k hospodářskému využití vodstva byla urychleně provedena úprava vodních toků (regulace, stavba přehrad a pod.) podle celkového soustavného plánu.
(2) Na úhradu nákladů touto akcí vzešlých zřídí vláda zvláštní fond a zmocňuje se, aby úvěrními operacemi opatřila potřebné k tomu prostředky, po případě v cizí měně, při čemž pro úvěrní meze tohoto oprávnění v cizí měně jest rozhodným kurs čsl. valuty na hlavním obchodním místě té země, v jejíž měně se úvěr poskytuje v den sjednání výpůjčky.
(3) Na úhradu úroků a na úmor zařadí vláda každoročně do státního rozpočtu částku až do výše 50,000.000 Kč.
§ 7.
Úroky z dluhopisů na základě tohoto zmocnění vydaných jsou osvobozeny od daně důchodové (rentové).
§ 8.
(1) Zákon ten nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
(2) Provésti opatření podle hlavy I. ukládá se ministrům vnitra a financí v dohodě se zúčastněnými ministry; opatření podle hlavy II. provede vláda.
Důvodová zpráva.
Živelní pohromy, jež roku 1925 v rozsahu nebývalém postihly četné kraje a jimž padlo za oběť i několik lidských životů, způsobily nesmírné škody na úrodě, na pozemcích zemědělských i lesních, na zásobách potravin, šatstva i na domácím zařízení, na dobytku, na provozovnách živnostenských i průmyslových, na komunikacích, regulacích i na jiném majetku soukromém a veřejném.
Katastrofální rozsah těchto pohrom vyžaduje mimořádné pomocné akce, aby se zabránilo ohrožení hospodářské existence postižených a provedla se potřebná opatření na odčinění způsobených škod.
Na provedení této mimořádné pomocné akce nepostačí úvěrové prostředky, pokud jednotlivá ministerstva je mají po ruce a je proto třeba poskytnouti prostředky mimořádné, které by postačily na odčinění způsobených škod i na opravu poškozených objektů a děl.
Poněvadž pomocné akce nelze odkládati, až provedena budou přesná šetření, na jejichž podkladě bude lze určiti výši a způsob státního přispění v jednotlivých případech, požaduje se částka, jaká podle vykonaného předběžného vyšetření pravděpodobně postačí na účelné a úspěšné provedení akce.
V rámci této akce budou se zejména poskytovati podpory postiženým jednotlivcům, dále příspěvky na opravu okresních a obecních cest a mostů a provedou se opravné práce na poškozených neb zničených regulacích a pod.
Do akce té zahrnují se též státní příspěvky na opravu poškozených a znovuzřízení zničených obytných a hospodářských budov i živnostenských neb průmyslových provozoven, poněvadž zákonné předpisy o podpoře stavebního ruchu neposkytují možnosti dostatečného a rychlého přispění pro takové účely.
Podrobná ustanovení o tom, jak se škody vyšetřují, za jakých podmínek a jakým způsobem z požadované částky budou se podpory udělovati, vyhrazena jsou nařízení vlády, poněvadž teprve na podkladě dalšího šetření bude lze přesně stanoviti, jaká forma státního přispění bude nejúčelnější a nejúspěšnější.
Vládním nařízením bude také stanovena, jakým způsobem a v jakém rozsahu budou spolupůsobiti orgány samosprávné a zájmové.
K tomu se podotýká, že způsobené škody vyšetřují se příslušnými orgány se všemožným urychlením a že pomocná akce podle zásad dosud platných intensivně se provádí. Ministerstvo vnitra poskytlo již okamžité podpory na nákup potravin, šatstva, krmiv a osiva ve všech případech, kdy potřebné předpoklady byly zjištěny. Ministerstvo financí dalo rovněž podřízeným úřadům pokyny k ulehčení daňových povinností, nařídilo, aby žádosti postižených poplatníků za mimořádné úlevy při placení přímých daní podle zákona z 8. října 1924, čís. 235 Sb. z. a n., byly projednány s urychlením, dále učinilo opar tření, aby s urychlením rozhodováno bylo o žádostech za odpis nedoplatků daně z obratu, resp. daně přepychové a konečně, aby bez odkladu projednány byly žádosti za uvolnění peněz zadržených při kolkování bankovek.
Účelem opatření dle hlavy II. je soustavnou a všeobecnou akcí předejíti katastrofálním následkům živelních pohrom v budoucnosti a podporovati hospodárné využití vodstva.
Letošního roku dostoupily škody, přivoděné přívaly a povodněmi po celém území ČSR. rozměrů, jichž v postižených oblastech není pamětníků.
Tyto živelní pohromy upozorňují důrazně na to, že v ovládnutí vodstva na území našeho státu jednak za účelem odvrácení povodňových škod, jednak za účelem využití vody pro účely meliorační, výrobu elektrické energie, plavbu a pod. čekají na splnění ještě veliké úkoly, k jichž řešení nutno přikročiti postupem intensivnějším, ve větším rozsahu a způsobem soustavnějším, nežli se dálo dosud vzhledem na omezenost potřebných prostředků.
Provedené dosud úpravy toků a hrazení bystřin týkají se jen nepatrných zlomků z celkové délky jednotlivých vodních toků a zejména na Slovensku a Podk. Rusi byly provedeny jen v nepatrných rozměrech.
Ze všech oblastí republiky Československé, letos zejména z jižních Čech a Slovenska, přednášeny jsou žádosti za urychlené provádění úpravy našeho vodstva, a po katastrofách povodňových hlasy tyto stávají se stále důtklivějšími. Nebylo by tudíž ospravedlnitelným pro naše hospodářské poměry starati se jen o okamžité nouzové pomoci a odčinění škod po každé povodni, kdyby nebylo přikročeno k vážnější akci za účelem rychlejšího a soustavnějšího ovládnutí našeho vodstva. K tomu účelu nemohou však postačiti položky, zařazované každoročně do rozpočtů ministerstev zemědělství a veřejných prací na vodní stavby, přehrady a pod., nýbrž jest nutno opatřiti kromě toho potřebné prostředky a to, jak se navrhuje, zřízením zvláštního fondu. Oběma ministerstvům zachovají se při tom ovšem jako dosud každoroční pravidelné úvěry.
Ve směru formálním vyslovuje vláda přání, aby tato osnova v obou sněmovnách přikázána byla výboru rozpočtovému ku projednání ve lhůtě co nejkratší.
V Praze dne 18. září 1925.
Předseda vlády:
Švehla, v. r.
Ministr financí: |
Ministr vnitra: |
Inž. Boh. Bečka, v. r |
Malypetr, v. r. |